Osataako siellä edes vähän suomea?

jippe

Hei, olen ehkä lähdössä Ahvenanmaalle ja minua kiinostaisi puhutaanko siellä hieman suomea vai täytyykö ''änkyttää'' ruotsia, jota en osaa kunnolla :P vai turvautua englantiin?

27

4263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mut ruotsia haluu puhuu

      KYLLÄ OSAAVAT SUOMEA, MUTTA HALUAVAT PUHUA MIELUMMIN RUOTSIA. kESKUSTAN MAC DONALTSISSA ERÄÄLTÄ MIESMYYJÄLTÄ ERITTÄIN TYMPEÄTÄ ASIAKASPALVELUA!!!

      • wqrf

        Olit varmaan muualla (ehkä Iisalmella?) McDonaldseja ei löydy Ahvenanmaalla. Sinänsä ikävä kuulla että asiakaspalvelu oli tympeätä.


      • ihan sama
        wqrf kirjoitti:

        Olit varmaan muualla (ehkä Iisalmella?) McDonaldseja ei löydy Ahvenanmaalla. Sinänsä ikävä kuulla että asiakaspalvelu oli tympeätä.

        Hese tai Donalds, ihan sama mulle. Hampurilaisbaari kuitenkin Marianhaminan keskustassa.


      • burger---
        ihan sama kirjoitti:

        Hese tai Donalds, ihan sama mulle. Hampurilaisbaari kuitenkin Marianhaminan keskustassa.

        hese siel on.


      • saa takuuvarmasti
        wqrf kirjoitti:

        Olit varmaan muualla (ehkä Iisalmella?) McDonaldseja ei löydy Ahvenanmaalla. Sinänsä ikävä kuulla että asiakaspalvelu oli tympeätä.

        parempaa palvelu suomenkielellä kuin Ahvenanmaalla.


      • jag:)

        Väärin, kaikki eivät todellakaan osaa suomea ja itse tapasin ihmisiä, jotka olisivat halunneet osata suomea ja olivat opiskelleekin aikuisiässä. Kielen vuoksi lähtevät usien Ruotsin puolelle opiskelemaan..


      • kukan kastelija
        jag:) kirjoitti:

        Väärin, kaikki eivät todellakaan osaa suomea ja itse tapasin ihmisiä, jotka olisivat halunneet osata suomea ja olivat opiskelleekin aikuisiässä. Kielen vuoksi lähtevät usien Ruotsin puolelle opiskelemaan..

        Häkki heilahtaa sinulle kohta.


    • asiakas oikeassa

      Ahvenanmaalla ei tule toimeen millään palvelualalla ellei osaa suomea. Yritys jossa henkilökunnalta puuttuu suomen kielen taito jää auttamatta toiseksi vapaassa kilpailussa.

      Asiakas päättää millä kielellä hän luopuu rahoistaan. Ainakin minä suosin suomea puhuvia ihan vaan periaatteesta, koska asiakas on kingi

      • sommararbetare

        Itse olin suomalaisena siellä palvelualalla kesätöissä, ja työkavereina olevat vain ruotsia puhuvat palvelivat ruotsalaisia, mutta suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä palvelimme me suomalaiset työntekijät. Aika paljon pystyttiin vaihtamaan kassalla työntekijää ja tietysti suomalaiset sai palvelua suomeks, ku ensin kysyivät ujosti "talar ni finska här?". Mutta luulen, että aika harvassa on paikat (turispaikat lukuunottamaata), joissa suomeksi palvelua saa, tai en itse oikeen tiedä, ku käytin ruotsia koko kesän ajan :)


      • kukan kastelija
        sommararbetare kirjoitti:

        Itse olin suomalaisena siellä palvelualalla kesätöissä, ja työkavereina olevat vain ruotsia puhuvat palvelivat ruotsalaisia, mutta suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä palvelimme me suomalaiset työntekijät. Aika paljon pystyttiin vaihtamaan kassalla työntekijää ja tietysti suomalaiset sai palvelua suomeks, ku ensin kysyivät ujosti "talar ni finska här?". Mutta luulen, että aika harvassa on paikat (turispaikat lukuunottamaata), joissa suomeksi palvelua saa, tai en itse oikeen tiedä, ku käytin ruotsia koko kesän ajan :)

        Melkonen korpu sinä olet ja häki heilähtaa sinulle piän.


    • talar talar talar

      inte inte inte finska finska finska, vi vi vi bara bara bara kan kan kan svenska svenska svenska!

      • & sivistynyt

        kommenti sinulta jatka saamaan tyyliin hyvä sinä.


      • ole "änkytys" ?
        & sivistynyt kirjoitti:

        kommenti sinulta jatka saamaan tyyliin hyvä sinä.

        Sitähän te haluisitte!


      • taida mitään asiaakaan olla
        ole "änkytys" ? kirjoitti:

        Sitähän te haluisitte!

        on vaan näitä väittämiä joskin aivan totuuspohjaisia.


    • !!! !!!!!!!!! !!!!!!!

      Kongoon, puhutaanko siellä Suomea?

      • Puhutaan

        Ja kaikki muu on itesestäsi kiinni.


    • kunniaan

      MIks ihmees niiden ees pitäis osata suomea, ethän säkään ilmeisesti osaa puhua kuin sönkötysruotsias. Suomi on kaksikielinen maa. Saa puhua kumpaa kieltä haluaa eikä toinen kieli ole toistaan parempi. Minä ainakin tykkään käydä ahvenanmaalla nimenomaan sen takia että pääsen treenaamaan toista kotimaista. Maassa maan tavalla, ethän sä meksikolaisillekaan ala suomea änkyttään.

      • Pentti anis

        Koska teiltä loppuu se helvetin rahastus yhteysaluksilla.

        Yritäppä mennä saman päivän aikana Kustavista Marianhaminaan.

        On meinaan viimeisen päälle rahastusta.

        Ettekö kehtaa ilmoittaa siitä, että ei tarvitsisi oppia kantapään kautta.

        Miten ne kusetusrahat jaetaan eri saarien välillä.


      • saggF
        Pentti anis kirjoitti:

        Koska teiltä loppuu se helvetin rahastus yhteysaluksilla.

        Yritäppä mennä saman päivän aikana Kustavista Marianhaminaan.

        On meinaan viimeisen päälle rahastusta.

        Ettekö kehtaa ilmoittaa siitä, että ei tarvitsisi oppia kantapään kautta.

        Miten ne kusetusrahat jaetaan eri saarien välillä.

        Yhteysalusliikenne on tarkoitettu lähinnä tukemaan maakunnan saaristokuntien yhteystarvetta eikä tarkoitus ole toimia minkäänlaisena reittinä mantereelta pääsaarelle. Hinnoittelu ja säännöt on laadittu tähän tarkoitukseen. Jos asia on mielestäsi rahastusta viimeisen päälle niin hinnoittelu on ilmeisesti onnistunut. Yövy ensi kerralla saaristossa niin pääset vähemmällä.


      • Krtti
        Pentti anis kirjoitti:

        Koska teiltä loppuu se helvetin rahastus yhteysaluksilla.

        Yritäppä mennä saman päivän aikana Kustavista Marianhaminaan.

        On meinaan viimeisen päälle rahastusta.

        Ettekö kehtaa ilmoittaa siitä, että ei tarvitsisi oppia kantapään kautta.

        Miten ne kusetusrahat jaetaan eri saarien välillä.

        Turusta lähtee kaksikin laivaa Maarianhaminaan.


      • jos tulee
        Pentti anis kirjoitti:

        Koska teiltä loppuu se helvetin rahastus yhteysaluksilla.

        Yritäppä mennä saman päivän aikana Kustavista Marianhaminaan.

        On meinaan viimeisen päälle rahastusta.

        Ettekö kehtaa ilmoittaa siitä, että ei tarvitsisi oppia kantapään kautta.

        Miten ne kusetusrahat jaetaan eri saarien välillä.

        Marianhamina-Kustaavi vai onko se myös kusetusta?


        Andy Macgoi sanoi kerran että jos joku tuntuu kalliilta niin ota ensi kerralla enemmän fyrkkaa mukaan!

        Ihan vaan tiedoksi että jos matkustat kesällä väli Helsinki-Travemund ja takaisin maksat ( 2 henk. asuntoauto ) 1650 euroa.
        Kysymys kuuluu , onko se sitten niin kallis tuo saaristolautta?


      • sommarjobbare
        Krtti kirjoitti:

        Turusta lähtee kaksikin laivaa Maarianhaminaan.

        itsekin kattelin lauttahintoja, pilvissä!!! laivan hinnat kohdillaan (henkilölippu turku-mhamn n. 15eur) ja mielestäni on todella halpaa.. Miten pitkälle mantereella pääset paikasta A paikkaan B junalla ja viiteentoista euroon??


      • häkki heilahtaa kohta
        sommarjobbare kirjoitti:

        itsekin kattelin lauttahintoja, pilvissä!!! laivan hinnat kohdillaan (henkilölippu turku-mhamn n. 15eur) ja mielestäni on todella halpaa.. Miten pitkälle mantereella pääset paikasta A paikkaan B junalla ja viiteentoista euroon??

        Satanä kohtä sinä paskä olä siperiassa.


    • piruilla Suomeksi.

      Olin joskus kersana luokkaretkellä niin paikalliset mukulat huutelivat Finsjkavittu kusipäät saatan ja heittelivät kiviä, kotona oppii hienot asenteet.

      Mantereen puolella taas yritti joku myyjä olla tuppisuuna -olisko ollu Vaasassa- , ei sitten millään ymmärtäny Suomea kun nahkarotsin hintaa kysyttiin, totesi kaveri sitten että ilmainen on ja käveli takin kanssa ulos. Tuli akka perään ja osasi loistavasti Suomea ja hintakin selvisi, takki jäi kyllä ostamatta. Tämä olis hyvä muistaa siellä Ahvenanmaallakin, tulee meinaan aika paljon tuohta turismista. Kannattaako siis kuseksia omaan kiuluun....

      • Sklibo

        Hauska nähdä että joku uskoo niihin vieläkin....


    • böi

      tulin juuri Ahvenanmaalta ja huomasin, että suurin osa puhui Ruotsia. Esim. jäätelökioskilla ja muissakin kaupoissa myyjät sanoivat ruotsiksi hinnan ja niin poispäin.. Itse kyllä kiitin englanniksi, en edes yrittänyt ruotsia.. Jossakin kaupassa myyjä selitti minulle jotain asiaa ruotsiksi, mutta en ymmärtänyt mitään!! Ja puhuimme kaverini kanssa suomea, niin ei se myyjä sitten kai edes osannut Suomea.

    • Minä ja Alexsei

      Minä ja Alexsei Gorivinssi kävimme Maarianhaminassa ja oliko se joku puisto missä
      oli joku surkea patsas ja sillä käsi ojossa kuin noilla kerjäläisillä konsanaan.
      Kysyisimme nyt sitä, että oliko patsas ehkä pystytetty kerjäläisten kunniaksi
      vai mikä on sen tarkoitus? Tietysti on tasavertaisuutta ja suurta kunnioitusta herättävä se patsas oli ja samanlaisia pitäisi pystyttää muuallakin missä näitä kerjäläisiä esiintyy katujemme kaunistuksina. Maarianhaminassa olimme ja puhuimme vain venäjää joka tuntui olevan paikan pääkielenä ja sen ymmärrämme onhan paikka ollut ennen venäläisillä. Kävimme myös paikallisessa ilotalossa jonka palvelut olivatkin erittäin antoisia ja kaverini Alexsei sai mainion tipparin matkamuistoksi sieltä. Olemme silti ihastuneita paikkaan ja palaamme sinne heti, kun Alexsein virtsaaminen luonnistuu normaalisti.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe