Vanha traktori lumitöihin

Millainen??

Eli lumitöihin etsiskelen vanhaa traktoria... Minkälaista peliä kannattaisi katsella ja mitä ei missään tapauksessa?? Tarkoitus aurailla pieni pätkä tietä ja pihaa... Hintaluokka max 3000 euroa. Mitkäs noista vanhoista on toimintavarmimpia, itse kun en hirveesti osaa noita räpläillä...

43

19006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---------

      Meillä on leoland traktori ollut 15 vuotta eikä mitään ole siihen tehty. :) paremmin pelittää ku tuo uusi.

    • ovat kyllä

      kestäviä ja niistä löytyy se tasauspyörästön lukkokin, jotta et jää kiinni.

      • ferku

        hyvä...niitä tarjolla..ajovoiman ulosotto kätevä.
        sillä saa nitkuteltua kivet ja pakkaatuneen nuoskalumen lingosta pois...kaksoiskytkin ..ym...


    • isäntä

      Itsellä on Ford 2000:n jossa eskon pieni linko ja hyvin olen pärjännyt. Ketjut toki pitää olla mutta nyt kolmatta talvea linkoilen ilman ongelmia. Itsellä juuri tuo sama tilanne että oma tie ja piha, ei muuta. Ford 3000:n on samanhintainen, hiukan tehokkaampi, mutta molempia saa 3000 e:n pintaan. Valmet 502:stä pyydetään samaa hintaa ku ovat uutena maksaneet. yli 5000 euron järkeään...

    • taitaa olla

      tyytyminen, mutta menee ketjut päällä sieltä mistä nelikkokin. Kannattaa ottaa joku kuivilla sylinteriputkilla varustettu kone ettei ole niistä ongelmaa, eli unohda Valmetit. Ne on muutenkin ylihinnoiteltuja.

      • Valmetit

        Vanhat 4-pyttyiset Valmetit (700, 900, 702, 702S)olivat nimenomaan kuivaputkikoneita!!

        Märkäputkikoneita tuli muistaakseni vasta silloin kun 4-pyttyinen moottorisarja muuttui 4,18 litraisesta 4,4 litraiseen ja väri vaihtui kalpeankeltaisesta kirkkaankeltaiseen.

        Jos olen väärässä, niin joku voinee korjata.


    • sinisiä traktoreita, eli siis fordson tai ford. Fordson major on mielestäni yksi toimintavarmemmista traktoreista mitä on koskaan tehty, tuolla kolmella tonnilla saa ulkoisestikin hyvä koneen. Fordeista vois osua 3000, 4000 tai 5000 sarjan kone, viistonnisissa jo pääsääntöisesti hyttejäkin. Toki nämä kaikki takapotkuja, mutta kun pistät ketjut päälle niin menee yhtä hyvin kuin nelikkokin. ja plussana vielä varaosien saatavuus ja polttoainetaloudellisuus. Itselläni käytössä sekä majori että viistonninen. viistonnisella mittarissa 6000 tuntia, majorin tunneista ei ole tarkkaa arviota kun tuntimittari lopetti toimintansa 70-luvulla 8500 tunnin paikkeille mutta veikkaisin että n. 15000 tuntia on ajettu...

      • ei lumitöihin

        Fordson Major perusversio on onneton koska nostolaite ei nosta jos kytkinpoljin on alhaalla.

        Siis mitään kytkimellä hivutusta ja nostolaitteen käyttöä ei voi tehdä yhtä aikaa. Eikä kytkin alhaalla pysäytettynä nostolaite toimi, siis pitää aina ottaa vaihde vapaalle ja nostaa kytkin ylös ennen kuin nostolaite pelaa.


      • kiusattiin
        ei lumitöihin kirjoitti:

        Fordson Major perusversio on onneton koska nostolaite ei nosta jos kytkinpoljin on alhaalla.

        Siis mitään kytkimellä hivutusta ja nostolaitteen käyttöä ei voi tehdä yhtä aikaa. Eikä kytkin alhaalla pysäytettynä nostolaite toimi, siis pitää aina ottaa vaihde vapaalle ja nostaa kytkin ylös ennen kuin nostolaite pelaa.

        aikoinaan harjottelutilalla ,kun komensivat kyntämään Majorilla.

        Oli siinä nuorenpojan käsivarret ja peukalot lujilla .Ei meinannu saranpäässä saaha ympäri ei sitten millään ..ja auta armias jos unohti peukalon sinne ratin sisäkehälle....ratti kun löi kivikossa sormille.
        Kotitilalla kun oli jo 165 ferku ohjaustehostimella ja siinä se kuuluisa ferkun nostolaite, kaikkine hienouksineen.


      • ei lumitöihin kirjoitti:

        Fordson Major perusversio on onneton koska nostolaite ei nosta jos kytkinpoljin on alhaalla.

        Siis mitään kytkimellä hivutusta ja nostolaitteen käyttöä ei voi tehdä yhtä aikaa. Eikä kytkin alhaalla pysäytettynä nostolaite toimi, siis pitää aina ottaa vaihde vapaalle ja nostaa kytkin ylös ennen kuin nostolaite pelaa.

        kyllähän se vähän tietty ylimääräisiä toimia teettää se nostolaitteen käyttäminen, mutta kyllä sillä pärjää jos tietää mitä tekee. Kytkimen kanssa ei ikinä saisi edes opetella hivuttamaan. Normaalin terän kanssa varmasti pärjää lumitöissä, vai hivutatko sinä kytkimellä lumitöissä? Liikkeellä ollessa nostolaitteet toimii normaalisti kunhan vain perä on pyörimässä, muutenkin majorin nostolaitteita käytettäessä perän täytyy pyöriä, kytkimellä itsessään ei ole vaikutusta nostolaitteisiin muuten kuin se että se alhaalla ollessaan sammuttaa perän.


      • lumitöitä?
        hondaamies kirjoitti:

        kyllähän se vähän tietty ylimääräisiä toimia teettää se nostolaitteen käyttäminen, mutta kyllä sillä pärjää jos tietää mitä tekee. Kytkimen kanssa ei ikinä saisi edes opetella hivuttamaan. Normaalin terän kanssa varmasti pärjää lumitöissä, vai hivutatko sinä kytkimellä lumitöissä? Liikkeellä ollessa nostolaitteet toimii normaalisti kunhan vain perä on pyörimässä, muutenkin majorin nostolaitteita käytettäessä perän täytyy pyöriä, kytkimellä itsessään ei ole vaikutusta nostolaitteisiin muuten kuin se että se alhaalla ollessaan sammuttaa perän.

        Viis hivuttamisesta, mutta kun se Majorin nostolaite ei pelaa kytkinpoljin alhaalla!!!

        Nimenomaan kytkin alhaalla tilanteessahan lanaa, kuormaajaa tai lumilinkoa on yleensä tarpeen nostaa. Majorissa pitää aina heittää vaihde vapaalle ja nostaa kytkinpoljin ylös. Sama ongelma oli monien voimanottokäyttöisten työkoneiden kanssa, esim. niittokoneen käyttö oli hankalaa kun sekä niittokone että nostolaite oli pois pelistä päisteissä tai tarkoissa paikoissa kytkin alhaalla. Tai terä kuljetusasentoon linkkuun nostettuna piti ottaa murrosakseli irti jotta voi nostaa nostolaitetta. Siksi Major oli ja on onneton moniin hommiin, mutta sopi kyllä kompressorin pyörittäjäksi louhintamiehille.

        Muissa merkeissä (esim. Valmet) oli moottorin suoraan pyörittämä hydraulipumppu jo 1950-luvulla. Tai sitten pumppu on peräpäässä niin että se pyörii aina tai riippuen vain kytkimen voimanoton puolesta (esim. MF).


      • lumitöitä? kirjoitti:

        Viis hivuttamisesta, mutta kun se Majorin nostolaite ei pelaa kytkinpoljin alhaalla!!!

        Nimenomaan kytkin alhaalla tilanteessahan lanaa, kuormaajaa tai lumilinkoa on yleensä tarpeen nostaa. Majorissa pitää aina heittää vaihde vapaalle ja nostaa kytkinpoljin ylös. Sama ongelma oli monien voimanottokäyttöisten työkoneiden kanssa, esim. niittokoneen käyttö oli hankalaa kun sekä niittokone että nostolaite oli pois pelistä päisteissä tai tarkoissa paikoissa kytkin alhaalla. Tai terä kuljetusasentoon linkkuun nostettuna piti ottaa murrosakseli irti jotta voi nostaa nostolaitetta. Siksi Major oli ja on onneton moniin hommiin, mutta sopi kyllä kompressorin pyörittäjäksi louhintamiehille.

        Muissa merkeissä (esim. Valmet) oli moottorin suoraan pyörittämä hydraulipumppu jo 1950-luvulla. Tai sitten pumppu on peräpäässä niin että se pyörii aina tai riippuen vain kytkimen voimanoton puolesta (esim. MF).

        itse yleensä nostan sen levyn ylös siinä vaiheessa kun työnnän lunta kasalle, ei tarvitse sitten turhaan heittää vapaalle ja pihakin pysyy isompana kun sitä yrittää nostamalla siirtää kauemmaksi. Saattaa olla että olen ainoa joka näin tekee mutta itselle tulee hyvin harvoin sellaista tilannetta että täytyisi terä paikalla ollessa ylös nostaa, siinä vaan täytyy pari sekunttia miettiä mitä ja miten lähtee tekemään. Ja voi sen lumilingongin nostaa vauhdista ylös, ei jää lingosta isoja lumikasojakaan tielle kun niitä hiukan vetää matalammaksi vauhdista nostaessa.

        Ja aloitusviestissähän kyseltiin nimen omaan lumitraktoria, siihen se on mielestäni yksi parhaista vaihtoehdoista toimintavarmuutensa ja varaosa-saatavuutensa puolesta. Lähtee kovillakin pakkasilla moitteetta käyntiin.

        Ja vielä tuosta niitosta, toki se teettää hiukan enemmän työtä tuo majorin kanssa niittäminen mutta ei se mitenkään vaikeaa ole, itse olen kaatanut heinää majorilla eikä se nyt niin vaikeaa ole. Etukuormain koneena majori on huono koska ohjaustehostinta ei ole vakiona, joten ohjaus tulee raskaaksi varsinkin jos kauhassa on kuormaa, tosin näppärä konemieshän asentaa itse tehostimen helposti.


      • Majori
        hondaamies kirjoitti:

        itse yleensä nostan sen levyn ylös siinä vaiheessa kun työnnän lunta kasalle, ei tarvitse sitten turhaan heittää vapaalle ja pihakin pysyy isompana kun sitä yrittää nostamalla siirtää kauemmaksi. Saattaa olla että olen ainoa joka näin tekee mutta itselle tulee hyvin harvoin sellaista tilannetta että täytyisi terä paikalla ollessa ylös nostaa, siinä vaan täytyy pari sekunttia miettiä mitä ja miten lähtee tekemään. Ja voi sen lumilingongin nostaa vauhdista ylös, ei jää lingosta isoja lumikasojakaan tielle kun niitä hiukan vetää matalammaksi vauhdista nostaessa.

        Ja aloitusviestissähän kyseltiin nimen omaan lumitraktoria, siihen se on mielestäni yksi parhaista vaihtoehdoista toimintavarmuutensa ja varaosa-saatavuutensa puolesta. Lähtee kovillakin pakkasilla moitteetta käyntiin.

        Ja vielä tuosta niitosta, toki se teettää hiukan enemmän työtä tuo majorin kanssa niittäminen mutta ei se mitenkään vaikeaa ole, itse olen kaatanut heinää majorilla eikä se nyt niin vaikeaa ole. Etukuormain koneena majori on huono koska ohjaustehostinta ei ole vakiona, joten ohjaus tulee raskaaksi varsinkin jos kauhassa on kuormaa, tosin näppärä konemieshän asentaa itse tehostimen helposti.

        Tällä on lingottu teitä ja käytetty etukuormaajaa iät ja ajat. Tästä päätellen se on mahdollista.


      • vastaavissa
        ei lumitöihin kirjoitti:

        Fordson Major perusversio on onneton koska nostolaite ei nosta jos kytkinpoljin on alhaalla.

        Siis mitään kytkimellä hivutusta ja nostolaitteen käyttöä ei voi tehdä yhtä aikaa. Eikä kytkin alhaalla pysäytettynä nostolaite toimi, siis pitää aina ottaa vaihde vapaalle ja nostaa kytkin ylös ennen kuin nostolaite pelaa.

        ..mutta jos kysyjä sattuisi löytämään kaksoiskytkimellä varustetun Majurin, niin käyttö helpottuisi huomattavasti, ja olisi oiva lumikone.

        Sellaisissa Majureissa on etuverkossa "Live PTO" - logo

        -SS-


      • S-joki

        Ostin juuri majorin 1700€. Ketjut ja perälevy on mukana. Ei niin häävin näköinen, mutta kunhan toimii.


      • Paukarlahti
        S-joki kirjoitti:

        Ostin juuri majorin 1700€. Ketjut ja perälevy on mukana. Ei niin häävin näköinen, mutta kunhan toimii.

        En ole huolestunut kuin renkaiden kestävyydestä. En ole löytänyt tästä kuin 3 vaihdetta eteen. Hallintalaitteista kertova ohje kiinnostaa (ohjekirjat ovat englanniksi).


      • Anonyymi
        vastaavissa kirjoitti:

        ..mutta jos kysyjä sattuisi löytämään kaksoiskytkimellä varustetun Majurin, niin käyttö helpottuisi huomattavasti, ja olisi oiva lumikone.

        Sellaisissa Majureissa on etuverkossa "Live PTO" - logo

        -SS-

        Ford 4000 ja 5000 oli jo v.1965 kytkimestä riippumaton ulosotto ja märät levyjarrut.Huom.28000 tuntia toinen moottori.jarruja ei kertaakaan avattu ja pitävät hyvin.vm 1966 ford 5000


    • nuhvieltti

      Kannattaa katsella myös Nuffieldeja.
      Nelosessa on enempi traktoria kuin esim. 500 valmetissa. On korkea maavarainen ja etenemiskyky umpihangessa vailla vertaa. Kapeat renkaat ja ketjut; voittaa nelikon ketjuitta mennen tullen etenemiskyvyllään.

      Hyvä kylmäkäynnistyvyys, varaosien saanti loistava, koeteltua yksinkertaista tekniikkaa, sekä tasauspyörästön lukko '58 mallista alkaen vakiona, joka on todella helppokäyttöinen esimerkiksi valmetin lukkoon verrattuna.

      Hydrauliikka tehokas, mutta vaatii hieman opiskelua ennenkuin hommat sujuvat ajatuksetta esim. valmetin jälkeen.

      Hinnat edullisia, toimivia saa alkaen 500 - 3000€, tosin halvimmat saa aina lähialueelta kuulopuheiden perusteella ostamalla, ei nettikoneesta tms.

      Helppo asentaa vaikka ohjaamo, leylandista saa pienellä sovituksella erittäin mainion ja lämpimän kopin. Lohkossa valmiina proput esim. lämmityslaitetta varten. Apurungollisena siihen on helppo sovittaa etukuormain, puskulevy tai muu vastaava vekotin. Myös moottorin vaihto eri merkkisestä tai isompaan on pienellä sovituksella helppo. Lisäksi esim. kytkinremontissa ei tarvitse koko traktoria katkaista, kytkin tulee esille alta puoleen tuntiin kahden miehen tai ketjutaljan voimin.

      Suosittelen tutustumaan ja vertailemaan myös Nuffia.

      Vilkaises lisää: www.nuhvi.net

    • mf...

      Ennen kuin ostat ikäloppua trakorin raatoa vaivoiksi -tarkista onko mahdollista saada kunnallista "aurausapua" .
      Siinä on yleensä määrätty väh. metrimäärä risteyksestä ja ajot tehdään uusilla koneilla, urakoisijoitten toimesta.
      Eikä maksa mitään - sisältyy kunnallisveroon.

      Loppu siivouksen on helppo tehdä itse lumikolalla tai perässä käveltävällä uudella (!!) lumilingolla .

    • uusi Honda mönkijä
    • auto- tai konealan

      tunteva ihminen, jos mahdollista.

      Mm. nettikoneessa vanhoista romuista pyydetään reilusti ylihintaa. Ja ne menevät tuskaisen hitaasti kaupaksi. Ehdottomasti kaveri mukaan ostohommiin.

      "Kunnostettu"- maalattu hätäisesti konepelti, ohjaamo ja runko. Eli "fiksattu" myyntiä varten. Voimansiirto voi olla totaalisesti lopussa. Todellisista tuntimääristä ei mitään tietoa useastikaan. Toki siellä voi seassa olla oikeastikin kunnostettuja koneita.

      "...ollut minulla pihakoneeena, kevyessä käytössä. Samoin edellisillä omistajilla"

      Silloin puhutaan jo tonneista, kun traktoriin aletaan moottori- tai peräremonttia tekemään.

      Kannattaa katsella ja satsata hintaan hieman enemmän, kun hyvä yksilö löytyy. Hl noin 6-7 tEur ja ylöspäin, niin alkaa löytymään. Ei kannata hätäillä, jos ei ole pakottava kiire.

      Oma ostoilmoitus, esim. maaseudun tulevaisuuteen?

      Hl 3000? Joku mf 35 kaksoiskytkimellä ja tasauspyörän lukolla? Fordson?

    • traktorimiehen kaverin naapuri

      Katselin kanssa aikani edullista traktoria. Totesin lopulta että aika, taito, rahat ja työkalut ei riitä romuun, joka muutaman tonnin budjetilla olisi irronnut.

      Ostin vanhan avantin. Käytin sitä neljä vuotta ja noin 100h/vuosi. Sain myydessä saman mitä maksoin ostaessa. Huoltoon ja ylläpitoon meni 3 eur/h. Myynnistä saadut rahat laitoin tuoreempaan avanttiin. Ei tarvinnut ostaa uusia työkaluja ja puikkohitsausvälineitä eikä rakentaa verstasta.

      Melko tyytyväinen olen ja pihakin on aurattu.

    • UUSI VALTRA

      ja niistä tehokkain , ei tarvi heti uutta sen jälkeen miettiä

      • kannattaa..

        ottaa huomioon eli et on hytissä tasanen lattia, tiivis ohjaamo lämmityslaitteella,tehostettu ohjaus,ansaittu legentaarinen maine,vaihdevivut sivussa kuten nykyisissäkin traktoreissa. kaiken tämän tarjos VALMET 502 jo 70 luvun alustalähteen katoppa muita aikalaisia niin huomaat kuinka alkeellisia ne on ei ergonomiasta tietoakaan


      • c52007
        kannattaa.. kirjoitti:

        ottaa huomioon eli et on hytissä tasanen lattia, tiivis ohjaamo lämmityslaitteella,tehostettu ohjaus,ansaittu legentaarinen maine,vaihdevivut sivussa kuten nykyisissäkin traktoreissa. kaiken tämän tarjos VALMET 502 jo 70 luvun alustalähteen katoppa muita aikalaisia niin huomaat kuinka alkeellisia ne on ei ergonomiasta tietoakaan

        ei vielä nykyisinkään kuulu samaan traktoriin.


      • aapo asiantuntija
        c52007 kirjoitti:

        ei vielä nykyisinkään kuulu samaan traktoriin.

        Ootko päässy oikeen isin polvella istumaan valtraan ku noin hyvin tiedät? Kyllä ne uudemmat on hyviä ajaa.


      • huomannu
        c52007 kirjoitti:

        ei vielä nykyisinkään kuulu samaan traktoriin.

        ees että ovat valtroja nykysin.


      • ergonomian
        c52007 kirjoitti:

        ei vielä nykyisinkään kuulu samaan traktoriin.

        1960-luvun lopulla Valmet 700 ja 900: Tehdasasenteinen turvaohjaamo, jonkinlaista äänieristystä, lähes tasainen lattia, vaihdekepit oikealla puolella, hydrostaattiohjaus, lämmityslaite, kaikki vaihteet eteenpäin ja kertoja synkroja, apumiehen penkki, kaikki vivut ja polkimet niin että niihin ylsi kohtuudella.

        1970-luvun alussa Valmet 502, 702: 700:n ja 900:n lisäksi hiljaisempi (jo radionkuuntelutasoa), ohjaamo myös takaa suljettu, isommat ikkunat. Samalle tasolle alkoivat yltää Zetor Chrystal ja Volvo 650. Mutta esim. MF oli paljon jäljessä: Ihmeelliset polkimet, lyhyet vaihdekepit keskellä, voimanoton vipu vaihdeaskin kyljessä jalkatasolla niin että vain akrobaatti ylsi samalla kun piti painaa kytkin aivan lattiaan (ennen hydr.voimanottokytkintä), ei-lukittuva tasauspyörästön lukko, ei lämmityslaitetta jne.

        Olen ajanut paljon Valmetteja ja jonkin verran MF:iä 1960-1980-luvuilla joten tunnen asian omakohtaisesti.

        Syy tulee maailmanhistoriasta: Valmeteilla tai Volvoilla ajoi yleensä omistaja, jolla oli tarve päästä kohtuukunnossa illalla vaimon viereen tai jaksaa tehdä vielä iltanavettatyöt. Maailmanmerkkien päämarkkina-alueilla (USA, Englanti jne) ajoi lähes aina renki tai orja, jolloin ajo-ominaisuuksilla tai ergonomialla ei ollut juuri mitään väliä.


      • mf...

      • mf...

      • muisti?
        c52007 kirjoitti:

        ei vielä nykyisinkään kuulu samaan traktoriin.

        Valmet = Ergonomia traktorissa.
        Uusissa ulkolaisissa traktoreissa on kieltämättä alkanut esiintymään ergonomiaa ja lämpimiä ohjaamoita, jopa hyviä sellaisia. Tosin jo on aikakin, 40 vuotta Valmetin jälkeen.


    • zetkuuu

      kyl zetor 3011 tai 5011 on kohtuullinen valinta. edulliset varaosat.. lähtee kovallakin pakkasella käyntiin. Helppo korjata.

      • Majori-syndrooma

        Ei nosta kytkin pohjassa :-(


    • tämä hyvä ?
    • en vois

      koskaan suositella näille leveysasteelle muutako valmet/valtra traktoria. joten sun on nyt helppo tehä päätös

      • nähny

        vielä 2000 luvulla nousin muutamaan valtran koppiin ja polokasin kytkimen alas niin perkele sieltähän heinikko näky alta että se siitä erkonomiasta,ei ees riippu polokimii vielä keksitty kierrän kaukaa moiset vehkeet


      • Maono
        nähny kirjoitti:

        vielä 2000 luvulla nousin muutamaan valtran koppiin ja polokasin kytkimen alas niin perkele sieltähän heinikko näky alta että se siitä erkonomiasta,ei ees riippu polokimii vielä keksitty kierrän kaukaa moiset vehkeet

        Näen kun yks näetä muuvalla tehtyjä nii maenioeta merkkiä kuluki semmosen pikku möyky eli jonku kive yli ni se jätti jäläkeesä altasa semmose muovipaan niinku muurahaese munan.


      • JJM
        Maono kirjoitti:

        Näen kun yks näetä muuvalla tehtyjä nii maenioeta merkkiä kuluki semmosen pikku möyky eli jonku kive yli ni se jätti jäläkeesä altasa semmose muovipaan niinku muurahaese munan.

        ..sujuvat minulla Ferguson 35:lla mallia kultamaha vuodelta -57, siihen minulla on pieni linko leveydeltään 1,6m, on näppärä yhdistelmä. Ferkku jaksaa hyvin pyörittää linkoa, mutta suojainen lumi ei mene niin hyvin läpi kuin pakkaslumi. Ja toisena koneena on Avant 216 lumikauhalla (105cm) linkkukoneena tosi näppärä siivoilla kaikki pikkunurkat.


      • muistelee...
        JJM kirjoitti:

        ..sujuvat minulla Ferguson 35:lla mallia kultamaha vuodelta -57, siihen minulla on pieni linko leveydeltään 1,6m, on näppärä yhdistelmä. Ferkku jaksaa hyvin pyörittää linkoa, mutta suojainen lumi ei mene niin hyvin läpi kuin pakkaslumi. Ja toisena koneena on Avant 216 lumikauhalla (105cm) linkkukoneena tosi näppärä siivoilla kaikki pikkunurkat.

        viimme talvena iski sattuneesta syystä akuutti tarve pudottaa lunta katolta ja se päätettiin tehdä suoraan peräkärryyn kun rakennuksessa oli ikkunoita maan tasalta alkaen. edellä kärryn kanssa meni 405;n valmetti ja meni hienosti aurauspaltteen yli takapihalle. takana tullut erittäin tuore jontikka sen sijaan rampaantui tuohon lumikasaan ja öljyä alkoi valua..... kun tilannetta tutkittiin tarkemmin niin huomattiin lumipenkassa piileskellyt korkea keltainen betoniporsas johon kesäisin laitetaan rautaputken päässä oleva liikennemerkki joka kieltää oleskelun koulun alueella. valmetilla tullut arveli myös tunteneensa jonkin tönäisyn mutta arveli että jäinen penkka siellä vaan pohjaa kutittelee.


      • juu kylä lähtee!!
        muistelee... kirjoitti:

        viimme talvena iski sattuneesta syystä akuutti tarve pudottaa lunta katolta ja se päätettiin tehdä suoraan peräkärryyn kun rakennuksessa oli ikkunoita maan tasalta alkaen. edellä kärryn kanssa meni 405;n valmetti ja meni hienosti aurauspaltteen yli takapihalle. takana tullut erittäin tuore jontikka sen sijaan rampaantui tuohon lumikasaan ja öljyä alkoi valua..... kun tilannetta tutkittiin tarkemmin niin huomattiin lumipenkassa piileskellyt korkea keltainen betoniporsas johon kesäisin laitetaan rautaputken päässä oleva liikennemerkki joka kieltää oleskelun koulun alueella. valmetilla tullut arveli myös tunteneensa jonkin tönäisyn mutta arveli että jäinen penkka siellä vaan pohjaa kutittelee.

        HYVÄT IHMISET LEYLAND NIIN EI TARVI AINA RASSATA JA OLLA PENKASSA KIINNI NIINKU VALMETILLA!!!!!!!!


      • harmaani on armaani
        juu kylä lähtee!! kirjoitti:

        HYVÄT IHMISET LEYLAND NIIN EI TARVI AINA RASSATA JA OLLA PENKASSA KIINNI NIINKU VALMETILLA!!!!!!!!

        ite teen pikku harmaalla ja komijasti menee..ja on pirun luja koje...ja kaksoiskytkin....lukkoo ei tarvii ku on hyvät piikkiketjut...kiaputtaa vaikka maapalloa jós saa pitoa=)suosittelen!!!


    • valmet suohon

      kyllä jos traktoria tarttee niin se on leylandi ehrottomasti!

    • kimmo kuu

      joku britti,ford,natikka,db tai mf,unoha valmetit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7774
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3213
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2516
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      15
      2136
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      35
      2074
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      22
      2008
    7. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1897
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1683
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      59
      1629
    10. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1599
    Aihe