Kaffeplörö

Palstal on niimpal juatu mehu ja kaffet ja viäl enemä ollais juatu jos Sheriffi ja Ylläpito ols sallinu.

Kylmar tee ny tiärät mikä kaffeplörö o?

Jaa ei vai? Mää kerro!

Kaaretan kuppi hyvä kaffet ja pistetä sokeri kans. Tila jätetä sil silmänkirkastuksel simmot sopivasta. Sit nautita se plörö oikke hartaurel, ei juara.

Kyl niimpal tule hyvä olo et oikke nauratta. Ku viimänen tippa o pois kupist ni se o silmästäki.

P.S. Oma murteeni ei ole aitoa turkua.

58

4401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katicat2

      Tulin viisaammaksi..kiitos sivistäjälleni. Jotenkin olen luullut sen kahvinplörön olevan kahvinsumpin synonyymi. Vai että ihan aamutuimaan sitä nautiskelet. Eiks se ala uurestas nukuttamaan.

      Minäpä olen valvonut koko yön, koska nukuin eilen päivällä 2 tuntia kuntosali- ja saunareissun jälkeen. Saurasin tuota maiseman peittymistä valkoiseen lumivaippaan, joka näillä main tapahtuikin vasta ensimmäisen kerran. Tokko raaskin nukkumaan enää mennäkään, kun maisemat ovat niin kauniit ja valaisevat.

      • Tuo kaffeplörö on vanhan kansan käyttämä. Tuskin sitä aamuisin nautitaan, minä vain senverran joskus, että tiedän.


      • Katicat2
        Ruuneperi kirjoitti:

        Tuo kaffeplörö on vanhan kansan käyttämä. Tuskin sitä aamuisin nautitaan, minä vain senverran joskus, että tiedän.

        Totta vie olenhan minä kahvinplöröä maistanut kerran. Nimittäin kerran Kyproksella mentiin Limassolin laitamille bussilla raunoita katsomaan. Alkoikin satamaan ja siinä lähellä oli hyvin vaatimaton paikka, sellainen lautahökkeli, jossa oli suoraan seinälle maalattu maisema, ikkunasta eteen aukeni aava Välimeri.
        Otimme kahvia ja lämpimiksemme siihen kahvin joukkoon kirkasta, liekö ollut ouzoa en tiedä. Mutta äkkiä se lämmitti meitä kastuneita.


      • Maalaismies*
        Katicat2 kirjoitti:

        Totta vie olenhan minä kahvinplöröä maistanut kerran. Nimittäin kerran Kyproksella mentiin Limassolin laitamille bussilla raunoita katsomaan. Alkoikin satamaan ja siinä lähellä oli hyvin vaatimaton paikka, sellainen lautahökkeli, jossa oli suoraan seinälle maalattu maisema, ikkunasta eteen aukeni aava Välimeri.
        Otimme kahvia ja lämpimiksemme siihen kahvin joukkoon kirkasta, liekö ollut ouzoa en tiedä. Mutta äkkiä se lämmitti meitä kastuneita.

        Tosiaan, joskus parikolmevuosikymmentä sitten Lapin reissulla Norjan puolella aitojen lapin miesten kanssa pysäytettiin auto tunturin kupeeseen ja nuotiotulella keitettiin kahvit. Siihen lisättiin tilkka kirkasta ja ellen väärin muista, sitä kutsuttiin poron plörräykseksi.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Tuo kaffeplörö on vanhan kansan käyttämä. Tuskin sitä aamuisin nautitaan, minä vain senverran joskus, että tiedän.

        On olemassa toinenkin resepti: Kahvikupin pohjalle kuparinen kolikko, päälle kahvia, niin että kolikko katoaa näkyvistä, sitten kirkasta pullosta joukkoon, niin että kolikko taas näkyy. Nautataan nautiskellen.
        Selvennykseksi: En ole kokeillut käytännössä!


      • Makriina kirjoitti:

        On olemassa toinenkin resepti: Kahvikupin pohjalle kuparinen kolikko, päälle kahvia, niin että kolikko katoaa näkyvistä, sitten kirkasta pullosta joukkoon, niin että kolikko taas näkyy. Nautataan nautiskellen.
        Selvennykseksi: En ole kokeillut käytännössä!

        HEI. Aika keljua tuoda joku vanha letka tänne, nyt tulin kirjoittaneeksi reseptini toiseen kertaan, tuolla se on joukon jatkona no vuodelta 2008.
        Lämmikkeeksi!


    • Maalaismies*

      Muistattehan sotavuosien kahvin korvikkeen! Kaffeplörön puute oli kova isku. Muistan itse keränneeni voikukan juuria ja tienanneeni sievoisesti. Mitä kaikkea korvikkeeseen sisältyi? Oliko sikurilla jotakin tekemistä asian kanssa?

      • Sikuri oli tärkeä sumpin aines. Voikukan juuria käytettiin, samoin ainakin vehnän jyviä.

        Kehitys tapahtui niin, että ensin oli kahvin korviketta, jossa oli hiukan kahviakin, lopulta päädyttiin kahvin vastikkeeseen.

        Lähes heti sodan jälkeen, jaettiin ainakin metsätyöläisille Tehopakkauksia, joissa oli kahvia ja tupakkaa.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Sikuri oli tärkeä sumpin aines. Voikukan juuria käytettiin, samoin ainakin vehnän jyviä.

        Kehitys tapahtui niin, että ensin oli kahvin korviketta, jossa oli hiukan kahviakin, lopulta päädyttiin kahvin vastikkeeseen.

        Lähes heti sodan jälkeen, jaettiin ainakin metsätyöläisille Tehopakkauksia, joissa oli kahvia ja tupakkaa.

        Sikuri oli minun nuoruudessani hyvin käytetty tehoaine. Siellä paahdettiin rännälillä ohran jyviä kahvia korvaamaan. Näitä aineita kun jysäytti kunnolla pannuun, niin saipahan tukevan juoman.
        Tehopakkauksetkin muistan, koska minäkin sain yhden. Niitähän sai kannustuksena työmäärän mukaan. Toki minun työni ei olisi riittänyt, mutta savottapomo sainoi, että pitäähän pojallekin kun kovasti yrittää. Autoin isäukkoa kuorman teossa kun pöllejä uittoreitin varteen hevospelillä hinattiin.
        On sekin mielenkiinoista; tupakka kuului pakkaukseen. Silloin se ei ollut myrkkyä.
        "Kahviplöröäkin" olen maistanut, mutta minusta siinä pilaantuu sekä kahvi että kirkastus. Otan ne erikseen, jos sellainen tilanne sattuu. Se on makukysymys.


      • oikein oli?
        Ruuneperi kirjoitti:

        Sikuri oli tärkeä sumpin aines. Voikukan juuria käytettiin, samoin ainakin vehnän jyviä.

        Kehitys tapahtui niin, että ensin oli kahvin korviketta, jossa oli hiukan kahviakin, lopulta päädyttiin kahvin vastikkeeseen.

        Lähes heti sodan jälkeen, jaettiin ainakin metsätyöläisille Tehopakkauksia, joissa oli kahvia ja tupakkaa.

        Muistan, kun sitä laitettiin kahvin sekaan, kahvipannuun sitä vuoltiin. Oli sellaista kovaa tiivistettyä ainesta, tummanruskeaa muistaakseni.
        Olisko ollut juuri tuota vehnänjyviä paahdettuna.


      • tulikin.
        ynnämuu kirjoitti:

        Sikuri oli minun nuoruudessani hyvin käytetty tehoaine. Siellä paahdettiin rännälillä ohran jyviä kahvia korvaamaan. Näitä aineita kun jysäytti kunnolla pannuun, niin saipahan tukevan juoman.
        Tehopakkauksetkin muistan, koska minäkin sain yhden. Niitähän sai kannustuksena työmäärän mukaan. Toki minun työni ei olisi riittänyt, mutta savottapomo sainoi, että pitäähän pojallekin kun kovasti yrittää. Autoin isäukkoa kuorman teossa kun pöllejä uittoreitin varteen hevospelillä hinattiin.
        On sekin mielenkiinoista; tupakka kuului pakkaukseen. Silloin se ei ollut myrkkyä.
        "Kahviplöröäkin" olen maistanut, mutta minusta siinä pilaantuu sekä kahvi että kirkastus. Otan ne erikseen, jos sellainen tilanne sattuu. Se on makukysymys.

        Sain hyvän vastauksen, Kiitos!


      • ynnämuu kirjoitti:

        Sikuri oli minun nuoruudessani hyvin käytetty tehoaine. Siellä paahdettiin rännälillä ohran jyviä kahvia korvaamaan. Näitä aineita kun jysäytti kunnolla pannuun, niin saipahan tukevan juoman.
        Tehopakkauksetkin muistan, koska minäkin sain yhden. Niitähän sai kannustuksena työmäärän mukaan. Toki minun työni ei olisi riittänyt, mutta savottapomo sainoi, että pitäähän pojallekin kun kovasti yrittää. Autoin isäukkoa kuorman teossa kun pöllejä uittoreitin varteen hevospelillä hinattiin.
        On sekin mielenkiinoista; tupakka kuului pakkaukseen. Silloin se ei ollut myrkkyä.
        "Kahviplöröäkin" olen maistanut, mutta minusta siinä pilaantuu sekä kahvi että kirkastus. Otan ne erikseen, jos sellainen tilanne sattuu. Se on makukysymys.

        Sikuri on kaksivuotinen mauste-ja koristekasvi. Kylvetään kesäkuussa ja kasvattaa ensimmäisenä kesänä ruusukkeen.

        Toisena vuonna kukkii sinisenä koko kesän n. metrin mittaisena.

        Sikurin juuri on juuri "sitä".


      • viisastua.
        Ruuneperi kirjoitti:

        Sikuri on kaksivuotinen mauste-ja koristekasvi. Kylvetään kesäkuussa ja kasvattaa ensimmäisenä kesänä ruusukkeen.

        Toisena vuonna kukkii sinisenä koko kesän n. metrin mittaisena.

        Sikurin juuri on juuri "sitä".

        "Vanhuua ja viisaus", näinhän se on.

        En kuitenkaan muista, että kotonani maalla olisi viljelty kyseistä kasvia. Voi olla toisinkin, kun olen sotavuosina syntynyt, että varhaisemmat muistot lapsuudesta ovat jääneet hataraksi.

        Kiitos kuitenkin, Ruune, vastauksestasi!


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Sikuri on kaksivuotinen mauste-ja koristekasvi. Kylvetään kesäkuussa ja kasvattaa ensimmäisenä kesänä ruusukkeen.

        Toisena vuonna kukkii sinisenä koko kesän n. metrin mittaisena.

        Sikurin juuri on juuri "sitä".

        kyll mull o miälessänn,ko laitetti sikuri ostama osuuskaupast. Se ol semne sinine pötkö, niinko suklaanapei olis ollu. Aukasi sen pötkö tiätystenki tulomatkal ja nualeskeli sitä,en kylläkkä muist milt mahdoi maistu. Fliiteihin kyll sai,ko kotti pääsi. Sitä vualtti siihe kaffepannuhu puukon kanss.


    • Sinikynä

      Kyllä on tuttu se plörö.
      Joskus kieltolain aikaan puhuttiin myös "varpusesta", jossa oli sama resepti, kuin plörössä.
      Ruune unohti tarkoituksella tai huomaamattaan teen juojat.
      Heilläkin on oma plörönsä ja sen kova tee.
      Siitä kovasta teestä kehitettiin sittemmin avaruusaikaan siirryttäessä, koktaili, joka sai nimekseen "piip,piip".
      Se koktaili valmistetaan siten, että ensin laitetaan puoli mukia teetä ja toinen puoli kossua. Sitten juodaan se mukillinen puoleen väliin ja muki täytetään kossulla.
      Näin jatketaan siihen asti, kun päässä sanoo piip, piip.

      • Camembert- juusto, Calvados plörö hyvässä kahvissa nostattaa mielialaa vallankin näin kaamos aikaan. On varottava liiallista nautintoa yksi plörö yömyssyksi riittää.

        Calvadoksen kotimaa on Ranskan Normandia siellä makoisaan omena-konjakin makuun tutustuin, eipä ole hassumpi maku elämys.

        Tällä seudulla plöröä kutsutaan Knorriksi ikäänkuin seurapelin kaimaksi.


      • reetta5 kirjoitti:

        Camembert- juusto, Calvados plörö hyvässä kahvissa nostattaa mielialaa vallankin näin kaamos aikaan. On varottava liiallista nautintoa yksi plörö yömyssyksi riittää.

        Calvadoksen kotimaa on Ranskan Normandia siellä makoisaan omena-konjakin makuun tutustuin, eipä ole hassumpi maku elämys.

        Tällä seudulla plöröä kutsutaan Knorriksi ikäänkuin seurapelin kaimaksi.

        Pikkujoulujen aikaan maistuu piparkakkujen päällä pikantilta sinihomejuusto, Aura on parasta.

        Irish coffee maistuukin hyvältä, monet kahviplöröt panevat ähkäisemään ja irvistämään. Lasiin lorautetaan hyvää viskiä, esim. skottilaista, päälle kaadetaan vahvaa kahvijuomaa , maun mukaan fariinisokeria ja kukkuraksi löysää kermavaahtoa, jonka voi vielä koristella intant-kahvimuruilla.

        Irih coffee tekee hyvää flunssaisellekin, jos ei rommitotista pidä.


      • lintu,

        kuin myös kieltolain aikainen läkkipellistä valmistettu spriin (pirtun )säilytys/kuljetusastia. vetoisuus siinä on joku300-400g.Näin ainakin minulle on kerrottu.


    • Pannaan kuparilantti kupin pohjalle, ja kaadetaan kahvia kunnes lantti katoaa näkyvistä. Lisätään kirkasta niin kauan, että lantti taas näkyy.
      Silloin suhde on oikea.
      Nautitaan hyminän säestyksellä: MMmmm....

      • Hyvät plörö jutut.
        Tällainen vanha viinakassa nauraa niin että meinaa tuolilta tippua;)))))DDDDD

        Hyviä neuvoja tuli,mitenkähän kapakissa olisi osannut mitata oikein??;)))

        Näkyillään...


    • Olikohan plörö rommitotin korvike?
      Rommitoti oli herrojen herkku ja tuontitavaraa. Se rommi meinaan. Ei siihen tavallisella kansalla ollut varaa, joten piti keksiä oma herkku.
      Vai meniköhän se toisin päin?

    • Suomeen kahvi alkoi tulla 1700-luvulla, ja ensin sitä käytettiin lääkkeenä. Ylellisyysasetus kielsi sen 1766, mutta salakahvittelua harrastettiin. Ilmankos tälläkin palstalla kahviin liitetään niin paljon kaikkea hauskaa, kuten Kahvipirtti.

      Kahvitteluun liittyi riemastuttavia tapoja. Kun kuppi jätettiin tasille ylössuin, haluttiin lisää kahvia. Kun se jätettiin kyljelleen, se oli vihjaus kahviplöröstä ja alassuin käännetty kuppi kertoi, että oli kahviteltu tarpeeksi. Kaikkihan ovat kuulleet myös eukkojen tassilta ryystämiskilpailuista, kuka kauempaa saa imaistuksi ihanan juoman kitusiinsa.

      Bach sävelsi kahvikantaatin, jonka Picander sanoitti suomeksi.

      "Niin on kahvi ihanaista,
      ettei paremmalta maista
      viini eikä suukot nuo.
      Kahvi unelmani onkin,
      ja jos annat lahjan jonkin,
      kahvia sä mulle tuo."

      Tuosta olen sitä mieltä, että suukko kahvittelun jälkeen vasta ihanaista onkin...;)

      • tietoa

        tuosta kahvikulttuurista.
        Sehän oli sitten kiellettyjen aineitten joukossa.Pidettiinköhän jollain tapaa huumeena?

        Vaikka kyllä se minulla sitä onkin, en pärjäisi ilman tuota ihanaa juomaa päivääkään.
        Nytkin tulin reippaalta lenkiltä, pakkasta 6 astetta, ja olo on taivaallinen.

        Kahvit tuossa plöräytin tulemaan.
        En kuitenkaan tähän aikaan plörökahveja,enkä taida tassiltakaan ryystää.
        Ihan oikeesti vaan mukista, ryystän.


    • Kahvitteluun kuuluu myös oleellisena osana serveeraus.
      Sokeripihdit olivat minun nuoruudessani oleellinen osa serveerausta.
      Kaikille niiden käyttö ei kuitenkaan ollut itsestään selvyys.

      Isäni kertoma ilmeisesti tosi tarina.
      "30-luvulla meillä oli kylän ainoa puhelin.
      Ihmiset tulivat sillä hoitamaan asioitaan.
      Puhelu tilattiin ja sen tuleminen saattoi kestää kauankin.
      Joskus tarjottiin vieraalle kahviakin.
      Kerran eräs emäntä istui kahvipöydässä otti sokerikosta sokeripihdit. Pyöritteli niitä pihtejä kädessään, otti sitten sokeripalan sormillaan sokerikosta ja laittoi palaan pihteihin ja sitten palan suuhunsa niillä pihdeillä ja palautti pihdit takaisin siihen sokerikkoon."

      Sokeripihtejä näkyy nykyisin aika harvoin kahvikattauksissa. Ainakin minusta. Se voi johtua siitäkin, että en huomaa, kun en itse käytä sokeria tai sitten en kulje oikeissa piireissä.

      • varmaan niistä

        "piireistä" ole kiinni.
        Nykyään, vaikka ne sokeripihdit olisivatkin, ei niitä useinkaan käytetä. Sokeripala otetaan sormin. On helpompaa, kuin ruveta niitä pihtejä
        kankeisiin sormiin sovittamaan.


      • en kehtaa laittaa
        varmaan niistä kirjoitti:

        "piireistä" ole kiinni.
        Nykyään, vaikka ne sokeripihdit olisivatkin, ei niitä useinkaan käytetä. Sokeripala otetaan sormin. On helpompaa, kuin ruveta niitä pihtejä
        kankeisiin sormiin sovittamaan.

        Kahvikutsuilla emäntä sanoi ukolleen vihaisena, että tämän pitäisi käyttää sokeripihtejä, kun sentään samoilla kourilla käy tuvan nurkan takana kusella. Ukko lupasikin vastedes käyttää pihtejä, mutta sisälle tultuaan valitti , että ne tekivät niin pirun kipeää.


      • Tämäkin varmaan 30-luvulta. Kerran joku kyläläispariskunta tuli pappilaan, jossa tarjottiin kahvit.
        Vieras emäntä oli käynyt talossa aikaisemminkin ja kertonut ukollensa sokeripihdeistä. Ukko ihaili niitä aikansa ja sanoi sitten vaimolle: "Ota sinä nyt ensiksi, kun olet tottunut."


      • RuustinnaXYZ
        varmaan niistä kirjoitti:

        "piireistä" ole kiinni.
        Nykyään, vaikka ne sokeripihdit olisivatkin, ei niitä useinkaan käytetä. Sokeripala otetaan sormin. On helpompaa, kuin ruveta niitä pihtejä
        kankeisiin sormiin sovittamaan.

        Kun herratkin käyvät vessassa, ja sitten samoilla sormilla sokeriastiassa köpelöivät.

        Pihtejä ei sitten kuitenkaan kaffipöydässä ollut.
        Kun kyselin syytä piialtani, hän sanoi pihdit laittaneensa oikein narulla kiinni.

        - Minne sinä ne laitoit?

        - No ulkovessan seinään reiän lähelle tietysti!

        :)


      • saman vitsin jo
        RuustinnaXYZ kirjoitti:

        Kun herratkin käyvät vessassa, ja sitten samoilla sormilla sokeriastiassa köpelöivät.

        Pihtejä ei sitten kuitenkaan kaffipöydässä ollut.
        Kun kyselin syytä piialtani, hän sanoi pihdit laittaneensa oikein narulla kiinni.

        - Minne sinä ne laitoit?

        - No ulkovessan seinään reiän lähelle tietysti!

        :)

        tulleen, ei voi mitään.

        Repetitio est mater studiorum.


    • Tuli mieleeni eräs mielenkiintoinen tarjoiluastia, jonka kerran näin antiikkimessuilla.
      Muistaakseni mynämäkeläinen antiikkikauppias esitteli erikoisen näköistä, jaloillaan seisovaa, siroa kuparipataa. Se oli sisältä tinattu, ja reunaa kiersi pykäläinen rengas. Esine oli koristeellinen ja kaunis. Kauppias arveli sen olevan 1800-luvun alkupuolelta.

      Kuulin että se oli tarkoitettu käytettäväksi hautajaisissa naisvieraiden tarjoiluastiana.

      Pataan kaadettiin paloviinalla höystettyä hunajaa, ja jokaisella vieraalla oli oma lusikkansa reunustan pykälästä riippumassa. Siinä sitten pöydän ympärillä istuen jokainen ylettyi hunajaan omalla lusikallaan.

      Oli sen verran kallis, että en ostanut. Seuraavana vuuonna kysyin kauppiaalta, vieläkö hänellä se on, ja hän vastasi, että se on museoitu, eikä siis ole myynnissä.

      • Atolfia

        tieto, että naisille paloviinaa hunajan kanssa tarjottiin hautajaisissa. Varmaan oli rentouttava vaikutus. Naiset itkivät hautajaisissa herkästi, ehkäpä tämä auttoi tuohon herkkyyteen.

        En muista meillä käytetyn sikuria, mutta voikukanjuuria kerättiin ja äiti latoi ne pestynä pellille ja kuumaan uuniin.

        En muista jatkotoimenpiteitä. Ohran jyviä käytettiin myös.

        Mukava lukea tarinoitanne ja vielä vitseillä höystettyinä.


      • Atolfia
        Atolfia kirjoitti:

        tieto, että naisille paloviinaa hunajan kanssa tarjottiin hautajaisissa. Varmaan oli rentouttava vaikutus. Naiset itkivät hautajaisissa herkästi, ehkäpä tämä auttoi tuohon herkkyyteen.

        En muista meillä käytetyn sikuria, mutta voikukanjuuria kerättiin ja äiti latoi ne pestynä pellille ja kuumaan uuniin.

        En muista jatkotoimenpiteitä. Ohran jyviä käytettiin myös.

        Mukava lukea tarinoitanne ja vielä vitseillä höystettyinä.

        Tuo kaffeplörö on kyllä tuttu termi lapsuudestani. Kun isä tuli pakkasella ulkotöistä, laittoi hän kahvinsa sekaan pirtua tai koskenkorvaa. Plöröt sanoi tekevänsä.


    • en tiedä

      mutta minunkotikonnuillani ennen vanhat teki puolikupposen,taikka norri se oli oikealtanimeltään. Kahvia puolikuppia,siihen pari sokeripalaa,,vähän jäähdytettiin ja kupponen täyteen jotain mitä sattui putellissa olemaan.Pullon laittoivat aina lattialle pöydänjalan juureen.Maistelivat kupposestaan,mutta ei niin paljon,että olisivat juopuneet.Osasivat paremmin käyttää aineen,kuin nykymiehet.

    • tältä palstalta, NAM !
      Olen kuullut, että kalastajien plöröohjeessa pannaan kuparikolikko motin pohjalle, kahvia, kunnes raha häviää näkymästä, kirkasta kunnes se taas näkyy. Kerroksia voi kukin tehdä kuntonsa mukaan ja imelää sekaan makunsa mukaan.

      Ja Ramoona1, Irish Coffee on oma lempparini. Tuttavani ovat myös ihastuneet Irish Coffee-kakkuuni. Kai sen resepti löytyisi googlettamalla, periaatteessa sen voi tehdä irtopohjavuokaan muru-rasvakerrokselle hyydyttämällä liivatteella Irish Coffee´ta, sen kerman olen vaahdottanut. Ei vain oikein passaa lastenkutsuille.

      • sokeripihdeistä lapsuuden ajalta. Naapurin vanha pappa otti mielellään kotonani vieraillessaan sokerit "tällä koneella". Hyvä niin, milloin lienee käsiänsä pessyt.
        Kaupunkireissun jälkeen hän kertoi menneensä tuttavien kotiin 5. kerrokseen "huoneella"!


      • Hintriika*

        Irish Coffee on kieltämättä synnillisen hyvää. Vielä synnillisemmäksi sen tekee kalorimäärä, jonka siitä saa lämmittävän olon lisäksi!

        Mutta tuo kakku vasta mielenkiintoiselta kuulostaa! Tuli mieleen mykkäfilmien bravuurinumerot, joissa kakkuja heiteltiin päin toisen pläsiä. Tuommoisessa Irish Coffee-kakussa olisi kyllä kiire nuolla tarkasti suuhunsa kaikki, mitä kielen päälle onnistuisi saamaan!

        Minä muistan yhden sukulaismiehen maalaistalosta. Hän nautti plöröt ilman kahvia. Puteleita oli piiloteltuina heinäsuovaan tai aitannurkkaan. Äiti kyttäsi aikamiespoikaansa, mutta ei löytänyt pulloja. Silti hyvä hajuaisti juorusi hänelle pojan mieltymyksistä vielä lähes yhdeksänkymppisenäkin!


      • Hintriika* kirjoitti:

        Irish Coffee on kieltämättä synnillisen hyvää. Vielä synnillisemmäksi sen tekee kalorimäärä, jonka siitä saa lämmittävän olon lisäksi!

        Mutta tuo kakku vasta mielenkiintoiselta kuulostaa! Tuli mieleen mykkäfilmien bravuurinumerot, joissa kakkuja heiteltiin päin toisen pläsiä. Tuommoisessa Irish Coffee-kakussa olisi kyllä kiire nuolla tarkasti suuhunsa kaikki, mitä kielen päälle onnistuisi saamaan!

        Minä muistan yhden sukulaismiehen maalaistalosta. Hän nautti plöröt ilman kahvia. Puteleita oli piiloteltuina heinäsuovaan tai aitannurkkaan. Äiti kyttäsi aikamiespoikaansa, mutta ei löytänyt pulloja. Silti hyvä hajuaisti juorusi hänelle pojan mieltymyksistä vielä lähes yhdeksänkymppisenäkin!

        että oli jonkinlaisia kaappijuoppoja (muuallakin kuin kahvipirtissä nykyään)Mutta niitä jotenkin halveksittiin .Joku sai sen nimen, juuri sellasesta kun piilotteli pulloja.

        Meidän skillan "kahvipirtin" kaappissa on vain parhaita laatuja , ainakin sillon kun itse olen siellä käynyt "snapsilla"---muistaakseni:=)


      • Lokari-x

        Mää kuh olen sitä mieltä , et se alkomahooli haihtuu uunissa.

        Ei kaiketi sitä kaakkua kuun valolla paisteta?

        Alkohooli kuh haihtuu jo 90 asteessa....

        Meinaan et ei mun tekemässäni rommikaakussa ol yhtään rosenttia ainaska.
        Vaikka siihen melkosen lorauksen rommia kaarankih.

        Hyvää päivän jatoo toivotan kaikille.

        Terv: Lokari-x


      • on jo kahvikupposensa
        Lokari-x kirjoitti:

        Mää kuh olen sitä mieltä , et se alkomahooli haihtuu uunissa.

        Ei kaiketi sitä kaakkua kuun valolla paisteta?

        Alkohooli kuh haihtuu jo 90 asteessa....

        Meinaan et ei mun tekemässäni rommikaakussa ol yhtään rosenttia ainaska.
        Vaikka siihen melkosen lorauksen rommia kaarankih.

        Hyvää päivän jatoo toivotan kaikille.

        Terv: Lokari-x

        hörppäissyt tänäkin aamuna.

        Huomenta Ystävät!
        Minäkin tässä olen selaillut lehdistä uutisia ympäri Suomea.
        Paljon on tapahtunut erilaisia asioita joka puolella, hyviä ja huonoja ja siltä väliltä.

        Laihian kirkkoherra valittaa 2:n kuukauden lomautuksesta.
        Perhesurmakin taas kerran siellä etelän suunnalla. ym. ym.

        No mitäpäs minä niitä luettelemaan, kaikki ovat jo varmaan lehtensä selannut ja uutisia lukenut ympäri maailmaa.

        Valkoiselta näyttää maisemat, pimeää kyllä vielä, mutta pian se päivä siitä valkenee. Pakkasen puolella meillä päin.

        Toivotaan, että tämä päivä on kaikille vielä parempi, kuin eilinen.


      • sillä viskillä
        Lokari-x kirjoitti:

        Mää kuh olen sitä mieltä , et se alkomahooli haihtuu uunissa.

        Ei kaiketi sitä kaakkua kuun valolla paisteta?

        Alkohooli kuh haihtuu jo 90 asteessa....

        Meinaan et ei mun tekemässäni rommikaakussa ol yhtään rosenttia ainaska.
        Vaikka siihen melkosen lorauksen rommia kaarankih.

        Hyvää päivän jatoo toivotan kaikille.

        Terv: Lokari-x

        kostutetaan paistettu kakku, silloin ei sovi lapsille eikä alkoholisteille.


      • Lokari-x kirjoitti:

        Mää kuh olen sitä mieltä , et se alkomahooli haihtuu uunissa.

        Ei kaiketi sitä kaakkua kuun valolla paisteta?

        Alkohooli kuh haihtuu jo 90 asteessa....

        Meinaan et ei mun tekemässäni rommikaakussa ol yhtään rosenttia ainaska.
        Vaikka siihen melkosen lorauksen rommia kaarankih.

        Hyvää päivän jatoo toivotan kaikille.

        Terv: Lokari-x

        ei uunia näekään eikä sitä kostuteta, se on näitä hyytelökakkuja. Siis viski pysyy ihan ehtana, sitä kun ei kuumenneta. Siinäpä sen juju onkin.


    • Vanhakäpy

      - Kaffeplörö ollut myöskin sellainen että kaadetaan kahvia kuppiin niin paljon että pohja häipyy näkyvistä... Sitten kirkasta viinaa niin paljon että se taas näkyy.

      Itsekin joskus kauan sitten törpöttelyaikoinani moisia sekoituksia harrastin... Tein sen kyllä yleensä puolen litran mukiin... Jotenkin niinku tehokkaampaa, noin kokonaisuuden kannalta.

      • Ikkunasta avautuu metsikkö jossa oli eilen vielä pihlajissa marjoja. Luin lehteä huomasin tilhiparvi tuli ruokailemaan pihlajiin ja niin marjat häipyivät alta aikayksikön.

        Hetken kuluttua kuului sellanen rääkynä että pois tieltä.Uskoin niiden tappelevan viimeisistä marjoista, mutta vieraani selitti, kun jäiset marjat sulavat tilhien vatsassa muodostuu alkoholia, joten linnuilla on tosi hauskaa!Tosi plörön pihlajanmarjat muodostavat.

        Tiedä häntä, aika ihmeellinen ruuansulatus koneisto tilhillä täytyy olla.


      • Vanhakäpy
        reetta5 kirjoitti:

        Ikkunasta avautuu metsikkö jossa oli eilen vielä pihlajissa marjoja. Luin lehteä huomasin tilhiparvi tuli ruokailemaan pihlajiin ja niin marjat häipyivät alta aikayksikön.

        Hetken kuluttua kuului sellanen rääkynä että pois tieltä.Uskoin niiden tappelevan viimeisistä marjoista, mutta vieraani selitti, kun jäiset marjat sulavat tilhien vatsassa muodostuu alkoholia, joten linnuilla on tosi hauskaa!Tosi plörön pihlajanmarjat muodostavat.

        Tiedä häntä, aika ihmeellinen ruuansulatus koneisto tilhillä täytyy olla.

        - Siis tilhen maksahan polttaa alkoholia moninkertaisen määrän, siis kokoonsa nähden, kuin esimerkiksi ihmisen... Sitä on oikein tiedemiehet tutkineet mistä se johtuu... Tutkimattomia ovat herran tiet, sanotaan.


      • reetta5 kirjoitti:

        Ikkunasta avautuu metsikkö jossa oli eilen vielä pihlajissa marjoja. Luin lehteä huomasin tilhiparvi tuli ruokailemaan pihlajiin ja niin marjat häipyivät alta aikayksikön.

        Hetken kuluttua kuului sellanen rääkynä että pois tieltä.Uskoin niiden tappelevan viimeisistä marjoista, mutta vieraani selitti, kun jäiset marjat sulavat tilhien vatsassa muodostuu alkoholia, joten linnuilla on tosi hauskaa!Tosi plörön pihlajanmarjat muodostavat.

        Tiedä häntä, aika ihmeellinen ruuansulatus koneisto tilhillä täytyy olla.

        Kyl niimpal kärssis saa ku o ihmine. Jos mee osatais lenttä ni lentokialto tuls juur koht jos ols vaik vahinkos pari pihlajamarja maistanu.

        Nii, ja piänest räpyttelyst tuls juur koht sakot.


      • Rexkakku

        Käpykakkuun sopisi rommi mausteeksi.


      • Hintriika*
        Rexkakku kirjoitti:

        Käpykakkuun sopisi rommi mausteeksi.

        Tuttavapiirini on aina kuulunut kaikenlaisia vääräleukoja, joista yhdellä oli tapana ravintolassa tilata rommileivos ilman leivosta ja ruokajuomaksi colaa.


      • Rexkakku kirjoitti:

        Käpykakkuun sopisi rommi mausteeksi.

        käpykakkua Vanhakäpylle (vai pitääkö taivuttaa Vanhalle kävylle?) vai tilhille? Rommi on varmasti oiva mauste/kostuttaja edellä mainitulle ja meille muillekin. Pantaisko tilhien käpykakkuun niitä humalamarjoja mikäli niitä enää pihlajasta löytyy. Tulisi halvemmaksi.


      • Rexkakku kirjoitti:

        Käpykakkuun sopisi rommi mausteeksi.

        Tuli tuosta mieleeni eräs pikkujuttu, jonka luin jostakin lehdestä ammoin:
        Asiakas asioi leipomossa ja huomasi kauhukseen, että ylimmällä leipähyllyllä kökötti elävä kana.
        Kun han parkaisi asiasta myyjälle, tämä sanoi, että oli ensimmäistä päivää tässä työssä. Oli kyllä huomannut oudon möykyn hyllyllä, mutta oli luullut sitä käpykakuksi.


      • pilvi*
        Makriina kirjoitti:

        Tuli tuosta mieleeni eräs pikkujuttu, jonka luin jostakin lehdestä ammoin:
        Asiakas asioi leipomossa ja huomasi kauhukseen, että ylimmällä leipähyllyllä kökötti elävä kana.
        Kun han parkaisi asiasta myyjälle, tämä sanoi, että oli ensimmäistä päivää tässä työssä. Oli kyllä huomannut oudon möykyn hyllyllä, mutta oli luullut sitä käpykakuksi.

        tiuosta kahvikullasta tarinoita!Siellä Turun saaristossa sain minäkin ensimmäisen

        kahvi knorrini paikallisen kalastajan tarjoamana.Hyvältähän se maistui,sokeria kun oli seassa.Täytyy lapsille,jotka siellä kesiään vieläkin viettävät se blandausohje antaa.

        Viiden sentin kupariraha pohjaan ja niin pois päin.


      • pilvi* kirjoitti:

        tiuosta kahvikullasta tarinoita!Siellä Turun saaristossa sain minäkin ensimmäisen

        kahvi knorrini paikallisen kalastajan tarjoamana.Hyvältähän se maistui,sokeria kun oli seassa.Täytyy lapsille,jotka siellä kesiään vieläkin viettävät se blandausohje antaa.

        Viiden sentin kupariraha pohjaan ja niin pois päin.

        kestosankarit ,ovat keksineet kivan leikin.
        Nyt näytetään nuoremmille kuinka ennen tehtiin pitkä keskustelulinkki.

        Mukavaa luettavaahan nämä ovatkin ---vaikka sitä kahvisumppia en kyllä meinaa maistaa.


      • ullamirjami kirjoitti:

        kestosankarit ,ovat keksineet kivan leikin.
        Nyt näytetään nuoremmille kuinka ennen tehtiin pitkä keskustelulinkki.

        Mukavaa luettavaahan nämä ovatkin ---vaikka sitä kahvisumppia en kyllä meinaa maistaa.

        Rommikakkua jään odottelemaan, reseptikin kyllä kelpaa näin aluksi.

        Taitaa mennä juuri unten maille Lokari Tänävuonna 2009 ,vaikka resepti onkin jo vanhempaa painoa:=)

        Harmi että skype ei toimi .saisin ne reseptin livenä.


      • teillä on
        ullamirjami kirjoitti:

        Rommikakkua jään odottelemaan, reseptikin kyllä kelpaa näin aluksi.

        Taitaa mennä juuri unten maille Lokari Tänävuonna 2009 ,vaikka resepti onkin jo vanhempaa painoa:=)

        Harmi että skype ei toimi .saisin ne reseptin livenä.

        siis semmoista peliä, onnee vaan!


      • teillä on kirjoitti:

        siis semmoista peliä, onnee vaan!

        skype ei pelaa.

        Eikö sulla sitten oo minkäänlaista "peliä" surku!


      • tietysti
        ullamirjami kirjoitti:

        skype ei pelaa.

        Eikö sulla sitten oo minkäänlaista "peliä" surku!

        mutten sitä täällä kuuluttele.


    • johdatteli

      tänne muutamien kulmien taakse, aahh, mitkä aromit! ;)

      • miäkin

        piän plorostä.


    • viskisieppo

      Etsin Irish Coffeen ohjetta ja tällainen mukava ketju tuli vastaan.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      191
      4331
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      236
      2288
    3. 133
      1647
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1331
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      180
      1096
    6. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1054
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1046
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      55
      974
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      71
      962
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      69
      939
    Aihe