Hei! Ostin jonkun aikaa sitten eräältä yksityishenkilöltä auton. Eräs tuttuni kertoi minulle tästä miehestä. Ennen kaupan tekoa mies vannoi että auto menee katsastuksesta läpi ja sanoi, että voi vaikka itse katsastaa auton. Antoi myös 1kk takuun (suullisen). Noh, ostin sitten auton, koska luotin miehen puheisiin. Jälkeenpäin selvisi kun tein koulullani autoon katsastustarkastuksen, että auton pohja oli täysin mätö siis aivan laho. Korjaus ei kannata, koska tulee maksamaan melkein auton ostohinnan. Auton myynyt mies ei vastaa enää puheluihin eikä ole koskaan hallissaan paikalla. Jälkeenpäin selvisi myös, että tämä mies harjoittaa luultavasti pimeää työtä! Hänellä on pieni halli, jossa maalailee ja myy autoja asiakkaille antamatta kuittia. Epäilen, että mies ei maksa veroja! Hallin ikkunat on peitelty peitolla umpeen ja muutenkin koko toiminta haiskastaa. Tällä miehellä on firmassaan myös muita työn tekijöitä. Poliisille kerrottu firmasta, mutta eivät näytä asiaa kovin innoissaan tutkia. Mikä avuksi? Onko mahdollista purkaa tälläinen kauppa ja saada rahat takaisin vai pitääkö vain ajaa auto suohon tai viedä romuttamolle? Kauppa ei kuitenkaan mielestäni ollut mikään kovin pieni, maksoin autosta yhteensä 500€ ja annoin vanhan auton välistä joten n. 1000€ kaupoista puhutaan suunnilleen.
Autokaupan purku!!! auttakaa...
8
2252
Vastaukset
- ei hyvältä näytä.
Pahimman virheen teit tässä:
"Noh, ostin sitten auton, koska luotin miehen puheisiin. "
Onko hän yksityishenkilö vai elinkeinonharjoittaja? Puhut, että yksityishenkilö, mutta silti kerrot hlön firmasta. Kuluttajansuojalaki (ja sen kuluttajalle suoma parempi turva sekä kuluttajaneuvojan apu) koskee vain tilannetta, jossa kaupan toisena osapuolena on elinkeinonharjoittaja ja toisena kuluttaja.
Jos tilanne on se, että myyjä on yksityishenkilö, ei näytä oikein hyvältä. Olet varmaan kuullut sanonnan, että autokaupassa takuu loppuu siihen, kun auton perävalot häviävät näkyvistä :-/
Okei, jos pääsette sopimukseen kaupan purusta, niin sitten sillä hyvä.
Mutta mutta. Muuten näyttää huonolta. Miten hyvin tarkastit auton ennen ostoa? Pelkkään sanaan ei IKINÄ pidä luottaa. Miten on mahdollista, että et havainnut pohjan huonoutta kun tarkastit auton (jos se kerran täysin läpimätä on)?
Saatat joutua vaatimaan kaupan purkua oikeusteitse, mikä vie aikaa (ja rahaa, mutta tämän vastauksen puitteissa on turha ryhtyä selvittämään oikeudenkäyntikulujen korvausvelvollisuutta koskevia normeja ja oikeusapua).- Nexus123
Joo näin vähän arvelinkin, että voi tulla hankalaa:( Siis henkilö on luultavasti elinkeinonharjoittaja. Tai ainakin hänellä on se "pimeä" firma, missä myös lukuisia muita asiakkaita eli ei luultavasti yksityishenkilö. Tutkin auton mielestäni riittävästi päällisinpuolin ja konehuoneeseenkin katsoin. Auto näytti ja tuntui hyvöltä (moottorissa ei siis vikaa olekaan). Mitä tulee tuohon alustaan niin eihän sitä siinä pihalla oikein nähnyt. Mitä nyt jokainen näkee alustasta kun kurkkaa auton alle eli aika vähän. Helmat näyttivät kuitenkin hyvältä yms. eihän sinne syövereihin näe ennenkuin auto on nosturilla yms. Jos asia oikeuteen asti menee (takuuvarmasti meneekin) niin minulla on kuitenkin onneksi ilmainen oikeusturva niin kuluja ei pitäisi tulla. Voiko tuo pelastaa tilanteen, että hänellä on luultavasti firma?
- gemmari
Nexus123 kirjoitti:
Joo näin vähän arvelinkin, että voi tulla hankalaa:( Siis henkilö on luultavasti elinkeinonharjoittaja. Tai ainakin hänellä on se "pimeä" firma, missä myös lukuisia muita asiakkaita eli ei luultavasti yksityishenkilö. Tutkin auton mielestäni riittävästi päällisinpuolin ja konehuoneeseenkin katsoin. Auto näytti ja tuntui hyvöltä (moottorissa ei siis vikaa olekaan). Mitä tulee tuohon alustaan niin eihän sitä siinä pihalla oikein nähnyt. Mitä nyt jokainen näkee alustasta kun kurkkaa auton alle eli aika vähän. Helmat näyttivät kuitenkin hyvältä yms. eihän sinne syövereihin näe ennenkuin auto on nosturilla yms. Jos asia oikeuteen asti menee (takuuvarmasti meneekin) niin minulla on kuitenkin onneksi ilmainen oikeusturva niin kuluja ei pitäisi tulla. Voiko tuo pelastaa tilanteen, että hänellä on luultavasti firma?
voi johtaa siihen, että kaupan kohteen virheitä yms. yms. käsitellään kuluttajansuojalain mukaan, eikä kauppalain mukaan. kuluttajalle edullisempaa, jos menee kuluttajansuojalain mukaan. tosin nämä autokaupat ovat aina varsinaisia miinakenttiä. ratkaistavaksi jää, että mitä on voitu odottaa sillä hinnalla yms. saatavan. sinun kannatta katsoa muuten tuolta kuluttajaviraston nettisivuilta, siellä on paljon materiaalia autokaupoista, koska näitä samanlaisia ongelmia on koko ajan aika paljon.
- gemmari
gemmari kirjoitti:
voi johtaa siihen, että kaupan kohteen virheitä yms. yms. käsitellään kuluttajansuojalain mukaan, eikä kauppalain mukaan. kuluttajalle edullisempaa, jos menee kuluttajansuojalain mukaan. tosin nämä autokaupat ovat aina varsinaisia miinakenttiä. ratkaistavaksi jää, että mitä on voitu odottaa sillä hinnalla yms. saatavan. sinun kannatta katsoa muuten tuolta kuluttajaviraston nettisivuilta, siellä on paljon materiaalia autokaupoista, koska näitä samanlaisia ongelmia on koko ajan aika paljon.
http://www.kuluttajavirasto.fi/
oikeassa reunassa näyttää olevan linkki autot.
tsemppiä! - ......
Nexus123 kirjoitti:
Jos sinulla on oikeusturvavakuutus, niin kävele suoraan asianajajan luokse. Turha tuota asiaa on itse pähkäillä.
Omavastuuosuus on normaalissa tilanteessa 10-15 %:a.
Muista kuitenkin, että oikeusturvavakuutuksesta ei korvata niitä oikeudenkäyntikuluja, jotka mahdollisesti hävitessään joutuu maksamaan vastapuolen osalta (omat maksetaan kyllä tällöinkin.)
- ei huijari lähde käräjille ...
Oliko ketään "sivullisia" kuulemassa autokaupan hieromista? Eli kun myyjä kehui autoa.
Jos myyjällä on halli ja harjoittaa korjaamotoimintaa (missä on tunkki/nosturi tai monttu) tai harrastaa autojen myyntiä, niin HÄNEN ON TÄYTYNYT TIETÄÄ AUTON POHJAN KUNNON. Vaikka kauppa ei kuuluisikaan minkään kuluttajasuojan piiriin, niin mielestäni se täyttää petoksen tunnusmerkistön ja kannattaa antaa poliisin tutkittavaksi.
Kun tavoitat myyjän niin kerrot, että joko kaupan purku tai myyjä hitsaa/hitsauttaa pohjan kuntoon.
Jos ei suostu niin ilmoitat, että poliisi saa tutkia täyttääkö kauppa petoksen tunnusmerkistön.
Vaikka hinta on ollutkin edullinen niin on syytä uskoa, että auto on liikennekelvollinen.
Taustatyönä voisit hieman selvittää sitä pimeää yritystoimintaa. Olisipahan ässä hihassa, jos oikein hankalaksi menee.
Ota pari isompaa ja rumaa kaveria mukaan neuvottelumatkalle. Ihan vaan todistajaksi...- Nexus123
Joo tätä petosta minäkin mietin. Autokaupan teossa oli jopa kaksi tuttavaani sivullisena kuulemassa kun mies hehkutti auton hyvää kuntoa. Poliisille on tehty jo rikosilmoitus ja tänään on kuulustelut, jossa kuullaan minua ja sivullisia. Luulen vaan, että eivät saa miestä kiinni. Tollaset huijarit lähtee vaikka maan pakoon jos on tarvis ja varsinkin kun hänen "liiketoimintansa" ei taida olla ihan laillista. Seuraava askel lienee ilmoittaa verottajalle hänen toiminnastaan, voi tulla kivat veromätkyt jos näin on tullakseen. Ja tosiaan miehellä on halli, jossa on tunkit sun muut työkalut mitkä ovat missä tahansa korjaamossa. Olen käynyt lähiaikoina katsomassa hallia ja kovin tyhjältä näyttää...saakohan poliisi tämän niljakkeen kiinni? Tollaset huijarit tuppaa vasta luovuttaan kun varpaankynnetki revitään jaloista pois:)
- höndä
Nexus123 kirjoitti:
Joo tätä petosta minäkin mietin. Autokaupan teossa oli jopa kaksi tuttavaani sivullisena kuulemassa kun mies hehkutti auton hyvää kuntoa. Poliisille on tehty jo rikosilmoitus ja tänään on kuulustelut, jossa kuullaan minua ja sivullisia. Luulen vaan, että eivät saa miestä kiinni. Tollaset huijarit lähtee vaikka maan pakoon jos on tarvis ja varsinkin kun hänen "liiketoimintansa" ei taida olla ihan laillista. Seuraava askel lienee ilmoittaa verottajalle hänen toiminnastaan, voi tulla kivat veromätkyt jos näin on tullakseen. Ja tosiaan miehellä on halli, jossa on tunkit sun muut työkalut mitkä ovat missä tahansa korjaamossa. Olen käynyt lähiaikoina katsomassa hallia ja kovin tyhjältä näyttää...saakohan poliisi tämän niljakkeen kiinni? Tollaset huijarit tuppaa vasta luovuttaan kun varpaankynnetki revitään jaloista pois:)
mites tää homma meni, kysyn ihan kiinnostuksen vuoksi kun satuin lukemaan nää sun viestit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511853
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121741Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351507Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961198- 941195
- 841114
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta354992- 62869
- 49831
- 50816