Itsetehty morsiuspuku.

Hmmm...

Hei, olen päättänyt päästä halvemmalla (?) ja tehdä pukuni itse. Mutta kuinka paljon hääpuvun valkoinen kangas maksaa? Mitä kaikkea hääpuvun tekoon tarvitaan...?

Olen tekemässä uusimmassa Novita-lehdessä olevaa juhlapukua...

10

5768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emma

      Yleensä ohjeessa lukee, mitä kaikkea hääpuvun tekoon tarvitaan (siis vetoketjut, napit, nepparit jne.).

      Kankaat taas maksavat ihan niin paljon kuin raatsit investoida, 9-10 €/m alkaen. Jos ostat morsiussatiinia (tekokuitua, luulisin, että polyesteria), se on halvempaa ja silkki taas maksaa 20-100 €/m tai enemmänkin. Kannattaa mennä kangaskauppaan ohjeen kanssa katselemaan ja kyselemään, mikä kangas sopii parhaiten!

      Sitten tarvitset tietenkin ainakin ompelukoneen (ja varaneuloja) lankaa (jos ostat silkkiä, tarvitset silkkilankaa ja jos et, niin tavallinen ompelulanka käy) ja kaavapaperia, nuppineuloja, kunnon *terävät* sakset (tylsillä saksilla on ikävä leikata kangasta ja jäljestä tulee epätasaista), paljon tyhjää lattiapinta-alaa, mittanauhan, mahdollisesti ratkojan ja *paljon* kärsivällisyyttä ja aikaa.

    • morsian

      Mukava kuulla että muitakin "sekopäitä" löytyy..
      Minäkin nimittäin teen itse morsiuspukuni. Olen jo aloittanut, vaikka häät ovat keväällä.

      Helmakamgas maksoi 11,60€/m , yläosan kangas hieman enemmän. Tylli maksaa n. 2€/m.

      Lisäksi koristeet maksaa hieman enemmän. Kankaani ostin Eurokankaasta.

      Tsemppiä puvun tekemiseen!!

    • Vaimo

      Menin viime kesänä naimisiin ja teetin hääpukuni. Kaupoista en löytänyt tarpeeksi tavallista ja kun löytyi koko oli väärä. Puvulle tuli ompelijan palkkioineen hintaa 230€. Luulen kyllä että löysin Tampereen halvimman ompelijan =)

      • Vaimo

        kangas oli morsiussatiinia


      • elokuu 2004

        Hei "vaimo". Kerroit että löysit Tampereelta hyvän ompelijan, olisiko mahdollisuus saada yhteystietoja kun olen ajateluut teettää pukuni ja asun itse Tampereella.

        T.elokuun -04 morsian:)


      • Vaimo
        elokuu 2004 kirjoitti:

        Hei "vaimo". Kerroit että löysit Tampereelta hyvän ompelijan, olisiko mahdollisuus saada yhteystietoja kun olen ajateluut teettää pukuni ja asun itse Tampereella.

        T.elokuun -04 morsian:)

        Eli ompelija on Hervannassa Tapsantorin yläkerrassa, Mirja Mäkelä p. 050-5642613

        Aion tulevaisuudessakin teettää hänellä vaatteita, todella tyytyväinen olen hänen työhönsä.


    • Wiiwi77

      Itse kun naimisiin pääsen aion teettää hääpukuni, vaikka ompelija itse ammatiltani olenkin. Oman hääpuvun tekemisen sanotaan tuottavan huonoa onnea... :(

      Onneksi on vanhoja luokkakavereita joilla voin pukuni teettää :D Liekö tuo huonon onnen tuomisen keksinyt juuri ompelijat ,että töitä piisaisi :P

      Mutta kuitenkin onnea pukujen tekoon ja hommatkaa hyvä sovittaja; itselle sovittaminen on niin vaikeaa ja työlästä =)

      • Pakkoneuloosi

        Uskokoon huonoon onneen ken tahtoo. Saa kai sitä ruveta pelkäämään vaikka mitä, jos kaikkia vanhoja sanontoja uskoo. Itse ainakin ajattelin ommella oman pukuni, ellen löydä oikein edullista ja oikein kaunista pukua ennen sitä.
        Aiheuttaako oman puvun ompelu huonoa onnea, jos ei oo koskaan kuullutkaan moista sanontaa? Ajattelin vaan, kun en ollut tuommosesta koskaan kuullut (eikä kukaan itseni ikäisistä kavereistakaan), mutta kun suunnitelmistani kerroin muutamalle sukulaiselle, niin jopa alkoi muorit päivittelemään, kuinka se tuottaa HUONOA ONNEA. Voi plääh! Ei vaan aiheuta mulle, koska en usko moista puppua.
        Teen itse oman onneni. Ja loppu on sitten sattumaa. Ei me olla täällä mitään pelinappuloita tai ajopuita. Tietysti ikäviä asioita joskus voi sattua itse kullekin, mutta on turha syyttää kaikesta jotain huonoa onnea. Pahansuopuutta on mielestäni aiheuttaa innokkaalle morsiamelle surua kertomalla, kuinka hänen ompelemansa puku tuo huonoa onnea. Valitsemani hääkukat myös olivat erään mummun mielestä surukukkia. Pitäisivät edes joskus mölyt mahassaan.


    • Meira

      Minun pukuni teki ystäväni, joka on ompelija. Suunnittelimme puvun yhdessä ja osan asustani tein itse (alushame, laukku ja huivi)

      Puku oli valkoista satiinia, jonka päällä oli ruusukuvioista sifonkia. Edessä oli ylhäältä helmaan saakka ulottuva punainen silkkikaitale.

      Alushame lakanakangasta ja tylliä, pieni laukku ja huivi samaa punaista silkkiä kuin puvussa.

      Kaikki kankaat, langat, vetoketjut, ynnä muut mukaan lukien tarvikkeiden hinta oli noin 150 euroa.

      Ystävälleni maksoin tietenkin puvun tekemisestäkin.

      Olen itsekin ommelut paljon - ja ompelen vieläkin - mutta halusin teettää pukuni, sillä tiedän kuinka työlästä tuollaisen suuren ja tarkasti istuvan puvun tekeminen on. Ja minulla oli häiden tiimoilta paljon muutakin tekemistä, joten kun ystäväni tarjoutui tekemään pukuni, suostuin siihen ilomielin!

      Onnea kuitenkin kaikille hääpukunsa itse ompeleville, se on täysin mahdollista ja itsetehdyssä puvussa on hieno esiintyä hääpäivänä! Kärsivällisyyttä kuitenkin tarvitsette ja puvun teko kannattaa aloittaa ajoissa, että on tarpeeksi aikaa, eikä tule viimeisen yön paniikkia... =)

    • mm..

      morsiussatiini 11 ja risat.
      Riippuu tietysti mitä kangasta käytät, miten kalliiksi tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe