H-Hetki, ICT vai datis?

Kohtalon koura

Tässä muutaman kuukauden päästä alkaa hoohetki lähestyä, kun pitää valita ala. Lukio/amis kysymys ratkesi sillä, että olen laiska ==> amis, ei jaksa päntätä. Ei siitä enempää...

Mutta, tulevaisuuden kannalta ajattelin työtä. Se on mielestäni liian aikaista valita tämän ikäisenä, mutta se nyt on pakko, Suomi nyt on tällainen.

Kaksi "alaa", linjaa tms. kiinnosti minua:
ICT-Asentaja
Datanomi

Datanomit kuulema työllistyvät harvinaisen paskasti, ja onnekkaat datikset työssä joutuvatkin myymään hiiriä kalle 10v runettajalle. Itse kuvittelin Datanomien työnkuvaksi esim. internet-sivujen suunnittelua, ohjelmointia tms. jota etukäteen osaankin jo mielestäni varsin hyvin. Siksipä ei kiinnosta myydä näppäimistöjä ja GeForceja wowittajille.
ICT-Asentajan ammatista en oikein tiedä mitään, ATK - Elektroniikka asennuksia tehdään, mutta kuuluuko tähän mitään muuta?

Kumpaa suosittelisitte?

8

4054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k-koura

      Eli toiveena olisi jonkinlaista suunnittelu/ohjelmointityötä. Lisäksi kaikenlainen markkinointityö mitä ikinä onkaan kiinnostaa.

      Kertokaa jotain ICT-Asentajan työnkuvasta ja yleensäkin koko nimikkeestä... :S

    • trtrtrtrt

      En itse tiedä ICT-asentajan linjasta juuri mitään, mutta jos juuri ohjelmointi yms kiinnostaa niin datanomiksi vaan, tosin siellä asiat käydään hyvinkin perusteellisesti läpi, eli jos osaat jo etukäteen monia asioita niin voi olla vähän tylsää. Joku koulutus on kuitenkin hyvä olla.

      Datanomeille koulutusta vastaavaa työtä on tarjolla lähinnä isommilla paikkakunnilla. Kuitenkin käsittääkseni monet työnantajat palkkaavat mielummin amkista valmistuneen tietojenkäsittely-tradenomin kuin datanomin ohjelmointihommiin. Tämä on meikäläisestä vähän typerää, mutta sille ei voi mitään.

      Huomautuksena vielä, että jos itse opiskelet ohjelmointia tms pitkälle ja teet sitä oikein "sydämen kanssa", ja ja pystyt todistamaan osaamisesi työnhakutilanteessa, niin kyllä hyville osaajille aina töitä löytyy. Erikoisosaaminen on tämän päivän sana.

      • K-Koura

        Toiveena olisi päästä kommunikaatioalalle, kaikenlaisten uusien ideoiden kehittäminen jne. tuntuu meikäläisen hommilta. Olen mielestäni luova ja mielikuvituksellinen, siihen päälle läntätään ATK, Musiikki, Kuvis ja Matematiikka, jotka ovat kymppejä. Muut aineet valuvat sitten 6-8, pari poikkeusta ja käyttäytyminen vetää pohjanumerona joku 6-7.

        Mutta, toiveena olisi päästä esim. Soneralle, Nokialle, jollekin softayritykselle tms. töihin. Sehän nyt vain on toive ja yleensä työn nappaa se, jolla on ollut ahkeruutta (olen silmittömän laiska opiskelun pänttäämisen suhteen, siksi ylioppilastoiveet lensivät mäkeen, lisäksi haluan liksaa heti armeijasta päästyäni...) opiskella ne turhat ruotsit ja muut paskat.

        AMK:hon en välttämättä jaksa mennä, kuullut vähän juttua, että on rankat päivät ja paljon hommia. Itse en kestä semmoisia 9h päiviä välttämättä. Vapaa-aikaakin nääs on harjoitettava.

        Paikallisella amiksella ei ole tarjottavana kuin ICT-Asentajan ja Datanomin koulutusohjelmat. Datanomille on erikoistumisvaihtoehtona digitaalinen viestintä. ICT-Asentajan koulutusohjelmaan ei ole tarjolla erikoistumisvaihtoehtoja.

        Työnhaussa ja työhaastatteluissahan kannattaa mainita kaikki koulutuksen ulkopuolelta osaamista parantavat tekijät kuten työkokemus, harrastuneisuus jne.
        Mahtaisiko työnantaja innostua, jos esim. olen vääntänyt selainpelin tai jotain siihen suuntaan ja kerron tästä hänelle? No jaa, pitää miettiä kyllä tosissaan kumman otan... :S


      • dataope
        K-Koura kirjoitti:

        Toiveena olisi päästä kommunikaatioalalle, kaikenlaisten uusien ideoiden kehittäminen jne. tuntuu meikäläisen hommilta. Olen mielestäni luova ja mielikuvituksellinen, siihen päälle läntätään ATK, Musiikki, Kuvis ja Matematiikka, jotka ovat kymppejä. Muut aineet valuvat sitten 6-8, pari poikkeusta ja käyttäytyminen vetää pohjanumerona joku 6-7.

        Mutta, toiveena olisi päästä esim. Soneralle, Nokialle, jollekin softayritykselle tms. töihin. Sehän nyt vain on toive ja yleensä työn nappaa se, jolla on ollut ahkeruutta (olen silmittömän laiska opiskelun pänttäämisen suhteen, siksi ylioppilastoiveet lensivät mäkeen, lisäksi haluan liksaa heti armeijasta päästyäni...) opiskella ne turhat ruotsit ja muut paskat.

        AMK:hon en välttämättä jaksa mennä, kuullut vähän juttua, että on rankat päivät ja paljon hommia. Itse en kestä semmoisia 9h päiviä välttämättä. Vapaa-aikaakin nääs on harjoitettava.

        Paikallisella amiksella ei ole tarjottavana kuin ICT-Asentajan ja Datanomin koulutusohjelmat. Datanomille on erikoistumisvaihtoehtona digitaalinen viestintä. ICT-Asentajan koulutusohjelmaan ei ole tarjolla erikoistumisvaihtoehtoja.

        Työnhaussa ja työhaastatteluissahan kannattaa mainita kaikki koulutuksen ulkopuolelta osaamista parantavat tekijät kuten työkokemus, harrastuneisuus jne.
        Mahtaisiko työnantaja innostua, jos esim. olen vääntänyt selainpelin tai jotain siihen suuntaan ja kerron tästä hänelle? No jaa, pitää miettiä kyllä tosissaan kumman otan... :S

        Ohjelmointiuraa on melko turha haaveilla ammatillisen perustutkinnon (tai lukion/amm) pohjallta. Datanomitutkinto on nimenomaan perustutkinto, josta sitten lähdet eteenpäin, vaihtoehtoina yliopisto tai IT-tradenomi.

        Töihin voit toki päästä joksikin aikaa, huonolla palkalla. Mutta vakituista työtä ei tipu ilman tutkintoa. Jos sinulla todella on matematiikka 10, niin ei kannata jäädä ilman kunnon koulutusta.

        Rahanhimossaan moni sellainen, joka olisi voinut pärjätä paremminkin, on päätynyt vähän alle parikymppisenä hanttihommiin ja katuu sitä varmasti jossain vaiheessa.

        Huomautan sinulle vielä, jos et sitä ole hoksannut, että datanomitutkinnossa on 20 opintoviikkoa liiketalouden opintoja ja 20 ov suunnilleen niitä samoja aineita kuin peruskoulussakin oli. opiskelu ei siis ole pelkkää tietokoneen räpläämistä ja pelien kehittelyä. Valitettavan moni datanomiksi hakeutuva huomaa tuon liian myöhään.


    • Students

      ICT asentajia ja elektroniikka-asentajia ei juuri enään tarvita. Vanhoja koneita ei kannata korjata ja Nokian poistumisen myötä elektroniikan kasausta ei tarvita enää.

      Datanomi koulutus on hyvä perustutkinto ja alan opintojen jälkeen on hyvät jatkokoulutusmahdollisuudet ammattikorkeakoulussa.

    • laiskaamislainen

      Kysymys on ilmeisesti, että löytyykö laiskalle datanomille amiksesta hyväpalkkaista työtä heti valmistumisen jälkeen.

      Miten itse vastaisit kysymykseen?

      Oma olettamkseni on, etä pitää olla melkoinen "hannu hanhi" jos datanomin papereilla löytää asiallisesti palkattuja koodaushommia koko elämänsä aikana.

      Jokaista duunipaikkaa hakee about 200 jäbää, miten ajattelit, että laiska amisdatanomi, amk, yliopiston käynyt sijoittuvat tällaisessa haussa? Miten ajattelit erottautua hakemuksesi kanssa: "Hei olen pertti perusjätkä takahikiän datanomilinjalta ja ei oo yhtää kokemusta mutta hyväpalkkaiset duunit kiinnostais".

      Jos elettäis 1980-luvulla niin toi voisi mennäkin läpi mutta nyt on 2017 ja ei mee.

      Duunipäivät eivät sitten ole 2-4 tuntia, vaan 8-12 tuntia. Jos ei jaksa 9 tuntia koulussa niin miten jaksaa 12 tuntia duunissa?

      Mut jos on oikeen laiska niin se on ihan sama mihin kouluun meet niin valmistumisen jälkeen pääsee kortistoon, eikä tarvi laittaa mitään hienoja hakemuksia.

    • Gjifuj

      Ei kannata kun töitä ei löydy kummankaan koulutuksen takaa. Jokaista työpaikkaa hakee satoja hakijoita ja osa on varmasti pätevämpiä. Kannattaa siis käydä lukio ja hakeutua yliopistoon tai AMKiin.

      • ylitarjontaa

        Tuon takia noille aloille ei juuri ole aikuiskoulutustakaan tällä hetkellä. Pari vuotta sitten vielä hehkutettiin sitä kuinka tietokonealat on varma valinta tulevaisuudessa, mutta nyt kuitenkin puolet valmistuneista on työttömiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe