Kuningaskuluttajassakin mainittiin tuo 2 koneistoa. Lisäksi itsesulattavuus hyvä ominaisuus. Ok, hyviä ominaisuuksia varmastikin.
Kyseessä siis jääkaappipakastimet. Mutta: helsinginenergian sivuilta löytyy taulukko ko. vehkeistä. Kaikki kohtuuhintaiset valmistettu puolassa/turkissa/espanjassa tms.
Hinta "pomsahtaa" heti, jos valmistettu ruotsissa/saksassa tms.
Mitäs etua saan, jos ostan kalliimman (saksa/ruotsi) mallin?
Entäs tuo kaksi kompressoria? Sanoohan sen järkikin, että jos esim. jääkaapin k. hajoaa, pakastimen toimii edelleen. Mutta en osta laitetta siksi että se hajoaisi. Pitäähän sen nyt kestää ainakin 15 vuotta. Siksi yksi kompura=halvempi hinta puolustaisi paikkaansa.
Miksi 2 kompressoria?
23
12568
Vastaukset
- kylmälaitteita korjaillut
yksikompresorisen toiminnassa jommalle kummalle kylmänsaannin etuoikeus, kun sitä ei tiedetä, syntyy aiheettomia huolestumisia, vain koska viimeisenä kylmänsaantiasemassa oleva puoli aiheuttaa hälytyksen, havaittavan lämpenemisen, ylettömän huurtumisen, tai piiitkän käyntijakson. Nämä kaikki korjaantuvat itsellään, kun kylmäntarve tasaantuu esim. yöllä. Jos ostat halvalla olkoot esim hinta 400 eur, se tuskin kestää kuin 5-10 vuotta. Korjaus olisi esim. kompressorin vaihto, hinta n. 380 eru. Asiakkaita jotka korjauttaa kodinkoneensa yli puolet koneen hankintahinnasta tunnen todella vähän. Joten halpaa tuskin paljon raaskit korjauttaa vaan osta uuden, ihan järkisyistä. Jos ostat kalliin niin sama korjausperiaate on silloinki mukana, nyt vain korjauta melkein 500 eur saakka. Osat tahtoo joidenkin osien kohdalla olla samassa suhteessa koneen hankintahintaan. Eikä välttämättä kalliitkaan ole pitkäikäisempiä. Pakastimen automaattisulatus ?? jos sinulla on todella hyvä palkka niin kait se silloin on kannattava sijoitus. Pakastimen sulattaa noin 1h ja joutuu tekemään 2-4 kertaa vuodessa, siitä saat käsityksen sulatustyön hinnasta, lisäät siihen vielä yhden ylimääräisen huoltokäynnin jossa vaihdetaan kohtuuhintainen osa. Mitä vähemmän osia sitä vähemmän kohteita mitkä hajoaa, vaikka et koneita hajoamisen vuoksi ostakkaan. Pahoittelen pitkää kerrontaani ;)
- edes korjaajalle
Kylläpä taas nostettiin omaa lehmää ojasta.
Yksikompressorisia kyllä haukutaan kovasti, mutta perustelut mättävät
1) tehon puute .... noo, tämä on siinä mielessä totta, että yksikompressorisissa pakastusteho on vaatimaton, tyypillisesti 3-4 kg/d eli nämä eivät ole himopakastaja laitteita. Toisaalta, jos on tarve pakastaa 30 kg hirvenlihaa, niin silloin valinta lienee joka tapauksessa arkkupakastin. Jos käyttötarkoitus on kaupan pakastealtaasta kotiin kannettujen pizzojen yms. säilytys, niin yksikoneinen hoitaa hommansa.
Tietenkään ei kannata ostaa ihan niitä halvimpia mahdollisia = 400 € laitteita (etenkään jenkkikaappeja), joissa ei ole erillistä lämpötilansäätöä pakastimelle. Näissä pakastimen lämpötila riippuu jääkaapin lämpötilasta tai päinvastoin. Kun jääkaapin säätää kohdilleen, on pakastimessa -23 tjsp. eli energiaa tuhlataan. Samoin jäähdytysteho on huono, kun kylmää ohjataan aina molemmille puolille, oli tarvetta tai ei. Nämä ongelmat korjaantuvat investoimalla satanen tai kaksi lisää, jolloin saa vehkeen, joka osaa säätää lämpötilat erikseen. Fiksuimmissa on jopa mahdollista "sammuttaa" jääkaappi lomamatkan ajaksi.
2) Kestävyys... samoja, 3-10 vuotta kestäviä kompressoreja alkaa olla merkissä kuin merkissä. Kaksikoneisuus ei lämmitä yhtään. Jos jääkaapin kompressori laukeaa, ei jääkaapin sisältöä voi pakastimeenkaan laittaa. Tai päinvastoin.
> Eikä välttämättä kalliitkaan ole pitkäikäisempiä.
Noniin, ja mistä ihmeestä se kalliin laitteen "kannattavuus" sitten syntyykään? Siitäkö, että 800 euron laitteeseen kannattaa uusia 5 vuoden iässä hajonnut kompressori (hintaan 380 €) ja 500 euron laitteeseen ei? Eli kalliissa vaihtoehdossa rahaa menee 5 vuodessa 800 380 = 1180 € ja halvassa vaihtoehdossa 2x500 € = 1000 €.
> Pakastimen automaattisulatus ?? jos sinulla on todella hyvä palkka niin kait se silloin on kannattava sijoitus. Pakastimen sulattaa noin 1h ja joutuu tekemään 2-4 kertaa vuodessa
3a) Ensin pitää kyllä kysyä, löytyykö edes kaksikoneisia, joissa on pakastimen automaattisulatus... ei nimittäin löytynyt n. vuosi sitten.
3b) Kuumaa vettä letkusta ruiskuttamallako pakastimesi sulatat, kun ei siihen mene kuin tunti?????? Itselläni on pelkkään sulatukseen tunti, puolitoista, vaikka olen laittanut pakastimeen lämmintä vettä laakeassa astiassa puhaltanut sinne tuulettimella ilmaa. Hiustenkuivaajat yms. ovat nimittäin vähän turhan rajuja "kikkoja". Ja tuohon sulatuksen päälle tulee sitten sisuskalujen pyyhkiminen kuivaksi uusi jäähdytys ennen kuin pakasteet voi laittaa takaisin. Kaikkiaan aikaa menee helposti 3 tuntia.
3c) Kun talvet ovat nykyään mitä ovat, pakasteiden säilytys sulatuksen aikana on iso ongelma. Eihän etelässä ole -15 asteen pakkasia, jolloin pakasteet säilyvät parvekkeella, kuin parina päivänä vuodessa. Käytännössä pitää olla koko ajan tammi&helmikuussa "hälytysvalmiudessa", odotellen sitä vuoden ainokaista päivää, jolloin vuotuisen sulatusoperaation saa vietyä läpi kunnialla....
Ei kiitos, tämä pelleily sai riittää ja hommasin automaattisulatteisen. Joita ei siis edes ollut saatavana 2 koneisina.
> Mitä vähemmän osia sitä vähemmän kohteita mitkä hajoaa
Ja tämä sitten puoltaa kaksikoneisuutta...?
- The Rat
Ainakin mitä itse olen tutkaillut, yksikompuraisissa on vain yksi lämpötilasäätö, joka säätää siis sekä jääkaappia että pakastinta. Jos siis haluat pakastimen kylmäksi, on kohta kaljat jäässä jääkaapissakin...
Kyllähän eriliset säädöt varmaan saisi jotenkin värkättyä yksikompuraiseenkin... En vain ole nähnyt.
Itse ostan laitteet mieluiten erillisinä. Tarvetta on kuitenkin sen verran... Nyt on kylläkin yksi jääkaappi, yksi yhdistelmäkaappi (yksikompurainen) ja pakastearkku...- kuin hinnat alkaen malleja
> Ainakin mitä itse olen tutkaillut, yksikompuraisissa on vain yksi lämpötilasäätö, joka säätää siis sekä jääkaappia että pakastinta. Jos siis haluat pakastimen kylmäksi, on kohta kaljat jäässä jääkaapissakin...
Tämä on hinnat alkaen mallien ongelma - ja niissäkin just päinvastoin (2 laitteen kokemuksella) eli kun pakastimessa on -18, niin jääkaapissa on 8. Sitten, kun jääkaapin saa kohdalleen, on pakastimessa -23.
Kalliimmissa on erilliset säädöt ja parhaimmissa pystyy jopa "sammuttamaan" jääkaapin lomamatkan ajaksi. Mutta toisinäin ei pysty (tietääkseni missään 1-kompuraisessa) eli pakastinta sulateltaessa jääkaappikin lämpenee...
Ongelma ratkeaa tietenkin automaattisulatteisella mallilla eikä tule yhtään sen kalliimmaksi kuin 2-koneinen, mutta sopulit ostaa 2-koneisia, koska mummollakin oli.
> Itse ostan laitteet mieluiten erillisinä
Tämä on todellakin fiksuin ratkaisu, mutta kaikilla ei vaan ole tilaa kuin yhdelle kylmälaitteelle... Toki siihenkin tilaan voisi pinota päällekkäin pienen pakastimen ja jääkaapin, mutta lopputulos ei yleensä silmää hivele. - Parasta Laatua
kuin hinnat alkaen malleja kirjoitti:
> Ainakin mitä itse olen tutkaillut, yksikompuraisissa on vain yksi lämpötilasäätö, joka säätää siis sekä jääkaappia että pakastinta. Jos siis haluat pakastimen kylmäksi, on kohta kaljat jäässä jääkaapissakin...
Tämä on hinnat alkaen mallien ongelma - ja niissäkin just päinvastoin (2 laitteen kokemuksella) eli kun pakastimessa on -18, niin jääkaapissa on 8. Sitten, kun jääkaapin saa kohdalleen, on pakastimessa -23.
Kalliimmissa on erilliset säädöt ja parhaimmissa pystyy jopa "sammuttamaan" jääkaapin lomamatkan ajaksi. Mutta toisinäin ei pysty (tietääkseni missään 1-kompuraisessa) eli pakastinta sulateltaessa jääkaappikin lämpenee...
Ongelma ratkeaa tietenkin automaattisulatteisella mallilla eikä tule yhtään sen kalliimmaksi kuin 2-koneinen, mutta sopulit ostaa 2-koneisia, koska mummollakin oli.
> Itse ostan laitteet mieluiten erillisinä
Tämä on todellakin fiksuin ratkaisu, mutta kaikilla ei vaan ole tilaa kuin yhdelle kylmälaitteelle... Toki siihenkin tilaan voisi pinota päällekkäin pienen pakastimen ja jääkaapin, mutta lopputulos ei yleensä silmää hivele.No Frost on aina yhdellä kompuralla, mutta parhaissa malleissa on silti erillinenne elektroninen säätö jääkaapille ja pakastimelle, itselläni on Mielen saksassa valmistettu No Frost ja se on erittäin hiljainen ja kahdella säädöllä ja esim jääkaapin saa pois päältä vaikka pakastin olisi päällä ja tässä on yksi kompressori kuten kaikissa No Frosteissa.
- on paras
Sama se kai onko siellä yksi vai kaksi kompuraa. Jos kompura hajoaa niin vaihtoon vehje menee kuitenkin kun eipä noita kannata korjailla.
Yksikompurainen hajoaa niin heitetään susi mäjelle mutta kun kaksikompuraisesta hajoaa toinen se toinen vehje jää nurkkiin pyörimään kun se toinen puoli vielä pelaa. Ja ei raaski heittää pois. Sitten on pakko ostaa erillinen korvaava romu sen virkaa toimittamaan.
Paras kun ostaa yksikompuraisen tai kaksi erillistä - U. Telias
Olisiko tuo sitten minun laite?
Käsittääkseni omat säädöt pakastimelle ja jääkaapille, saattaapi olla muu kuin ruotsalainen, yksi kompura ja mutta kohtuuhinta!
Nyt on pakko tuijottaa myös hintaa, pitäisi ostaa paljon muutakin uuteen asuntoon! - pathfinder77
Mun Rosenlew Vähävirtasessa vuodelta 1991 lukee: Made in Finland. 2-kompuraa ja hurisee vieläkin oikein hyvin, ei ole tarvinnut korjailla, että repikää siitä. Sähköä kuluttaa ehkä 800kwh/vuodessa.
- oisit pysynyt poissa
Tätä aivopierua jouduit peräti 5 vuotta hautomaan?
Vielä 80-luvulla ja ehkä 90-luvun alkupuolellakin ihan peruspalikkamallitkin kesti >15 vuotta ja menivät yleensä vaihtoon, kun oli kaikki tiivisteet yms. hajalla, vaikka koneet vielä pelasikin. Mutta vuosituhannen vaihteessa eliniäksi optimoitiin 4-7 vuotta. Myös ns. laatumerkeillä. - tohtori2
2 kompressoria on hyvä koska kun pakastin on tyhjä voit laittaa sen pois päältä.
Itse käytän toisen jääkaappa/pakastimen pakastinta vain puoli vuotta. LAitan sen pois päältä kun marjat on syöty. Näin säästän sähköä paljon enemmän.
Toisen kaapin apakstin on päällä koko vuoden.
Minulla on siis kaksi jääkaappi/pakastin yhdistelmäkaappia. tohtori2 kirjoitti:
2 kompressoria on hyvä koska kun pakastin on tyhjä voit laittaa sen pois päältä.
Itse käytän toisen jääkaappa/pakastimen pakastinta vain puoli vuotta. LAitan sen pois päältä kun marjat on syöty. Näin säästän sähköä paljon enemmän.
Minulla on siis kaksi jääkaappi/pakastin yhdistelmäkaappia.No-frost vie vähemmän sähköä, kun ei kerää jäätä.
Jos on 2 laitetta, niin toki silloin ei vie mitään kun sammuttaa mutta mikäli 1 laite käytössä niin harvoin se tyhjä on, ainakaan meillä.
1 komp mallissa on enemmän kylmäainetta, mutta pienempi pakastusteho.
Suomessa ei enää jääkaappeja valmisteta.- Ihmeköstuo
1991? Eihän tuo ole vielä mitään... :-D
Meillä on tälläkin hetkellä -86 Zanussi JK/PK ja joku -82 Helkama JK käytössä. Jälkimmäinen on ollut talvet pakkasessa. Sitten -86 Frigor PK lähti vähän aikaa sitten kierrätykseen kieroutuneen kannen takia, muuten pelasi mainiosti. Ei edes 25 vuotta ollut näille entisajan koneille mikään ihme, mutta toista on nykyinen roskalaatu. - Harvalla tyhjä sentä
tohtori2 kirjoitti:
Minulla on siis kaksi jääkaappi/pakastin yhdistelmäkaappia.Joo tuossa mielessä ihan hyvä, on meilläkin kolmesta arkkupakastimesta yksi josssain vaiheessa vuotta poissa käytöstä. Mutta nuo kaappimalliset, onnettoman kokoiset nyt eivät koskaan tyhjäksi pääse, ainahan siellä on joku 5 litraa jäätelöä, pakastevihanneksia (omia ja kaupan), marjatkaan eivät joka vuosi lopu, kylmäkallet, jääpalat, leivonnaisia, leipää ym. ym.
- Onnetonta säästöä
tohtori2 kirjoitti:
Minulla on siis kaksi jääkaappi/pakastin yhdistelmäkaappia.Naurettavaa tuo "sähkönsäästö". Vähän sama kuin sammuttelisit lamppuja sähköä säästääksesi. Sähkössä maksat eniten siirtomaksuissa. Eli sähkölaitteiden käyttäminen ja päällä pitäminen on sen jälkeen aika halpaa puuhaa. Sama kuin ostaisi auton ja pitäisi sitä pihassa jotta "säästäisi".
Onnetonta säästöä kirjoitti:
Naurettavaa tuo "sähkönsäästö". Vähän sama kuin sammuttelisit lamppuja sähköä säästääksesi. Sähkössä maksat eniten siirtomaksuissa. Eli sähkölaitteiden käyttäminen ja päällä pitäminen on sen jälkeen aika halpaa puuhaa. Sama kuin ostaisi auton ja pitäisi sitä pihassa jotta "säästäisi".
Siirtomaksutkin menevät kulutuksen mukaan.
- Ihmeköstuo
Ihmeköstuo kirjoitti:
1991? Eihän tuo ole vielä mitään... :-D
Meillä on tälläkin hetkellä -86 Zanussi JK/PK ja joku -82 Helkama JK käytössä. Jälkimmäinen on ollut talvet pakkasessa. Sitten -86 Frigor PK lähti vähän aikaa sitten kierrätykseen kieroutuneen kannen takia, muuten pelasi mainiosti. Ei edes 25 vuotta ollut näille entisajan koneille mikään ihme, mutta toista on nykyinen roskalaatu.Nyt, kuukautta vaille 30 vuoden iässä, lähtee Zanussi vaihtoon. Puutteita alkaa olla sen verran paljon (mm. ovien tiivistettä ei enää saa varaosana) ja varsinaisena vikana ilmeisesti termostaatti, koska jääkaapin puoli ei enää sulata välillä ja menee näin pakkaselle.
Siinä on miilelöillä ja muilla joidenkin kehumilla nykykoneilla tekemistä!!! :-D Voi kohtalaisen suurella varmuudella veikata, että yksikään nykykaappi ei ole 2045 hurisemassa. - Ihmeköstuo
Ihmeköstuo kirjoitti:
Nyt, kuukautta vaille 30 vuoden iässä, lähtee Zanussi vaihtoon. Puutteita alkaa olla sen verran paljon (mm. ovien tiivistettä ei enää saa varaosana) ja varsinaisena vikana ilmeisesti termostaatti, koska jääkaapin puoli ei enää sulata välillä ja menee näin pakkaselle.
Siinä on miilelöillä ja muilla joidenkin kehumilla nykykoneilla tekemistä!!! :-D Voi kohtalaisen suurella varmuudella veikata, että yksikään nykykaappi ei ole 2045 hurisemassa.Lisättäköön vielä, että 29,8 vuoteen ei KERTAAKAAN OLLA IMUROITU laitteen takaosaa (koska se on asennettu niin hankalasti, pudotettu parketin ja kaapin väliin). Ilmarakoa on laitteen päällä sentti, joka tosin on asennusohjeen mukainen vaatimus (nykyisin usein vaaditaan 10 cm). Tämäkään ei vaikuttanut kestoon.
- Anonyymi
Onnetonta säästöä kirjoitti:
Naurettavaa tuo "sähkönsäästö". Vähän sama kuin sammuttelisit lamppuja sähköä säästääksesi. Sähkössä maksat eniten siirtomaksuissa. Eli sähkölaitteiden käyttäminen ja päällä pitäminen on sen jälkeen aika halpaa puuhaa. Sama kuin ostaisi auton ja pitäisi sitä pihassa jotta "säästäisi".
Ymmärrät varmaan että niin seitsemän vuotta sitten kuin tänäkin päivänä maksat siirtomaksun jokaiselle kilowattitunnille minkä kulutat. Sähkön siirtohan ei toimi vielä nykyäänkään niin että kerralla ajetaan rekalla pihaan, maksetaan siirtomaksu ja siitä vaan polttelemaan lamppuja sitten. Ja kyllä sammuttelen myös lamppuja sähköä säästääkseni, en pelkästään oman sähkökaskuni takia vaan ajatellen verkon kuormitettavuutta. Jos 2 miljoonaa ihmistä, 1/3 osa maan väestöstä sammuttaa yhden 10w lampun kun sitä ei tarvitse edes tunniksi on säästöä verkossa syntynyt 20 000 kWh. Siinä on sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutus. Joten äläpä vähättele. Siirrä sähkösi kottikärryillä.
- nimimerkitön999999
Kaksikompuraiset alkaa olla historiaa. Niitä ostetaan vain muutamissa takapajula-maissa, kuten Suomessa ja Turkissa. Kaksikompuraisia ei saa A -luokkaan, joten veikkaampa, että loputkin valmistajat heittävät nuo mallit pois tuotannosta. Velstel tekee muutamalla eri merkillä noita, ja e-lux teettää viitä vielä ehkä tämän sesongin ohi. Vuoden 2014 aikana tuotanto loppunee kaikilla tehtailla.
- Ihmeköstuo
Väärinpä nimimerkki "nimimerkitön999999" arvaili, ei loppunut 2-kompuraisten tuotanto mihinkään. Nytkin kun Googlettaa, niin ainakin Rosenlew- ja Upo-merkkien malleja löytyy heti ensimmäisiin hakutuloksiin.
- tiedoksi
Kun pakastin on tyhjä sen voi laittaa pois päältä ja säästä sähköä.
- järki jäässä nytkin?
On se säästöpotentiaali vallan mahtava, kun nykyiset jääkaappipakastimet (no frost) vie jotain 1,1 kWh/d eli sähköä kuluu vajaan 4 euron edestä kuukaudessa. Toooottakai kannattaa maksaa kymppejä/satasia siitä hyvästä, että voi säästää 4 euroa ja pääsee ihan manuaalisesti sulattelemaan pakastinta kerran, pari vuodessa.
- Druzinlew
Kaksikompuraisten kaappien kaksi ehdotonta plussaa on kummankin puolen oma säätömahdollisuus sekä pitempi elinikä.
Joku kohta huutaa kurkku suorana, että onhan siinä Mielessä tai Boschissakin omat säädöt vaikka on yhdellä kompuralla. Saattaa ollakin, mutta kyseinen säätö toteutetaan vaikealla venttiiliohjauksella jossa ohjataan kylmäainetta vuorotellen pakastimen ja jääkaapin välillä. Kun tämä venttiili hajoaa, sitä ei saa korjattua tai vaihdettua.
Kestävyydessä taas voitetaan siinä, että kaksikompurainen rasittuu kaksi kertaa vähemmän kuin yhden kompuran vastaava. Sanoohan se järkikin ja myös kylmäkoneasentajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883