Mikäli matkailija on liikkunut maaseudulla niin hän saattaa nähdä puita joiden oksilla keikkuu vuohia.Ainakin tätä kuvaavia postikortteja on myynnissä Agadirissä. Kun ensimmäisen kerran näin tuollaisen kortin niin mieleeni tuli ajatus, että kaikkea sitä tehdään turistin ihmeteltäväksi.Näin se ei kuitenkaan ole. Se on todellisuutta.Arganapuu on oliivipuun kaltainen.Jos arganapuun alimmat oksat ulottuvat maahan tai puun vieressä on kivi niin näitä apunakäyttäen vuohet kiipeävät, ja vuohia näkee aivan ylimpiä oksia myöten.Mitähän ne sitten puissa mahtavat tehdä? Eivät ne ole sinne menneet maisemia varten. Ei vaan vuohet kapuavat puuhun syödäkseen puun pieniä vihreitä lehtiä ja myöhemmin myös arganan hedelmiä.On melkoista taiteilua keikkua oksalla ja syödä. Silloin tällöin joku kopsahtaa maahankin. Syömisen tekee vielä hankalaksi se, että lehden tyvessä on terävä piikki, joka muistuttaa meidän orapihlajamme piikkiä. Tosin lyhyempänä.Eli ei tuo syöminen varmasti helppoakaan ole.
Tuon arganapuun hedelmistä puristetaan öljyä, jota käytetään mm ruuanlaitossa. Lisäksi ranskalainen hajuvesiteollisuus käyttää sitä tuotannossaan.Lisäksi olen kuullut, että öljyä sellaisenaan käytetään myöskin ihonhoitoon?? Se on myöskin hyvää aurinkoöljyä kunhan
muistaa sen, ettei siinä ole suojakerrointa auringon paahdetta vastaan.Tosin sikäläisissä kaupoissa on jo jonkinlaisella suojakertoimellakin varustettua öljyä.-Ruuanlaitossa öljyä käytetään oliiviöljyn tapaan. Ennen puristamista siemen voidaan myöskin paahtaa, jolloin siihen tulee paahteinen maku.Öljy on voimakkaan makuista.
Essaouiran tien varressa on ollut aikoinaan,ja toivottavasti on vieläkin, naisten osuuskunta. Täällä käsiteltiin arganan hedelmiä.Hedelmälihan sisällä on kuin luumun kivi.Näitä kiviä sikäläiset naiset sitten käsittelivät.Täällä se oli käsityötä. Ehkä tänä päivänä on myös jo kehittyneempää käsittelyä. "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.Se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa."Kalevi
Vuohi arganapuussa.
7
1211
Vastaukset
- Curmi
Onpa maailmankirjat sekaisin! Aamulla näytti kotimme ulkomittari 9 astetta Celsiusta, mutta kun tarkastettiin Agadirin lämpö eri lähteistä, niin kerrottiin siellä aamulla olevan jopa 8 astetta???
Onko tämä totta? Agadir sijaitsee Atlantin rannikolla ja eikö merivesi ole n.16-18 asteinen. Miten tähän suhtautua? Kerrottiin sään 2 viikkoa jatkuvan sateisena ja lämmöltään 8-16 asteisena. Vajaan viikon päästä lähetään ja luultiin lähtevämme "etelää". Onko tämä tosi tai onko infot pettänyt?Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla 8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi
- Curmi
kalevi.s kirjoitti:
Kyllä ne maailmankirjat ovat hieman sekaisin. Sää nykyisin on hyvin kummallista.Mikäli sää on aamulla 8 astetta niin kyllä se siitä päivän mittaan nousee.Yöt ovat tähän aikaan jo hieman viileitä.Agadirin pohjoispuolella (Casablanca, Rabat jn. sataa enemmän kuin Agadirissä.Olen itse ollut Agadirissä yleensä lokakuun puolesta välistä marraskuun puoleen väliin, ja sää on ollut ihan ok. Lämpöä on riittänyt.Kun ajattelee tätä kotimaamme säätä niin ei ole ihmellistä, että sää on Marokossakin muuttumassa.Niin kummallista tämä kuitenkin on. Tarkoittiko tuo mainitsemanne kahden viikon sateinen aikajakso Agadiriä?En oikeinm jaksa uskoa, että siellä sataisi pari viikkoa, mutta, Insha Allaah, jos Allah suo niinkuin sielläpäin on tapana sanoa kaikesta tulevasta.Toivotan kuitenkin hyvää matkaa ja ottakaa jotain lämpimämpää mukaan iltoja ja öitä varten. Kalevi
eri lähteet mm. www.napsu.fi, ecco weather, weather morocco, ym. on ne info-lähteet mistä säätietoja tällä kertaa haettiin. Ei kyllä enää löytynyt tuo 2-viikon ennuste ja onhan tuo napsukin muuttunut siitten aamun. Kyllä me mennään ja taatusti nautitaan. Sorry vaan että näin matkan lähestyessä niin ajatusten toimintakin vilkastuu, että mitenköhän .... jne. Hinku senkun kasvaa.
Curmi kirjoitti:
eri lähteet mm. www.napsu.fi, ecco weather, weather morocco, ym. on ne info-lähteet mistä säätietoja tällä kertaa haettiin. Ei kyllä enää löytynyt tuo 2-viikon ennuste ja onhan tuo napsukin muuttunut siitten aamun. Kyllä me mennään ja taatusti nautitaan. Sorry vaan että näin matkan lähestyessä niin ajatusten toimintakin vilkastuu, että mitenköhän .... jne. Hinku senkun kasvaa.
Unohdin tuossa aikaisemmin mainita, että nauttikaan matkallanne palveluista. Itse olen kahvilaihminen, ja erilaiset pikkuleivät (halua) ja leivokset kuuluvat valitettavasti suosikkeihini.Maistakaapa esim. Gasellin sarvea tai erilaisia suklaaleivoksia (halua bi shokolad) tai mantelileivosta tai tai.....On aivan selvää että siellä leivontaan on käytetty voita ja sokeria.Pikkusuolaista löytyy myös.Kun palaatte tänne pohjoiseen kolkkaamme takaisin niin kirjoittakaapa millainen sää siellä oli matkanne aikana.Vielä kerran elämysrikasta matkaa. kalevi
- parvekkeella
Mamujen asuinalueella Turun Varissuolla näkee usein vuohen, joskus jopa kaksikin, kerrostalon parvekkeella täydessä sovussa kanojen kanssa.
- piipar
Agadiristä Essaouiraan johtavalla tiellä näimme useita vuohia puissa. Kun pysähtyy autolla niitä kuvaamaan on tapana antaa vuohipaimenelle rahaa kuvaamisesta.
- Ruotsissa on
nähty parvekkeelta lentäviä tyttäriä. Hulluja nuo ruotsalaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592