Tekniikan hiominen (noviisi)

DearDiary

Hellurei kaikille.

Olen tälläinen 16 vuotias jannu, joka aloitti noin kuukausi sitten jalkapallon seuratasolla (ensimmäistä kertaa, aiemmin vapaa-ajalla tullut futittua pari vuotta sillon tällön) ja nyt olen ns. harrasteporukassa, josta on kuitenkin mahdollisuus nousta edustukseen, jos vaan taidot ja rahkeet riittäävät. Nyt treenejä 2krt/vk, joka tuntuu niin vähältä kun miettii paljon tarvitsen apua tekniikan hiomiseen.
Kuntoa kyllä on ja se kutikin lähtee suht koht hyvin kun on lähteäkseen, mutta ball control ja syöttö (yms.) ovat jotenkin vaikeita, kynäily on räpellystä yms...
Olen tässä nyt kuukauden verran tai vähän enemmän lenkkeillyt ja kuntosalilla käynyt. Myös futiskentällä hiomassa taitoja, jos mahdollisuus on ollut.
Pakko treenata muuten kuin harjoituksissa, sillä motivaatio on kuitenkin korkealla jalkapallon suhteen ja haluan kehittyä ja nousta joskus tulevaisuudessa edustukseen, joka treena 6-8 krt viikossa. Rahkeeni ei sinne todellakaan riitä muualta kuin kunnon osalta, muuten olen liian jäljessä.
Se, että on 2 krt viikossa harkat tuntuu niin vähältä ja ettei siinä pysty edes kehittymään (ainakaan tarpeeksi nopeasti).
Ainoa hyvä puoli, jonka itsekin noteeraan itsessäni on se, että olen aika nopea. Tosin, jos heivataan kengät ja säärisuojat hevon kuuseen, niin pelini paranee jokaisella osa-alueella. Tullut pelattua kesäisin enemmänkin varpasillaan ja se tatsi jalkapalloon on ollut ihan eri, vapaampi, pallo lähtee paljon paremmin, sen hallitsee paremmin..kun ei ole mitään ylimääräistä varustetta tiellä, eli jalat pystyy hallitsemaan ja tuntee jalkansa, ja tietää mitä tekee, joten seurauksena onnistumisia. Turha tätä voivotella on sillä varusteet kuuluvat peliin... Täytyisi saada se keveyden tunne pelaamiseen niin homma toimii paremmin.

Nykyään tullut niinä päivinä kun ei ole ollut harjoituksia, lenkkeiltyä (2-5km juoksulenkkejä) ja kuntosalia (n. 2 krt/vk). Mutta ne eivät auta kuin kunnon osalta, joten tekniikka, jota pitäisi hioa, jää sikseen.

Pointti meni varmaan vähän ohi tossa kauhean epäselvässä rykelmässä, mutta onko mitään tekniikan hiomiseen tai pelivarustukseen keventämiseen (eli ns. pelaamisen helpottamiseen) perustuvia vinkkejä, ohjeita, mitä vain. 2 krt / vk kun on treenit, niin tekniikka ei pysty treenaamaan kovin usein. Kentälle pääsee aika harvoin, sillä kenttä talvisin täynnä vuoroja.

Kiitos.

5

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3 vuotta pelannu

      tuttu juttu =) olin ite 3 vuot ollu maalis (kentäl kerran pari vuodes) olin vähän (paljonki) jäljes tekniikas. Kesäl päätin ottaa itteeni niskast kiinni ja harjottelee sitä. Menin joka ilta 9 paikkeil lähikentäl (nappulakenttä) lähin pääst potkasin pallon ilmaan juoksin otin haltuun askel- ja vartalo-harhautus ja veto ala- tai ylä-kulmaan. kasvo kunto,tekniikka,laukasun kovuus ja tarkkuus. treenasin 2 tuntii ja lähin kotti,nyt oon vakituisest aloitus kokoonpanos ainaki futsal sarjas ja todennäkösest kesälläki =). toinen on ihan perinteinen pomputtelu ja kolmas on et pistät pallon lattial samban soimaa youtubest ja hyppelet pallon yli ihan ku pelis tekisit askel-harhautuksen tyylil: lyhyt-lyhyt-pitkä.

      • DearDiary

        Kiitos noista neuvoista, tosi nyt on talvi, joten tekniikkaa on aika mahdoton hioa, koska kentälle ei ikinä mahdu ja taitaa siinä 21-22 pintaan sammuu kenttävalot.

        Mutta, jos sulta irtoaa ja muiltakin pientäkin neuvoa ja vinkkiä, niin olisi tervetullutta. Ja ikänne olisi kiva kuulla myös.

        Kiitos.


      • fcypa

        Joo no ite oon pelannufutista koko pienen ikäni noin. 8 vuotta täällä missä itse asun ei ole jalkapallo hallia on vain muutama tennishalli jossa voi reenata futsalia joukkoeen kanssa mut itse olen reenannut kaverin kanssa syöttelemistä ja 1-1 hyökkäyksiä teillä. nappiksilla joista viilasimme napit pois että pysyy tuntuma nappiksiin. Harhautuksia reenaan sisällä katson youtubesta jonkun videon ja siitä alan reenaamaan harhautuksia, mutta kannattaa muistaa että harhautuksien opetteleminen vaatii paljon toistoja. Suosittelen myös että et tekisi pitkiä lenkkejä mielummin aina 20m spurtti ja kävelyä ja taas 20m spurtti ja kävelyä jos tekee liian pitkiä lenkkejä eikä venyttele niin nopeus kaikkoaa siinä nyt oli pari neuvoo toivottavasti oli hyötyy :D


    • m1932

      No tota, tuohon voin sanoa että olet vähän myöhässä. Ihmiseen tarttuu taito parhaiten 9-12 vuotaiana, jos ei silloin ole reenannut esimerkiksi perustaitoa, niin ei enään 16 vuotiaana pysty harjottelemaan niin tehokkaasti että se tarttuisi.. Ja jos meinasit edustusjoukkueeseen päästä niin saisinko kysyä mitä sarjaa tuon kyseisen seuran edustus joukkue pelaa??

      • DearDiary

        Menin tässä puolisen vuotta takaperin harrastejoukkueeseen ja hyvin on mennyt. Kunto on nyt taas niin huipussa ja vauhtia riittää tilanteisiin etc. pelaan paljon paremmin kuin aluksi. Ei edes kiinnosta futis oikeastaan millään muulla tasolla kuin, että se on hauskaa etc. on minulla kuitenkin leijonan sydän, että lätkä on ylitse muiden vaikken sitä seurassa harrastakkaan. Mutta motivaatiota ei ole jalkapallon suhteen oikeastaan, mutta treeneissä aina täysillä totta kai.
        Itse en sanoisi olevani edes myöhässä, sillä kyllä tässä iässäkin, jos vaan käsitystä pelistä niin on mahkuja hyväänkin tiimiin. Tietenkin pitää olla hyvässä kunnossa etc...

        No en vaivaa tällä edes päätäni ollenkaan. Jos minua ehdotettaisiinkin edustustiimiin, en sinne välttämättä haluisi edes mennä. Tuskin pyydetään, mutta jos jos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe