Valuutanvaihto

dollarit ja eurot

Hei,

Olisiko jollain Dommareista vasta palanneilta ensi käden tietoa, miten valuutanvaihto kannattaa kyseiseen maahan matkustettaessa järjestää? Siis mikä tulisi halvimmaksi vaihtoehdoksi. Tietääkseni pesoilla maksaminen on siellä halvempaa kuin dollareilla ja euroilla, joten lähtökohta on se, että kaikki ostotapahtumat tehdään pesoilla.

1. Kannattaako ottaa pelkästään euroja mukaan ja vaihtaa paikanpäällä pesoiksi?

2. Kannattaako vaihtaa jo Suomessa kaikki eurot pesoiksi? Vai onko kurssi parempi paikan päällä?

3. Kannattaako Suomessa vaihtaa eurot dollareiksi ja paikanpäällä dollarit pesoiksi? Eli saako dollareilla vai euroilla suhteellisesti enemmän pesoja paikanpäällä? Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon eurojen ja dollareiden välinen vaihtokurssi Suomessa.

Kiitos, jos joku vasta matkalta palannut viitsisi vastata!

12

6710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaukseksi

      Visa Electron!

      • nostaessa?

        Eikös ulkomailla automaatilta nostaessa mene tietty prosentti nostokuluja nostosummasta..? Vai käykö se visa-electron siellä maksuvälineenä joka paikassa..?


    • tammikuussa menossa

      Me ollaan menossa tammikuussa taas Dommareihin ja tehdään tuon rahanvaihdon kanssa samalla lailla kun viime vuonnakin. Eli vaihdettiin Suomessa eurot dollareiksi ja maksettiin niillä. Lisä rahaa kun tarvittiin, niin nostettiin automaatilta pesoja. Todettiin, että turha niitä kurssin heilahduksia on seurata, meni sinne tai tänne, lomallahan ollaan ja so what jos muutama euro tuleekin takkiin rahanvaihdon kanssa. Miksi nähdä turhaa huolta asiasta, kysehän on loppujen lopuksi vain muutamista euroista.
      Nooh, meillä meni kyllä luvattoman paljon rahaa siellä viime vuonna, kun ostettiin hääpaketti hotellista, tammikuun reissulla menee toivottavasti hieman vähemmän.. ;)

      • halvempaa?

        Huomasitteko paikan päällä, oliko hinnoissa eroja maksettaessa dollareilla tai pesoilla? Olen vain lukenut jostain, että dollarihinnat ovat suhteessa paljon kalliimpia kuin pesoilla, eli että kauppiaat vetävät välistä melko paljonkin..?

        Eikö sitten olisi sama maksaa euroilla, jos sekin käy valuuttana paikanpäällä. Miksi täytyy vaihtaa dollareiksi?


    • Dominicana.....

      Aivan hyvin voi vaihtaa jo valmiiksi Dominikaanisen Tasavallan pesoja Forexissa.

    • Dominicana

      Olen itse käynyt monesti Domeissa ja olen vaihtanut lähtiessä esim. Forexissa n 50 euroo, että alkuun pääsee. Loput kannattaa ottaa euroina ja ennenkaikkea kannattaa vaihtaa rahat euroista pesoiksi paikan päällä pankissa, jossa saa hyvällä kurssilla ne vaihdettua. Forexissa ei ole hyvä kurssi, jos vaihtaa siellä koko matkakassan, niin siinä häviää aika paljonkin. Ja jos pelkää, että jostain syystä rahat katoaa, Forexista saa rahat viahdettua matkashekkeiksi. Tai sitten niinkuin eräs kirjoittaja totesi lyhyesti Visa Electron mukaan, tosi siinä heiman menettää kun joka nostaosta otetaan maksu ja joistakin automaateista saa nostettua aina vain yhdellä kertaa 5000pesoa ja jos nostoja tekee näin useamman, niin toski sekin tulee kalliiksi.
      Hauskaa matkaa!

    • euroja!!!

      Oon asunut Dommareissa pari vuotta. Ei ole mitään järkeä vaihtaa euroja dollareiksi ja sitten pesoiksi. Euron kurssi on niin paljon dollaria vahvempi, eli euroja mukaan. Joo, forexissa voi sen 50€ vaihtaa valmiiks että pääsee pankkiin paikan päälle hoitaa loput vaihdot. Kannattaa vaihtaa vähän rahaa kerrallaan - miettiä minkä varran tarttee ja vaihtaa sen. Vaihtopalkkioita siellä ei tunneta. Kurssit heittelee jonkun verran, (viime vuonna pysyi kivasti aika samana..) Mut kandee vähän vertailla. Saattavat vaihdella ihan päivittäinkin (Tosin matkakassassa pari peson heitot ei ole mitään;) On myös erilaisia rahan vaihto pisteitä, mutta sanoisin että pääasiassa parhaat kurssit on pankeissa.

      Electron käy joissain kaupoissa maksuvälineenä . ei ravintoloissa! Ja automaateista saa nostettua pesoja.

      Jos asutte all-inclusivessa ette tarvitse rahaa kuin tuliaisiin, joten kandee tosiaan miettii mihin sitä käteistä oikeesti tarvitsee.

      Ihanaa aikaa paratiisissa!!!! Ja käykää carwashissa tanssimassa ;)

      • riittää

        3-4 päivää ja valuutta löytyy.


    • Matkalta palannut

      Ehdottomasti yhden dollarin seteleitä n.100kpl.kahdeksi viikoksi riksarahana.
      Siellä palvellaan kyllä muutenkin kiitettävästi, mutta antamalla yhden setelin silloin/tällöin elät paremmin etkä jonota minkään.
      Kolikoita pitää välttää, koska poloiset eivät saa niitä pankissa vaihdettua pesoiksi, vaan hotelli tai trokari nyppää siitä vaihtopalkkion. Yli puolet kuulemma!

      • dominicana

        Hymyllä ja ystävällisellä käytöksellä pärjää Dommareissa hyvin, ei tartte olla taskussa riksarahaa, että pärjää ja saa palvelua. Haluan kuitenkin muisuttaa, että Dominikaanit on kehitysmaa, turha sinne on mennä leiveilee rahoineen. Ja nämä "poloiset" ovat kuitenkin todella iloisia ja ystävällisiä ihmisiä, vaikka heillä ei ole paljoa rahaa, tässä olisi meillä länsimaalaisilla paljon oppimista, ettei onni tule siitä kuinka varakas olet. Heille perhe on tärkein asia elämässä ja se kuinka esim. vanhuksista siellä pidetään huolta ja heistä välitetään, siinä on myös oppimisen paikka meille muutamille täällä Suomessa.
        Täällä kesksutelu-foorumissa usein annettaan kuva, että tippiä pitää antaa joka paikassa, vaikka asia ei ole niin. Jos haluat auttaa, vie mukanasi esim kyniä tms kouluun ja se, että sinne matkustaa auttaa tätä maata paljon.
        Kenenkään ei nyt tarvitse ottaa tätä kommenttiani itseensä, tää on mun mielipide asiaan...


      • äsken palautunut

        Olen samaa mieltä noista taaloista: tippirahoiksi oikein hyvä vaihtoehto. Yksi USD oli noin 35 pesoa, kun taas pienin euroseteli noin 215 pesoa. Kolikoita eivät tahtoneet mielellään.

        Muuten kyllä euro oli hyvää valuuttaa ja pesoillakin pärjäsi


      • Kiitos tästä vinkistä, luin sen ennen matkaa, tultiin juuri Samanasta All Inclusive hotellista (GBP Cayacoa) ja vaihdoin jo suomessa pankista 100 kpl 1$ seteleitä neuvosi mukaan ja ne oli tosi käteviä tippaukseen! 100 kpl riittää 2 hengelle tippeihin mukavasti, me esim. nnettiin huonesiivoojalle joka päivä 1$ telkkarin päälle ja aina oli jotain ekstraa tuotu huoneeseen, kun rannalta tultiin. Varsinkin alkulomasta muut suomalaiset oli kiusaantuneita isojen 20$ seteleittensä kanssa, kun tuli hetki tipata, mutta meilläpä oli pientä! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      102
      3195
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3106
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      322
      1959
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1459
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1246
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1155
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      888
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      125
      817
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      757
    Aihe