Teatteri-alalle

vaan ei näyttelemään

Hei!

Olen todella kiinnostunut teatterista ja etenkin musikaaleista. En kuitenkaan pysty kuvittelemaan itseäni näyttelijänä, vaikka olenkin harrastanut näyttelemistä muutaman vuoden. Onko minun mahdollista päästä teatteri-alalle? Mitä muita luovia ammatteja sieltä löytyisi kuin näyttelijän ammatti? Voiko olla pelkästään kouluttautunut laulajaksi ja saada silti jotain osia musikaaleissa? Voisinko olla joku dramatisoija/käsikirjoittaja ilman näyttelijän koulutusta?

Kiitos vastauksista, nämä asiat todella askarruttavat sillä en voi kuvitella elämää muussa ammatissa kuin teatteriin ja musiikkiin liittyvässä. Se on sellaista mitä todella haluan tehdä.

12

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko luovuutta?

      Teatterihan on enimmäkseen harrastamista, että jos saa hyvän käsikirjoiutuksen tehtyä, niin voi olla, että se otetaan ohjelmistoon.

      Ei sitä tarvitse opiskella hiki hatussa, jotta pääsisi toteuttamaan unelmiaan. Siinä sivussa toki oppii, mutta kai ymmärsit?

      • anders-hki

        "Teatterihan on enimmäkseen harrastamista"
        - siis häh?

        Ammatteja ne teatteriammatit on sinä missä muutkin. No, harrastajateatterissa tietenkin harrastatetaan, oikeassa ei.


    • ...muitakin

      Käy katsomassa Teatterikorkeakoulun sivuilta, niin tältä alalta löytyy monia ammattinimikkeitä, joista näyttelijän työ on yksi osa, vaikkakin on näkyvillä kaikkein eniten.

    • teatterissa

      Suomenmaassa, jos missä voit tehdä vaikka suurmusikaalien pääosiakin ihan laulajana. Hyvässä ja pahassa... Senkus googlaat ja hämmästyt.
      Hyvä esiintyjä sinun on tietenkin oltava.
      Teatterimaailmaan voit astua toki vaikka sihteerinä tai lavastepuuseppänä, jos itse esiintyminen ei olekaan sinun juttusi.

    • jeppesz

      www.ideateatteri.net saattais selkeyttää jotain...ehkä.

    • Nimimerkki

      AMK-ssa on ainakin teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutus, joka mulla itselläni on. se on monipuolinen ja sen jälkeen saa tehdä jos mitä.
      sit on tietty lahden amk:ssa musiikkiteatterilinja, mutta sieltä vissiin valmistuu aika selvästi esiintyjäks.. hmm.. kato ainakin metropolian, turun amk:n ja keski-pohjanmaan amkn sivut. siellä on paljon infoa.

    • Ladelin

      Voi että kun näin alalla itse olevalle voi olla yllätys se, että miten huonosti ihmiset tätä alaa tuntevat. Miksi ihmeessä käsikirjoittajilla olisi näyttelijänkoulutus? Teatterikorkeakoulussa opetataan "käsikirjoittamista", eli siis näytelmäkirjailijaksi dramaturgian koulutusohjelmassa. Sitten on olemassa myös sellainen huomaamaton ammatti kuin teatteriohjaaja, joka vastaa koko esityksen taiteellisesta sisällöstä- pitkälti kaikesta siitä mitä näyttelijät siellä lavalla tekevät(!).
      Sinulle voisin suositella ihan aluksi tutustumista teatterin alkeisiin, terminologian perusteet kohdalleen. Jos ainoa ammatti minkä osaa nimetä on näyttelijä, niin sitten ei kannata vielä miettiä teatterista itselleen ammattia. Onnea jokatapauksessa.

      • näin...

        Hyvä että joku sen sanoi.

        t. erialalainen


      • alalla myöskin oleva

        no huhhui... viisaana syntynyt siellä avautuu..
        no.. hyvä että itse olit viisas jo ennen koulutusta. nyt on kaikilla hyvä olo kun joku kysyy ja sitä pidetään tyhmänä siitä että se edes uskaltaa kysyä..

        mahtavaa oma-aloitteisuutta!! kiitos koko ammattikuntamme puolesta arvon virkaveli!


      • on ihan jees,
        alalla myöskin oleva kirjoitti:

        no huhhui... viisaana syntynyt siellä avautuu..
        no.. hyvä että itse olit viisas jo ennen koulutusta. nyt on kaikilla hyvä olo kun joku kysyy ja sitä pidetään tyhmänä siitä että se edes uskaltaa kysyä..

        mahtavaa oma-aloitteisuutta!! kiitos koko ammattikuntamme puolesta arvon virkaveli!

        mutta jos siellä teatterialalla aikoo selvitä niin kyllä täytyy kestää myös todenpuhuminen. Vai olenko ihan väärässä?

        t. jostain ihan muualta


      • juujuuu--
        on ihan jees, kirjoitti:

        mutta jos siellä teatterialalla aikoo selvitä niin kyllä täytyy kestää myös todenpuhuminen. Vai olenko ihan väärässä?

        t. jostain ihan muualta

        Tarkoitin aloitusviestilläni että haluan työskennellä teatterissa. Eiköhän ole ihan normaalia että lukiolainen ei tiedä vielä kaikkia mahdollisuuksia teatterissa työskentelyyn liittyen... Mutta joo, voisin olla vaikka se joka pistää takit naulakkoon, miten sellaiseksi pääsee?


      • kaveri?
        juujuuu-- kirjoitti:

        Tarkoitin aloitusviestilläni että haluan työskennellä teatterissa. Eiköhän ole ihan normaalia että lukiolainen ei tiedä vielä kaikkia mahdollisuuksia teatterissa työskentelyyn liittyen... Mutta joo, voisin olla vaikka se joka pistää takit naulakkoon, miten sellaiseksi pääsee?

        Oli asia mikä tahansa, sun kandee kysellä jostain muualta kun netistä. Soita vaikka herran pieksut jonnekin teatterikorkeeseen ja intä vähän, tuskin ne sua lankoja pitkin ylettää syömään. Tai vaik teatteriin et pääsiskö niitä takkei hoitaan.

        Ihan oikeasti, älä enää íkinä kysy mitään nettipalstoilta. Pääset pidemmälle. Hyviä nollauspaikkoja nää tietysti on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe