Mikäli matkailija on liikkunut maaseudulla niin hän saattaa nähdä puita joiden oksilla keikkuu vuohia.Ainakin tätä kuvaavia postikortteja on myynnissä Agadirissä. Kun ensimmäisen kerran näin tuollaisen kortin niin mieleeni tuli ajatus, että kaikkea sitä tehdään turistin ihmeteltäväksi.Näin se ei kuitenkaan ole. Se on todellisuutta.Arganapuu on oliivipuun kaltainen.Jos arganapuun alimmat oksat ulottuvat maahan tai puun vieressä on kivi niin näitä apunakäyttäen vuohet kiipeävät, ja vuohia näkee aivan ylimpiä oksia myöten.Mitähän ne sitten puissa mahtavat tehdä? Eivät ne ole sinne menneet maisemia varten. Ei vaan vuohet kapuavat puuhun syödäkseen puun pieniä vihreitä lehtiä ja myöhemmin myös arganan hedelmiä.On melkoista taiteilua keikkua oksalla ja syödä. Silloin tällöin joku kopsahtaa maahankin. Syömisen tekee vielä hankalaksi se, että lehden tyvessä on terävä piikki, joka muistuttaa meidän orapihlajamme piikkiä. Tosin lyhyempänä.Eli ei tuo syöminen varmasti helppoakaan ole.
Tuon arganapuun hedelmistä puristetaan öljyä, jota käytetään mm ruuanlaitossa. Lisäksi ranskalainen hajuvesiteollisuus käyttää sitä tuotannossaan.Lisäksi olen kuullut, että öljyä sellaisenaan käytetään myöskin ihonhoitoon?? Se on myöskin hyvää aurinkoöljyä kunhan
muistaa sen, ettei siinä ole suojakerrointa auringon paahdetta vastaan.Tosin sikäläisissä kaupoissa on jo jonkinlaisella suojakertoimellakin varustettua öljyä.-Ruuanlaitossa öljyä käytetään oliiviöljyn tapaan. Ennen puristamista siemen voidaan myöskin paahtaa, jolloin siihen tulee paahteinen maku.Öljy on voimakkaan makuista.
Essaouiran tien varressa on ollut aikoinaan,ja toivottavasti on vieläkin, naisten osuuskunta. Täällä käsiteltiin arganan hedelmiä.Hedelmälihan sisällä on kuin luumun kivi.Näitä kiviä sikäläiset naiset sitten käsittelivät.Täällä se oli käsityötä. Ehkä tänä päivänä on myös jo kehittyneempää käsittelyä. "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.Se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa."Kalevi
Vuohi arganapuussa.
7
1213
Vastaukset 7
- Curmi
Onpa maailmankirjat sekaisin! Aamulla näytti kotimme ulkomittari 9 astetta Celsiusta, mutta kun tarkastettiin Agadirin lämpö eri lähteistä, niin kerrottiin siellä aamulla olevan jopa 8 astetta???
Onko tämä totta? Agadir sijaitsee Atlantin rannikolla ja eikö merivesi ole n.16-18 asteinen. Miten tähän suhtautua? Kerrottiin sään 2 viikkoa jatkuvan sateisena ja lämmöltään 8-16 asteisena. Vajaan viikon päästä lähetään ja luultiin lähtevämme "etelää". Onko tämä tosi tai onko infot pettänyt?Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla 8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi
- Curmi
kalevi.s kirjoitti:
Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla 8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi
eri lähteet mm. www.napsu.fi, ecco weather, weather morocco, ym. on ne info-lähteet mistä säätietoja tällä kertaa haettiin. Ei kyllä enää löytynyt tuo 2-viikon ennuste ja onhan tuo napsukin muuttunut siitten aamun. Kyllä me mennään ja taatusti nautitaan. Sorry vaan että näin matkan lähestyessä niin ajatusten toimintakin vilkastuu, että mitenköhän .... jne. Hinku senkun kasvaa.
Curmi kirjoitti:
eri lähteet mm. www.napsu.fi, ecco weather, weather morocco, ym. on ne info-lähteet mistä säätietoja tällä kertaa haettiin. Ei kyllä enää löytynyt tuo 2-viikon ennuste ja onhan tuo napsukin muuttunut siitten aamun. Kyllä me mennään ja taatusti nautitaan. Sorry vaan että näin matkan lähestyessä niin ajatusten toimintakin vilkastuu, että mitenköhän .... jne. Hinku senkun kasvaa.
Unohdin tuossa aikaisemmin mainita, että nauttikaan matkallanne palveluista. Itse olen kahvilaihminen, ja erilaiset pikkuleivät (halua) ja leivokset kuuluvat valitettavasti suosikkeihini.Maistakaapa esim. Gasellin sarvea tai erilaisia suklaaleivoksia (halua bi shokolad) tai mantelileivosta tai tai.....On aivan selvää että siellä leivontaan on käytetty voita ja sokeria.Pikkusuolaista löytyy myös.Kun palaatte tänne pohjoiseen kolkkaamme takaisin niin kirjoittakaapa millainen sää siellä oli matkanne aikana.Vielä kerran elämysrikasta matkaa. kalevi
- parvekkeella
Mamujen asuinalueella Turun Varissuolla näkee usein vuohen, joskus jopa kaksikin, kerrostalon parvekkeella täydessä sovussa kanojen kanssa.
- piipar
Agadiristä Essaouiraan johtavalla tiellä näimme useita vuohia puissa. Kun pysähtyy autolla niitä kuvaamaan on tapana antaa vuohipaimenelle rahaa kuvaamisesta.
- Ruotsissa on
nähty parvekkeelta lentäviä tyttäriä. Hulluja nuo ruotsalaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.2371511Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va2871089Miltä tuntuu vanhempi nainen olla
Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan94844Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan68792Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä48733- 120643
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka27595Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt34584Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.49555Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.94525- 41511
- 32491
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48485- 35471
- 32454
Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain77451- 77422
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8417Oletteko täyttä sataa?
Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?33400Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21391