Hyvää huomenta kaikille, jotka ovat hereillä. Melkein valkolaisena kerron mitä kaupungissa, eräässä näin. Vastaan tuli romaninainen, jonka tunnen nimeltä ja näöltä. Eipä siinä mittään, mutta hänellä oli korkokengät, kireät farkut ja ruskea nahkatakki, vyötärömallia. Nooh, samaisen naisen näin ( nään monesti ) romanivaatteissa, sametit ja kaikki. Oli parin muun romaninaisen kanssa liikenteessä. Miten se oikein menee ? Toiset sanovat, että kun on hameet kerran laittanut niitä ei oteta pois ? Tämä neiti kyllä vaihtaa, kuin kameleotti, tilanteen mukaan. Minun mielestäni tämä oli hyvä asia. Ei kiinnittänyt kenenkään huomiota suuressa ostoskeskuksessa.Joutuuko silloin varomaan muita romaneita, kun on farkuissa ? Koska te vapautatte itsenne monen metrin vahvasta kankaasta ? Siis arkipäivisin ei tarvitse pukeutua kuin prinsessa, vähempikin riittää. Eikä tule niitä tilanteita, jossa myymälävartija perässä kyttää ja muut ihmiset vahtaa. Sehän on inhottavaa.Niin, voiko romani nainen olla kameleotti, ilman että suku alkaa painostaa ja katsoa kieroon ? Minulle on sanottu että mustalaiset ovat luonnonlapsia, vapaita. Mutta oletteko te vapaita ?
kameleotti mustalainen
51
2580
Vastaukset
- pitää tietäää
Ketä on semmone nainen ? kerro se ja me mennää ja sanotaa sille mikä käy ja mikä ei käy sehää ei käy että hapijäksi itellee ja suvulleen housuihin pukee ittensä.Onko tää totta epäilee, jos on nii täytyy olla eurokaaleita sitte pitää nuolla kaajeita voi voi.
- Mirella60
Riimukujalla
- kameleotti ????????????????...
kameleotti ????????????????????
- Rosita ...
Kameleotti on eläin mikä vaihtaa värins tilanteen mukaan. Naamioituu ettei viholliset syö. On katteltu telvisiosta luonto ohjelmaa. Se on liskoeläin joku. Mutta tästä vaatteiten vaihosta sitämieltä että on jossain vikaa ettei kulje niissähameissa mihin on pukenu. Samaa mieltä ,on kaajeitten nuolemista että hyväksyittäs ei ne hyväksy käytäntö on opettanu rautasella kädellä. Minkäs teet nämä nyky nuoret pukee ja tekee mitä huvittaa. EN YLEISTÄ. Se vaan mitä omat silmät on nähny.
- cameleotti ...
Rosita ... kirjoitti:
Kameleotti on eläin mikä vaihtaa värins tilanteen mukaan. Naamioituu ettei viholliset syö. On katteltu telvisiosta luonto ohjelmaa. Se on liskoeläin joku. Mutta tästä vaatteiten vaihosta sitämieltä että on jossain vikaa ettei kulje niissähameissa mihin on pukenu. Samaa mieltä ,on kaajeitten nuolemista että hyväksyittäs ei ne hyväksy käytäntö on opettanu rautasella kädellä. Minkäs teet nämä nyky nuoret pukee ja tekee mitä huvittaa. EN YLEISTÄ. Se vaan mitä omat silmät on nähny.
Jos on joku kameleotti niin eikö se tarkoita että on arka ? Pelon tähen pitää vaihtaa väriä ? Miksi rosita vihaa nuin kovasti kaajeita ? Ihmisiä kaikki ollaan. Kuka minkä lainen. Kaikilla on se luonto joka vaikuttaa miten käyttäytyy. Minä en tunne ketään kuka vaihtais vaatteita ja kuitenkin kulkee yleisillä paikoilla. Aika rohkeutta vaatii.Onko se, Rosita nuolemista jos ei vaikka sairauden vuoksi jaksa kantaa montaa kiloa samenttia ? Sairaalla se on kuin sementtiä raahaisi perässään.
- Rosita ...
cameleotti ... kirjoitti:
Jos on joku kameleotti niin eikö se tarkoita että on arka ? Pelon tähen pitää vaihtaa väriä ? Miksi rosita vihaa nuin kovasti kaajeita ? Ihmisiä kaikki ollaan. Kuka minkä lainen. Kaikilla on se luonto joka vaikuttaa miten käyttäytyy. Minä en tunne ketään kuka vaihtais vaatteita ja kuitenkin kulkee yleisillä paikoilla. Aika rohkeutta vaatii.Onko se, Rosita nuolemista jos ei vaikka sairauden vuoksi jaksa kantaa montaa kiloa samenttia ? Sairaalla se on kuin sementtiä raahaisi perässään.
En vihaa kaikkia kaajeita. muutamaa kyllä mutta niissäki viha on väärä sana.Jos luet alempaa nii sielä on vastaus. Nyt pitää mennä
- vanha,mutta ei käytä sanoja...
oliskohan em nimim,halunnut ´käyttää kameleontti sanaa?Sehän on liskoeläin joka vaihtaa väriä tarvittaessa?Kuuluu kai samaan sarjaan kun kaaleitten namikaattorit ja spykolookit....älkää rakkaat ihmiset käyttäkö vierasperäisiä sanoja jos ette ole aivan varmoja kuinka ne lausutaan tai kirjoitetaan...ihan suomeksi vaan jos ei kaaleen kieli riitä..
- se on se vaihtaa färijä
Kyl jo alaasteela opettettiin että se on kamelotti. Ja minä oli hyvä koulussa. mieliaineeta oli kuvaamataito ja ruokatunti.Ei välituntissakaa mitää huonoa ollu se vaan oli liika lyhyt.ei ehtinny kauppoihin.
- Mankkaan Mirkku
se on kameleontti.
t. Mirkku - samoin sinulle!
missä olet viettänyt luonnontietotunnit, kun et tuota tiedä, että se eläin on KAMELEONTTI.
- a-lotti
cameleotti ... kirjoitti:
myös se, että pukeutuu samalla tavalla muiden kanssa, eikö myös se ole pelkoa? Pitää sulautua, ettei tule syödyksi?
Käytät mustalaishameita tai tulet syödyksi. Pitää vain valita tuleeko syödyksi omiensa vai vieraiden parissa, eikö vain? On helpompi piiloutua omiensa sekaan kuin yrittää pärjätä vieraiden kanssa
- Asiantuntija 1
että miksi tappaa lypsävää lehmää? Mustalaisvaatteet tekevät halvemman elämän mahdolliseksi. Niissä hamosissa on erittäin kätevää kuljettaa pimeää viinaa ja verotonta röökiä, puukot ja pyssyt hautautuvat niihin vällyihin kätevästi, kuin myös lastenvaippapussit ja kaljakorit ja kainelainen muukin kodin elektroniikka. Kas siinä syy. Varmaan katselevatkin kateellisina naisia, jotka ovat ovat omaksuneet sivistyneen maailman tavat omakseen ja kulkevat farkuissa.
Nämä perinne mustalaiset ovat vasta varsinaisia kameleontteja. Kirkossa veisataan virsiä ja rukoillaan ja kohta myydään viinaa ja pöllitään kaupasta tavaraa sen minkä keritään. Mutta uskovaisia ollaan, kun sitä niiltä kysytään.- faktat esille siint,että
Kaikki mustalaiset ? Kaikkiko varastaa ? Kaikkiko on uskovaisia ? Kaikki ko elää kameleotti elämää ? Siin on tässä meillä varsinainen kaajee. Tän tyyppiset ne pilaa mainetta.Valehtelemalla että kaikki ne on semmosia. Jäipä täs muutama valkolaispedofiili kiinni, oottako kaikki sellasia ? Ja monta muuta, raiskaus, varkaus, murha,,oottako kaikki samanlaisia? Ei huvä ihminen. Eksyit myös aiheesta, mistä alkujaan kaaje kirjoitti, eksyttekö kaikki aiheesta ? köyhää porukkaa.
- Noita-akkanen ...
faktat esille siint,että kirjoitti:
Kaikki mustalaiset ? Kaikkiko varastaa ? Kaikkiko on uskovaisia ? Kaikki ko elää kameleotti elämää ? Siin on tässä meillä varsinainen kaajee. Tän tyyppiset ne pilaa mainetta.Valehtelemalla että kaikki ne on semmosia. Jäipä täs muutama valkolaispedofiili kiinni, oottako kaikki sellasia ? Ja monta muuta, raiskaus, varkaus, murha,,oottako kaikki samanlaisia? Ei huvä ihminen. Eksyit myös aiheesta, mistä alkujaan kaaje kirjoitti, eksyttekö kaikki aiheesta ? köyhää porukkaa.
Mitä te kinastelette turhasta.?. Älkää vastatko kun huomaatte, että ompas taas niin alhaalta...Muistatteko sen 60- luvun vapauslaulun ? Kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasa arvoisina jne..Kyllä kannattaa palauttaa sanat mieleen, oliko ne ne rauhanjulistus tai ihmisoikeusjulistuksen laulun sanoja, joka tapauksessa kannattaa etsiä ne. Kaikilla on vapaus valita ja olla valitsematta. Jos minä en tykkää jostakin, se on silloin mun päänsärkyni. Jos minusta ei tykätä, sille en voi muuta, kuin katsella peiliin. Sieltä se syy irvistää.Eli pitäköön tapansa ja hameensa kuka pitää. Kuka ei halua, tai vaihtaa välillä, vaihtakoon.Suomen lakien puitteissa meidän on elettävä jos siitä poikkeaa, tulee rangaistus.Sehän on selvää: syy ja seuraus.Mutta, eikö ole ihanaa että tulee se joulu ja paistaa se aurinkokin vielä risukasaankin.Valoisia mieliä kaikille ! Tv: minä joka sain noidan nuolen. Niin sanoi lääkäri selkäsärystäni. Arvatkaa naurattiko ? Noidalla noidannuoli:: D
- yksi vaan ...
Noita-akkanen ... kirjoitti:
Mitä te kinastelette turhasta.?. Älkää vastatko kun huomaatte, että ompas taas niin alhaalta...Muistatteko sen 60- luvun vapauslaulun ? Kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasa arvoisina jne..Kyllä kannattaa palauttaa sanat mieleen, oliko ne ne rauhanjulistus tai ihmisoikeusjulistuksen laulun sanoja, joka tapauksessa kannattaa etsiä ne. Kaikilla on vapaus valita ja olla valitsematta. Jos minä en tykkää jostakin, se on silloin mun päänsärkyni. Jos minusta ei tykätä, sille en voi muuta, kuin katsella peiliin. Sieltä se syy irvistää.Eli pitäköön tapansa ja hameensa kuka pitää. Kuka ei halua, tai vaihtaa välillä, vaihtakoon.Suomen lakien puitteissa meidän on elettävä jos siitä poikkeaa, tulee rangaistus.Sehän on selvää: syy ja seuraus.Mutta, eikö ole ihanaa että tulee se joulu ja paistaa se aurinkokin vielä risukasaankin.Valoisia mieliä kaikille ! Tv: minä joka sain noidan nuolen. Niin sanoi lääkäri selkäsärystäni. Arvatkaa naurattiko ? Noidalla noidannuoli:: D
Olet raikas tuulahdus palstalla. Hyvän mielen tuoja. Pysy sellaisena ja kirjoita useammin. Itsekkin väsynyt noihin törky ja haukku juttuihin.
- faktasi
siunausta sullekki ja hyvää päivän jatkoo
- Asiantuntija 1
kuin, että on se niin kamalaa kun 95% mustalaisista pilaa kaikkien maineen. Minä olen se tasan viimeinen valkolainen jolle teidän kannattaa syöttä mitään puppua ja puolustelupuheita. Tiedän teikäläisistä kaiken,,ihan kaiken. Olen elänyt teikäläisten vaikutuspiirissä koko ikäni ja teikäläisissä ei ole yhtäkään pilkkua eikä pistettä, jota en tietäisi ja tuntisi. Tunsin aikanaan Elli ja Kalle Hagertin, ja siitä eteen päin kaikki, joten tiedän mustalaisista enemmän kuin 50 vuotias mustalainen noin keskimäärin. Että silleen.
- Vaimo vaalea
Asiantuntija 1 kirjoitti:
kuin, että on se niin kamalaa kun 95% mustalaisista pilaa kaikkien maineen. Minä olen se tasan viimeinen valkolainen jolle teidän kannattaa syöttä mitään puppua ja puolustelupuheita. Tiedän teikäläisistä kaiken,,ihan kaiken. Olen elänyt teikäläisten vaikutuspiirissä koko ikäni ja teikäläisissä ei ole yhtäkään pilkkua eikä pistettä, jota en tietäisi ja tuntisi. Tunsin aikanaan Elli ja Kalle Hagertin, ja siitä eteen päin kaikki, joten tiedän mustalaisista enemmän kuin 50 vuotias mustalainen noin keskimäärin. Että silleen.
Tunsit Ellin ja Kallen? Ja sitä mukaa tiedät kaiken mustalaisista? Joopa joo.
Minäkin olen ihan valtaväestöön kuuluva, kohta parikymmentä vuotta elänyt mustalaisen kanssa ja tutustunut hänen laajaan sukuunsa sekä kymmeniin muihin mustalaisperheisiin. Ja voin kertoa, että mustalaisuus on joka talossa eri. Kuka pitää isoja hameita silloin tällöin, kuka piittaa likasista huoneista, kuka ei piittaa yhtikäs mistään, kuka varoo kännykkää taskusta nostamasta tai antamasta likaista rahaa vanhemmalle ihmiselle.
Tiedät varmaan Ellin ja Kallen tavat ja tottumukset, et kaikkien. Yhteinen kulttuuri ja yhteiset säännöt on lentäviä lauseita joista ei saa kiinni. Jokainen on asioista eri mieltä ja toimii talossaan eri tavalla.
Joulun odotusta kaikille. - ja kameliontille
Hei "asiantuntija" ym,
tiedän aika monta romania, jotka eivät ole varastanut mitään ikinä hamosiin taikka muuhun kätkennyt tavaraa. Minä varastin lapsena ison suklaalevyn. Äitini sai tietää asiasta heti ja marssitti minut kauppaan ja laittoi minut palauttamaan levyn, siis itse hoitamaan asian pyytämään anteeksi jne. Muistan vielä nyt keskiässäkin asian, kun häpesin viedä sitä takaisin. Äitini toimi tietenkin oikein ja se asia on jäänyt meille sisaruksille takaraivoon. Äiti on kasvattanut meidät yksin, on tehnyt koko ikänsä raskasta työtä, virallisesti oikeassa palkkatyössä, jos haluat että tarkennan. Hän tosiaan jäi aikaisemmin eläkkeelle kuin 65- vuotiaana, kun oli saanut selkäänsä pahat kulumat, yhden kerran leikattiinkin sieltä. Joten olisi ihan oikein, ettet sinä varsinainen asiantuntija kirjoittelisi tänne meistä mustalaisista. Joojoo meitä on moneksi niin kuin teitäkin.
Sitten siitä kameliontista. Ei se ole tavanomaista todellakaan, että mustalaisnainen pitää farkkuja. Joskus saattaa nähdä kaupungilla, tosi harvoin (koska varovat) että jollakin on tavalliset vaatteet päällään. Jos minä näkisin jonkun nuoren naisen taikka miehen,niissä jossakin, en olisi niin pikkumoinen, että tekisin asiasta numeroa olisivat työasioissa taikka ei. Tämä onkin vain minun yhden mielipide. Kannan itse ihan pitkää samettihametta ja lapseni pukeutuvat sääntöjen mukaan, enkä ole siihen heitä pakottanut. Enemmistö suhtautuu kielteisesti asiaan, varsinkin housuihin pukeutumiseen. Se on niin, ettei sellaista sallita, vielä jos sattuu vanhempi ihminen näkemään. Kyllä siitä nousee haloo.
Se, miksi ajattelen näin on monia eri syitä. Mutta, päällimmäisenä on se, että on paljon tärkeimpiä asioita johon meidän romanien pitäisi parantaa ja ottaa paremmin huomioon. Kuten, normaali käyttäytyminen, siihen ei kuulu huumeet, tapletit, rumien puhuminen jatkuvasti, röyhkeä käyttäytyminen yleisillä paikoilla, kaikkinainen huono siis sellaista, joka luo vaan negatiivista ympärilleen oli se missä vaan. Luulen, että nämä asiat loukkaavat enemmän vanhojakin ihmisiä, ei niinkään se miten pukeutuu. Kyllä se käytös on ihmisen A ja O, oli sitten mistä rodusta tahansa. Tämä on minun mielipiteeni koko asiasta. - nainen vaan ...
ja kameliontille kirjoitti:
Hei "asiantuntija" ym,
tiedän aika monta romania, jotka eivät ole varastanut mitään ikinä hamosiin taikka muuhun kätkennyt tavaraa. Minä varastin lapsena ison suklaalevyn. Äitini sai tietää asiasta heti ja marssitti minut kauppaan ja laittoi minut palauttamaan levyn, siis itse hoitamaan asian pyytämään anteeksi jne. Muistan vielä nyt keskiässäkin asian, kun häpesin viedä sitä takaisin. Äitini toimi tietenkin oikein ja se asia on jäänyt meille sisaruksille takaraivoon. Äiti on kasvattanut meidät yksin, on tehnyt koko ikänsä raskasta työtä, virallisesti oikeassa palkkatyössä, jos haluat että tarkennan. Hän tosiaan jäi aikaisemmin eläkkeelle kuin 65- vuotiaana, kun oli saanut selkäänsä pahat kulumat, yhden kerran leikattiinkin sieltä. Joten olisi ihan oikein, ettet sinä varsinainen asiantuntija kirjoittelisi tänne meistä mustalaisista. Joojoo meitä on moneksi niin kuin teitäkin.
Sitten siitä kameliontista. Ei se ole tavanomaista todellakaan, että mustalaisnainen pitää farkkuja. Joskus saattaa nähdä kaupungilla, tosi harvoin (koska varovat) että jollakin on tavalliset vaatteet päällään. Jos minä näkisin jonkun nuoren naisen taikka miehen,niissä jossakin, en olisi niin pikkumoinen, että tekisin asiasta numeroa olisivat työasioissa taikka ei. Tämä onkin vain minun yhden mielipide. Kannan itse ihan pitkää samettihametta ja lapseni pukeutuvat sääntöjen mukaan, enkä ole siihen heitä pakottanut. Enemmistö suhtautuu kielteisesti asiaan, varsinkin housuihin pukeutumiseen. Se on niin, ettei sellaista sallita, vielä jos sattuu vanhempi ihminen näkemään. Kyllä siitä nousee haloo.
Se, miksi ajattelen näin on monia eri syitä. Mutta, päällimmäisenä on se, että on paljon tärkeimpiä asioita johon meidän romanien pitäisi parantaa ja ottaa paremmin huomioon. Kuten, normaali käyttäytyminen, siihen ei kuulu huumeet, tapletit, rumien puhuminen jatkuvasti, röyhkeä käyttäytyminen yleisillä paikoilla, kaikkinainen huono siis sellaista, joka luo vaan negatiivista ympärilleen oli se missä vaan. Luulen, että nämä asiat loukkaavat enemmän vanhojakin ihmisiä, ei niinkään se miten pukeutuu. Kyllä se käytös on ihmisen A ja O, oli sitten mistä rodusta tahansa. Tämä on minun mielipiteeni koko asiasta.Tervettä järkee löytyy. Kiitos sinulle uskalsit laittaa järkeviä asioita. Tähän ois hyvä lisätä Liljan kirjoitus hän kirjoitti: Homma hanskassa. se oli myös hyvä ja sopis meille säännöksi elämän poluilla.Minäkin olen ollu surullinen näistä muutamista kommenteistä aivan kuin apinoitten päästä. Joko ootte laittanut valoja ikkunoihin ? mie laitoin muutaman pimeällä on kiva kun loistaa.Lähempänä joulua laitetaan ulos köynnöksiä joisa on valoja.
- Joulun odotusta kaikille
Vaimo vaalea kirjoitti:
Minäkin olen ihan valtaväestöön kuuluva, kohta parikymmentä vuotta elänyt mustalaisen kanssa ja tutustunut hänen laajaan sukuunsa sekä kymmeniin muihin mustalaisperheisiin. Ja voin kertoa, että mustalaisuus on joka talossa eri. Kuka pitää isoja hameita silloin tällöin, kuka piittaa likasista huoneista, kuka ei piittaa yhtikäs mistään, kuka varoo kännykkää taskusta nostamasta tai antamasta likaista rahaa vanhemmalle ihmiselle.
Tiedät varmaan Ellin ja Kallen tavat ja tottumukset, et kaikkien. Yhteinen kulttuuri ja yhteiset säännöt on lentäviä lauseita joista ei saa kiinni. Jokainen on asioista eri mieltä ja toimii talossaan eri tavalla.
Joulun odotusta kaikille.Tuo mitä kommentoit, on aika lailla totuus. Meidän porukassa on myös yksi valtaväestön nainen. Mies kohteli huonosti ja jätti perheen. Mutta nainen on hoitanut yksin lapset ja pitänyt sen tärkeimpänä kun minkään muun. Me ollaan aina pidetty häneen yhteyttä lapsien takia. Hänellä olisi ollut mahdollisuuksia mennä ja tehdä vaikka mitä, kun on vielä aika uljaan näkönen blondi. Eikä meistä kukaan olisi vaatinutkaan hänen olla tietynlainen. Vaan se on ollut hänelle itsestään selvyysasia. Todella hieno nainen.
Elli joo, eli kyllä toisenlaista elämää, sinä näit sen puolen heidän elämästään. Sinua on kuitenkin jokin asia vetänyt heidän tuttavakseen, kun olet itse valinnut seuras. Vai pakottiko he sinua olemaan heidän kanssaan, tuskin! - Vai niin vai niin ...
Ei oo montakaa vuotta siittä kun oli yksi yksinkertanen valkolaisämmä ja se piilotti tavaroita lastenvaumuihin, monta kertaa oli onnistunu kunnes kassalle tuli tunnistelaite ja alako armoton piippaus. Jäi ämmä kiinni ja kotoota löyty hyvä kasa mm. eletroniikkaa. ja vaatteita. Ja oli siis huom ! Valkolaisnainen ja vauvansa kanssa.Tämmöstä voi keksiä vain valkolainen.Entäs se talonpoika joka tunki työkaluja saappaanvarteen. hehhhehhhehhhheeee siinä sulle asijantuntija 2:sen vastine
- ;)))))
Vaimo vaalea kirjoitti:
Joulun odotusta kaikille.olen kuullut kaiken laisia juttuja ns.puhtaus säännöistä, mutta eka kerran kuulin likaisesta rahasta:))) meilestäni raha on silloin likaista, jos se on vääryydellä hankittu. Ja entäs kun sieltä hameista otetaan ruuat ym ja laitetaan pöytään, eikö silloin pöytäkin ole likainen? "M60v" (romaani)
- Anonyymi
ja kameliontille kirjoitti:
Hei "asiantuntija" ym,
Se, miksi ajattelen näin on monia eri syitä. Mutta, päällimmäisenä on se, että on paljon tärkeimpiä asioita johon meidän romanien pitäisi parantaa ja ottaa paremmin huomioon. Kuten, normaali käyttäytyminen, siihen ei kuulu huumeet, tapletit, rumien puhuminen jatkuvasti, röyhkeä käyttäytyminen yleisillä paikoilla, kaikkinainen huono siis sellaista, joka luo vaan negatiivista ympärilleen oli se missä vaan. Luulen, että nämä asiat loukkaavat enemmän vanhojakin ihmisiä, ei niinkään se miten pukeutuu. Kyllä se käytös on ihmisen A ja O, oli sitten mistä rodusta tahansa. Tämä on minun mielipiteeni koko asiasta.Vielä kun tuon voisi uskoa. Tämän paikkakunnan romaneista joka ainoa on istunut vankilassa, eikä sinne pääse kovin helpolla.
- Keuruun Minde
Ite kuljen housut jalassa.Oon aina kulkenu vaikka mustalainen olenki.Muutamaan otteeseen oon saanu selkääniki,mutta siltikään en suostu hameita laittamaan.Jokaisella yksilöllä on valinnanvapaus.
Mustalaisuus EI ole vaatteista kiinni!Se lähtee sydämmestä,ehkä jokupäivä muutkin tämän ymmärtävät ja antavat mun kulkea niissä vaatteissa missä lystään ilman sitä iänikuista käden vääntämistä.- nimimerkkitön.
Tätä samaa asijaa veivataan ? Vaate asijaa. Ei pitäis olla ylipääsemättömän vaikiata. Joku kirjotti että muuttakoon eurooppaan sielä romani pukee tavallisen vaatteen. No juupa juu sanon minä. Suomen romaninaisen pukuun kuuluu samettihameet ja pitsiröijy. SE ON SUOMEN ROMANIEN PERINNE ASU ! Tajuutteko . Ei italian, espanjan, romanian...Vaan suomalaisten romaninaisten asu. Aivan sama, mistä on lähteny. Kaikki pukeutuminen on aina jostain alkannu. Meillä on komiat tamineet ja ketä ne kantaa, kantakoot ylpeästi ylväästi ja kunniassa. Ei niin että ryvettyy ja menee rikki.Ymmärrätte mitä tarkoitan.Minun 7 vuotias tyttö odottaa nyt jo että kasvaisi että saisi ne hameet. Ihan itte se niitähaluaa ei olla puhuttu .
- Orvokki Ojala Ilomantsi
Mullaki o housut jalas.muuta en laitakkaa
- siitä kyse ...
Orvokki Ojala Ilomantsi kirjoitti:
Mullaki o housut jalas.muuta en laitakkaa
Kaikilla on housu, et sillee, mut se mitä on niien päällä. se ratkaisee. Ei oikea kaalee näyttele muotojaan. Vai väitäkkö ettei per.. näy kun on varkut? Hyi olkoon.
- Lotta:::::::
nimimerkkitön. kirjoitti:
Tätä samaa asijaa veivataan ? Vaate asijaa. Ei pitäis olla ylipääsemättömän vaikiata. Joku kirjotti että muuttakoon eurooppaan sielä romani pukee tavallisen vaatteen. No juupa juu sanon minä. Suomen romaninaisen pukuun kuuluu samettihameet ja pitsiröijy. SE ON SUOMEN ROMANIEN PERINNE ASU ! Tajuutteko . Ei italian, espanjan, romanian...Vaan suomalaisten romaninaisten asu. Aivan sama, mistä on lähteny. Kaikki pukeutuminen on aina jostain alkannu. Meillä on komiat tamineet ja ketä ne kantaa, kantakoot ylpeästi ylväästi ja kunniassa. Ei niin että ryvettyy ja menee rikki.Ymmärrätte mitä tarkoitan.Minun 7 vuotias tyttö odottaa nyt jo että kasvaisi että saisi ne hameet. Ihan itte se niitähaluaa ei olla puhuttu .
siitä vaateasiasta veivataan kun se ei ole kaikkien mieleen?
Jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä ja minun puolesta kukin pukeutukoon niin kuin parhaaksi olonsa tuntee ilman että kellään on oikeutta käydä käsiksi.
Eikä muuten ole pitkät perinteet noilla hameilla, muistakaapa se jotka siihen vetoatte.
Alta sata vuotta niitä lie käytetty. - Keuruun Minde
siitä kyse ... kirjoitti:
Kaikilla on housu, et sillee, mut se mitä on niien päällä. se ratkaisee. Ei oikea kaalee näyttele muotojaan. Vai väitäkkö ettei per.. näy kun on varkut? Hyi olkoon.
Tiiätkö,että on olemassa myös sellasia housuja jotka ei purista ja kiristä vaan istuu hyvin,eikä se farkkukangas ole ainoa materiaali,josta housuja voi tehä.
Takapuolihan on meillä kaikilla,joten minkä ihmeen takia mun edes pitäis sitä koittaa piilottaa.Tällä nyt en tarkota,että sitä koittaisin jollain tapaa korostaa.
Mikäli joku rupeaa ajattelemaan jotain kaksista niinkin luonnollisesta ruumiin osasta kun takapuoli niin menkööt itteensä ja miettikööt miten vinksahtanut persoona on.
- RonnyL
se on näennäistä.
Niin harva uskaltaa aito itsensä olla, musiikkimakukin on muka melkein sama kaikilla, että oikein kyllästyttää.
Säännöt sitovat, vaatepakko ja väistämisvelvollisuus.
Muuten tapahtuu asioita...
Autoa kyllä ajellaan ympäri maata ristiin rastiin ja tehdään asioita, rellustellaan, mutta oikeassa elämässä pitää aina vaan leikkiä aitoa kaaloa kaiken muun kustannuksella niin kuin oltaisiin isoja lapsia ikuisesti vailla aitoa vastuuta mistään.
Onnea sille joka uskaltaa oma itsensä olla, vaikka sitten kameleonttina. - SE EI
Ole mikään kameleotti, vaan KAMELEONTTI; siis se liskoeläin joka vaihtaa väriä, jos sitä tarkoitit?
- kamelionttina oleminen
Ei olla vapaita pukeutumaan miten tahansa. Mutta, yhä useampia on niitä, jotka ovat työelämässä ja silloin joutuu laittamaan työvaatteet. Voin sanoa, että joutavat asiat jää pois, sitä vaan ei kertakaikkiaan jaksa katsoa suurennuslasilla, kuka teki mitäkin, tarkoitan vaatetusta. On tietenkin työpaikkoja, jossa ei tarvitse vaihtaa työasuun, mutta sitä ei jaksa siltikään. Jotenka nyt palkkaamaan romaneita töihin, työ tekee tehtävänsä ihan luonnollisesti, niin se vaan on.
- naisen joka on
kuljeskellut farkut sekä minihameet päällänsä ja nyt on sitten kaaleenvaatteet päällä ja niin kaaloa itsestään ....
- ei toista parempi
naisen joka on kirjoitti:
kuljeskellut farkut sekä minihameet päällänsä ja nyt on sitten kaaleenvaatteet päällä ja niin kaaloa itsestään ....
eiköhän niitä ole, jotkut vaan jää siitä kiinni. on niitäkin jotka menevät ravintolaan ja jättävät hameen narikkaan, koska muuten eivät päästä sisälle, siellä ne sitten ovat alushameissa!
- vaatteista.
onhan niitä monia, jotka pitää farkkuja, mutta , sekään ei ole nin rumaa kun se, että kyättää millon mitäkin. parempi jos ihminen on rehellisesti omaitsensä, kunhan osaa käyttäytyä oikein ja pukeutuu säädyllisesti tilanteen mukaan ja ettei pilkkaa muita olollaan,. ei ole hienoa sekään jos on pönkkähameet eikä sit osaakkaan kantaa niitä, eikä muutenkaan tiedä mitään tavoista. niitäkin on nähty.
- mitä millonki
vaatteista. kirjoitti:
onhan niitä monia, jotka pitää farkkuja, mutta , sekään ei ole nin rumaa kun se, että kyättää millon mitäkin. parempi jos ihminen on rehellisesti omaitsensä, kunhan osaa käyttäytyä oikein ja pukeutuu säädyllisesti tilanteen mukaan ja ettei pilkkaa muita olollaan,. ei ole hienoa sekään jos on pönkkähameet eikä sit osaakkaan kantaa niitä, eikä muutenkaan tiedä mitään tavoista. niitäkin on nähty.
niitä onkin enemmän joilla ei ole muuta kun hame! mutta, tää on tätä samaa pyörittämistä, ei ole mitenkään päin hyvin, kaikki ei voi miellyttää kaikkia...jos suurin osa olisi oikeesti oma itsensä, niin hametta ei oikeen kukaan kantais.mutta kun se on kerran sillon laitettu niin....loput tiedetään
- kellään
mitä millonki kirjoitti:
niitä onkin enemmän joilla ei ole muuta kun hame! mutta, tää on tätä samaa pyörittämistä, ei ole mitenkään päin hyvin, kaikki ei voi miellyttää kaikkia...jos suurin osa olisi oikeesti oma itsensä, niin hametta ei oikeen kukaan kantais.mutta kun se on kerran sillon laitettu niin....loput tiedetään
muuramen kaalin numeroa
- just ei
kellään kirjoitti:
muuramen kaalin numeroa
no, sitä just ei oo, mut kelpaisko pavosen heskan, tai vieno huttusen numero?
- maija-riitta
vaatteista. kirjoitti:
merkitsee ihmestä paljon.kyllä mun pitää sannoo tutustuin keski-ikäiseen kaalon naiseen pienessä kaupungissa.nainen on pukeutunut aina omalaisesti housuihin ja sillä on ihan oma tyyli.minua ei häiritse se lainkaan . sydämmen sivistys ei ole tällä naisella hävinnyt mihinkään vaatteen myötä.auto ei pelannu avun tarjos .siinä oottaessa kun kaajo korjas autoa ei jättänyt minua yksin tarjos kahvipullat ,juteltiin kaikista asioita maan ja taivaan väliltä jäi hyvä olo.nykyään nuoret karttaa meitä vanhoja.se ei kuulu kaaleitten tapaan. vaatetus ei tee meistä kaaloa vaan se miten kohtelemme toisiamme.t.saaga
- tuosta puhukaa enemmän
maija-riitta kirjoitti:
merkitsee ihmestä paljon.kyllä mun pitää sannoo tutustuin keski-ikäiseen kaalon naiseen pienessä kaupungissa.nainen on pukeutunut aina omalaisesti housuihin ja sillä on ihan oma tyyli.minua ei häiritse se lainkaan . sydämmen sivistys ei ole tällä naisella hävinnyt mihinkään vaatteen myötä.auto ei pelannu avun tarjos .siinä oottaessa kun kaajo korjas autoa ei jättänyt minua yksin tarjos kahvipullat ,juteltiin kaikista asioita maan ja taivaan väliltä jäi hyvä olo.nykyään nuoret karttaa meitä vanhoja.se ei kuulu kaaleitten tapaan. vaatetus ei tee meistä kaaloa vaan se miten kohtelemme toisiamme.t.saaga
kiitos Teille hyvästä ja rakentavasta palautteesta. Tuo on tosi tärkeetä, että vanhemmat ihmiset ovat tuota mieltä. Nuoret ja miksi ei vanhemmatkin ovat meinaan aika hakoteillä tänä päivänä.
- On se
vaatteista. kirjoitti:
kun ei sitten tiijä tavoista mitää vaikka on hameet.
Rahnukäytös ja olo sit viimesen päälle rahnu, ei ne nämäkään ole ylpeyveks jos ei ittelleen niin ei muillekkaa.
Hameen helmat rieklaleina läsiskiä täynnä verkkatakit päällä tukka nutturalla voi kun on komiaa.
Hyi kantakaa sentäs hameet ylpeyvellä eikä rahnusesti.
Tämä jos mikä antakaa meistä kaikista kaaleosta huonon kuvan, että laittakaa vaa pikkumekko päälle jos ette pysty hameita naisen lailla kantamaan.
Taitaa niitä olla helpompi pitää puhtaana rahnunkin... - nähnyt senkin
ei toista parempi kirjoitti:
eiköhän niitä ole, jotkut vaan jää siitä kiinni. on niitäkin jotka menevät ravintolaan ja jättävät hameen narikkaan, koska muuten eivät päästä sisälle, siellä ne sitten ovat alushameissa!
aluhameisilla ihmisten edessä heilumisen.
- moni nainen
On se kirjoitti:
kun ei sitten tiijä tavoista mitää vaikka on hameet.
Rahnukäytös ja olo sit viimesen päälle rahnu, ei ne nämäkään ole ylpeyveks jos ei ittelleen niin ei muillekkaa.
Hameen helmat rieklaleina läsiskiä täynnä verkkatakit päällä tukka nutturalla voi kun on komiaa.
Hyi kantakaa sentäs hameet ylpeyvellä eikä rahnusesti.
Tämä jos mikä antakaa meistä kaikista kaaleosta huonon kuvan, että laittakaa vaa pikkumekko päälle jos ette pysty hameita naisen lailla kantamaan.
Taitaa niitä olla helpompi pitää puhtaana rahnunkin...on liannut hameensa niin kaaleiden kuin kaajeiden edessä - osa on jopa enemmän miehiä kuin miehet konsanaan prinsessa-asuissaan
- olla rauhassa
jokainen tekee oman päätöksensä, kaaleilla jokaisella on omat aivot, vaikka ryhmäidioottimaisuutta esiintyy luvattoman paljon. Kaaleiden on aika ruveta kunnioittamaan muita ihmisiä.
- miestä, joilla
pitäisi olla kaaleen naisen hameet kaksinkertaisesti päällänsä, niin akkoja ne on itsestään.
Onhan niitä sellaisia kaaleen miehiäkin, jotka pitävät huoranaisten asuja ja meikkejä mielellään päälläänsä.
Avatkaa ne silmät auki ihan reippaasti, niin näette nämäkin miehet, jotka tekevät ihmeet vaatteidensa kanssa.....
Mustalaismiehen siisteys kun loppuu liian usein housuihin, joko eivät 'istu' edestä tai/ja roikkuvat törkeesti takaa. - VoI YöK .
miestä, joilla kirjoitti:
pitäisi olla kaaleen naisen hameet kaksinkertaisesti päällänsä, niin akkoja ne on itsestään.
Onhan niitä sellaisia kaaleen miehiäkin, jotka pitävät huoranaisten asuja ja meikkejä mielellään päälläänsä.
Avatkaa ne silmät auki ihan reippaasti, niin näette nämäkin miehet, jotka tekevät ihmeet vaatteidensa kanssa.....
Mustalaismiehen siisteys kun loppuu liian usein housuihin, joko eivät 'istu' edestä tai/ja roikkuvat törkeesti takaa.Päivää. Minä se en voi inhoomatta katsoa kui tulee vastaan suurimahanen mies jokka henkselit kantaa housuja. Ihan mustalaismiehistä nyt kyse. Takki auki ja se maha, yök, näkyy ja napa pitkällä. Suorat housut, just joo siis suorat vai ? Kyllä miehet akkansa vaatii pukeutumaan, mutta itse lököpöksyinä kuleksii. Aivan oikein että tää aloittajan näkemä neiti vaihtaa vaattensa tarpeen mukaan ja tilanteeseen sopivasti. Mistä tietää vaikka oli työstä tulossa tai tyähaastateluun menossa. Kuulkaas moni vaihtais kevysempiin vaatteisiin naiset, vaan ei uskalla. Niin se on, nyt tuli todetuksi EI USKALLA.
- Kommentaattorivain
miestä, joilla kirjoitti:
Mustalaismiehen siisteys kun loppuu liian usein housuihin, joko eivät 'istu' edestä tai/ja roikkuvat törkeesti takaa.tätä housuasiaa.
"Mustalaismiehen siisteys kun loppuu liian usein housuihin, joko eivät 'istu' edestä tai/ja roikkuvat törkeesti takaa."
Kaikille eivät mustat suorat housut vain istu päälle, ensinnäkin harvalle sopivat pillimalliset housut ensinnäkään ja musta väri on vielä omiaan korostamaan sitä jos vaikka jalat ovat laihat tai pohkeisiin ohenevat ja näin se suorien housujen ohut kangaskaan ei ole omiaan korostamaan ruumiinrakennetta parhaimmalla mahdollisella tavalla.
En yhtään ihmettele miksi joillekin kelpaavat farkut mieluummin.
Siis siksi monella on liian isot housut jalassa kun se on ainoa varteenotettava vaihtoehto monelle, suomalainen suorien housujen malli kun ei sovellu ylipainoiselle tai jollain lailla erilaisen ruumiinrakenteen omaavalla miehelle. - umpssarhaa kalecxe xcoie vi...
Kommentaattorivain kirjoitti:
tätä housuasiaa.
"Mustalaismiehen siisteys kun loppuu liian usein housuihin, joko eivät 'istu' edestä tai/ja roikkuvat törkeesti takaa."
Kaikille eivät mustat suorat housut vain istu päälle, ensinnäkin harvalle sopivat pillimalliset housut ensinnäkään ja musta väri on vielä omiaan korostamaan sitä jos vaikka jalat ovat laihat tai pohkeisiin ohenevat ja näin se suorien housujen ohut kangaskaan ei ole omiaan korostamaan ruumiinrakennetta parhaimmalla mahdollisella tavalla.
En yhtään ihmettele miksi joillekin kelpaavat farkut mieluummin.
Siis siksi monella on liian isot housut jalassa kun se on ainoa varteenotettava vaihtoehto monelle, suomalainen suorien housujen malli kun ei sovellu ylipainoiselle tai jollain lailla erilaisen ruumiinrakenteen omaavalla miehelle....Hmm...ihme kun ei mustalaisnaisia vaivaa se että ovat kaikki lihavan näköisiä karmeine " hameineen"??????
- Nordic-man
Hienoa että ihminen saa vapaasti pukeutua miten itselleen sopii, ei siihen lupaa kysy muutkaan ihmiset, niin miksi romaani naisen täytyis kysyä.
Onko romaani naisella jotenkin huonommat oikeudet tässä maassa, vai miksi hän ei saisi olla oma itsensä ja ajatteleva ihminen. Miksi täytyisi kysellä toisilta lupa, jopa pukeutumiseen. Jos lupa täytyy pyytää, niin sehän on naisen alentamista, ei me miehetkään mitää lupia olla ruukattu kysellä. - Anonyymi
Näin ne muuttaa käytöstään. Only fans ISSA on myös näitä tummia.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614428KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523271Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492544Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?542526- 1102245
- 241893
- 241671
- 301626
- 1691540
- 361265