Mita kaipaatte Suomesta?

Celenn

Tallanen on varmaan jo ollut taalla? No, listatkaa kumminki :)


Ite kaipaan
-tiettyja ruokia
-suomen kielen puhumista
-baareja joissa soi suomalainen musa
-lunta!! (en olis uskonu :D)
Tassa nyt jtn :)

57

4487

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain

      Suomalaista salmiakkia ja tummaaleipää ja lapset hapankorppua.

      Muuta en oikeastaan kaipaa kun minusta suomalaiset ovat niin pirun kateellista ja töykeää kansaa vaikka itsekkin suomen kansalainen olen niin suomeen en takaisin mene.

    • se on erittäin lyhyt

      en mitään

      siinä oli lista ja nyt selitys:
      Kaikella kunnoituksella Suomea ja suomalaisia kohtaan, mutta ei vain sovi elämänasenteeseeni ainakaan tällä hetkellä haikailla minkään perään. Jos ei nettiä olisi, niin sitten olisi varmaankin paljon asioita, joita voisin kaivata, mutta ei nykyään kun tv:tä, radiota, musiikkia, uutisia, yhteydenpitoa on tarjolla enemmän kuin aika sallii. Onhan se tietysti joskus ihan kivaa maistaa turkinpippureita tai oululaisen leipää, mutta en mä niitä tänne kaukoitään lähtisi tilaamaan enkä toivo, että niitä voisi lähikaupasta saada.

      • Nimetön

        Puhdasta raikasta ilmaa täällä miljoonakaupungin saasteiden keskellä!


    • Suomi

      normalisoituisi niin että siellä voisi viettää enemmän aikaa kuin päivän tai kaksi ilman että alkaa haluamaan pois sieltä.
      Nykysuuntaus Kataisen ja kumppanien johdolla näyttää aika hyvältä.

      • nähtävästi

        atlantin tuolla puolen tällä hetkellä asuva,Kataisen nimen mainittuasi ei muuta voi ajatellakaan....
        Sinun,
        jos olet suomessa joskuskaan asunut,
        niin sinäkään et voi ajatella muuta kuin,
        että rikkaat ihmiset elävät ja rajapyykin alle putoavat saavat kuolla.
        Heillähän ei ole varoja laittaa yksityislääkärien hoitokuluihin,
        joten jos sinulla ei ole rahaa maksaa hoidostasi niin mene kotiisi kuolemaan.!
        Sehän on aivan selvä sanoma Kataisen poliitiikalta.!!!!!!!!!!!!
        Eilen tai siis 10.01.2009 oli elokuva neloskanavalla,joka antoi täyden esimerkin siitä minkälainen terveyteen/sairaanhoitoon liittyvä politiikkka U.S.A:ssa on.Köyhät kyykkyyn ja jos ei ole varaa niin kuolkaa kaikki.
        Parempi kun kuolettekin.
        Kiitos Katainen ja sinun poliitiikkasi.


    • moniakin asioita

      Mutta silloin tällöin tunnen haikeutta sen suhteen etten ole oma suomalainen itseni vaan se ulkomaalaistunut, vierasta kieltä puhuva uusi minäni joka käyttää ihan eri sanavarastoa kuin vanha minäni. Mietin usein miltä tuntuisi olla aikuinen Suomessa omana aikuisena henkilönäni.

    • Masa.

      demarien että komukoitten tappiota ja oikeiston voittoa. No, sehän on nyt tapahtumassa.

    • - > EU

      Aikoinaan muuttaessani Suomesta olin jo matkustellut paljon (ei perus "turistireissuja") ja lähdin "uusiin horisonteihin" uteliaisuudesta, sekä saadakseni uusia haasteita, ulottuvuuksia ja kokemuksia, en paetakseni jotakin.

      Reilun kymmenen vuoden aikana olen käynyt kerran parin viikon lomalla Suomessa ja viihdyin hyvin. Voisin viettää joskus vaikka pari-kolme kuukautta kerrallaan, joskaan en tiedä milloin seuraava matka Suomeen.

      Oikeastaan asia jota Suomesta kaipaa liittyy asumisen arkeen, asuntojen ergonomiaan, siisteyteen, pohjaratkaisuihin, lämpöeristykseen ja rakentamisen laatuun yleensä.

      Toivoisin mm. selkeää sisäänkäyntiä kunnon narikalla, johon voi myös jättää jalkineet, joka samalla tarkoittaa helposti ja vähällä vaivalla puhtaana pidettävää kotia ja tiettyä viihtyisyyttä. On suorastaan "yleellistä" voida kotiin tullessaan jättää jalkineet narikkaan ja tepastella relasti vaikka paljain varpain puhtailla pinnoilla. Monissa maissa porukat ramppaa kengät jalasa kotona kuin julkisessa baarissa, piirre johon ei vuosienkaan asumisen jälkeen tahdo tottua.

      Samoin hyvin ergonomiseksi sunnitteltu keittiö kuivauskaappeineen olisi poikaa.

      No Boots at Home, Please ;)

      No, rakentamallahan tuon saisi :D

      • tai Ruotsiin

        niin saat käyskennellä kämpässäsi sukkasillaan. Me muut jatkamme kengät jalassa, kuten ihmiset.


      • ex-vaihto-opiskelija

        "Toivoisin mm. selkeää sisäänkäyntiä kunnon narikalla, johon voi myös jättää jalkineet, joka samalla tarkoittaa helposti ja vähällä vaivalla puhtaana pidettävää kotia ja tiettyä viihtyisyyttä."

        Itse olen palannut jo Suomeen, mutta ollessani 9 kuukautta oppilasvaihdossa, narikkaa oppi kaipaamaan hyvin äkkiä.


      • Born to Finnish
        tai Ruotsiin kirjoitti:

        niin saat käyskennellä kämpässäsi sukkasillaan. Me muut jatkamme kengät jalassa, kuten ihmiset.

        Ruotsissa tosin ei ole astiankuivauskaappeja !

        Ne ovat niin ainutlaatuinen keksintö !


    • tottakai!

      Siinahan on teurasjatteet jalostettu jaloinpaan muotoon.
      Lisaksi valtaosan makkaran prosenteista vievat halvat jauhot, suola ja vesi.
      Vaikeata on ollut tottua makkaraan, jossa lihapitoisuus on yli 94%!

      • ----------------

        Mulla päin vastoin. Olet tskekkiläinen, asun Suomessa 9 vuotta, ja suomalainen makkara on minusta jauhoinen, mauton. ja ostan ainoastaan Kabanossi- joka on ainoa lihaissa suomalainen makkara, muutten ostan vain Lidlissa saksalaista makkaraa, missä on lihapitoisuus noin 98%possun lihaa. HK on kamalinta makkaraa, mitä olin koskaan syönyt, ja ihmettelen kenelle maistuu niin huono laatu. Siellä ei ole lihaa, mutta vain ajuho- en tajua, että tehdas voi tehdä sellaista. Mistä johtuuu että suomalaisele maistuu sellainen "roska"? Ja Kabanossi on ainoa hyvää mutta niin kallista. Saksalainen makkaraa on paljon parempaa ja halvempaa.


      • minkähän
        ---------------- kirjoitti:

        Mulla päin vastoin. Olet tskekkiläinen, asun Suomessa 9 vuotta, ja suomalainen makkara on minusta jauhoinen, mauton. ja ostan ainoastaan Kabanossi- joka on ainoa lihaissa suomalainen makkara, muutten ostan vain Lidlissa saksalaista makkaraa, missä on lihapitoisuus noin 98%possun lihaa. HK on kamalinta makkaraa, mitä olin koskaan syönyt, ja ihmettelen kenelle maistuu niin huono laatu. Siellä ei ole lihaa, mutta vain ajuho- en tajua, että tehdas voi tehdä sellaista. Mistä johtuuu että suomalaisele maistuu sellainen "roska"? Ja Kabanossi on ainoa hyvää mutta niin kallista. Saksalainen makkaraa on paljon parempaa ja halvempaa.

        vuoksi haukut meidän parasta kasvispitoista makkaraamme huonoksi,
        kuitenkin syöt itse samaisista jauhoista tehtyä leipää n.s.maailman parhaana ruokana.
        Hyi sinua.
        Me suomalaiset olemme kautta aikojen olleet osittain kasvis syöjiä jo elinolosuhteistamme johtuen,
        Ei ollut rahaa ostaa lihaa joten perusruokamme sodan jälkeen koostuikin seuraavista ruuista leivät,piirakat,puurot,vellit,perunat,porkkanat,sipulit ja kaikenmoiset keittiöissä keksityt jauhoista aikaansaadut leivonnaiset.


      • ulkosuometar
        ---------------- kirjoitti:

        Mulla päin vastoin. Olet tskekkiläinen, asun Suomessa 9 vuotta, ja suomalainen makkara on minusta jauhoinen, mauton. ja ostan ainoastaan Kabanossi- joka on ainoa lihaissa suomalainen makkara, muutten ostan vain Lidlissa saksalaista makkaraa, missä on lihapitoisuus noin 98%possun lihaa. HK on kamalinta makkaraa, mitä olin koskaan syönyt, ja ihmettelen kenelle maistuu niin huono laatu. Siellä ei ole lihaa, mutta vain ajuho- en tajua, että tehdas voi tehdä sellaista. Mistä johtuuu että suomalaisele maistuu sellainen "roska"? Ja Kabanossi on ainoa hyvää mutta niin kallista. Saksalainen makkaraa on paljon parempaa ja halvempaa.

        Taisi mennä sarkasmi ohi? Hyvästä kielitaidosta huolimatta joskus pitää hallita myös ei-kielellisiä, kulttuurisia nyansseja. ;)


    • kinkkuMeltDown

      Asun Briteissä ja kaipaan mm.

      -kuivauskaappia ehdottomasti, sen taisi joku toinenkin mainita. ei jotenkin koskaan aiemmin tajunnut miten älyttömän hyödyllinen se on :)

      -valmista Sunnuntain piparitaikinaa *maiskis*

      -tupla- tai triplaikkunoita ja kunnollista lämpöeristystä

      -vesihanoja joista tulee sen lämpöistä vettä kuin haluan just silloin kun haluan eikä yhtäkkiä tulikuumaa 10 min odotuksen jälkeen

      -parkettilattioita, täällä on joku ihme kokolattiamattovillitys...

      -suomen puhumista niin että joku ymmärtää :)

      -joskus joitain ruokia, esmes verilettuja, ruisleipää jne.

    • Perus Sivari

      # Itse joskus kaipaan tilaa ja hiljaisuutta.

      # Tietyt ruuat ovat myös kuten laatikota jouluna sekä ravioli.

      # Saunaa myös aina silloin tällöin.

      # Koulukaverit ovat myös ihmisiä joita toisinaan kaipaan jopa enemmän kuin sukulaisia.

      # Talvi olisi kanssa kiva ja - 20C

      • ulkomaille paljo

        Mä tulin pari kuukautta sitten ulkomailta ja kamala kaipaus pois täältä härmästä! Täällä masentuu ja ei mitään toivoa. Ihmiset töykeitä ja sosiaalisia vaan humalassa. Rahaa ei tule edes sossusta, vanhasen fasistihallitus pitää huolen köyhien mahtavasta lisääntymisestä ja rikkaiden rikastumisesta. nimim. enne keskiluokkainen.

        Pakko lähteä ja pian.


    • RIMMIR

      lavatansseja, kaipaan myös edesmennyttä anoppia ja appiukkoani.

    • nahkasaappaat

      Ai että mitäkö kaipaan?
      * salmiakkia ja Fazerin sinistä
      * pyöräteitä
      * uskomattoman hyvin varustettuja kirjastoja
      * lämpimiä taloja
      * aikataulut pitäävät paikkana
      ..ja ennen kaikkea sitä, että asioista puhutaan suoraan. "Mitä kuuluu?"-kysymykseen saa rehellisen vastauksen!

      • MIR2

        Jees, pyoratiet on kova juttu! Tosin onhan joillain kaduilla taalla pyorakaistoja mutta ne ovat myos samalla kadunvarsipysakointiin tarkoitettu etta se siita ilosta...

        Rakentamisen laatua kaipaan minakin. Me asumme nyt 2003 rakennetussa talossa, joka on "hyvin" rakennettu. Vahan samaa tasoa kuin suomalaiset 90-luvun lamatalkoissa ylihalvalla pystyyn heitetyt kerrostalot...

        Tyhjannauramiseen en ole oikein tottunut taalla: joku kertoo jotain triviaalia ja koko porukka hekottaa sille porukassa. Meikalainen ei huomannut vitsia jutussa.
        Asioiden ottamisen asioina toisin mielellani mukanani Suomesta tanne.


    • missEvie

      Hei!

      Olen itse vasta harkitsemassa ulkomaille lähtöä ja uteliaisuudesta kysyn näistä kaipauksistanne:

      Pidittekö jo Suomessa asuessanne jotenkin erityisesti mm. salmiakista, tummasta leivästä, makkarasta ym.ym.? Vai aloitteko ikävöimään niitä vasta lähdettyänne?

      Tunnen aina olleeni jotenkin poikkeava suomalainen sen suhteen että en ole koskaan pitänyt:

      lenkkimakkarasta, salmiakista, ruisleivästä
      juhannuksesta, vapusta =ryyppäyksestä
      kateellisuudesta, negatiivisuudesta
      Marimekosta
      suomalaisesta musiikista
      jääkiekosta
      maidonjuomisesta
      liian kuumasta saunasta (mielummin höyrysauna)
      lavatansseista
      mökkeilystä
      liiallisesta vaatimattomuudesta

      Joku amerikkalainen minulle vitsailikin kerran:
      "I swear, you're an american born in the wrong country." lol

      • kaipaan vain

        ruisleipää. Sitäkin syön pääosin terveyssyistä. Kaipaan myös suomalaisia marjoja, verilettuja, viilejä, juustoja ja muutamia muita perinteisiä ruokalajeja.

        Söin ruisleipää jo Suomessa. Meillä täällä Australiassa on onneksi suomalaisia leipomoja, jotka tekevät ihan aitoa leipää.

        Niin, no sauna tietysti olisi ihana, mutta terveyssyistä en oikein voisi saunoa, joten samapa tuo.

        Suomalaista musiikkia aloin kaivata vasta monta vuotta muuton jälkeen. Kuuntelen sitä kyllä vain autossa,s atunnaisesti, enkä osta, vaan nauhoitan paikallisesta suomalaisohjelmasta radiosta.

        En oikeastaan ole kovin Suomeen kaivannut. Suomalaisia olen paremminkin yrittänyt välttää täällä. Sinä varmaan sopeudut hyvin toiseen maahan, kuulostaisi.


      • Rukiista
        kaipaan vain kirjoitti:

        ruisleipää. Sitäkin syön pääosin terveyssyistä. Kaipaan myös suomalaisia marjoja, verilettuja, viilejä, juustoja ja muutamia muita perinteisiä ruokalajeja.

        Söin ruisleipää jo Suomessa. Meillä täällä Australiassa on onneksi suomalaisia leipomoja, jotka tekevät ihan aitoa leipää.

        Niin, no sauna tietysti olisi ihana, mutta terveyssyistä en oikein voisi saunoa, joten samapa tuo.

        Suomalaista musiikkia aloin kaivata vasta monta vuotta muuton jälkeen. Kuuntelen sitä kyllä vain autossa,s atunnaisesti, enkä osta, vaan nauhoitan paikallisesta suomalaisohjelmasta radiosta.

        En oikeastaan ole kovin Suomeen kaivannut. Suomalaisia olen paremminkin yrittänyt välttää täällä. Sinä varmaan sopeudut hyvin toiseen maahan, kuulostaisi.

        Oheisen linkin perusteella sinulla onkin hyvä syy kaivata ruislepää mm. sen terveyssyistä:

        - http://www.iltalehti.fi/terveys/2009100610367434_tr.shtml

        Mukavaa jatkoa sinne Ausseihin.


      • aussiruisleipää
        Rukiista kirjoitti:

        Oheisen linkin perusteella sinulla onkin hyvä syy kaivata ruislepää mm. sen terveyssyistä:

        - http://www.iltalehti.fi/terveys/2009100610367434_tr.shtml

        Mukavaa jatkoa sinne Ausseihin.

        paikallisiin orgaanisen ruoan kauppoihin. Brisbanessa on tietääkseni vain yksi suomalainen leipomo, ja se on kaupungin laidalla. Jos he myisivät leipäänsä keskustan ja muiden kaupunginosien kaupoissa, kulutus lisääntyisi varmasti. Se on mainio liikeidea pienelle leipomolle. Meitä suomalaisia kuitenkin on täällä jokunen tuhat, ja useimmat varmaan söisivät ruisleipää, jos sitä olisi helposti saatavilla. Voihan sitä käydä hamstraamassa pakastimeen, tietysti, mutta paljon vaivattomampaa olisi poiketa lähikauppaan.

        Jos monet meistä pyytäisivät kyseistä tuotetta, nimenomaan suomalaista leipää, niin ehkä jotkut erityisruokakaupat huomaisivat kysynnän olemassaolon. Ehkä voin yksinkin saada jotain hyvää aikaan. Olen ruisleivän suurkuluttaja, ja niin on kumppaninikin.

        Jälkiuunileivistä voin vain haaveilla...


      • Rukiista
        aussiruisleipää kirjoitti:

        paikallisiin orgaanisen ruoan kauppoihin. Brisbanessa on tietääkseni vain yksi suomalainen leipomo, ja se on kaupungin laidalla. Jos he myisivät leipäänsä keskustan ja muiden kaupunginosien kaupoissa, kulutus lisääntyisi varmasti. Se on mainio liikeidea pienelle leipomolle. Meitä suomalaisia kuitenkin on täällä jokunen tuhat, ja useimmat varmaan söisivät ruisleipää, jos sitä olisi helposti saatavilla. Voihan sitä käydä hamstraamassa pakastimeen, tietysti, mutta paljon vaivattomampaa olisi poiketa lähikauppaan.

        Jos monet meistä pyytäisivät kyseistä tuotetta, nimenomaan suomalaista leipää, niin ehkä jotkut erityisruokakaupat huomaisivat kysynnän olemassaolon. Ehkä voin yksinkin saada jotain hyvää aikaan. Olen ruisleivän suurkuluttaja, ja niin on kumppaninikin.

        Jälkiuunileivistä voin vain haaveilla...

        Miten itse paikallisten makutottumukset reagoivat ruisleipään, onko siitä otantaa ja kokemusta?

        Mikäli Brisbanessa on joitakin alueita joihin on keskittynyt enemmä suomalaisia, niin niihin pisteisiin jakelun / myyntisopimuksien kohdistaminen voisi nostaa ko. leipomon tuotantoa ja tehdä useita tyytyväisiä siirtolaisia. Varsinkin jos tuotteet ovat luomuja, niin aina plussaa.

        Ps. Muuan ranskalainen pariskunta aloitti juuston ja viinin markkinointia Kiinassa ja se oli varsin haasteellista, sillä paikalliset makutottumukset ottivat sen vastaan alkuun kovin 'rajoittuneesti'. Hieman kuin se kuuluisa kettu niistä pihlajanmarjoista ;)


      • ruisleivästä
        Rukiista kirjoitti:

        Miten itse paikallisten makutottumukset reagoivat ruisleipään, onko siitä otantaa ja kokemusta?

        Mikäli Brisbanessa on joitakin alueita joihin on keskittynyt enemmä suomalaisia, niin niihin pisteisiin jakelun / myyntisopimuksien kohdistaminen voisi nostaa ko. leipomon tuotantoa ja tehdä useita tyytyväisiä siirtolaisia. Varsinkin jos tuotteet ovat luomuja, niin aina plussaa.

        Ps. Muuan ranskalainen pariskunta aloitti juuston ja viinin markkinointia Kiinassa ja se oli varsin haasteellista, sillä paikalliset makutottumukset ottivat sen vastaan alkuun kovin 'rajoittuneesti'. Hieman kuin se kuuluisa kettu niistä pihlajanmarjoista ;)

        Kyllä se on skandinaavien, saksalaisten, venäläisten, ja hollantilaisten herkkua. Tai ainakin yhden hollantilaisen, jonka tunnen - eihän ruisleipää kovin paljon syötäne siellä?

        Jos haluaisi parantaa rukiin mainetta, voisi kai korostaa sen terveellisyyttä. On täällä luomuruokakauppoja, joilla menee hyvin.

        Kyseinen leipomo taitaa olla sillä puolen kaupunkia, jossa eniten suomalaisia on, mutta silti olisi hyvä, jos olisi heidän leipäänsä saatavilla muualtakin. He ovat myymässä yritystään ja jäämässä eläkkeelle, joten jollekin nuorelle ideanikkarille siinä olisi hyvä yritys valmiina. Voisikohan leipää myydä netin kautta? Ebayssä?


      • Rukiista
        ruisleivästä kirjoitti:

        Kyllä se on skandinaavien, saksalaisten, venäläisten, ja hollantilaisten herkkua. Tai ainakin yhden hollantilaisen, jonka tunnen - eihän ruisleipää kovin paljon syötäne siellä?

        Jos haluaisi parantaa rukiin mainetta, voisi kai korostaa sen terveellisyyttä. On täällä luomuruokakauppoja, joilla menee hyvin.

        Kyseinen leipomo taitaa olla sillä puolen kaupunkia, jossa eniten suomalaisia on, mutta silti olisi hyvä, jos olisi heidän leipäänsä saatavilla muualtakin. He ovat myymässä yritystään ja jäämässä eläkkeelle, joten jollekin nuorelle ideanikkarille siinä olisi hyvä yritys valmiina. Voisikohan leipää myydä netin kautta? Ebayssä?

        Lienee keskeinen rajoittava tekijä rukiin maarkkinoinnissa ja mahdollisissa myyntivolyymeissä asuinmaassasi on paikalliset makutottumukset. Se on ilmeisesti paikallisia tapoja ja makutottumuksia ajatellen niin spesiaali tuote, ettei sille voine kovin suurta vastaanottoa odottaa ja jäänee sen vuoksi marginaalituotteeksi paikallissa leipomobisneksessä.

        Ehkä tehokkain tapa saada se tunnetuksi ja paikalliset sitä testaamaan suurin joukoin, olisi saada se näkyvästi mukaan vaikkapa johonkin tunnettuun 'tv-kokki-ohjelmaan', jossa joku / jotkut paikalliset julkkikset ihastuisivat siihen, tai johonkin laajalevikkiseen vastaavaan ruokalehteen. Joskus kohteliaasti, mutta rohkeasti jalkaa ovenrakoon laittamalla saatta saada kiinnostaia kuvioita aikaan.

        >> Voisikohan leipää myydä netin kautta? Ebayssä?

        Miksi ei, sehän voisi olla aivan mainio ajatus ja keino tehdä lisämyyntiä. Nähdäkseni tulisi ensin tehdä selkeät ja esteettiset kotisivut kauniine kuvineen ja sitten saada ne hyvin näkyville / tietoisuuteen (Ebay mukaanlukien), eli eri hakukoneisiin (maksanee jotakin).


    • Lost with Angels

      Itse kaipaa talvea ja eri urheilulajeja mitä silloin harrastetaan !

      • missEvie

        Voisin kuvitella myös kaipaavani puuterimaista vastasatanutta lunta, jäätä, huurteisia puita, valkoista joulua! Kirkasta tähtitaivasta pakkasyönä.


    • Iarumas

      Saunaa. Sitä kyllä kieltämättä kaipaa, muuta ei nyt niin hirveästi. Valoisia kesäöitä joskus. Talven kylmyyttä ja pimeyttä, lunta, sohjoa ja räntää en kaipaa ollenkaan.

      Suomen kieltä ei pääse kaipaamaan, kiitos Internetin. Ystäviin ja sukulaisiin tulee suomeksi pidettyä yhteyttä ihan riittävästi, sekä tavallisella, että voice-chatillä.

      • 11 vuotta muualla

        Vaikka en Suomeen vakituisesti enaa varmaan tulekaan koskaan, niin on asioita jotka mielellani ottaisin tanne.

        Saunoja voisi olla enemman taalla. Voisihan sellaisen rakentaa tietysti omaan kotiin, jos olisi varaa.

        Ruisleipaa olisi ihana ostaa kaupasta. Vaikka sitakin voi kylla leipoa kotona, mutta siihen uluu tuhottamasti aikaa.

        Samoin olisi karjalanpiirakoitten kanssa.

        Suomen kauppojen ruokavalikoimat ovat paljon laajemmat kuin taalla meilla. Siis lisaa valikoimaa tanne.

        Talojen kunnollista lammitysta talvella.

        Uimahalleja ja pankkiautomaatteja joka nurkalla. Halpaa kuntosalia ilman kuukausien pakollista jasenyytta.


      • krisu -73.stockholm
        11 vuotta muualla kirjoitti:

        Vaikka en Suomeen vakituisesti enaa varmaan tulekaan koskaan, niin on asioita jotka mielellani ottaisin tanne.

        Saunoja voisi olla enemman taalla. Voisihan sellaisen rakentaa tietysti omaan kotiin, jos olisi varaa.

        Ruisleipaa olisi ihana ostaa kaupasta. Vaikka sitakin voi kylla leipoa kotona, mutta siihen uluu tuhottamasti aikaa.

        Samoin olisi karjalanpiirakoitten kanssa.

        Suomen kauppojen ruokavalikoimat ovat paljon laajemmat kuin taalla meilla. Siis lisaa valikoimaa tanne.

        Talojen kunnollista lammitysta talvella.

        Uimahalleja ja pankkiautomaatteja joka nurkalla. Halpaa kuntosalia ilman kuukausien pakollista jasenyytta.

        Pistäkää ees jotain vihjettä missä päin oleskelette/asustellette!! Helpompi ymmärtää missä mennään


      • Strawberry1000
        krisu -73.stockholm kirjoitti:

        Pistäkää ees jotain vihjettä missä päin oleskelette/asustellette!! Helpompi ymmärtää missä mennään

        Taalla kaipaan eritoten Saarioisten Isoja Vaaleita karjalanpiirakoita, munavoita, HK:n maksamakkaraa, Valion jogurtteja, lakritsijaateloa... nam!

        Kaipaan Helsingin keskustaa, kesamokkeilya, perhetta ja ystavia. Vaikka Suomea rakastankin, en kuitenkaan kaipaa yleismaailmallisten kaytostapojen puuttumista, sosiaalielaman niukkuutta ja ihmisten piheytta.

        Joku jo aiemmin mainitsikin joskus miettivansa, millaista aikuisen elamaa elaisi Suomessa. Makin joskus mietin sita ja silloin talloin tunnen haikeutta, kun mietin hyvien ystavieni ja perheeni "tavallista ja turvallista" elamaa Suomessa. Haluaisin olla isompi osa heidan elamaansa ja sita suomalaista elamantyylia, mutta kuitenkin tiedan, etta jos muuttaisin takaisin Suomeen, tylsistyisin hyvin pian. Toivottavasti tulevaisuudessa, uran "rauhoittuessa" voin kuitenkin viettaa Suomessa enemman aikaa ja ehkapa pitaa siella sivukotia.


    • southern magnolia

      Kaipaan Suomesta
      -lapsenlapsia ja muuta sukua ja ystäviä sekä lapsuudenkotia ja -kylää
      -saunomista
      -marjastamista
      -joitakin ruokia (esim. marjoja, perunoita, monipuolisia maitotaloustuotteita jne.)
      -raikasta ja hapekasta ilmaa
      -joskus kaipaan lunta ja pakkasta, mutta talven pimeyttä en kaipaa
      -suomalaista metsää
      -kesää ja yötöntä yötä
      -kesäsadetta

    • Täällä keskellä Eurooppaa, lukemattomien terveyskylpylöitten maassa, kaipaan
      eniten suomalaisia hyvän valikoiman omaavia päivittäistavara kauppoja.

      Niinkuin joku jo aiemmin mainitsi, puutelistalla ovat myös hyvin hoidetut ja monipuoliset
      kirjastopalvelut.

      Leipää voin leipoa itse, samoin tehdä kotoisia ruokia, mutta puolukat on haettava joka
      syksy Suomesta.

      Suomea puhun kotona, mutta suomalaisia tv-ohjelmia en kaipaa. Parin viikon syksyisellä
      lomalla tulee kuultua riittävästi, mitä juuri avatussa BB talossa on tapahtunut.

      Olen kuitenkin hurjan iloinen, jos vieraamme Suomesta tuovat pussillisen lakritsia tai salmiakkia
      ja vaikka pienen purkin lakkahilloa.

      • joojoomies+20

        En kaipaa Suomesta yhtään mitään. En kaipaa laktriksia, salmiakkia enkä ruisleipää. En kaipaa saunaa enkä "suomen luontoa" enkä "puhdasta ilmaa". En kaipaa syntymäkylääni enkä mitään muutakaan kylää. En kaipaa vanhoja kavereita. Vanhempia ja velipoikia nyt ei sillee ehdi kaivata, kun puhelimella voi soittaa silloin kun haluaa ja tuleehan niitä käytyä morjenstaan kerran pari vuodessa.

        En kaipaa karjalanpiirakoita, en siniristilippua enkä suomalaista sisua, koska kaikki muunkin maalaiset ovat yhtä sisukkaita kuin suomalaisetkin.

        Tai.,. no sitä tunnetta kaipaan, kun ensimmäisen kerran muutin suomesta pois ja istuin lentokentällä pieni jännitys perseessä.


      • Black but Finnish
        joojoomies+20 kirjoitti:

        En kaipaa Suomesta yhtään mitään. En kaipaa laktriksia, salmiakkia enkä ruisleipää. En kaipaa saunaa enkä "suomen luontoa" enkä "puhdasta ilmaa". En kaipaa syntymäkylääni enkä mitään muutakaan kylää. En kaipaa vanhoja kavereita. Vanhempia ja velipoikia nyt ei sillee ehdi kaivata, kun puhelimella voi soittaa silloin kun haluaa ja tuleehan niitä käytyä morjenstaan kerran pari vuodessa.

        En kaipaa karjalanpiirakoita, en siniristilippua enkä suomalaista sisua, koska kaikki muunkin maalaiset ovat yhtä sisukkaita kuin suomalaisetkin.

        Tai.,. no sitä tunnetta kaipaan, kun ensimmäisen kerran muutin suomesta pois ja istuin lentokentällä pieni jännitys perseessä.

        Sinusta voisi jo sanoa että synnyit väärässä maassa ja väärää aikaan ?

        Olisi kiva lukea enemmänkin, sillä joskus olen kuullut ulkolaisesta kaverista joka luuli että kaikki suomalaiset ovat samanlaisia !

        Oletko koskaan ajatellut kirjoittaa kirjaa ?


      • Jörgen & Helmut
        Black but Finnish kirjoitti:

        Sinusta voisi jo sanoa että synnyit väärässä maassa ja väärää aikaan ?

        Olisi kiva lukea enemmänkin, sillä joskus olen kuullut ulkolaisesta kaverista joka luuli että kaikki suomalaiset ovat samanlaisia !

        Oletko koskaan ajatellut kirjoittaa kirjaa ?

        Olisi kiva lukea vaikka koko kirja moisesta ilmiöstä !


      • joojoomies+22
        Black but Finnish kirjoitti:

        Sinusta voisi jo sanoa että synnyit väärässä maassa ja väärää aikaan ?

        Olisi kiva lukea enemmänkin, sillä joskus olen kuullut ulkolaisesta kaverista joka luuli että kaikki suomalaiset ovat samanlaisia !

        Oletko koskaan ajatellut kirjoittaa kirjaa ?

        Miten niin synnyin väärässä maassa väärään aikaan? Olen syntynyt omasta mielestäni oikeassa maassa ja oikeaan aikaan, mutta missään ei sanota, että syntymämaataan olisi rakastettava ja palvottava siniristihehkuisin silmin kuolemaansa asti. Miksi minun olisi asuttava koko ikäni jossain vain siksi, että olen sattunut syntymään siellä? Kai sitä saa vapaassa maailmassa muuttaa minne haluaa, olkoonkin, että kaikki maat eivät välttämättä hyväksy maahanmuuttoa ja maastamuuttoa.

        Kaikki suomalaisten omissa päissä itsestään keksityt myytit ammutaan kyllä muutaman ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen palasiksi. Tai, no jotkut alkavat ulkomailla korostaa näitä kuvitteelisia myyttejä, että suomalaiset olisivat jotenkin erityisen sisukkaita tai kyvykkäitä. Mutta taivas on yhtä sininen Ruotsissa, Hollannissa, USA:ssa ja Somaliassa kuin Suomessakin. Vedet ovat yhtä puhtaita ulkomailla kuin Suomessakin ja yhtä saastuneita niin Suomessa kuin maassa x. Vai onko Itämeri ja Suomen sinilevätilanne teidän mielestä ylpeilyn aihe? Muistan kun 70-luvulla ala-asteen ympäristöopin kirjoissa kerrottiin Kokemäenjoen olevan todella pahasti saastunut ja paikoin oli jopa uimakieltoja. Mielestäni se kertoo muusta kuin maailman puhtaimmista vesistä.
        Totta kai vaikkapa suomen Lappi tms erämaa-alue saattaa olla "puhdas", mutta sitä samaa puhtautta on Amzonin viidakossakin ja molemmissa erämaissa metsäyhtiöt haluavat hakata kaikki puut.

        Suomalaiset eivät ole sen sitkeämpiä ja sisukkaampia kuin ketkään muutkaan kansat. Joku yksittäinen henkilö voi nousta ylitse muiden, mutta yleisesti ottaen kaikki ovat yhtä sisukkaita. Suomen teknologia ei ole sen parempaa kuin missään muussakaan vastaavassa länsimaisessa valtiossa. Ruotsalaiset tietävät, että sauna on suomalaisten ylpeys, sillä Ruotsissa asuu enemmistö suomalaisista siirtolaisista, jotka ovat ylpeilleet saunalla vuosikymmeniä. Mutta meneppä kysymään tanskalaiselta tai intialaiselta saunasta niin tuskin liittävät sitä Suomeen.

        Pohjolan kylmyydessä elää sitkeä ja sisukkaan rehellinen kansa... jaa-a, yhtä kylmää se on Siperiassa tai Kanadassa ja tuskin ne siellä on sen epärehellisempiä kuin Seinäjoellakaan.

        Miksi Suomea pitäisi kaivata? En ole keksinyt siihen vielä vastausta. Joskus kun tapaan suomalaisia vaikka baarissa niin saattaakai siinä vähä muistella Suomea, mutta ei mulla ainakaan tule itku silmään kun alan miettimään ruisleipää tai laktirksia. Ulkomailta saa yhtä hyvää, mutta erilaista leipää ja karkkia kuin Suomestakin.


      • Kuvassa ylhäällä
        joojoomies+20 kirjoitti:

        En kaipaa Suomesta yhtään mitään. En kaipaa laktriksia, salmiakkia enkä ruisleipää. En kaipaa saunaa enkä "suomen luontoa" enkä "puhdasta ilmaa". En kaipaa syntymäkylääni enkä mitään muutakaan kylää. En kaipaa vanhoja kavereita. Vanhempia ja velipoikia nyt ei sillee ehdi kaivata, kun puhelimella voi soittaa silloin kun haluaa ja tuleehan niitä käytyä morjenstaan kerran pari vuodessa.

        En kaipaa karjalanpiirakoita, en siniristilippua enkä suomalaista sisua, koska kaikki muunkin maalaiset ovat yhtä sisukkaita kuin suomalaisetkin.

        Tai.,. no sitä tunnetta kaipaan, kun ensimmäisen kerran muutin suomesta pois ja istuin lentokentällä pieni jännitys perseessä.

        Taidat olla kotiutunut sinne melko hyvin ! Oletko koskaan sanonut kellekkään siellä että mistä oikeasti olet kotoisin ?

        Suomi on mennyt 80 90 00 luvuilla lujaa eteenpäin ja nykyään alkaa väestöstä enemmistö olemaan eläkeläisia ja siten tänne tarvitaan ihmisiä jotka osaavat ajatella omilla aivoillaan ja siten työllistää muita ihmisiä !


    • Elämme vuotta 2009

      Te jatkuvasti astiakaappeja kaipaavat : eikö teillä todellakaan ole astinpesukoneita??????

      Aivan älytöntä ! Astiakaapit olivat tarpeellisia 50-luvulla !
      No joo, ehkä teillä siellä arabikulttuureissa, elätte muutenkin keskiajalla vielä...

      • astianpesukoneessa?

        Täällä Australiassa aika monilla on kone, josta sitten puhtaat astiat nostellaan kaappeihin; lautaset pinoihin, kupit ja kipot omiinsa. Miten helppo olisikaan nostaa ne vaikka siitä astianpesukoneesta astiakaappiin, josta jokainen kippo ja kappo löytyy helposti. Eikä kaikkia astioita voi pestä koneessa.

        Jotkut keksinnöt vain eivät tunnu ylittävän ennakkoluulojen raja-aitoja, vaikka olisivat miten hienoja ideoita omassa maassaan. Täällä ei ole keksitty sitäkään, että alapesun voi suorittaa vessanpytyllä, käsisuihkulla. Ja postilaatikot ovat niin pieniä, että kirjeet kastuvat sateella ja haalistuvat auringossa. Maassa maan tavalla, juu, mutta ainahan omassa taloudessa voi harjoittaa noita suomalaisia juttuja. Kuka estää asentamasta astiakaapit? Vanhaan asuntoon se voi olla hankalaa, kun tiskiallas on yleensä ikkunan edessä. Uutta rakentaessa parannuksia on helppo tehdä.


      • italiassa
        astianpesukoneessa? kirjoitti:

        Täällä Australiassa aika monilla on kone, josta sitten puhtaat astiat nostellaan kaappeihin; lautaset pinoihin, kupit ja kipot omiinsa. Miten helppo olisikaan nostaa ne vaikka siitä astianpesukoneesta astiakaappiin, josta jokainen kippo ja kappo löytyy helposti. Eikä kaikkia astioita voi pestä koneessa.

        Jotkut keksinnöt vain eivät tunnu ylittävän ennakkoluulojen raja-aitoja, vaikka olisivat miten hienoja ideoita omassa maassaan. Täällä ei ole keksitty sitäkään, että alapesun voi suorittaa vessanpytyllä, käsisuihkulla. Ja postilaatikot ovat niin pieniä, että kirjeet kastuvat sateella ja haalistuvat auringossa. Maassa maan tavalla, juu, mutta ainahan omassa taloudessa voi harjoittaa noita suomalaisia juttuja. Kuka estää asentamasta astiakaapit? Vanhaan asuntoon se voi olla hankalaa, kun tiskiallas on yleensä ikkunan edessä. Uutta rakentaessa parannuksia on helppo tehdä.

        Missä päin maailmaa te asutte, joilla ei ole astiakaappeja? Ilmeisesti Euroopan ulkopuolella, sillä ainakin täällä Italiassa astiakaapit ovat hyvin yleisiä, (ei siis vaan Pohjoismaalainen juttu). Eikö Ikeoita ole vähän joka puolella? Sieltä saa varmasti astiakaapin.
        Minä itse kaipaa Suomesta ehdottomasti eniten perhettäni ja muita läheisiä. Toki ruisleipää kannan joka kerta palatessani kassi kaupalla! Ja mielestäni Suomen kesää ei voita mikään! Mikä sen mukavampaa, kun istua valoisassa kesäyössä laiturin nokassa ja kuunnella sitä ihanaa hiljaisuutta! Saunoa ja pulahtaa tyyneen puhtaaseen järviveteen! Ensi kesää odotellessa!


      • Ei tiskikonetta
        italiassa kirjoitti:

        Missä päin maailmaa te asutte, joilla ei ole astiakaappeja? Ilmeisesti Euroopan ulkopuolella, sillä ainakin täällä Italiassa astiakaapit ovat hyvin yleisiä, (ei siis vaan Pohjoismaalainen juttu). Eikö Ikeoita ole vähän joka puolella? Sieltä saa varmasti astiakaapin.
        Minä itse kaipaa Suomesta ehdottomasti eniten perhettäni ja muita läheisiä. Toki ruisleipää kannan joka kerta palatessani kassi kaupalla! Ja mielestäni Suomen kesää ei voita mikään! Mikä sen mukavampaa, kun istua valoisassa kesäyössä laiturin nokassa ja kuunnella sitä ihanaa hiljaisuutta! Saunoa ja pulahtaa tyyneen puhtaaseen järviveteen! Ensi kesää odotellessa!

        käsitiskaus kaipaa suomalaista astiakaappihyllystöä ritilöineen. :)


      • parigi
        italiassa kirjoitti:

        Missä päin maailmaa te asutte, joilla ei ole astiakaappeja? Ilmeisesti Euroopan ulkopuolella, sillä ainakin täällä Italiassa astiakaapit ovat hyvin yleisiä, (ei siis vaan Pohjoismaalainen juttu). Eikö Ikeoita ole vähän joka puolella? Sieltä saa varmasti astiakaapin.
        Minä itse kaipaa Suomesta ehdottomasti eniten perhettäni ja muita läheisiä. Toki ruisleipää kannan joka kerta palatessani kassi kaupalla! Ja mielestäni Suomen kesää ei voita mikään! Mikä sen mukavampaa, kun istua valoisassa kesäyössä laiturin nokassa ja kuunnella sitä ihanaa hiljaisuutta! Saunoa ja pulahtaa tyyneen puhtaaseen järviveteen! Ensi kesää odotellessa!

        No, Ruotsissa asuneena ja Ranskassa asuvana voin kertoa, ettei kummassakaan maassa missään omassa kodissani tai tuttavien kotona ole ollut astiankuivauskaappia. Ruotsissa oli sen sijaan paljon ikean kuivausritilöitä, jotka asetettiin tiskipöydälle. Onneksi olkoon jos Italiassa olet niihin astiankuivauskaappeihin törmännyt.


    • Joskus takaisin

      Minä kaipaan jo moneen kertaan mainittua suomalaista laadukasta rakentamista. Kunnon eristyksellä olisi yhdysvaltalaisten kotien energiankulutus huomattavasti pienempi.

      Toinen todella oleellinen ero pienten lasten vanhemmille on täkäläinen päivähoito. En ymmärtänyt aikaisemmin mikä etuoikeus suomalainen kunnallinen päivähoito onkaan! Täällä ei saa edes isolla rahalla välttämättä mitään niin laadukasta tai sitten meillä oli Suomessa erityistä tuuria sen päiväkodin suhteen.

      Aitous kaikissa ihmissuhteissa on listallani kolmantena. En ole vielä oppinut lukemaan näitä amerikkalaisia...

    • Jim Profit

      Suomalaista urheilua ja suomalaisten kannustamista.

      Täällä näkyy tv:stä ainoastaan amerikkalaista jalkapalloa tai golffia. Joitain jääkiekkoilijoita pääsee joskus kannustamaan. Olympialaisten aikaan harmitti mahdottomasti.

      Muuten kaipaa ystäviä ja sukulaisia, suomen puhumista, saunaa ja lasten kulkemisen vapautta/huolettomuutta (täällä Usassa ollaan joskus suorastaan vainoharhaisia).

    • MIR2

      Meille tuli juuri sukulainen jouluksi ja toi mukanaan isot pinot ruisleipää, Pantteri-karkkeja, jne.
      Mutta mutta... Eivät ne maistuneetkaan enää haaveiden mukaisilta! Leipä oli toki hyvää Jarlsbergin kanssa (ainut emmental-tyyppinen juusto, jota kaupasta saa) mutta se ei enää antanut samanlaisia kiksejä kuin aikanaan Suomessa. Samoin keksin täältä monia mieluisampia karkkeja kuin Suomessa himoitsemani Pantterit.
      Itse asiassa aloin ymmärtää niitä ulkomaisia, jotka maistettuaankin vierastavat niitä makuja.

      Niin se maku muuttuu ajan mittaan kun hiljalleen löytää täkäläisistä kaupoista itseään miellyttäviä ruokia...

      • Mielellään söisin, mutta meidän kaupoista ei sitä saa. Tutustuin Jarlsbergiin USAssa yli 30 vuotta sitten. Hyvän joulun toivotukset Azoreilta.


    • Luvila

      Minusta sivuilla www.ulkosuomalaiset.net voi käydä katsomassa että mitä ja miten suomalaiset ovat aloittaneet ulkomailla - mitä saaneet aikaan !

    • Irmeli,,,,,,,,,,,,,,

      kunnon romani miehen rakastelua. He ovat niin taitavia siinä. Ja heillä on peli ja vehkeet siihen hommaan.

    • kivaa kuula

      Itse ulkomailla 1883 asuneena kaipaan ns tiettyjä rutiineja !

      Saunaan meno on ihan # 1

      # 2 on tietysti kevään tulo

      # 3 lumien sulaminen

      # 4 pankkien toimivuutta

      # 5 tiettyjä ruokia ja leipiä

      # lapse vosivat myös puhua suomea paremmin

      Ystäviä ja sukulaisia !

    • Kirjaudu sisään

      Ranskassa kaipaan:
      -Kunnollista leipää (täkäläinen leipä luokiteltaisiin pullamössöksi Suomessa). En ymmärrä, miten leipänä syödään täällä toisinaan jopa suorastaan ällöttävää kermamössöä, vaikka muutoin ruoka on hyvää.
      -Toimivia asuntoja, mm. lämmitystä ja muitakin toimivia teknisiä ratkaisuja.
      -Rauhallisuutta.

      PS. En ymmärrä Suomea haukkuvia ulkosuomalaisia. Eivät tietenkään kaikki asiat Suomessa(kaan) ole parhain päin, jotkin ovat paremmin ulkomailla. Toiset asiat ovat makuasioita. Mutta yleisesti ottaen asiat ovat Suomessa erittäin hyvin, katsoo mitä tahansa mittaria. Ei tarvitse olla mikään nationalisti huomatakseen sen.

      Mikään yllätys ei olekaan, että usein tutkimuksissa selviää, että suomalaiset ovat yksi maailman onnellisimmista kansoista. Jotkin kitisijät ovat tällöin heti valittamassa alkoholista tai muusta sellaisesta, mutta eivät osaa suhteuttaa asioita. Esimerkiksi Tanskassa uutisoitiin jokin aika sitten, että siellä on lähes miljoona "pienalkoholistia". Samoja ongelmia kuin on Suomessa (usein puhutaan esim. alkoholismista, väkivallasta ja rasismista), on muuallakin. Maanpäällinen paratiisi on vielä haussa... Ei ole syytä glorifioida tai anti-glorifioida suuntaan tai toiseen (vaikka toisinaan sellainen toki hauskaa on).

      • Jos et muuta ratkaisua leipään löydä, niin opettelema leipomaan itse. Oletan, että sinulla on uuni. Jauhoja kyllä löydät Ranskasta, myös rukiisia, jos et muualta, niin mene katsomaan terveyskaupasta.

        Tietääkseni Ranskassa on perinne pain de seigle. Se ei ole samaa kuin suomalainen ruisleipä tai saksalainen Bauernbrot, mutta vähintään sekaleipää se on.

        Jos raaka-aineita on saatavilla ja vähänkin halua valmistaa ruokaa, jota ei asuinmaassaan saa, ei ongelmaa ole. Ei esim. leiväntekoon liity mitään sellaista, jota ei voisi oppia. Ongelma saattaa joskus olla uuni, mutta senkin voi ratkaista. Jauhojen ominaisuudet saattavat vaihdella, esim. karjalanpiirakoiden ruiskuoreen vaaditan hien jauhatus.

        Suomalaiset tällä palstalla, missä on teidän sisu ja yritteliäisyys? Sen sijaan, että valitatte, että ei ole saatavilla sitä tai tätä, opetelkaa tekemään!


    • vain järvi puuttuu

      Kaipaan kesäloma reissuja tai viikonlopuuja kesämökillä. Mato-ongella istumista soutuveneessa järven selällä. Saunasta suoraan järveen. Ruokia en kaipaa, jos jotain olen tarvinnut tai halunnut, sukulaiset ovat lomallaan tuoneet.

    • Jei jei

      Meillä täällä Kiinassa tulee joka perjantai kotiinkuljetuksella ruisleipää, karjalanpiirakoita ja munavoita! Ja hyvältä maistuu :)

      Kaipaan kunnon kauppoja, joista saa kaiken kerralla.
      Kaipaan maitorahkaa, joka ei maksaisi 3,5e/purkki!
      Kaipaan kevättä ja raikasta ilmaa.
      Rasvatonta maitoa!!!
      Ystäviä ja perhettä on ikävä :(

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe