Yllättävää kyllä

*-*-*-*-*

Luulin jo, ettei lähes mutistiselta vaikuttava autistilapseni koskaan sano mitään kunnollista tai ymmärrettävää.

Viikonloppureissuun kerran lähtiessä hän tuumasi, että LEIKKIKALUJA!

Ollaan kokeiltu kaikenlaisia kortteja apuna, tietokonetta ym. Satukasetteja, cd, musiikkia massiivisella määrällä. Kirjanlukemista, sanapelejä...ym viittomia. Nyt vihdoin lapsi käy puheterapiassa!

Asiapa ei ollutkaan ihan niin, sanavarasto se vain laajenee. Mistähän se johtuu, että ääntäminen nimenomaan on niin vaikeaa autisteille? Mikä sitä voisi helpottaa?

Muistakaa ihmiset, ettei autismi tartu!

Muistakaa vielä, että ei ole ihan sama, mitä juttelet tai kohtelet, vaikkei toinen vastaisikaan.

Useinkin ymmärtävät paljon enemmän kuin luullaan.

Autistit ovat todellakin herkkiä aistimaan. Kun joku puhuu pahaa, tai kiusaa, niin sellainen ihminen on ihan varmasti pöpi ihminen lapsen mielestä.

3

857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marsku75

Minkä ikäinen sinun autistilapsesi on? Itselläni 4-vuotias autistinen tyttö ja kuulostaa niin tutulta.

• *-*-*-*-*

Niin, minulla on juuri koulun aloittanut, tyttö myöskin.
        Hän oli aikaisemmin päivähoidossa silloin 4-6v autistiryhmässä myös ja jopa yhteisleikitkin onnistuivat.

• minäpä

Pojallani asperger, eli autismin lievä muoto ja samaan ollaan mekin törmätty, eli lähes mykkyydestä ja omasta höpötyksestä lähti. Olen huomannut, että pojalleni puhuminen ei vain yksinkertaisesti ole luonnollinen kommunikointimuoto. Hän käyttää valtavasti ilmeitä ja eleitä, jotka ovat täysin ymmärrettäviä.

Meille olikin oikeastaan järkytys, että puheterapeutti jätti tämän kommunikoinnin kokonaan huomiotta ja yritti pakottaa pojan puhumaan. Poika huusi kurkku suorana eitä ja itki peloissaan. Vaipui omaan maailmaansa, käänsi katseensa kattoon ja keinutti itseään jalalta toiselle, kuten aina pelottavassa tilanteessa, mutta puheterapeutti jatkoi tätä neljän käynnin ajan, kunnes lähdin pojan kanssa vastaanotolta ovet paukkuen. Pt väitti pojan olevan vain uhmakas..

Voiko aspergerlapsen edes odottaa keskittyvän, jos vieras huone on täynnä virikkeitä, kirkkaita valoja ja vieras ihminen ei anna lapsen tarvitsemaa koskemattomuuden tilaa?

Poikani puhuu kyllä ja selvästi turvallisessa tilanteessa, turvallisten ihmisten läsnäollessa, mutta ei koskaan pakottamalla. Kaikki eivät kommunikoi puhumalla, kaikille se ei ole oikea tapa. Tällainen erityislapsi ei tee mitään sellaista, mitä häneltä odotetaan, vaan katselee ja yllättää, kun itse on valmis. Hän puhuu, kun se tuntuu luonnolliselta, ei, koska muut sitä odottavat.

Ja mitä tulee vanhempien tietämykseen... Neurologi haukkui meitä vanhempia vuoden verran ettemme muka yrittäneet tarpeeksi opettaa pojalle värejä. Itku kurkussa hoin värejä ja osoittelin tavaroita. Neurologi lähetti kiusallaan meidät silmälääkärille ja näkötutkimuksiin, jotta hänellä olisi näyttöä meidän vanhempien vajavuudesta. Palasimme sieltä kädessämme diagnoosi totaalisesta värisokeudesta ja vaihdoimme neurologin lennossa. Yhä poika osoittaa taivasta ja sanoo sininen. Pieni pakotettu lapseni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe