ACIMlaisuus

MarcusAurelius

Hei,

Tiedustelisin, mitä ihmettä tarkoittaa ACIMlaisuus? Tämä käsite on mielestäni kovin omituinen, sillä lyhyt oppimääräni IOK:sta ja Renardin kirjasta on muodostanut minulle käsityksen, että nimenomaan luokittelua tässä harhassa mihinkään ryhmittymiin on tarkoitus välttää.

Jos meillä jokaisella on oma harhamme tässä yhteisessä unessa, niin tällöin on aika turhaa luokitella ketään mihinkään ja varsinkaan yrittää tehdä ACIMlaisuutta.

On ihmisen luonnollinen tapa yrittää luokitella asioita erilaisiin polariteetteihin, joka on luonnollista mielemme dualismille. Tästä pois pyrkiessään tulisi luopua luokittelusta ts. erilaisista ismeistä ja laisuuksista.

Jos tämä leima on tullut ulkopuolelta, ja kukaan IOK:ta seuraava ei kuvaile itseään ACIMlaiseksi, tai IOKlaiseksi, hyvä niin.

7

1051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omasta mielestäni Acimlaisuudeksi voisi kutsua sitä polkua, joka Ihmeiden Oppikurssissa käydään. Itse matka on "pakko" jokaisen ennemmin tai myöhemmin tehdä, mutta polun saa vapaasti valita ja ACIM / IOK on vain yksi polku.

      >> lyhyt oppimääräni IOK:sta ja Renardin kirjasta on muodostanut minulle käsityksen, että nimenomaan luokittelua tässä harhassa mihinkään ryhmittymiin on tarkoitus välttää.

      • MarcusAurelius

        " Kun buddhalainen opettaja opettaa, ettei sellaista käsitettä kuin "minä" ole olemassa ja oppilas kysyy toiselta että kuka sanoi ettei minua olisi olemassa, niin mikä on opettajan vastaus? "

        Mielenkiintoinen kysymys. Itse olen käsitellyt kysymystä "Kuka sisäisyydessäni huomaa ajattelenko?" Meditaatiossa siihen saa vastauksen, mutta en osaa sitä selittä ja selittäminen onkin turhaa.

        Väittäisin, että opettajan vastaus on yksi näkökulma samaan aiheeseen, jota oma kysymykseni käsittelee.


      • MarcusAurelius kirjoitti:

        " Kun buddhalainen opettaja opettaa, ettei sellaista käsitettä kuin "minä" ole olemassa ja oppilas kysyy toiselta että kuka sanoi ettei minua olisi olemassa, niin mikä on opettajan vastaus? "

        Mielenkiintoinen kysymys. Itse olen käsitellyt kysymystä "Kuka sisäisyydessäni huomaa ajattelenko?" Meditaatiossa siihen saa vastauksen, mutta en osaa sitä selittä ja selittäminen onkin turhaa.

        Väittäisin, että opettajan vastaus on yksi näkökulma samaan aiheeseen, jota oma kysymykseni käsittelee.

        Kuten Acimlainen tuossa totesi, niin konkreettinen viestintä on hankalaa ilman Dualismia.

        >> Itse olen käsitellyt kysymystä "Kuka sisäisyydessäni huomaa ajattelenko?" Meditaatiossa siihen saa vastauksen, mutta en osaa sitä selittä ja selittäminen onkin turhaa. > Väittäisin, että opettajan vastaus on yksi näkökulma samaan aiheeseen, jota oma kysymykseni käsittelee.


      • acimlai nen
        admata kirjoitti:

        Kuten Acimlainen tuossa totesi, niin konkreettinen viestintä on hankalaa ilman Dualismia.

        >> Itse olen käsitellyt kysymystä "Kuka sisäisyydessäni huomaa ajattelenko?" Meditaatiossa siihen saa vastauksen, mutta en osaa sitä selittä ja selittäminen onkin turhaa. > Väittäisin, että opettajan vastaus on yksi näkökulma samaan aiheeseen, jota oma kysymykseni käsittelee.

        "tyytyä siihen että on olemassa ajatus ja olla iloisia siitä."

        Ollaan siis iloisia ajatuksesta.
        Kirjoitetaanpa tuo ajatus isolla A:lla ja annetaan sen merkitä Jumalaa. Jos todella olemme iloisia siitä, ja olemme iloisia ikuisesti, niin silloinhan emme tarvitse mitään (siis tätä maailmaa ja sen mammonaa, egoa ym ollaksemme iloisia. Tämä on minusta Jumalan ikuista kiittämistä eli Taivas ja Jumalan Valtakunta on silloin todella tullut!

        Sanoin Admatalle Hakomajassa että Jumalan tapa luoda on se että hän jatkuvasti toistaa Itseään ja Admatan vastaus tähän oli että se on Jumalan rajoittamisena. Siitä mitä Itsensä toistamisella tarkoitin, käyttää ACIM sanaa extend joka on laajeta tai laajentaa. Koska Jumala on rajaton niin hän luo laajentamalla rajattomuutta. Jos en siis rajoittaisi Jumalaa niin antaisin hänen luoda rajallisiakin asioita, näinhän tarkoitit Admata?

        Minusta näin ei voi olla. Miksi? Vastaan itse. Siksi että se aiheuttaisi yksinäisyyttä. Luodut eivät voisi olla yhtä keskenään jos niillä olisi joitakin ominaisuuksia, joita ne eivät täysin jaa toistensa kanssa.

        Ajatus laajenee tai etenee automaattisesti kun iloitseme siitä. Ajatuksemme Rauhasta, Rakkaudesta, Hyvyydestä, kaikki tämä lähestyy toisia mieliä jotka voivat ilostua niistä ja lähettää ne taas eteenpäin. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa, sanotaan Raamatussakin

        Jumalan lait ovat Ihmeiden Oppikurssin mukaan erilaisia kuin tämän maailman lait. Kun tässä maailmassa annetaan toiselle jotain niin tuloksena on että itse jäämme ilman sitä. Mutta Jumalan lakien mukaan on näin että kun annamme iloa niin se lisääntyy sekä meissä että ilon vastaanottajassa.

        Nyt on joulu tulossa ja lahjojen antaminen kovasti tapetilla. Globaalisen ekonomisen kriisin vuoksi ihmisiltä ovat ehkä rahat vähissä tai ainakin vähenemässä ja sama koskee antamisen määrää maallisessa mielessä. Mutta ajatukset eivät kuitenkaan koskaan lopu eivätkä ne maksa mitään! Voisimme siis uusia kokonaan perinteisen käsityksemme siitä mitä antaminen on. vietettäisiin rikas ja hiljainen joulu ajatuksista iloiten ja niitä antaen.

        ACIMhan sanoo että Minds are joined!


      • uteljas
        acimlai nen kirjoitti:

        "tyytyä siihen että on olemassa ajatus ja olla iloisia siitä."

        Ollaan siis iloisia ajatuksesta.
        Kirjoitetaanpa tuo ajatus isolla A:lla ja annetaan sen merkitä Jumalaa. Jos todella olemme iloisia siitä, ja olemme iloisia ikuisesti, niin silloinhan emme tarvitse mitään (siis tätä maailmaa ja sen mammonaa, egoa ym ollaksemme iloisia. Tämä on minusta Jumalan ikuista kiittämistä eli Taivas ja Jumalan Valtakunta on silloin todella tullut!

        Sanoin Admatalle Hakomajassa että Jumalan tapa luoda on se että hän jatkuvasti toistaa Itseään ja Admatan vastaus tähän oli että se on Jumalan rajoittamisena. Siitä mitä Itsensä toistamisella tarkoitin, käyttää ACIM sanaa extend joka on laajeta tai laajentaa. Koska Jumala on rajaton niin hän luo laajentamalla rajattomuutta. Jos en siis rajoittaisi Jumalaa niin antaisin hänen luoda rajallisiakin asioita, näinhän tarkoitit Admata?

        Minusta näin ei voi olla. Miksi? Vastaan itse. Siksi että se aiheuttaisi yksinäisyyttä. Luodut eivät voisi olla yhtä keskenään jos niillä olisi joitakin ominaisuuksia, joita ne eivät täysin jaa toistensa kanssa.

        Ajatus laajenee tai etenee automaattisesti kun iloitseme siitä. Ajatuksemme Rauhasta, Rakkaudesta, Hyvyydestä, kaikki tämä lähestyy toisia mieliä jotka voivat ilostua niistä ja lähettää ne taas eteenpäin. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa, sanotaan Raamatussakin

        Jumalan lait ovat Ihmeiden Oppikurssin mukaan erilaisia kuin tämän maailman lait. Kun tässä maailmassa annetaan toiselle jotain niin tuloksena on että itse jäämme ilman sitä. Mutta Jumalan lakien mukaan on näin että kun annamme iloa niin se lisääntyy sekä meissä että ilon vastaanottajassa.

        Nyt on joulu tulossa ja lahjojen antaminen kovasti tapetilla. Globaalisen ekonomisen kriisin vuoksi ihmisiltä ovat ehkä rahat vähissä tai ainakin vähenemässä ja sama koskee antamisen määrää maallisessa mielessä. Mutta ajatukset eivät kuitenkaan koskaan lopu eivätkä ne maksa mitään! Voisimme siis uusia kokonaan perinteisen käsityksemme siitä mitä antaminen on. vietettäisiin rikas ja hiljainen joulu ajatuksista iloiten ja niitä antaen.

        ACIMhan sanoo että Minds are joined!

        ###Luodut eivät voisi olla yhtä keskenään jos niillä olisi joitakin ominaisuuksia, joita ne eivät täysin jaa toistensa kanssa. ####


        Eikö ole pikemminkin niin, että me olemme yksin maailmassamme, joka on yhtä kuin tietoisuutemme olemassaolostamme.
        Emmehän me voi muuta kuin arvailla muilla olevan samoin? Vain näin olemme toistemme kanssa yhtäläisiä.
        Tämä maailma ja tuleva maailma ovat tässäkohden yhtäläiset.


    • acimlai nen

      Tuo ajatus on ollut itsellänikin, ja olet siis minusta aivan oikeassa. Mitään yhteisöähän meillä ei ole.

      Se että sanon itseäni acimlaiseksi on ihan KÄYTÄNNÖN juttu näissä palstakirjoituksissa, siis ihan harhansisäinen homma, aivan kuin itse IOK:n lukeminenkin on. Minun ei tarvitse joka kerta kertoa erikseen kaikille miten ajattelen tai minkälaista ajattelua opiskelen vaan jokainen saa infoa minusta jo nimimerkin perusteella ja voi itse hakea netistä lisää.

      Mutta ehkä termin käyttö on vahingoksi ja minun pitäisi lopettaa?

    • acimlai nen

      http://www.acimmonk.com/2008/04/there-is-no-course-community.html

      Meidän on muistettava myös että Kurssin suorittaminen ja siitä keskusteleminen eivät ole lainkaan sama asia. Kun sovellamme kurssia käytäntöön, ovat kaikki Jumalan Poikia, eivät joko "acimlaisia" tai "ei-acimlaisia". Kristus on ilman ainuttakaan poikkeusta jokaikisessä veljessämme. Jos taas tarkastelemme asiaa harhansisäisestä perspektiivistä käsin, niin onhan selvää että on niitä jotka opiskelevat sitä sinistä kirjaa jonka nimi on Ihmeiden Oppikurssi, ja niitä jotka eivät sitä opiskele. Jos IOK taas nähdään polkuna joka jokaisen on kuljettava, niin emme tiedä kuka jo niin tekee ja kuka ei.

      "Tiedustelisin, mitä ihmettä tarkoittaa ACIMlaisuus?"

      Minulle se merkitsee sitä että opiskelee kirjaa nimeltä A Course in Miracles enkä esimerkiksi Koraania.

      Ja paljon kiitoksia viestistästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe