Suunnittelen ensi kesälle ikkunarempaa 1947 rakennettuun ok-taloon.
Ikkunoita on 9 kpl ja yhteensä pinta-alaa on n. 10-12 m2.
Ikkunamyyjät kävivät katsomassa ja arvioimassa vaihtoa.
Tarjosivat... no en muista mitä ne oli, mutta joka tapauksessa huippulaatuisia ikkunoita.
Kustannukset hirvittää, vaikka toinen sanoi energiansäästön maksavan ikkunoiden hinnan takaisin 6-7 vuodessa ja toinenkin lupasi sen tapahtuvan alle 10 vuodessa.
Sitten kävi myös ikkunankorjaaja, jonka tarjous oli huomattavasti halvempi, mutta työ kestäisi kauemmin kuin ikkunoiden vaihto.
Ikkunankorjaaja väitti, etteivät ne uudet ikkunat tuo niin suurta säästöä kuin myyjät ovat luvanneet.
Sanoi myös, ettei uusien ikkunoiden kaasutäyte kestä kuin 5-10 vuotta ja lämpöelementin kesto on n. 15-25 vuotta.
Huolellisesti kunnostettu ja tiivistetty vanha ikkuna on parempi vaihtoehto, siis hänen mielestään.
Mitä teen? Hinta puolustaa vanhojen kunnostusta. Vaihto maksaa n. 3x enemmän kuin korjaus.
Tuleeko vanhasta kaksilasisesta ikkunasta korjaamalla hyvä?
Kertokaa te joilla on kokemusta.
Kuka valehtelee?
13
2424
Vastaukset
- iippoo
Jos asiansa osaava korjaaja niin varmasti tulee hyvät ikkunat jälleen. En usko uusien ikkunoiden tuovan tuolla ikkunapinta-alalla myyjien esittämää etua.
- Pera
Laitatin taloni vilpolaan umpiot sisälaseiksi yli 10 vuotta sitten. Kannatti, sillä ne eivät hikoile, ja yksikään ei ole vieklä samea sisältä. Hatarasti eristetty vilpola myös pysyy lämpimänä melko vähällä sähköllä.
Ainoa epävarmuustekijä on umpioiden kestävyys. Vilpolani umpioilla oli takuuta 10 vuotta, mutta en tiedä, onko valmistajafirma ollut pystyssä kovinkaan kauan toimituksen jälkeen.
- valehtele
kotiinpäin veto on sallittua liiketoimintaa.
Halvin tapa olisi kunnostaa itse ne ikkunat, purkaa, maalata ja kitata uudestaan ne lasit.- ei ole sallittua
Jos ymmärsin oikein niin kyse (ainakaan kirjoituksen perusteella) ei ole ollut ihan pienestä kotiinpäin vedosta.
Minä ainakin pitäisin tuota jo suoranaisena harhaanjohtamisena eli valehteluna.
Mitähän kuluttaja-asiamies tuohon sanoisi? - joop vainn.
ei ole sallittua kirjoitti:
Jos ymmärsin oikein niin kyse (ainakaan kirjoituksen perusteella) ei ole ollut ihan pienestä kotiinpäin vedosta.
Minä ainakin pitäisin tuota jo suoranaisena harhaanjohtamisena eli valehteluna.
Mitähän kuluttaja-asiamies tuohon sanoisi? - ikkunamyyjä hämeestä
joop vainn. kirjoitti:
on kaikki jotka uskovat näitä ilmalämpöpumppuherroja. Ei kai kukaan ikkunoita vaihda pelkän energiansäästön takia. Kyllä siinä asumismukavuus ja muut seikat vaikuttavat eniten päätökseen vaihtaa ikkunat. Eihän ne ikinä tuo rahoja takaisin mutta eihän niitä hautaankaan saa.............en ainakaan tunne ketään...
- olla jo
tosi hatarat ikkunat että saisi uusilla ikkunoilla rahoja takaisin alentuneilla lämmitysksustannuksilla.
Useimmiten kannattaa kunnostaa vanhat ja esim. kunnostaa eristeet.
Toisaalta uudet ikkunat voi lisätä asumismukavuutta, kuten ikkunoiden avaaminen ja tuulettaminen voi helpottua, uuteen ikkunaan voi lisätä korvausilmaventtiilin (saa toki vanhaankin), mutta näitä pitää jokaisen itse punnita. Taloudellisesti tosin harvon kannattaa, ja minun mielestäni nykyisessä roska-krääsä-vaida kaikki heti- yhteiskunnassa kannattaa aina korjata jos mahdollista. - ihmetellyt
Itse törmäsin Jyväskylän rakennusmessuilla Pihlan paikalliseen "nuoreen" myyntitykkiin, joka kertoi ikkunan kestoiän olevan merkistä riippumatta 20-25 vuotta. Melko pahalti kuulosti, kun katsoin hänen antamaa tarjousta.
- ajattelua
Kuinka moni korjaa aina vaan sitä 25 vuotta vanhaa autoaan. Tuskin se uusi kuitenkaan maksaa itseään koskaan takaisin. Jopa valtiovalta pyrkii ohjaamaan uuden ostoon.
Jos haluaa tapella niiden vanhojen ikkunoiden kanssa, niin mikäs siinä, mutta ei ne koskaan korjaamalla tule uuden veroisiksi käytettävyydeltään, mukavuudeltaan eikä energiataloudellisuudeltaan.
Sitä paitsi sen uuden auton välirahalla saa ikkunat uusittua monta kertaa.- kannata
kerralla rakentaa kokonaan uusi talo. Uudet on paljon energiatehokkaampiakin ;)
- ... kurista
kannata kirjoitti:
kerralla rakentaa kokonaan uusi talo. Uudet on paljon energiatehokkaampiakin ;)
Kuka sitä nyt viittii asua 25 vuotta vanhassa talossa - ei kukaan!
Eikä 25 vuotiasta akkaa kannata pitää, eikä ainakaan 25 vuotiasta ukkoa, sellaista 176 pitkää ja 90 kiloista sutiturpaa joka myy uusia ikkunoita.
OIKEASTI!
Kyllä ikkunoiden pitää kestää enemmän kuin 25 vuotta.
Ikkuna ei ole auto, eikä niitä tule verrata keskenään,vaikka ikkunamyyjät lähes poikkeuksetta näin tekevät. Ikkuna (jopa 25 vuotta vanha) on "hieman" helpompi huoltaa kuin auto.
Ennen 60-lukua tehdyt ikkunat ovat siitä hyviä (yleensä), että ne seisovat vielä vielä tästäkin päivästä seuraavat 50 vuotta kunhan niistä huolehditaan.
Sama pätee hyvin myös uudempiin ikkunoihin.
Myös sen helppokäyttöisyyden saa kun huoltaa lukot ja saranat.
Jos et itse osaa niin ota yhteyttä ammattimieheen
Ei ole synti jos ei osaa, mutta tyhmyys alkaa jo sitä olla.
JA!
Kunnostamalla vanhaa säästät myös luontoa.
Montakohan tuhatta kuutiota metsää on kaadettu vain siksi, että ahneet ikkunatehtailijat (ja myyjät) ovat kusettaneet tietämättömiä?
Valtiovallan edustajat (nämä "mattivanhaset") ovat niin perusteellisesti rakennusteollisuuden juoksutettavissa, ettei ole tosikaan.
Minulla on yhteistyösopimus kahden ikkunafirman kanssa, mutta nyt tuntuu siltä, että se puretaan.
Alan kyllästyä näihin valehteleviin kauppamiehiin. - katsomassa
... kurista kirjoitti:
Kuka sitä nyt viittii asua 25 vuotta vanhassa talossa - ei kukaan!
Eikä 25 vuotiasta akkaa kannata pitää, eikä ainakaan 25 vuotiasta ukkoa, sellaista 176 pitkää ja 90 kiloista sutiturpaa joka myy uusia ikkunoita.
OIKEASTI!
Kyllä ikkunoiden pitää kestää enemmän kuin 25 vuotta.
Ikkuna ei ole auto, eikä niitä tule verrata keskenään,vaikka ikkunamyyjät lähes poikkeuksetta näin tekevät. Ikkuna (jopa 25 vuotta vanha) on "hieman" helpompi huoltaa kuin auto.
Ennen 60-lukua tehdyt ikkunat ovat siitä hyviä (yleensä), että ne seisovat vielä vielä tästäkin päivästä seuraavat 50 vuotta kunhan niistä huolehditaan.
Sama pätee hyvin myös uudempiin ikkunoihin.
Myös sen helppokäyttöisyyden saa kun huoltaa lukot ja saranat.
Jos et itse osaa niin ota yhteyttä ammattimieheen
Ei ole synti jos ei osaa, mutta tyhmyys alkaa jo sitä olla.
JA!
Kunnostamalla vanhaa säästät myös luontoa.
Montakohan tuhatta kuutiota metsää on kaadettu vain siksi, että ahneet ikkunatehtailijat (ja myyjät) ovat kusettaneet tietämättömiä?
Valtiovallan edustajat (nämä "mattivanhaset") ovat niin perusteellisesti rakennusteollisuuden juoksutettavissa, ettei ole tosikaan.
Minulla on yhteistyösopimus kahden ikkunafirman kanssa, mutta nyt tuntuu siltä, että se puretaan.
Alan kyllästyä näihin valehteleviin kauppamiehiin.Kävin katsomassa kahdet kunnostetut ikkunat viikonloppuna.
Oli tehty siistiä työtä.
Toisessa katsottiin vain ulkoa kun ei ollut asujat paikalla, mutta toisessa (juotiin kahvit) päästiin tutustumaan kunnostukseen oikein perusteellisesti.
Ei tartte miettiä enää. Nyt tehdään itse "hätätiivistys" ja ensi kesänä korjataan vanhat ikkunat perusteellisesti.
Jos löydätte yhtä hyvän tekijän niin uskallan jo nyt suositella vanhojen korjausta. - valitsemallanne tiellä
katsomassa kirjoitti:
Kävin katsomassa kahdet kunnostetut ikkunat viikonloppuna.
Oli tehty siistiä työtä.
Toisessa katsottiin vain ulkoa kun ei ollut asujat paikalla, mutta toisessa (juotiin kahvit) päästiin tutustumaan kunnostukseen oikein perusteellisesti.
Ei tartte miettiä enää. Nyt tehdään itse "hätätiivistys" ja ensi kesänä korjataan vanhat ikkunat perusteellisesti.
Jos löydätte yhtä hyvän tekijän niin uskallan jo nyt suositella vanhojen korjausta.Kusetus onnistui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745518- 353071
- 402684
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272045Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402032Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291859- 951822
- 1741752
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät941240