Kannattaako hankkia koira?

Nyhvä

Hei, Olen itse 18-vuotias lukiota käyvä tyttö Kajaanista. Omistan tällä hetkellä Shelttikoiran. Jessen kanssa käyn joskus kesäisin agilityssä ja käyn ulkona yleensä 3 kertaa päivässä koiran kanssa. Olen hiukan laiska harjaamaan Jesseä, mutta muuten vietän aikaa hänen kanssaan leikkien jne. Erittäin hyvä rentouttamaan opiskelia-kireyttä.

Olen tällä hetkellä kotona asuva ja hakemassa uutta asuntoa itselleni. Haen vuokra-asuntoa ja uskoakseni Kajaanissa ne ovat usein kerrostaloasuntoja.

Äitini haluaa pitää itsellään Jessen, koska hän on kotiäiti ja hän joutuisi olemaan täysin yksin kotona, jos ottaisin Jessen mukaan. Tietäisin kyllä, että Jesse pärjäisi mainiosti missä tahansa asunnossa ja ottaisin sen muuten mukaan, mutta kukapa riistäisi kotiäidiltä viimeisen lapsukaisen talosta.

Ja NYT: Olen miettinyt, kannattaisiko minun hankkia uutta koiraa asuntooni, jos se on mahdollista? Halu olisi kova ja lenkkeilyseura on minulle erittäin tärkeää.

Ja jos minun kannattaisi hankkia, niin onko joillakin kokemusta, minkä rotuinen/lainen koira soveltuu tähän:
Opiskeliana käyn lukiolla 6-8 tuntia, joten vähintaan tämä aika koiran täytyisi jaksaa olla yksin. Ja kerrostalo-sopuinen.

Minä olen tottunut uroskoiriin. Ennen Jesseä kotona oli hieman luonnevikainen Collie, jonka kanssa minä olen viettänyt lapsuusaikani. Kyseinen Collie pelkäsi hirveästi kontakteja ja puri, jos näki tilanteen uhkaavana. Muuten Collie oli erittäin mukava ja erittäin viisas. Tästä johtuen uskoisin pärjääväni melkein minkälaisen koiran kanssa tahansa.

Aikaisemmat rodut siis ovat Collie ja nyt Sheltti. Olisin kiinnostunut hiukan sekarotuisista koirista. Ja keskikokoisista. Mutta ne ovat vain sivuasioita.

JA VIELÄ: Olisin kiinnostunut antamaan ihan aikuisillekin koirille kodin. Eli löytökoira/uutta kotia hakeva. Onko kellään kokemusta näistä koirista?

Olisi mukavaa, jos saisin tietää muiden kokemuksista ja mielipiteistä.

5

791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja koira

Kolme kohtaa, johon haluaisin sinun kiinnittävän huomiota.

1. AIKA oletko varma, että sinulla on aikaa hoitaa koiraasi? Myös silloin kun olet lukiosi käynyt ja mahdollisesti jatkanut opiskeluitasi? Kokemuksesta voin sanoa, että mm. korkeakouluopiskelu vie paljon aikaa ja siinä yhteydessä koiran omistaminen voi olla suoraan sanoen aikamoinen rasite.

2. RAHA opiskelijana raha tekee tiukkaa. oletko ottanut huomioon koiran pakolliset madotus ja rokotuskulut? vastuuntuntoinen koiranomistaja ei myöskään ruoki koiraansa millä tahansa moskalla, ruokakin siis maksaa. Et käy töissä (?), miten aijot saada rahasi riittämään sekä sinun, että koirasi tarpeisiin? Oletko ottanut huomioon, että myös koirat sairastelevat ja loukkaantuvat. Lemmikkien leikkaukset maksavat monia satoja, miksei tuhansiakin euroja. Vakuutus on hyvä ratkaisu, mutta sekin maksaa.

3. HALU on minusta tärkein kohta. Oletko aivan varmasti halukas vaihtamaan rientosi koiraan ja sen tarpeisiin? Kun muut lähtevät porukalla pitämään hauskaa viikonloppuisin, sinulle se ei pakosti tule kysymykseenkään. Etkai halua jättää koiraasi yksin tuntikausiksi myös viikonloppuisin? Et myöskään voi juuri koulun jälkeen käydä missään. Sinulla on koira, joka odottaa kotona ulospääsyä. Onko sinulla halua kouluttaa koiraasi? Tiedäthän, että edes rotuvalinnalla et saa yksin viihtyvää, hyvin käyttäytyvää, tervettä kilttiä koiraa käyttämättä siihen paljon aikaa ja vaivaa!

Rehellisesti mieti ylläolevia kohtia, ennen kuin alat miettimään vakavissasi koiran hankintaa. Usein kun tulee sopiva tilaisuus, ottavat ihmiset koiran miettimättä tarkaan yllämainittuja kohtia.
      Minua suoraan sanoen surettaa, että niin monet nuoret ottavat koiran muuttaessaan pois kotoa. He eivät millään voi ymmärtää kuinka paljon aikaa kuluu jo pelkästään oman talouden pyörittämiseen, saatika opiskeluun/työelämään. Koira ei ole esine, jonka voi laittaa nurkkaan siksi aikaan kun on tähdellisempääkin tekemistä.

Mitä sitten tulee rotukysymykseen.. Sinulla on kokemusta koirista, hyvä, mutta älä silti usko sokeasti kykyihisi :-)
      Olet opiskelija, sinulla ei siis ole loputtomasti aikaa koirallesi. Älä ahnehdi, ja ota vilkasta koiraa. Sinulle sopii paremmin jokin kotona viihtyvä seurakoira tms, kuin säännöllistä aktiviteettia vaatia koira (esim belgianpaimenkoira, bordercollie ei missään nimessä!). Ellet sitten ole todellakin halukas säässä kuin säässä menemään metsissä ja koulutuksissa koirasi kanssa.
      Olet miettinyt sekarotuisen hankintaa. Hyvä juttu! Mutta muista, että sekarotuista hankittaessa sinun tulee olla vielä tarkempi koiran valinnassa ja kiinnittää huomiota sekarotuisessa ilmeneviin rotuihin. Esim, pystykorvasekoitus tuskin sopeutuu elämään kerrostaloon ilman kovaa työtä.
      Oletko miettinyt toisen sheltin hankintaa?
      Muita näin äkkiseltään sopivia rotuja voisi olla ehkäpä labbis, kultsi, kääpiösnautseri, kingcharlesinspanieli, corgi... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Mieti seuraavia asioita ennen rodun hankintaa:
      koko, turkin vaativuus, aktiivisuus, alkuperäinen käyttötarkoitus, haukkuherkkyys, terveys (opiskelijana kannattaa valita mahd terve rotu, jotta vältytään ylimääräisiltä lääkärikuluilta). Kun nämä ovat sinulle selvät, käy lainaamassa kirjastosta jokin rotuja esittelevä koirakirja ja rupea tahkomaan lävitse. Kun sinulle se oikea rotu tai rodut löytyy, ota yhteyttä luotettaviin kasvattajiin. Tai vaihtoehtoisesti ota yhteyttä rotujärjestöön, ja tarjoa kotia jo aikuiselle kotia tarvitsevalle koiralle.
      Jos päädyt sekarotuiseen, ole tarkka taustoista! Älä suostu maksamaan sekarotuisesta mitä vain! Voit jättää ilmoituksia nettiin, lehtiin ja tarjota kotia jo aikuiselle koiralle, jossa on sinun toivomiasi rotuja. Älä lähde summamutikassa hankkimaan koiraan, vaan harkitse ja harkitse vielä kerran.

Vaikka koirasta on paljon vastuuta ja huolta, on elämä sen kanssa yhtä juhlaa. Varsinkin jos koiranhankinta on loppuun harkittu juttu, eikä hetken mielijohteen tulos. Oikean rodun/rotujen valinta on kaiken a ja o. Toki aina rodusta kuin rodusta löytyy poikkeuksia, mutta kannattaa aina pelata varman päälle ;)
      Onnea koiran hankintaan, mikäli päädyt tähän erittäin vastuulliseen ratkaisuun!

• Nyhvä

Tietysti pari kohtaa jää puuttumaan kun kirjoittaa....

1. Olen ottanut selville koiran kulut ja entuudestaan tiedän, että koiralle voi tulla kalliitakin takapakkeja elämässä (Jesse-pojulla on kerran murtunut takajalka. Kallis reissu).

2. tiedän koiran vaativan aikaa. uskon kovin, että aikani riittää koiralle asti jaettavaksi. Tiedän, että talous vaatii aikaansa ja muuta, koska olen tarkkaillut sisarieni talouselämää pitemmän aikaa (pitemmän aikaa kiinnostunut löytämään asunnon)

3. En ole erityinen "bailaaja", kuten opiskelijoista usein ajatellaan. Useimmiten viikonloppuisin olen kuskina, eli heitän ihmiset jonnekin. Ja silloin kun haluan vaihtaa vapaalle, niin se tapahtuu aika harvoin.

kiitos ehdotuksesta, jossa mainitsit että voisin ottaa taas sheltin. Siitä nimittäin tuli mieleen, että miksen ottaisi Jesseä väliaikaiskoiraksi uuteen taloon ihan testimielessä? Tottahan toki äippä ei riemastu, muttei ainakaan tule virhearviointeja.

Kiitos ^^ Tuli kylläkin hiukan aivoton olo, kun ei edes tullut mieleen, että voihan minun vanhakoira näyttää mallia uuden koiran hankintaan.....

• juttu!
        Nyhvä kirjoitti:

Tietysti pari kohtaa jää puuttumaan kun kirjoittaa....

1. Olen ottanut selville koiran kulut ja entuudestaan tiedän, että koiralle voi tulla kalliitakin takapakkeja elämässä (Jesse-pojulla on kerran murtunut takajalka. Kallis reissu).

2. tiedän koiran vaativan aikaa. uskon kovin, että aikani riittää koiralle asti jaettavaksi. Tiedän, että talous vaatii aikaansa ja muuta, koska olen tarkkaillut sisarieni talouselämää pitemmän aikaa (pitemmän aikaa kiinnostunut löytämään asunnon)

3. En ole erityinen "bailaaja", kuten opiskelijoista usein ajatellaan. Useimmiten viikonloppuisin olen kuskina, eli heitän ihmiset jonnekin. Ja silloin kun haluan vaihtaa vapaalle, niin se tapahtuu aika harvoin.

kiitos ehdotuksesta, jossa mainitsit että voisin ottaa taas sheltin. Siitä nimittäin tuli mieleen, että miksen ottaisi Jesseä väliaikaiskoiraksi uuteen taloon ihan testimielessä? Tottahan toki äippä ei riemastu, muttei ainakaan tule virhearviointeja.

Kiitos ^^ Tuli kylläkin hiukan aivoton olo, kun ei edes tullut mieleen, että voihan minun vanhakoira näyttää mallia uuden koiran hankintaan.....

Hyvä juttu :-)

Halusin vain tarkistaa, että olet varmasti harkinnut asiaa loppuun asti. Ahkerana koiraihmisenä törmään valitettavan usein nuorten ottamiin koiriin, jotka ovat lopulta joutuneet kiertoon. Yleensä se on ollut heille hetken mielijohde, ja ottavat koiran kuin koiran, miettimättä rodulle sidonnaisia tarpeita.
        Hyvä juttu, että maailmasta löytyy järkeviäkin nuoria :)

Vielä kerran onnea koiran hankintaan! Hyvä idea tuo Jessen lainaaminen.. ;)

• Sussex spaniel
    • Kyllä sinun ei kannata pentua ainakaan ostaa uuteen elämäntilanteeseen.Kotona asiat ovat aivan eri,kuin yksikseen asuessa. Kokeile ensin vanhalla koirallasi ja jos se soopeutuu,hankkikaa äidillesi oma koira,jos hänellä on enempi aikaa olla pennun kanssa.
      Mistään koirasta ei voi sanoa onko se "kerrostalo-sopuinen".Ja läheskään kaikkiin asuntoihin ei saa viedä koiria. Älä hoppuile.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe