Hvittorpin tien silta

the other side

Olin n. viikko sitten yöajelulla tunnelmoimassa The Doorsin musiikilla ja ajoin mm. katsomaan vanhaa rippikoulua, joka sijaitsi Hvittorpin seurakuntakeskuksessa Kirkkonummella. Takaisin tullessani näin hetken ehkä sekunnin tai korkeintaan kaksi pienen tummatukkaisen tytön hahmon kumartuneena tiellä olevan sillan vieressä. Olin autollani hahmosta muutaman kymmenen metrin päässä sen nähdessäni. Mutta näin sen selvästi. Yhtä nopeasti kuin näin tytön hahmon auton valojen loisteessa, se katosi. Siinä ei oikein ehtinyt tajuta mitä todella näin. Pysäytin auton sillan jälkeen ja menin katsomaan oliko siellä lapsi ja oliko hän mennyt sillan alle. Ketään ei ollut siellä, eikä siinä ole talojakaan ihan lähellä. Sen jälkeen meni kylmät väreet. Olen melko varma, että näin lapsen haamun.
Olen aikuinen mies ja mulla on ollut muutamia muitakin outoja henkimaailman kokemuksia joskus aikanaan. Sanon sen verran vielä, etten ole millään tavalla tärähtänyt tai lääkkeissä ym. Ei siis kannata vastailla mitään solvauksia aiheeseen liittyen. Kiinnostaisi tietää, onko ketään teistä nähnyt outoa lapsen hahmoa tuolla suunnalla?

40

7511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Tiedätkö onko siinä sillalla sattunut joskus jotain missä olisi kuollut lapsi?

    • laura1990
    • silta on?

      Missä päin Hvittorpintietä kyseinen silta on? Kävin itsekin Hvittorpissa aikoinaan rippikoulua, mutten muista sinne menevää tietä enää tarkkaan. Jospa vaikka minäkin kävisin siellä verestämässä joskus rippikoulumuistoja, niin voin katsoa, näkyykö sillan luona mitään.

      • kartan lähettäjä
        tuossa: kirjoitti:

        (nuoli)
        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2axxa xyz-hvi.html

        perustuu vain siihen, että Hvittorpintien alta esitetyssä kohdassa ilmakuvan perusteella näyttäisi kulkevan puro tai joki.
        En ole koskaan paikalla käynyt, joten asia kannattaa jostakin varmistaa. Ehkä joku palstalainen tietää.


      • että jos

        juttu suuren julkisuuden saa, niin paikkakunnan teinit alkavat sillalla kummitella.


      • kartan lähettäjä
        kartan lähettäjä kirjoitti:

        perustuu vain siihen, että Hvittorpintien alta esitetyssä kohdassa ilmakuvan perusteella näyttäisi kulkevan puro tai joki.
        En ole koskaan paikalla käynyt, joten asia kannattaa jostakin varmistaa. Ehkä joku palstalainen tietää.

        maastokartan. Siinä näkyy, että joki/puro/oja kulkee Hvittorpin tien ali sen loppupäässä useammastakin kohdasta. Siltoja (siltarumpuja ?) on tien loppupäässä 6:ssa kohdassa, n. puolen kilometrin matkalla. Merkitty maastokarttaan punaisilla ympyröillä. Mikä niistä on "kummitussilta" jää selvittämättä. Ks:

        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ay2t xyz-hvittorp.html


      • kartan lähettäjä
        kartan lähettäjä kirjoitti:

        maastokartan. Siinä näkyy, että joki/puro/oja kulkee Hvittorpin tien ali sen loppupäässä useammastakin kohdasta. Siltoja (siltarumpuja ?) on tien loppupäässä 6:ssa kohdassa, n. puolen kilometrin matkalla. Merkitty maastokarttaan punaisilla ympyröillä. Mikä niistä on "kummitussilta" jää selvittämättä. Ks:

        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ay2t xyz-hvittorp.html

        Sattui tänään asiaa Masalan suunnalle. Niinpä päätin käydä katsomassa Vhittorpintien "kummitussiltaa" . Luulenpa löytäneeni sen, liitteenä kartta, jonka mukana valokuva sillasta. Ajoin vielä tietä eteenpäin leirikeskuksen suuntaan, mutta tie alkoi käydä niin kapeaksi, että arvelutti, saako auton käännettyä enää ympäri. Arvelin, ettei sieltä ainakaan isompia siltoja enään löydy. Jos joku masalalainen tämän sattuu lukemaan, voisi vahvistaa asian. Ks:

        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2aye3 xyz-masala.html


      • mm
        että jos kirjoitti:

        juttu suuren julkisuuden saa, niin paikkakunnan teinit alkavat sillalla kummitella.

        Mä oon Masalalainen "paikkakunnan teini", enkä oo kyllä menossa kummittelemaan sillalle, enkä usko, et masalalaiset teinit uskaltaa ;) Niitä ei kiinnosta. mut käykää Vhitträskissä. Mun kaveri kuuli siellä lasten kikatusta, ja näki hahmoja ikkunoissa :O


      • Samankokenut
        mm kirjoitti:

        Mä oon Masalalainen "paikkakunnan teini", enkä oo kyllä menossa kummittelemaan sillalle, enkä usko, et masalalaiset teinit uskaltaa ;) Niitä ei kiinnosta. mut käykää Vhitträskissä. Mun kaveri kuuli siellä lasten kikatusta, ja näki hahmoja ikkunoissa :O

        Joo, mä oon kans käyny Hvitträskissä (joo, se kirjotetaan noin) ja kuullu kans lasten naurua ja nähny hahmoja ikkunoissa.. Se saattaa tietenkin johtuu siitä että siinä toisessa rakennuksessa on ravintola ja kahvila, Ja toisessa joku museo. Joten mun mielestä on aika luonnollista jos näkee hahmoja sisällä niissä rakennuksissa? Ja tiedän et aika monet lapsiperheet tykkää käydä siellä retkellä ja uimassa.. Ehkä siitä johtuu se lasten nauru? :D


    • voitko vahvistaa,

      onko nimimerkki "kartan lähettäjä" viestissään "Vielä kerran" löytänyt oikean sillan? (viestissä on siitä valokuvakin)

    • Atte Ateisti

      No siinä on ainakin tulevilla rippikoululaisilla pelkäämistä, ja paljon tekee taas kirkko pelottelullaan pikku-uskiksia.

      Kuuluiko tuo alue Porkkalan parenteesiin 1944-1956? Silloinhan siellä asui venäläisiä siviilejä, joiden keskuudessa lapsikuolleisuus oli varsin suurta.

      • kartan lähettäjä

      • alkaa liittyä

      • kartan lähettäjä

      • silta minusta

      • kartantarkastaja

      • Atte Ateisti
        kartan lähettäjä kirjoitti:

        arvoisat lukijat asiasta oheisen kartan avulla !

        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ayqn xyz-porkkala1.html

        Sitten muuta historiaa noilta tienoilta: vuonna 1918 kylläkin tästä reippaan matkaa länteen, Humaljärven tietämillä, oli Sigurdsin ja Ingelsin kartanoiden taistelut näihin linnoittautuneiden valkoisten ja heitä piirittävien punaisten välillä. Yhteenotto päätyi valkoisten antautumiseen, ja tapauksesta kertoo mm. Kjell Westö kirjassaan "Missä kuljimme kerran".

        http://www.kirkkonummi.fi/prime_611.aspx

        1918 sodan teloitettujen punaisten joukkohauta taas on lähellä mainittua kummitussiltaa, Masalassa Tinanpellontien varrella. Linnuntietä puolentoista kilometrin päässä sillalta.


      • tapahtumiin
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Sitten muuta historiaa noilta tienoilta: vuonna 1918 kylläkin tästä reippaan matkaa länteen, Humaljärven tietämillä, oli Sigurdsin ja Ingelsin kartanoiden taistelut näihin linnoittautuneiden valkoisten ja heitä piirittävien punaisten välillä. Yhteenotto päätyi valkoisten antautumiseen, ja tapauksesta kertoo mm. Kjell Westö kirjassaan "Missä kuljimme kerran".

        http://www.kirkkonummi.fi/prime_611.aspx

        1918 sodan teloitettujen punaisten joukkohauta taas on lähellä mainittua kummitussiltaa, Masalassa Tinanpellontien varrella. Linnuntietä puolentoista kilometrin päässä sillalta.

        liittyy varmaan useampiakin kummitusjuttuja. Muistan lukeneeni suht. hiljattain Hesarista (tai oliko jokin sen viikkoliite) jutun Tampereelta. Vanhan kauppatorin reunassa sijaitsee rakennus, jossa kaupungin valtauksen aikaan punaisten pätevimpään päällystöön kuuluvalla Hugo Salmelalla oli esikuntansa. Nykyään tilat ovat muistaakseni jonkin oppilaitoksen käytössä, ja myöhään illalla siellä työskennelleet ovat kuulleet näkymättömän kulkijan aiheuttamia askelten ääniä. Tuskinpa tällaista kirjoittelisin, jos ei kokemuspiirissäni olisi yksi (1) tapahtuma, jolle kaltaiseni skeptikko ei
        fysiikan lakien mukaista selitystä ole löytänyt.


      • "Laura 1990":n
        Atte Ateisti kirjoitti:

        Sitten muuta historiaa noilta tienoilta: vuonna 1918 kylläkin tästä reippaan matkaa länteen, Humaljärven tietämillä, oli Sigurdsin ja Ingelsin kartanoiden taistelut näihin linnoittautuneiden valkoisten ja heitä piirittävien punaisten välillä. Yhteenotto päätyi valkoisten antautumiseen, ja tapauksesta kertoo mm. Kjell Westö kirjassaan "Missä kuljimme kerran".

        http://www.kirkkonummi.fi/prime_611.aspx

        1918 sodan teloitettujen punaisten joukkohauta taas on lähellä mainittua kummitussiltaa, Masalassa Tinanpellontien varrella. Linnuntietä puolentoista kilometrin päässä sillalta.

        ketjun alussa esittämässä kertomuksessa sanotaan:

        "... Sillan alla oli pieni puron virtaus ja sen vieressä istui mustahiuksinen pieni tyttö. Iältään n.8-10 vuotias. Vaatteet olivat rönsistyneet,repaleiset,likaiset,kuvottavat. Luulin sitä aluksi oikeaksi ihmiseksi..."

        Kuvaus tosiaan sopii paremmin v:n 1918 aikaan kuin
        myöhempiin "parenteesin" vuosiin.


      • Ateisti"

        epäili keskustelussa "Nivala/Haapajärvi kummitustalo" sitä, että onko koko taloa edes olemassa, vai onko kyseessä memoraatti. Samalla hän kehotti googlaamaan, mitä käsite memoraatti tarkoittaa. Minä googlasin ja löysin määritelmän:

        "Memoraatti määritellään kertomukseksi kokijan itsensä (ensikäden memoraatti) tai hänen tuntemansa henkilön (toisen käden memoraatti) yliluonnollisesta elämyksestä (esim. Pentikäinen 1997)."

        Onko sitten tämä "Hvittorpin tien silta" memoraatti?
        Jos kertomukset sillan vieressä tai alla tapahtuneista kummitteluilmiöistä ovat totta, niin kyseessä ei takuulla ole memoraatti. Niin tarkasti on sillan olemassaolo keskustelussa vahvistettu, on valokuvia ja osoitetietoja.

        Vakuudeksi vielä sillan koordinaatit: 60 astetta, 9 minuuttia 50.33 sekuntia pohjoista leveyttä ja 24 astetta 30 minnuutia 8.69 sekuntia itäistä pituutta.
        Jos ei nyt ihan sillan päällä olla, niin näköyhteys pitäisi ainakin olla! (jos Eniro.fi-karttapalveluun on luottaminen)


      • Maantieteilijä
        Ateisti" kirjoitti:

        epäili keskustelussa "Nivala/Haapajärvi kummitustalo" sitä, että onko koko taloa edes olemassa, vai onko kyseessä memoraatti. Samalla hän kehotti googlaamaan, mitä käsite memoraatti tarkoittaa. Minä googlasin ja löysin määritelmän:

        "Memoraatti määritellään kertomukseksi kokijan itsensä (ensikäden memoraatti) tai hänen tuntemansa henkilön (toisen käden memoraatti) yliluonnollisesta elämyksestä (esim. Pentikäinen 1997)."

        Onko sitten tämä "Hvittorpin tien silta" memoraatti?
        Jos kertomukset sillan vieressä tai alla tapahtuneista kummitteluilmiöistä ovat totta, niin kyseessä ei takuulla ole memoraatti. Niin tarkasti on sillan olemassaolo keskustelussa vahvistettu, on valokuvia ja osoitetietoja.

        Vakuudeksi vielä sillan koordinaatit: 60 astetta, 9 minuuttia 50.33 sekuntia pohjoista leveyttä ja 24 astetta 30 minnuutia 8.69 sekuntia itäistä pituutta.
        Jos ei nyt ihan sillan päällä olla, niin näköyhteys pitäisi ainakin olla! (jos Eniro.fi-karttapalveluun on luottaminen)

        //Vakuudeksi vielä sillan koordinaatit: 60 astetta, 9 minuuttia 50.33 sekuntia pohjoista leveyttä ja 24 astetta 30 minnuutia 8.69 sekuntia itäistä pituutta.//

        ...ollaan, tästä pisteestä 250 m kompassisuuntaan 98 astetta (idän ja kaakon välillä oleva suunta), niin sillalla ollaan.


      • Atte Ateisti
        Ateisti" kirjoitti:

        epäili keskustelussa "Nivala/Haapajärvi kummitustalo" sitä, että onko koko taloa edes olemassa, vai onko kyseessä memoraatti. Samalla hän kehotti googlaamaan, mitä käsite memoraatti tarkoittaa. Minä googlasin ja löysin määritelmän:

        "Memoraatti määritellään kertomukseksi kokijan itsensä (ensikäden memoraatti) tai hänen tuntemansa henkilön (toisen käden memoraatti) yliluonnollisesta elämyksestä (esim. Pentikäinen 1997)."

        Onko sitten tämä "Hvittorpin tien silta" memoraatti?
        Jos kertomukset sillan vieressä tai alla tapahtuneista kummitteluilmiöistä ovat totta, niin kyseessä ei takuulla ole memoraatti. Niin tarkasti on sillan olemassaolo keskustelussa vahvistettu, on valokuvia ja osoitetietoja.

        Vakuudeksi vielä sillan koordinaatit: 60 astetta, 9 minuuttia 50.33 sekuntia pohjoista leveyttä ja 24 astetta 30 minnuutia 8.69 sekuntia itäistä pituutta.
        Jos ei nyt ihan sillan päällä olla, niin näköyhteys pitäisi ainakin olla! (jos Eniro.fi-karttapalveluun on luottaminen)

        "Jos kertomukset sillan vieressä tai alla tapahtuneista kummitteluilmiöistä ovat totta, niin kyseessä ei takuulla ole memoraatti. Niin tarkasti on sillan olemassaolo keskustelussa vahvistettu, on valokuvia ja osoitetietoja."

        Juuri tuollaiset tarinat ovat memoraatteja. Kertoja olettaa niiden olevan tosipohjaisia. Se että ne liittyvät olemassaolevaan paikkaan ja vaikka kerrotut henkilötkin osattaisiin nimetä, tarina on memoraatti.


      • kartantarkastaja
        Atte Ateisti kirjoitti:

        "Jos kertomukset sillan vieressä tai alla tapahtuneista kummitteluilmiöistä ovat totta, niin kyseessä ei takuulla ole memoraatti. Niin tarkasti on sillan olemassaolo keskustelussa vahvistettu, on valokuvia ja osoitetietoja."

        Juuri tuollaiset tarinat ovat memoraatteja. Kertoja olettaa niiden olevan tosipohjaisia. Se että ne liittyvät olemassaolevaan paikkaan ja vaikka kerrotut henkilötkin osattaisiin nimetä, tarina on memoraatti.

        Otit käsitteen esille "Nivala/Haapajärvi kummitustalo"- keskustelussa, ja oletit että koko taloa ei ole edes olemassa, mitä olettamusta minäkin pidän varsin todennäköisenä.
        Siltatapauksessa on keskustelussa sillan olemassaolon ja sijainnin suhteen jo menty toiseen, huvittaviakin piirteitä saaneeseen äärimmäisyyteen, on historiatietoa, lukuisia karttoja tarkkoine koordinaattiarvoineen, valokuvia ym. ,ei puutu enää muu kuin paikalle järjestetyt opastetut yleisövierailut. Siinä mielessä ei itse paikkaa ole tosiaan keksitty. Tuo "jos" sisältää huumorimielisen ajatuksen, että jos kummittelullekin löytyisi yhtä pitävät todisteet, olisi kyseessä "antimemoraatti".


      • Pedagoogikko
        kartantarkastaja kirjoitti:

        Otit käsitteen esille "Nivala/Haapajärvi kummitustalo"- keskustelussa, ja oletit että koko taloa ei ole edes olemassa, mitä olettamusta minäkin pidän varsin todennäköisenä.
        Siltatapauksessa on keskustelussa sillan olemassaolon ja sijainnin suhteen jo menty toiseen, huvittaviakin piirteitä saaneeseen äärimmäisyyteen, on historiatietoa, lukuisia karttoja tarkkoine koordinaattiarvoineen, valokuvia ym. ,ei puutu enää muu kuin paikalle järjestetyt opastetut yleisövierailut. Siinä mielessä ei itse paikkaa ole tosiaan keksitty. Tuo "jos" sisältää huumorimielisen ajatuksen, että jos kummittelullekin löytyisi yhtä pitävät todisteet, olisi kyseessä "antimemoraatti".

        tutustumiseen käytetään pedagogiikassa (opetusoppi) usein apuna vastakkaisen käsityksen hahmottamista, (tässä :memoraatti/ "antimemoraatti")
        Tyypillinen esimerkki matematiikan alueesta on negatiivisten lukujen opiskelu. Aluksi esitetään, että yhteen ja vähennyslaskussa negatiiviset luvut toimivat tuttuihin positiivisiin lukuihin nähden vastakkaisella tavalla. Niiden yhteenlasku merkitsee itseisarvon vähentämistä ja vähennyslasku taas sen lisäämistä. Eikä tätä sovi asettaa kysymyksenalaiseksi, kuten useiden kummituskertomusten suhteen tehdään.


      • Atte Ateisti
        kartantarkastaja kirjoitti:

        Otit käsitteen esille "Nivala/Haapajärvi kummitustalo"- keskustelussa, ja oletit että koko taloa ei ole edes olemassa, mitä olettamusta minäkin pidän varsin todennäköisenä.
        Siltatapauksessa on keskustelussa sillan olemassaolon ja sijainnin suhteen jo menty toiseen, huvittaviakin piirteitä saaneeseen äärimmäisyyteen, on historiatietoa, lukuisia karttoja tarkkoine koordinaattiarvoineen, valokuvia ym. ,ei puutu enää muu kuin paikalle järjestetyt opastetut yleisövierailut. Siinä mielessä ei itse paikkaa ole tosiaan keksitty. Tuo "jos" sisältää huumorimielisen ajatuksen, että jos kummittelullekin löytyisi yhtä pitävät todisteet, olisi kyseessä "antimemoraatti".

        "Siltatapauksessa on keskustelussa sillan olemassaolon ja sijainnin suhteen jo menty toiseen, huvittaviakin piirteitä saaneeseen äärimmäisyyteen..."

        Kieltämättä.

        Hieman huvituin siitä, että kun lisäsin vettä myllyyn ammentamalla historiatietojani paikasta - sinänsä viattoman neutraaleja, mutta tosia - ne upposivat yleisöön "kummitteluilmiön" lopullisina selityksinä.

        Joka tapauksessa Hvittorpin sillan tarinaa pidän tämän hetken varteenotettavimpana "kummitustarinana".

        Selitystä sille en pyri antamaan.

        Kyseessä on toistaiseksi tyypillinen memoraatti. Myös memoraatti voi olla yhdistetty johonkin tiedettyyn eksaktiin paikkaan.

        Mietin, joko aletaan sillankorvessa myydä kohta pääsylippuja?


    • Kuminaama

      Etsin parille kuulemalleni jutulle samaa paikkaa koskevaa tietoa tai taustatietoa niin törmäsin tähän.

      Jos et niin voipi alkaa selkäpiitäsi karmii. Et ole ainoa joka nähnyt samanlaista ja samassa paikassa.

      http://www.henkientalo.com/tarinat/514.html

      • kartan lähettäjä

        tuon tarinan alussa jo esittikin. Mahdollistahan on sekin, että havaintoja on jäänyt monia julkaisemattakin. Eipä nuo ilmiöt kovin suuria vaateita tapahtumapaikalle aseta, varsin pieni ja vaatimaton rakennelma tuo silta paikan päällä nähtynä on.


    • Singuli

      Pakko vastata tähän nyt kyllä. Tuli sen verran vahvat kylmät väreet ja pelko kun kaveri linkitti tämän jutun mulle.

      Olen siis itse 26-vuotias mies Espoon Kivenlahdesta.
      Muutama vuosi takaperin, kai 2009 tai 2008, harrastin paljon sitä, että ajelin öisin isäni autolla edestakaisin Espoon ja Kirkkonummen alueita. Ns. "yökruisailin". Kerran olin hakemassa Masalassa koulua käynyttä ystävätärtäni jostain kemuista iltamyöhään, olisiko ollut yhdeksän maissa. Ajoin vanhaa kuninkaantietä kohti masalaa. Noin kilometriä tai kahta ennen Hvittorpin tielle kääntyvää risteystä, näin jotain outoa.

      Ajaessani tietä tuli vastaani tien reunassa seisova tyttö valkoisissa vaatteissa. Tytöllä oli mekko ja tummanruskeat hiukset. Iltahämärässä näytti siltä kun tytöllä ei olisi jalkoja, sillä hän seisoi tien reunassa heinikossa niin, että heinät peittivät hänen jalkansa polvista alaspäin. Tyttö vain tuijotti minua ajaessani ohi ja jäi katsomaan perääni kun ajoin poispäin. Muistan miettineeni että miksi tyttö seisoi siinä kohtaa ja olisikohan hän tarvinut kyytiä johonkin.

      Silloin en kokenut tilannetta mitenkään pelottavaksi mutta myöhemmin illalla pohdin asiaa ja silloin se tuntui jo hieman haamumaiselta. Selitin asiasta ystävälleni ja olenkin pariin otteeseen kertonut tämän tarinan muillekkin ystävilleni kun puheeksi on tullut oudot aavemaiset jutut. Nyt ystäväni linkitti tämän keskustelun minulle ja kysyi että olenko minä kirjoittanut tämän. Siksi pelästyinkin ja oli pakko vastata tähän.

      Sen verran vielä että itsekin käyn usein Hvittorpin kartanolla pyörähtämässä autolla kesäisin, sillä kävin itsekin rippikouluni jo puretussa Hvittorpin kesäleirissä.

      - Ville

      • Mäkkylästä huhuu

        Kiitos tarinasta.

        Tässä paikassa on erityisen mielenkiintoista, että toisistaan tietämättömillä (?) informanteilla on samantapaisia kokemuksia alueelta.


    • ...

      Minä olen kuullut Hvittorpin linnan kummitusnaisesta. Nainen liikkuu toisessa kerroksessa vaeltaen hitaasti. Useimmiten se on nähty toisen kerroksen tornihuoneessa.Tämä nainen näyttäytyy ainoastaan miehille, koska yrittää kostaa menneisyyden miehensä teon. Tämä mies petti tämän naisen ja nainen jäi kuoltuaan kostamaan miehen tekoa. itse paikalla ollessani en huomannut mitään erikoista vaikka istuin yksin toisen kerroksen takan ääressä. Viettäen sukulaisteni hääjuhlaa.
      Kiinnostava ja hieno paikka, joka sisältää varmasti kiinnostavia asioita vuosien varrelta.

      • historianhavinaa

        Onko kyseesä harmaa Hanna ?
        Kävin itse tänään kiertämässä koko talon,
        historian havinaa tuntui sisällä. Upea talo ja
        tunsin itseni hyvin pieneksi talossa.
        otin ulkopuolelta paljon kuvia ja yhdessä kuvassa
        jotain erikoista toisen kerroksen ikkunassa,,, !!!
        Jos joku voisi kertoa lisää kyseisestä naishahmosta,
        olisin kiinnostunut aiheesta.


    • Haamuhörhö

      Joo tota onhan sen kaa tavattu pariin otteeseen ja kerran lähettiin kaljallekkin

      • GhostBar

        Ei kummitukselle saa juottaa kaljaa. Ne laskevat niin helposti alleen.


      • Oluenhaaskausta
        GhostBar kirjoitti:

        Ei kummitukselle saa juottaa kaljaa. Ne laskevat niin helposti alleen.

        Tuotanoinniin... miten kummitus ylipäätään voi juoda kaljaa? Sehän lirisee suoraan lattialle. Lienee sama juttu luurankojen kanssa? Noi voi varmaan juoda aivan loputtomasti kaljaa kun se ei nouse päähän...


    • irettum

      Mun kummiseta asuu silla aluella, mutta ei se kummiteele juuri enaa kun oon aikuinen. Ankeriaita on kuulemma hyvin siina jarvessa. Lisaksi alueella on liito-oravia. Olen itsekkin juoissut jarvea ympari pimealla eika ole nakunyt morkoja. Kummiseta ei ole koskaan maininnut mistaan kummituksista. Ainoastaa ankeriaista ja liito-oravista.

    • AnnejaIlkka

      Hvittorpissa kummitelee tarinoiden mukaan "harmaa Justiina", vanha nainen, ehkä tämä on vain niitä tarinoita

    • hvittorpilainen

      Eilen illalla kummajainen hyppi sillan kaiteella kun ohi ajoin.
      On sitkee kummitus, hyppinyt jo 10 vuotta !

    • Anonyymi

      Voisko joku taustaa tuosta kummittelusta. Mikä tarina takana? Miksi haamu kummittelee ja missä tarkalleen tuo kyseinen kummitussilta on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe