Luulin jo, ettei lähes mutistiselta vaikuttava autistilapseni koskaan sano mitään kunnollista tai ymmärrettävää.
Viikonloppureissuun kerran lähtiessä hän tuumasi, että LEIKKIKALUJA!
Ollaan kokeiltu kaikenlaisia kortteja apuna, tietokonetta ym. Satukasetteja, cd, musiikkia massiivisella määrällä. Kirjanlukemista, sanapelejä...ym viittomia. Nyt vihdoin lapsi käy puheterapiassa!
Asiapa ei ollutkaan ihan niin, sanavarasto se vain laajenee. Mistähän se johtuu, että ääntäminen nimenomaan on niin vaikeaa autisteille? Mikä sitä voisi helpottaa?
Muistakaa ihmiset, ettei autismi tartu!
Muistakaa vielä, että ei ole ihan sama, mitä juttelet tai kohtelet, vaikkei toinen vastaisikaan.
Useinkin ymmärtävät paljon enemmän kuin luullaan.
Autistit ovat todellakin herkkiä aistimaan. Kun joku puhuu pahaa, tai kiusaa, niin sellainen ihminen on ihan varmasti pöpi ihminen lapsen mielestä.
Yllättävää kyllä
3
879
Vastaukset
- Marsku75
Minkä ikäinen sinun autistilapsesi on? Itselläni 4-vuotias autistinen tyttö ja kuulostaa niin tutulta.
- *-*-*-*-*
Niin, minulla on juuri koulun aloittanut, tyttö myöskin.
Hän oli aikaisemmin päivähoidossa silloin 4-6v autistiryhmässä myös ja jopa yhteisleikitkin onnistuivat.
- minäpä
Pojallani asperger, eli autismin lievä muoto ja samaan ollaan mekin törmätty, eli lähes mykkyydestä ja omasta höpötyksestä lähti. Olen huomannut, että pojalleni puhuminen ei vain yksinkertaisesti ole luonnollinen kommunikointimuoto. Hän käyttää valtavasti ilmeitä ja eleitä, jotka ovat täysin ymmärrettäviä.
Meille olikin oikeastaan järkytys, että puheterapeutti jätti tämän kommunikoinnin kokonaan huomiotta ja yritti pakottaa pojan puhumaan. Poika huusi kurkku suorana eitä ja itki peloissaan. Vaipui omaan maailmaansa, käänsi katseensa kattoon ja keinutti itseään jalalta toiselle, kuten aina pelottavassa tilanteessa, mutta puheterapeutti jatkoi tätä neljän käynnin ajan, kunnes lähdin pojan kanssa vastaanotolta ovet paukkuen. Pt väitti pojan olevan vain uhmakas..
Voiko aspergerlapsen edes odottaa keskittyvän, jos vieras huone on täynnä virikkeitä, kirkkaita valoja ja vieras ihminen ei anna lapsen tarvitsemaa koskemattomuuden tilaa?
Poikani puhuu kyllä ja selvästi turvallisessa tilanteessa, turvallisten ihmisten läsnäollessa, mutta ei koskaan pakottamalla. Kaikki eivät kommunikoi puhumalla, kaikille se ei ole oikea tapa. Tällainen erityislapsi ei tee mitään sellaista, mitä häneltä odotetaan, vaan katselee ja yllättää, kun itse on valmis. Hän puhuu, kun se tuntuu luonnolliselta, ei, koska muut sitä odottavat.
Ja mitä tulee vanhempien tietämykseen... Neurologi haukkui meitä vanhempia vuoden verran ettemme muka yrittäneet tarpeeksi opettaa pojalle värejä. Itku kurkussa hoin värejä ja osoittelin tavaroita. Neurologi lähetti kiusallaan meidät silmälääkärille ja näkötutkimuksiin, jotta hänellä olisi näyttöä meidän vanhempien vajavuudesta. Palasimme sieltä kädessämme diagnoosi totaalisesta värisokeudesta ja vaihdoimme neurologin lennossa. Yhä poika osoittaa taivasta ja sanoo sininen. Pieni pakotettu lapseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1225659- 644000
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺453666Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭313049Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332902Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342419Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli132266En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä112237- 1181727
Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm101654