Viiltely.

Hermostunut 17v.

Nyt varmasti monet alkavat nauramaan ja vetämään perusläppää "Angst, teini, ranteet auki nallekarkilla tms."

Olen päätäynnä noita läpänheittoja. Viiltely on ongelma, josta on vaikea päästä eroon. Siihen tarvitsee apua. Varmasti ei kukaan uskalla hakea apua kun kuulee heti pilkkaavaa kommenttia.

Itselläni on ollut tämä ongelma 7lk lähtien. Kaikki pilkkasivat, en uskaltanut kertoa siksi asiasta. Kasilla asia ryöstäytyi käsistä kun ei enää jaksanut. Ambulanssi haki koululta kun olin kuolla verenhukkaan. (valtimo auki).

Vasta silloin useimmat tajusivat, että tämä ei ole leikin asia. En halunnut koskaan huomiota, en näyttänyt arpiani tms.
Siitä lähtien olen saanut vaivaani apua, mutta kärsin siitä yhä, ja arvet käsissä eivät lähde koskaan.

Olen nyt amiksen ekalla. Olisin varmasti kertonut asiasta esim terv.hoitajalle jos en olisi kuullut pilkkaavia juttuja vaivastani jatkuvasti.

Ymmärrän jos jotkut viiltelevät ihan huvikseen ja nauravat, tai jotka viiltelevät ja esittelevät arpiaan kaikkialla. Se on väärin...

Muttei siitäkään läppää pitäisi vetää.

Ihmiset hoi, missä äly?

Nykyään heitetään läppää niin monesta arasta asiasta...
Ja ihmetellään miksi ihmiset tekevät itsemurhia.

Kuka jaksaa yksin, kun ei uskalla hakea apua jos on "vakaviakin ongelmia", kun muut nauravat ja pilkkaavat vieressä vedellen läppää toisen arimmasta asiasta.
Lopuksi ei enää jaksa.


Miettikää vähän!

Saan varmaan kommenttia, angst teini daa.

Siitä vaan, näempähän keillä ei vieläkään ole järkeä päässä.

9

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yur

      Onneksi löytyy sellaisiakin jotka ottavat tämän asian vakavasti, ja nyt viittaan Sinuun ja Sinunlaisiisi. Hienoa että uskalletaan kertoa omistaan, vaikka se tuntuisikin kirveltävältä. Itse koin psyykkiset vaivani kaksi vuotta sitten, mutten ole koskaan tehnyt itselleni mitään, mutta yrittäessäni saada sympatiaa juuri tuon tapaista silloinkin tuli.

      Ehkä ne ovat juuri ne, joiden sanotaan olevan vähemmän alttiita sairastumisille ison egonsa takia, vaikka juuri sellainen liian korkealla hiimoilu onkin lähes narsistista, että meidän, todella elämämme kanssa painivien täytyy lähes kakoa ontelomme tyhjiksi heitä kuunnellessamme.

      Toivon silti että Sinäkin voisit olla viimeistään tämän kaiken kokemasi jälkeen onnellinen, sanan täydessä ja vilpittömässä merkityksessä.

    • Lihanleikkaaja

      Viiltely ei välttämättä ole ongelma, vaan rituaali. Cut your flesh and worship Satan.

    • -mainoskyltti-

      Olen aina miettinyt kuka täysjärkinen viiltelee. Se on vain typerää! Ei ongelmia voi siirtää oman kehonsa pahoinpitelyyn. Jokainen asia hoituu varmasti ajan kanssa kuntoon ja kaikkihan sen tietää. Olen minäkin masentunut niin, että on mieli tehnyt räjäyttää koko maailma ja tehdä pahaa niille ihmisille jotka ovat minulle tehnyt pahaa, mutten ikinä ole saanut päähäni ajatustakaan viiltelystä.

      Toivon joka ikiselle ihmiselle tässä maailmassa, että vaikka mitä pahaa tapahtuisi, siitä pääsee kyllä joskus yli. Jos mieli edes tekisi viilellä, niin pyytäkää apua! Ei ole tyhmyyttä mennä kysymään apua vain päin vastoin fiksuutta.

      • Hajoamispiste

        Harvemmin silloin onkaan kaikki murot kupissa, kun viillellään. Viittaan nyt masennukseen.

        Olet oikeassa, ettei ongelmia voi siirtä oman kehonsa pahoinpitelyyn. Enkä usko viiltelyn tuovan helpotusta kenellekään, pelkästään lisää ongelmia.

        Usein miten viiltelyn taustalla on itseinho. Vihaat itseäsi niin paljon, että haluat kuolla, rankaiset itseäsi tekemistäsi "virheistä" (vaikka et välttämättä olisi mitään tehnytkään).

        Minulle on sanottu, etten viiltele oikeaan paikkaan, käden päälle. Mikä siis kuulostaa niin mielettömän naurettavalta. Mikä helkkarin "oikea paikka", kun koko asiahan on täysin väärin!
        Tämäkin siis kuultuna muiden teiniangstarien suusta. Viiltelen vieläkin jalkoihini, mutta en enää niin paljon kuin joskus. Yritän lopettaa kyseisen käyttäytymisen, sillä se ei tosissaan hyödytä mitään. Mutta se on vaan silti ainoa käyttäytymismalli, jonka "osaan" ahdistuksen alkaessa.

        Semmossia.


    • i-need

      samaa mieltä. ollaan heti angstaavia teinejä. he itse eivät tiedä miltä tuntuu elää sitä tuskaa. jos tietäisivät, heti muuttuisi heidän näkemyksensä.
      olen itsekkin viillellyt joskus. mutta en enää. arvet koristavat käsivarsia koko loppuelämän. muistan sen elämänvaiheen aina niitten takia.
      mut hei voimia sulle.

      • Opiaatti

        Vimpulan sentään ku kudosnesteet valuu ranteilla =)


      • Jepppppp

        En itse ole viillellyt, mutta minulla on silti asiasta vahva mielipide. Toivottavasti saan sen jotenkin selitettyä xD
        Olen pari kertaa kohdannut juuri sellaisen tilanteen, kun ns. esitetään viiltelyä. Ei oikeasti ole paha olla, mutta kokeillaan vetää ranteet auki ihan kokeilu-kovistelu-mielessä.

        Sitäpaitsi jos on masentunut, riippuu ihan ihmisen luonteesta, tuleeko mieleen siirtää henkinen kipu fyysiseksi. joku voi tehdä niin, vaikkei olo olisikaan aivan HIRVEÄN paha, toinen taas kestää kauheimmatkin "pahan olon hetket" muulla tavalla. joku voi esimerkiksi siinnä tilanteessa alkaa ryyppäämään tai vetämään aineita yms...

        En sano, että olisi oikeaa tai väärää tapaa suhtautua mihinkään itsensä vahingoittamis-juttuun. Kommentteja kuulee nykyään tosi paljon. Asiasta vitsaillaan, ja esimerkiksi emot liitetään aina viiltelyyn. :(

        voimia, ja anteeksi sekava teksti. en tarkoita loukata ketään sitten...


    • An Hero

      Täs OIKEA -tapa toteuttaa viiltely:
      up the highway not across the street
      Pidä toi mielessä, ni ei tarvi ambulanssien vaivautua sun takia

    • viisasaikuinenneuvoo2010

      Jos oikeasti olisit ahdistunut, et tarvitsisi siihen viiltelyä.
      Jos oikeasti haluaisit kuolla, tappaisit itsesi ja onnistuisit siinä.
      Jos oikeasti vihaisit itseäsi, miettisit syyn sille ja korjaisit asian.
      Jos oikeasti sinulla olisi paha olo, puhuisit ongelmistasi jollekin aikuiselle.
      Jos joskus järkiinnyt ja kasvat aikuiseksi, tajuat miten lapsellista viilteleminen on.
      Viiltely on pelkkää huomion kerjäämistä ja draamahakuisuutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe