Shanghai

Tietoa halutaan!!

Hei! Olen suunnitellut reissua Kiinaan ja Shanghaihin... Onko tietoa millainen sää siellä on tammi-helmikuussa? Yleensäkin onko siellä turvallista liikkua? Onko ostosparatiisi? Hintatasoa? Kaikki tieto tervetullutta!!

6

2410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • QingDao

      Pudongin puolella kakkosmetrolinjan metroasemalla "Shanghai Science & Technology museum" löytyy kohtuullisen kokoinen ns. feikkimarketti, jossa on tyypilliset kiinahinnat: t-paidat 3-5 e, farkut 10-15, kengät 6-15....
      Siellä on myös edullisia räätäleitä, jotka toimittaa vaatteet tarvittaessa vaikka hotellille uskomattoman lyhyellä toimitusajalla. (esim naisten jakkupuku jossa takki housut ja hame makso 60 ekkee, toimitus 8:ssa tunnissa eli ne tuotiin hotellille about puoliltaöin) Marketti on auki klo 10-19.

    • Palikka

      Keli tammi-helmikuussa vaihtelee, mutta yleensä aamut pakkasella ja ajoittain myös päivälämmöt pakkasella. Viime vuonna satoi tammi-helmikuussa poikkeuksellisesti lunta Shanghaissa.

      Shanghai on ainakin vielä turistille erittäin turvallinen. Näin ainakin olen itse kokenut viiden reissuni ja lukuisten sivukujien kulkemisteni (joa pimeään aikaan) suhteen.

      Hintataso on vaihteleva; keskustan länsimaiset tavaratalot ovat erittäin kalliita (yli Stockan hintatason). Katuruoka on edullista, jos sitä sivukujien kinuskipaikoista ostettuna on valmis syömään. Mäkkärin hampurilaissetti on n. puolet Suomen hinnasta. Tietyissä paikoissa saa mm. japsiruokaa ja juomaa 150 rmb:llä niin paljon kuin jaksaa.

      Feikkitavarassa paikka on ostosparatiisi, mutta tinkiminen on siihen ainoa lääke. Saatat maksaa kovankin hinnan tavarasta, jos et jaksa tingata. Sinällään feikkimarkkinoilla kiertely ja tinkaaminen on äärettömän uuvuttavaa. Vaatafeikeissä tuotteiden laatu heittelee, mutta pääsääntöisesti ovat hyvätasoisia ja ainakin hintaansa nähden erittäin edullisia. Käytän nykyään vakimyyjää ja saan tavarani suoraan ilman tinkimistä ; pikee-paidat 35 rmb, kauluspaidat 50 rmb, kravatit 30 rmb, puuvillaneuleet 70 rmb, villaneuleet 100-120 rmb. Rembulan vaihtokurssi on viikolla n, 8,5 eli jaat nuo hinnat sillä niin saat euroiksi. Huomattavaa on, että toukokuussa kurssi oli vielä 10 korvissa eli euro on heikentynyt nyt.

      Metro on näppärä ja halpa (usein 3-4 rmb/matka). Taksikin on Suomeen nähden n. kolmas- tai neljäsosa. Miesten parturi (pesun kanssa) maksaa 30 rmb, kokovartalohieronta erittäin hyvässä ja siistissä paikassa 75 rmb (huom ! ei mikään "porttola").

      • hierontapaikkoja?

        anna vinkki jostain hyvästä paikasta - ei siisporttolaa. aina epäilytti ulkoa päin että onko kysymyksessä seksipaikka...


    • kate

      Aika turvallistahan siellä Kiinassa ja Shanghaissa on liikkua. Oon asunut siellä puoli vuotta eikä kertaakaan ole sattunut mitään. Tietty sua yritetään huijata (esim. taidekauppiaat ja muutkin kadulla vastaan tulevat myyjät), niin niitä kannattanee välttää. Ja mitä ikinä palveluita käytätkin ja tuotteita ostat, sovi summa etukäteen! Ja aloita ihan nolon alhaisista hinnoista, niin et joudu maksamaan paljoa! Tosiaan sinne feikkimarkkinoille kannattaa suunnata. Yks on se Science&technology museum (metroasema), toinen löytyy Nanjing westiltä (Nanjing rd.), ja kolmas Qipu roadilta, löytyy Nanjing roadin pohjoispuolelta. Se on tosin paikallisten shoppailukeskus, joten alue on vähän huonompi kuntoista, mutta sieltä löytyy kaikkein edullisimmat vaatteet.

      Sää on melko kylmä alkuvuodesta, joten varaa lämpimiä vaatteita!

      • Eurooppalainenn

        Liian suuri ja likainen ilma. En viihdy.


      • Maritime1
        Eurooppalainenn kirjoitti:

        Liian suuri ja likainen ilma. En viihdy.

        ...olen juuri paikalla ja ihastuin mutkattomuuteen ja selkeään menoon. Katso tuolta lisää:
        http://bluebrook.wordpress.com/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe