Voiko kuuro saada henkilöauton ajokorttia?
Asialliset vastaukset, pliis.
AJOKORTTI
7
8197
Vastaukset
- tietysti....
kuurot saavat ajaa.....mulla on 33 vuotta vanha ajokortti.
- syntymäkuuro
Kuorma-autoa,linja-autoa ja yhdistelmäajoneuvoa syntymäkuuro/kivikuuro ei saa ajaa. Kuulovamman aste varmaan vaikuttaa ajokortin saamiseen. Tiedän viittomakielisen huonokuuloisen ko. kulkuneuvojen ajokortin saamiseen. Epäreilua, ettei kuuro saa suorittaa, vaikka ajo yleensä perustuu näköön ja omaan kehon/käsien tuntumaan.Ei ääneen.
- pappapa
syntymäkuuro kirjoitti:
Kuorma-autoa,linja-autoa ja yhdistelmäajoneuvoa syntymäkuuro/kivikuuro ei saa ajaa. Kuulovamman aste varmaan vaikuttaa ajokortin saamiseen. Tiedän viittomakielisen huonokuuloisen ko. kulkuneuvojen ajokortin saamiseen. Epäreilua, ettei kuuro saa suorittaa, vaikka ajo yleensä perustuu näköön ja omaan kehon/käsien tuntumaan.Ei ääneen.
Että epäreilua? Ja perustuu käsien tuntumaan jne. eikä ääneen? Kuorma-autolla samoin kuin rekka-autolla tehdään tehtäviä, joissa kuulo on tarpeen. Autoa osaa kyllä kuka hyvänsä ajaa.Voi joutua kuuntelemaan ohjeita, että tavara viedäänkin sinn eeikä tänne jne. ja pitänee käyttää kännykkääkin jos pomolla on ohjeita annettavana tms. asiaa. Siinä tarvitaan kuuloa. Voi olla myös vaaratilanteita vaikkapa jossain räjäytystyämaalla "ampu tulee! äkkiä pois täältä!". Toisaalta eipä tää mikään erikoinen "ongelma" ole. Nimittäin kukaan työnantaja ei kuuroa kuskiksi palkkaa.
- B-ajokortin saanut kuuro
Juu, toki kuurot voivat saada B-ajokortin, kunhan suorittavat ensin autokoulun tarkoituksen mukaisesti ihan kuin kuulevatkin. :)
Mä itse olen kuurona saanut B-ajokortin suoritettuani inssiajon. ;)
Laki ei kiellä kuuroa saamasta B-ajokorttia, mutta linja-auton,kuorma-auton tai jonkun muun raskaan ajoneuvon ajokortti onkin sitten toinen juttu. - Punainen VW-golf :)
Lähdenkin sitten autokouluun.
- sulla kuuroja tuttuja
jos kerran itse olet kuuro? sillä melkein kaikilla kuurolla on ajokortti. eri asia jos on ajokykyä haittaava monivammaisuus..
kyllä kuuro henkilö saa suorittaa B-kortin , vaikka minulla on BCc-kortti vaikka olen kuuro, mutta se on kovan työn takana ja pitkä juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h362699- 1282373
- 1582084
- 391995
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201738- 401329
- 511047
- 861005
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24972- 114924