Takana onnettomuus jossa kova isku päähän, muutaman minuutin tajuttomuus, luuta murtui.
Viiveellä tullut pitkä litania hankalia oireita, muisti pätkii, keskittyä en osaa yhtään, ärtymys kasvaa helposti, nenässä outoa hajua, silmissä jatkuvasti häiriöitä, olen aivan tajuttoman väsynyt koko ajan, en meinaa pysyä hereillä. Huimausta, meinaan kaatua välillä, ja paljon muuta.
Pään magneetissa ei muuta kuin muutama pieni syvän valkean aivoaineen signaalimuutos, muuten normaali kuulemma, samoin EEG.
Miten teidän aivovammanne on havaittu, jos se ei ole kuvassa näkynyt??
Kertokaa myös te Käpylässä olleet miten teitä on tutkittu!
Voihan tämä olla psyykkistäkin mutta en siihen usko tuosta vain.
Tiedoista olen kovasti kiitollinen.
Miten aivovammanne diagnosoitiin??
15
5923
Vastaukset
- Epätietoinen.
Tarkennan vielä että selästä murtui nikamia, päästä ei murtunut luuta!
Hei,
ensi arvoisen tärkeää on, että pääset kunnon neurologille. Todennäköisesti sinut on tarkastettu vakuutuslääkärin toimesta (ks. vakuutuslääkäri-lista googlella).
Aivovamma ei todellakaan näy kuin pienen pienellä prosentilla kuvissa. Magneettikuvat ovat samaa tasoa kuin röngtenkuvatkin, ei siis näy muut, kuin kallomurtumat ja verenhyytymät. Verihyytymätkin taitavat hävitä pikkuhiljaa, kuten mustelmatkin.
Yhteys neurologiin sitä kautta neuropsykologisiin testeihin. Joko julkisen terveyden huollon kautta, varsinkin jos asut Turussa, Tampereen neurologeista en tiedä. Hesassa on Hus "mäntytie", joka tosin nyt siirtynyt jonnekin muualle. Julkisen puolen hyvät puolet ovat siinä, että kuntoutussuunnitelma kelpaa Kelalle.
Jos yksityiselle, varaudu maksamaan 180 euroa tunnin tutkimuksesta. Ks. vaikka mainitsemasi paikan henkilökunnan sivuilta, olisiko siellä sopivaa neurologia.
Tähän samaan aikaan selvitä kotivakuutuksesi tilanne oikeusturvan kannalta tai jos olet pienituloinen, ota yhteys oikeusaputoimistoon.
Missään nimessä ei kannata itse alkaa sohlaamaan vakuutusyhtiön kanssa, menevät vain pieleen ja masennut turhaan.
Olen käynyt Mäntytien testit läpi,
siellä tehtiin neurologinen tutkimus (harmi, seniorilääkäri on lähtenyt pois), neuropsykologinen tutkimus, joka kesti 3 tuntia (harmi, hänkin on lähtenyt pois), puheterapia, toimintaterapia, psykiatri, sekä koneelliset MRI ja EKG-testit. Työpaikkalääkärin kautta kävin samaan aikaan fysiatrilla, silmälääkärillä ja hermoratatutkimuksessa.
Yksityisen kautta olen käynyt läpi kuulotutkimuksen, urolgisen tutkimuksen, haju- ja makututkimukset. samoin maksoin itse funktionaalisen mri-kuvauksen, joka tarkempi kuin MRI Meilahdessa tai Teslamedissa. Tässäpä ne taisivatkin olla.
Neurologi, neuropsykologiset tutkimuset ja äärettömän hyvä lakimies, siinä vastaukset.
Katso aivovammaliiton keskustelupalsta ja toiselle aivovammaisten vertaissivustolle.
Tsemppiä. Kaikki nuo vaikuttavat aivovammalta, varsinkin jos et ole ennen ollut tohelo :)
Aivovamma tulee todella helposti, yleensä kova voima eteenpäin rikkoo aivojen otsalohkoa, joka vaikuttaa "ohjauslaitteeseen". Samalla tulee niskakivut, koska niska joutuu nopeaan piiskaniskumaiseen liikkeeseen. Ja taas takaosan aladoopi hölskyy (aivot) taaksepäin. Ensin eteen, sitten taakse... ja piuhat menevät rikki, jolloin niitä vammoja ei näy magneettikuvissa.
Vakutuuslääkärit eivät tosin ole kuulleetkaan näistä jutuista, koska pitävät vakuutusyhtiön puolta. Eivätkä huomioi esim. Käypä hoito-suosituksessa olevia tutkimuksia asiasta.
Lisätietoa aivovammasta voisit katsoa Turun yliopiston ohjepankki-sivuistoilta. - ***
***** kirjoitti:
Hei,
ensi arvoisen tärkeää on, että pääset kunnon neurologille. Todennäköisesti sinut on tarkastettu vakuutuslääkärin toimesta (ks. vakuutuslääkäri-lista googlella).
Aivovamma ei todellakaan näy kuin pienen pienellä prosentilla kuvissa. Magneettikuvat ovat samaa tasoa kuin röngtenkuvatkin, ei siis näy muut, kuin kallomurtumat ja verenhyytymät. Verihyytymätkin taitavat hävitä pikkuhiljaa, kuten mustelmatkin.
Yhteys neurologiin sitä kautta neuropsykologisiin testeihin. Joko julkisen terveyden huollon kautta, varsinkin jos asut Turussa, Tampereen neurologeista en tiedä. Hesassa on Hus "mäntytie", joka tosin nyt siirtynyt jonnekin muualle. Julkisen puolen hyvät puolet ovat siinä, että kuntoutussuunnitelma kelpaa Kelalle.
Jos yksityiselle, varaudu maksamaan 180 euroa tunnin tutkimuksesta. Ks. vaikka mainitsemasi paikan henkilökunnan sivuilta, olisiko siellä sopivaa neurologia.
Tähän samaan aikaan selvitä kotivakuutuksesi tilanne oikeusturvan kannalta tai jos olet pienituloinen, ota yhteys oikeusaputoimistoon.
Missään nimessä ei kannata itse alkaa sohlaamaan vakuutusyhtiön kanssa, menevät vain pieleen ja masennut turhaan.
Olen käynyt Mäntytien testit läpi,
siellä tehtiin neurologinen tutkimus (harmi, seniorilääkäri on lähtenyt pois), neuropsykologinen tutkimus, joka kesti 3 tuntia (harmi, hänkin on lähtenyt pois), puheterapia, toimintaterapia, psykiatri, sekä koneelliset MRI ja EKG-testit. Työpaikkalääkärin kautta kävin samaan aikaan fysiatrilla, silmälääkärillä ja hermoratatutkimuksessa.
Yksityisen kautta olen käynyt läpi kuulotutkimuksen, urolgisen tutkimuksen, haju- ja makututkimukset. samoin maksoin itse funktionaalisen mri-kuvauksen, joka tarkempi kuin MRI Meilahdessa tai Teslamedissa. Tässäpä ne taisivatkin olla.
Neurologi, neuropsykologiset tutkimuset ja äärettömän hyvä lakimies, siinä vastaukset.
Katso aivovammaliiton keskustelupalsta ja toiselle aivovammaisten vertaissivustolle.
Tsemppiä. Kaikki nuo vaikuttavat aivovammalta, varsinkin jos et ole ennen ollut tohelo :)
Aivovamma tulee todella helposti, yleensä kova voima eteenpäin rikkoo aivojen otsalohkoa, joka vaikuttaa "ohjauslaitteeseen". Samalla tulee niskakivut, koska niska joutuu nopeaan piiskaniskumaiseen liikkeeseen. Ja taas takaosan aladoopi hölskyy (aivot) taaksepäin. Ensin eteen, sitten taakse... ja piuhat menevät rikki, jolloin niitä vammoja ei näy magneettikuvissa.
Vakutuuslääkärit eivät tosin ole kuulleetkaan näistä jutuista, koska pitävät vakuutusyhtiön puolta. Eivätkä huomioi esim. Käypä hoito-suosituksessa olevia tutkimuksia asiasta.
Lisätietoa aivovammasta voisit katsoa Turun yliopiston ohjepankki-sivuistoilta.Hei,
tuli mieleen, että kun menet neuropsykologisiin tutkimuksiin (EI VAKUUTUSLÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄLLE) ja muutenkin, ota mukaasi onnettomuustiedot,
esim. ambulanssipöytäkirja, sairaalan tiedot sairaanhoitajanlehtineen, lääkärinlausumat onnettomuudesta ja sairaalassa tehdyt tutkimukset. Mielellään, jos asiasta olisi todistajanlausuntoja jo valmiina, nekin mukaan.
Poliisi-pöytäkirja ja muut poliisin tekemät jutut..
Tässä on idea se, että pitää pystyä todistamaan, miten voimakas se onnettomuus oli. Samoin, että joku todistaa, että olit tajuton. Jos olet ollut sairaalassa sekava, sekin on tosi tärkeä tieto.
Ja kun menet sosiaalityöntekijälle (yleensä he tekevät alkumuistiinpanot), voisit etsiskellä vanhoja koulutodistuksia, jossa olet ollut tosi hyvä - työtodistuksia,jossa sinua on kehuttu. Terveydenhuollon todistuksia, ettei sinulla ole alzerhemeriaa, dementiaa, traumaattista stressihäiriötä eikä rappeumaa.
Näihin kaikkeen vakuutusyhtiö yrittää vedota.
Usko pois, jo 15 vuotiaalla on vakuutusyhtiön mukaan rappeuma!!
Toivottavasti asiasi etenee joutuisasti etkä joudu vakuutusongelmaisten joukkoon.
Hyvää joulun odotusta :) - Epätietoinen.
*** kirjoitti:
Hei,
tuli mieleen, että kun menet neuropsykologisiin tutkimuksiin (EI VAKUUTUSLÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMÄLLE) ja muutenkin, ota mukaasi onnettomuustiedot,
esim. ambulanssipöytäkirja, sairaalan tiedot sairaanhoitajanlehtineen, lääkärinlausumat onnettomuudesta ja sairaalassa tehdyt tutkimukset. Mielellään, jos asiasta olisi todistajanlausuntoja jo valmiina, nekin mukaan.
Poliisi-pöytäkirja ja muut poliisin tekemät jutut..
Tässä on idea se, että pitää pystyä todistamaan, miten voimakas se onnettomuus oli. Samoin, että joku todistaa, että olit tajuton. Jos olet ollut sairaalassa sekava, sekin on tosi tärkeä tieto.
Ja kun menet sosiaalityöntekijälle (yleensä he tekevät alkumuistiinpanot), voisit etsiskellä vanhoja koulutodistuksia, jossa olet ollut tosi hyvä - työtodistuksia,jossa sinua on kehuttu. Terveydenhuollon todistuksia, ettei sinulla ole alzerhemeriaa, dementiaa, traumaattista stressihäiriötä eikä rappeumaa.
Näihin kaikkeen vakuutusyhtiö yrittää vedota.
Usko pois, jo 15 vuotiaalla on vakuutusyhtiön mukaan rappeuma!!
Toivottavasti asiasi etenee joutuisasti etkä joudu vakuutusongelmaisten joukkoon.
Hyvää joulun odotusta :)Hienoa, kiitoksia!
Ei kai alle 40-vuotiaalla ole vielä dementiaa, takana vuosien yliopisto-opinnot ihan hyvällä menestyksellä jne. joten en ole ollut tällainen tohelo ennen. Nyt olen kuin zombie. Rankkaa.
Vakuutus on korvannut tähän asti sairaalassaolon jne. Mun päätä ei tutkittu heti silloin, vasta nyt kun on kulunut jo monta kuukautta kun mun oireet on pahentuneet koko ajan.
Yritän päästä kunnollisiin neurologisiin testeihin.
Millaisia ne on? Jos 3 tuntia kestää? Tarkkoja ainakin varmaan mikä on hyvä asia.
Hyvää joulua Sinulle ja muillekin palstalaisille! - ***
Epätietoinen. kirjoitti:
Hienoa, kiitoksia!
Ei kai alle 40-vuotiaalla ole vielä dementiaa, takana vuosien yliopisto-opinnot ihan hyvällä menestyksellä jne. joten en ole ollut tällainen tohelo ennen. Nyt olen kuin zombie. Rankkaa.
Vakuutus on korvannut tähän asti sairaalassaolon jne. Mun päätä ei tutkittu heti silloin, vasta nyt kun on kulunut jo monta kuukautta kun mun oireet on pahentuneet koko ajan.
Yritän päästä kunnollisiin neurologisiin testeihin.
Millaisia ne on? Jos 3 tuntia kestää? Tarkkoja ainakin varmaan mikä on hyvä asia.
Hyvää joulua Sinulle ja muillekin palstalaisille!Hei,
mun kohdalla on kyllä käynyt niin, että poden jotain muistihäiriötä, joka ei ole yhteydessä liikenneonnettomuuteen = ei korvauksia.
Ikä liikenneonnettomuushetkellä 38.
Etsi vaan ne yliopiston todistukset sekä vanhat peruskoulutodistukset esiin. Aivan oikeastikin.
Mäntytiellä haluttiin nähdä 9-luokan todistus, josta voitiin päätellä, olinko silloin aikoinaan ollut adhd-potilas. Hoitava laitos pyrkii tietojensa ja kokemustensa perusteella tekemään parhaansa, siis osoittamaan totuuden. Jos on aivovamma, asiat tutkitaan perusteellisesti historiasta lähtien.
Tsemppiä.
- aivovammaisen läheinen
Sinulla on selkeät aivovamman oireet, jotka ei läheskään aina näy kuvissa! Läheiseni oli onnettomuudessa, voimakas isku päähän, oireet pitkälti samanlaiset.
Läheiseni pääsi Käpylä kuntoutuskeskukseen, jossa hoidetaan kaikki potilaan asiat. Ota Käpylän kuntoutuskeskukseen yhteyttä neurologi Marja-Liisa Kaipioon ja kysy miten etenet asiasi kanssa, varmasti asiat hoituvat!! Älä mene yleiselle sektorille, et saa kuitenkaan kunnon apua sieltä!- Epätietoinen.
Yritän päästä sinne.
Pelottaa nämä oireet kyllä. Apua ei saa kun ei kukaan kai tiedä näistä asioista julkisella puolella. - ÄÄÄ**
Epätietoinen. kirjoitti:
Yritän päästä sinne.
Pelottaa nämä oireet kyllä. Apua ei saa kun ei kukaan kai tiedä näistä asioista julkisella puolella.Hei,
katso tämä tutkimusprosessi läpi,
www.vkk.fi/Raportit_ja_vuosikertomukset/Loppuraportti_aivovammakuntoutus_vakuutusalalla[1].pdf julkiselta puolelta. Siis keskussairaala, ei missään nimessä esim. Insuramed.
Käpylään on hyvin hankala päästä, vakuutusyhtiö ei yleensä maksa sitä, ellei magneettikuvissa ole näkyviä muutoksia ja Kelan harkinnan varainen tutkimus on hankala saada, jos eivät ole vakuuttuneet aivovamman mahdollisuudesta.
Mä pääsin Käpylään Kelan lääkärin kautta, hän taisi olla nyt uusimmassa Kelan sanomissakin, aiheena työkyvyttömyys ja sairasloma. - olen myös "aivovamma...
ÄÄÄ** kirjoitti:
Hei,
katso tämä tutkimusprosessi läpi,
www.vkk.fi/Raportit_ja_vuosikertomukset/Loppuraportti_aivovammakuntoutus_vakuutusalalla[1].pdf julkiselta puolelta. Siis keskussairaala, ei missään nimessä esim. Insuramed.
Käpylään on hyvin hankala päästä, vakuutusyhtiö ei yleensä maksa sitä, ellei magneettikuvissa ole näkyviä muutoksia ja Kelan harkinnan varainen tutkimus on hankala saada, jos eivät ole vakuuttuneet aivovamman mahdollisuudesta.
Mä pääsin Käpylään Kelan lääkärin kautta, hän taisi olla nyt uusimmassa Kelan sanomissakin, aiheena työkyvyttömyys ja sairasloma.ilman diagnoosia.
Oireina taannehtivasti: muistihäiriö, äkäisyys, unisuus, puheentuotonvaikeus, kuulohäiriöt, näköhäiriöt, massiivinen hikoilu ja älytön palelu vaikka olisin saunassa, poissaolokohtauksia, laskukyvyn menetys, kielitaidon menetys, äkilliset päänsäryt yms.
http://p3.foorumi.info/niskavamma/viewforum.php?f=6
Voisit ottaa yhteyttä Fysiatri Juha Crohns, Diacor. Hän tietää noista niskan ja pään oireista vamman kautta. - myös minä epäilin itselläni
olen myös "aivovamma... kirjoitti:
ilman diagnoosia.
Oireina taannehtivasti: muistihäiriö, äkäisyys, unisuus, puheentuotonvaikeus, kuulohäiriöt, näköhäiriöt, massiivinen hikoilu ja älytön palelu vaikka olisin saunassa, poissaolokohtauksia, laskukyvyn menetys, kielitaidon menetys, äkilliset päänsäryt yms.
http://p3.foorumi.info/niskavamma/viewforum.php?f=6
Voisit ottaa yhteyttä Fysiatri Juha Crohns, Diacor. Hän tietää noista niskan ja pään oireista vamman kautta.jotain muistitautia.
Onko sinut siis kuvattu dementia todettu?
Onnettomuudet aiheuttaa valtavasti erilaisia aivovammoja. Suurin osa jää diagnosoimatta.
Hyvin usein lääkäri luulee muistihäiriötä ja väsymystä masennukseksi.
Lue nuo edellisen viestini linkissä olevat sivut. - Epätietoinen.
myös minä epäilin itselläni kirjoitti:
jotain muistitautia.
Onko sinut siis kuvattu dementia todettu?
Onnettomuudet aiheuttaa valtavasti erilaisia aivovammoja. Suurin osa jää diagnosoimatta.
Hyvin usein lääkäri luulee muistihäiriötä ja väsymystä masennukseksi.
Lue nuo edellisen viestini linkissä olevat sivut.Niin, vielä lisääkin tietoa saa kirjoitella.
Tuntuu että aivovammaa on vaikea diagnosoida, vai ovatko lääkärit vain tietämättömiä, tai suorastaan välinpitämättömiä? Jos ei jokin vaiva näy kuvissa tai verikokeissa, niin sitä ei ole?
- Samu-
Kyllä sun kannattais vielä mennä uudestaan testeihin, toi kuullostaa vakavalta,ettei tulis pysyvämpää tuhoa. Itse kärsin aivojen sähkökenttä häiriöistä,tajunta on mennyt useasti,ym.
- s.m.m
Hei,
Onko sinulla omia muistikuvia tapaturmasta jossa sait iskun päähäsi. Tämä mahdollinen muistiaukon pituus on tärkeä mittari määrittämään vamman vaikeusastetta ja jälkioireita. Esimerkiksi yli vuorokauden muistamattomuus tapaturman jälkeen voi viitata jo merkittävään vammaan.- jota myös
neurologit ja psykiatrit voisi lukea ajatuksella
http://www.ollitenovuo.com/72
Minusta huomaa outouden vasta noin tunnin keskustelun aikana. Ihmiset huomaa, ettei puheessa ole tolkkua tai sekoilen puheessani.
Myös pidemmissä kirjoituksissa on kuulemma asiat sekaisin.
Muutama vuosi lääkäreillä juostu ja työkyky mennyt. Nyt alkaa joku lääkäri jo huomata oireet.
t. iloinen haahuilija - tännekin kirjoittanut
jota myös kirjoitti:
neurologit ja psykiatrit voisi lukea ajatuksella
http://www.ollitenovuo.com/72
Minusta huomaa outouden vasta noin tunnin keskustelun aikana. Ihmiset huomaa, ettei puheessa ole tolkkua tai sekoilen puheessani.
Myös pidemmissä kirjoituksissa on kuulemma asiat sekaisin.
Muutama vuosi lääkäreillä juostu ja työkyky mennyt. Nyt alkaa joku lääkäri jo huomata oireet.
t. iloinen haahuilijaTuo muistiaukon mittailu on kyllä hankalaa. Jos onnettomuus sattuu hiljaisessa paikassa ja kellon aika on rauhallinen- vähäinen liikenne. Kuka siin vieressä mittailee, että montako minuuttia kesti havahtua.
Toisekseen vaikka itselläni ei ollut välttämättä kuin hetkellinen tajuttomuus jos sitäkään niin oireet ovat tässä vuosien myötä hypänneet silmille, TÖISSÄ. Kotona pärjäilin miten kuten ensin yli puoli vuotta sairaslomalla. Töissä sitten vasta tuli vaikeaa. Senkin tajusin vasta pitkän ajan pääsät. Lääkärit eivät oikein halunneet uskoa vaikeuksia.
Itse on kovin vaikea tietää miten pitkän aikaa vaikkapa autossa on tullut istuttua kolarin jälkeen.
Muistan kolarista, että auto tuli vastaan kaistallani. Seuraava muistikuva on kun katselen autossa ikkunasta ulos, että onpas paljon mustaa muovia tai jotain. Olin varmasti pöllämystynyt, eikä ajantajusta ollut mitään tajua. Miksi auto oli poikittain tiellä ja osittain penkalla. Olinko ehtinyt yrittää väistää? Vai pompsauttiko kolari autot ilmaan ja toisen omalle kaistalleen vai oliko ne paikalle tulleet ihmiset työntäneet autot sivuun vai mitä?
Aloin etsiä puhelinta, se oli lattialla. Soitin miehelleni, että olin kolarissa. Hän sanoi, että olin 10 minuuttia aiemmin soittanut, että sattui pikkukolari ja jatkan matkaa, ei hätää. Sanoin sitten, että taitaa auto olla muusina.
Joku kurkkasi autoon ja lähti pois. Kukaan ei jäänyt katsomaan, että olenko poissaoleva tai sekava tai vastaavaa.
Selvisin aika hyvin ambulanssissa muistitehtävistä. Kotona ei sitten muisti niin toiminutkaan ja maanantai oli välillä tiistai ja kahden tunnin päästä lauantai ja taas illalla vaikka torstai. Tosin sen tajuaminen kesti monta kuukautta.
Näköjään unohdin mikä on aihe ja ekaa tekstiä ei enää näy, joten...
Mies kiusottelee välillä milloin mistäkin aiheesta.
1.Kävitkö kaupassa ulkoilemassa eli poissa kotoa hiukan?
2.Odotas taisinpa käydä.
1 No ostitko mitään?
2. hmm katson ympärilleni, käyn makkarissa käyn keittiössä, juu ostin näköjään sukat ja suklaata, jep jep. Lojuvat pöydällä tai sängyllä
1. meinäsitko ostaa myös kengät, eikös sinun niitä pitänyt käydä katsomassa?
2 tjaa, saatoin niitä katsella mutta ei iskenyt mikään silmään.
1. eikös sun pitänyt käydä postissa, oliko siell niitä kenkiä
2. ei kai postissa minkä takia? samalla mietin ettei postissa kai kenkiä ole.
1. postimerkkejä sun piti ostaa
käääääääk ole jo aivan tukossa. pitikö oikeesti ostaa postista jotain vai eikö pitänyt, missä kävinkään päivällä???
Lääkäreiden mukaan minulla pysyy hyvin juoni kasassa ja olen virkeän oloinen.
Pieni leikillinen parin minuutin jallitus ja olen aivan sekaisin.
Lapset eivät kysy enää läksyihin apua, koska sekoan ja sitten he sekoavat.
Töihin vaan pitäisi mennä kun on noita koulutuksiakin takana.
Ettei vaan huvikseen täti lintsaa. Voisi lääkärikin miettiä, että miten innostavaa on tienata palkkaa vuoden aikana hiukan yli 2000eur, siis hiukka yli kaksi tonnia. Ennen sain toimistossa kuukaudessa sen summan.
Tuntuu vahvasti että olen mennyt aiheen ohi mutta mitätä näistä. Pitäsi varmaan lopettaa se kahvin juonti ;) terkkuja vaan sille yhdelle!
edelleen aika iloinen haahuilija.
Ulkonäöstäni ei huomaa mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.32011489- 2174883
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112578- 1621914
- 1291891
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il131348Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921228Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411146Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon401050- 85954