Sormesta jänne

poikki??

Sain eilen urheiluvamman. Pikkusormi jäi ju-jutsu harkoissa kaverini selän alle (koukussa) ja kuului selvä napsahdus - ja sormenpää osoittaa nyt alaspäin.

Kävin tänään lääkärissä ja lääkäri pisti sormeen lastan ja sanoi että pidä 5 viikkoa ja katsotaan.

Käsittääkseni sormesta on jänne poikki, sillä sormenpää ei nouse milliäkään vaikka kuinka yrittää. Toiseen suuntaan toimii.. Pelkään että tässä menee nyt vähintään tämä 5 viikkoa hukkaan ja ymmärtääkseni tällaiset vammat olisi helpompi korjata mitä nopeammin se tapahtuisi.

Paljonkohan tällainen käsikirurginen operaatio mahtaa maksaa - siis jos tämä pieni jänne kursittaisiin kokoon?

7

15466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dropped finger

      mulla tuli tuo samainen dropped finger -vaiva pikkurilliin ja kävin yksityisellä. Otettiin röntgen, josta selvisi, että jänne ei ole poikki, vaan jänne on vetänyt mennessään pienen sirun kynnen puolelta eli kyseessä olikin eräänlainen murtuma.

      Itselläni sai käsikirurgilta ohjeeksi 6 viikkoa lastaa ja jos sitten ei ole siru tarttunut tapaisin paikoilleen, niin neuvo oli suoraan: nivel jäykistetään.

      No kuusi viikkoa meni, otettiin uudet röntgenit, joissa näkyi, ettei mitään parantumista ollut tapahtunut vaan luunpala oli selvästi erossa sormen kärjen luusta (mistä siis taipumisen voimasta repeytynyt).

      Kun tuolla luudutusleikkauksella ei ole sen kummempaa kiirettä, niin siirryin kunnalliselle puolelle ja jonossa olen ollut nyt nelisen kuukautta - siis operaation aika lähenee, kun on se 6 kk:n hoitotakuu-sääntö.

      Onko sulla kuvattu sormi, ettei ole murtumaa mukana? Ja sulla varmaan on vakuutukset kunnossa tuon harrastuksesi vuoksi. Normaalit tapaturmavakuutukset eivät taida tuon lajin onnettomuuksista korvata mitään. Sitä vaan, että jos mahiksia on, niin nopeasti vaan leikkauttamaan... Tosin voihan tilanne olla sellainen, ettei noita pikkurillejä mielellään leikellä, mutta kannattaa koettaa. Myöhemmin ei ne jänteiden korjausleikkaukset välttämättä enää ole edes mahdollisia.

      Hinnoista en tiedä mitään yksityisellä. Ei varmaan kuitenkaan mitään halpaa lystiä, jollei vakuutusta ole eikä välttämättä kaikki vakuutuksetkaan moista toiemnpidellä korvaa-

      • poikki??

        Jänteen kunnon ei kyllä käsittääkseni pitäisi näkyä kuin mangeettikuvauksessa..

        Kyllä vakuutus on, mutta Pohjola heikensi vakuutusta kuluvalle kaudelle niin alas, että se ei korvaa mitän leikkauksia.


    • smoothie-77

      Minun tarinani on seuraavanlainen: Yrittäessäni sormella katkaista kovamuovitettua materiaalia, minulta katkesi jänne etusormesta. Sormenpää ei siis pysynyt pystyssä, vaan se "roikkui". Karmee tilanne :(

      Sormeen laitettiin lasta kuukaudeksi. Vaikeinta oli, kun sormi piti pesua varten irroittaa tuesta ja pitää se samalla koko ajan tuettuna/suorana. Ja niinhän siinä kävi, että sormi ei parantunutkaan.. Vieläkin muistan sen pettymyksen ja pelon sormen jäykistämisestä.

      Menin yksityiselle ja sain sellaisen avolastan (sormeen tarkoitetun), jonka avulla puhdistaminen onnistui suht kivuttomasti ja sormikin parani! Jälkeenpäin ei ole ollut mitään vaivaa koko sormesta.

    • Jännesormi

      kaverin kanssa vedin sormikoukkua ja kyynärvarressa pamahti. Silloin tällöin aiheuttaa pientä kipua kun jotain taakkoja nostelee. Mut kyllä se siitä.

    • pitikölähtee

      Lasinsiru lauantaina tassuun. Etusormen koukistajajänteet poikki. Sattuu niin ettei nukutuksi saa. Torstaina leikkaus. Äh,nyt on mieli maassa

      • Anonyymi

        Hei, kiinnostaisi kuulla miten olet toipunut? Omalla kohdalla nyt vastaava tapaturma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kiinnostaisi kuulla miten olet toipunut? Omalla kohdalla nyt vastaava tapaturma.

        Minuakin kiinnostaa! Jänne poikki ja käsi tulehtui pahasti lasinsirusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe