Tiehyttukos

ei vaan häviä!

Mulla on 5 viikkoa vanha esikoispoika. Maitoa tulee runsaasti ja viime viikolla sain ekan tiehyttukoksen, se lähti onneksi samana päivänä hieromalla ja imettämällä. Nyt on rinnan yläosassa ollut jo neljättä päivää tosi kipeä, n 6x6cm kokoinen ilmeisesti tiehyttukos. Se on kipeä, pinkeä ja kova, rauhasmuhkurat tuntuu sitä sormella iholta silittäessä eikä se tyhjene ollenkaan, kun imetän. Oon kokeillut kaikkia keinoja, mitä netistä olen löytänyt: imettämistä kaikissa mahdollisissa asennoissa (myös nelinkontin vauva maassa selällään ja vauvan alaleuka tukokseen päin), lämmintä suihkuttelua, kylmiä kaalinlehtikääreitä, Buranaa, kevyttä hieromista imetyksen aikana, voimakasta hieromista, lepoa, tiheitä imetyksiä. Pahkura ei vain katoa! Soitin neuvolaan ja sieltä ei osattu auttaa sen enempää, sanottiin vaan, että ota yhteyttä jos nousee kuume. Onko kenelläkään ollut samanlaista? Pliis kertokaa jos on jotain vinkkejä, miten tän sais pois! Tuleeko automaattisesti rintatulehdus, jos ei tuo tukos aukea? Voiko tukos jäädä rintaan pitkäksikin aikaa, mitä sitten tapahtuu, koteloituuko se? Pitäisköhän mun ens viikolla soittaa uudestaan neuvolaan.

4

6763

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitix2

Itselläni oli kuopuksen imetysaikana noita tukoksia muutaman kerran,aina samassa rinnassa.Itse käytin myös noita kaalinlehtikääreitä,lisäksi suihkuttelin kuumalla vedellä,kävin saunassa ja lypsin samalla ja annoin vauvan sitten imeä tyhjempää tukosrintaa.Otin myös homeopaattista Belladonnaa,niin mulle ei tullut ainakaan pahaa tulehdusta.
      Neljä päivää on kyllä mielestäni pitkä aika,joten jos ei pian poistu ja alkaa tuntua tulehduksen oireita niin kannattaa varata lääkäriaika.

• alkup.

Joo nuo muut keinot tiesinkin, tuota Belladonnaa pitää ehkäpä vielä kokeilla sitten estoon, haluaisin kuitenkin imettää vähintään sen 6kk! Tukos lähti VIHDOIN tänään!!! Tai ainakin se on lähtenyt melkein kokonaan, ei enää kuumota eikä jomota, vähän kova se kohta vielä on kyllä. Lähti, kun ensin laitoin kaalinlehtiä laskemaan turvotusta ja sitten imettäessä painelin ja hieroin tukoskohtaa kaikilla voimilla.

• 8kkäiti

Onko rinnanpäässä valkoista, ihan pientäkin pistettä? Joskus tukos saattaa olla ihan maitotiehyen suulla nännissä, jolloin se näkyy ulospäinkin. Jos sellaisen löydät, se pitää saada puhkaistua tai nypättyä pois, ja sitten tyhjentää rinta imettämällä ja lypsämällä jne. Minulla tuollainen oli jokunen päivä sitten... En edes tajunnut se olevan tiehyen tukkona, vaan luulin sitä vain kuivaksi ihoksi. Suihkussa se sitten pehmeni ja lähti pois vetämällä.

• ja eipä

sellaista löytynyt, mutta onneksi sain tukoksen äsken lähtemään melkein kokonaan hieromalla sitä lujaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1411
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1385
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1150
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1077
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      31
      892
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe