Millainen on alko työpaikkana? Jos hakisi sinne töihin lisätuntien merkeissä
Alkon työpaikkana
6
8245
Vastaukset
- työ on
vaihtelevaa ja haastavampaa, kun kaupan myyjän.
Mutta tooosI vaikea päästä töihin alkoon. - on muutaman vuoden kokemus
Enpä suosittele.
- ex-alkolainen, aina viinaka...
Melkein 7v olin osa-aikaisena myyjänä Alkossa. Tosiaan vähän huvittavaa se että lähes kaikki Alkon uudet/uudehkot myyjät ovat osa-aikaisia ja vanhempi porukka vakkareita. Kyllä vakkariksikin pääsee jos on intoa ja paikka vapautuu. Keskikokoisessa myymälässä on se myymäläpäällikkö, pari vakkaria ja loput osa-aikaisia ja määrä-aikaisia myyjiä.
Vakkarin etu on vakituiset työtunnit ja selkeät ilta- ja aamuvuoroviikot, siis yleensä. Osa-aikaisena saattaa olla iltaa ja aamuvuoroa sekaisin. Ei myöskään ole varma että töitä on joka päiväksi.
Olin keskikokoisessa myymälässä itse töissä, jossa pahempaa ruuhkaa oli vain juhlapäivien aattoina, eli juhannukset, vaput ja joulut. Jopa perjantait oli aika iisejä, selvittiin kahdella kassalla hyvin. On isoja myymälöitä joissa todella kuhisee asiakkaita - ja sitten pieniä joissa lähes jokainen asiakas on "vanha tuttu".
Duuni oli ainaki meikäläiselle 50/50 kassaa ja hyllytystä ja siihen päälle asiakaspalvelu hyllyjen välissä - eli siis viinineuvonta lähinnä. Jos väkeä on sairaana ja ruuhkaa pukkaa, voi kassalla joutua istumaan suurimman osan päivästä.
Mulle duunin piti olla väliaikainen homma, mutta jäin lähes 7 vuodeksi.. Onneksi lähdin menemään jossain vaiheessa. Duuni alkaa kuitenkin tympimään ennenpitkää - se kun on vain sitä kassaa ja hyllytystä pääosin.- Utelias...
Kerrotko miten Alkossa pärjäsi humaltuneiden kanssa, ja miten tarkkaan vedettiin raja päihtyneiden/ei päihtyneiden välillä.
Kun normikaupan kassalla ärsyttävintä on kieltäytyä myymästä alkoholia päihtyneille. Aina tulee urputusta ja uhkailua. - 7vuotta
Utelias... kirjoitti:
Kerrotko miten Alkossa pärjäsi humaltuneiden kanssa, ja miten tarkkaan vedettiin raja päihtyneiden/ei päihtyneiden välillä.
Kun normikaupan kassalla ärsyttävintä on kieltäytyä myymästä alkoholia päihtyneille. Aina tulee urputusta ja uhkailua.Kyllä niiden kanssa pärjää jos tulet toimeen jotenkin ihmisten kanssa, etkä kammoa humalaisia mitenkään kamalasti. Kyllä vähän varuillaan saa ja pitää aina olla heidän kanssaan.
Humaltuneet tulevat Alkoon hakemaan viinaa ja kyllä tietävät ettei sitä saa uhkailemalla tai ryppyilemällä. 98% juopuneista, mitä itse koin, yrittää vain tsempata kassalla ettei mitään huomattaisi :)
Humala kyllä paljastuu todella helposti eikä humalainen itse tajua miten heikkoa se näyttely on. Mutta jos humala ei ole voimakas, eli puhuminen onnistuu normaalisti, eikä silmät ole puoliummessa tai kävelyssä jotain omituista, olen myynyt asiakkaalle. Jos joku näistä pistää silmään, en myynyt. Eli kevyt humala on ok jos se ei mitenkään ole huomattavaa. Myyjissä on eroja, toiset myyvät liian helposti ihan juopuneillekin, kai pelkäävät vastareaktioita. Ja toiset eivät myy jos vähänkin vahingossa horjahdat ennen kassaa :)
Jos humaltuneelle sanoo ettei voi myydä, suurin osa kyllä jatkaa matkaa sen kummempaa häiriöttä. Kyllä ongelmallisiakin juttuja on, esim. sekakäyttäjät jotka ovat pillereittä tai muissa kamoissa. He eivät ole niin rauhallisia välttämättä kuin humalaiset.
Itse en joutunut koskaan käsirysyyn myymälässä tai sen ulkopuolella. Otin joitakin kertoja pullon pois humalaiselta, jopa ihan kädestä tai povitaskusta. Tiedän väkivaltaisista tapauksista Alkossa, joissa on hilluttu ja kaadettu pulloja myymälässä tai yritetty huitaista myyjää. Meillä oli aika äijä myymäläpäällikkö joka kerran istui(!) riehujan päälle ja 20-30 minuuttia odotti poliisien tuloa, kokoajan istuen sekopään päällä. Ja myymäläpäällikkö oli aika iso ja tukeva mies..
Olen kuullut myyjää pistettävän huumeruiskulla, iskettävän pullolla päähän. Mutta nämä ovat harvinaisia juttuja ja näin vakavia tilanteita kuulin(en siis nähnyt) vain pari kolme 7 vuoden aikana ja nekin eri myymälöissä kuin missä itse olin. Asiakkaaseen ei saa periaatteessa koskea ilman hänen lupaansa. Kättely tms. normaali sosiaalinen tilanne on eriasia mutta esim. varkaan kiinniotto vaatii pelisilmää.
Myymälässä kaikki eivät edes lähde varkaan perään, varsinkaan nuoret naiset. Ohjeissa itseasiassa sanotaan ettei se kannata väkivaltaisen mahdollisuuden takia. Mutta kyllä meillä lähdettiin varkaan perään aina kun vaan nähtiin tilanne. Ihan reilusti vaan olkapäästä kiinni ja vedetään takaisin myymälään ja kutsutaan poliisit.
Meillä oli kirjoittamaton sääntö että ei kosketa varkaaseen muutakuin yritettäessä pysäyttää pako, ja silloinkin ihan vain kädellä estäen - ei kiinnipitäen. Jos varas tms. aloittaa väkivallan, vaikkapa osuu sinua nyrkillä tms. sitten tilanne on vapaa aloittaa kahina. Poliisi kyllä katsoo sormien läpi jos varas on aloittanut turpaanvedon mutta sinä lopetat sen.. :o
No tuo vika asia ei kuulu Alkon sääntöihin, ei kannata ottaa vakavasti. Jos et halua actionia, siihen ei tarvitse lähteä. Eli aina kyllä löytyy se osa myymälähenkilökunnasta joka on enemmät halukkaita ottamaan ihmisiä kiinni.
Luulen että kaupan kassalla käy enemmän keskikaljaa ostavia nuoria kuin Alkossa. Alkossa on sellainen me-henki(vähän myyjiä ja pieni myymälä suhteessa kauppaan) että jos tulee vähänkin uhkaava tilanne tai asiakas altaa huutamaan, kyllä kaikki myyjät ovat valppaita.
Alkoo ei edes tarvitse päästää alle 18-vuotiaita sisälle myymälään. Meillä usein kun nähtiin että 15-16-vuotiaiden porukka oli tulossa ovelta sisään, "katselemaan jotain lahjaksi" tms. niin ihan ovella pyydettiin nähdä henkkarit ja jos ei ollut niin sisään ei ollut tulemista. Mitä 16-vuotias tekee Alkossa vaikka olisi Joulu? Ei hän silti voi mitään ostaa, edes lahjaksi.
- osa-aikamyyjä
Palkka vaan pieni,n.10e.tunti bruttona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096963- 954461
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista494005- 513548
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1923515
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242989- 672714
- 482542
- 131934