Kuinka pitkään olette ajatelleet imettää tai olette imettäneet ensimmäisiä lapsianne.
Tiedän että jotkut suuttuvat tästä teksistä mutta kirjoitan silti.
Minä koen imettämisen erittäin hankalaksi ja turhauttavaksi. Hyvän asennon löytäminen on vaikeaa, rinnat ovat jatkuvasti kipeät ja vaatteet jatkuvasti maidossa kun useampikaan liivinsuojus ei toisinaan riitä. Imettäminen onnistuu minulta vain tietyssä asennossa, en siis pysty liikkumaan lapseni kanssa juurikaan mihinkään koska en saisi häntä syötettyä. Aluksi päätin että imetän nelisen kuukautta mutta nyt on alkanut tuntumaan että jaksankohan niinkään kauaa. Tuntuu kuin olisin lypsylehmä. Varsinkin se on tosi ikävää etten pysty liikkumaan oikein mihinkään, tulen ihan mökkihöperöksi täällä kotona. Sitten on vielä tämä kamala syyllisyys siitä että tunteeni imetystä kohtaan ovat näin totaalisen negatiiviset. Muuten yhteiselo pienen kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin ja olen erittäin onnellinen, tämä imetys asia vain varjostaa mieltä.
kuinka pitkään imetätte?
26
5042
Vastaukset
- ,,,,
11kk vierotin tissistä. Mun mielestä se on itsekunkin oma asia tuo imetys ja ketään ei siitä pidä arvostella.
- imetetä.
Mulla poika on vasta vajaa 3 viikkoa. Imetys on ollut vasten mielistä koko tämän ajan. Nyt maidon tuotto on aivan finaalissa.
Korviketta kuluu ja paljon.
Yllättävää miten imetys saa mielen matalaksi, kun ei pysty ruokkimaan omaa lastaan ilman apuja. - äitipöllö
Minä imetin esikoistani 9 kk ajan. Kyllä ne ensimmäiset 3 kk olivat tosi sitovia, kun tyttö söi usein ja kerrallaan aina vähintään puoli tuntia. Mutta kun aloin antamaan muutakin kuin tissiä, alkoi elämä helpottaa. Ei tarvinnut enää joka nälkään tissiä tarjota, vaan lyhyillä kaupunkireissuilla saattoi antaa jotain muuta evästä, ja jättää imetykset kotioloihin.
Alkuperäisen tilanteessa pelkkä imetyksen vähentäminen, ja osittain korvikkeelle siirtyminen voisi helpottaa tilannetta. Ajoitat imetykset sellaisiin ajankohtiin vuorokaudesta, jolloin olet aina kotona. - ...
Imetin esikoistamme 2-vuotiaaksi asti. Olisin jatkanut ehkä jopa pitempäänkin, mutta tulin raskaaksi enkä halunnut riskeerata raskautta, vaikka moni lähde lupaakin, ettei vanhemman lapsen imetys normaalissa raskaudessa vaaranna uutta raskautta.
Noh, mutta asiaan...
Imetin ensimmäiset kuukaudet myös ihan yhtenään. Laskelmoin kerran, että kun poika oli 1½-2:n tunnin välein ympäri vuorokauden tississa kiinni puolisen tuntia kerrallaan, imetin häntä vuorokaudessa yhteensä siis melkein 6 tuntia, joka päivä. Kyllähän siinä tietysti tuntee olevansa olemassa vain ja ainoastaan yhtä asiaa varten.
Mutta niihän se oikeasti olikin. Olin sinä aikana olemassa vain lasta ja muun hoidon ja huolenpidon lisäksi nimenomaan imetystä varten. En käynyt melkein missään, koska kotiin oli palattava imetysten takia, jos johonkin lähdin käymään ilman lasta.
Ja onneksi maitoa riittikin hyvin ja poika oli jo 5 viikkoisena yli 6 kiloinen. (nykyään on ihan normaalikokoinen leikki-ikäinen:)
Hän ei koskaan oppinut imemään tuttipulloa eikä imenyt huvituttiakaan tms. Täysimetystä jatkoin noin puoli vuotiaaksi asti.
Vaikka imetys "kahlitsi" ;) minut täysin lapseeni, olen todella onnellinen, että imetys onnistui niin hyvin. Tunsin sen olleen tärkein tehtäväni elämässä sillä hetkellä. Olevani osa luonnon kiertokulkua kun ruokin omaa jälkeläistäni. Ja kyllä! Olihan ne rinnat kipeät aluksi (vastasyntynyt imee niin hurjan kovaa), mutta ajan myötä rinnanpäät tottuivat, ja imetys tuotti ihan todellista mielihyvää ja yhteydentunnetta poikani kanssa. Tässä ehkä syy siihenkin, miksi halusin jatkaa imetystä mahdollisimman kauan. Pitkä imetys mielestäni teki äidin ja lapsen suhteeseen sellaisen yhteisen hellyyshetken, johon kukaan muu ei pystynyt. En tietenkään väheksy pulloruokinnankin hellää hetkeä, mutta uskoisin kuitenkin tilanteen olevan silti hieman erilainen, kun äidin ja lapsen toistensa kosketuksen välissä ei ole pulloa, vaan lapsi on tiiviisti kiinni äidissä.
Mökkihöperyyskin on ihan luonnollista, mutta itse ainakin otin sen asenteen, että tämä on tilanne nyt ja elämä jatkuu kyllä imetyksen jälkeenkin. Sitten ehtii käydä missä haluaa. Olin ylpeä siitä alkukantaisesta tunteesta, että elän jälkeläistäni varten. :)
Mutta en väheksy ketä'än, jos imetys ei onnistu. Tässä vain oma kertomukseni, miten meillä meni. Odotan nyt toista ja olen suunnitellut häntäkin imettäväni mahdollisimman pitkään, jos vain maitoa riittää, eikä mitään muitakaan vaikeuksia ilmaannu. :)
Tsemppiä kuitenkin vauvasi kanssa ja mieti sitä osittais-imetyksen mahdollisuutta, mitä joku ehdottikin... - näin.
Ekaa ja toista osittaisimetin n. kuukauden, kolmatta täysimetin 2kk ja jatkoin osittaisella kuukauden verran. Nyt neljättä olen täysimettänyt vajaan 4kk ja jatkan niin pitkää kun jaksan ja kestosta en tiedä. Hassuinta tässä neljännessä imetyksessä on se että mun piti imettää vaan sairaalassaoloaika ja antaa heti kotiin päästyä korviketta mutta näin mennään. Aiemmilta tietenkin olin haaveillut piiiitkästä imetyksestä mutta ne kaatu ihan tiedon puutteeseen.
- sitä sanotaan
että kuusi viikkoa pitäisi yrittää sinnitellä imetyksen kanssa, ennen kuin alkaa miettiä lopettamista. 6-8 viikon jälkeen yleensä imetys sujuu jo hyvin! Lyhyt aika elämässä nähdä vähän vaivaa pienen ihmisalun eteen.
Mulla neljän kuukauden ikäinen vauva, joka saanut tuttelia koko ajan rintamaidon lisäksi. Vauvaa en ala nälässä pitämään, ja tyytyväinen ja iloinen vauva on ollut! Vauvasta huomaa että imetys on tärkeää hänelle. - noin 50 kk imettänyt
Alku on juuri tuommoista, mutta sitten rinnat tottuu, ne eivät enää vuoda, lapsi oppii syömään eri asennoissa, äiti oppii imettämään eri asennoissa , maidon tuotanto tasaantuu jne... Alku on aina hankalaa, mutta sitten harjoittelu ja ahkera imettäminen palkitaan.
- valois*
Ekaa imetin noin 1v4kk, tätä toista olen nyt imettänyt 5kk ja jatkan edelleen. Ekan kanssa imetyksen 3 ekaa kuukautta oli aivan kamalaa aikaa. Olin aivan märkä jatkuvasti liiasta maidosta, heruminen sattui, kuin olis puukotettu, rinnat oli tosi arat ja olivat joko aivan tyhjät tai sitten pakkaantuivat herkästi, lapsi vaati maitoa milloin missäkin, kun en älynnyt opettaa tutille. Kaikki muuttui siinä kolmen kuukauden paikkeilla, loppu sujui, kuin tanssi, ei mitään ongelmia... tosin tuttina toimin senkin jälkeen...
Toisen lapsen kanssa sama juttu, kävi jopa mielessä, että en enää jaksa, mutta en saanut pientä syömään pullosta, joten jatkoin itseni kidutusta, joka loppui, kun lapsi oli 3 kk, siitä imetys rupesi sujumaan ja kun tämä nuorempi syö tuttia, ei imettää tarvitse missään kaupan jakkaroilla :))
Kun vaan kestää sen alun, niin kyllä se sitten palkitsee myöhemmin. Tosi kätevää on, kun ei tartte raahata maitopulloja ja pilttejä matkassa, vaan imettää :)
- jo 1v 8kk
Alussa kaikki on hankalaa, älkää ihmiset lannistuko. Kyllä se siitä iloksi muuttuu ja imetyksessä on niin paljon hyvää, ettei sitä kannata ensimmäisestä vastoinkäymisestä roskakoppaan heittää.
Itselläni on 1v 7kk maitoallerginen poika, jota imetän siis vieläkin kymmenisen kertaa vuorokaudessa. Muita maitotuotteita kun ei saa antaa, olen katsonut tämän olevan luonnollisin keino saada kasvuun tarvittava maito. Ja kyllä, yölläkin kerran. Nukkuu vieressäni muutenkin, eli siinä samalla se menee.
Tarkoitus ei ole vierottaa poikaa vielä, kotona hoidan häntä ensi syksyyn saakka. Katsellaan sitten uudestaan.
Mutta kukin taaplaa tyylillään. Joulunjatkoja, imettäjät!- sen pitäisikin
mennä että jokainen tekee kuten parhaaksi näkee ja tuntee ja liian herkästi ihmiset kritisoivat toisiaan joko liian lyhyellä tai sit jopa pitkällä imetyksellä.
- 8vkoa
Mä imetin poikaani ensimmäiset 8 viikkoa, mutta sai alusta asti myös korviketta. Olin pitänyt jotenkin itsestään selvänä, että täysimetän ekat 6kk:ta, ja se miten vaikeaa se homma loppujen lopuksi oli, tuli ihan yllätyksenä.
Mulla asiaan vaikutti sekin, että olen yksin pojan kanssa. Kaikki sanovat, että äiti elää VAIN JA AINOASTAAN vauvalle, ja imettää vaikka kellon ympäri jos on pakko.
No, mulla se ei oikein ollut mahdollista, oli pakko hoitaa koti, siivota, tehä ruokaa, pestä pyykkiä, ulkoiluttaa koira ja käydä kaupassa. Ja mikä tärkeintä, oli pakko nukkua, kun ei ollut sitä miestä, joka neljältä tulisi kotiin ja auttaisi.
Nyt kun ajattelen että jos joskus haluaisin lisää lapsia, niin en edes haluaisi imettää. Tuntuu pahalta edes sanoa niin, mutta mä koen koko imetyshomman tosi ahdistavana.
Tavallaan olen kateellinen kun näen imettäviä äitejä, onhan se kuitenkin luonnollisin tapa syöttää lasta, mutta tosaalta en kyllä tunne huonoa omaatuntoa vaikkean omaa poikaani kauaa imettänytkään. Toisaalta tuntuisi kyllä pahalta suoraan aloittaa korvike eikä edes yrittää imettämistä, vain koska ei "halua"... Joten ehkä jää toinen lapsi hankkimatta..:D - Bubona
Nyt takana 5kk täysimetystä, sitä ajattelin jatkaa 6kk asti. Ja sitten osittain 1-1,6v asti.
Tuttava piirissäni kaikki lopettaneet imettämisen 1-3kk syntymästä, ei edes osittain imetystä vaan siita pelkällä korvikkeella ja soseilla, se on ollut heidän päätöksensä. Oon täysin sitä mieltä että jokainen on paras äiti omalle lapselleen teki miten tahansa, ei pakolla imettävä äiti ole yhtään sen parempi kuin korvikettakaan antava, molemmat tietävät oman tilanteensa ja rajansa parhaiten. Enemmän mun mielestä on haittaa lapselle siitä jos vanhemmat/äiti stressaa kauheesti ja tuntee tekevänsä vasten tahtoaan.
Jos imetys tuntuu kamalalta, anna korviketta. Ei se lapsesta tee sen sairaampaa, saati susta huonompaa äitinä. Anna itsesi nauttia siitä pienestä nyytistä täysillä ja yritä unohtaa mitä muut ajattelee/sanoo sun tavastas toimia (voi kuinka se olisikin niin helppoa) :P- äitsykkä86
Mä tunnen itseni paremmaksi äidiksi kun lopetin imettämisen. Johtuu varmaan siitä että nyt ei tarvitse huudattaa lasta nälässä, vaan saa mahan täyteen "helposti ja nopeasti", toisin kuin silloin alussa kun imetti ja imetti ja imetti eikä riittänyt, joka kerta meni sama määrä korviketta imetyksen jälkeen kuin mitä ilman imetystä olisi mennyt. Totta kai se kirpaisi ja omatunto kolkutti kun alkoi antaa pelkkää korviketta, eikä enää edes yrittänyt imettää mutta nyt tämä pulloilu tuntuu jo ihan luonnolliselta. :) Johtuu varmaan siitä kun esikoinen kyseessä eikä kokemusta onnistuneesta imetyksestä ole.
- pojun äiti
Itse ratkaisin tämän asian niin että pumppaan kaiken maidon mitä vauva saa. Ei tarvii kärsiä huonosta asennosta, vauva syö harvemmin kun saa kerralla enempi maitoa ja kätevää antaa reissun päällä pullosta maitoa.Tässä on se hyvä puoli että vauva saa minun maitoa kuitenkin ja koska maitoa tulee minulla paljon, joutuisin pumppaamaan imetyksenkin ohessa. Kantsii kokeilla, ei menee rahaa korvikkeeseen.
- *Muru*
maidon eritys romahtaa aika nopeasti. Aluksi saattaa tulla hyviäkin määriä, mutta ei kuitenkaan pidemmässä juoksussa.
Meidän ihana neuvolantäti tokaisi, että ''Kun kerran ruokaa on saatavilla, niin kuka nyt lasta nälässä pitää?'' Kaupan hyllyt notkuu korvikkeita! Imetystä ensin niin kauan kuin äiti ja vauva jaksavat ruokailla, sitten korvikepullo lisäksi, jotta masu tulee täyteen. Kylläinen vauva ei roiku koko ajan tississä ja äitikin saa levähtää. - edellinen
*Muru* kirjoitti:
maidon eritys romahtaa aika nopeasti. Aluksi saattaa tulla hyviäkin määriä, mutta ei kuitenkaan pidemmässä juoksussa.
Meidän ihana neuvolantäti tokaisi, että ''Kun kerran ruokaa on saatavilla, niin kuka nyt lasta nälässä pitää?'' Kaupan hyllyt notkuu korvikkeita! Imetystä ensin niin kauan kuin äiti ja vauva jaksavat ruokailla, sitten korvikepullo lisäksi, jotta masu tulee täyteen. Kylläinen vauva ei roiku koko ajan tississä ja äitikin saa levähtää.Ei se määrä pumppaamalla ole ainakaan minulla mihinkään romahtanut! olen pumpannut kaikki maidot jo yli 4 kk ja sitä tulee lähes litra päivässä, eli kaiken mitä vauva tarvitsee.
- Hanna Kos
Mulla on kohta 1v1kk vanha lapsi. Imetän yhä. (Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee väh. 2v osittaisimetystä.) Lapsellamme on maitoallergia. Annan aika paljon myös vettä.
Olen kokenut imettämisen tosi tärkeäksi. Poikamme syntyi isokokoisena ja hellekesänä, jotenka hän oli melkein koko ajan tissillä. Se oli ihanaa aikaa. Opin rauhoittumaan ja se on ollut tärkeimpiä opetuksia elämässäni. Katseltiin pojan kanssa toisiamme silmiin paljon ja aloin myös lukemaan vuosien lukemattomuuden jälkeen. Oli se välillä ikävääkin kun ei päässyt minnekkään ja pieni halus koko ajan tissille lyhyilläkin kävelyillä. Lisäks alkuun imetys ei tahtonut onnistua ja mentiin ekat 3kk rintakumin avulla.
Saatan imettää yhä yölläkin. En edes tiedä oikeastaan miten yöt menee, koska lapsonen nukkuu vieressäni, enkä herää välttämättä niin että muistikuvia imettämisestä jäisi. Rinnalla nukkuminen tuntui luonnolliselta koska oltiin oltu koko raskausaikakin tiiviisti yhdessä. Lapsonen saa minun ja mieheni puolesta nukkua välissämme vielä pitkään.
Uskon että äidin ja isän vieressä nukkuminen myös lähentää isän ja lapsen välejä. Äidin on myös helpompi antaa anteeksi itselleen ne päivät jolloin lapsi on jäänyt vähemmälle huomiolle kun koko yö ollaan kuitenkin sylikkäin.
Tämä on ollut minulle ja lapselleni sopiva tapa. Äitien pitäis luottaa enemmän itseensä. Jokainen äiti on paras äiti omalle lapselleen. - äidinmaidolla
Imetin molempia lapsiani 1 v 1 kk. Siitä 6 kk täysimetystä molemmilla. Lapset halusivat itse lopettaa vaikka olisin halunnut jatkaa pidempäänkin. Vieroittuivat hyvin nopeaan tahtiin kieltäytymällä tissistä. Pakottaakaan ei voinut, joten siihen jäi.
Suoraan sanottuna mulle ei ollut vaihtoehto antaa korviketta, paitsi jos vauva olisi tyyliin kuolemassa. Eka lapsi kellastui ja joutui lastenosastolle valohoitoon, jossa annettiin pullosta. Pumppasin oman maidon pulloon ja sitä annettiin. Mua pidettiin vähän friikkinä, muut äidit antoi korviketta. Kotiin päästyämme jätettiin pullo heti pois ja jatkettiin tissillä.
Äidinmaito on luonnollisin ja paras ravinto. Mistä sen tietää mitä ihmeainetta se oikeasti on. Verrattuna korvikkeeseen rintamaidossa on mm. eläviä soluja ja vasta-aineita, joita ei keinotekoiseen korvikkeeseen koskaan saada. Se kuulostaa hurjalta. Luonto on niin monimutkainen etten lähde peukaloimaan sen tarkoituksia korvikkeilla vaan imetän mahdollisimman pitkään. Ihmisen poikaselle on luonto suunnitellut ihmisen maidon. - äiti 1234
tyttöni 2v 7kk.. olenkohan ainut joka imettäny näin pitkään?
- lotteliini
Ennen vauvan syntymää ajattelin, että imetän sen puoli vuotta, mutta kun imetyksen alkuvaiheet olivat niin vaikeat ja lopulta kuitenkin sinnikkyydellä ja periksiantamattomuudella sain sen sujumaan mieleni muuttui.
Täysimetyksellä mentiin 6kk ja nyt vauva 8kk ja edelleen imetän. Tarkoituksena olisi, että sitten kun saa alkaa antamaan tavan maitotuotteita alkaisin lopettelemaan imetystä, mutta saa nähdä kuinka käy. Mieli voi taas muuttuakin.
Vauva jätti 7kk ikäisenä yösyönnin pois. Yösyönnit alkoivat pikku hiljaa vähentyä, joten osasin sitä odotellakin. Meillä on imetyksen suhteen siis menty koko ajan vauvantahtisesti. Pumpulle en ole koskaan oikein herunut, joten en ole juurikaan ilman vauvaa voinut lähteä minnekkään, mutta ei ole ollut tarviskaan. Vauva nukkui pienempänä melkein kellon tarkasti 3-4 tunnin päiväunia, joten ajoitin siihen aikaan lääkärissä, kampaajalla jne käynnit. Vauva on myös kulkenut mukanani mitä erilaisemmissa paikoissa mm. luennoilla.
Olen kokenut imetyksen vaikeiden ensi viikkojen jälkeen niin miellyttäväksi, että jo nyt kaiholla ajattelen sitä aikaa kun se loppuu. Minusta on niin ihanaa ja palkitsevaa kun vauva kesken rinnan syönnin saattaa lopettaa syömisen ja katsoa tapittaa minua hymyillen ja jatkaa taas syöntiä.
Eli etukäteen ei siis mitään kovin tarkkoja suunnitelmia imetyksen suhteen kannata tehdä. Mieli ehtii muuttua matkan varrella vielä monta kertaa!
- äääääää
Ekaa imetin osittain noin 2,5kk, toista 3kk ja kolmatta 4kk. Neljäs oli täysimetyksellä 5kk, jonka jälkeen pumppasin kuukauden. Oisin halunnut imettää pitempään mut puhkeavat hampaat hirvittivät. Imetin hampaat irvessä 1,5-2 tunnin välein. Kuopus 3kk, alussa opetin heti tutille. Minä en halua olla hupatutti. Imetysväli 3-4h, helteellä tiheämmin. Välillä tutti suuhun niin ei narise koko ajan. Nukku omassa punkassa, siitä otan yöllä tissille, muutaman minuutin imeminen, röyhtäytys ja pääsemme molemmat yleensä nukkumaan. Olen myös pumpannut maitoa pakkaseen. Aluksi se toimi herutuksena ja nyt on varamaitoa että mulla on mahollisuus käydä yksinkin jossakin välillä. Korvikemaito on minusta ok jos ei maitoo tuu tai ei yksinkertasesti jaksa imettää. Imetys on kovaa hommaa jos ei oo ketään auttamassa et vois joskus nukkua pitempään kun tunnin kerrallaan.
- äiti+4lasta
tyttö 2v2kk ja imetän vielä, myös yöllä
poikaa imetin 2v6kk
kaksosia 1v1kk - now is now
se aika kun vauva on ihan pieni ja kiintymyyssuhteita luodaan, on kuitenkin niin lyhyt aika.
Eikö silloin voi omistautua vain vauvalle? Kaikkea muuta ehtii loppuelämän, mutta lapsi on vain kerran pieni, lyhyen aikaa.
Minä olen yksin vielä lapsen kanssa, mies jätti kun tulin raskaaksi, lähti toisen naisen matkaan.
Silti olen imettänyt 1-vuotiaaksi, juuri lopettanut, olen kestänyt kotona istumisen ja rauhoittumisen , en ole päässyt jumppaan enkä baariin enkä minnekään,
mutta olen onnellinen ja lapsi on onnellinen ja terve. Laita lapsi itsesi edelle, se palkitsee kyllä. Imetä jos imettäminen onnistuu, alku oli vaikeaa minullakin. - Alku aina hankala
Meillä oli imetys ensimmäiset kuukaudet tosi takkuista ja onnistui ainoastaan makuuasennossa. Ensimmäisen kuukauden annoin pumpattua maitoa pullosta imetyksen päälle, kun tyttö ei vain jaksanut imeä rinnasta itseään kylläiseksi. Oli tiheästi rinnalla yöt ja päivät, kun lisäksi oli todella lämmin kesä. Monesti teki mieli luovuttaa, mutta kun homma lopulta lähti sujumaan ja maitoa tuli kuitenkin runsaasti, en raaskinut. Jatkoin imetystä siihen asti, että tyttö lopulta itse päätti että nyt riittää eikä enää huolinut rintaa, kaikkiaan n. 10kk.
Jälkeenpäin ajatellen se aika meni todella nopeasti, yhdessä hujauksessa. Olen tyytyväinen, että imetin, vaikka silloin se tuntuikin sitovalta ja hankalalta. Maailma ei karannut minnekään, vaikka pötköteltiinkin vauvan kanssa kotosohvalla aikamme.
Jos haluat mennä kaupungille, pumppaa maitoa pulloon, se säilyy hyvin jonkin aikaa. Kutsu ystäviä kylään ja lähde itse vauvan kanssa vieraisille, minä kysyin aina kylässä voinko mennä esim. makkariin imettämään eikä kukaan koskaan kieltänyt :)
Kyllä se siitä! - Toinen lehmä
Älä ota paineita. Lapselle on tärkeintä saada ruokaa ja hoivaa ja rakkautta. Ruokaa se on korvikekin, ja hoivaa ja rakkautta antaa parhaiten äiti joka ei ole ahdistunut. Itselläni toisen lapsen imetys onnistuu jo vaikka auton penkillä tai missä nyt satutaan olemaan, eikä häveliäisyyskään enää vaivaa. Mutta. Me äidit olemme erilaisia, tärkeintä on huolehtia jaksamisesta, jota kautta lapselle voi tarjota parhaan mahdollisen hoivan.
- äplöölo
esikoista imetin 1v ja 3kk. nyt sain kaksoset ja suunnittelin että imetän kumpaakin mutta totutan myös pulloon ja korvikkeenseen. Itse olen aina nauttinut imettämisestä suuresti, se on jotenkin vauvan ja äidin välinen oma juttu. Tottakai esikloisen kanssa oli aluksi vaikeuksia, rinnat kipeät, maito ei aluksi riittänyt jne. mutta kun sinnitteli ne alku viikot niin hyvin meni sen jälkeen. Nyt kuitenkin kaksosten kanssa kävi niin että toinen on rintalapsi ja toinen pullolapsi. Toinen pääsi heti vierihoitooh joten tietenkin tottui rintaan ja oppi syömään, toinen joutui olemaan sairaalassa 3 vkoa ja vaikka kävin häntä imettämässä sairaalassa ja jatkoimme sitä kotonakin oli hän jo niin tottunut saamaan maidon nopeasti pullosta ettei koskaan oppinut syömään itseään rinnasta kylläiseksi. Ja aikaa ei nyt riitä siihen mitenkään että antaisin vähän rintaa ja sitten pulloa jne. miellä on 3 alle kolmevuotiasta lasta joten vauvojen ruokkimiseen ei millään ole aikaa laittaa montaa tuntia päivässä. kannan välillä syyllisyyttä tästä etten ole häntä sitten voinut koskaan kokonaan imettää mutta toisaalta tärkeintä on että lapsi saa ruokaa ja hoivaa. samalla tavalla on ainakin kasvanut kuin siskonsa ja ollut yhtä terve. hieman helpommilta pullolapset tuntuvat, eivät ole niin kiinni tississä ja äidissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606174- 1003202
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252496- 212138
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3531779- 271656
- 251410
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2241394- 491342
- 291312