Hei!
Osaako joku kertoa minulle lisää koiran lievästä aivohalvaukseta? Onko kennelläkään kokemuksia? Minun 13 vuotias tipsu sai aivohalvauksen - lääkärin mukaan siitä pitäisi toipua muutamassa viikossa... Onko koiralla vielä toivoa?
Aivohalvaus tipsulla
6
5735
Vastaukset
- Lonesome
Mikäli halvaus on ollut lievä ja lääkäri sanoo koiran toipuvan, niin eiköhän se siitä. Onhan sillä kyllä jo ikääkin.
Mulla ei käynyt ihan noin hyvin. Vuosi sitten 14-vuotias koirani sai aivohalvauksen, mutta se ei ollut pieni. Kyllä sen näki kertavilaukselta, että nyt on meidän kaverin viimeinen päivä tässä maailmassa: silmät eivät nähneet, jalat eivät pitäneet, päätä ei pystynyt kohottamaan yhtään, virtsat ja ulosteet menivät alle, oksenteli.
Eli paha paikka se oli, varmaan elämäni pahin, mutta uskolliselle kamulle oli tehtävä se viimeinen palvelus. Kun koira on noin huonossa kunnossa kuin omani oli, ei vaihtoehtoja jää, koira vaatisi ympärivuorokautista hoivaa, kantamista, kääntelyä, syöttämistä, juottamista, tarpeiden pesua sen liattuaan itsensä holtittomasti niihin. Ei se enää olisi ollut minkäänlaista koiran elämää, koira oli itsekin niin nolona kun ei päässyt ylös edes tervehtimään. Mitäs sitä vanhaa uskollista kaveria kiusaamaan.
Omistaja tekee päätökset. Toivottavasti teet oikein. Mikäli oireet ovat pahoja, kannattaa kyllä mielestäni pysähtyä ajattelemaan asiaa koiran kannalta: onko sen enää hyvä olla niin henkisesti kuin ruumiillisesti. Itsekkyydellä ei saa olla sijaa kun iso päätös on tehtävä. Se on paha paikka, tosi paha paikka, mutta velvollisuus kaveria kohtaan.
Toivottavasti tipsusi kuitenkin toipuu, jos oireet ovat olleet vain lievät on se ihan mahdollista.- Petteri
Tipsu meni viikonloppuna huonompaan kuntoon - nyt voi kuitenkin paljon paremmin. Ottaa juoksuaskeleita, kaukkuu kun tulen kotia ja murisee (pomona) meidän nuoremmalle koiralle. Ikävä kuulla miten sinulle kävi.
Toivottavasti meillä oikeasti on nyt se pahin ohi ja saisimme vielä viettää jonkin aikaa yhdessä.
Viimeinen päätös on tosi vaikea... - Ruttis
Petteri kirjoitti:
Tipsu meni viikonloppuna huonompaan kuntoon - nyt voi kuitenkin paljon paremmin. Ottaa juoksuaskeleita, kaukkuu kun tulen kotia ja murisee (pomona) meidän nuoremmalle koiralle. Ikävä kuulla miten sinulle kävi.
Toivottavasti meillä oikeasti on nyt se pahin ohi ja saisimme vielä viettää jonkin aikaa yhdessä.
Viimeinen päätös on tosi vaikea...Meidän koiruli nyt 9v. sai aivohalvauksen vuosi sitten. Näkö meni, iski dementia yms.. paraneminen otti n.1-1,5kk. Ensi alkuun ei muistanut muuta kuin ruuan, ulos piti kantaa tarpeilleen, piti varoa et ei törmäile seiniin, pöydänjalkoihin yms.
Nykyisin ainoa haitta on tuo sokeus, kaikki aistit pelaavat muuten hyvin ja on mukana kaikessa menossa mitä täällä kotona tapahtuu. Omalla pihallakin tietää nykyisin aika hyvin missä kannattaa liikkua missä ei, siis missä on eniten lääniä et ei ole puita pensaita esteinä yms..
Muistaa jopa sen että on "ruustinna" siis pomottaa vanhempaa urosta ja keskustelee naapureiden koirien kanssa iltajuorut, jos näin hyvin jatkuu niin koiruli voi elää vielä pitkään ja voida hyvin.
Toivottavasti Tipsullasi jatkuvat asiat yhtä hyvin.. - Petteri
Ruttis kirjoitti:
Meidän koiruli nyt 9v. sai aivohalvauksen vuosi sitten. Näkö meni, iski dementia yms.. paraneminen otti n.1-1,5kk. Ensi alkuun ei muistanut muuta kuin ruuan, ulos piti kantaa tarpeilleen, piti varoa et ei törmäile seiniin, pöydänjalkoihin yms.
Nykyisin ainoa haitta on tuo sokeus, kaikki aistit pelaavat muuten hyvin ja on mukana kaikessa menossa mitä täällä kotona tapahtuu. Omalla pihallakin tietää nykyisin aika hyvin missä kannattaa liikkua missä ei, siis missä on eniten lääniä et ei ole puita pensaita esteinä yms..
Muistaa jopa sen että on "ruustinna" siis pomottaa vanhempaa urosta ja keskustelee naapureiden koirien kanssa iltajuorut, jos näin hyvin jatkuu niin koiruli voi elää vielä pitkään ja voida hyvin.
Toivottavasti Tipsullasi jatkuvat asiat yhtä hyvin..Tipsuni huononi ja hän lähti viimeiselle matkalleen perjantai aamuna.
13 vuotta hän oli päiviemme ilo... Nyt potkin koiraa (jota ei ole) öisin sängystä, kuulen kun se haukkuu takapihalla. Kai kipu ja kaipaus jokupäivä helpottuu... - Ruttis
Petteri kirjoitti:
Tipsuni huononi ja hän lähti viimeiselle matkalleen perjantai aamuna.
13 vuotta hän oli päiviemme ilo... Nyt potkin koiraa (jota ei ole) öisin sängystä, kuulen kun se haukkuu takapihalla. Kai kipu ja kaipaus jokupäivä helpottuu...Voi sitä surua mitä varmaan tunnet Tipsusi perään. Yritä ajatella että sillä on hyvä ja kivuton olla nyt.
Lemmikitikin on meillä vain lainaksi :((
Tsemppiä!
- tyyne7
Meidänkin koira sai aivohalvauksen. Takajaloista meni kokonaan voimat. Koska koira oli jo 16 vuotias ja aivohalvaukset uusiutuu helposti, eikä toipuminen ole taattua, suositteli eläinlääkäri lopettamista. Tähän sitten suostuttiin ja nyt meidän rakas koira on ollut koirien taivaassa jo monta vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051896Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841669Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641544Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841183
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561142- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023