Toisella lapsi,

toisella ei...

Olemme avioitumassa oleva pari. Molempien nettovarallisuus ja tulot ovat samaa luokkaa. Joten ei ole tarvetta avioehdolle.

Mutta toinen on lapseton ja toisella on lapsi. Yhteisiä lapsia ei ole, eikä tule.

Jos lapseton kuolee ensin: hän haluaa, että leski perii kaiken. Eikä leski tai lesken kuolinpesä ole tilivelvolllinen lapsettoman sukulaisille.

Jos, se jolla on lapsi, kuolee ensin: hän haluaa, että leskellä on mahdollisuus kerralla maksaa lapsen lakiosa pois. Eikä leski tai lesken kuolinpesä ole tilivelvollinen lapselle.

Avioehto, testamentti, omistusosuudet ?

5

1363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ölälösdfälf

      Mikä mahtaa olla kysymys, kun ilmoitat ettei ole tarvetta avioehdolle?

      Lapseton tekee testamentin puolisonsa hyväksi täydellä omistus ja hallintaoikeudella, jolloin ns. toissijaiset sukulaiset eivät peri.

      Lapsellinen: haluaako, että lapsi saa vain lakiosan? Leski ei maksa lakiosaa, lapsi saa sen perintönä vanhempansa jälkeen. Testamentilla loppu perintö puolisolle.

      • vinkeistä

        Lapsettoman testamentti selvä. Leski perii kaiken. Eikä sukulaisilla ole nokan koputtamista.

        Lapsellinen haluaa, että lapsi saa vain lakiosan.(lapsi ei ole vanhempansa kanssa tekemisissä). Ja että leski voi maksaa kerralla lapsen lakiosan rahalla, ja saa täyden omistus- ja hallintaoikeuden pariskunnan vakituiseen asuntoon ja vapaa-ajan asuntoon. - Vaikuttaisi siltä että lapsetoman nimiin kiinteä omaisuus, ettei siitä voi karhuta lakiosaa ja lapsellinen kustantaa autot, veneen, irtaimen, videot ja viulut.


      • mut hei
        vinkeistä kirjoitti:

        Lapsettoman testamentti selvä. Leski perii kaiken. Eikä sukulaisilla ole nokan koputtamista.

        Lapsellinen haluaa, että lapsi saa vain lakiosan.(lapsi ei ole vanhempansa kanssa tekemisissä). Ja että leski voi maksaa kerralla lapsen lakiosan rahalla, ja saa täyden omistus- ja hallintaoikeuden pariskunnan vakituiseen asuntoon ja vapaa-ajan asuntoon. - Vaikuttaisi siltä että lapsetoman nimiin kiinteä omaisuus, ettei siitä voi karhuta lakiosaa ja lapsellinen kustantaa autot, veneen, irtaimen, videot ja viulut.

        Ette voi järjestellä jo hankittua omaisuutta miten haluatte ilman seuraamuksia. Avioliiton myötä tulee toki avio-oikeus, mutta omistusoikeus pysyy sillä, jonka omaisuus on.

        Jos omistatte esim. yhteisen asuntonne puoliksi, voi sen "siirtää" kokonaan toisen "nimiin" eli omistukseen vain kaupalla tai lahjoituksella. Kaupassa pitää maksaa kauppahinta varainsiirtoveroineen ja lahjoituksesta lankeaa lahjavero.
        Lakiosaa voi karhuta kiinteästäkin omaisuudesta.


      • käyvästä arvosta...
        mut hei kirjoitti:

        Ette voi järjestellä jo hankittua omaisuutta miten haluatte ilman seuraamuksia. Avioliiton myötä tulee toki avio-oikeus, mutta omistusoikeus pysyy sillä, jonka omaisuus on.

        Jos omistatte esim. yhteisen asuntonne puoliksi, voi sen "siirtää" kokonaan toisen "nimiin" eli omistukseen vain kaupalla tai lahjoituksella. Kaupassa pitää maksaa kauppahinta varainsiirtoveroineen ja lahjoituksesta lankeaa lahjavero.
        Lakiosaa voi karhuta kiinteästäkin omaisuudesta.

        Jos aviopuoliso ostaa toiselta puolet asunnosta taitaa tosiaan mennä varainsiirtovero, ainakin avopuolisoilla meni. Hyväksytäänköhän kauppahinnaksi 75% käyvästä arvosta, "sukulaiskauppa" ?


      • mut hei
        käyvästä arvosta... kirjoitti:

        Jos aviopuoliso ostaa toiselta puolet asunnosta taitaa tosiaan mennä varainsiirtovero, ainakin avopuolisoilla meni. Hyväksytäänköhän kauppahinnaksi 75% käyvästä arvosta, "sukulaiskauppa" ?

        Tuo 75 % on noin-arvo eli verottajan käytäntö on osoittanut, että jos kauppahinta on noin 75 prossaa kayvästä arvosta, ko. alihintaisesta kaupasta ei määrätä lahjaveroa ostajalle.

        Periaatteessa systeemi on sama, olivat kauppakumppanit sukulaisia tai eivät, sillä ei ole mitään eroa. Siis laissa ei ole mitään eroa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe