Metsäkanalintukoira

aloittevalle

Olen aloitellut uppoutumisen metsästyksen kiehtovaan maailmaan ja syksyllä teerimetsällä liikkuessani ei voinut olla ajattelematta koiran hankintaa.

Kysyisinkin, että mikä olisi sovelian koira metsäkanalintujen metsästykseen (haukku, ajo, nouto). Ei haittaa jos soveltuu myös sorsalle ja kyyhkylle.

Muutama huomioitava asia joka tulee näin alkuun mieleen:

1. lapsiperhe
2. asutaan taajamassa
3. ei aikaisempia koiria
4. ei paljoa kokemusta metsästyksestäkään
5. koira ei saa olla mikään aamusta iltaan naapureiden iloksi räksyttävä luupää

Kiitokset asiallisista kommenteista.

8

2203

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä lintukoira

on suomenpystykorva se voi haukkua oraviaki pihalla mutta opeta silleen että se ei hauku

• b.n.m

pieni munsterinseisoja, se ei hauku.

• flatti

Ehdottomasti sileäkarvainen noutaja, täyttää kaikki kriteerisi.

• viius

Sileäkarvainen noutaja ei ole varsinainen lintukoira, vaan noutaja. Teerimetsällä tuollaisesta sählästä ei ole muuta kuin haittaa, sorsalla ja kyyhkyllä menee toki noutohommissa. Suosittelen kanakoiria, jotka ovat noutajia huomattavasti monipuolisempia.

• hau

täyttää ko. vaatimukset. On vaan vaikea hankkia ilman suhteita ja maksaakin enemmän kuin suomenpystykorva, mutta hyväähän ei halvalla saa.

• Esko

Sinulla on täysin sama tilanne kuin minulla 1,5v sitten,tosin omat lapseni ovat jo aikuisia mutta lapsenlapset kyllä yökyläilevät.Otin elämäni ekan koiran 16kk sitten ja metsästystä olen harrastanut 5v.Minä kanssa mietiskelin rotuvalinnan kanssa ja otin uros Walesinspringer spanielin,noutava/ylösajava.On kyllä innokas ja hyvin oppiva(jos haluaa),ja erittäin hauska koira joka rakastaa lapsia.Innokkuus kyllä välillä rassaakin kun saa lenkillä hajun kirsuun kaikki opit unohtuvat.Metsällä tykkään siitä että ei lähde haahuilemaan hornan tuuttiin vaan kulkee haulikon kantaman etäisyydellä pääsääntöisesti,lisäksi se tulee erittäin hyvin toimeen muiden lajitoverien kanssa.Tämä on yksi vaihtoehto,spanielisivuilta löydät kattavan rotukuvauksen.

• bretoni ja munsteri

olisivat kriteereihisi sopivia, mutta seisovat kanakoirat vaativat pitkäjänteisen ja asiallisen koulutuksen toimiakseen. Jos sinulla ei vielä ole paljon kokemusta metsästyksestä yleensäkään olisi suositukseni pohjanpystykorva. Sillä on jo geeneissä riittävät valmiudet lintutyöskentelyyn vähäismmälläkin koulutuskokemuksella eikä se hauku paljoakaan. Spanielit ovat ns. karkottavia lintukoiria sekä noutajia, joiden kanssa linnustus on toisentyyppistä, hienoa toki sekin!

• Laikaa harkitsisin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      368
      1423
    2. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      64
      952
    3. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      116
      895
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      83
      880
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      64
      850
    6. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      701
    7. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      681
    8. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      609
    9. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      56
      594
    10. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      112
      564
    Aihe