Antakaa viiden pisteen vihjeet, miten parhaiten onnistuu maalaamaan väliovia.
On yritetty ruiskulla, pensselillä, telalla ym.
mutta lopputulos on ollut opettelevaisen tuurilla mitä sattuu. Millä helpoin tapa onnistua parhaiten?
Vai tekeekö vain harjoittelu mestarin?!
ovien maalaus
6
1886
Vastaukset
- maalari
Olet oikeassa, harjoittelu tekee mestarin. On aika vaikea kyllä antaa neuvoja ovien maalaamiseen.(laakaovia?) Voisit kokeilla vaahtokumitelaa. Sillä vaan ohuelti rullaat ensin pohjamaalin ja pintamaalin se jälkeen. Käytä eri rullia pohjamaaliin ja pintaan, tai peset pohjamaalattuasi rullan hyvin. Mutta kaunein jälki tulee kyllä siveltimellä, mutta se vaatii kyllä ammattitaitoa.
- vaikeeta
neuvotko millainen sivellin paras?
tuleeko paras jälki kun puhdistaa pinnat puupuhtaaksi vai riittäiskö vain hiukan hiominen?
Nyt ollaan poistettu vanha maali puupuhtaaksi, mutta kun niitä ovia riitää ja riittää....
Entä miten tulisi menetellä lasiovien kanssa?
Vanhat koristeelliset lasit ja pelkään että jos esim. yksi ruutu hajoaa niin ei sellaista uutta vanhaa hevillä löydy.
- hieman
ovistasi lisää. Ovatko ovesi, laakaovia vai peiliovia? Sitten on jo paljon helpompaa antaa jotakin vinkkiä. Jos maali on kiinni alustassa(lue: ei lohkeile), niin älä ihmeessä koko maalia poista.
- vaikeeta
ovat siis umpipuisia 50-luvun sileitä ovia, jotka ovat ensin olleet lakattuja, sitten 70-luvulla maalattu vihreiksi ja nyt maalataan valkoisiksi. Sen takia olemme poistaneet maalit kokonaan, kun pelkäsimme voimakkaan vihreän kuultavan läpi. En tiedä millä maalilla maalattu ennen, mutta pinta melkeinpä muovimainen.
Kolme ovea on lasiovia, joissa vanhanaikaiset kuviolliset lasit.
Kiva tehdä remppaa vielä vaan kun osais. - lisää
vaikeeta kirjoitti:
ovat siis umpipuisia 50-luvun sileitä ovia, jotka ovat ensin olleet lakattuja, sitten 70-luvulla maalattu vihreiksi ja nyt maalataan valkoisiksi. Sen takia olemme poistaneet maalit kokonaan, kun pelkäsimme voimakkaan vihreän kuultavan läpi. En tiedä millä maalilla maalattu ennen, mutta pinta melkeinpä muovimainen.
Kolme ovea on lasiovia, joissa vanhanaikaiset kuviolliset lasit.
Kiva tehdä remppaa vielä vaan kun osais., joten tässä jotakin pientä vinkkiä. Laakaoviin(jos siveltimen jälki ei näy selvästi vanhassa pinnassa), suosittelen pinnan hiomista himmeäksi(120 karkeuden paperi käy hyvin). Maalaa ovet huopatelalla(20cm, johon ostat pistovarren ja tietenkin kaukalon). Koska entinen väri on tumma, osta pohjamaaliksi esim. jehu tai otex(alkydimaaleja), voit myös pyytää sävyttämään liikkeessä pohjamaalin tulevan pintamaalin sävyyn(vaaleat). Välihionta(esim. 180 paperilla) ja silotus esim. lakkakitti. Itse ottaisin pintamaaliksi, joko maalarin valkolakan(puolihimmeä) tai empiren, enkä missään nimessä ohenna maaleja. Eipä siinä sitten ole muuta, kuin maalaat oven kantit ensin ja laakapinnat runsaalla maalilla, kuitenkin siten, että väriä on joka kohdassa yhtä paljon tai sopivasti(huoparissalla on helppo levittää ja "oikaista" pinta).Jos taas siveltimen jälki näkyy vanhassa pinnassa selvästi. Ongelmaan on helpoin ratkaisu se, että hiot edelleenkin himmeäksi ja levitä maali esim. mohair-telalla jonka jälkeen "oikaiset" pinnan tasoittajalla(alan kaupassa tunnetaan). Näin saat entistä vastaavan pinnan, jossa näkyy "käden jälki". Jos oikein haluat viimeisen päälle kaiken pois, niin käytä kokeeksi maalinpoistoainetta.
- kyllä
vaan telalla reilusti maalia ja tasoittajalla suorat vedot. Jos nyt kyse oli tavan laaka ovesta. Peili ovissa ihan omat työjärjestyksetkin ja ei oikein tela hommia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628