Metsäkanalintukoira

aloittevalle

Olen aloitellut uppoutumisen metsästyksen kiehtovaan maailmaan ja syksyllä teerimetsällä liikkuessani ei voinut olla ajattelematta koiran hankintaa.

Kysyisinkin, että mikä olisi sovelian koira metsäkanalintujen metsästykseen (haukku, ajo, nouto). Ei haittaa jos soveltuu myös sorsalle ja kyyhkylle.

Muutama huomioitava asia joka tulee näin alkuun mieleen:

1. lapsiperhe
2. asutaan taajamassa
3. ei aikaisempia koiria
4. ei paljoa kokemusta metsästyksestäkään
5. koira ei saa olla mikään aamusta iltaan naapureiden iloksi räksyttävä luupää

Kiitokset asiallisista kommenteista.

8

2196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä lintukoira

on suomenpystykorva se voi haukkua oraviaki pihalla mutta opeta silleen että se ei hauku

• b.n.m

pieni munsterinseisoja, se ei hauku.

• flatti

Ehdottomasti sileäkarvainen noutaja, täyttää kaikki kriteerisi.

• viius

Sileäkarvainen noutaja ei ole varsinainen lintukoira, vaan noutaja. Teerimetsällä tuollaisesta sählästä ei ole muuta kuin haittaa, sorsalla ja kyyhkyllä menee toki noutohommissa. Suosittelen kanakoiria, jotka ovat noutajia huomattavasti monipuolisempia.

• hau

täyttää ko. vaatimukset. On vaan vaikea hankkia ilman suhteita ja maksaakin enemmän kuin suomenpystykorva, mutta hyväähän ei halvalla saa.

• Esko

Sinulla on täysin sama tilanne kuin minulla 1,5v sitten,tosin omat lapseni ovat jo aikuisia mutta lapsenlapset kyllä yökyläilevät.Otin elämäni ekan koiran 16kk sitten ja metsästystä olen harrastanut 5v.Minä kanssa mietiskelin rotuvalinnan kanssa ja otin uros Walesinspringer spanielin,noutava/ylösajava.On kyllä innokas ja hyvin oppiva(jos haluaa),ja erittäin hauska koira joka rakastaa lapsia.Innokkuus kyllä välillä rassaakin kun saa lenkillä hajun kirsuun kaikki opit unohtuvat.Metsällä tykkään siitä että ei lähde haahuilemaan hornan tuuttiin vaan kulkee haulikon kantaman etäisyydellä pääsääntöisesti,lisäksi se tulee erittäin hyvin toimeen muiden lajitoverien kanssa.Tämä on yksi vaihtoehto,spanielisivuilta löydät kattavan rotukuvauksen.

• bretoni ja munsteri

olisivat kriteereihisi sopivia, mutta seisovat kanakoirat vaativat pitkäjänteisen ja asiallisen koulutuksen toimiakseen. Jos sinulla ei vielä ole paljon kokemusta metsästyksestä yleensäkään olisi suositukseni pohjanpystykorva. Sillä on jo geeneissä riittävät valmiudet lintutyöskentelyyn vähäismmälläkin koulutuskokemuksella eikä se hauku paljoakaan. Spanielit ovat ns. karkottavia lintukoiria sekä noutajia, joiden kanssa linnustus on toisentyyppistä, hienoa toki sekin!

• Laikaa harkitsisin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      137
      2001
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      129
      1649
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1516
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      88
      1423
    5. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      32
      1401
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      132
      1214
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      52
      1121
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      24
      1099
    9. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1021
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      51
      904
    Aihe