Miksi diesel?

Taloudellinen

En nyt puhu tosi paljon ajavista. Heille diesel on selviö.
Hankkimalla dieselin, tulee ajettua väkisin aivan liikaa turhia kilometrejä. Ainoana päämääränä tuntuu olevan se, että saadaan tietty Km määrä ajettua.
Jos hankkii itselleen dieselin niin miksi sitä pitää verrata bensaversioon? Omistuksessahan on vain jompi-kumpi versio.
Yleensä tavallisella taviksella bensavehje tulisi edullisemmaksi.
Siksi näin valinta olisi bensiini, koska ei ole veroa rasitteena. Ei tule olemaan PAKKOA AJAA TURHAA AJOA, jotta veron kuoletus VERRATTUNA BENSAversioon tulisi kuoletetuksi.
Eräänä esimerkkinä HLinnalainen dieselin omistaja; Hän tekee ostosmatkoja Ideaparkkiin vaikka asuu kauppakeskuksen vieressä. Näin vain siksi, että hän saisi tämän laskennallisen Km määrän ajettua ja vähän sen ylikin.
Kun tämä Km määrä ylitetään, ollaan ratki riemukkaita. Nyt kelpaa tehdä "halpaa" matkantekoa. Ja eikun taas Lempäälän Ideaparkiin kun on niin edullista tää matkanteko.
Miten niin edullista? Eihän omana ole kuin yksi ja ainoa auto. Se on diesel. Miksi sitä verrata naapurin omistuksessa olevaan bensaversioon?
Monelle bensa-auto olisi edullisempi ratkaisu. Ei olisi tunnetta "ajopakosta". Turha ajo jäisi pois.

35

5698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurpaotta

      Ajat sitten bensalla tai dieselillä niin poltat joka tapauksessa uusiutumatonta luonnonvaraa. Siihen ei vaikuta ajomäärät tai verotukset mitenkään. Jokainen maan povesta pumpattu öljylitra muuttuu tavalla tai toisella palaessaan hiilidioksidiksi jonka määrää nyt pyritään vähentämään. Dieselmoottori kuluttaa vähemmän polttoainetta eli tuottaa vähemmän hiilidioksidia eli on ympäristöystävällisempi. Dieselmoottori on myös enerhgiataloudellisempi kuin bensamoottori.

      Ja dieselillä tosiaan säästää. Itse nostan aina kotiin tullessa hallitunkilla auton vetävät pyörät ilmaan ja jätän auton käyntiin koko yöksi viitosvaihde kytkettynä. Aamulla sitten kun lähtee töihin niin on mukavasti kertynyt säästyneitä kilometrejä.

      Odotan lähiaikoina saavani Nobelin palkinnon siitä hyvästä että olen ehdottanut kaikkien maailman dieselvoimaloiden muuttamista bensakäyttöisiksi. Perusteluni oli se että kun se vaan on niinku NIIN paljon parempi kun se on niinku bensatoiminen ja niinku niin paljon ihqmpi ja sillee jotenki tuntus paremmalt et niinku ymmärräxte vai hä?

    • pakkoajoa..

      Eiköhän meistä suurinosa ole normaalina pidettäviä autoilijoita. Ei pitäisi taas tässäkään tapauksessa yleistää joitakin omituisuuksia.
      Diisseli on karkeasti ottaen 15000km:n vuotuisella ajolla jo edullisempi kuin bensa. Ainakin minun kirjanpidon mukaan. Joka perustuu todellisuuteen.

      • 95E

        Joissakin se on tuo 15000 missä kustannukset leikkaavat. Joissakin se on tuplasti tai kolminkertaisesti tuo matka. Esim Skoda Octavia on auto jossa dieselin kannattavuus on kovan työn takana = paljon paljon kilometrejä.

        Diesel-miehiltä unohtunvat kovin helposti pääomakustannukset, vakuutukset ym.


      • ......

        Jos ostan käytetyn auton,niin tuo kilometrimäärä 15000 km pitää hyvinkin paikkansa. No jos sitten ostan jonkun määrtätyn automallin uutena, ja vertaan vastaavan dieseli ja bensamallin kustannuksia vaikkapa 4-6 vuoden käyttöajalle, otan huomioon hankintahinnan, pääomakulut ja jälleenmyyntiarvon tuo dieselin käyttövoimaveroan, on kilometrimäärä aivan toinan, se vaihtelee autosta riippuen 20000-50000 km/vuosi.
        Sen voi myös sanoa, että talvella diesel ilman vebastoa on helvetin kylmä kulkuneuvo ja jos autossa sitten vebasto on, niin polttoaineen kulutus on toista, mitä mainokset kertovat. Ja ero käyttömukavuudessa on pieni, sillä toisaalta dieselkoneiden käyttömukavuus on heikentynyt(alavääntö huonontunut) ja toisaalta bensakoneet ovat menneet posiivisempaan suuntaan, ovat moent erittäinmukavia ajella esim. taajamissa, kun vetoalue on pidempi.
        Kuten aloittaja totesi, monelle dieselin hankittuaan tulee lähes pakkomielle ajaa enemmän kilomtrejä(valitetavasti), jotta saa näyttämään dieselin halvemmalta, kun se kerran hankittu on.


      • tietoasi
        ...... kirjoitti:

        Jos ostan käytetyn auton,niin tuo kilometrimäärä 15000 km pitää hyvinkin paikkansa. No jos sitten ostan jonkun määrtätyn automallin uutena, ja vertaan vastaavan dieseli ja bensamallin kustannuksia vaikkapa 4-6 vuoden käyttöajalle, otan huomioon hankintahinnan, pääomakulut ja jälleenmyyntiarvon tuo dieselin käyttövoimaveroan, on kilometrimäärä aivan toinan, se vaihtelee autosta riippuen 20000-50000 km/vuosi.
        Sen voi myös sanoa, että talvella diesel ilman vebastoa on helvetin kylmä kulkuneuvo ja jos autossa sitten vebasto on, niin polttoaineen kulutus on toista, mitä mainokset kertovat. Ja ero käyttömukavuudessa on pieni, sillä toisaalta dieselkoneiden käyttömukavuus on heikentynyt(alavääntö huonontunut) ja toisaalta bensakoneet ovat menneet posiivisempaan suuntaan, ovat moent erittäinmukavia ajella esim. taajamissa, kun vetoalue on pidempi.
        Kuten aloittaja totesi, monelle dieselin hankittuaan tulee lähes pakkomielle ajaa enemmän kilomtrejä(valitetavasti), jotta saa näyttämään dieselin halvemmalta, kun se kerran hankittu on.

        "Sen voi myös sanoa, että talvella diesel ilman vebastoa on helvetin kylmä kulkuneuvo"
        Päivitetäänpä tietosi, totuus on että nykyaikaisen dieselauton ohjaamo lämpiää nopeammin kuin bensa-vastaavan johtuen lämpökanavissa sijaitsevista sähköllä toimivista lämpövastuksista. Polttoaineen kulutus nousee talvella ajotietokoneen mukaan 0,2 l/100km. Mitä tulee käyttomukavuuteen niin koeajoin 1,6l bensa vs. 1,6 turbodieselin hintaeroa oli n. 1000E. Ei todellakaan tarvinnut miettiä kumman ostin. Tuo viimeinen lauseesi ja aloittajan sama väite on kertakaikkiaan älytön ja lapsellinen!


      • bensaan aletaan
        ...... kirjoitti:

        Jos ostan käytetyn auton,niin tuo kilometrimäärä 15000 km pitää hyvinkin paikkansa. No jos sitten ostan jonkun määrtätyn automallin uutena, ja vertaan vastaavan dieseli ja bensamallin kustannuksia vaikkapa 4-6 vuoden käyttöajalle, otan huomioon hankintahinnan, pääomakulut ja jälleenmyyntiarvon tuo dieselin käyttövoimaveroan, on kilometrimäärä aivan toinan, se vaihtelee autosta riippuen 20000-50000 km/vuosi.
        Sen voi myös sanoa, että talvella diesel ilman vebastoa on helvetin kylmä kulkuneuvo ja jos autossa sitten vebasto on, niin polttoaineen kulutus on toista, mitä mainokset kertovat. Ja ero käyttömukavuudessa on pieni, sillä toisaalta dieselkoneiden käyttömukavuus on heikentynyt(alavääntö huonontunut) ja toisaalta bensakoneet ovat menneet posiivisempaan suuntaan, ovat moent erittäinmukavia ajella esim. taajamissa, kun vetoalue on pidempi.
        Kuten aloittaja totesi, monelle dieselin hankittuaan tulee lähes pakkomielle ajaa enemmän kilomtrejä(valitetavasti), jotta saa näyttämään dieselin halvemmalta, kun se kerran hankittu on.

        sekoittamaan uusissa autoissa puolet etyyli alkoholia,se on sivutuote ja tiputtaa bensan hintaa.Jos ei tiputa niin tislataan sitä kotona ja säästetään energiaa.


    • ratkaise

      Eiköhän nyt kumminkin useimmalla vähän ajavalla dieselkuskilla peruste ole dieselin ajomukavuus verrattuna bensa vastaavaan (1,6 litraisen dieselin vääntö vastaa 2,5 litraisen bensavehkeen vääntölukemia) ..no, onhan nyt tullut noita bensaturboja jopa kohtuuhintaan, mutta kuitenkin dieselin vääntö mielestäni tuntuu jotenkin muhkeammalta.

      • päättyy nyt

        > Eiköhän nyt kumminkin useimmalla vähän ajavalla dieselkuskilla peruste ole dieselin ajomukavuus verrattuna bensa vastaavaan (1,6 litraisen dieselin vääntö vastaa 2,5 litraisen bensavehkeen vääntölukemia)

        Niin, siis AHDETTU diesel vastaa teholtaan samankokoista, mutta VAPAASTIHENGITTÄVÄÄ bensakonetta. Max. vääntö toki on puolet suurempi, mutta niinhän se on pakko ollakin, koska dieseli pyörii hitaamilla kierroksilla. Teho = vääntö x kierrosnopeus, juu nou.

        Pyörille menevässä max. väännössä (jolla autoa liikutellaan) ei suurta eroa ole, koska dieselissä pitää olla paljon pidemmät välitykset. Eihän normidieseliä kannata paljoa yli 4000 rpm kierrättää. Esim. bensakoneisessa autossa suurimman vaihteen kokonaisvälitys 1:5 ja dieselissä 1:3,5 -> 1,6 l bensakoneella vetopyörille menee 150x5 = 750 Nm ja 1,6 turbodieselillä 250x3,5 = 875 Nm. Ero onkin vain 17 % eikä 67 %, kuten mainostoimistojen nenästä vetämät kuvittelevat.

        Alaväännössä kieltämättä eroa on enemmän, mutta se ero tulee ahtamisesta eikä moottorityypistä. Otetaan dieselistä turbo pois tai lisätään se bensaan, niin kortit kääntyy toisinpäin.

        Esim. Fiat Bravo:

        - 1,9 l turbodiesel, 110 kW @ 4000 rpm, 305 Nm @ 2000 rpm
        - 1,4 l bensaturbo, 110 kW @ 5500 rpm, 230 Nm @ 3000 rpm

        1. Sama max. teho -> sama huippunopeus

        2. Käytännön suorituskyky...

        Diesel potkii kunnolla 1700-4000 rpm haarukassa (vääntö n. 250 Nm ... max. teho). Bensa puolestaan 2000-5500 rpm (200 Nm ... max. teho). Vaan kun laskuissa huomioidaan erilaiset välityssuhteet, niin huomataan, että bensakoneella tuo vetoalue alkaa karvan verran alhaisemmalla ajonopeudella (kaikilla vaihteilla). Että se siitä dieselien paremmasta alaväännöstä ... verrattuna iskutilavudeltaan paljon pienempään bensakoneeseen :-D

        Huom. pyörille menee molemmissa, erilaisista välityssuhteista johtuen, öbaut yhtä paljon vääntöä, joten ohituskiihtyvyyden pitäisi olla aikalailla 1:1.

        Myös vaihtamistarve esim. kiihdytyskaistoilla rykäistäessä on bensakoneella vähäisempi, koska vetoalue on hieman suurempi. Ero ei kylläkään ole iso ja harva viitsii kiljuttaa konetta ihan tappiin asti.

        3. Kustannukset.

        Diesel maksaa samalla varustelutasolla 2 tonnia enemmän
        tonni hiukkassuodattimeen, muutoin ei vertailu KAT-autoon ole oikein reilu
        2-3 tonnia suuremman lainan korkokulut esim. 5 vuoden laina/pitoajalta
        dieselvero

        No, eihän näistä tule reilu 100 €/kk lisää kuluja ... millä ostaisi aika paljon bensaa.

        Diesel kuluttaa kyllä 1½-2 litraa (tuo 150 hv bensa on etenkin maantieajossa aika janoinen) vähemmän / 100 km ... eli jo 30 000 km/vuosi ajoilla homma muuttuu kannattavaksi.

        Kyllä tuossa aloittajan esittämässä "pakko ajaa paljon, että pääsee voiton puolelle" ajattelussa taitaa olla totuutta takana; ensin ostetaan diesel ja sitten pitää vähän rukata omia tottumuksiaan, että saa itsensä vakuutettua siitä, että tuli tehtyä se oikea päätös.

        On vaan tuon paremman ympäristöystävällisyyden kanssa vähän niin ja näin, jos
        a) hiukkassuodatin puuttuu
        b) ajomääriä kasvatetaan halvempien polttoainekustannusten vuoksi


      • listalta
        päättyy nyt kirjoitti:

        > Eiköhän nyt kumminkin useimmalla vähän ajavalla dieselkuskilla peruste ole dieselin ajomukavuus verrattuna bensa vastaavaan (1,6 litraisen dieselin vääntö vastaa 2,5 litraisen bensavehkeen vääntölukemia)

        Niin, siis AHDETTU diesel vastaa teholtaan samankokoista, mutta VAPAASTIHENGITTÄVÄÄ bensakonetta. Max. vääntö toki on puolet suurempi, mutta niinhän se on pakko ollakin, koska dieseli pyörii hitaamilla kierroksilla. Teho = vääntö x kierrosnopeus, juu nou.

        Pyörille menevässä max. väännössä (jolla autoa liikutellaan) ei suurta eroa ole, koska dieselissä pitää olla paljon pidemmät välitykset. Eihän normidieseliä kannata paljoa yli 4000 rpm kierrättää. Esim. bensakoneisessa autossa suurimman vaihteen kokonaisvälitys 1:5 ja dieselissä 1:3,5 -> 1,6 l bensakoneella vetopyörille menee 150x5 = 750 Nm ja 1,6 turbodieselillä 250x3,5 = 875 Nm. Ero onkin vain 17 % eikä 67 %, kuten mainostoimistojen nenästä vetämät kuvittelevat.

        Alaväännössä kieltämättä eroa on enemmän, mutta se ero tulee ahtamisesta eikä moottorityypistä. Otetaan dieselistä turbo pois tai lisätään se bensaan, niin kortit kääntyy toisinpäin.

        Esim. Fiat Bravo:

        - 1,9 l turbodiesel, 110 kW @ 4000 rpm, 305 Nm @ 2000 rpm
        - 1,4 l bensaturbo, 110 kW @ 5500 rpm, 230 Nm @ 3000 rpm

        1. Sama max. teho -> sama huippunopeus

        2. Käytännön suorituskyky...

        Diesel potkii kunnolla 1700-4000 rpm haarukassa (vääntö n. 250 Nm ... max. teho). Bensa puolestaan 2000-5500 rpm (200 Nm ... max. teho). Vaan kun laskuissa huomioidaan erilaiset välityssuhteet, niin huomataan, että bensakoneella tuo vetoalue alkaa karvan verran alhaisemmalla ajonopeudella (kaikilla vaihteilla). Että se siitä dieselien paremmasta alaväännöstä ... verrattuna iskutilavudeltaan paljon pienempään bensakoneeseen :-D

        Huom. pyörille menee molemmissa, erilaisista välityssuhteista johtuen, öbaut yhtä paljon vääntöä, joten ohituskiihtyvyyden pitäisi olla aikalailla 1:1.

        Myös vaihtamistarve esim. kiihdytyskaistoilla rykäistäessä on bensakoneella vähäisempi, koska vetoalue on hieman suurempi. Ero ei kylläkään ole iso ja harva viitsii kiljuttaa konetta ihan tappiin asti.

        3. Kustannukset.

        Diesel maksaa samalla varustelutasolla 2 tonnia enemmän
        tonni hiukkassuodattimeen, muutoin ei vertailu KAT-autoon ole oikein reilu
        2-3 tonnia suuremman lainan korkokulut esim. 5 vuoden laina/pitoajalta
        dieselvero

        No, eihän näistä tule reilu 100 €/kk lisää kuluja ... millä ostaisi aika paljon bensaa.

        Diesel kuluttaa kyllä 1½-2 litraa (tuo 150 hv bensa on etenkin maantieajossa aika janoinen) vähemmän / 100 km ... eli jo 30 000 km/vuosi ajoilla homma muuttuu kannattavaksi.

        Kyllä tuossa aloittajan esittämässä "pakko ajaa paljon, että pääsee voiton puolelle" ajattelussa taitaa olla totuutta takana; ensin ostetaan diesel ja sitten pitää vähän rukata omia tottumuksiaan, että saa itsensä vakuutettua siitä, että tuli tehtyä se oikea päätös.

        On vaan tuon paremman ympäristöystävällisyyden kanssa vähän niin ja näin, jos
        a) hiukkassuodatin puuttuu
        b) ajomääriä kasvatetaan halvempien polttoainekustannusten vuoksi

        Jäipä vielä yksi käytännön ero pois listalta:

        4. Lämpeneminen

        Dieselissä on vakiona sähkötoiminen lisälämmitin. Siitä huolimatta TM talviautovertailussa tuli lunta tupaan hitaan lämpenemisen vuoksi. Eli melkein pitäisi ottaa vielä Webasto lisävarusteeksi ... tosin sitten olisi jo mukavuus parempi kuin bensavehkeessä.


      • että diiselissä
        listalta kirjoitti:

        Jäipä vielä yksi käytännön ero pois listalta:

        4. Lämpeneminen

        Dieselissä on vakiona sähkötoiminen lisälämmitin. Siitä huolimatta TM talviautovertailussa tuli lunta tupaan hitaan lämpenemisen vuoksi. Eli melkein pitäisi ottaa vielä Webasto lisävarusteeksi ... tosin sitten olisi jo mukavuus parempi kuin bensavehkeessä.

        on vakiona sähkölämmitin. Mitä tarkoitat? Bemarin jossain mallissa on. Missä muissa vakiona? Mullakin on sähköllä toimiva lämmitin, lohko sisätila, ei hieman hitaampi lämpeneminen silloin mitään merkitse. Webastoa en ole koskaan kaivannut, lämpö on aina riittänyt.


      • lämmityslaitteessa
        että diiselissä kirjoitti:

        on vakiona sähkölämmitin. Mitä tarkoitat? Bemarin jossain mallissa on. Missä muissa vakiona? Mullakin on sähköllä toimiva lämmitin, lohko sisätila, ei hieman hitaampi lämpeneminen silloin mitään merkitse. Webastoa en ole koskaan kaivannut, lämpö on aina riittänyt.

        Dieselit tuottavat niin vähän lämpöä - etenkin kaupunkiajossa - että jonkinmoinen lisälämmitin on enemmän/vähemmän tarpeellinen.

        Tehokkain ratkaisu on polttoainetoiminen lisälämmitin, siis Webasto/Eber, joka on tehdasasenteisena vakiovarusteena yleensä kytketty toimimaan ainoastaan moottorin käydessä. Näissähän lämmitysteho on useampi kilowatti, joten luulisi lämpöä piisaavan. Lisävarustelulla (sähkötoiminen kiertopumppu yms. tauhkaa) nämä voi muuttaa myös ajastimella/kauko-ohjaimella toimiviksi, jolloin auton saa lämpimäksi jo ennen ajoon lähtöä.

        Halvempi viritys on sitten lämmityslaitteeseen asennettu noin 1 kW sähkövastus, joka saa energiansa auton laturilta. Vastus ei yksinään (moottorin jäähdytysveden ollessa kylmää) jaksa puhallusilman lämpötilaa nostaa kuin luokkaa 10°, mutta se myös lisää (laturin kasvaneen ottotehon kautta) moottorin kuorimitusta ja nopeuttaa siten lämpenemistä pikkiriikkisen.

        Talvitestissä olleessa Bravossa oli sähkölämmitin, eikä se siitä huolimatta niittänyt kiitosta nopeasta lämpenemisestään....


      • käytäntö
        päättyy nyt kirjoitti:

        > Eiköhän nyt kumminkin useimmalla vähän ajavalla dieselkuskilla peruste ole dieselin ajomukavuus verrattuna bensa vastaavaan (1,6 litraisen dieselin vääntö vastaa 2,5 litraisen bensavehkeen vääntölukemia)

        Niin, siis AHDETTU diesel vastaa teholtaan samankokoista, mutta VAPAASTIHENGITTÄVÄÄ bensakonetta. Max. vääntö toki on puolet suurempi, mutta niinhän se on pakko ollakin, koska dieseli pyörii hitaamilla kierroksilla. Teho = vääntö x kierrosnopeus, juu nou.

        Pyörille menevässä max. väännössä (jolla autoa liikutellaan) ei suurta eroa ole, koska dieselissä pitää olla paljon pidemmät välitykset. Eihän normidieseliä kannata paljoa yli 4000 rpm kierrättää. Esim. bensakoneisessa autossa suurimman vaihteen kokonaisvälitys 1:5 ja dieselissä 1:3,5 -> 1,6 l bensakoneella vetopyörille menee 150x5 = 750 Nm ja 1,6 turbodieselillä 250x3,5 = 875 Nm. Ero onkin vain 17 % eikä 67 %, kuten mainostoimistojen nenästä vetämät kuvittelevat.

        Alaväännössä kieltämättä eroa on enemmän, mutta se ero tulee ahtamisesta eikä moottorityypistä. Otetaan dieselistä turbo pois tai lisätään se bensaan, niin kortit kääntyy toisinpäin.

        Esim. Fiat Bravo:

        - 1,9 l turbodiesel, 110 kW @ 4000 rpm, 305 Nm @ 2000 rpm
        - 1,4 l bensaturbo, 110 kW @ 5500 rpm, 230 Nm @ 3000 rpm

        1. Sama max. teho -> sama huippunopeus

        2. Käytännön suorituskyky...

        Diesel potkii kunnolla 1700-4000 rpm haarukassa (vääntö n. 250 Nm ... max. teho). Bensa puolestaan 2000-5500 rpm (200 Nm ... max. teho). Vaan kun laskuissa huomioidaan erilaiset välityssuhteet, niin huomataan, että bensakoneella tuo vetoalue alkaa karvan verran alhaisemmalla ajonopeudella (kaikilla vaihteilla). Että se siitä dieselien paremmasta alaväännöstä ... verrattuna iskutilavudeltaan paljon pienempään bensakoneeseen :-D

        Huom. pyörille menee molemmissa, erilaisista välityssuhteista johtuen, öbaut yhtä paljon vääntöä, joten ohituskiihtyvyyden pitäisi olla aikalailla 1:1.

        Myös vaihtamistarve esim. kiihdytyskaistoilla rykäistäessä on bensakoneella vähäisempi, koska vetoalue on hieman suurempi. Ero ei kylläkään ole iso ja harva viitsii kiljuttaa konetta ihan tappiin asti.

        3. Kustannukset.

        Diesel maksaa samalla varustelutasolla 2 tonnia enemmän
        tonni hiukkassuodattimeen, muutoin ei vertailu KAT-autoon ole oikein reilu
        2-3 tonnia suuremman lainan korkokulut esim. 5 vuoden laina/pitoajalta
        dieselvero

        No, eihän näistä tule reilu 100 €/kk lisää kuluja ... millä ostaisi aika paljon bensaa.

        Diesel kuluttaa kyllä 1½-2 litraa (tuo 150 hv bensa on etenkin maantieajossa aika janoinen) vähemmän / 100 km ... eli jo 30 000 km/vuosi ajoilla homma muuttuu kannattavaksi.

        Kyllä tuossa aloittajan esittämässä "pakko ajaa paljon, että pääsee voiton puolelle" ajattelussa taitaa olla totuutta takana; ensin ostetaan diesel ja sitten pitää vähän rukata omia tottumuksiaan, että saa itsensä vakuutettua siitä, että tuli tehtyä se oikea päätös.

        On vaan tuon paremman ympäristöystävällisyyden kanssa vähän niin ja näin, jos
        a) hiukkassuodatin puuttuu
        b) ajomääriä kasvatetaan halvempien polttoainekustannusten vuoksi

        "Niin, siis AHDETTU diesel vastaa teholtaan samankokoista, mutta VAPAASTIHENGITTÄVÄÄ bensakonetta. Max. vääntö toki on puolet suurempi, mutta niinhän se on pakko ollakin, koska dieseli pyörii hitaamilla kierroksilla. Teho = vääntö x kierrosnopeus, juu nou."
        Kyllä, mutta arvaa huviksesi kummalla ajelen mieluummin, 1,6l vaparibensalla vai saman kokoisella turbodieselillä, tietty jotkut tykkää ja jopa nauttii kiljuttaa konettaan, minä nautin mukavasta, jouhevasta hyvästä käytännön suorituskyvystä.
        Olen testannut duunikaverin auton kanssa suorituskykyjä 1,6l. koneilla samanlaisilla autoilla...0-50 km/h bensakone otti kaulaa mutta sen jälkeen menin dieselilläni ohi heittäen n. 100 km/h paikkeilla vaikka bensakonetta kiljutti täysillä.


      • kaikissa
        että diiselissä kirjoitti:

        on vakiona sähkölämmitin. Mitä tarkoitat? Bemarin jossain mallissa on. Missä muissa vakiona? Mullakin on sähköllä toimiva lämmitin, lohko sisätila, ei hieman hitaampi lämpeneminen silloin mitään merkitse. Webastoa en ole koskaan kaivannut, lämpö on aina riittänyt.

        Melkein kaikissa nykydieseleissä, ainakin 1,6l koneisissa on ko. sähkölämmitin vakiona. s´Siis jos ei vebastoa, niin sähkö.


      • ennen ja nyt
        käytäntö kirjoitti:

        "Niin, siis AHDETTU diesel vastaa teholtaan samankokoista, mutta VAPAASTIHENGITTÄVÄÄ bensakonetta. Max. vääntö toki on puolet suurempi, mutta niinhän se on pakko ollakin, koska dieseli pyörii hitaamilla kierroksilla. Teho = vääntö x kierrosnopeus, juu nou."
        Kyllä, mutta arvaa huviksesi kummalla ajelen mieluummin, 1,6l vaparibensalla vai saman kokoisella turbodieselillä, tietty jotkut tykkää ja jopa nauttii kiljuttaa konettaan, minä nautin mukavasta, jouhevasta hyvästä käytännön suorituskyvystä.
        Olen testannut duunikaverin auton kanssa suorituskykyjä 1,6l. koneilla samanlaisilla autoilla...0-50 km/h bensakone otti kaulaa mutta sen jälkeen menin dieselilläni ohi heittäen n. 100 km/h paikkeilla vaikka bensakonetta kiljutti täysillä.

        < Kyllä, mutta arvaa huviksesi kummalla ajelen mieluummin, 1,6l vaparibensalla vai saman kokoisella turbodieselillä,

        No tämähän johtuu siitä, että essonbaarista imemäsi asiantuntemus on jäänyt päivittämättä, kun ei näitä essonbaareja enää ole.

        Sitäpaitsi, jos historialinjalle lähdetään, niin eipä noissa 80-luvunkaan dieseleissä ollut suurta juhlimista. 2 litran pannusta saattoi irrota ehkä jopa 70 hv ...

        Nyt alkaa merkiltä kuin merkiltä löytyä pieniä bensaturboja, jotka tarjoavat ihan samanlaista ajettavuutta kuin kovilla ahdoilla varustetut pikkudieselit (joiden vääntö on kanssa täysin ahtopaineista riippuvaa). Ovat vaan nämä bensaturbot 1) halvempia ja 2) niistä ei makseta dieselveroa, joten niiden käyttökustannukset ovat halvemmat ellei ajokilometrejä tule poskettoman paljon.

        Ja silloin, kun asuinpaikka on valittu niin "lahjakkaasti", että kilometrejä tulee >30 000 vuodessa, on lievästi sanottuna tekopyhää tulla pullistelemaan "ympäristöystävillisellä autovalinnalla".


      • lukihäiriöinen
        ennen ja nyt kirjoitti:

        < Kyllä, mutta arvaa huviksesi kummalla ajelen mieluummin, 1,6l vaparibensalla vai saman kokoisella turbodieselillä,

        No tämähän johtuu siitä, että essonbaarista imemäsi asiantuntemus on jäänyt päivittämättä, kun ei näitä essonbaareja enää ole.

        Sitäpaitsi, jos historialinjalle lähdetään, niin eipä noissa 80-luvunkaan dieseleissä ollut suurta juhlimista. 2 litran pannusta saattoi irrota ehkä jopa 70 hv ...

        Nyt alkaa merkiltä kuin merkiltä löytyä pieniä bensaturboja, jotka tarjoavat ihan samanlaista ajettavuutta kuin kovilla ahdoilla varustetut pikkudieselit (joiden vääntö on kanssa täysin ahtopaineista riippuvaa). Ovat vaan nämä bensaturbot 1) halvempia ja 2) niistä ei makseta dieselveroa, joten niiden käyttökustannukset ovat halvemmat ellei ajokilometrejä tule poskettoman paljon.

        Ja silloin, kun asuinpaikka on valittu niin "lahjakkaasti", että kilometrejä tulee >30 000 vuodessa, on lievästi sanottuna tekopyhää tulla pullistelemaan "ympäristöystävillisellä autovalinnalla".

        Kysymyksessähän oli mielestäsi saman tehoiset vaparibensa vs. turbodiesel! En ole missään väittänyt että bensaturbo ei ole hyvä...saapa nyt nähdä miten nuo esim. 1,4 litraiset 2 ahtimiset kestää käytössä. Jos kestävät, niin voin sellaisen joskus vaikka ostaa.


      • näillä mennään
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Kysymyksessähän oli mielestäsi saman tehoiset vaparibensa vs. turbodiesel! En ole missään väittänyt että bensaturbo ei ole hyvä...saapa nyt nähdä miten nuo esim. 1,4 litraiset 2 ahtimiset kestää käytössä. Jos kestävät, niin voin sellaisen joskus vaikka ostaa.

        > Kysymyksessähän oli mielestäsi saman tehoiset vaparibensa vs. turbodiesel

        No jokin ylävireisen "moottorisahan" valintahan on ihan oma moka, koska vaihtoehtojakin on tarjolla (ei vielä kaikilla merkeillä, mutta sekin on oma valinta).

        Koska dieseleitä ei enää (käytännössä) ole tarjolla ahtamattomina, ei samaan virheeseen ole mahdollisuutta ja riittää, kun osaa sanoa "diesel" kaupan tiskillä. Ja tämän sitten pitäisi olla osoitus ylivertaisesta älykkyydestä .... vaikka lysti saattaa tulla 10-15 tkm vuodessa ajavalle tonnin per vuosi kalliimmaksi.

        > saapa nyt nähdä miten nuo esim. 1,4 litraiset 2 ahtimiset kestää käytössä

        Ei tarvi olla kahta ahdinta, että pärjää dieselille...

        Esim. Fiatin pikkuturbossa ei ole kuin hyvinkin perinteinen, hukkaportillinen turbo välijäähdytin. Samantehoinen diesel on monimutkaisempi (turbo on muistaakseni muuttuvageometrinen), raskasrakenteisempi (korkeampi paine) ja iskutilavuudeltaan 0,5 l suurempi => liki 100 kg painavampi ja 2 tonnia kalliimpi.

        Eikä niissa Volkkarinkaan 122 hv malleissa, jotka hyvinkin vastaavat 1,6 l TD:tä, ole kuin pelkkä turboahdin. Kaksoisahdetut painivat jo vähän eri sarjassa kuin 1,4-1,6 l turbodieselit.

        Vähän myös epäilen, ettei nämä reippaasti ahdetut ja nopeakäyntiset suorasuihkutusdieselitkään ole samanlaisia ikiliikkujia kuin joku perinteinen 35 hv/litra kehittänyt traktori.


      • samaa mieltä
        näillä mennään kirjoitti:

        > Kysymyksessähän oli mielestäsi saman tehoiset vaparibensa vs. turbodiesel

        No jokin ylävireisen "moottorisahan" valintahan on ihan oma moka, koska vaihtoehtojakin on tarjolla (ei vielä kaikilla merkeillä, mutta sekin on oma valinta).

        Koska dieseleitä ei enää (käytännössä) ole tarjolla ahtamattomina, ei samaan virheeseen ole mahdollisuutta ja riittää, kun osaa sanoa "diesel" kaupan tiskillä. Ja tämän sitten pitäisi olla osoitus ylivertaisesta älykkyydestä .... vaikka lysti saattaa tulla 10-15 tkm vuodessa ajavalle tonnin per vuosi kalliimmaksi.

        > saapa nyt nähdä miten nuo esim. 1,4 litraiset 2 ahtimiset kestää käytössä

        Ei tarvi olla kahta ahdinta, että pärjää dieselille...

        Esim. Fiatin pikkuturbossa ei ole kuin hyvinkin perinteinen, hukkaportillinen turbo välijäähdytin. Samantehoinen diesel on monimutkaisempi (turbo on muistaakseni muuttuvageometrinen), raskasrakenteisempi (korkeampi paine) ja iskutilavuudeltaan 0,5 l suurempi => liki 100 kg painavampi ja 2 tonnia kalliimpi.

        Eikä niissa Volkkarinkaan 122 hv malleissa, jotka hyvinkin vastaavat 1,6 l TD:tä, ole kuin pelkkä turboahdin. Kaksoisahdetut painivat jo vähän eri sarjassa kuin 1,4-1,6 l turbodieselit.

        Vähän myös epäilen, ettei nämä reippaasti ahdetut ja nopeakäyntiset suorasuihkutusdieselitkään ole samanlaisia ikiliikkujia kuin joku perinteinen 35 hv/litra kehittänyt traktori.

        >No jokin ylävireisen "moottorisahan" valintahan on ihan oma moka, koska vaihtoehtojakin on tarjolla.
        Noniin ollaan siis samaa mieltä että samankokoinen vaparibensa ei vastaa turbodieseliä niinkuin tuolla edellä yritit väitit.


    • dieselin

      Pitäisi olla halvempi ajaa? Ajoipa kummalla tahansa, kallista se on joka tapauksessa. Itse ajan sellaisella dieselillä, että bensamalli on kertakaikkiaan ihan liian syöppö. 8000km/vuosi riittää kuittaamaan veron.
      Esimerkkisi kaltaisia ihmisiä ei taida löytyä kovinkaan monta. Ei ainakaan omasta tuttavapiiristän löydy yhtään.
      Omien havaintojeni mukaan dieselinkin pito on sitä halvempaa, mitä vähemmän ajaa.

      • ....

        Sen paremmin diesel kannttaa. Ajatellaan jotain Toyota Yarista, niin siinä ja siinä, kannataako dieselvaihtoehto oikein koskaan. Sitten nämä katumaasturit ja päälle 1500 kg painavat h-autot, niissä taitaa kannattaa lähes aina, kun kulutusero litroissa on jo niin suuri eli helposti 3-4 litraa.


      • 95E - diesel
        .... kirjoitti:

        Sen paremmin diesel kannttaa. Ajatellaan jotain Toyota Yarista, niin siinä ja siinä, kannataako dieselvaihtoehto oikein koskaan. Sitten nämä katumaasturit ja päälle 1500 kg painavat h-autot, niissä taitaa kannattaa lähes aina, kun kulutusero litroissa on jo niin suuri eli helposti 3-4 litraa.

        entäs ku ajatuksena on ostaa vaikkapa vm-05 X-Trail, ajettu alle 60000tkm. Bensakoneella maksaa 19900€, dieselinä 28000€.

        minulle samanhintaiset 60000km ajettu bensa ja 260000km ajettu diesel eivät ole vaihtoehtoja.

        Johtopäätös: kukin tyylillään - ajakoot millä huvittaa. Polttoaine on vain yksi (suhteellisen pieni) kustannuserä autoilussa.


    • Touran Tsi
      • Touranilla

        Jos nyt tämä pakko tulisi voimaan täälläkin niin sehän olisi tervettä suuntausta.
        Onko Sulla Touran? Vuonna 2025 Touranillasi on ajettu jo tappiin. Silloin olisi jo hyvä aika vaihtaa suositusten mukaiseen menopeliin.
        Et kuitenkaan tulisi saamaan siitä mitään hintaa sitä myydessäsi, koska nämä autot eivät olisi silloin haluttuja. Ne ovat kiellettyjen listalla. Bensa-katumaasturit mahdottomuudessaan tulevat seuraavaksi hyvin pikapuoliin olemaan syntilistalla. Niitä ei kukaan huoli.

        Järkeä ei ole tulevaisuudessa (eikä nytkään) lähteä etelästä Lappiin omalla autolla. Näillä "mopo"autoilla semmoisen ei tulisi mieleenkään. Sinne mennään junalla.


      • .....

        Kuitenkin on äärimmäsen helppo muuntaa myös kaasukäyttöiseksi, sen jälkeen se kulkee vaikka paskanhajulla(=metaanilla).
        Kyllä tulevaisuus siis saattaa olla kuitenkin sytytystulpat omaavalla kulkupelillä.


    • tiisselipeli

      ...diesel on vaan niiiin ylivoimaisesti parempi ajaa, kuin vastaava bensapeli. Kilometreillä ei ole mitään väliä. En vaihda enää bensapeliin, vaikka dieselin hinta menisi bensan ohi. Nautinnosta olen valmis maksamaan. Jos joku toinen on toista mieltä tai laskee senttejä, se hänelle suotakoon...

    • 4200e

      Arvoisat lukijat! Eikö bensa-auto ole edullinen? Ainakin tämä auto on. Tässä vettä myllyyn lisää. Pankaapas paremmaksi jos pystytte.
      Ottakaa myös hankintahinta, verot ja vakuutukset huomioon. Jos myytte autonne voitte senkin seikan ilmoittaa miinustamalla siinä tapauksessa, että luovutte kokonaan autonpidosta.

      Ostin 2v sitten just katsastetun 2 litran koneella olevan bensa-auton hintaan 400e. Ajettu sillä oli 260tkm. Hyvät kesä- ja talvikumit mukana. Auto on melko iso ja painava.

      Pääomakulut eivät siis ole isot. Autossa ei oo lastentauteja, enkä ole sitä sen koommin korjaillutkaan kun ei ole ollut tarvetta. Tosi varma on peli. Ajo-ominaisuudet erittäin hyvät, lämmin ja varma. Rengasäänet talvinastoilla kylläkin kovat mutta haitanneeko tuo.

      Ajan sillä työmatka-ajoni noin ali/yli 1000 km/kk. Kuukaudessa menee noin

      • Minimikulut

        Joku pieni uusi auto diiselinä ei kannata. Bensalla menevä tulee halvemmaksi veron takia.
        Jos ajaa vähän niin ilman muuta bensa. Pikkuvehkeellä ei yleensä ajeta paljon. Muotiasia näissäkin on diesel.


      • Ajan uudehkolla

        Tuohon rahaan kaikki kulut huomioiden ei kyllä tahdo päästä oikein kukaan. Onnittelen syvästi ja kadehtien!
        Mutta kohta kun vaihdonaika tulee, et saa autostasi mitään. Tosin pääomakulut ovat olleet naurettavat pienuudessaan. Jos aatellaan 2v ja auton arvo alenee 400€ ! Mitä se nyt sitten on? Siihen ei pääse nykyautoilla millään.

        Itselläni on Mersu 180 ja jo pelkät dieselverot tuona aikana tekevät jo yli 1100€.
        Pidän lisäksi täyskaskoa joka on hunajan hinnassa.
        Tosiasia on se, että mitä enemmän kilometrejä tulee, sitä kalliimpaa autoilu on.


    • auton hankinta hintaa

      ota huomioon niin riittää n.6-10tkm..

    • ainakin

      väheni polttoaine laskut yli puolella kun vaihdoin volvo s60 honda dieseliin volvolla pääsi tankillisella noin 600km hondalla pääsee 1100-1300km tankillisella

    • on faktaa

      ainakin omalta osalta diesel ja bensa-autojen käyttökustannusten osalta. Ajanut jo vuosia n.35000km/v työstäni johtuen. Kirjaan päivittäin kilometrit ajopäiväkirjaan ylös, sekä takkakaukset. Nyt tuli ensimmäinen vuosi täyteen diesel-autolla 2.12.,josta johtuen tein hiukan laskelmia viime viikonloppuna. Eli dieselin käyttökustannukset:
      keskikulutus 5,8 l/km x (35000km/100) x 1,05€/l=2131,5€/v käyttövoimavero 415.75€/v ajoneuvovero 127.50€/v= yhteensä 2674.75€/v. Samat kustannukset bensa-autolla (edellisvuosina): keskikulutus 7,85 l/km x (35000km/100) x 1,17€/l=3214,58€/v ajoneuvovero 127,50€/v= yhteensä 3342,08€/v.
      Ero = 2674,75€-3342,08€= -667,33€. Eli tuon verran tulee säästöä minulle vuodessa. Noin 15000km tarttee ajaa jotta diesel olisi edullisempi kuin bensa-auto. Huom! tässä ei ole otettu kantaa pääomakustannuksiin, koska minulle olisi ollut aivan sama kumman auton olisin ottanut hinnan puolesta.

      • ???

        "Tuon verran minulle tulee säästöä"
        Tämä tuttu ilmaisu "tulee säästöä" on jotenkin huvittavan kuuloista verrata naapurin bensavehkeeseen omaa nakuaan. Säästö ei ole konkreettinen vaan teoreettinen eikä todellinen.


      • on faktaa
        ??? kirjoitti:

        "Tuon verran minulle tulee säästöä"
        Tämä tuttu ilmaisu "tulee säästöä" on jotenkin huvittavan kuuloista verrata naapurin bensavehkeeseen omaa nakuaan. Säästö ei ole konkreettinen vaan teoreettinen eikä todellinen.

        En verrannut kulutuksia naapurin bensa-autoon, vaan mulla on 5 vuoden ajalta ajokirjat joista näkee tankatut määrät ja pystyn laskeen vuoden keskikulutukset. Vuoden nyt ajanut Dieselillä sitä, ennen 4vuotta bensaa-autolla 35000km vuosi. Polttoaine hinnat on vaan laskelmissa tämänpäivän hintatasolla. Se vaan on totuus että diesel kulkee matkajossa 4.7l satasella ja pyörityksessäkin kuluu vaan n 6l sataselle. Ja onhan Diesel ajomukavuudeltaankin mukavampi kuin bensa-auto, vääntö koneessa ihan eri luokkaa.


    • noin!

      Isäni osti ekan dieselautonsa v.1980, uusi VW Passat LD. Ja koska oli diesel, piti ajaa urakalla vapaa-ajan ajoja, hän ei sitä työmatkoihin tarvinnut. Tuohon aikaan oli energiakriisi taas käynnissä. Enoni ajeli tuohon aikaan edelleen saabistina vähänkäytetyllä 99-Saabilla joka söi sen 10:n sataselle eikä pitänyt omilla luonnollisilla ajomäärillään kauheana kuluiltaa, isäni taas piti. No mehän ajettiin urakalla, kilsoja tuli 35 tkm vuodessa lähes yksinomaan huviajoja. Tehtiin päiväseltään 800-1000 kilsankin reissuja ympäri maan. Ja isä kehui miten halpaa ajoa, kulutus pyöri reilussa 5 litrassa. Ei ottanut huomioon että auto maksoi uutena tuohon aikaan jotain 67 tonnia, iso raha jolla sai jo 900-Saabia jne, ja oli kuitenkin aika laista 50 hv tehoillaan. Isä osti vielä seuraavaksi dieselin, Opel Asconan etuvetomallin, joka oli todella patalaiska. No, sen jälkeen tuli sitten taas bensavehkeitä ja sellainen on edelleen hänellä alla. Kalliiksi tuli diesel ja oli "pakko" ajaa paljon. No, penskana oli ihan kiva olla mukana ja reissuta, ei siinä mitään! :)

    • ajoa

      Ajan dieselilläni vuosittain 50-60tkm eikä tosiaan tee mieli ajaa yhtään "turhaa" ajoa. Päinvastoin pysyn poissa autosta aina kun en sitä tarvitse. Huviajelu on minulle tuntematon käsite, ajaminen 1,3 miljoonan kilometrin jälkeen on vain rutiinia.

    • urpo tiisseli

      On niin turha aihe vertailla disuleita bensaan, mielipide on joka persereiälläkin!

      Itsellä nyt ensimmäinen turbodiisseli ja on se vaan hieno peli ajella! Ennen oli sama auto bensamoottorilla (tehot melkein samoissa) ja ihan eri luokan autosta on kyse.

      Nykyinen kuluttaa 5- 5,5 litraa satasella...saman kokoluokan hybridit ei taida oikeasti päästä samaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe