Hei!
Meillä poika on nyt reilu 2v..1,8kk ikäsenä lääkärikäynnillä sanottiin että esinahkaa tulis nyt pikkuhiljaa liikutella että pääsee pesemään esinahan altakin..noin kerta viikkoon, sanoi lääkäri..siis tulis liikuttaa..että se sitten aikaa myöten liikkuu enempi ja enempi...noh..musta kyllä tuntuu ettei se liiku yhtään sen enempää nykyään kuin silloinkaan ja pelkään että pippeli tulehtuu(kuullut kauhutarinoita lapsista jotka on jouduttu ympärileikkaamaan kun ei oel huolehdittu alapääpesusta ja tulehtunut sitten pahasti!)ja kaikkea...normaalisti pestään muuten pyllyt ja pippelit, päivittäin, mutta ei kyllä tosiaan liikutella kuin kerta, kaks viikkoon, mikä tuntuu ensinnäkin todella vähältä, ajatellen että puhdistuuko se sitten ollenkaan vai muhiiko liat siellä esinahan alla.. Voi, mä olen niin käsi..ja voiko olla haittaa jos esinahkaa liikuttaa liikaa...kovaa en tietysti, enkä millään muotoa väkisin yritä sitä liikutella, ja tuntuu ettei se välillä liiku ollenkaan kun yrittää pestä huolellisemmin...Jos joku minua viisaampi ja kokeneempi vanhempi kertoisi minulle miten se pippeli nyt pitääkään pestä:)
pippelin pesusta
22
5797
Vastaukset
- poijjaan äiti
Monen tytön jälkeen saimme pojan, joten asia uusi. Mutta kun meidän 2v poika juoksentelee paljon ilman housuja, hän myös huolehtii tuosta esinahan venyttelystä ihan itse :D. Pippeli on niin kiva, sitä on näköjään kiva tutkia :D. Ja suihkussakin on kiva venytellä pippeliä eli poika ikäänkuin itse pesee jo pelivehkeensä. Mutta olen kyllä miettinyt että miten tarkkaan pitäisi pestä... Jos jollain faktatietoa niin kertokoon...
- pojat jo 11 ja 8v
ja meillä vaan suihkun yhteydessä vetästii kikun pää esiin ja ihan suihkulla huuhdottiin, terveenä pysyi molemmilla.
Nuorempi velloksista tosin venytti joskun 2.5v esinahan niiin pitkälle että muljahti nurinpäin varren päälle ja kikkeli oli ihan pikku herkkusienen näkönen mutta siihen ei saanut koskea, ainoastaan rasvata 3x päivässä ettei kikulin pää kuivu :) - Nartushka
laittaisit pojalle rasvapurkin käteen ja sanot että rasvaappa itse :D
- das?
vastaan sinulle: on tainnut mennä elämässäsi ja varsinkin kasvatuksessasi kaikki päin seiniä jos ei 8v muksu osaa itseään rasvata. lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä? poliisijuttu. nauti häpeästäsi.
- joroeeeee
JATKA VAAN RASVAAMISTA, OIKA SAA SIITÄ NÄKÖJÄÄN TYYDYTYSTÄ JA OPETTELE ITSEKKIN NAUTTIMAAN SIITÄ
- Ursulamoi
Jos sinua vaivaa, lopeta tietenkin. Tästä rasvaamisesta voi tulla arkipäivää joka alkaa kummittelemaan poikasi mielessä hänen ollessaan vanhempi.
- moiasd
eiköhän 8v poika osaa jo itte rasvaa ittesä ja jos se haluu runkata ni runkatkoon vaan. sinun ei tarvitse tehdä sitä. mulla on itelläni 5v pikkusisko ja se osas laittaa rasvan itellee jo 3 vuotiaana.
- ...
Huomasin tuolla ii2 käydessä että tuo sinun juttusi on joutunut päivänkakkoseksi, eli kaikki näkevät sen.
- Toistaiseksi lapseton
Eipä ittellä vielä lapsia ole, mutta kyllä osasin jo 8v. ihan itse rasvata itseni päästä varpaisiin. Itselläni oli samankaltainen ongelma. Alkaa olla huolestuttavaa jos kakarasi on niin kädetön jätkä, että ei voi itteään rasvata. Älä nyt helvetti ämmä väitä, että sidot sille kengänauhatkin ja pilkot ruuan valmiiksi.
- -___-
... kirjoitti:
Huomasin tuolla ii2 käydessä että tuo sinun juttusi on joutunut päivänkakkoseksi, eli kaikki näkevät sen.
oli muute riemurasiassaki jo... :D
- meille..
kukaan ole asiasta sanonut :O
Meillä 2v3kk poika ja ei olla neuvolassa kyllä mitään tuollasesta mainittu että pitäis tietyllä tavalla pestä. Viime viikolla viimeks oli neuvola ja seuraava neuvola vasta 3-vuotiaana.
Eikä mulle ois tullu mieleenkään mennä venyttelee sitä. Ihan vaan ollaan normaalisti suihkuteltu pylly ja pippeli joka päivä muttei mitään venyttelyhommia.
Enkä kyllä aio venytelläkään kun sitä ei oo tosiaan meille kukaan "ammatti-ihmisistä" sanonut.- eipä ole
meillekään mistään venytyksestä kukaan koskaan maininnut ja kuulostaakin hiukan oudolle. Ihan normaalisti pestään muuten päivittäin. T. 2v pojan äiti
- ETko
Ota yhteyttä lääkäriin ja kysy, minkälaiseen tutkimukseen se esinahkaväitteensä perustaa. jotkut lääkärit kieltää ehdottomasti tekemästä noin, esinahkaan kasvaa kiinnikkeitä ja sitten pahimmassa tapauksessa tulehtuu ja pitää leikata jne
- ,,,,
Mun mieheni on näitä ei-venyteltyjä ja vieläkään ei mene esinahka taakse, mitään tulehduksia ei ole ollut. Poikamme kohdalla mietin pitäskö venyttää ja koska...En ole vielä sitä tehnyt, pessyt muuten alapään.
- tollasii neuvonut?
Mahtanut olla perverssi itse?
EI meille koskaan ole kukaan käskenyt näpläämään pikkuisen peliä millään tavalla, ei kertaakaan per viikko.
Pidätkö sinä itse tuollaista räpläämistä täysipäisen touhuna?- ap...
että joku ottaa sen näin...en tietenkään tarkoita mitään räpeltämistä, en millään muotoa TIETENKÄÄN!!Vaan kun lääkäri minulle sanoi että pikkuisen esinahan altakin tulisi pestä(jollet ole tiennyt, myös miehesi pesee sen alta!) ja kun vauvana sitä, siis esinahkaa, ei saa liikutella ja virtsa huuhtelee en mitä tarvitsee..ja nyt kun poika on isompi, sitä voi jo pikkuhiljaa varovasti liikuttaa että saisi pestyä myös esinahan alta ja että esinahasta ei tulisi liian tiukkaa...en siis näpräile poikani pippeliä suurennuslasin kanssa..
- hoitsuäiti
ap... kirjoitti:
että joku ottaa sen näin...en tietenkään tarkoita mitään räpeltämistä, en millään muotoa TIETENKÄÄN!!Vaan kun lääkäri minulle sanoi että pikkuisen esinahan altakin tulisi pestä(jollet ole tiennyt, myös miehesi pesee sen alta!) ja kun vauvana sitä, siis esinahkaa, ei saa liikutella ja virtsa huuhtelee en mitä tarvitsee..ja nyt kun poika on isompi, sitä voi jo pikkuhiljaa varovasti liikuttaa että saisi pestyä myös esinahan alta ja että esinahasta ei tulisi liian tiukkaa...en siis näpräile poikani pippeliä suurennuslasin kanssa..
Onneksi poikani isä tuntuu olevan viisaampi näissä asioissa :) Se on kuulemma opettanut poikaamme (3,5v) vetämään itse esinahan taakse ja suihkuttaa sen sitten suihkulla. Miehelläni oli itsellään ollut pienenä ahdas esinahka ja lääkäri oli käskenyt silloin venytellä. mutta kyllähän sen nyt järkikin sanoo että jos esinahan alta ei pese niin likaahan sinne jää ja voi tulehtua. Olen hoitoalalla töissä ja kyllä potilaidenkin pippelit ja kikkelit pestään esinahan alta, joten miksi ei lasten?!
- ......................
meillä poika 5v. ei koskaan venytelty mitään, terveenä on ollut. psety suihkussa ihna normaalisti pippeli ja pylly päivittäin. tuo on varmaan joku ihan uus juttu , ku minullaki ystävillä kaikilla poikia vaan ja ei kukaan koskaan edes kuullut asiasta mitään.
- Nimetön
Ei meillä pesulla käydessä venytellä pippeliä eikä se ole minusta tarpeen.Käytän pojat pesulla parikertaa viikossa ja suihkutan vain lapään.Eikä mulle ole koskaan sanottu et pitäisi venytellä pesun yhteydessä.
- Leona
Sinuna jättäisin nyt tuon lääkärin ohjeen noudattamisen kokonaan. Tavalliset iltapesut ja kylpemiset riittävät aivan mainiosti:)
- hgfdfghnj
poikani oli vuoden ikäinen,kun hoitaja sanoi minulle että onpas pojalla tiukka esinahka.nykyäänkin poikani esinahka ei menee puoltakaan senttiä taakse päin .ja tuolloin vuoden iässä meni saman verran jolloin hoitaja siitä mulle huomautti.itseänikin hirvittää nuo ympärileikkaukset
- hämmentynyt hoitaj
eipä kuulu kyllä hoitajan toimenkuvaan jos lapsen pippeliä tutkii/koskee.
me hoitajat pesemme vain pepun, puutumme vain jos lapsi valittaa kipua ym.
ja silloinki ensin puhutaan vanhemmalle, joka hotaa asian kuntoon.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 814492
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1224177Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀454142BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1753354Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome602643- 1802604
Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582587Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main352582Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?682459Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik432132