FORDSON super major

Kilpajuoksija

Fordson teki minulle tempun.
Olin tänäaamuna traktorin kanssa hommissa ja laittamassa sen takana juontoketjuja kuntoon, niin fordson päättilähteä yksin kotiin.
Se lähti liikkeelle onneksi edessä ei ollut puita.
Hetken hämmästeltyäni sain sen juoksemalla kiinni.
Hyppäsin vauhdissa kyytiin ja sain reissun loppumaan, mutta vapaalle sitä ei enää saanut. Pakki hävisi ja sen kohdalla tuntuu, että on useita vaihteita yhtäaikaa päällä, kun sammuu. Vapaalla on joku pieni vaihde päällä, mutta muut on hukassa.
Osaako kukaan neuvoa mikä siinä on vikana ja onko se pakko katkaista?

12

6640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä näin

      vaihteensiirto haarukka poikki.

    • edellinen vastaaja

      ei tarvitse katkaista tässä tilanteessa. Joutuu ottamaan vaihteiston kannen auki, josta pääsee näkemään vaurio kohdan.

    • supermajor turbo

      joku laakeri on hirttänyt kiinni laatikossa.

      • og9+9s+9s

        todennäköisesti kyseessä on kytkinakselin ja pääakselin välinen laakeri,oireet on vähän semmoset.


    • Ex pikajuoksija

      Joopa joo!
      Kuntoon tuli hyvä vinkki oli nostaa toinen pyörä ilmaan ja rynkyttää niin vapaa löytyi.
      Kasasin sen ja se pelasi kuin enkeli vaihteet löytyi ja vapaa ihan ok.
      Lähdin peruuttamaan ja noin viiden metrin päässä stoppi ja sama vika päällä taas.
      Helpotti kuitenkin, kun ei vika ollut sen suurempi.
      Kait se kuula systeemi on kuoleentunut.

    • P.Ölvästi

      noita samoja oireita muissakin koneissa mitä oli mun yhdessä 165 massikassa aikoinaan. Siinä kävi niin, että talvella oli pirun kylmä ilma, ja jätin sen käymään tyhjäkäynnille hetkeksi että se lämpiäisi ja menin itse taukotupaan lämmittelemään. Kone jäi ihan pikkuisen viettävään kohtaan, ja pakkanen oli hyydyttänyt hitaan välityksen lukitusnastan. Illalla olin jättänyt pakin päälle, ja aluevaihteiston hitaalle. Aamulla kiskaisin aluevaihteiston vapaalle (tällöin lukitusnasta jäi ylös) ja kone käymään. No tietty se PRKL imaisi aluevaihteistosta hitaan silmään ja lähti hissukseen taaksepäin. Tuli meinaan kiire juosta kopista perään kun syrjasilmällä huomasin massikan menevän pakilla itsekseen!

      Sama kone lähti jarrujärjestelmänsä (kuivaperäkone ja käsijarrun lukko klipsi jarrupolkimessa) ja multipower pikavaihteen takia 4 kertaa myös alamäkeen parkkeerattuna omille teilleen. Lopuksi pidin jo pyöräkiiloja mukana!

      Ja kerran olin nokka kotia kohden vaikka olin sieltä juuri lähtenyt. Aamulla tuli tiellä auto vastaan, ja väistin sivuun ja kohdatessa hieman jarrulla piti hidastaa. Se käsijarru klipsin jousi oli tietty juuri päättänyt katketa, ja jostain tärähdyksestä se heitti klipsin ylös juuri kun nostin jalan jarrulta, kun tuntui että pyörä alkaa lukittua (jarrut tietysti erillään kuten takavedolla on talvella pakko pitää). Summa-summarum, vasen pyörä jäi lukkoon, kun poljin jäi alas, ja oikea alkoi vetää. Kone tiellä vauhdissa ympäri heti auton perään, ja meikäläinen paniikissa polkaisee poljinta uudestaan jotta se nousis ylös! Luulin päätyväni metsään, mutta kone jäi pennkkojen väliin ja nokka kotiakohren. Ajelin sitten auton perässä kotia, ja käänsin pihassa ympäri ja eikun uusi yritys päästä maailmalle hommiin.

      Tuosta ko koneesta riittäisi tarinoita vaikka kuinka ja paljon. Suurin osa juuri em kaltaisia kommelluksia.....

    • konekorjaaja5

      miten saa super majorissa suuttimet irti onko ne jollakin pultilla vai että vedetäänkö ne vaan pois vai pyöritetäänkö ne kun pitäis suuttimet vaihtaa ja sit kertokaa miten saaa ajotuksen kohalleen sen tiiän että siitä syöttö pumpun akselista sen saaa säädettyä mutta ku tuossa koneessa ni ajoitus on myöhässä ihan saatanasti

      • Työkalukka

        Ainakin ennen Super Majoria oli 2 pulttia suuttimen laipalla jolla se oli kiinni. Koneen mukana tui ennen irrotustyökalu, oli vähän sellainen kuin sorkkarauta, otti tuen kannesta ja toisen otteen suuttimen sisääntulo putken kierteestä, siis ruuvattiin kierteelle suuttimeen ja sitten vasaralla kevyt isku työkalun varteen. Joku toinen saa neuvoa ajoituksen.


      • Korjaus edelliseen
        Työkalukka kirjoitti:

        Ainakin ennen Super Majoria oli 2 pulttia suuttimen laipalla jolla se oli kiinni. Koneen mukana tui ennen irrotustyökalu, oli vähän sellainen kuin sorkkarauta, otti tuen kannesta ja toisen otteen suuttimen sisääntulo putken kierteestä, siis ruuvattiin kierteelle suuttimeen ja sitten vasaralla kevyt isku työkalun varteen. Joku toinen saa neuvoa ajoituksen.

        Tässä tuli virhe, ”sisääntulo putken kierteestä” pitää olla, suuttimen ylivuoto putken kierteeseen. Siis, suuttimen päässä olevaan kierteeseen, eikä sivussa olevaan sisään tulevaan polttoaineen putken kierteeseen.


      • Ajoitus

        Se ajoitus menee näin. Laita puolipuristus päälle niin on helpompi pyörittää veivistä. Pyöritä kampiakselin hihnapyörä ajoituksen osoittimen kohdalle. (lovi ja osoitin kohdalleen) Nyt, jos ajoitus on kohdallaan, on ruiskutuspumpun kytkin liitoksen ajoitusmerkki on samalla linjalla ajoituslevyn merkin kassa. Jos ei ole, niin löysää kaksi pulttia ja säädä merkit kohdalleen. Nyt on ennakko oikea, 29 astetta.


      • Lisäys
        Ajoitus kirjoitti:

        Se ajoitus menee näin. Laita puolipuristus päälle niin on helpompi pyörittää veivistä. Pyöritä kampiakselin hihnapyörä ajoituksen osoittimen kohdalle. (lovi ja osoitin kohdalleen) Nyt, jos ajoitus on kohdallaan, on ruiskutuspumpun kytkin liitoksen ajoitusmerkki on samalla linjalla ajoituslevyn merkin kassa. Jos ei ole, niin löysää kaksi pulttia ja säädä merkit kohdalleen. Nyt on ennakko oikea, 29 astetta.

        Jäi toista ohjeesta mainitsematta se, että kun nokalla hihnapyörän merkit on kohdallaan, voi olla, että pumpun akseli on 180 astetta jäljessä, jos näin on, ei pumpun merkit voi olla kohdallaan, on siis pyöräytettä kampiakselia yhden kierroksen lisää, niin silloin täsmää merkit, koska pumpun akseli pyörii vain puolet kampiakselin kierroksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe