Sain eilen urheiluvamman. Pikkusormi jäi ju-jutsu harkoissa kaverini selän alle (koukussa) ja kuului selvä napsahdus - ja sormenpää osoittaa nyt alaspäin.
Kävin tänään lääkärissä ja lääkäri pisti sormeen lastan ja sanoi että pidä 5 viikkoa ja katsotaan.
Käsittääkseni sormesta on jänne poikki, sillä sormenpää ei nouse milliäkään vaikka kuinka yrittää. Toiseen suuntaan toimii.. Pelkään että tässä menee nyt vähintään tämä 5 viikkoa hukkaan ja ymmärtääkseni tällaiset vammat olisi helpompi korjata mitä nopeammin se tapahtuisi.
Paljonkohan tällainen käsikirurginen operaatio mahtaa maksaa - siis jos tämä pieni jänne kursittaisiin kokoon?
Sormesta jänne
7
16484
Vastaukset
- dropped finger
mulla tuli tuo samainen dropped finger -vaiva pikkurilliin ja kävin yksityisellä. Otettiin röntgen, josta selvisi, että jänne ei ole poikki, vaan jänne on vetänyt mennessään pienen sirun kynnen puolelta eli kyseessä olikin eräänlainen murtuma.
Itselläni sai käsikirurgilta ohjeeksi 6 viikkoa lastaa ja jos sitten ei ole siru tarttunut tapaisin paikoilleen, niin neuvo oli suoraan: nivel jäykistetään.
No kuusi viikkoa meni, otettiin uudet röntgenit, joissa näkyi, ettei mitään parantumista ollut tapahtunut vaan luunpala oli selvästi erossa sormen kärjen luusta (mistä siis taipumisen voimasta repeytynyt).
Kun tuolla luudutusleikkauksella ei ole sen kummempaa kiirettä, niin siirryin kunnalliselle puolelle ja jonossa olen ollut nyt nelisen kuukautta - siis operaation aika lähenee, kun on se 6 kk:n hoitotakuu-sääntö.
Onko sulla kuvattu sormi, ettei ole murtumaa mukana? Ja sulla varmaan on vakuutukset kunnossa tuon harrastuksesi vuoksi. Normaalit tapaturmavakuutukset eivät taida tuon lajin onnettomuuksista korvata mitään. Sitä vaan, että jos mahiksia on, niin nopeasti vaan leikkauttamaan... Tosin voihan tilanne olla sellainen, ettei noita pikkurillejä mielellään leikellä, mutta kannattaa koettaa. Myöhemmin ei ne jänteiden korjausleikkaukset välttämättä enää ole edes mahdollisia.
Hinnoista en tiedä mitään yksityisellä. Ei varmaan kuitenkaan mitään halpaa lystiä, jollei vakuutusta ole eikä välttämättä kaikki vakuutuksetkaan moista toiemnpidellä korvaa-- poikki??
Jänteen kunnon ei kyllä käsittääkseni pitäisi näkyä kuin mangeettikuvauksessa..
Kyllä vakuutus on, mutta Pohjola heikensi vakuutusta kuluvalle kaudelle niin alas, että se ei korvaa mitän leikkauksia.
- smoothie-77
Minun tarinani on seuraavanlainen: Yrittäessäni sormella katkaista kovamuovitettua materiaalia, minulta katkesi jänne etusormesta. Sormenpää ei siis pysynyt pystyssä, vaan se "roikkui". Karmee tilanne :(
Sormeen laitettiin lasta kuukaudeksi. Vaikeinta oli, kun sormi piti pesua varten irroittaa tuesta ja pitää se samalla koko ajan tuettuna/suorana. Ja niinhän siinä kävi, että sormi ei parantunutkaan.. Vieläkin muistan sen pettymyksen ja pelon sormen jäykistämisestä.
Menin yksityiselle ja sain sellaisen avolastan (sormeen tarkoitetun), jonka avulla puhdistaminen onnistui suht kivuttomasti ja sormikin parani! Jälkeenpäin ei ole ollut mitään vaivaa koko sormesta. - Jännesormi
kaverin kanssa vedin sormikoukkua ja kyynärvarressa pamahti. Silloin tällöin aiheuttaa pientä kipua kun jotain taakkoja nostelee. Mut kyllä se siitä.
- pitikölähtee
Lasinsiru lauantaina tassuun. Etusormen koukistajajänteet poikki. Sattuu niin ettei nukutuksi saa. Torstaina leikkaus. Äh,nyt on mieli maassa
- Anonyymi
Hei, kiinnostaisi kuulla miten olet toipunut? Omalla kohdalla nyt vastaava tapaturma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei, kiinnostaisi kuulla miten olet toipunut? Omalla kohdalla nyt vastaava tapaturma.
Minuakin kiinnostaa! Jänne poikki ja käsi tulehtui pahasti lasinsirusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606044- 1003131
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252406- 212078
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451751Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271616
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691521Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374