saamenkielen elvytys

aikoinaan

Minkälaisin konkreettisin keinoin saamen kieli aikoinaan elvytettiin?
Olen kuullut, että kieli oli aivan kuihtumassa kokonaan pois, mutta nykyäänhän kieli on todella voimissaan. Kuinka siis tähän tilanteeseen on päästy ja kauanko se vei aikaa?

4

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qiiww

      en nyt uskaltais sanoa voimissaan mutta parempaan päin koska sen arvostus on noussut etenki saamelaisiin kohdistuvan yleisen asenteen vuoksi. enää saamelaisuus ei ole häpeän aihe mutta valitettavasti vieläkin on stereotypioita vahvana elämässä etenkin etelän tietämättömien keskuudessa, mutta tietohan lisää ymmärrystä, joten sitä odotellessa.
      Saamelaisten keskuudessa tapahtui niin kutsuttu etninen herääminen, ja oman kulttuurin arvostus alkoi nousta.(hankala sanoa koska, ehkäpä 50-luvun kieppeillä). jotku viisaammat kertokaa paremmin ja lisää:)
      mutta joka tapauksessa ympäröivän valtakulttuurin vaikutus on niin suuri pienelle kulttuurille ja sen elinvoimaisuudelle. suomi melkein tukahdutti omat saamelaisensa.
      jotenki sitä on kuitenki taisteltu.

      saamenkieltä alettiin opettaa varmaa n. 60-luvulla kouluissa.
      2000-luvun kielipesät..
      kulttuuritapahtumat vahvistavat yhteisöä ja kieltä.

      • koko ajan kuihtuu

        Kieli kuihtuu koska enää harvoin saamenkieltä taitava saamelainen ottaa puolison omasta heimostaan.
        Näkyy kaikilla eniten ääntä pitävillä olevan suomalainen puoliso. Jos perheessä ei puhuta äidin/isänkieltä,niin kenen syy? Lapsi menee päiväkotiin tai kouluun, niin alkaa vaatimus että äidinkielellä pitää opettaa. Millä äidinkielellä jos omat vanhemmatkaan eivät saamea puhu?

        Näin on käynyt kohdallani, kun ukki nai suomalaisen ja sitä rataa eteenpäin.
        Itselläni on onneksi kielipää ja olen opiskellut useita kieliä, saameakin.

        Saamenkielen puhuminen pitää lähteä perhepiiristä. Päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla on suurin ongelma se, että ei ole saatavilla saamenkielentaitoisia työntekijöitä.
        Aikuiskoulutuksessakin, joissa suomenkielisille virkailijoille annetaan saamenopetusta, käy niin, että ei löydy opettajaa. Kuka se tähän löytää viisastenkiven?
        Muistit oikein, kansakoulussa 1960-luvulla oli saamenopetusta. Silloin oli vielä perheitä, joissa lapset oli opetettu puhumaan saamea ja joillakin luokkakavereilla oli aluksi vaikeuksia suomenkielen kanssa.


      • ex-ohcejohkalas
        koko ajan kuihtuu kirjoitti:

        Kieli kuihtuu koska enää harvoin saamenkieltä taitava saamelainen ottaa puolison omasta heimostaan.
        Näkyy kaikilla eniten ääntä pitävillä olevan suomalainen puoliso. Jos perheessä ei puhuta äidin/isänkieltä,niin kenen syy? Lapsi menee päiväkotiin tai kouluun, niin alkaa vaatimus että äidinkielellä pitää opettaa. Millä äidinkielellä jos omat vanhemmatkaan eivät saamea puhu?

        Näin on käynyt kohdallani, kun ukki nai suomalaisen ja sitä rataa eteenpäin.
        Itselläni on onneksi kielipää ja olen opiskellut useita kieliä, saameakin.

        Saamenkielen puhuminen pitää lähteä perhepiiristä. Päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla on suurin ongelma se, että ei ole saatavilla saamenkielentaitoisia työntekijöitä.
        Aikuiskoulutuksessakin, joissa suomenkielisille virkailijoille annetaan saamenopetusta, käy niin, että ei löydy opettajaa. Kuka se tähän löytää viisastenkiven?
        Muistit oikein, kansakoulussa 1960-luvulla oli saamenopetusta. Silloin oli vielä perheitä, joissa lapset oli opetettu puhumaan saamea ja joillakin luokkakavereilla oli aluksi vaikeuksia suomenkielen kanssa.

        Valitettava tosiasia on ainakin Suomen puolella se, että suurin osa saamea osaavista saamelaisnuorista puhuu keskenään suomea, vaikka molemmat osaisivatkin samaa saamea. Tiedän monia noin 30-vuotiaita saamelaisvanhempia, jotka kovasti hehkuttavat puhuvansa lapsilleen saamea kotona ja vaativat lapsilleen saamenkielistä opetusta, jotka vaihtavat ystäviensä seurassa suomen kieleen, vaikka ystävätkin osaisivat saamea. Sitten sitä ihmetellään ja itketään, kun lapset eivät vapaa-ajallaan tai koulujen välitunneilla puhu saameksi.

        Mukavaa huomata asiasta nousseen paljon keskustelua:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8506032
        http://www.facebook.com/topic.php?uid=5422278262&topic=12921


    • Oppimalla kysymällä ja anakin meihin etelän variksiin se auttaa. Aikoinaan luin Aapista ja kielioppia. Mutta yksin en jaksanut ja annoin ne pois.
      Nyt on vime aikoina pyörinyt päässäni tämä kysymys. Onko tämä saamea? "Mun rahkista tu".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe