Mitäs tällä tosielämän kokeella oikein tarkoitetaan?
Nykyään, kun miehet ja naiset ovat niin samankaltaisia. Esim. Miehillä pitkät hiukset, tai nainen, joka ei meikkaa. Lisäksi unisex vaatteita paljon. Esim miehillä ja naisilla samanlaisia lenkkareita ja muitakin vaatteita näkee paljon.
Mitenkäs tosielämänkoe näkyy esim. miehestä naiseksi prosessia läpikäyvällä henkilöllä, jolla on lyhyet hiukset, käyttää unisex vaatteita, eikä meikkaa.
Onko se niin sitten, että kun tämä henkilö menee kuntosalille, tai uimahalliin niin hän käyttää naisten pukeutumistiloja, vaikka onkin fyysisesti vielä miehen näköinen. Tai kun hän menee uimarannalle, niin hän laittaa ylleen bikinit miehisen kroppansa päälle. ???
Tarkoitetaanko tosielämänkokeella siis kuitenkin varsinaisesti sitä, että kuinka kestää hormonien tuomat vaikutukset?
Tosielämänkoe
28
2868
Vastaukset
- järkeäkin käyttää
Prosessissa oleva transnainen erittäin todennäköisesti jättää menemättä uimarannalle bikineissä. Ja en ole ollenkaan samaa mieltä tosta, että miehet ja naiset olisi samanoloisia. Esim. 90-luvulla, kun mä olin yläasteella ja lukiossa, tytöt ja pojat todella pukeutui samalla tavalla. Kaikilla oli vaaleensiniset Levikset ja Adidaksen college. Poikkeukset oli harvassa. Nyt 2000-luvulla tytöt käyttää tiukkoja Miss sixtiesejä(?), push-up-liivejä ja kundit löysiä farkkuja ja paitoja.
- ja tytöt
mutta entäpä vanhemmat ihmiset? itse olen 25 ja käytän adidaksen lenkkareita ja hupparia ja meninaan myös käyttää tosielämän kokeen aikana.
- Kolmois-S
ja tytöt kirjoitti:
mutta entäpä vanhemmat ihmiset? itse olen 25 ja käytän adidaksen lenkkareita ja hupparia ja meninaan myös käyttää tosielämän kokeen aikana.
Pukeudut niin feminiinisesti, ettei sinua luulla äijäksi tai ainakaan kovin tavalliseksi äijäksi.
- periaate
Pitää elää 100%:sti toisen sukupuolen mukaista elämää. Tarkoitus on testata että pää kestää elää uudessa sukupuolessaan myös sosiaalisesti.
Todellakin transnaisen pitäisi käyttää naisten vessoja ja pukeutumistiloja. Pukeutuminen ja käyttäytyminen kuten naisilla, ne bikinitkin. Siinähän sen ongelma juuri onkin jos ulkonäkö on vielä kovin miehinen. Sitten pitää vähän karsia, esimerkiksi juuri tuosta bikineissä esiintymisestä.
RLT ei ole hormonien vaikutusten seuraamista, vaan enemmänkin tuolla käyttäytymisen ja sosiaalisten yhteyksien puolella.
Naiset kyselivät minulta miten niin edellytetään naisellista käyttäytymistä, kun naisetkaan eivät aina ole niin kovin naisellisia. Sitten kun uusi sukupuoli on vahvistettu, voikin elää niin kuin itse tuntee ja kuten muutkin naiset.- se menee
että kukaan ei ota naiselta naisen papereita pois, vaikka olis kuinka äijämäinen. Mutta ei niitä naisen papereita saa äijämäisyydellä.
- pitää
elää vuosi jossain ylinaisellisessa roolissa, että näyttää haluavansa elää naisena tässä yhteiskunnassa. Eli saattaa joutua esittänmään jotain mitä ei ole. Jos oma luonne on vaikka vain hieman maskuliininen.
Käsittääkseni pukeutumisella ei kuitenkaan ole transsukupuolisuuden kanssa mitään tekemistä. Järjetöntä hommaa. - kela
vaatteet, jos ei satu naisten vaatteita omistamaan ??
- sitäkin
si tten vahtii, että miten pukeutuu ja käyttäytyy.
- kyttäilee
sitäkin kirjoitti:
si tten vahtii, että miten pukeutuu ja käyttäytyy.
Tutkimusryhmä kyttää ja tekee jopa muistiinpanot tutkittavan naisellisuudesta. Ja tätähän jatkuu hetunmuutokseen asti ja kauemminkin.
- tulee!
kela kirjoitti:
vaatteet, jos ei satu naisten vaatteita omistamaan ??
Melkein koko vaatevarasto meni uusiksi.
- muutenkinnn
tulee! kirjoitti:
Melkein koko vaatevarasto meni uusiksi.
Vaatteita voi onneksi ostaa vähitellen, mutta tietenkin pitää olla heti alussa jo naisihmisen perusvaatevarasto. Sitten passin ja ajokortin uusiminen maksaa, samoin muut dokumentit. Ja hoitoihin voi upota paljon omaa rahaa. Karvojen polttoon voi vierähtää todella monta vuotta ja rahaa menee siis koko ajan. Isokokoisia naisten kenkiä ei saa ikinä edullisesti mistään.
- tämän
kyttäilee kirjoitti:
Tutkimusryhmä kyttää ja tekee jopa muistiinpanot tutkittavan naisellisuudesta. Ja tätähän jatkuu hetunmuutokseen asti ja kauemminkin.
he tekevät aina sillä tutkimuskäynnillä, joka on vain lyhyt aika siihen muuhun elämään verrattuna. Eihän sitä kukaan tarkkaile muuten. Mutta olettaisi, että tuohon vaiheeseen edenneellä ei ole hankalaa olla omana itsenään naisena ihan muutenkin...
- övergångstid
tämän kirjoitti:
he tekevät aina sillä tutkimuskäynnillä, joka on vain lyhyt aika siihen muuhun elämään verrattuna. Eihän sitä kukaan tarkkaile muuten. Mutta olettaisi, että tuohon vaiheeseen edenneellä ei ole hankalaa olla omana itsenään naisena ihan muutenkin...
Moni nuori voi olla hankalassa välikädessä, kun tutkimusryhmä olettaa naisena elämistä ja kotiväki ei hyväksy sellaista alkuunkaan. Ehkä ulostulo työpaikalla tai opinahjossa on pahasti kesken.
Tällöin nuoren pitäisi päästä ensin omaan huusholliinsa.
Sama voi koskea avioerotilannetta, ennen kuin oma asunto on löytynyt. - juttussa
övergångstid kirjoitti:
Moni nuori voi olla hankalassa välikädessä, kun tutkimusryhmä olettaa naisena elämistä ja kotiväki ei hyväksy sellaista alkuunkaan. Ehkä ulostulo työpaikalla tai opinahjossa on pahasti kesken.
Tällöin nuoren pitäisi päästä ensin omaan huusholliinsa.
Sama voi koskea avioerotilannetta, ennen kuin oma asunto on löytynyt.on yleensä se.että oma äiti kyttää mitä poika tekee joka on ilmoittanut,että nyt riitti olen kokonaan oma itteni,eli nainen.Ja mikä pahinta äiti puhuttelee mieheksi ja miehen nimellä.Vaikka kaverisi puhuttelevat ,sillä nimellä jolla haluat ja hyväksyvät naiseutesi.
- tutkimusryhmälle
tämän kirjoitti:
voi valehdella päin naamaa, mutta jos jollain on tarve valehdella niin sillon kannattaa miettiä miks ylipäätään on prosessissa.
- ettei oikeen onnistu
juttussa kirjoitti:
on yleensä se.että oma äiti kyttää mitä poika tekee joka on ilmoittanut,että nyt riitti olen kokonaan oma itteni,eli nainen.Ja mikä pahinta äiti puhuttelee mieheksi ja miehen nimellä.Vaikka kaverisi puhuttelevat ,sillä nimellä jolla haluat ja hyväksyvät naiseutesi.
Voin kyllä kuvitella, ettei tosielämänkoe oikeen onnistu, jos nuori asuu kotona ja kotiväki on koko asiaa vastaan ja pyrkii lähinnä murtamaan nuoren ihmisen identiteetin, joka on juuri ottamassa ensi askeliaan vapaudessa. Silloin on parasta hankkiutua tavalla tai toisella omaan asuntoon tai melkein mihin vain.
Olen itse kokenut yhden kammottavan hiillostusviikon, jolloin laajennettu suku rääkkäsi mua koko pääsiäisviikon. Todellinen piinaviikko. Alkukesästä pääsin omaan asuntooni, jossa kukaan ei kiusannut. - lähtee
tutkimusryhmälle kirjoitti:
voi valehdella päin naamaa, mutta jos jollain on tarve valehdella niin sillon kannattaa miettiä miks ylipäätään on prosessissa.
huvikseen niin pitkään ja hankalaan prossiin.kyllä sinne mennään tosissaan saamaan apua ongelmaansa.
- sitä
kyttäilee kirjoitti:
että tutkimusryhmä varjostaa ihmisiä ja tekee siitä muistiinpanoja, kuinka ihminen pukeutuu? Sille ryhmälle tulee tosi kalliiksi, jos ihminen asuu esim. Rovaniemellä ja heidän pitää siellä käydä salaa kyttäämässä. Eikä sitä kukaan voi määrätä miten pukeutuu
- ---
sitä kirjoitti:
että tutkimusryhmä varjostaa ihmisiä ja tekee siitä muistiinpanoja, kuinka ihminen pukeutuu? Sille ryhmälle tulee tosi kalliiksi, jos ihminen asuu esim. Rovaniemellä ja heidän pitää siellä käydä salaa kyttäämässä. Eikä sitä kukaan voi määrätä miten pukeutuu
Ymmärrän kyllä että heitit huumoria. Mutta tutkimusryhmä kirjaa tarkasti miltä näytät ja kuinka käyttäydyt tutkimuskäynnillä. Tuntui hämmentävältä lukea tutkimuspapereista näitä kirjauksia. Tutkimustilanteiden ulkopuolella seuranta on omien korvien välissä. Jos välillä palaa entisen sukupuolen mukaiseen elämään, jo oma järkikin pitäisi sanoa että ollaan väärällä liinjalla ja on parempi lopettaa prosessi ellei pysty 24/7 elämään uudessa sukupuolessa.
- ertr5trr
...on tosiaan vähän hankalampi mtf kuin ftm-tyypille. Itse olen ftm, ja kukaan ei tutkimusryhmässä ole mitenkään kyseenalaistanut mun sukupuoli-identiteettiäni siitä huolimatta, etten ole kiinnostunut tyypillisestä äijäilystä - käytän luonnollisesti poikien vaatteita liikaa kuitenkaan kiinnittämättä vaatepuoleen huomiota, minulle on oikeastaan ihan sama mitä päälle vedän, mutta luonnepuolesta olin vähän huolestunut että pitääkö mun alkaa kännätä ja katsoa formuloita. Kysyinkin tuota, ja vastaus oli että saan ihan rauhassa olla tälläinen ujo nörtti, miehiähän ne alkuperäisesti pojan ruumiiseen syntyneet nörtitkin ovat vaikka jotkut tahot olisivatkin tästä asiasta eri mieltä :D
Mutta voin kuvitella että ftm:lle on tosiaan paineita vetää ylifeminiinistä roolia. Eiköhän se riitä että pukeutuminen on sunnilleen yhtä feminiinistä kuin naisilla keskimäärin (joka ei siis välttämättä ole mitenkään ylifeminiinistä), omaan tyyliin suhteutettuna. Olettaisin myös että jos minulta ei odoteta stereotyyppisiä äijäaktiviteetteja, niin ne kenties myös sallitaan mtf:ltä? - se on
ertr5trr kirjoitti:
...on tosiaan vähän hankalampi mtf kuin ftm-tyypille. Itse olen ftm, ja kukaan ei tutkimusryhmässä ole mitenkään kyseenalaistanut mun sukupuoli-identiteettiäni siitä huolimatta, etten ole kiinnostunut tyypillisestä äijäilystä - käytän luonnollisesti poikien vaatteita liikaa kuitenkaan kiinnittämättä vaatepuoleen huomiota, minulle on oikeastaan ihan sama mitä päälle vedän, mutta luonnepuolesta olin vähän huolestunut että pitääkö mun alkaa kännätä ja katsoa formuloita. Kysyinkin tuota, ja vastaus oli että saan ihan rauhassa olla tälläinen ujo nörtti, miehiähän ne alkuperäisesti pojan ruumiiseen syntyneet nörtitkin ovat vaikka jotkut tahot olisivatkin tästä asiasta eri mieltä :D
Mutta voin kuvitella että ftm:lle on tosiaan paineita vetää ylifeminiinistä roolia. Eiköhän se riitä että pukeutuminen on sunnilleen yhtä feminiinistä kuin naisilla keskimäärin (joka ei siis välttämättä ole mitenkään ylifeminiinistä), omaan tyyliin suhteutettuna. Olettaisin myös että jos minulta ei odoteta stereotyyppisiä äijäaktiviteetteja, niin ne kenties myös sallitaan mtf:ltä?"Eiköhän se riitä että pukeutuminen on sunnilleen yhtä feminiinistä kuin naisilla keskimäärin (joka ei siis välttämättä ole mitenkään ylifeminiinistä), omaan tyyliin suhteutettuna."
Noinhan se onkin, ei siellä mitään ylifeminiinistä pukeutumista ja käyttäytymistä vaadita. Ensikäynnillä olin farkuissa ja villapaidassa. Papereista luin että minut oli tulkittu naisellisesti pukeutuneeksi. Farkut oli naisten tiukkaa mallia ja neule anopin neuloma pastellisävyinen palmikkoneule. - kokeen läpäissyt
--- kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että heitit huumoria. Mutta tutkimusryhmä kirjaa tarkasti miltä näytät ja kuinka käyttäydyt tutkimuskäynnillä. Tuntui hämmentävältä lukea tutkimuspapereista näitä kirjauksia. Tutkimustilanteiden ulkopuolella seuranta on omien korvien välissä. Jos välillä palaa entisen sukupuolen mukaiseen elämään, jo oma järkikin pitäisi sanoa että ollaan väärällä liinjalla ja on parempi lopettaa prosessi ellei pysty 24/7 elämään uudessa sukupuolessa.
Ei se ole uudessa sukupuolessa elämistä vaan omassa sukupuolessa elämistä. Jos on ennen tykännyt poolopaidoista voi edelleen käyttää poolopaitoja. On aivan älytöntä olettaa että ihmisen olisi PAKKO hylätä kaikki vanhan elämän kivat jutut, jotta voisi todistaa itselleen olevansa esim. nainen. Sellainen kuulostaa enemmän todellisuuden pakoilulta.
Stereotyyppiset roolit eivät kuulu transsukupuolisen taudinkuvaan. Mikäli sellaiseen on tarvetta voisi sitä pitää heikon minäkuvan osoituksena. Itse ainakin tutkijan ominaisuudessa kiinnittäisin huomiota juuri stereotyyppisesti pukeutuviin ihmisiin ja yrittäisin nähdä onko kyseessä aito ihminen vai pelkästään näytelty rooli. Jos roolia vetää, alkaa se kyllästyttää viimeistään muutaman vuoden kuluttua. - nainen_13
se on kirjoitti:
"Eiköhän se riitä että pukeutuminen on sunnilleen yhtä feminiinistä kuin naisilla keskimäärin (joka ei siis välttämättä ole mitenkään ylifeminiinistä), omaan tyyliin suhteutettuna."
Noinhan se onkin, ei siellä mitään ylifeminiinistä pukeutumista ja käyttäytymistä vaadita. Ensikäynnillä olin farkuissa ja villapaidassa. Papereista luin että minut oli tulkittu naisellisesti pukeutuneeksi. Farkut oli naisten tiukkaa mallia ja neule anopin neuloma pastellisävyinen palmikkoneule.menin tutkimukseen sellaisena kun olen elänyt viimeiset 4 vuotta: tähän tilanteeseen farkkuhame, kiilasandaalit ja kiva pusero.
Kesäkuu kun oli ja aurinkoinen päivä. - lisää!
kokeen läpäissyt kirjoitti:
Ei se ole uudessa sukupuolessa elämistä vaan omassa sukupuolessa elämistä. Jos on ennen tykännyt poolopaidoista voi edelleen käyttää poolopaitoja. On aivan älytöntä olettaa että ihmisen olisi PAKKO hylätä kaikki vanhan elämän kivat jutut, jotta voisi todistaa itselleen olevansa esim. nainen. Sellainen kuulostaa enemmän todellisuuden pakoilulta.
Stereotyyppiset roolit eivät kuulu transsukupuolisen taudinkuvaan. Mikäli sellaiseen on tarvetta voisi sitä pitää heikon minäkuvan osoituksena. Itse ainakin tutkijan ominaisuudessa kiinnittäisin huomiota juuri stereotyyppisesti pukeutuviin ihmisiin ja yrittäisin nähdä onko kyseessä aito ihminen vai pelkästään näytelty rooli. Jos roolia vetää, alkaa se kyllästyttää viimeistään muutaman vuoden kuluttua.näytteleekö pmummo roolia kun on niin tavallinen?
- niin sen
ertr5trr kirjoitti:
Mutta voin kuvitella että ftm:lle on tosiaan paineita vetää ylifeminiinistä roolia. Eiköhän se riitä että pukeutuminen on sunnilleen yhtä feminiinistä kuin naisilla keskimäärin (joka ei siis välttämättä ole mitenkään ylifeminiinistä), omaan tyyliin suhteutettuna. Olettaisin myös että jos minulta ei odoteta stereotyyppisiä äijäaktiviteetteja, niin ne kenties myös sallitaan mtf:ltä?pitääkin olla. Pitää vaan olla aidosti oma itsensä. Itselläni on niin, että pidän naisten vaatteista luonnostani ja muistakin naisten jutuista. Mutta katson myös formuloita ja pelaan pokeria, enkä niitä tapoja lähde muuttamaan koska pidän niistä.
- katsominen ja
niin sen kirjoitti:
pitääkin olla. Pitää vaan olla aidosti oma itsensä. Itselläni on niin, että pidän naisten vaatteista luonnostani ja muistakin naisten jutuista. Mutta katson myös formuloita ja pelaan pokeria, enkä niitä tapoja lähde muuttamaan koska pidän niistä.
pokerin pelaaminen ovat oivallisen hyviä harrastuksia naiselle. :)
- tutkimuksiin
niin olin löysissä farkuissa ja ruutupaidassa. Menin monta muutakin kertaa samassa asussa. Menin tutkimuksiin monesti suoraan töistä. Kun sanoivat, että en ole naisellisesti pukeutunut, niin vastasin, että juuri niin naisellisesti kuin töissäni voin olla. Kerroin mitä teen ja sen, että en siellä voi naisellisemmin olla. Sain joka tapauksessa diagnoosin eikä siihen pukeutumiseni vaikuttanut. Kerroin myös, että olen aviossa enkä voi kotona olla naisena
- naisen aivot määrää
minä ainakin olen pukeutunut naisten tavoin olin töissä tai en.Eikä se ole ketään haitannut osa tiesi osa ei.Mutta kun en tiedä muuta elämän tyyliä.olen kasvanut naisten kanssa.Ja olen aina mennyt läpi ja minusta on pidetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222748Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A101852Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom671739Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.521705Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1191653Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell971633Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.701440Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001235Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311178Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta121137