suuris kysymyksiä!

venla

tarvitsisin näihin kysymyksiin vastauksia!
1.miten saan marsunikesyttetyä ne ovat olleet meillä maanan taista asti (nyt on torstai)
2.pitääkö kuiva ruokaa olla kokoajan tarjolla?
3.voiko marsu lihoa kasviksista? jos antaa esim. päivässä kurkun palasen, salaatti ja porkkanaa??
4.kun päästän marsut lattialle(olen yrittänyt kerran) niin ne eivät tajua mennä takaisin häkkiin jouduin saartamaan ne nurkkaan ja nostamaan miten saan ne menemään häkkiin?
5.onko marsulle parempi, että häkki on lattialla vai pöydällä??

15

1943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsu22

      Moi!
      Onnea marsujen kanssa! Marsut saat kesytettyä niin, että otat ne häkistä ja pidät sylissä. Älä kuitenkaan ota niitä väkisin vaan anna niiden yrittää tutustua itse. Joskus on vaan pakko ottaa ne häkistä, jos niitä ei muuten saa :( Mutta ne ovat yleensä uteliaita ja herkkupaloilla houkuttelu voi onnistua!
      Hmm... Marsut voi pitää lattialla, jos sinne ei käy vetoa, mutta paras paikka on tietysti sellainen, missä ne ovat ns. hoitokorkeudella.
      Häkkiin marsut saa menemään niin, että ensin näyttää niille mistä sinne mennään. Joskus ne osaavat itse tulla häkistä, mutta eivät osaa sinne mennä takaisin. Voit tietysti laittaa sen häkin niin, että saat ne sinne saarrettua. Anna marsujen ensin yrittää itse ja laita häkin suulle jotain mistä ne oikein paljon pitävät!
      Marsu EI liho kurkusta, tomaatista, porkkanasta yms.! Niitä pitäisikin antaa marsuille joka päivä! Marsu lihoaa siitä, että sillä on liikaa kuivaruokaa tarjolla eli siis tarkoitan pellettejä yms. en heinää! Kuivaa heinää pitää olla tarjolla koko ajan. Muuta ruokaa ei tarvi olla koko ajan tunkemassa nenän eteen, lue annosteluohjeet tai kysy eläinkaupasta, paljon niille annat kuivamuonaa (n. 1 ruokalusikka 2x päivässä on hyvä yleensä). Muistathan antaa niille päivittäin C-vitamiinia, sillä marsu ei pysty sitä itse tuottamaan elimistössään ja alkaa herkästi kärsimään ja sille saattaa tulla marsuhalvaus... Häkkiin olisi hyvä laittaa oksia (tuoreita) ja keppejä. Kivikin voisi olla, jotta kynnet kuluisivat normaalisti eikä tarvitsis niiin usein leikata. Marsut tykkäävät olla sellaisessa paikassa, missä ne ongelmitta näkevät mitä huoneessa tapahtuu, joten hieman lattiaa ylempänä olisi hyvä sijoituspaikka (pöytä, tuoli tms)
      Toivotaan, että marsut kesyyntyvät!

      • venla

        kun minulla on 2 marsua niin pitääköniille antaa vastaavasti 2 ruokalusikkaa 2xpäivässä?


    • Lilith_Marduk

      1.Kärsivällisyyttä!Marsu ei oo ollu sul kauaa,joten voit itsekin ymmärtää että se pelkää,koska kaikki on uutta ja outoa.Kun se on häkissä,juttele sille paljon että se oppii tuntemaan sun äänen,anna sille mieluiten aina itse ruokaa että se alkais tuntee sun hajun ja sitten kun silittelet sitä ni se ajan kanssa oppii tuntemaan että olet turvallinen.Älä säikytä sitä äkkiliikkeillä.
      2.kuivaa ruokaa PITÄÄ olla koko ajan saatavilla
      3.ei marsu sillee liho kasviksista mutta älä anna sille liikaa rasvaisia auringonkukansiemeniä,niistä marsut tykkää älyttömästi muttei saa antaa liikaa
      4.Harvemmin ne tajuaa itse mennä häkkiin takaisin ja suosittelen että häkki on pöydällä.Kun marsu on lattialla ota se syliin ja laitat sillai se takaisin.
      5.ehdottomasti pöydällä,lattianrajassa on aina vetoa ja varsinkin talvella saattaa tulla flunssaa ja vakavampaakin.

    • Kasvattaja

      voi vastata sinulle sähköpostitse (vaikkapa muihinkin marsuihin liittyviin kysymyksiin).

      [email protected]

    • eläintenystävä

      1. Marsut eivät ole olleet sinulla kauaa, joten on ymmärrettävää, että ne ovat vielä arkoja. Marsun kesyttämisen keskeisin asia on AIKA. Anna niiden rauhassa tutustua sinuun esim. ruuan avulla. Älä tee mitään hätiköityä! Juttele ja silittele rauhallisesti. Muista, että kesyyntymiseen saattaa mennä kuukausiakin!

      2. Pitää olla. Sopivaa kuivaruokaa saa eläinkaupoista. Tavallisten kauppojen siemensekoitukset eivät sovellu marsuille. Pelletit ovat tasapainoisempaa ruokaa kuin siemensekoitukset, joissa on liikaa rasvaa ja joista marsu pääsee valikoimaan vain itselleen mieleiset ruuat. Laadukkain siemensekoitusmerkki on Supa Guinea. Itse pidän enemmän pelleteistä. Marsuni syövät Altrominia.

      3. Marsu ei voi lihoa kasviksista. Kurkkua ja salaattia ei saisi mielellään antaa kuin kerran viikossa tai harvemmin. Niissä ei ole oikein mitään vitamiineja. Kurkku kuivattaa munuaisia ja aiheuttaa huulirupea. Salaatista marsun vatsaan kertyy ilmaa, jota se ei kykene poistamaan. Sopivaa tuoreruokaa ovat esim. porkkana, lanttu, persilja, punajuuri (ei säilötty), tomaatti ja paprika... Silloin tällöin voi antaa omenaa ja banaania pieninä erinä. Tuoreruokaa ei tarvitse antaa joka päivä. Se ei ole marsun ruokavaliossa tärkein osa, vaan heinä, jota pitää olla AINA saatavilla. Joka toinen päivä tuoreruokaa riittää. Muista kuitenkin se tärkeä C-vitamiini, jota marsut tarvitsevat n. 20 mg/päivä/marsu. C-vitamiini ei saa olla ihmisille tarkoitettuja poretabletteja tai huonolaatuisia litkuja (esim. Bonnie, jossa ei todellakaan ole tarpeeksi C:tä). Itse suosin C-rakeita.

      4. Rajaa marsujen vapaanaolotilaa, etteivät ne eksy liian kauas häkistä. Näin ne omaksuvat häkin paikan. Vähitellen voit laajentaa niiden liikkumatilaa.

      5. Parempi ratkaisu on pyödällä tai muulla tasolla. Jos häkki on iso, se ei kuitenkaan mahdu pöydälle. Meillä häkki on kahdella marsulla 185 x 95 cm, eikä sitä mihinkään pöydälle saa.

      Minulle voi myös mailata kysymyksiä osoitteeseen: [email protected]

    • Marsu22

      Jos pöytätila ei riitä marsujen häkille, voisit ehkä viritellä mahdollisimman tukevista pahvilaatikoista tason sille? Itse ajattelin tätä, koska asun opiskelija-asunnossa, eikä tarpeellista pöytätilaa ole. Häkkimme on 95x55 eli aika iso ja marsut ovat vielä aika pikkuisia.

      KYSYMYS!
      Onko kenellekään tullut Faunattaressa tms. vastaan JAUHETTA, joka on raepurkissa? Ostin Lappeenrannan Faunattaresta C-vitamiinirakeita ja kyllä se ihan jauhetta oli, ei rakeista tietoakaan! Mitä tälläisessä tilanteessa pitäisi tehdä? kuitenkin se on kokonaisuudessaan C-vitamiinia, joten en kehtaisi valittaakaan asiasta...

      • eläintenystävä

        Tuo C-rae-merkkinen vitamiini on lähiaikoina muuttunut ihan jauheeksi, mutta nimeä ei ole muutettu. Eli ihan samaa se on, vaan hieman hienommassa muodossa...


      • venla
        eläintenystävä kirjoitti:

        Tuo C-rae-merkkinen vitamiini on lähiaikoina muuttunut ihan jauheeksi, mutta nimeä ei ole muutettu. Eli ihan samaa se on, vaan hieman hienommassa muodossa...

        kuinka paljon marsuille pitääantaa c-rakeita???
        siis kuinka paljon päivässä....


      • Kasvattaja
        eläintenystävä kirjoitti:

        Tuo C-rae-merkkinen vitamiini on lähiaikoina muuttunut ihan jauheeksi, mutta nimeä ei ole muutettu. Eli ihan samaa se on, vaan hieman hienommassa muodossa...

        = mielestäni paras.


      • marsu tyyppi
        venla kirjoitti:

        kuinka paljon marsuille pitääantaa c-rakeita???
        siis kuinka paljon päivässä....

        noin 1-2 ruoka lusikallista kuppiin.


      • eläintenystävä
        venla kirjoitti:

        kuinka paljon marsuille pitääantaa c-rakeita???
        siis kuinka paljon päivässä....

        Purkin kyljessä lukee annosteluohjeet. Sen voi myös itse laskea niin, että marsu saa sen 20 mg/päivä. Paras vaihtoehto on sekoittaa tarvittava määrä C-rakeita pieneen määrään vettä ja ruiskulla suuhun. Toinen vaihtoehto on tarjota jonkin nestepitoisen tuoreruuan päällä. Kuivaruuan seasta marsu ei vitamiinia saa, se vajoaa kupin pohjalle.


    • Niina

      1. Silittelet niitä ja puhut rauhallisesti, annat kädestä ruokaa, sanotaan et marsu luottaa omistajaansa ku se syö kädestä. Oot vaan mahdollisimman paljo niitten kans, siihen menee aikaa mutta kesyyntyy kyllä.
      2. mielellään pitää, heinää myös
      3. kasvikset ei lihota, annan ite aamulla kurkun palan ja salaattia, päivällä jotain pientä ja illalla vähän niinkuin iltapalan, laitan kuppiin salaattia, tomaattia, porkkanaa ja kurkkua. Marsuni menee itse kupin perässä koppiin.
      4 Semmonen koppi missä on semmonen sivulta avatta läppä, josta marsut voi hypätä sisään on hyvä. Jos sulla on semmonen, houkuttele vaikka salaatilla ne sinne tai jotenkin. Ajan kans ne oppii ite menemään sinne, ja tulemaan kans itse ulos, niinkuin meillä
      5 Pöydällä on parempi vedon estämiseksi mutta lattialla taas siksi että ne pääsis ite sinne

    • marsu tyyppi

      joo kannattaa jos haluu kesyttää marsun niin ottaa se syliin jutella sille.toiseks marsulla täytyy aina olla kuiva ruokaa ja varsinkin heinää! jo sun marsulla ei ole sellasta suolakiveä mitä marsut yleensä nuolee kun juo vettä niin kannattaa ostaa. joskus voi ostaa sellasia herkku tikkuja että sen hampaat ei kasva liian pitkäks ja se voi järsiä jotai.....häkki kannattaa olla yleensä pöydällä että marsu näkee kauemmaks ja sen olo on turvallisempi.leikkaa marsun kynnet aina .Ainakin joka toinen viikko!toivoo:marsu tyyppi

    • sarah

      vastaan vain tuohon 5:denteen kysymykseen, marsun häkkiä ei koskaan saa laittaa lattialle siten marsu luulee,että ihminen hyökkää.

    • Parastamarsuille

      Nää on tänne kirjotettu joskus aikoja sitten, mutta mun on ihan pakko tulla valittamaan. Kun täällä on sellasia ihmisiä kun ei tiedä marsuista paljoa ja antavat vääriä ohjeita. Lisäks jos aikoo marsuja hankkia nii kannattaa ottaa marsuista ja niiden hoidosta selvää ennen marsujen hankkimista, vaikkapa lukemalla kirjoja. Kaikki mitä netissä on ei välttämättä pidä paikkaansa ja varsinkaan keskustelupalstat. Ja nyt vastaan noihin kysymyksiin.
      1. Marsut tarvitsevat aikaa kesyyntymiseen. Mene häkin viereen, juttele niille tai vaikka lue kirjaa ääneen häkin lähettyvillä. Näin marsut tottuvat hajuusi ääneesi. Ruoka on tie marsujen sydämmeen ja luottamukseen. Jos marsu syö kädestä se luottaa sinuun. Marsua ei saa ottaa väkisin syliin, esim jahtaamalla sitä häkissä. Marsun pitää itse tulla sinun luoksesi.
      2. Kuivaruoka ei ole välttämätöntä. Se voi myös lihottaa. Jos kuitenkin haluaa antaa kuivaruokaa suosittelen pellettejä. Luulisin, että annostelu lukee pellettipakkauksessa.
      3. Marsut ovat kasvissyöjiä ja tarvitsevat puolet painostaan vihanneksia päivässä. Muutama kurkun ja porkkanan pala ei riitä. Kasvikset eivät lihota. Kasvikset sisältävät runsaasti vitamiineja. Marsuille saa antaa lukemattomasti erilaisia vihanneksia, mutta niiden vatsa pitää totuttaa uusiin vihanneksiin. Uusia vihanneksia annetaan pieniä määriä ja katsotaan onko kakka normaalia. Jos marsun kakka on normaalia, sille voi antaa sitä vihannesta.
      4. Häkki on marsuhen koti. Jos häkki on marsujen mielestä mukava ja turvallinen paikka, niiden pitäisi haluta mennä sinne ihan mielellään ja ne osaavat tiensä sinne. Marsut voivat myös olla liian pelokkaita menemään häkkiin, jolloin taas tarvitsevat enemmän aikaa tutustua uusiin paikkoihin.
      5. Häkin on parempi olla lattialla, jotta marsut eivät voi tippua korkealta kun niitä nostetaan ja jotta ne voivat itse mennä häkkiin. Jos lattialla vetää, on olemassa erilaisia vaihtoehtoja ehkäistä marsujen sairastumista. Esimerkiksi infrapunalämpölamput tai lämpömatot.
      Ps. Olen lukenut monia marsukirjoja niiden hoidosta, elinympäristöstä, sairauksista yms. Äidilläni on ollut paljon marsuja kun olin pieni ja minulla on ollut omia marsuja. Olen etsinyt tietoa myös netistä ja seurannut kasvattajien blogeja, joissa he kertovat marsujen hoidosta ja olosuhteista sun muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe