Baikal IJ-27

Adin problem

Ostin Baikalin, supistajissa kaksi merkintää Steel ja Led ja molemmissa toki eri arvo perässä esim M ja F.
Tarkoittaa tämä sitä, että voin ampua esim. Steel supistuksella huoletta teräshauleja supistusmerkinnän mukaisesti, oli nyt vaikka IM ja sen lisäksi mitä vaan muita haulimateriaaleja.
Supistus, eli kuvio, vaan muuttuu materiaalin mukaan?
Eikös se niin ole, ettei teräshauleja pitäs pystyä ampumaan yli M supistuksilla?
Kiekkoja varten pitänee ostaa muutenkin C ja IC...ainakin Carlson´s merkkisiä "tarvikesupistajia" saatavilla.
Kuinka hakoteillä olen oletuksieni kanssa.
Kiitos mahdollisista vastauksista.

7

8301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtaa olla

steel-merkinnällä olevilla holkeilla saa toki
      ampua teräshauleja ainakin tällä M eli puolisuppealla holkilla, tuota F eli täyssuppeaa
      uskallan sangen suresti epäillä.
      itselläni on Benelli ja jotkut sanovat
      benellin kieltävän puolisuppealla ammuttavan
      yli 3,25 mm kokoisia teräshauleja.

• Ainakin Fabarm lupaa jollekin mallilleen teräshaulit ammuttaviksi täyssupulla. Balalaikkaan en kyllä luottaisi.

• Ropleema

Kumma juttu, että netistä ei löydy tietoa. Pitänee käydä aseliikkeistä kyselemässä, tai sitten laittaa Hjorthille postia... Ei kuitenkaan mikään pikkujuttu.

• tussari

eikoskaan saa ampua puolosta suppeammalla teräshauleja rikkoutuu piippu sekä supistajat

• ...ja eiköhän se puolisuppea supistus riitä rautahauleille kun ampuvat muutenkin kasempaan kuin vastaavat lyijypaukut. Liian suppeata kuvioa ei kannata hakea koska lentoon tahi juoksuun tahi pomppuun ampuminen on silloin "vaikeampaa". Tai eihän se ampuminen ole tietenkään vaikeaa, vaan se osuminen..:).

• yli 40 vuotta ilman rautaa

Jos holkissa lukee esim. Steel M se tarkoittaa tietenkin, että rautaa saa käyttää ja kuvio vastaa tällöin puolisuppeaa.

Olipa valmistajan ilmoitus mikä tahansa, on sanomattakin selvää, että rautahaulit rasittavat jokaisella laukausella asetta enemmän kuin lyijy tai muut pehmeät materiaalit.

Nykyisin on saatavilla hyviä lyijyn korvaavia materiaaleja niihin tilanteisiin (=vesilinnut) missä lyijyä ei saa käyttää. Radalla missä patruunoita kuluu paljon saa ainakin toistaseiski ampua lyijyä, ja metsästyksessä patruunoita kuluu niin vähän, että korvaavien patruunoiden kustanusten ei pitäisi olla esteenä kellekään. Toisaalta ainakin parhaat korvaavista aineista ovat taatusti parempia kuin rauta kaikissa suhteissa.

Olen metsästänyt yli 40 vuotta, enkä koskaan ole kaivannut haulikkooni rautahauleja sen paremmin kuin magnumpatruunoitakaan.

• gl

Minulla kans ij-27. Supistuksilla joissa lukee "steel" voit ampua teräshauleja. "steel" ja "led" merkinnöissä on eri arvo koska teräshaulit tekee tiukempaa kuviota kuin lyijyhaulit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      76
      5894
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      274
      5180
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      45
      3274
    4. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      105
      2693
    5. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      9
      2629
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      4
      1635
    7. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      15
      1575
    8. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      29
      1428
    9. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1370
    10. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      131
      927
    Aihe