Nielurisaleikkaus

Alexx___111222333

Leikkaus oli 17.11-08. Muutama yö meni katsellessa nettiä ja näitä nielarikeskusteluja. Paljon pahoja kokemuksia ja muutama hyvä. Leikkaukseen lähdin ok! mielellä.
Leikkaus ohi 2 tunnissa. Operaatio kesti 20min mutta unta riitti yhteisaikaan 2t 20min. Heräsin kun anestesiahoitaja läpsi avareilla kasvoja ja kyseli nimeän ja piin 5 desimaalia. Nimeni tiesin mutta toiseen kysymykseen vastasin etten tiedä edes selvinpäin...siis desimaaleja. Jotain 3,14... ja jotain. Heräämostä osastolle ja kotiutus klo 17.00, samana päivänä siis.
Ti, klo 14 ambulanssi haki pojan kotoaan. Oksensin verta ja ennen kakomista olin niellyt verta ihan kiitettävästi. Lääkäri tyrehdytti veren alkoholitupolla ja polttamalla. Tulehdusarvot toistasataa, hemoglobiini 129 (viikkoa aikaisemmin 147) ja taisin pyörtyä hoitotuolille. No passitettiin vuodeosastolle seurantaan.
Ke meni ok! Aamupalaksi 5 jääpalaa, päivällä soppaa, illalla jäätelö. To klo 20 oksensin huoneeni lavuaarin. Ihan kunnolla. Verimassaa, hyytymiä ja loppuvaiheessa kun mua kärrättiin toimenpidehuoneeseen, veri oli ihan tuoretta. 40min yritettiin tyrehdyttämistä mutta ei onnistunut. Mut vietiin leikkaussaliin. Viimeinen muistikuva oli kun joku kuristi mua kurkusta (esti verta valumasta nieluun kun menin makuulle).
Epikriisin mukaan leikkaus kesti 56min. Nielussa oli pala jäänyttä nielurisakudosta, sellainen kieleke, jonka alla oli vuotava verisuoni. Se poltettiin ja tikattiin kiinni 2 ristipistolla. Sit osastolle.
pe, la osastolla. Paljon jätskiä, epämääräisi keittoja ja pallllllljon lääkkeitä. Antibioottia, panacodia, tippaa, kipulääkettä tippana, pahoinvointilääkettä. Ja yöllä vielä tramal-tippoja.
su ja ma kotona. Ketorin ja panacod-tabletit hoitona. Kefexin antibiootti ja rautatablettia. Ja paljon vettä ja mehua. Ei paljon ruokaa. Kurkku oli ihan sattanan kipeä.
Ti aamuna puolen tunnin oksennussessio. ei verta vaan nestettä...vettä... Taksilla sairaalaan, tippaa, pahoinvointilääkettä ja verinäytteet. Tulehdusarvot 27 ja hemoglobiini 90. Olo parani ja kotiin.
Nyt olo on ihan siedettävä. Pinaattikeitto maistuu ja lämpöäkin enää 37,5C.
Jään eloon! Tai peitteet lähtee pian ja....

5

2602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huhhuh!

      Juuri tuon vuoksi risaleikkauksia ei enää suositella kuin vakavaan tarpeeseen, niiden hyöty suhteessa epävarmuuksiin haittoihin ja ongelmiin on olematon.

      Miksi risasi leikattiin?

      Tuossahan on selvä ja äärimmäisen vakava hoitovirhe. Lääkäreillä ja sairaaloilla ei ole minkäänmoista vastuuta ja valitukset käsitellään puolueellisissa tahoissa, mutta nostaisin asiasta ison metelin.

      Luojalle kiitos että sinäkin selvisit hengissä ja saat elää!

      • Alexx___111222333

        Syy oli 9v. iästä lähtien (nyt 24v.) jatkuneet kurkkukivut. Ei angiinaa mutta tulehtuneet nielurisat. Siitä seurannut nieluviljely ja antibioottikuuri. Noin 4-7 anbioottikuuria per vuosi.
        Tein kirjanpitoa vuodelta 2007 (syyskuu) vuoteen 2008 (syyskuu) kurkkukivuistani. Siis että aamulla kurkku niin kipeä että nieleminen sattuu ja kurkku ärtyneen punainen. Paskimpina aamuina kurkussa maistui veri, kun kielenkärjellä koklaili. Aamuja oli 132!!!! ja 6 antibioottikuuria.
        Epikriisistä mainittua, että risat olivat kroonisesti tulehtuneet, isot ja rosoiset. JOS olisin tiennyt että kuulun siihen 5-8% ryhmään leikatuista, joilla tulee noita jälkijuttuja, en olisi mennyt leikkaukseen. Nyt vallitsevana tälläinen ajatus.
        Jos tämä leikkaus todellakin poistaa kurkkukivut, niin sitten hypin ilosta tasajalkaa.
        Jos kurkkukipukierre jatkuu...No kaksi litraa verta oksentaneena/nielleenä, sairasloma 17.11-07.12-08 ja aivan älyttömän kokoisen lääkekaapin omaavana (Tramal tabletteja, panacod poretabletteja, panadol poretabletteja, ketorin 100mg, kefexin 750mg antibiootti) voisin kirota koko seikkailun.

        Mutta tosissaan. Mulla on käynyt vain huono tuuri, joka oli vuotava verisuoni jota ei huomattu alkuperäisessä leikkauksessa. Kivut on kovat mutta reseptejä saa kasan kipuun. Valtaosalla ei ole mitään oireita, ei edes jälkitarkastusta. Älkää peljätkö! Omakin olo on jo ihan siedettävä...


    • leikkaustani

      kamalampaa juuri olekaan, mutta sinä viet kyllä voiton. Pystyn hyvin kuvittelemaan kauheat kokemuksesi, vaikka omasta leikkauksestani onkin kulunut jo muutama kymmenen vuotta.

      Olin 25-vuotias, kun nielurisani leikattiin ts. revittiin.
      Olin käynyt yksityislääkärillä, joka määräsi TYKS:iin leikkaukseen ja saman lääkärin piti leikata. Hän kuitenkin vain istui vieressä ja pisti kandin harjoittelemaan minun nielurisoillani.

      Leikkaus tehtiin aamupäivällä. Minua ei nukutettu, vaan kurkkua ainoastaan puudutettiin, mutta se ei todellakaan puutunut kunnolla. Ilm. leikkaus aloitettiin liian aikaisin.
      Kipu oli sietämätön, mutta leikkaus vietiin loppuun.Sitten haavat ainoastaan poltettiin.

      Olin todella kivusta järkyttynyt, kun minut vietiin osastolle. Sitten alkoi se oksennusruljanssi. Ts. verta vuosi jatkuvasti mahaan ja minä oksensin kerta kerran perään kuin marjapuuroa.
      Sitten, kymmenen aikaan illalla tultiin sanomaan, että minut viedään ommeltavaksi, koska verenvuoto ei lakkaa. Minä todellakin kauhistuin, kun kuvittelin, että raadeltua kurkkua ruvettaisiin ompelemaan.
      Ilm.vaistomaisesti jännitin itseni ihan äärimmilleen, koska pelko oli niin valtava.

      Silloin tapahtui ihme ja minulle selvisi, mitä tarkoittaa, kun joku asia on "veret seisauttava".
      Minun verenvuotoni pysähtyi siihen paikkaan ja lääkärin oli todettava, ettei ompelemista tarvitakaan.
      Kaipa minä olin jännittänyt itseni niin kipsiin, että kaikki verisuonetkin umpeutuivat. En tahtonut uskoa asiaa todeksi, mutta yhtään verta ei kuitenkaan enää valunut.
      Jos olisin tällaista keinoa yrittänyt, en varmastikaan olisi onnistunut, mutta kauhu oli niin suuri, että reaktioni tapahtuivat täysin spontaanisti.
      Nielemisrefleksi ei kotona pitkään aikaan onnistunut ilman jotain pulveria.

      Muistat varmasti nielurisaleikkauksesi lopun elämääsi. Minä ainakin muistan, vaikka olen ollut monessa suuressa leikkauksessa sen jälkeen.

      Siitä olen ollut onnellinen, että leikkaus kuitenkin kannatti. Jatkuvat kurkkukivut ja tulehdukset loppuivat tai ainakin niitä on ollut tosi harvoin.
      Tuntuu, ettei flunssakaan iske niin helpolla, kun ei ole nielurisoja pyydystämässä kaikenmaailman bakteereja ja viruksia.

    • Alexx___111222333

      Leikkauksen jälkeen en ole voinut syödä oikeastaan mitään kiinteätä ravintoa. Ensin suoranaisen kivun takia ja nyt viime aikoina sellaisen syyn takia, että nielu tuntuu ahtaalta. Sellainen tunne että puristaisi etusormella ja peukalolla kurkkua ja samalla koettaisi nielaista vaikkapa banaania tai lusikallista hernekeittoa. Painoa tippunut 8kg (90kg, nyt 82). Yleisesti heikko olo.
      Kävin päivystyksessä ed. tuntemuksen takia. Kurkussa ei enää peitteitä ja muutenkin ok. Kun kuvailin ruokaesimerkkiä, niin lekuri katseli peilillä kielen kantaan ja näki itsesulavat tikit. Ne aiheuttavat kiristystä ja tekevät nielemisestä epämiellyttävän tuntuista, johon ei auta kipulääkkeet. Tuntemus hävinnee kun tikit sulavat pois, n.10-14vrk kuluttua laitosta.
      Ihan jees, paitsi että leikkauksesta jo yli 3 viikkoa!!! Tohtori katseli tarkemmin lankojen väriä ja sanoi että tuosta väristä voi olla kuukauden tai kahden kuukauden kestäviä malleja. Niitä ei jälkivuotoriskin vuoksi voi poistaa nt astaanotolla vaan se vaatii kevyen nukutuksen. Käski ottaa yhteyttä tammikuun lopussa, jos nieleminen on yhä vaikeaa ja tikit ovat paikallaan.
      What a hell? Vihdoinkin selvitty Tyksin käsittelystä ja nyt pitäisi selvitä mahdollisesti lähes 4-5 viikkoa (jos tikit 2kk sulamismallia) nesteravinnolla ahtaan nielun kanssa?
      Mitäköhän tuosta nukuttamisessa tapahtuvassa poistamisessa voisi enää sattua? Poistavat kielen tai jotain muuta?
      Mitä itse tekisitte? Leikkaus vai nestekuuri edellisen kuukauden päälle? Witalis!!!!

      • Tiia16

        voiko siinä olla kyseessä joku hoitovirhe? jos on rahaa, leikkauttaa itsensä vaikka yksityisessä sairaalassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe