TAO-TE- KING

Maalaismies*

Kauan sitten omistin pienen kiinalaisen Laotsen kirjan, nimeltään "Salaisuuksien tie". Koska olin kertonut siitä monille ihmisille, kerran eräs pyysi sitä lainaksi. En saanut sitä koskaan takaisin.

Hiljattain surfaillessani netissä huomasin yllätyksekseni, että kirjan sisältö kaikkineen on julkaistu siellä. Sen suomentaja Pekka Ervasti on luovuttanut tuon itämaisen viisauden kirjan kaikkien luettavaksi.

Kirja löytyy osoitteesta
http://www.teosofia.net/eriusk/taoteking.htm

Jos ei halua lukea alussa olevaa kiinalaisen uskontofilosofian historiikkiä, voi hypätä suoraan alempana olevaan "Hyveen tien kirjaan". Nuo 700 vuotta ennen ajanlaskumme alkua kirjoitetut lyhyet lauseet sisältävät jotakin, mikä panee ajattelemaan. Lainaan yhden sellaisen:
"Ei ole mitään niin onnetonta kuin astua kevytmielisesti sotaan."

Olisi hauska tietää, minkä ajatuksen sieltä poimisitte.

12

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hän on kaikkein epäitsekkäin ja sen tähden — kaikkein parhaimmassa turvassa.

    • Voisin lukemani perusteella tehdä oman lauseen.

      Hyviä lauseita on niin monta, ettei niiden joukosta voi valita yhtä mieleisintä

    • Olaviis

      Hän on suora mutta ei suorista toisia.

      • Atolfia

        kuin olisi raamattua lukenut ja sieltä sananlaskuja. Eiväthän ne samanlaisia ole, mutta saman henkisiä.

        Esim: Kuten kala ulkona vedestä on vaarassa, siten valtio on vaarassa, kun sen sotavarustukset paljastetaan kansalle.( tuli mieleen Venäjä )

        II esim: Kun oikeus on kadonnut, astuu hyödynetsintä paikalle.

        III esim: Ei ole mitään onnettomampaa kuin ansion ahneus.

        Mitähän voisi tulkita minun persoonastani näiden valintojenvuoksu?

        Mielenkiintoista luettavaa. Pitäisi syventyä hieman paremmin teksteihin. Näin vilkaisemalla ei ehkä pääse asian ytimeen.


      • Opritar*
        Atolfia kirjoitti:

        kuin olisi raamattua lukenut ja sieltä sananlaskuja. Eiväthän ne samanlaisia ole, mutta saman henkisiä.

        Esim: Kuten kala ulkona vedestä on vaarassa, siten valtio on vaarassa, kun sen sotavarustukset paljastetaan kansalle.( tuli mieleen Venäjä )

        II esim: Kun oikeus on kadonnut, astuu hyödynetsintä paikalle.

        III esim: Ei ole mitään onnettomampaa kuin ansion ahneus.

        Mitähän voisi tulkita minun persoonastani näiden valintojenvuoksu?

        Mielenkiintoista luettavaa. Pitäisi syventyä hieman paremmin teksteihin. Näin vilkaisemalla ei ehkä pääse asian ytimeen.

        - Olemalla kaikilta puolin läpinäkyvä on mahdollista vaeltaa huomaamattomana.

        - Hyvä kävelijä ei jätä tomua jälkeensä.


      • Opritar* kirjoitti:

        - Olemalla kaikilta puolin läpinäkyvä on mahdollista vaeltaa huomaamattomana.

        - Hyvä kävelijä ei jätä tomua jälkeensä.

        Enpä ole ennen törmännyt tähän kirjaan. No, niitä miljoonia muitakin kirjoja, joista en tiedä.
        Mielenkiintoinen kirja, äkkiä selasin ja otan joskus uuteen käsittelyyni.

        Laitan yhden, en "parasta", vaan yhden:
        "Kun hyvyys nähdään hyväksi, on pahuuskin heti selvänä."


    • "pelkkää hyvää"

      Kiitos linkistä.

      En valinnut, kuinka olisinkaan voinut valita. ajattelematta, harkitsematta pitkään.

      Laotsen ajatuksista, iän myötä, on jäänyt päällimmäiseksi:
      "mitä enemmän lakeja ja asetuksia, sitä enemmän varkaita ja rosvoja".

      Näinhän se mielestäni on, oikeus lähtee sinun/minun sisäisestä tahdosta, ei ulkoa päin. (Olen vain lipsahtamassa pessimismiin toisinaan. Niin harvoin kohtaa ihmisen, joka sisäisestä tahdostaan haluaa tehdä asioita oikein.)

      Ne, jotka tietävät, eivät puhu. Ne, jotka puhuvat, eivät tiedä. Hm, kiva, että nostat meille pohdittavia, kiitoksin ph!

      • Maalaismies*

        Pidin kirjaa aikoinaan mietiskelykirjanani. Taidanpa printata nämä liuskat yöpöydälle. Ajatukset ovat sillä tavoin helppolukuisia, että voi ottaa yhden pikku luvun tai lauseen pohdittavaksi.

        On helppo huomata (kuten joku tuolla sanoikin) yhteydet Raamatun teksteihin. Henki on sama. Jumala on TAO. Se on niin salattu ja määrittelemätön, että jos joku sanoo tietävänsä mikä Tao on, niin se ei ole TAO.

        Kun teksti tulee lähes kolmen vuosituhannen takaa monien käännösten kautta, voi vain arvailla mitä se alunperin on kaikkineen tarkoittanut. Silti läpi paistaa jotakin sellaista mikä pätee tänäänkin.


    • vertauksia osioissa 7 ja 8 lueskelin,

      seiskassa viimeinen virke oli hyvä ja kasissa

      taas tuo, että vesi on Taon kaltainen, hyvyyteen ja rakkauteen vertautuva...

      { Hmmm...tsunami...}

    • Joka sopeutuu, hän säilyy loppuun asti.

      Joka taipuu, hän ojentuu suoraksi.

    • Laotsen ajatuksista joitakin:
      ...henkinen elämä-jalo elämä?
      ...itsehillintää parempaa ei ole mitään?
      ...hyveellisyys?
      ....aistimensa hän laiminlyö,mutta sielunsa hän ottaa molempiin käsiinsä?
      ...ajatella "tulevaa elämäänsä",omistautua tulevalle elämälle?

      Ainut,missä olen kenties samaa mieltä,on se etten väitä mitään omakseni,siis en omista mitään.

      Toiset hengellistyvät vanhetessaan,särmät hioutuvat.Jos se on ihmisen päämäärä elämänsä päämäärästä,hyvähän se niinkin.Mutta se jos mikä on mielestäni elämästä irtautumista.
      No,se sopinee toiselle,katsomuksemme oikeasta elämästä ovat monesti hyvinkin kaukana toisistaan,mutta kumma kyllä joskus hyvinkin lähellä toisiaan,toiset löytävät etsimänsä aikaisemmin tai hyvinkin vähästä.
      Minun särmäni eivät hioudu koskaan,toivon niin.Itse tunnen olevani oikealla tiellä,aikani olen jumalien,jos minkä,oppeja etsinyt.Kaikkine ristiriitaisuuksine minulle sopii olla tällainen rikkinäinen ruukku,en enemppää viisautta etsi.

      Kahdeksissakymmenissä on ilmeisesti jo melko tavalla asettunut paikoilleen,elämän kuohuillakaan ei enää ole niin suurta merkitystä.
      Itse näitä aallokoita vielä tarvitsen.

      Minusta vastauksien etsiminen filosofeilta tai uskonnoista on välivaihe ihmisen elämässä,siitä varmasti saa jotain,jotta sitten voi päästä omilleen ja vihdoin on etsimänsä löytänyt...oman itsensä.
      Hengellisesti seestynyttä vanhusta minusta ei ennättäne tulla.

    • "pelkkää hyvää"

      Näinhän innostuin metsästämään tuota kirjaa ja löysinkin viitenä (oikeasti 11 )versiona. Osan vain huusin itselleni.

      Olen lueskellut Aureliusta, Siirakin kirjaa ja nyt pisteeksi "sarjalleni" tuo Tao te ching. (Yksi niistä Ervastin suomennos.)

      Paavali sanoi:"Tule siksi mikä olet." Jos elonpäiviä riittää, kenties.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4474
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2469
    3. 133
      1677
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      191
      1191
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1084
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      58
      1021
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1021
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe