Ostimme reilu vuosi sitten rivitaloasunnon 85 m2, uuden ja aika kalliin. Tarkoituksena oli asua tässä pari vuotta ja alkaa sitten rakentaa omakotitaloa, kunhan työelämän kuviot olisivat vakaammalla pohjalla.
Nyt asuntomarkkinoiden tilanne on kuitenkin aivan toinen, eikä myyminen vaikuta järkevältä vaihtoehdolta. Sikäli meillä ei ole hätää, että lainanmaksun ja työtilanteen kanssa ole vaikeuksia, eli varsinaista myyntipakkoa ei ole. Ainoastaan se nyt stressaa, että tähän rivariinko sitä sitten jumitutaan loppuiäksi? Tilat riittävät mutta alkavat käydä ahtaaksi, kun lapset kasvavat.
Omakotitalo on ollut myös haaveissa koko aikuisiän, joten katkerana olen miettinyt, täytyykö siitä unelmasta nyt kokonaan luopua. Vai voiko ajatella niin, että jos tämän asunnon hinta on laskenut esim. 15%, niin myös omakotirakentaminen voisi olla kutakuinkin saman verran halvempaa, joten lopputulos eli väliraha olisi pysynyt ihan samana?
Onko täällä muita, jotka miettivät vastaavia kysymyksiä?
Asunnon vaihtamisen huonot ajat
46
18053
Vastaukset
- Hyvä provo
Mutta ettehän sitä asuntoa muutenkaan voisi myydä ilman veroseuraamuksia alta kahden vuoden. Tosin on epätodennäköistä, että siitä mitään myyntivoittoa jäisi.
Ja ei ne asuntojen hinnat ikuisesti laske. Muutaman vuoden päästä on taas toinen tilanne. Tosin silloin on taas sen talonkin rakentaminen kalliinpaa.
Mutta koitas keksiä parempia provoja. - Real-isti
Jos tarkoitus oli asua pari 'pakollista' vuotta rivitalossa ja sitten kääriä sievoiset myyntivoitot, niin suunnitelma tosiaan meni pieleen. Osakkeiden (asunto-osake on myös osake) arvot voivat muuttua hyvinkin nopeasti ja tulevan arvon ennustaminen on aina hankalaa. Nauttikaa nyt vaan siitä lähes uudesta asunnostanne ja asettakaa haaveet todellisen maksukyvyn mukaisiksi. Niin moni muukin joutuu tekemään.
- ...
Olisit onnellinen että olet noinkin pitkälle päässyt!
Meidän perheemme on VIELÄKIN jumissa vanhassa 70-luvun kerrostalossa, kuten on ollut jo 10 vuotta, kun isommat asunnot nykyistä paremmalla alueella ovat tavoittamattomissa.
Ja nyt sinä valitat, kun "asuntokeinottelu" ei mennytkään ihan putkeen, ja yhyy pyhyy, saatatte joutua asumaan siinä kamalassa pienessä rivarissa jopa 2 vuotta.
Ettäs kehtaatte!- totta...
jollain on liian helppoa.
ystäväni joutui muuttamaan lasten kanssa sen enempää asuntojen laatua ja työmatkaa miettimättä väkivaltaisen puolison takia...
itse putosin sairalomaputkeen, juuri kun olisi pitänyt kurottaa sinne vihreämmälle oksalle ja uraputkeen. sille tielle jäi sitten haaveet isommasta asunnosta ja pihasta koirille, kun eläkekin vilahti silmissä.... - Perheenäiti
Anteeksi, jos viestilläni loukkasin jotenkin. Voi olla, että vaikutan hemmotellulta, mutta olen vain pahoillani, kun haaveissa olleet kotisuunnitelmat menevät nyt todennäköisesti uusiksi. Tarkoitus ei ole ollut "keinotella", mutta emme ole erityisen rikkaita, joten kovasti rahallista tappiotakaan ei haluttaisi kärsiä.
Luulin, että tällä palstalla saa jakaa asuntoihin liittyviä ajatuksia ihan avoimessa mielessä. Kotihan on kuitenkin aika tärkeä asia. Ilmeisesti minulla kuitenkin on osan mielestä asiat liian "hyvin", jotta voisin keskustella täällä. Asia on kuitenkin ajankohtainen, sillä lapsetkin lähestyvät murrosikää, riitelevät yhteisessä huoneessaan ja tarvitsisivat pian molemmat lisää tilaa.
Harmi, että näiden palstojen sävy on mennyt näin hyökkääväksi. Eikö täällä voitaisi enemmän tsempata toisia? Kiitos kuitenkin asiallisille vastaajille! Teidän vastauksianne luin ajatuksella ;) - kjadfkajdf878778
Perheenäiti kirjoitti:
Anteeksi, jos viestilläni loukkasin jotenkin. Voi olla, että vaikutan hemmotellulta, mutta olen vain pahoillani, kun haaveissa olleet kotisuunnitelmat menevät nyt todennäköisesti uusiksi. Tarkoitus ei ole ollut "keinotella", mutta emme ole erityisen rikkaita, joten kovasti rahallista tappiotakaan ei haluttaisi kärsiä.
Luulin, että tällä palstalla saa jakaa asuntoihin liittyviä ajatuksia ihan avoimessa mielessä. Kotihan on kuitenkin aika tärkeä asia. Ilmeisesti minulla kuitenkin on osan mielestä asiat liian "hyvin", jotta voisin keskustella täällä. Asia on kuitenkin ajankohtainen, sillä lapsetkin lähestyvät murrosikää, riitelevät yhteisessä huoneessaan ja tarvitsisivat pian molemmat lisää tilaa.
Harmi, että näiden palstojen sävy on mennyt näin hyökkääväksi. Eikö täällä voitaisi enemmän tsempata toisia? Kiitos kuitenkin asiallisille vastaajille! Teidän vastauksianne luin ajatuksella ;)No niin. Nyt istutaan alas ja ajatellaan.
a) Asuntojen arvo ei laske iäksi. Ette siis ole jumissa loppuikäänne. Ajat muuttuu koko ajan, mutta mihin suuntaan - sitä ei voi tietää.
b) Asuntonne arvon laskiessa laskee myös sen omakotitalon arvo. Väliraha ratkaisee. Voitte myös laittaa oman rivarinne vuokralle, muuttaa omakotitaloon ja aikojen parantuessa myydä rivarin vaikka omakustannehintaan.
c) Laittakaa sänkynne olkkariin (nopeasti levitettävä sohva) ja antakaa lapsille omat huoneet.
d) Ei näitä asioita kannata katkerana miettiä. Hiukan ajattelua ja se on siinä. Nämä asiat tuli itselleni mieleen tässä kirjoittaessa, eli n. kahdessa minuutissa. - ...
Perheenäiti kirjoitti:
Harmi, että näiden palstojen sävy on mennyt näin hyökkääväksi. Eikö täällä voitaisi enemmän tsempata toisia? Kiitos kuitenkin asiallisille vastaajille! Teidän vastauksianne luin ajatuksella ;)Mutta kunhan muistutin, että ei teillä nyt niin huonosti tilanne ole.
Tuntuu tosiaan hemmotellulta, jos kokee ongelmaksi sen, että kahden vuoden sijaan joutuukin asumaan asunnossa pitempään, sanotaan nyt vaikka viisi vuotta. Olemme mekin halunneet jo monta vuotta muuttaa isompaan, ja rivariin. Siinä mielessä te jo elätte meidän unelmaamme. Kymmenen vuotta on pitkä aika, lapsikin kasvaa siinä jo pienestä aika isoksi. - veronmaksaja00
totta... kirjoitti:
jollain on liian helppoa.
ystäväni joutui muuttamaan lasten kanssa sen enempää asuntojen laatua ja työmatkaa miettimättä väkivaltaisen puolison takia...
itse putosin sairalomaputkeen, juuri kun olisi pitänyt kurottaa sinne vihreämmälle oksalle ja uraputkeen. sille tielle jäi sitten haaveet isommasta asunnosta ja pihasta koirille, kun eläkekin vilahti silmissä....Tuskin sinulla on sosiaali pummina kovin raskasta
- analyysi.
veronmaksaja00 kirjoitti:
Tuskin sinulla on sosiaali pummina kovin raskasta
nokkeluutesi suorastaan tyrmää. ehkä sitten kunhan saat itse vähän kokemusta, näkemystä, ikää ja oman elämän... xD
- Yksi mikrosiru
Hän nukkuu milloin missäkin, kun ei ole varaa asuntoon. On vasta valmistunut. Työ taidealalla. Siitä pitäisi ponnisttaa, mutta ei kuitenkaan valita paljon. On tottunut selviytymään.
- Jussi__777
Perheenäiti kirjoitti:
Harmi, että näiden palstojen sävy on mennyt näin hyökkääväksi. Eikö täällä voitaisi enemmän tsempata toisia? Kiitos kuitenkin asiallisille vastaajille! Teidän vastauksianne luin ajatuksella ;)Oon ite funtsinut tuota kämppäkauppaa. Viime laman edellä haaveilin omakotitalon vaihtamisesta ullakkohuoneitoon Töölössä. Kun mökki puolitti arvonsa, en uskaltanut.
En tajunnut että samalla kun ok talo puolitti hintansa, puolitti myös kallis elikkä väliraha pieneni.
Siis, lama on hyvä aika vaihtaa asunto kalliimpaan, huono vaihtaa halvempaan.
Rakentamaan en ehkä viellä ryhtyisi, ei ne rakennuskustannukset ole kauheasti laskeneet. Enkä usko että hevillä laskee.
Kiertele myytäviä ok taloja. Saattaa sattua käypänen sopuhintaan.
Mutta, ennen kuin ostat, laske matka ym .kulut :
- Työmatkat
- Lasten koulu
- Harrastukset
- Yhtiövastike
- - Pihan auraus
- - Pihan hoito
- - Kunnossapito
- - Lämmitys
Monesti kerrostalo on järkevin kulujen kannalta. Ok talossa on pakko olla, sitä ei voi oikeasti jättää tyhjilleen edes puoleksi vuodeksi.
Muuten, Elä osta röttelöä. Kun remontin aloittaa, siihen ei tule loppua kunnes rahat on loppu. Siis sellainen johon ei tarvitse tehdä mitään.
- ehditte
...rakentaa ja muuttaa, ei tämä "lama" ikuisesti kestä,me asuimme 2v mummonmökissä, 2 aikuista ja 2 lasta (tuolloin 4 ja 5v) Nyt ovat 13 ja 14 ja molemmilla omat huoneet,eivätkä koskaan ole valittaneet että vähän aikaa elettiin ahtaasti, hyvä se on lasten ja nuortenkin oppia,ettei kaikki tule ja tapahdu sormia napsauttamalla.
- valttia, mutta...
nykyajan ihmiselle todella usein outo käsite..??
Itsekin olen koko ikäni haaveillut omakotitalosta. Ja jopa kolmen eri miehen kanssa sitä suunnitellutkin. Mutta nyt vasta, kymmenen vuotta suunniteltuani pääsin vihdoin toteuttamaan haavettani ja rakennan taloa.
Ostin aikoinaan rivarin, jossa asuin 6 vuotta.
Eli nyt hieman pitkäjännitteisyyttä peliin... ;)
Niin kun jo aikaisemmat kirjoittajat totesivatkin, talous tilanne muuttuu koko ajan, myös parempaan suuntaan ja tuskin edes menee kovinkaan kauaa aikaa. Suunnitelkaa vaan rauhassa, ja tehkää harkitusti liikkeitä suuntaan ja toiseen. Myöhemmin huomaatte, että se kannattaa. :)
Hyvää Joulun Odotusta! - ---------------
Kohta alkaa olla oikea hetki realisoida kaikki tappiot. Vielä kun asuntojen hinnat tippuu 30 % niin rivari myyntiin vaan ja laita esim 20 tonttua alehintaa. Ja ei kun omakotitaloa rakentamaan.
- Talousnero....
Ole onnellinen.... Itse ostin avopuolisoni kanssa vuosi sitten velalla talon. Tarkoitus oli realisoida maaomaisuuttani tonteiksi ja maksaa sillä velkaa. Noh, kuten arvata saattaa, tonttejahan ei ole viimeiseen 6 kuukauteen ostanut kukaan. Tuli ero ja nyt on mulla arvoaan pudottava talo ja helvetinmoinen velka.
Ajoitus on tärkeää......- Perheenäiti
Ei varmasti nyt tunnu siltä, mutta elämä kyllä jatkuu. Itsestäni tuntuu nyt tosi pahalta, kun valitin ihan tuhasta asiasta :( Onneksi täällä on ihmisiä, jotka osaavat palauttaa välillä maan pinnalle :) Näitä asioita kun vain omassa päässäään vatvoo, alkavat pienetkin asiat tuntua suurilta. Mies nimittäin ei halua asiasta puhua, koska hän vain stressaantuu raha-asioista tätä nykyä.
Mutta kuten monet ovat jo todenneet, elämän oikeita arvoja ei voi mitata rahassa. Tsemppiä sinulle! Ehkä kevään tullen tontit alkavat taas tehdä kauppansa. - Talousnero
Perheenäiti kirjoitti:
Ei varmasti nyt tunnu siltä, mutta elämä kyllä jatkuu. Itsestäni tuntuu nyt tosi pahalta, kun valitin ihan tuhasta asiasta :( Onneksi täällä on ihmisiä, jotka osaavat palauttaa välillä maan pinnalle :) Näitä asioita kun vain omassa päässäään vatvoo, alkavat pienetkin asiat tuntua suurilta. Mies nimittäin ei halua asiasta puhua, koska hän vain stressaantuu raha-asioista tätä nykyä.
Mutta kuten monet ovat jo todenneet, elämän oikeita arvoja ei voi mitata rahassa. Tsemppiä sinulle! Ehkä kevään tullen tontit alkavat taas tehdä kauppansa.Ei elämä mikään kurjuuden kilpajuoksu ole - mutta kiitos kauniista sanoistasi!
Jokaisen omat asiat ovat ja niiden kuuluukin olla niitä suurimpia! Mutta koittakaa puhua raha-asioista. Kokemusta on, jos niistä ei puhuta....
Voimia sinullekin!!!
- zzzut
olet ja pysyt ellet ryhdistäydy.
- asiat hyvin?
Oletettavasti ensi vuonna alkaa näkyä laskukauden todelliset vaikutukset itse kullekkin. Jos sukelletaankin paljon odotettua pahemmin, aika tyytyväinen saa olla, mitä vähemmän velkaa on.
Saattaa monelta mennä nykyinenkin kämppä alta, kun työpaikka lähtee, tms.
Toki aina tulee uusi nousu laskun jälkeen, mutta meneekö siihen 2 vai 5 vuotta. Sitä ei tiedä kukaan.
Vaan siinäpä mietit häviätkö asunnossasi nyt 10 vaikko 20 vai jopa 30%. Vai odotako vielä 5 vuotta, josko saisit 10% voittoa tai paljon enemmän :)
Mitä jos se 'onni' löytysikin jo tästä hetkestä ja nykyisestä asunnosta.
(Kun vielä sen ja sen saisin, niin sitten olisin onnellinen...) - ISO-Jorkki
Kirjoituksesi herättää ajatuksia ja monella, jolla asiat ovat todella paljon huonommin myös katkeruutta, kun teillä on kuitenkin tilava uusi ja nykyaikainen rivari asunto sekä ilmeisesti hyvä toimeentulo myös tulevan laskusuhdanteen tai laman aikana, jonka syvyyttä ei poliitikot kerro vielä. Syystä, että realismi liian korkealta taholta ruokkii lamaa ja epävarmuutta entisestään.
Kannnattaa ajatella mitä teillä nyt on. Olette onnellisessa asemassa kirjoituksesi perusteella. Unohtakaa ajatukset uudesta omakotitalosta, sillä rivarissa on paljon sellaista mistä kerrostaloasukkaat unelmoivat. Nykyaikainen toimiva koti, joka luultavasti sijaitsee hyvällä alueella lastenkin kannalta. On takapiha, jolla voi viettää kesäiltaa, vaikka grillaten ja lapsille nurmikkoa, jossa telmiä.
Viimeisten vuosien aikana on luotu jonkinlainen valheellinen illuusio TV:n kansainvälisten ja suomalaisten remonttiohjelmien kautta ylisuurista omakotitaloista huippuvarusteluineen ja materiaaliratkaisuineen. Viimevuosien asuntomessut kotimaassamme ovat olleet samoilla linjoilla. Valitettavasti tähän nähtyyn oikeasti on varaa meistä todella harvoilla. Asuntotuotannossa olisi viimeistään nyt todella suuri aukko palata maanpinnalle ja alkaa tuottaa markkinoille kohtuullisen kokoisia ja materiaaleiltaan kohtuuhintaisia omakotitaloja joihin suomalaisilla olisi oikeasti varaa. - on elämä
Me ollaan kohta asuttu 3h keittiö rivarissa 7vuotta. Poika aloitti syksyllä koulun ja likka parin vuoden päästä. Haavena on edelleen se omakotitalo. Kuitenkin on alkanut mietityttämään, että onko se omakotitalo nyt mukavampaa. Itse joudut tekemään kaiken, nyt se tehdään talkoilla ja jos jotain hajoaa, niin yhtiö korjauttaa. Ollaan suunniteltu olkkariin makuusoppea taikka puhkaistaan olkkarista seinä ja tehdään vaatehuoneen tilalle makuualkovi. Ei ne lapset kuitenkaan omaa huonetta kauaan tarvitse. 12-15vuotiaana ne ehkä vaativat oman rauhan ja sen jälkeen heitä ei näykkään kotosalla, kun luuraavat kavereiden kanssa. Sitten he lähtevätkin jo pois kotoa ja meille jää sopivan kokoinen asunto mistä ei tarvitse muuttaa pois, kun sitten vasta vanhainkotiin.=)
- pulla.
Niin, riippuu ihan naapureista
se rivariviihtyvyys. Kyllä
sellaiset sadistiset maanvaivat jotka
voittaa Helvetin enkelitkin äkkiä
ajaa haaveet omakotitaloon..
Joissain on hyvät naapurit, joissain
kamalat ja valitettavasti/onneksi
muuttoja tapahtuu, joten se puoli
on aina se ennalta arvaamaton, mihin
saa varautua. Näköjään voi
joutua asuntohelvettiin vain
muuttamisellakin, joten minä haluan
omakotitalon tai ainakin rauhallisen
asunnon ja täysipäiset naapurit. Tuntuu
välillä olevan harvassa sellaiset.
- huu
Voi parkaa, kun on oma asunto ja kaikki on MUUTENKIN niin huonosti... Miettisit vähän ennen kun kehtaat valittaan tollasesta asiasta! Joillakin ei ole varaa edes välttävään vuokrakämppään...
- Miksi?
Niin kyllä minäkin haaveilen sellaisesta mökistä, mutta asun ihan tyytyväisenä kerrostalossa, ja maksan vuokraa, joka on mielestäni edullinen.
Niin sitä minä ihmettelen, miksi asuntojen arvo nousee vaikka ne kuluvat ihan samalla tavalla kuin autot, tai vaikka housut, tai mikä tahansa käyttöesine, tämä asuntojen hinnan nousuhan on ihan keinotekoinen kupla.
Jalat maassahan tässä ollaan ja pysytään, mutta pankista en siihen mökkiin ajatellu ottaa lainaa yhtään, kun itse osaan tehdä kaiken mahdollisen ja työkalutkin olleet jo vuosia.
Haaveissa on kiva elää, mutta järki mukana tietysti, hiljaa hyvä tulee, eikä tressaannuta !
Olisi hyvä jos palattaisiin oikeille raiteille asuntojen hintakehityksessä, kysymyksessähän on todellakin käyttöesine, yksi muitten joukossa !
- rivariin
kyllästyneelle on kerrostalo.
ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta, kannattaa kokeilla telttailua. Sehän on kuin omassa talossa asuisi. Ja voi aina halutessa vaihtaa uuteen ympäristöön...
- Mitä menetät?
Miksi myyminen ei mielestänne vaikuta järkevältä vaihtoehdolta?
Minä ainakin laitoin myyntiin omani. Kysyntä on vähän huono, mutta mitä sitten? Ei se ota, ellei annakaan. - ahneudella ei olerajaa
Kuule, moni asuu perheineen ihan kerrostaloasunnossa ja heille jo rivarikin olisi luksusta. Miksi etä nyt nauttisi rivaristanne ja katosiis rauhassa miten asiat etenee. Mutta ei, lisää ja lisää pitää vaan saada, taloksikaan ei tietenkään kelpaa valmis vaan ihan itse rakennettu pitää saada.
- Perheenäiti
Alkaa osalla mennä asiattomuuksiin. Pahoittelen, jos olen mietteilläni loukannut suurta osaa palstalaisista. Se ei ollut tarkoitukseni ollenkaan. Muutaman asian haluan kuitenkin tarkentaa.
Olen kyllä asunut kerrostalossa, itse asiassa koko lapsuuteni. Vieläpä vuokralla, joten en ole syntynyt kultalusikka suussa, jos osa sitä epäilee. Myös perheemme ensimmäinen omistusasunto oli 70-luvun kerrostalossa, ja vieläpä pieni sellainen, eli televisiota katsottiin äänettömällä pinnasängyn vieressä :) Tässä kodissa asuimme vuosia. Omakotitalohaave on kuitenkin kytenyt mielessä hyvin pitkään.
Kiitän kaikkia asiallisia vastaajia. On totta, että asiat voisivat olla paljon pahemminkin - toisaalta tämän palstan soisi olevan kaikkia asuntoasioita miettiviä varten. Minusta on luonnollista, että muuttuva asuntomarkkinatilanne aiheuttaa monenlaisia tuntemuksia, myös rivitaloasukkaissa.
Hyvää joulun odotusta kaikille, asumismuodosta riippumatta!- myös perheenäiti
Mä ymmärrän sun huolesi oikein hyvin. Meillä vähän samanlainen tilanne. Me tosin asutaan uudehkossa itse rakentamassamme omakotitalossa, mutta suunnitelmissa oli asua tässä muutama vuosi ja miettiä ja suunnitella uutta taloa oikein huolella. Nyt näyttääkin siltä, että tätä taloa ei kannatakkaan alkaa myymään jos ei menekkään kaupaksi. Uuden talon unelman lipuminen kauemmas ja kauemmas harmittaa, mutta asialle ei nyt taida voida mitään...
Nyt vaan täytyy nauttia siitä mitä on... - kuitenkin vielä
Neuvoni olis, että älkää hätiköikö ja lähtekö nyt myymään. Sen sijaan jos suinkin mahdollista, tähyilkää tontteja, tinkikää sen hinnasta nyt mukavasti ja alkakaa huolellinen suunnittelutyö. Myös voitte pyytää urakkatarjouksia. Ne ovat varmasti alhaisempia vähän ajan kuluttua, sillä jo nyt alkaa rakentaminen olla pahasti hiipumassa. Sama koskee rakennustarvikkeita ja niiden saatavuutta. N. kahden, viimeistään kolmen vuoden kuluttua alkaa uusi hintojen nousu. Ajoittamalla entisen asunnon myynnin sopivasti rakentamisen kanssa saattee haaveenne toteutettua.
Hinnat ovat aina, siis AINA, liikkeessä joko ylös tai alas, nyt alas. Mutta ei loputtomasti. Onnea rakennussuunnitteluun!
- Nyyh nyyh
Onpas nyt kauheaa. Ei kaikilla ole noin kauheaa ja tuollaisia huolia. Ehdotan huolista pääsemiseksi seuraavaa:
Rupeatte miehesi kanssa juomaan viinaa. Joka ilta ja viikonloppuisin. Otatte lainaa rivaria vastaan ja käytte hyvissä paikoissa juomassa. Raha kuluu, laina kaatuu päälle.
Koska päätitte jättää aikoinaan kortsun pois (vai vahinkoko oli), on roikkuvat nyt lapset elämäänne estämässä. Hakekaa kaupunginasuntoa, lapsilla niitä saa. Kun lapsenne ovat täysi-ikäisiä voitte potkaista ne pellolle. Kyllä he aikuisina huolta itsestään pitävät, ja jos eivät pidä, kyllä "huolehtijoita" aina nuorille löytyy. Nyky-yhteiskunnassa nuoruus on sellaista valttia että.
Näin siis ongelmasi ratkeaa. Turha miettiä ja surra, eikun toimeksi! - Olet voittaja!
Asuntojen hinnanlaskussa voittavat ne, jotka ovat seuraavaksi vaihtamassa isompaan ja häviävät ne, jotka ovat seuraavaksi vaihtamassa pienempään.
- jättipotin!
Todellisia hannuhanhia ovat tässä tilanteessa ensiasunnon ostajat!
Ruotsissa on jo kaaos ja se on jo Suomessa.Parin viimevuoden aikana hankitut isot asunnot ovat menettäneet 50.000-70.000 euroa arvostaan.Pankin pakkomyynnit ovat jo lisääntyneet 10-15 prosenttia.Irtisanomisaalto on vasta aluillaan ja valtion verotulot ovat jo tässä vaiheessa supistuneet 10-20 prosenttia.valtion velan kasvaminen on edessä ja uhkakuvana on ongelmat velanmaksussa josta johtuen infrastruktuuria ja maata myydään entisestään pilkkahintaan.Eläkevarat on jo sössitty tässävaiheessa kun niitä ei enään saa pörssisidonnaisina realisoitua huippuhintaan.1-2 vuoden sisällä taloyhtiöitä alkaa mennä konkurssiin hoitamattomien remonttien takia ect ect.Loppu on lähellä tehkää parannus vielä kun voitte."Nyt vielä nukutte hyvin mutta helvetissä ei nukuta silmäystäkään".
- vuokralle.
Niin nuo rikkaat porhot tuntuu tekevän.
- hätäile
Eiköhän rakennustarvikkeiden ja työnkin hinta laske kun rakentaminen vähenee. Asunnon myyminen tietysti nyt kestää pidempään.
Vasta vuoden olette asuneet siinä rivarissa. Itse asuimme useammassakin rivarissa parikymmentä vuotta omakotitalo haaveena. Asuntoa on vaihdettu parempina ja huonompina aikoina. Pahimmillaan 45 m2 kaksiossa, vanhemmat ja kouluikäinen lapsi.
Nyt vihdoin se haave omasta talosta on toteutunut ja sitäkin enemmän sitä nyt osaa arvostaa kun sitä on saanut odottaa.
Maltahan nyt, vielä se teidänkin haaveenne toteutuu. - elämään
Harmillista huomata miten katkeria ihmiset ovat. Elämässä tulee olla UNELMIA joilla selviää eteenpäin. Tämä on ehto selviytymiselle, jottei elämä lähde luisumaan alamäkeen. Kaikilla ihmisillä on omat unelmat, toisilla asunto, toisilla isompi asunto, toisilla saada rahat seuraavaan kaljaan, jne... On hienoa, että on unelmia, se kertoo siitä, että ihminen voi hyvin ja elämä on normaalia. Olen huolissani siitä, miten hunosti monen ihmisen elämä on, se näkyy muunmuassa katkerissa kirjoituksissa tässäkin ketjussa. Tämähän on tyypillistä suomalaisessa kulttuurissa, ollaan pirun kateellisia muille, eikä osata iloita toisen onnesta. Meillä olisi paljon oppimista esim. eteläeurooppalaisista, jotka taitavat tähän huomattavasti paremmin.
Nauttikaa ihmiset elämästä, älkää olko katkeria! Ajatelkaa omia unenelmia ja uskaltakaa sanoa ne ääneen. Kenelläkään ei ole oikeutta vähätellä toisen unelmia!!!
Voimaa ja valoa kaikille!- Jussi__777
Kuules, minä näkisin realismin paremmaksi neuvoksi.
Ne ihaillut eteläeurooppalaiset ovat korviaan myöten veloissa.
Totta kai joku voi ajatella että siitä se onni aukeaa kun saa 10 lisäneliötä. Minä luulisin että parempi tie on opetella elämään varojensa mukaan. Tavarataivas ei ehkä takaa täydellistä elämää.
eräs tyyppi koki ongelmaksi ostamansa romun joka täytti mökin. Ratkaisi ongelman ostamalla säilytyskaatikoita.
Mielestäni parempi ratkaisu olisi ollut viedä romut kirpparille.
- DalaiPave
Mitäs siinä turhaan pähkäilemään. Mikäli omakotitalo kiinnostaa, ostakaa pois.
- Marcos08
Jos tulonne on varmalla pohjalla, niin tehkää projektibudjetti.
- Paljonko tulee maksamaan uusi talo tontteineen
- Paljonko voin tehdä siitä itse
- Kuinka kauan vanhassa asuminen ja uuden
valmistuminen menee päällekkäin
- Vanha rivari vuokralle (vuokratulon suuruus)
- Uuden talon käyttökustannukset
- jne.
Jos saatte budjetin pysymään positiivisena, niin kannattaa harkita, sillä nyt pikku hiljaa alkaa löytymään tontteja sopuhintaan, talopaketeista saa hyvän alennuksen, rakennusmiesten tuntitaksat ovat laskeneet, sähkö-ja LVI-hinnat ovat tulleet/tulemassa maan tasalle.
Kun hinnat myöhemmin nousevat, niin teillä on talo, joka on hankittu edukkaasti ja rivari, joka on vuokralla.
Kun lapset ovat myöhemmin maailmalla, niin voitte sitten miettiä kumpi asunnoista myydään ja kumpi pidetään. Myyntihinnalla voi sitten maksaa lopun velan pois. - murheesi...
Asutte hienossa rivitalossa ja kehtaat valittaa katkeroituvasi. Ole tyytyväinen oloosi.
Kun lapset ovat muuttaneet pois ja talon hoitaminen alkaa tuntua raskaalta, niin silloin tyypillisesti haikaillaan pienempään asuntoon - rivitaloon tai kerrostalo-osakkeeseen. Silloin on olo auvoisa, kun tilanne on valmiiksi kunnossa.
Hymyile siis ja nauti elämästä! - riippuu
sijainnista. Rivari westendissä on toki parinkin
omakotitalon arvoinen, mikäli haet tontin kauempaa. Esimerkiksi Kotkassa omakotitontit maksavat siinä kymppitonnin, korkeintaan parikyttonnia, osta kaksi. Pari älväriä saat helposti rakennutettua vaikka vierekkäin. Toinen aikuistuville muksuille ja toinen vanhemmalle sukupolvelle, Iske kiinni. - veikka
-muuttakaa kuule telttaan, niin eiköhän siinä tunteet ja ahneus vähän tasannu!!!
- jaha
Nyt on tällekin palstalle alkanut ilmaantua enemmän ja enemmän "palstan omistajia", joiden mielestä täällä saisi keskustella vain heidän hyväksymistään asioista ja heille sopivaan sävyyn.
Muutoin hyökätään heti silmille. Tietenkin kaikki ymmärtävät mistä näiden hermoilu ja pinnan kireys johtuu, mutta ei kai tätäkään palstaa ihan toisiin kohdistuvana paskaojana voi pitää (jos ei ole Lokapojista)? Ainahan jokaisen mielipiteen voi ampua alas piruuttaan. Rakentava kritiikki on paikallaan, siitä oppii, mutta suora v.....u ei ole mistään kotoisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2772498Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3001344- 1081231
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831221Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n581175Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi821120- 441022
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67917Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa22870- 33787