Vuohi arganapuussa.

Mikäli matkailija on liikkunut maaseudulla niin hän saattaa nähdä puita joiden oksilla keikkuu vuohia.Ainakin tätä kuvaavia postikortteja on myynnissä Agadirissä. Kun ensimmäisen kerran näin tuollaisen kortin niin mieleeni tuli ajatus, että kaikkea sitä tehdään turistin ihmeteltäväksi.Näin se ei kuitenkaan ole. Se on todellisuutta.Arganapuu on oliivipuun kaltainen.Jos arganapuun alimmat oksat ulottuvat maahan tai puun vieressä on kivi niin näitä apunakäyttäen vuohet kiipeävät, ja vuohia näkee aivan ylimpiä oksia myöten.Mitähän ne sitten puissa mahtavat tehdä? Eivät ne ole sinne menneet maisemia varten. Ei vaan vuohet kapuavat puuhun syödäkseen puun pieniä vihreitä lehtiä ja myöhemmin myös arganan hedelmiä.On melkoista taiteilua keikkua oksalla ja syödä. Silloin tällöin joku kopsahtaa maahankin. Syömisen tekee vielä hankalaksi se, että lehden tyvessä on terävä piikki, joka muistuttaa meidän orapihlajamme piikkiä. Tosin lyhyempänä.Eli ei tuo syöminen varmasti helppoakaan ole.

Tuon arganapuun hedelmistä puristetaan öljyä, jota käytetään mm ruuanlaitossa. Lisäksi ranskalainen hajuvesiteollisuus käyttää sitä tuotannossaan.Lisäksi olen kuullut, että öljyä sellaisenaan käytetään myöskin ihonhoitoon?? Se on myöskin hyvää aurinkoöljyä kunhan

muistaa sen, ettei siinä ole suojakerrointa auringon paahdetta vastaan.Tosin sikäläisissä kaupoissa on jo jonkinlaisella suojakertoimellakin varustettua öljyä.-Ruuanlaitossa öljyä käytetään oliiviöljyn tapaan. Ennen puristamista siemen voidaan myöskin paahtaa, jolloin siihen tulee paahteinen maku.Öljy on voimakkaan makuista.

Essaouiran tien varressa on ollut aikoinaan,ja toivottavasti on vieläkin, naisten osuuskunta. Täällä käsiteltiin arganan hedelmiä.Hedelmälihan sisällä on kuin luumun kivi.Näitä kiviä sikäläiset naiset sitten käsittelivät.Täällä se oli käsityötä. Ehkä tänä päivänä on myös jo kehittyneempää käsittelyä. "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.Se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa."Kalevi

7

1211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Curmi

      Onpa maailmankirjat sekaisin! Aamulla näytti kotimme ulkomittari 9 astetta Celsiusta, mutta kun tarkastettiin Agadirin lämpö eri lähteistä, niin kerrottiin siellä aamulla olevan jopa 8 astetta???
      Onko tämä totta? Agadir sijaitsee Atlantin rannikolla ja eikö merivesi ole n.16-18 asteinen. Miten tähän suhtautua? Kerrottiin sään 2 viikkoa jatkuvan sateisena ja lämmöltään 8-16 asteisena. Vajaan viikon päästä lähetään ja luultiin lähtevämme "etelää". Onko tämä tosi tai onko infot pettänyt?

      • Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla 8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi


      • Curmi
        kalevi.s kirjoitti:

        Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla 8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi

        eri lähteet mm. www.napsu.fi, ecco weather, weather morocco, ym. on ne info-lähteet mistä säätietoja tällä kertaa haettiin. Ei kyllä enää löytynyt tuo 2-viikon ennuste ja onhan tuo napsukin muuttunut siitten aamun. Kyllä me mennään ja taatusti nautitaan. Sorry vaan että näin matkan lähestyessä niin ajatusten toimintakin vilkastuu, että mitenköhän .... jne. Hinku senkun kasvaa.


      • Curmi kirjoitti:

        eri lähteet mm. www.napsu.fi, ecco weather, weather morocco, ym. on ne info-lähteet mistä säätietoja tällä kertaa haettiin. Ei kyllä enää löytynyt tuo 2-viikon ennuste ja onhan tuo napsukin muuttunut siitten aamun. Kyllä me mennään ja taatusti nautitaan. Sorry vaan että näin matkan lähestyessä niin ajatusten toimintakin vilkastuu, että mitenköhän .... jne. Hinku senkun kasvaa.

        Unohdin tuossa aikaisemmin mainita, että nauttikaan matkallanne palveluista. Itse olen kahvilaihminen, ja erilaiset pikkuleivät (halua) ja leivokset kuuluvat valitettavasti suosikkeihini.Maistakaapa esim. Gasellin sarvea tai erilaisia suklaaleivoksia (halua bi shokolad) tai mantelileivosta tai tai.....On aivan selvää että siellä leivontaan on käytetty voita ja sokeria.Pikkusuolaista löytyy myös.Kun palaatte tänne pohjoiseen kolkkaamme takaisin niin kirjoittakaapa millainen sää siellä oli matkanne aikana.Vielä kerran elämysrikasta matkaa. kalevi


    • parvekkeella

      Mamujen asuinalueella Turun Varissuolla näkee usein vuohen, joskus jopa kaksikin, kerrostalon parvekkeella täydessä sovussa kanojen kanssa.

      • piipar

        Agadiristä Essaouiraan johtavalla tiellä näimme useita vuohia puissa. Kun pysähtyy autolla niitä kuvaamaan on tapana antaa vuohipaimenelle rahaa kuvaamisesta.


      • Ruotsissa on

        nähty parvekkeelta lentäviä tyttäriä. Hulluja nuo ruotsalaiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe