Tämä ei varsinaisesti kuulu tämän otsikon alle, mutta narsismi on persoonallisuushäiriö.
Seurustelin miehen kanssa vuoden ja sinä aikana ymmärsin vihdoin viimein että narsistin kanssa ei voi elää normaalia elämää tai hän alistaa sinut kokonaan. Toisaalta hän oli erittäin ihana, mutta suuttuessaan hän haukkui minua vitun ämmäksi, huoraksi jne. Hän oli hyvin mustasukkainen, omistushaluinen, yritti hallita mua. Luin netistä narsismista ja "oireet" täsmäsivät suoraan häneen. Nyt kun olen eronnut hänestä, menee kauan ennenkuin hän osaa jättää minut. Jouduin vaihtamaan sähköpostiosoitteet kotiin ja töihin, puh.nroa en ole vielä vaihtanut, mutta olen uhannut häntä lähestymiskiellolla ellei hän jätä minua ja minun läheisiäni rauhaan, sillä hän on ulottanut yhteydenpidon lapsiini ja muihin läheisiini.
Toivon kokemuksia myös muilta vastaavissa tilanteissa olleilta!
Miesystäväni oli narsisti
10
2809
Vastaukset
- jaksamista sinne
Jos todella on ollut narsisti, niin ole onnellinen, että havaitsit sen, pystyit irrottautumaan ja jäljellä on vain jälkihoito, joka hieman hankaloittaa elämääsi. Minä en ollut yhtä fiksu, narsisti sai minut todella alistettua ja sieltä on ollut pitkä tie normaaliin itsetuntoon.
Kokemuksesta voin sanoa, että narsisti ei luovuta pitkään aikaan ja se on vain kestettävä. Itse näin sellaisen vaivan, että kirjoitin ylös kaikki hänen soittamat puhelut, päivämäärä ja myös hänen puhelunsa sukulaisille/tuttaville. Se todella vaati selvittämään tilanne myös puolitutuille. Tein kahden kuukauden listan ja lähetin sen ruutupaperilla kirjatussa kirjeessä ja ilmoitin hakevani lähestymiskieltoa, mikäli häirintä ei lopu. Pelästyneenä, narsistihan ei halua missään tapauksessa menettää kasvojaan, puhelut vähenivät noin kahteen kuukaudessa ja sukulaisille ei yhtään. Tuon kestän viiden vuoden jälkeen ja vastaamatta. On muuten naimisissa ja perheenlisäystäkin on. Eli älä vastaa, rekisteröi, kerro lapsille ja muillekin, pikkuhiljaa alkaa uusi elämä. - Kokemusta on !
Älä missään tapauksessa anna narsistillesi mitään uusia yhteystietojasi - tai et pääse hänestä ollenkaan eroon. Osaavat olla todella, todella hankalia ihmisiä. Vain oma etu merkitsee heille.
Kokemuksia olisi paljonkin, sillä olen joutunut elämään narsistiperheessä.
Neuvon sinut kuitenkin sivuille www.narsistienuhrientuki.info.
Sieltä löytyy paljon teoriatietoa, tietolähteitä (luettelo kirjoista) ja elämänmakuisia kertomuksia koetusta. Voit myös kirjoittaa
anonyyminä oman tarinasisivuille, mikäli haluat. Ikäänkuin opiksi ja varoitukseksi muille
naisille.- oma ja lastesi
puhelinnumerot salaisiksi.Samoin sähköpostiosoitteesi.Älä anna hänen millään verukkeella ottaa teihin yhteyttä.Hän vvoi keksiä mitä kummallisempia tapahtumia,että säälisit häntä.Pidä hänet kaukana itsestäsi ja läheisistäsi.
Muuten lähentely ei lopu milloinkaan.Tsemppiä sinulle elä omaa elämääsi eteenpäin ja unohda täysin tuollainen tyyppi.Mikäli otat häneen yhteyttä kaikki sobta alkaa alusta,ja painajainen jatkuu.Jotku saattaavat vuosikausia seurata perässä ja uhkailla.Rohkeutta vaan sinä pärjäät kyllä,
- tuttua..
..eli ehdoton katoaminen narsisistin elämästä on parasta.Puhelinyhteys,sähköpostiyhteys ja kaikki uusiksi.Hän vainoaa sinua kaikilla mahdollisilla tavoilla ja voi saada tosi pahaa jälkeä,jos tavoittaa sinut.Itse jouduin samaan tilanteeseen ja toivon,että nyt on kaikki ohi,mutta koskaan ei voi olla liian varma.Narsisti on ovela ihminen.
- mikään maanisdepressiivinen
homma toi narsismi. Siitä jauhetaan vähän joka paikassa joten perustakaa sille oma palsta.
Niin että saavat muut hullut täällä rauhassa omia hullutuksiaan jauhaa ;-)
Itse viestiisi sanoisin siten että helposti tulee lääkärikirjasyndrooma kun nää mielentaudit yleensä on vain luontaisten piirteiden ylikorostumia.
Että miten vuoden aikana _vihdoin_ huomasit ettei narsistin kanssa voi elää normaalia elämää ?
Eihän vuosi ole aika eikä mikään ihmissuhteissa, vai oletteko niin nuoria ? Nuorethan usein on vähän luonnostaan narsisteja kaikki tyynni.
Katsotko itseäsi koskaan peilistä pitkään, se on vanha narsistin tunniste, usein samanlaiset hakee kaltaisiaan, varsinkin jos on narsistinen, heh. Vähän narsistista jauhaa narsismista.- Ohikulkija - ajatukset vaihtuu
Voi tietysti olla oma palsta narsisteista. Mutta mutta - eikö ole vähän vaihtelua tämän varsinaisen palstan lukijoille lukea vähän muittenkin ongelmista. Saa niinkuin "vaihtelua" omille ongelmille?
- Palstajako
Ohikulkija - ajatukset vaihtuu kirjoitti:
Voi tietysti olla oma palsta narsisteista. Mutta mutta - eikö ole vähän vaihtelua tämän varsinaisen palstan lukijoille lukea vähän muittenkin ongelmista. Saa niinkuin "vaihtelua" omille ongelmille?
Tuossa ei nyt ole mitään järkeä. Koko palstajako osoittautuisi turhaksi, jos kaikki ajattelisivat noin. Kohtahan täällä puhuttaisiin jo auton moottorivioistakin.
Jos haluaa lukea muista aiheista, voi huoleti hakeutua muille palstoille. Tällä palstalla keskustellaan nimenomaan kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. - tavata narsistia
Sillä et sanoisi noin, jos olisit elänyt kappaleen matkaa hänen kanssa suhteessa...
Narsismi on persoonallisuushäiriö.Minäkin aikoinaan kun aloin seurustelemaan narskun kaa,en huomannut hänestä heti mitään poikkeavaa,vaan ajattelin että tässäpä mulle mies,jonka voin esitellä myös lapsilleni,niin hän tuntui mukavalta.Eipä kovin kauan mennyt kun sain kiinni valheesta,no anteex annoin,osasihan hän puhua ja pari krokotiilinkyynneltä näyttää.Sitten meni taas jonkun aikaa kunnes huomasin että kaikki ei mennyt hyvin.Mustasukkaisuuskohtauksia,outoa käyttäytymistä...No yli vuosi on kun jätin,katkeruus kalvaa mieltä,kun en tajunnut aikaisemmin jättää.
- VUODESSA EI OPI TUNTEMAAN
AIKA PUPPUA SUN JUTTUS, KERROPPA MIKSI SUN MIES KÄYTTÄYTYY NIIN KUIN KÄYTTÄYTYY, OLET VARMAAN ITSE NARSISTI JA PETTÄNYT HÄNEN ODOTUKSENSA...
Narsistinen persoonallisuushäiriö on psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980 hyväksytty ja persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Sigmund Freudin voidaan sanoa tuoneen vuoden 1914 kirjoituksellaan Zur Einführung des Narzißmus narsismin käsitteen aluksi psykoanalyysin, sittemmin psykiatrian ja psykologian käsitteistöön. Freud mainitsee, että termi ei ole hänen, vaan se on lainattu Paul Näckeltä.[1] Kyseessä on yksilön sopeutumista haittaava, jäykkä ja pysyvä patologinen persoonallisuuden muoto, joka voi aiheuttaa huomattavaa kärsimystä ja toimintavaikeuksia.
Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivällä on suuruusharhainen kuvitelma omasta ainutlaatuisuudestaan ja kyvyistään. He kuitenkin vaativat paljon huomiota ja ihailua. Heidän ihmissuhteensa kärsivät empatian puutteesta, kateudesta ja ylimielisyydestä. Narsistinen persoonallisuushäiriö alkaa yleensä kehittyä varhaisaikuisuudessa.
Narsisteja on ollut kaikkina aikoina ja kaikissa etnisissä ryhmissä, kulttuureissa, yhteiskuntaluokissa, ammateissa sekä molemmissa sukupuolissa. Tilastollisesti narsistinen persoonallisuushäiriö vaivaa miehiä useammin kuin naisia. Narsistisen persoonallisuushäiriön arvellaan olevan prosentillalla väestöstä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643235Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1002197- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132