talopaketti

mie

Jos ostaisin esim sateelta suojaan talopaketin jättilaajuudessaan esim.n 55000 euroa.sen jälkeen teetättäisin loput valmiiksi saakka tutulla rakennusfirmalla/rakennusliikkeellä, niin millaisetkohan kustannukset tulisivat olemaan verrattuna, että ottaisi täysin avaimet käteen tai tekisi itse loppuun?
Mahtaako kellään olla kokemusta tällaisesta ratkaisusta?

49

21761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marika

kyselemässä samaa asiaa yhdessä talopaketti firmassa. Ja heidän mielipiteensä asiasta oli, että noin 1000€ per neliö eli siis jos talo on vaik 120neliöö niin silloin kulut oli 120 000€ mutta me ollaan kyllä sitä mieltä etä toi on vähän yläkanttiin heitetty arvio. Ja kun ajattelee sisätöitä... tapettien ym laittelua, ne osaa moni itsekin, eikä kannattais niistä maksaa jollekin ammattilaiselle.
      Tai no kukin tyylillään, mutta itse en vois kuvitellakaan et maksaisin jollekin reiskalle tapettien ja laittioiden ja keittiökaapistojen ym laittamisesta kun minä ja mieheni osattais se homma tehdä itsekin yhtä hyvin.

• aika

Itse tehden aikaa menee 3 kertaa enemmän kuin ammattimiehillä, mutta jos kallis vuokra ei juokse niin siitä vaan, voi siinä säästää vähän.

• Tero

ja palauttaa maanpinnalle - niinhän ne kaikki osaavat tehdä ne helpot viimeistelytyt ja säästävät selvää rahaa - ainakin kuvitelmissaan.

• juu juu
        Tero kirjoitti:

ja palauttaa maanpinnalle - niinhän ne kaikki osaavat tehdä ne helpot viimeistelytyt ja säästävät selvää rahaa - ainakin kuvitelmissaan.

Pistä siihen talopaketin laskelmaan 10-15 % lisää niin pääset oikeaan lukuun.

Jos et ole ammattilainen rakentamisessa tai "edistynyt" harrastelija, ei sinun työsi arvoksi voi laskea juuri mitään.

• Marika
        juu juu kirjoitti:

Pistä siihen talopaketin laskelmaan 10-15 % lisää niin pääset oikeaan lukuun.

Jos et ole ammattilainen rakentamisessa tai "edistynyt" harrastelija, ei sinun työsi arvoksi voi laskea juuri mitään.

on kokemusta tapettien, laiitoiden ja kaapistojen ym asennuksessa. Olemme remontoineet kolme edellistä asuntoamme näin ja hyvä on jälki ollut, eikä aikaakaan ole mennyt niin kauaa ettenkö olisi sitä itse viitsinyt tehdä.

• Tero
        Marika kirjoitti:

on kokemusta tapettien, laiitoiden ja kaapistojen ym asennuksessa. Olemme remontoineet kolme edellistä asuntoamme näin ja hyvä on jälki ollut, eikä aikaakaan ole mennyt niin kauaa ettenkö olisi sitä itse viitsinyt tehdä.

säästä.

• eki
        Tero kirjoitti:

säästä.

Esim. Design-talossa säästää sillä, että naputtelee ulkovuorauksen paikalleen noin. 3000 euroa ja hyvitys siitä, että hommaa ja laittaa tapetit ja laminaatit paikalleen on 7000 - 8000 euroa. Kuka noita summia nyt pitää sitten suurina ja kuka pieninä. Minulle ainakin tuo 3000 euroakin on suuri raha. Ulkovuorausta on tulossa laittamaan talkooporukka samoin kuin laminaatteja.

• Satunnainen vierailija
        eki kirjoitti:

Esim. Design-talossa säästää sillä, että naputtelee ulkovuorauksen paikalleen noin. 3000 euroa ja hyvitys siitä, että hommaa ja laittaa tapetit ja laminaatit paikalleen on 7000 - 8000 euroa. Kuka noita summia nyt pitää sitten suurina ja kuka pieninä. Minulle ainakin tuo 3000 euroakin on suuri raha. Ulkovuorausta on tulossa laittamaan talkooporukka samoin kuin laminaatteja.

Jos kerran löytyy taitoa ja talkooporukkaa, niin miksi päädyitte avaimet käteen -ratkaisuun, josta sitten jätätte pois asioita? Veikkaan että teette itse myös muuta kuin ulkovuorauksen, tapetin ja laminaattien laitot. D-talo pesee kätensä vastuiden osalta varmasti kaikesta siitä mitä itse teette ja sitä kautta paljosta muustakin.

• eki
        Satunnainen vierailija kirjoitti:

Jos kerran löytyy taitoa ja talkooporukkaa, niin miksi päädyitte avaimet käteen -ratkaisuun, josta sitten jätätte pois asioita? Veikkaan että teette itse myös muuta kuin ulkovuorauksen, tapetin ja laminaattien laitot. D-talo pesee kätensä vastuiden osalta varmasti kaikesta siitä mitä itse teette ja sitä kautta paljosta muustakin.

No mitähän tuo edellinen viesti nyt oli tarkoittavinaan. Tokihan siinä nyt muutakin tehdään, piha- ja pohjatyöt yms. mitkä eivät kuulu D-talon toimitukseen. Ja kyllä talkooporukan käytölläkin on rajansa, muutamana viikonloppuna ja kesälomaviikkona kehtaa sukulaisia vaivata, ei useammin. Sen vuoksi nuo on ne ainoat työt mitä itselle olen ottamassa.
        Avaimet käteen -ratkaisun syynä on kyllä se, ettei aikaa ja osaamista riitä siihen, että alkaisi enempää osallistumaan.

• Käteen
        eki kirjoitti:

No mitähän tuo edellinen viesti nyt oli tarkoittavinaan. Tokihan siinä nyt muutakin tehdään, piha- ja pohjatyöt yms. mitkä eivät kuulu D-talon toimitukseen. Ja kyllä talkooporukan käytölläkin on rajansa, muutamana viikonloppuna ja kesälomaviikkona kehtaa sukulaisia vaivata, ei useammin. Sen vuoksi nuo on ne ainoat työt mitä itselle olen ottamassa.
        Avaimet käteen -ratkaisun syynä on kyllä se, ettei aikaa ja osaamista riitä siihen, että alkaisi enempää osallistumaan.

Design-talo on kaukana avaimet käteen talosta ja kallis. Itse otan talopakettifirmalta täysin avaimet käteen kastelli hoviherra 110-s:n johon olohuoneen lisäerkkeri ja pieniä muutoksia( 2 ikkunaa ja sisälle lisää ovia) sekä erillinen autotalli varasto katos siihen kuuluu myös. Itselle kuuluu tontin osto ja liittymien hankinnat. Hinta 125000 euroa

• Utelias
        Käteen kirjoitti:

Design-talo on kaukana avaimet käteen talosta ja kallis. Itse otan talopakettifirmalta täysin avaimet käteen kastelli hoviherra 110-s:n johon olohuoneen lisäerkkeri ja pieniä muutoksia( 2 ikkunaa ja sisälle lisää ovia) sekä erillinen autotalli varasto katos siihen kuuluu myös. Itselle kuuluu tontin osto ja liittymien hankinnat. Hinta 125000 euroa

kuulostaa liian edulliselta? Kuuluuko tuohon perustukset? Paljon paketin osuus on tuosta kokonaishinnasta?

• eki
        Käteen kirjoitti:

Täytyypä sanoa suoraan, että en usko tuohon 125 000 hintaan, ainakaan jos tuohon hintaan sisältyvät myös perustukset ja autotalli. Ei kyllä millään ole mahdollista tai sitten joku tekee hommia tappiolla. Ja miten niin D-talo ei ole avaimet käteen -ratkaisu???

• piia
        Käteen kirjoitti:

Kyselimme nimittäin suosikkikansion seuraavaa taloanro 7.Miljoonalla saisi siis mummonmarkoissa, en usko että 10 lisäneliötä maksaa 250000 mummoa.

• piia
        Utelias kirjoitti:

kuulostaa liian edulliselta? Kuuluuko tuohon perustukset? Paljon paketin osuus on tuosta kokonaishinnasta?

..ei ainakaan meidän miljoonalla saisi taloon..siis mummoissa.

• Satunnainen vierailija
        eki kirjoitti:

Yleensä vaan nuo avaimet käteen talot tai vaikka tilaelementtitalot ovat hinnaltaan kilpailukykyisiä silloin kun niihin ei tehdä mitään muutoksia. Kun jotain jätetään pois niin hyvitykset ovat mielestäni aivan liian pieniä suhteessa todellisiin kustannuksiin. D-talon hyvityksiin en tosin ole tutustunut.

• Tero
        eki kirjoitti:

nuo "hyvityshinnat".

• Tero
        eki kirjoitti:

ulkolaudoituksen asennukseen. Hehh.

• Tero
        Käteen kirjoitti:

jolle tulee selviämään kylmällä tavalla nuo todelliset kokonaiskustannukset. Pitkä luettelo jotka eivät - yllätys yllätys, kuulunutakaan avaimet käteen toimitukseen ja laskutetaan erikseen.

• ehkä
        Tero kirjoitti:

nuo "hyvityshinnat".

Ehkä työn lisäksi puuttuu ulkovuorilaudoitus. Siinä sitä sitten ihmetellään, että omalla työllä tehty säästö katoaa taivaan tuuliin?

• eki
        Tero kirjoitti:

nuo "hyvityshinnat".

Hyvityshinnat on kyllä varmistettu ja kannattaisi lukea viestit kunnolle ennen kuin alkaa v...lemaan talkoohommista. Ilmeisesti sinua ahdistaa se, että jollakin on tuttuja, sukulaisia ja ystäviä jotka mielellään tulevat muutamana viikonloppuna ja kesälomallaan auttamaan.

Taitaa Tero sinulla olla tässä talopakettiasiassa pieniä patoutumia kun pitää joka viestiin vastailla tuollaisella ääliömäisellä tavalla. Mutta yritetään ymmärtää sinuakin ja me rakennellaan ihan rauhassa talojamme...

• Anssi

Jos haluat pinnat vähänkin paremmaksi kuin jossain vuokrakämpässä, niin toi tonttu neliölle tulee taatusti jäämään alakanttiin.

Tonnin neliöhintaan pääsee, jos tyytyy suunnilleen kaikessa halvimpaan. Harva rakentaa taloa alle 1250€/neliö, jos tarvitaan jonkin verran vierasta työvoimaa, niin hinta on helposti 1400€ neliölle ja enemmänkin.

Mitoittaakaa laina anakin reilusti yli tuon tonnin neliö, ettei sitten tarvitse myydä kesekeneräistä taloa alle omakustannushinnan.

• Anssi
        Marika kirjoitti:

Huoneiden pinnat ja kaappien asennus ei ole kuin parin kolmen viikon homma harrastelija rakentelijaltakaan. Jos veraa sitä kokotalon töihin, joka on luokkaa yksi miestyövuosi, niin siitäpä voikin jo päätellä että säästö kertyy peräti jotain 5% työkustannuksista, eli noin kolme tonnia.

• Anssi
        eki kirjoitti:

Ton laminaattihyvityksen täytyy kyllä sisältää myös tarvikkeet, eli laminaatit jää kokonaan pois tarjouksesta. Jos hyvittävät pelkästä asennuksesta noin paljon, niin kannattaa ehdottomasti tehdä itse. Yksi mies laittaa helposti illassa yhden huoneen.

Ulkovuorauksen laittaminen ja viimeistely on melko hidasta puuhaa. Ostaisin tuon työvaiheen tuolla hinnalla.

• eki
        Anssi kirjoitti:

Ton laminaattihyvityksen täytyy kyllä sisältää myös tarvikkeet, eli laminaatit jää kokonaan pois tarjouksesta. Jos hyvittävät pelkästä asennuksesta noin paljon, niin kannattaa ehdottomasti tehdä itse. Yksi mies laittaa helposti illassa yhden huoneen.

Ulkovuorauksen laittaminen ja viimeistely on melko hidasta puuhaa. Ostaisin tuon työvaiheen tuolla hinnalla.

Joo, kyllä näin on. Eli D-talo hyvittää n. 8000 euroa tapetointien ja kuivan tilan lattioiden tekemisestä ja tarvikkeet pitää itse hankkia. Siis laminaatit, tapetit ja maalit. Lattia on niin valmis, että laminaatin alle ei tarvitse hankkia mitään. Siinä mielessä tuo hyvitys ei kauhea ole. Toisaalta laminaatteja löytää aika ajoin aika edullisesti ja toisaalta vaimo on tyytyväinen kun saa kierrellä kauppoja ja etsiä tapetteja ;)

Tuo ulkovuoraus vie varmasti muutaman mihen porukalta yhteensä viikon verran (arvausta...) mutta tosiaan ilmaista työvoimaa (ruoka / olutpalkalla) ja leppoista yhdessäoloa, joten on siinäkin puolensa. Ja kyllä 3 tonniakin rahaa on.

• Anssi
        Tero kirjoitti:

ulkolaudoituksen asennukseen. Hehh.

Ulkolaudoitukesen naulaaminen on pikku porukalla suunnilleen viikon homma, jos sisältyy räystäiden aluslaudotus, nurkat, otasalaudat, ikkunalaudat, niin siihen menee pari vikkoa. Kuinka moni sukulaisista on valmis uhraamaan pulet kesälomastaan?

• Anssi
        eki kirjoitti:

Joo, kyllä näin on. Eli D-talo hyvittää n. 8000 euroa tapetointien ja kuivan tilan lattioiden tekemisestä ja tarvikkeet pitää itse hankkia. Siis laminaatit, tapetit ja maalit. Lattia on niin valmis, että laminaatin alle ei tarvitse hankkia mitään. Siinä mielessä tuo hyvitys ei kauhea ole. Toisaalta laminaatteja löytää aika ajoin aika edullisesti ja toisaalta vaimo on tyytyväinen kun saa kierrellä kauppoja ja etsiä tapetteja ;)

Tuo ulkovuoraus vie varmasti muutaman mihen porukalta yhteensä viikon verran (arvausta...) mutta tosiaan ilmaista työvoimaa (ruoka / olutpalkalla) ja leppoista yhdessäoloa, joten on siinäkin puolensa. Ja kyllä 3 tonniakin rahaa on.

Kyllä siihen menee pariviikkoa, jos suostuvat olemaan vähemmän leppoisia. Kerro sitten miten meni.

• Ape
        Marika kirjoitti:

Kannaattaakohan sitä talopakettiakaan ottaa? Äkkiäkös sinä näppärän miehesi kanssa semmosen kasaat...

• m135

jos rakennat talon 1000€/neliö, saatte tulla rakentamaan mulle toinenkin talo. Kokemusta löytyy ja voin sanoa et talosi tule olemaan puoli valmis noilla neliö hinnoilla!

• rakentanut
        Tero kirjoitti:

säästä.

no missäs se säästö sitten tulee ??? Timpureilla ei runkorakenteissa eikä ulkopuolen teossa kauan mene mutta sitten kun tullaan sisätöihin viimeistelyhommiin niin aikaa palaa ... eli kyllä sisätöiden itse tekemisellä aivan varmasti säästää, itse tein myös näin joten taidat olla itse alan ammattilainen joka ei hyväksy jos rakentajat itse tekevät :-)

• toinen rakentanut
        eki kirjoitti:

Hyvityshinnat on kyllä varmistettu ja kannattaisi lukea viestit kunnolle ennen kuin alkaa v...lemaan talkoohommista. Ilmeisesti sinua ahdistaa se, että jollakin on tuttuja, sukulaisia ja ystäviä jotka mielellään tulevat muutamana viikonloppuna ja kesälomallaan auttamaan.

Taitaa Tero sinulla olla tässä talopakettiasiassa pieniä patoutumia kun pitää joka viestiin vastailla tuollaisella ääliömäisellä tavalla. Mutta yritetään ymmärtää sinuakin ja me rakennellaan ihan rauhassa talojamme...

Yep samaa mieltä näistä Teron ja Anssin kommenteista :-)) ... mutta rakennelkaa hyvä ihmiset vaan ei se niin kummaa ole ettei siihen ihmiset pystys :-))

• Arska
        m135 kirjoitti:

jos rakennat talon 1000€/neliö, saatte tulla rakentamaan mulle toinenkin talo. Kokemusta löytyy ja voin sanoa et talosi tule olemaan puoli valmis noilla neliö hinnoilla!

no rakentaahan sen talon alle 1000 e/neliö jos itse viitsii olla hommassa mukana, mulla n. 900 e/neliö autokatoksellinen talo mutta en tosiaan siihen hintaa muille alkais tekemään :-)

• mölli
        eki kirjoitti:

Eki olet huumormiehii ;D

• kääteen
        Tero kirjoitti:

jolle tulee selviämään kylmällä tavalla nuo todelliset kokonaiskustannukset. Pitkä luettelo jotka eivät - yllätys yllätys, kuulunutakaan avaimet käteen toimitukseen ja laskutetaan erikseen.

Hinta todellakin 125t euroa. Siihen kuuluu kaikki paitsi tontti ja liittymät(sähkö ja lvi). Kaikki on siinä, eli ei mikään hinta-arvio. Kaveri teetti samassa firmassa ja kaikki piti kutinsa. Design-talo ei ole avaimet käteen, koska siinähän joutuu tehdä aika paljon itse ja varsinkin paskahommat. Tähän meidän kauppaan kuuluu kaikki, ALUSTA LOPPUUN!

• Jormajarmo
        kääteen kirjoitti:

Hinta todellakin 125t euroa. Siihen kuuluu kaikki paitsi tontti ja liittymät(sähkö ja lvi). Kaikki on siinä, eli ei mikään hinta-arvio. Kaveri teetti samassa firmassa ja kaikki piti kutinsa. Design-talo ei ole avaimet käteen, koska siinähän joutuu tehdä aika paljon itse ja varsinkin paskahommat. Tähän meidän kauppaan kuuluu kaikki, ALUSTA LOPPUUN!

Ymmärsinkö oikein. Tuohon hintaan kuuluu siis:
        -Kaivuutyöt tontilla
        -Maa-ainekset
        -Pohjat alusta loppuun, paalutuksineen tai louhintoineen
        -Valut (alapohja)
        -Luvat,asemapiirrokset,rakennuspiirrustukset jne
        -Runko asennettuna
        -Sähköt ja putkityöt tehtynä
        -Vesi yms kalusteet ja tarvikkeet
        -Kosteat tilat valmiina
        -Pintamateriaalit
        -Ulkovuoraus asennettuna
        -Kaikki eristykset
        -Vesikatto asennettuna

Varmaan paljon unohtui, mutta hinta on halpa jo noilla. Mutta taitaapa kaikenlaista pientä uupua toimituksesta, korjaa toki jos olen väärässä.

• käteen
        Jormajarmo kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein. Tuohon hintaan kuuluu siis:
        -Kaivuutyöt tontilla
        -Maa-ainekset
        -Pohjat alusta loppuun, paalutuksineen tai louhintoineen
        -Valut (alapohja)
        -Luvat,asemapiirrokset,rakennuspiirrustukset jne
        -Runko asennettuna
        -Sähköt ja putkityöt tehtynä
        -Vesi yms kalusteet ja tarvikkeet
        -Kosteat tilat valmiina
        -Pintamateriaalit
        -Ulkovuoraus asennettuna
        -Kaikki eristykset
        -Vesikatto asennettuna

Varmaan paljon unohtui, mutta hinta on halpa jo noilla. Mutta taitaapa kaikenlaista pientä uupua toimituksesta, korjaa toki jos olen väärässä.

Alusta loppuun ne tekee.Se on aivan valmis talo, täysin avaimet käteen. Kaikki tulee valmiiksi siihen hintaan. On se halpa. Kaveri joka kans rakennutti samassa firmassa on kyllä tyytyväinen. Mitään ei puuttunut toimituksesta.

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        käteen kirjoitti:

Alusta loppuun ne tekee.Se on aivan valmis talo, täysin avaimet käteen. Kaikki tulee valmiiksi siihen hintaan. On se halpa. Kaveri joka kans rakennutti samassa firmassa on kyllä tyytyväinen. Mitään ei puuttunut toimituksesta.

Kenen oot saanut rakentamaan Kastellilla talon avaimet käteen valmiiksi ja missä? Perimmäisessä Perussa? Uudellamaalla jos toi onnistuu talotoimittajan puolesta, niin vastaappa äkkiä... vähän vaikea uskoa omien kokemusten perusteella!

• talo
        m135 kirjoitti:

Itse muutimme viime kesänä rakentamaamme taloon. neliöitä 98 ja autotalli päälle. tontteineen (omistus) ja kaikkine muine kuluineen talolle tuli hintaa 90 000 e. Itse rakensimme suurimman osan. Talkoovoimat olivat myös käytössä sekä timpuri jokusen viikon. Enkä väittäisi kotimme vastaavan sitä vuokraluukkua, josta lähdimme... Omilla ratkaisuilla voi itseasiassa säästää paljonkin, laadusta kuitenkaan tinkimättä. Voihan kaakeleita ostaa timanteilla ja kultauksilla varustettuinakin...tai palkata sisustussuunnittelijan tms. Sijainti vaikuttaa myös paljon (luulisin, että eteläsuomessa olisi lähes mahdotonta rakentaa tähän hintaan). Aikaa meni lähes vuoden, koska pidimme myös vapaa päiviä.

• telllu
        Ape kirjoitti:

Kannaattaakohan sitä talopakettiakaan ottaa? Äkkiäkös sinä näppärän miehesi kanssa semmosen kasaat...

KU TOLLASEN VIESTIN LAITOIT?????

• paavo rakentaja

niin se vaan on että tapetointi ym työt on viimmeistelyä.
      todellisia kustannussäästöjä saat kun valitset rakennuspaikan valmiin tien varrelta,kunnallistekniikan läheisyydestä ja tasaiselta kuivalta maalta.
      perustus on talon tärkein elementti,älä siis rakenna paalujen varaan se maksaa todella paljon.
      talopaketeissa ja niiden toimittajissa on eroja.

• kohta alkaa

lupaa tehdä perustuksista lähtien paketin hintaan, liittää kunnalistekniikan ja sähkön.
        valmista taloa, jossa asutaan pääset katsomaan ja kyselemään miten meni. aika hyvä, häh?
        102m2 89000e valmis 1-4vk, voiko olla??

• shine

elikkä talopaketin kokonaishinnaksi tulee noin kolmella kerrottuna se talopaketin hinta elikkä vaikka tuo 55000 * 3 = niin saat sen arviom ssiitä hinnasta.(noin arvio) tämän kuulin äidiltäni joka kävi asuntomarkkinoilla.
      se verta voin sanoa että tuttava pariskunta osti asunnon ja remppaavat sitä nyt ja se on todella ressaavaa ainakin heille molemmat ovat työssä ja illalla remppaillaa.

• Meikä

Noin 150 000-200 000 Eur riippuen siitä kuinka paljon tekee itse.... Halvimmassa tapauksessa työt noin 80% itse...

• telllu

kyllähän talopakettiin menee rahaa jos on paljon neliöitä ja haluaa kaiken viimeisen päälle... meille tulossa talo 112neliöö ja todellakin meille sanottiin että 1000e/neliöön on hyvä varautua... meillä tehdään säältä suojaan vieska talopaketti ja loput itse paitsi nuo sähkötyöt...

• sepi

Sukulaiset näkee aina painajaisia näistä: Runko pystyyn ja minä teen loput -miehistä.
      Yksi sukulaiseni rakentaa parhaillaan pakettitaloa. Kaveri on ihan nikkaritaitoinen kaveri, mutta väkisin siellä tarvii koko ajan lisäkäsiä. Töihin joutuu siis siskot, veljet ja appiukot. Ja talkoisiin kutsutaan vielä muitakin tuttuja.
      Näissä hommissa kaikkia vituttaa rakennella toisten taloja, mutta kukaan ei kehtaa kieltäytyä.

Tosta hinta-arviosta. Avaimet käteen = 3 kertaa tuo paketin hinta, niin on lähellä. Lisäksi tietysti tontti.

• talomyyjä

Minä kerron tarkan hinnan, kunhan
      vastaat muutamaan kysymykseen:
      Minne rakennat?
      Millainen pohjaratkaisu?
      Paljonko huoneistoalaa?
      Paljonko lämmintä varastotilaa/autotallia?
      Millainen perusmaa?
      Mikä runkomateriaali?
      Millainen verhous?
      Mikä lämmitystapa?
      Millainen ilmanvaihtotapa.
      Muuta roskaa me emme tarvitse hinnoitteluun, koska tapauksessasi uskon, että olet tyytyväinen "tavalliseen ja asialliseen".
      Muuten kysyisit tätä minulta tai kollegaltani maksua vastaan, eli olisit jo palkannut asiantuntijan.
      Kaikki näsäviisaat ranet voivat sitten pitää turpansa kiinni ja katsella kummissaan kun hinnoittelen hankkeenne.
      Miksi muuten ostat "säältä suojaan" -toimituksen?
      Sehän on yleensä täyttä huijausta, koska asiakas joutuu tekemään ne kaikkein vaativimmat, vesikaton asennuksen ohella tehtävät työt.
      Työt, joissa talotehtaan ammattimiehilläkin olisi aihetta lintsaamiseen.
      Ota vesikatto asennettuna se paketti, niin saat asiallisen asennuksen takuineen.
      Ja ota joku toinen paketti talomyyjältä johon luotat ja joka vastaa kysymyksiisi eikä kiertele turhia.

• telllu

katson pitääkö paikkansa...

paikka on koivisto, keski-suomi

pohjaratkaisuna 4h, keittiö, sauna, 2wc, vaatehuone, kodinhoitohuone...

huoneistoala; 112neliöö.

varastotilaa: 2autopaikkaa (kylmätila), liiteri ja varastohuone n. 5neliöö

perusmaa: sammal, isoja kiviä, ja pikkuinen mäki, metsää...

verhous: puuverhoilu

lämmitystapa: sähkö takka/leivinuuni

Säältäsuojaan siksi että rakennamme syksyllä joten on mukavampi sitten itse tehdä lisää taloon kun on katto päänpäällä... vesikatto kuuluu myös asennukseemme. Mielestämme meidän kysymyksiin on vastattu todella hyvin ja olisi kiva kuulla sinun ASIANTUNTIJAN ;) kommentti talostamme koska olemme sen hinnoitelleet asiantuntijalla ...voisimme vertailla tuntijoidemme hintaluokituksia siten... hyvää kesän jatkoa!

• pitkää päivää

itse rakennin pari vuotta sitten,ja maksoi n.400000tmk.ilman tontin hintaa.n.vuosi meni,eikä perustusten teon jälkeen paljon sukua vaivattu.hommaahan on paljon,eikä mitään aikarajoja kannata laittaa.säästöä syntyy kilpailuttamalla ainakin suuremmat hankinnat.esim sähkötyöt halvimman ja kalleimman välillä 100%. mutta saahan siihen menemään vaikka kuinka paljon jos ostaa kalleinta.

• talomyyjä

Tuollaiset paskapuheet 70 000 taloista ajavat perheitä velkataakan rasittamiksi ja avioeroon asti.
        Lopettakaa kehuminen, koska 90% kansasta ei ole sellaisia supersuoriutujia kuin te.
        Tosiasiassa 1000€/m2 on minimi jolla voi edes yrittää.

• <z
        talomyyjä kirjoitti:

Tuollaiset paskapuheet 70 000 taloista ajavat perheitä velkataakan rasittamiksi ja avioeroon asti.
        Lopettakaa kehuminen, koska 90% kansasta ei ole sellaisia supersuoriutujia kuin te.
        Tosiasiassa 1000€/m2 on minimi jolla voi edes yrittää.

on niin että sitä rahaa uppoaa yllättävän moneen paikkaan mitä ei osaa etukäteen laskea. Rakentaminen on kovaa puuhaa kun sen tekee normaalin työpäivän päälle. Hermot on aika kireällä ja jos vielä alkaa rahatkin loppumaan niin... VARATKAA väh. 10-15% enemmän pelivaraa mitä talömyyjät ym. väittää. Tällä hetkellä korot on melko edulliset ja saahan sen lainan maksaa nopeamminkin takaisin mitä on sovittu. Ja välttämättä halvin ostohinta ei ole edullinen pitkän päälle. Kukaan ei ole seppä syntyessään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3211
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57