1.6 Octavian viat?

VM 99 kiikarissa

Mitä perusvikoja kannattaa ounastella 130 000 ajetusta 1.6 Octaviasta, vm -99?

Olen kuullut, että kytkin voisi olla jossain vaiheessa ongelmana. Onko näin?

Syökö tuo pieni kone paljon ja onko odotettavissa että se väsähtää ennen 200 000 km, sillä kai se joutuu isommalle rasitukselle kuin vastaavaan koriin istutettu 1.8 tai 2.0 kone?

9

2145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika-asentaja

      en ole siinä noita vikoja nähnyt!
      toimii kuin kello, laitat vaan bensaa tankiin

      • skodan

        Kyllä oli luotettava. Tyytyväinen. Normaalit huollot - ei muuta. Ajoin 190 tkm. Vaihdoin uudempaan


    • VM 99 kiikarissa

      Syökö 1.6 minkä verran kaupunki- ja maantieajossa?

      Kun kori painaa saman, ja siinä on tehottomampi mylly, niin onko bensan kulutuksessa eroa 1.8 tai 2.0 koneen eduksi?

      Mietin, että säästääkö 1.6 ostohinnassa, mutta käyttää osan säästöstä bensaan vaikka 6-7 vuoden aikana?

      Olen seuraillut työpaikan leasingauton Ford 1.6 Focuksen polttoaineen kulutusta ajotietokoneen kautta ja se väittää että tiellä kuluu yli 7 litraa heti kun vauhtia 100 km/h, kun kierrokset nousevat 3000 tuntumaan.

      Mun iänkaiken vanha kaksilitrainen Nissan syö nippa nappa saman kuin tuo Focus.

      • skodan

        Kesällä 6,5 - 7 välillä ja talvella 7 - 7,5. Ajonopeus, lämpötila ja keli vaikuttaa!!!


    • kokemus:

      Itsellä tasan samanlainen, vm. -99, 150 tkm ajettu. Varsinaisia vikoja ollut: lukkomoottorin korjaus (vasen ovi). Lambda-anturi vaihdettu, koska tyhjäkäyntipäästöistä hylky katsastuksessa - nykyisin kunnon moottoritielenkki ennen katsastusta niin ei ongelmaa! Oikea raidetangon pää uusittu. Keski- ja takapönttö uusittu. Mittariston tyyppivika (viisarit nollille ajoittain) korjattu.

      Tuulilasin vaihdatin, alkuperäinen tuntuu naarmuttuvan helposti. Moottori tyyppiä AEE peräisin III-tyypin Golfista (jos 55kW) ja erinomainen käyttömoottori ilman turhia hilavitkuttimia. Tuntuu selvästi tehokkaammalta ja erityisesti vääntävämmältä kuin numerot sanoo.

      Takana rumpujarrut - eipä tule ongelmia talvellakaan. Rumpuja et muuten saa rahallakaan enää taakse, vaikka ne on Suomen talvessa oikeasti huolettomimmat! Ruosteeton alusta ja kori, jos on pesty yltä ja alta edes silloin tällöin eikä ole kolaroitu tai pohjakosketuksia kiviin. Akselistossa saattaa olla pintaruostetta (alunperin maalipinta) mutta muuta ei pitäisi löytyä. Tehdassuojaus riittää, se on oikeasti hyvä kuten muissakin VAG-autoissa. Moottorin alla oleva suojamuovi puuttuu usein, sekin pohjakosketuksen (ja välinpitämättömyyden) seurausta.

      Huiput mittarin mukaan 180 km/h, testattu autobaanalla. Kulutus 6.1 ... 7.5l sataselle vuodenajasta ja ajomatkasta riippuen. Ylläpito ja perushuollot onnistuu itsekin tehden, ei rakettitekniikkaa. Vaativin homma jakohihnan vaihto 90 tkm välein. Moottori ja vetopuoli tuntuu uutta vastaavalta edelleen, ihmeitä pitää tapahtua jos 200 tkm tienoilla olisi ongelmia! Oma yksilö on toistaiseksi viaton - uskaltaisin myydä sen vaikka tältä istumalta työkaverille tai naapurille.

      Mutta 10-vuotiaalla on voinut olla monenlaista isäntää ja kuntotarkastus olisi varmasti paikallaan, pikku kustannus auton hintaan nähden! Ruostuminen olisi kallein murhe vanhassa autossa ja sen voi melko varmasti poissulkea Ocussa.

      ----------------------------

      Niin se kytkin! Liikerata on pitkä ja se ottaa varsin ylhäältä. Sellainen se on ollut sen reilut viisi vuotta kun minä olen auton omistanut ja ensimmäinen asia, johon kiinnitin autoa testatessa huomioni. Kuulemma VAG-autoissa kytkin on tyypillisesti tuollainen mutta jos kytkin menee vaihtoon, niin se on aika hankala ja työläs toimenpide, varalta olen kysynyt kun kytkin mainitaan tuon mallin vikakohteeksi.

      • kolopallo

        oli ainakin mun kolopallos laiska ja janoinen tehoihin nähden(75 hv ei sais syödä samanverran kuin 115hv focusfarkku)95vm oli ja kannentiiviste tihkui öljyä ulospäin(aika yleinen kyseisis moottoreis)185tkm ajettu ja kylmänä suris kiitettävästi nostajat ja öljyä kulu n 1litra per 5-7 tkm


      • kokemus:
        kolopallo kirjoitti:

        oli ainakin mun kolopallos laiska ja janoinen tehoihin nähden(75 hv ei sais syödä samanverran kuin 115hv focusfarkku)95vm oli ja kannentiiviste tihkui öljyä ulospäin(aika yleinen kyseisis moottoreis)185tkm ajettu ja kylmänä suris kiitettävästi nostajat ja öljyä kulu n 1litra per 5-7 tkm

        Mahdollisesti ei puhuta samasta moottorista. Kuulostaa siltä, että tuossa sun moottorissa ei ole kaikki ollut ihan kohdallaan. Tämä AEE vääntää tuon luokan moottoriksi mukavan alhaalta, vaihteita ei tartte kovinkaan rassata, bensaa menee kesällä se 6.5 litraa sataselle pitkillä reissuilla moottoritienopeuksilla, paras saavutus ollut 6.1 l/100km. Varmaan 16-venttiilinen kuluttaisi vähemmän. Mulla öljyä kulunee alle litra per 15000km, jonkun millin se öljyn pinta valuu vaihtovälillä, mutta ei tosiaan tartte lisätä huoltojen välillä (se tuntuisi lähinnä nyhräykseltä). Ainakaan toistaiseksi ne hydrauliset venttiilinnostajat ei mielestäni ääntele missään tilanteissa.

        Hiukan olen öljyä ollut havaitsevinanani alhaalta päin, moottorin oikeassa päädyssä. Voi olla että joku stefa menee vaihtoon seuraavassa jakohihnan vaihdossa, mutta öljynkulutuksesta päätellen ei ole vielä huolta. Voihan se tihkuminen tosiaan olla sieltä kannentiivisteestäkin peräisin.

        Vähän vanhahtava konstruktiohan tuo on, esim. virranjakaja löytyy (ei sentään katkojan kärkiä!). Magneti Marellin ruisku toimii kumminkin ihan hyvin toistaiseksi ja kokonaisuus on yksinkertainen ja Octavioista tuon mallin varaosat ja huoltohinnat lienee aivan halvimmat. Ja monet huoltohommat aika helposti itse tehtävissä.


    • vikakertomus

      lasin pyyhkijän vivustot ruostuvat kiinni.sähköikkunat rikkoontuvat.ilmamassa mittari hajoaa.lämpömittarin antura hajoaa.moottori poikii,renkaat laahaa maata.istuin on päin peetä. vaihteisto räjähtää.pellit ruostuu.alusta kuluu puhki.tankki tyhjenee.heh heh

    • Vaihdoin mamman 1.8.SLX.n 1.6.een farkkuun par vuotta sitten.
      1.6.lla pääsee vähemmällä bensiinillä,siinä on kyllä tuo tehokkaampi 74Kw.n kone.
      55 Kw.n mylly taitaa olla janoisempi versio.
      Mitä kytkimeen tulee niin ns. vika voipi johtua sähköisestä kaasupolkimen välityksestä, se tuottaa ainakin tottumattomalle kuskille hankaluuksia.
      Öljyn kulutus on runsaampaa verrattuna 1.8.n
      koneeseen mutta ei mitään pahaa luokkaa.
      Tuo tuulilasinpyyhinten akselien juuttuminen on
      tosiaan ongelma mutta nekin saa toimimaan rasvauksella jos osaa,tunnin homma.
      Mamman pirssillä on puoltoistsataa mittarissa mutta ei tuo kone vaikuta mitenkään väsyneeltä.
      Kyllä Oku on kaikin puolin ihan huoleton peli kunhan vaan huollot on muistettu tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe