Sony a200 huolto yms.

zalamiza

Olen tässä pitkän tovin etsiskellyt ensimmäistä digijärkkäriä ja aioin jo turvallisesti päätyä canoniin tai nikoniin. Kävin sitten kuitenkin käpälöimässä kaupassa tuota kaksisatasta ja alkoi tuntua ihan hyvältä valinnalta.
Vähän kuitenkin vielä epäilyttää esim. huollon toimivuus. Onkohan tampereen seudulla sonyn liikettä edes. Ja kuinka kestäviä nuo ovat? Tarviiko yhtenään viedä huoltoon?
Muitakin kokemuksia kyseisestä masiinasta otan ilomielin vastaan. Esim. miten on putkia löytynyt. Onko muiden lisävarusteiden kanssa jotain ongelmia yms.

10

1593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaakinmaalta

      "Onkohan tampereen seudulla sonyn liikettä edes. Ja kuinka kestäviä nuo ovat? Tarviiko yhtenään viedä huoltoon?"


      Tampereella Alphoja saa monista liikkeistä ja Nekalassa on virallinen Alpha-huoltokin.

    • werwrwewerrwe

      Putkia löytyy tosiaan huonommin kuin Canoniin ja Nikoniin, mutta mielestäni vähän paremmin kuin Olympukseen ja Pentaxiin.

      Sigma on tehnyt jo liki kaikista malleistaan alpha-kiinnityksellisen version. Valitettavasti vain kaikissa näissä alpha-malleissa ei HSM toimi vaikka se on Canonille ja Nikonille... Tamronilla on ainakin pari itselleni passelia alphaan käyvää putkea.

      Minoltan AF-kiinnityksen objektiivit käyvät Alphoihin, mutta eipä noita mielenkiintoisimpia Minoltan putkia käytettyinä ihan noin vain löydykään. Ebaysta lienee mahdollista löytää mutta itse en ole sieltä jaksanut kaivella...

      Kuitenkin.... Olen sattuneesta syystä vertaillut alpha-kiinnityksen valikoimaa Nikoniin (vaimokkeella Nikon) ja yllätys oli suuri kun kohtuuhintaisissa putkissa ero valikoimassa oli _huomattavasti_ pienempi kuin olin luullut! Osasyynä tietenkin runkovaimennus, mutta ehkäpä toi kohtuuhintaisuus sitten pudotti sitä Nikonin valikoimaa...

      Tavalliselle ja tavallista paremmallekin kuvaajalle, joita varmasti a200:n potentiaaliset ostajat ovat, alpha-kiinnityksen valikoiman pitäisi siis riittää. Pro-kuvaajat ovat sitten asia erikseen...

      Jos sateella pitää kamerasta hyvän huolen (sääsuojausta kun ei a200:ssa ole) niin tuskin huollossa/korjauksessa tarvitsee käydä...


      Sonyn/Minoltan salamakengästä jotkut valittavat, mutta itse en havainnut siitäkään olevan mitään ongelmia. Itse asiassa sain oman salamani noin 10 eurolla käytettynä...

      • salamakengästä

        Tuo valitus Sonyn (Minoltan) salamakengästä on lievästi sanottuna omituinen. Samoin pitäisi valittaa sitä että lähes kaikilla valmistajilla on omanlaisensa objektiivin kiinnitys.
        Tämänpäiväiset salamat keskustelevat kamerarungon kanssa enemmän tai vähemmän ja se seikka yksinään tekee salamalaitteista merkkiuskollisia. Silloin ei ole mitään merkitystä minkälainen salamalaitteen fyysinen kiinnitys on. Sonyn ratkaisussa on se hyvä puoli että salama lukittuu automaattisesti paikalleen toisin kuin "normikiinnityksessä", jossa lukituksen varmistamiseksi joutuu ruuvaamaan yleensä pidikelevyn kiinni.
        Jos välttämättä haluaa käyttää perinteisellä kiinnityksellä varustettua salamaa, niin siihenkin tarkoitukseen on saatavissa edullisia adaptereita.


      • zalamiza

        Onko kamera tuntunut siltä että siitä saisi iloa senkin jälkeen kun ei enää ihan aloittelijatasolla pyöritä? Ei olisi kiva joutua heti vaihtamaan kameraa kun tuntuu että mahdollisuudet loppuu kesken. Tarkoitus olisi kuitenkin oppia ihan oikeasti valokuvaamaan eikä vaan räpsiä vähän miten sattuu.


      • werqqweqrwqew
        zalamiza kirjoitti:

        Onko kamera tuntunut siltä että siitä saisi iloa senkin jälkeen kun ei enää ihan aloittelijatasolla pyöritä? Ei olisi kiva joutua heti vaihtamaan kameraa kun tuntuu että mahdollisuudet loppuu kesken. Tarkoitus olisi kuitenkin oppia ihan oikeasti valokuvaamaan eikä vaan räpsiä vähän miten sattuu.

        Itse ostin alpha-200 melkein heti kun se tuli markkinoille. Vaikka mulla kuvaustaustaa olikin kohtuullisesti enkä edes ihan persaukinen ole, en oikein keksinyt kalliimmista rungoista sellaisia ominaisuuksia mihin mun valokuvauksessa olisi oikeasti kannattanut pistää rahojaan (itse asiassa sääsuojaus olisi ehkä sellainen ja Pentax olisikin ollut selkein kakkosvaihtoehto).

        Rungon osuus hyvissä kuvissa ja valokuvauksessa on loppujen lopuksi aika pieni. Paremmissa rungoissa, ja se tarkoittaa ainakin 600 euroa, on vähän pienempi kohinataso, vähän nopeampi sarjakuvaus, ehkä muutama tarkennuspiste enemmän (a-200:ssakin sentään yhdeksän) ja jotain kivoja lisäominaisuuksia. Ei mitään elintärkeää siis!

        Kyllä tosta kamerasta, niin myös muistakin saman sarjan kameroista, riittää iloa vielä aloittelijavaiheen ylikin. Merkin valinta on tietenkin se vaikein, koska samalla hinnalla saa ihan saman verran tavaraa merkistä riippumatta...


      • Alpha 200
        werqqweqrwqew kirjoitti:

        Itse ostin alpha-200 melkein heti kun se tuli markkinoille. Vaikka mulla kuvaustaustaa olikin kohtuullisesti enkä edes ihan persaukinen ole, en oikein keksinyt kalliimmista rungoista sellaisia ominaisuuksia mihin mun valokuvauksessa olisi oikeasti kannattanut pistää rahojaan (itse asiassa sääsuojaus olisi ehkä sellainen ja Pentax olisikin ollut selkein kakkosvaihtoehto).

        Rungon osuus hyvissä kuvissa ja valokuvauksessa on loppujen lopuksi aika pieni. Paremmissa rungoissa, ja se tarkoittaa ainakin 600 euroa, on vähän pienempi kohinataso, vähän nopeampi sarjakuvaus, ehkä muutama tarkennuspiste enemmän (a-200:ssakin sentään yhdeksän) ja jotain kivoja lisäominaisuuksia. Ei mitään elintärkeää siis!

        Kyllä tosta kamerasta, niin myös muistakin saman sarjan kameroista, riittää iloa vielä aloittelijavaiheen ylikin. Merkin valinta on tietenkin se vaikein, koska samalla hinnalla saa ihan saman verran tavaraa merkistä riippumatta...

        Enpä usko tuota "samalla hinnalla saa saman verran tavaraa merkistä riippumatta".
        Osti nimittäin juuri alpha-200 sen omalla 18-70 ja Tamronin 70-300 putkella, paketin tarjoushinta paikallisessa kameraliikeessä 499€.
        Canonia oli menossa ostamaan mutta tuolla hinnalla olisin saanut sen yhdellä 18-50 putkella.


      • noin halval
        Alpha 200 kirjoitti:

        Enpä usko tuota "samalla hinnalla saa saman verran tavaraa merkistä riippumatta".
        Osti nimittäin juuri alpha-200 sen omalla 18-70 ja Tamronin 70-300 putkella, paketin tarjoushinta paikallisessa kameraliikeessä 499€.
        Canonia oli menossa ostamaan mutta tuolla hinnalla olisin saanut sen yhdellä 18-50 putkella.

        möi


      • Alpha 200
        noin halval kirjoitti:

        möi

        Ostin kameran Salosta Kuva-Järviseltä
        (www.kuva-jarvinen.com). Tosin nettisivuilla ei näy tuota tarjousta, se oli Salonseudun Sanomissa ja pitäis olla ainakin jouluun asti voimassa.
        Toi kauppa kuuluu Fotoliiga nimiseen itsenäisten fotoyrittäjien ketjuun joita on ympäri Suomen. Voisin kuvitella että kaikilla ketjun liikeillä on sama tarjous.


    • niukka

      sonyn huolto on hyvinkäällä. mutta maahantuoja on erittäin nihkeä hyväksymään mitään vikaa takuukorjauksen piiriin -en todellakaan suosittele sonya, kaivat verta nenästäsi jos ostat ja joudut huoltamaan.

    • Pälä pälä

      Mitä kannattaa tehä jos PS3 network tyyppi pöllittii ja sille oli ostettu jotai päälle 150 euron edest pelisisältöä ??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe