Viottiko jäätyminen konetta.

Perkulen Perkinssi

Seilasin vielä eilen veneelläni ja iltapäivällä nostin veneen pukeille. Tuli niin pimeetä aikaisin että en kerennyt laittaa pakkasnesteitä. Laitoin aamulla koneen käyntiin ja ratilla imeytin merivesipuolelle pakkasnestetta mutta eipä vetänytkään. Oli jäätynyt. Pidin konetta käynissä 10-15 minuuttia jotta se lämpesi, sammutin koneen ja laitoin sitten konekopan päälle niin kone muhi omassa lämmössä puolisen tuntia. Koitin sitten uudestaan ja oli jäät sulanut ja homma onnistui.
Miten se jää käyttäytyy että onkohan se hajoittanut jo paikkoja. Letkuissa tunsi että on jäätä sisällä kun se rupesi sulamaan. Koneessa on massaa ja pitkääkohan se paremmin lämpöä. Että olisiko vain putkissa tapahtunut tämäjäätyminen? Siinäpä miettimistä? Keväällä se loputulos sitten nähdään. Mylly on Perkinnis 4108 ? 49 hv.

11

2977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisäkysymyksiä

      Oliko raakaevsi vai makeavesikone? Paljonkohan oli pakkasta? Käytitkö konetta samana päivänä?

      Epäilen kyllä että ei ole mitään tapahtunut. Yllättävän hyvin noi tuntuu kestävän. Vaatii aikapaljon pakkasta että lähtee lohko halkeilemaan. Mutta jos ollut yli -10 voi olla vahinko tapahtunut.

      • Perkinssi mies.

        Pakkasta oli yöllö ilmeisesti -5c. Edellisenä päivänä ajoin tunninverran. Tästä on tullut lämpöä koneen valurautaosiin joka on helpottanut asiaa jolloin koneen sisällä ei välttämättä mitään tapahtuisi. Tässä on lämmönsiirrin. Koneessa oma kierto ja veneen alta tulevasta yhteestä kone pumppaa lämmönsiirtimelle veden ja se poistuu pakosarjan kautta pokoputkeen joka örisee takaisin ulos pakoputken reijästä.
        Siipipyörää en ole 10 vuoteen vaihtanut . Pidän yhtä varalla. Ajaessa siksi katselen maisemia ja mittaristoa aktiivisesti. Vaidoin vuosia sitten Ford transestista tämän moottorin joka on aivan sama kuin alkuperåinen (1965) Laitoin marinointi romppeet vain kylkeen. Tästä tuli juuri mieleeni että kesän aikana olen lisännyt sisäpiiriin lämmönsiirtimestä vettä mutta edellisen talven pakkasnesteet on koneessa laimennettuna tästäjohtuen. Eli jäätymisvaara on ollut tässä toisiopiirissä. Käytin konetta lyhyitä jaksoja useampaan kertaan jotta ei tulisi ylilämpenemisstä. Tasainen lämmitys.


      • babooni
        Perkinssi mies. kirjoitti:

        Pakkasta oli yöllö ilmeisesti -5c. Edellisenä päivänä ajoin tunninverran. Tästä on tullut lämpöä koneen valurautaosiin joka on helpottanut asiaa jolloin koneen sisällä ei välttämättä mitään tapahtuisi. Tässä on lämmönsiirrin. Koneessa oma kierto ja veneen alta tulevasta yhteestä kone pumppaa lämmönsiirtimelle veden ja se poistuu pakosarjan kautta pokoputkeen joka örisee takaisin ulos pakoputken reijästä.
        Siipipyörää en ole 10 vuoteen vaihtanut . Pidän yhtä varalla. Ajaessa siksi katselen maisemia ja mittaristoa aktiivisesti. Vaidoin vuosia sitten Ford transestista tämän moottorin joka on aivan sama kuin alkuperåinen (1965) Laitoin marinointi romppeet vain kylkeen. Tästä tuli juuri mieleeni että kesän aikana olen lisännyt sisäpiiriin lämmönsiirtimestä vettä mutta edellisen talven pakkasnesteet on koneessa laimennettuna tästäjohtuen. Eli jäätymisvaara on ollut tässä toisiopiirissä. Käytin konetta lyhyitä jaksoja useampaan kertaan jotta ei tulisi ylilämpenemisstä. Tasainen lämmitys.

        "Siipipyörää en ole 10 vuoteen vaihtanut"

        Ihme että on vielä kone kasassa.


      • 10%
        Perkinssi mies. kirjoitti:

        Pakkasta oli yöllö ilmeisesti -5c. Edellisenä päivänä ajoin tunninverran. Tästä on tullut lämpöä koneen valurautaosiin joka on helpottanut asiaa jolloin koneen sisällä ei välttämättä mitään tapahtuisi. Tässä on lämmönsiirrin. Koneessa oma kierto ja veneen alta tulevasta yhteestä kone pumppaa lämmönsiirtimelle veden ja se poistuu pakosarjan kautta pokoputkeen joka örisee takaisin ulos pakoputken reijästä.
        Siipipyörää en ole 10 vuoteen vaihtanut . Pidän yhtä varalla. Ajaessa siksi katselen maisemia ja mittaristoa aktiivisesti. Vaidoin vuosia sitten Ford transestista tämän moottorin joka on aivan sama kuin alkuperåinen (1965) Laitoin marinointi romppeet vain kylkeen. Tästä tuli juuri mieleeni että kesän aikana olen lisännyt sisäpiiriin lämmönsiirtimestä vettä mutta edellisen talven pakkasnesteet on koneessa laimennettuna tästäjohtuen. Eli jäätymisvaara on ollut tässä toisiopiirissä. Käytin konetta lyhyitä jaksoja useampaan kertaan jotta ei tulisi ylilämpenemisstä. Tasainen lämmitys.

        Jos klykoooliseos on noin 10% se ei tuhoa mitään. Aiheuttaa kyllä sen, välttämättä vesi ei kierrä. Teollisuus käyttää 10% seosta ulkopattereissa (sisäilmanotto) ja monessa huvilassa, missä on vesikierto, mutta jätetään kylmilleen talveksi on 10% seos. Tavara "jäätyy" oikeesti "hyhmää", mutta kiderakenne ei pääse kasvamaan ja ei riko paikkoja. Mutta puhuit sekundäärikierrosta niin moottorille ei ole tapahtunut mitään, klykoolit primäärissä. Sekundäärikierrossa pumppu, letkut, lämmönvaihdin ja pakosarja. Jos pumppaa ja primäärikierrosta ei karkaa vedet lämmönvaihdin ehjä ja pumpussa siivet paikoillaan.

        Mun vene oli parhaillaan muutaman päivän -6 pakkasessa ja ei ollut moksiskaan, vaikka raakavesipumppu korkeimmassa kohdassa.

        Edellen vene vesillä...


      • lisäkysymyksiä
        Perkinssi mies. kirjoitti:

        Pakkasta oli yöllö ilmeisesti -5c. Edellisenä päivänä ajoin tunninverran. Tästä on tullut lämpöä koneen valurautaosiin joka on helpottanut asiaa jolloin koneen sisällä ei välttämättä mitään tapahtuisi. Tässä on lämmönsiirrin. Koneessa oma kierto ja veneen alta tulevasta yhteestä kone pumppaa lämmönsiirtimelle veden ja se poistuu pakosarjan kautta pokoputkeen joka örisee takaisin ulos pakoputken reijästä.
        Siipipyörää en ole 10 vuoteen vaihtanut . Pidän yhtä varalla. Ajaessa siksi katselen maisemia ja mittaristoa aktiivisesti. Vaidoin vuosia sitten Ford transestista tämän moottorin joka on aivan sama kuin alkuperåinen (1965) Laitoin marinointi romppeet vain kylkeen. Tästä tuli juuri mieleeni että kesän aikana olen lisännyt sisäpiiriin lämmönsiirtimestä vettä mutta edellisen talven pakkasnesteet on koneessa laimennettuna tästäjohtuen. Eli jäätymisvaara on ollut tässä toisiopiirissä. Käytin konetta lyhyitä jaksoja useampaan kertaan jotta ei tulisi ylilämpenemisstä. Tasainen lämmitys.

        Kyllä se ehjä on. Jos on samana päivänä käyttänyt kestää jäähtyminen todella pitkään pakkasen puolelle. Tosiaan se impelleri kannattanee tarkastaa ensi keväänä, voi tykätä kyttyrää jäähileistä. Toinen mitä voi tarkasetella ensikesänä onko öljyn joukkoon tullut vettä tai kuluuko öljyä enemmän kuin yleensä. Mutta ihme on jos jotain on tapahtunut.


      • 10% kirjoitti:

        Jos klykoooliseos on noin 10% se ei tuhoa mitään. Aiheuttaa kyllä sen, välttämättä vesi ei kierrä. Teollisuus käyttää 10% seosta ulkopattereissa (sisäilmanotto) ja monessa huvilassa, missä on vesikierto, mutta jätetään kylmilleen talveksi on 10% seos. Tavara "jäätyy" oikeesti "hyhmää", mutta kiderakenne ei pääse kasvamaan ja ei riko paikkoja. Mutta puhuit sekundäärikierrosta niin moottorille ei ole tapahtunut mitään, klykoolit primäärissä. Sekundäärikierrossa pumppu, letkut, lämmönvaihdin ja pakosarja. Jos pumppaa ja primäärikierrosta ei karkaa vedet lämmönvaihdin ehjä ja pumpussa siivet paikoillaan.

        Mun vene oli parhaillaan muutaman päivän -6 pakkasessa ja ei ollut moksiskaan, vaikka raakavesipumppu korkeimmassa kohdassa.

        Edellen vene vesillä...

        Mikäli vene on vielä vedessä, ja vesi on sulaa, niin konehuoneen lämpötila ei välttämättä laske pakkasen puolelle.

        Meriveden jäätymispistekin on alempi (muistaakseni n. -1 celsiusta, mutta voin olla väärässä) kun makeanveden, joten vesistölläkin on vaikutusta.


      • Vetus_414
        10% kirjoitti:

        Jos klykoooliseos on noin 10% se ei tuhoa mitään. Aiheuttaa kyllä sen, välttämättä vesi ei kierrä. Teollisuus käyttää 10% seosta ulkopattereissa (sisäilmanotto) ja monessa huvilassa, missä on vesikierto, mutta jätetään kylmilleen talveksi on 10% seos. Tavara "jäätyy" oikeesti "hyhmää", mutta kiderakenne ei pääse kasvamaan ja ei riko paikkoja. Mutta puhuit sekundäärikierrosta niin moottorille ei ole tapahtunut mitään, klykoolit primäärissä. Sekundäärikierrossa pumppu, letkut, lämmönvaihdin ja pakosarja. Jos pumppaa ja primäärikierrosta ei karkaa vedet lämmönvaihdin ehjä ja pumpussa siivet paikoillaan.

        Mun vene oli parhaillaan muutaman päivän -6 pakkasessa ja ei ollut moksiskaan, vaikka raakavesipumppu korkeimmassa kohdassa.

        Edellen vene vesillä...

        Hyvä tietää. Itse olen ollut vähän huolissani, kun nesteen pakkaspitävyys mittarilla on vain -15c. Oletettavasti tämä seos ei jäädy niin kovasti koko talvena, että olisi aihetta väkevöittämiseen?

        Laitoin keväällä mielestäni 50/50 seoksen, mutta nyt mittasin ja kesto oli tuo -15c. Ilmeisesti seos on kuitenkin 1/4 seos... Koneessa siis lämmönvaihdin. Raakavesipuolelle imastu 10L 50/50 lykoolit.


    • barta

      rohkeasti käytit moottoria ilman jäähdytysvettä. Itse en olisi uskaltanut.

      Ehkä pumpun siipipyörä oli jäätynyt, senhän vaihdat joka kevät muutenkin.

      Terv.
      Jussi

      • pete r

        vaihtaminen joka kevät = teoriamiesten pelleilyjä !


    • pete r

      " imeytin merivesipuolelle pakkasnestetta" eli kone ns. makeavesijäähdytteinen.

      "Koneessa on massaa ja pitkääkohan se paremmin lämpöä" koska kone ns. makeavesijäähdytteinen
      niin sen sisällä on PAKKASNESTETTÄ ?!

      lämmönvaihdin siinä helpoiten hajoaa raakavesipuolen jäätyessä ja hanat kannatta tarkastaa myös (halkeavat vivun vastapuolelta) sekä tarkasta "pakkasnestepuolen" pakkasenkestävyys. :-)

    • huviksesi!

      Koneeseesi ei ole sitten takuulla tullut pienintäkään vauriota jäätymisestä.
      Eriasia on sitten vartin pyöritys,tuskinpa siitäkään.
      Itse ainakin nukkuisin talviyöt täysin rauhassa ajattelematta moista "pilkkuvirhettä".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5440
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2770
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2551
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2409
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1914
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      234
      1606
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      56
      1231
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1133
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1115
    10. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1106
    Aihe