Pitäisi löytää mielenkiintonen novellikokoelma. Luen liian vähän sattuneista syistä, ja tämäkin on koulua varten, joten ehdottakaa mitä vaan, en kuitenkaan oo lukenu vielä:/ Mielummin klassikko tai ainakin jonnekin päin historiaa sijoittuva. Maupassantin novelleja luin viimeksi ja tykkäsin. Ei mitään modernia (miksi sitä pitäisi sanoa) josta saa päänsärkyä..
Suuri kiitos jo etukäteen!
Suositelkaa novellikokoelmaa
15
1673
Vastaukset
- Niitä on paljon
Giovanni Boccaccio: Decamerone.
Tämä novellikokoelmahan on kaikkien kokoelmien isä ja äiti. Olet ehkä saattanut kuullakin joistakin novelleista, ainakin minä "jouduin" koulussa lukemaan novellin Metsästyshaukka ja kirjoittamaan siitä.
Helpoin tapa lienee kuitenkin hakea kirjastosta joku "Maailmankirjallisuuden mestarinovelleja" tms. Näissä on se hyvä puoli, että laatu on taattu, ja koska samalta kirjailijalta on vain pari novellia, tulee vähän vaihtelua.
Suomalaisista ihan terveellinen tutustumisen paikka on Joni Skiftesvikin "Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja". Niminovellista on tehty lyhytelokuvakin. - lukutoukka
Näkymä kuivaushuoneen ikkunasta,kirjoittajana Hannu Salama
- zieber
Maailmanhistorian nerokkain novelisti on Franz Kafka.
Lue siis Nälkätaiteilija. - Olivia
Lue Dorothy Parkerin novellikirja.
- wormy
Kokeile näitäkin klassikkoja: Hemingway, Katherine Mansfield, Anton Tsehov. Omat suosikkini ovat Kafka ja Jorge Luis Borges (Haarautuvien polkujen puutarha).
- Susi rajalta
Rosa Liksom. Nykyään n.4-kymppinen Lapin tyttö, joka yhä kirjoittaa samalla 14-vuotiaan tyylillä kuin 80-luvulla. Ja ihme kyllä, se toimii. Parhaiten alle sivun mittaisissa pläjäyksissä.
Kreislandia en suosittele. Tekevälle sattuu.- Lapintyttö
Niin- naapurin tyttö tuo Rosa, oikea nimensä Anni.
- Susi rajalta
Lapintyttö kirjoitti:
Niin- naapurin tyttö tuo Rosa, oikea nimensä Anni.
Yhtä värikäs ja vauhdikas todellisuudessa kuin paperillakin. Olen muutaman kerran törmännyt häneen ihan livenä, eka kerran Koijärvellä 1980!
Sitä minä vain ihmettelen, etten ole nähnyt yhtään hänen kirjoittamaansa juttua siitä Suomen historian solmukohdasta. Ehkä hän kypsyttelee niitä aineksia mummoiän muistelmiinsa...? - Olivia
Susi rajalta kirjoitti:
Yhtä värikäs ja vauhdikas todellisuudessa kuin paperillakin. Olen muutaman kerran törmännyt häneen ihan livenä, eka kerran Koijärvellä 1980!
Sitä minä vain ihmettelen, etten ole nähnyt yhtään hänen kirjoittamaansa juttua siitä Suomen historian solmukohdasta. Ehkä hän kypsyttelee niitä aineksia mummoiän muistelmiinsa...?EI nyt oikein pitänyt paikkaansa tuo vauhdikkuus yksityiselämässä.
Hiljainen ja ujo on.
Oletkohan tavannut häntä ollenkaan? - Susi rajalta
Olivia kirjoitti:
EI nyt oikein pitänyt paikkaansa tuo vauhdikkuus yksityiselämässä.
Hiljainen ja ujo on.
Oletkohan tavannut häntä ollenkaan?Puhummeko nyt ollenkaan samasta henkilöstä?
Hyvin muuntautumiskykyinen hän kyllä on, vähän niinkuin Peppi Pitkätossu tai pikku Myy. Oletkohan tavannut hänet jossain vähän eri roolissa...?
- Thomas
Thomas Mannin Kuolema Venetsiassa ja muita kertomuksia on sellainen kirja, joka on ohittamaton, kun ruvetaan laittamaan novellikokoelmia järjestykseen. Tutustu myös Tsehoviin.
Ehkäpä näihin kannattaa kuitenkin tarttua vasta noin kolmikymppisenä.. - Arvi
Stephen Kingiltä: Jälkeen keskiyön, Anteeksi oikea numero, Yksinäinen sormi, Ennen aamunkoittoa...
Ja Ray Bradburylta: Toiset taivaat - Wolfgang Borchert
Wolfgang Borchertin "Ovien ulkopuolella" (Ausser vor der Tür) teki minuun vaikutuksen. Jo suht vanha kirja, kertoo tunnelmista tuusan nuuskaksi pommitetussa Hampurissa 1945-46. Avarsi mielikuvaani siitä, miltä Eurooppa ja Saksa näytti viime sodan jälkeen.
Egyptiläisen Yusuf Idrisin "The Cheapest Nights" on myös hyvä. Ei suomennettu, valitettavasti. Palestiinalaisen Ghassan Kanafanin "The Men in the Sun" on myös hieno novelli.- sturm
Totta tosiaan, Wolfgang B. ja Ovien ulkopuolella, olin jo aivan unohtanut tuon vaikuttavan novellikokoelman olemassaolon- hienoa, että muistutit! Harvoin on sodan raunioittama mielenmaisema kuvattu näin vahvasti. Tiesitkö muuten, että YLE teki yhdestä kokoelman novelleista kuunnelman (Kersantti Beckmann, muistaakseni). Mutta tästä on tuhottomasti aikaa- pääosaa esitti nimittäin Tauno Palo!
- RVBC
Iltaa taloon!
En tiedä välitätkö kotimaisesta kirjallisuudesta, mutta itse liputan kokoelman, nimeltä Kottarainen, puolesta... Siinä on muistaakseni 12 tarinaa ja ne ovat ihan tolkuttoman hyviä juttuja.
Välillä nauraa itsensä kipeäksi, seuraavassa ollaan jo tippa linssissä! Kokeile!!!!!
Kirjailija on Marko Kitti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847