Skotlanninhirvikoira?

haaveissa mun

Onko kenelläkään täällä omakohtaista kokemusta skotlanninhirvikoirasta? Hiljattain rodusta kiinnostuin, borzoin ohella. Vinttikoiria olen aina ihaillut, mutta niiden suurehko ego ja itsenäinen luonne on hieman arveluttanut, ja turkkiakin saisi mielellään greyhoundia enemmän olla, ei kuitenkaan liikaa. :)

Unelmieni koira on hiljainen mutta temperamenttinen, suuri persoona, joka mielellään lähtee mukanani pitkille metsäretkille ja hiihtoreissuille ja jonka kanssa muutenkin voisi harrastaa jotakin. Turkin pitäisi olla suhteellisen helppohoitoinen ja koiran terve niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, tietysti.

Vastaakohan skotti mitenkään toiveitani? Entä mikä on skotin soveltuvuus kerrostaloon (vietän kuitenkin paljon aikaani maalla) ja kuinka se tulee toimeen muiden eläinten kanssa (omistan kaneja, päätyisivätkö parempiin suihin?)? Onko riistavietti sitä luokkaa, ettei vapaana uskalla maalla pitää? Kokemuksia, kokemuksia... :)

8

5037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itselläni on skotteja ollut parikymmentä vuotta. Aivan ihana rotuhan tuo on :) Hiljaisia ja rauhallisia skotit ovat, tempperamenttiakin toki tarvittaessa löytyy. Koulutettavuuttakin, tosin näiden kanssa sitten pitää olla aika pehmeä, ja mennä koiran ehdoilla. Liikkumaan skotit on aina valmiita, sateella tosin ei välttämättä niin mielellään.
      Turkki on suhteellisen helppohoitoinen, parisen kertaa viikossa tuo olisi hyvä läpi harjata, ja jos näyttelyissä käy, niin sitten myös nyppiä ajoittain.
      Kerrostalossa itselläni noita on ollut, loistavasti sinne sopeutuvat, kunhan mielellään vapaana pääsevät joka päivä juoksemaan. Riistaviettiä näiltä kyllä löytyy, yksilöstä riippuu minkä verran. Itse olen kyllä skotin saanut koulutettua niin, että pysähtyy käskystä ajostakin..
      Niin, ja muiden eläinten kanssa tullaan mainiosti toimeen, kunhan pennusta niihin totutetaan, tässä ei ongelmia pitäisi tulla.

      • haaveilija

        Vitsit, täytyypä sitten pistää rotu vakavan harkinnan alle... :) Ei muuta kun näyttelyyn kattelemaan ja kyselemään siis!


      • borzoi omistaja

        ^Itse olen kyllä skotin saanut koulutettua niin, että pysähtyy käskystä ajostakin.

        Pakko udella lisää, kun ihmetyttää moinen.
        Siis saatko todella kenen tahansa koiristasi pysähtymään ajosta vai kenties sen yhden kuuliaisen?
        Kerro miten olet kouluttanut ja milloin aloitit.
        Olis kiva yrittää, mutta tunnustan etten usko meillä onnistuvan edes tuon kuuliaismmankaan kohdalla.
        Pysähtyy kyllä jos ajoissa sanoo, mutta ei enään jos on jo päässyt vauhtiin, vaikka olisi vasta siinä metrin päässä itsestäni.


      • .................
        borzoi omistaja kirjoitti:

        ^Itse olen kyllä skotin saanut koulutettua niin, että pysähtyy käskystä ajostakin.

        Pakko udella lisää, kun ihmetyttää moinen.
        Siis saatko todella kenen tahansa koiristasi pysähtymään ajosta vai kenties sen yhden kuuliaisen?
        Kerro miten olet kouluttanut ja milloin aloitit.
        Olis kiva yrittää, mutta tunnustan etten usko meillä onnistuvan edes tuon kuuliaismmankaan kohdalla.
        Pysähtyy kyllä jos ajoissa sanoo, mutta ei enään jos on jo päässyt vauhtiin, vaikka olisi vasta siinä metrin päässä itsestäni.

        Yks skoteista on ollut niin metsästysviettinen, että ei pysähtynyt ajosta. Sitä tosin ei opetettukaan, juoksi nimittäin maastokisoissa aina ajoittain, ja pelkäsin, että into vähenisi koulutuksen myötä. Muut on kyllä pysähtyneet, mutta vaatiihan se kunnon auktoriteetin. Niiden kanssa on edetty niin, että jo pennusta on tehty selväksi mitä ei tarkoittaa (enkä nyt siis tarkoita mitään kovia keinoja, vaan koiralle on opetettu ei-sana). Sitten on vältetty tilanteita, joissa ajoon lähdetään. Aluksi olen pyrkinyt kieltämään jo jos koira on meinannut lähteä pupun perään, tällöin on ei-sana ja tänne-käsky tehostunut. Sit välillä olen pitänyt juoksutusliinaa, idealla, että koira sen olemassaolon unohtaa, meinaa lähteä perään, ei pääse ja saa sanktion (joka skotilla on ihan vaan toruminen, siitä jo masentuu). Lopulta sitten on koirat lopettaneet jo ajon käskystä. Mutta työtähän tämä on toki vaatinut.


      • skottifani

        osaako joku kertoa skottien terveystilanteesta ja keski-iästä?? Tuntuu todella omalta rodulta, mutta jos on hirvittävän sairas niin en sitten tiedä...


    • skotti talossa

      No, siinä tapauksessa skotti on sinulle varsin oma rotu! :D itselläni on vielä melkoisen lyhyt, mutta sitäkin ihananpi kokemus historia skoteista, enkä päivääkään vaihtaisi pois, kun tämä itsenäinen hongankolistelija tuli taloon.

      • minä itse

        Tere! oon hankkimassa skottia täs parivuuden sisällä, asun suuressa omakoti talossa.
        oisko skotista vesi pelastukseen, kun kerra on noin suuri rotu?


        Kiitos vastauksista!


      • kun irliskin
        minä itse kirjoitti:

        Tere! oon hankkimassa skottia täs parivuuden sisällä, asun suuressa omakoti talossa.
        oisko skotista vesi pelastukseen, kun kerra on noin suuri rotu?


        Kiitos vastauksista!

        Ainakin irlanninsusikoiran olen tavannut vesipelastuskurssilla (jossa tosin itse en ollut mukana), ja se kilpaili jopa SM-luokissa asti. Oli kuulemma jopa valio. Joten miksipä ei tuo melkein saman lainen ja vain hiukan pienempi skottikin sopisi vesipelastukseen:-)

        Tuttuni whippetkin nauttii uimisesta, joten kyllä se polskuttelu vinttikoiriltakin pyyhkii:-)

        Ei kun kokeilemaan vepeä skotin kanssa, onnea jatkoon ja tulevaan elämään tämän komean rodun kanssa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4783
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2290
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1816
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1536
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1481
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1102
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1091
    Aihe