HD:n ja toisten customien ero

LongbayLadybiker

Mistä johtuu ero harrikoiden ja muiden custompärrien soundissa?
Olen joskus lukenut siitä ja unohtanut autuaasti kaiken.
Fysikaalisesti kyse on hertseistä ja frekvensseistä joka on konkreettista
Mutta reikiä pakoputkeen poraamalla ei tavoiteta samaa.
Se ei ole sama juttu ja miksei...
Miksi minun kehoni rauhoittuu harrikan hyrinässä?
Nämä ovat omituisia kysymyksiä joskaan ei niille, jotka tietävät mitä tarkoitan.

129

8869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ääntä!

Ei se möly johdu pakoputken/äänenvaimentajan rakenteesta,vaan iskun pituudesta ja muista moottorin ominaisuuksista. Moottorin rakenne perustuu 20-luvun tekniikkaan ja silloin ääni oli v-moottoreissa tyypillinen harrikkapapatus.

• kalsu

HD.n saundit ovat hyvät.Ei siitä mihkään pääse.Kuten jo edesllä kirjotettiin,moottorin koolla on merkitys.Oma VN900 ei katalysaattoeineen kuulosta oikein miltään.Silvertailin putkilla tuli ääni jonkinmoiseksi.Moottorin hurina kantautuu nyt jopa kypärän sisään.HD tömiseekin kuin maamoottori.Eli äänen tuntee kuurokin.Laitin muuten xenonit.Aika makeet pikku-väinössä.Millaset valot HD:ssä?Customeissa on eroja.

• tynnyrit

kolisevat eniten.

• LongbayLadybiker

Olen miettinyt tätä aihetta pitkään ilman sen kummempia eväitä kuin omat kokemukset. Mutta satuin äskettäin puhumaan aiheesta tutun lääkärin kanssa ja kiinnostuin ihan tosissaan:
      Ihmisillä ON kokemuksia, että nimenomaan HD:n moottorityypin äänen aaltoliike vaikuttaisi heihin fyysisesti. Kuulin m m yhdestä parkinson-potilaasta, joka ajaa mootoripyöriä ja on todennut selvän eron oireisiinsa eri pyörillä ajaessa! Toinen oireisiin vaikuttava havainto hänellä on matalat kaiutinäänet lähellä 20 hertsiä.
      "Ääni on aaltoliikettä, joka voi edetä sekä ilmassa, nesteessä että kiinteässä väliaineessa. Aaltoliike saa väliaineen värähtelemään. Periaatteessa ääniaallot voivat edetä missä tahansa aineessa. Ne pysäyttää vain tyhjiö. Karkeasti yleistettynä ääniaallot vaikuttavat väliaineeseen enemmän kuin väliaine vaikuttaa ääniaaltoihin." (Tekniikan Maailmasta)

Vaikea aihe mutta älyttömän mielenkiintoinen. Onko kenelläkään aiheeseen liittyvää tietoa tai kokemusta?

• Eräs urheilupiireissä käytetty suomalainen keksintö on fysioakustinen tuoli, johon sijoitetut kaiuttimet tuottavat matalataajuista värähtelyä. Tämä värähtely siirtyy väliaineeseen, eli tässä tapauksessa lihakseen, joka rentoutuu.Aiheesta löytyy lisää tietoa otsikon hakusanalla.
        Äänen ominaisuuksia käytetään hyväksi myös musiikkiterapiassa, joko aktivoimaan tai rentouttamaan hoitotarpeen mukaan.
        En lainkaan ihmettele että osa kulkuneuvon viehätystä voi olla ääni - tai äänettömyys. Joissain tutkimuksissa on todettu ihmisen yhdistävän ääniä väreihin. Muistaakseni CIA:n tekemissä labrakokeissa LSD:llä todettiin aineen sekoittavan aistien vastaanoton siten, että ihminen saattoi nähdä ääniä ja kuulla värejä.
        Mielenkiintoinen aihe kieltämättä.

• LongbayLadybiker
        Parta-Arska kirjoitti:

Eräs urheilupiireissä käytetty suomalainen keksintö on fysioakustinen tuoli, johon sijoitetut kaiuttimet tuottavat matalataajuista värähtelyä. Tämä värähtely siirtyy väliaineeseen, eli tässä tapauksessa lihakseen, joka rentoutuu.Aiheesta löytyy lisää tietoa otsikon hakusanalla.
        Äänen ominaisuuksia käytetään hyväksi myös musiikkiterapiassa, joko aktivoimaan tai rentouttamaan hoitotarpeen mukaan.
        En lainkaan ihmettele että osa kulkuneuvon viehätystä voi olla ääni - tai äänettömyys. Joissain tutkimuksissa on todettu ihmisen yhdistävän ääniä väreihin. Muistaakseni CIA:n tekemissä labrakokeissa LSD:llä todettiin aineen sekoittavan aistien vastaanoton siten, että ihminen saattoi nähdä ääniä ja kuulla värejä.
        Mielenkiintoinen aihe kieltämättä.

just niin,
        olin just aikeissa ottaa esille tuon värinän ja tuon vibraatiotuolin, josta kuulin ensimmäisen kerran jotain kymmenen vuotta sitten...
        tämä on uskomattoman mielenkiintoinen tutkimisen kohde ja kerään juuri aineistoa aiheesta laajemmin...

• LongbayLadybiker kirjoitti:

just niin,
        olin just aikeissa ottaa esille tuon värinän ja tuon vibraatiotuolin, josta kuulin ensimmäisen kerran jotain kymmenen vuotta sitten...
        tämä on uskomattoman mielenkiintoinen tutkimisen kohde ja kerään juuri aineistoa aiheesta laajemmin...

Istuin joskus takavuosina sisustusmessuilla tuollaisessa tuolissa. Sen taajuudet olivat niin matalia, ettei niitä kuullut. TUnne oli kyllä miellyttävä.
        Harley-Davidson, jos mikä, on eräänlainen akustinen tuoli. V2 tuottaa kuulotaajuuden alapuolelle jääviä äänen monikertoja, eli resonansseja.Joita ei kuule, mutta, vibat tuntuvat kenties kehossa hyviltä. Samoin tärinällä on jonkinlainen rentouttava vaikutus. Tosin on tärinästä haittansakin, tiedän entisenä yksimukisen viissatasen kuljettajana kertoa.
        Tilasin itselleni joululahjaksi kontrabasson, jota on kiva soitella hiljaa painaen leukaa basson koppaa vasten. Tällöin matala ääni välittyy leuan kautta kuuloelimiin ja tuntuu mukavalta.
        Toivotaan, että saat kaipaamasi tahdistimen talliisi mahdollisimman pian. Pyörän ja kuskin kemioiden tulee synkata, myös saundin tasolla.

• LongbayLadybiker
        Parta-Arska kirjoitti:

Istuin joskus takavuosina sisustusmessuilla tuollaisessa tuolissa. Sen taajuudet olivat niin matalia, ettei niitä kuullut. TUnne oli kyllä miellyttävä.
        Harley-Davidson, jos mikä, on eräänlainen akustinen tuoli. V2 tuottaa kuulotaajuuden alapuolelle jääviä äänen monikertoja, eli resonansseja.Joita ei kuule, mutta, vibat tuntuvat kenties kehossa hyviltä. Samoin tärinällä on jonkinlainen rentouttava vaikutus. Tosin on tärinästä haittansakin, tiedän entisenä yksimukisen viissatasen kuljettajana kertoa.
        Tilasin itselleni joululahjaksi kontrabasson, jota on kiva soitella hiljaa painaen leukaa basson koppaa vasten. Tällöin matala ääni välittyy leuan kautta kuuloelimiin ja tuntuu mukavalta.
        Toivotaan, että saat kaipaamasi tahdistimen talliisi mahdollisimman pian. Pyörän ja kuskin kemioiden tulee synkata, myös saundin tasolla.

mutta miten selittää asia faktatiedolla? onko sinulla??
        "Harley-Davidson, jos mikä, on eräänlainen akustinen tuoli. V2 tuottaa kuulotaajuuden alapuolelle jääviä äänen monikertoja, eli resonansseja.Joita ei kuule, mutta, vibat tuntuvat kenties kehossa hyviltä. Samoin tärinällä on jonkinlainen rentouttava vaikutus."
        mistä tämä tieto tulee, Arska?

• LongbayLadybiker kirjoitti:

"Harley-Davidson, jos mikä, on eräänlainen akustinen tuoli. V2 tuottaa kuulotaajuuden alapuolelle jääviä äänen monikertoja, eli resonansseja.Joita ei kuule, mutta, vibat tuntuvat kenties kehossa hyviltä. Samoin tärinällä on jonkinlainen rentouttava vaikutus."

Mikään vempele ei tuota toimiessaan vain yhtä ääntä. Varsinkin moottoripyörä, jonka moottori on avoimena esillä tuottaa melkoisen äänikirjon.
        Tässä vaiheessa kannattaa erotta toisistaan käsitteet ääni ja rytmi. Moottoripyörässä ääntä tuottavat pakoäänet, venttiilikoneiston, voimansiirron jne. äänet. Nämä yhdessä muodostavat pyörän ”saundin”. Pyörän äänen rytmiikka taas on voimakkaasti sidoksissa tässäkin keskustelussa useasti mainittuun sytytyksen ajoitukseen. Rytmin ja saundin yhteisvaikutuksesta syntyy pyörän ”sointi”. Se kuinka vahvana tämä sointi tuntuu ajettaessa satulan, kahvojen ja jalkatappien kautta riippu moottorin tuennasta. Tärinäähän käytetään jo nyt rentoutuksessa apuvälineenä, mutta liiallisena tärinä tuttaa terveydellisiä ongelmia. EU:ssa onkin säädetty ihan direktiivi tärisevissä oloissa työskentelevien henkilöiden työ- , tauko- ja lepoajoista juuri terveydellisistä syistä.
        Pyöriä ja autoja suunniteltaessa otetaa huomioon laitteen tuottama ääni ja sen sävy hyvinkin tarkkaan. Urheilullisemmissa autoissa jätetään tietyntyyppistä melua vähemmälle vaimennukselle sporttisen vaikutelman vahvistamiseksi. Psykologisissa testeissä on muuten todettu samaa nopeutta kulkevista ajoneuvoista meluisamman kulkevan testiryhmän mielestä kovempaa. Eivät pyörienkään valmistajat ihan sattumanvaraisesti vaimentimia pyöriinsä laita. Niiden saundi testataan pyörän imago ja käyttötarkoitus huomioonottaen varsin tarkkaan. Kaikkia ei tunnetusti tehtaan valinnat miellytä.
        Sinä kerroit rauhoittuvasi H-D:n äänestä. Kaikille meille lapsellisille palstalaisille lienee tuttu ilmiö se, että vaikeasti nukutettava lapsi nukahtaa helposti auton kyydissä. Toiset selittävät asian auton matkustamon kohtumaisuudella, ja toinen teoria on auton sisämelun ominaistaajuus, joka rauhoittaa lapsen. Tiedä sitten.
        Tietoni äänestä ja sen vaikutuksista olen hankkinut musiikkiharrastukseni tueksi eri lähteistä vuosien varrella. Ääntä ja sen sävyjä on testattu varsin monessa paikassa. Käsittääkseni suomessa eräs johtavia laitoksia on TKK Espoossa. Myös VTT:llä on käsittääkseni äänilaboratorio, ellei sitten ole TKK:n kanssa yhteinen. Lisäksi äänen vaikutuksia on testattu yliopistojen psykologian laitoksilla. Lisätietoa voisit hakea varmaan näistä suunnista. Onnea ja menestystä!

• Ninnu32
        LongbayLadybiker kirjoitti:

Monenlaisilla olen ajanut. Noin syvällisesti en ole syytä pohtinut, miksi jostain saa huonot, jostain hyvät ja jostain vielä paremmat fibat. Olen vain kokenut. Kolme pyörää olen omistanut, paljon useampia kokeillut. Ensimmäiseni oli virago 535, joka kehräsi ihan kivasti, mutta ei antanut mitään isompia värinöitä. Sitten oli Harley sportsteri 1200 kuutioinen ja siinä oli kyllä mahtava fiilis. Seuraava ja nykyinen pyöräni on Yamaha Midnight Star hurjalla 1900 kuutioisella moottorilla ja sen selässä on niin hyvä olla, että hymy korvilla ajaa aina vaan. Sen ison V2 moottorin matala jytkytys, ihanan viidakkorumpumainen tyhjäkäynti ja mukava värinä selässä vaan jotenkin uppoo sieluun niin, että mieli rauhoittuu hetkessä ja hyvä olo valtaa sielun. Tää on mun unelmapyörä, varsinkin sen jälkeen, kun tallin pojat vaihtoi mulle uudet putket, jotka hommattiin Saksasta asti ja päälle vielä säätivät pelin. Mielenkiinnolla olen lukenut sun kysymyksiä ja tutkimusta sekä vastauksia, vähän kuin analyysinä sille asialle, jonka olen sielu- ja takapuolituntumalla kokenut. Joitain tallikavereiden muita isoja customeita olen saanut kokeilla, mutta tämä on vienyt sielun ja sydämen, siinä vain on hyvä eniten.

• LongbayLadybiker
        Ninnu32 kirjoitti:

Monenlaisilla olen ajanut. Noin syvällisesti en ole syytä pohtinut, miksi jostain saa huonot, jostain hyvät ja jostain vielä paremmat fibat. Olen vain kokenut. Kolme pyörää olen omistanut, paljon useampia kokeillut. Ensimmäiseni oli virago 535, joka kehräsi ihan kivasti, mutta ei antanut mitään isompia värinöitä. Sitten oli Harley sportsteri 1200 kuutioinen ja siinä oli kyllä mahtava fiilis. Seuraava ja nykyinen pyöräni on Yamaha Midnight Star hurjalla 1900 kuutioisella moottorilla ja sen selässä on niin hyvä olla, että hymy korvilla ajaa aina vaan. Sen ison V2 moottorin matala jytkytys, ihanan viidakkorumpumainen tyhjäkäynti ja mukava värinä selässä vaan jotenkin uppoo sieluun niin, että mieli rauhoittuu hetkessä ja hyvä olo valtaa sielun. Tää on mun unelmapyörä, varsinkin sen jälkeen, kun tallin pojat vaihtoi mulle uudet putket, jotka hommattiin Saksasta asti ja päälle vielä säätivät pelin. Mielenkiinnolla olen lukenut sun kysymyksiä ja tutkimusta sekä vastauksia, vähän kuin analyysinä sille asialle, jonka olen sielu- ja takapuolituntumalla kokenut. Joitain tallikavereiden muita isoja customeita olen saanut kokeilla, mutta tämä on vienyt sielun ja sydämen, siinä vain on hyvä eniten.

tämän panen koosteeseeni sitaateilla liki kokonaisuudessaan.
        Hienosti kirjoitettu ja just siitä mistä on käytännön tasolla kyse.

Grazie mille!

• LongbayLadybiker
        Parta-Arska kirjoitti:

Mikään vempele ei tuota toimiessaan vain yhtä ääntä. Varsinkin moottoripyörä, jonka moottori on avoimena esillä tuottaa melkoisen äänikirjon.
        Tässä vaiheessa kannattaa erotta toisistaan käsitteet ääni ja rytmi. Moottoripyörässä ääntä tuottavat pakoäänet, venttiilikoneiston, voimansiirron jne. äänet. Nämä yhdessä muodostavat pyörän ”saundin”. Pyörän äänen rytmiikka taas on voimakkaasti sidoksissa tässäkin keskustelussa useasti mainittuun sytytyksen ajoitukseen. Rytmin ja saundin yhteisvaikutuksesta syntyy pyörän ”sointi”. Se kuinka vahvana tämä sointi tuntuu ajettaessa satulan, kahvojen ja jalkatappien kautta riippu moottorin tuennasta. Tärinäähän käytetään jo nyt rentoutuksessa apuvälineenä, mutta liiallisena tärinä tuttaa terveydellisiä ongelmia. EU:ssa onkin säädetty ihan direktiivi tärisevissä oloissa työskentelevien henkilöiden työ- , tauko- ja lepoajoista juuri terveydellisistä syistä.
        Pyöriä ja autoja suunniteltaessa otetaa huomioon laitteen tuottama ääni ja sen sävy hyvinkin tarkkaan. Urheilullisemmissa autoissa jätetään tietyntyyppistä melua vähemmälle vaimennukselle sporttisen vaikutelman vahvistamiseksi. Psykologisissa testeissä on muuten todettu samaa nopeutta kulkevista ajoneuvoista meluisamman kulkevan testiryhmän mielestä kovempaa. Eivät pyörienkään valmistajat ihan sattumanvaraisesti vaimentimia pyöriinsä laita. Niiden saundi testataan pyörän imago ja käyttötarkoitus huomioonottaen varsin tarkkaan. Kaikkia ei tunnetusti tehtaan valinnat miellytä.
        Sinä kerroit rauhoittuvasi H-D:n äänestä. Kaikille meille lapsellisille palstalaisille lienee tuttu ilmiö se, että vaikeasti nukutettava lapsi nukahtaa helposti auton kyydissä. Toiset selittävät asian auton matkustamon kohtumaisuudella, ja toinen teoria on auton sisämelun ominaistaajuus, joka rauhoittaa lapsen. Tiedä sitten.
        Tietoni äänestä ja sen vaikutuksista olen hankkinut musiikkiharrastukseni tueksi eri lähteistä vuosien varrella. Ääntä ja sen sävyjä on testattu varsin monessa paikassa. Käsittääkseni suomessa eräs johtavia laitoksia on TKK Espoossa. Myös VTT:llä on käsittääkseni äänilaboratorio, ellei sitten ole TKK:n kanssa yhteinen. Lisäksi äänen vaikutuksia on testattu yliopistojen psykologian laitoksilla. Lisätietoa voisit hakea varmaan näistä suunnista. Onnea ja menestystä!

ja kommentteja...
        Hitsi, mun pitäis tehdä töitä mutta olen ihan tämän aiheen pauloissa... ei muuta kuin VTT:n ja TKK:n sivuja plaraamaan!

• valinnasta.,
        Ninnu32 kirjoitti:

Löysit siis melko nopeasti "äijäpyörän"onnittelut
        osuvasta valinnasta,itse päädyin samankaltaiseen
        vasta noin 10 pyörän jälkeen,eli aikaa ja rahaa paloi mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan...

• 1900cc
        Ninnu32 kirjoitti:

moottori..90hp ja painaa 350 kiloa......mahtaa repiä ranteet letkuksi.kauheen näkönen suorastaan ruma.

• Ninnu32
        1900cc kirjoitti:

moottori..90hp ja painaa 350 kiloa......mahtaa repiä ranteet letkuksi.kauheen näkönen suorastaan ruma.

Kuinka noin katkera asenne? Ei ole tarkoituskaan repiä ranteita letkuksi, fiilarit tulee ihan muusta, niille kenelle tulee. Ulkonäkö on makuasia, en itsekään tykännyt vakiona, kuten en tykännyt edellisestäkään pyörästä eli 1200cc sportsterista. Vaan, pyörä on rakennettu uuteen uskoon tallipoikien ystävällisellä avustuksella ja nyt on omissa silmissä maailman kaunein pyörä, mitään muuta pyörää ei tee mieli, ainakaan tällä hetkellä, elän siis pyörän suhteen unelmaani :)

• ja toinen nooh
        Ninnu32 kirjoitti:

Kuinka noin katkera asenne? Ei ole tarkoituskaan repiä ranteita letkuksi, fiilarit tulee ihan muusta, niille kenelle tulee. Ulkonäkö on makuasia, en itsekään tykännyt vakiona, kuten en tykännyt edellisestäkään pyörästä eli 1200cc sportsterista. Vaan, pyörä on rakennettu uuteen uskoon tallipoikien ystävällisellä avustuksella ja nyt on omissa silmissä maailman kaunein pyörä, mitään muuta pyörää ei tee mieli, ainakaan tällä hetkellä, elän siis pyörän suhteen unelmaani :)

kukin tavallaan,mutta vaikka sulle vaihtas kuka tohon sohvaan putket niin siitä rupee olemaan maku pois niinkun noitten goldkinkkeleidenkin kanssa.
        seuraava siirto on sitten jo micra eli neljä pyörää ja tuulilasi.
        sporan esi-isästähän se sai kyykkypyöräkin muuten nimensä.........kuski tienpäällä kyykyssä näpit paskassa ja joku hiffas ja keksi nimen.......mut nauti kesästä ja kärpäsistä kunhan taas kesä tulee.

• Ninnu32

tämän panen koosteeseeni sitaateilla liki kokonaisuudessaan.
        Hienosti kirjoitettu ja just siitä mistä on käytännön tasolla kyse.

Grazie mille!

Kiitos mukavista sanoista. Kyllä motoristi toisen motoristin tuntee :)

• ninnu*
        ja toinen nooh kirjoitti:

kukin tavallaan,mutta vaikka sulle vaihtas kuka tohon sohvaan putket niin siitä rupee olemaan maku pois niinkun noitten goldkinkkeleidenkin kanssa.
        sporan esi-isästähän se sai kyykkypyöräkin muuten nimensä.........kuski tienpäällä kyykyssä näpit paskassa ja joku hiffas ja keksi nimen.......mut nauti kesästä ja kärpäsistä kunhan taas kesä tulee.

moksiskaan näiden äijien kommenteist.
        Tiedäthän sinä, perinteinen kateus jos naisella on pyörä jossa on...munaa...
        Uskon että olet hieno ilmestys pyöräsi päällä, niin kuin kaikki naiset jotka ridaavat maskulinipyörää.
        Toisilla miehillä on vain kateus sellaist kohtaan, minkäs teet.
        Mutta sulle...ride on!!

• Ninnu32
        ja toinen nooh kirjoitti:

Höpö höpö, ei tää niin iso ole, samaa kaliberia kuin nuo isot Harleytkin, joita tietty myös tuli mittailtua Sportsterin jälkeen seuraavaksi pyöräksi. Tää Yötähti vaan veti pidemmän korren. Ei näitä sentään Goldwingeihin voi verrata... ja kaikki nää iiisot Customit on ainakin alunpitäen painoltaan sen kolmensadan kilon paremmalla puolella, mut ei kyllä siltä tunnu 60 kiloisen mimmin käsittelyssä :) Tää on vaan niin magee, vaik jollekin toiselle oliskin maku pois, vaan silloinhan ei tarvii sellaista ostaa. Eikä näitä ensisijaisesti toisten iloksi osteta vaan omaksi. Sääli niitä, jotka hankkii pelinsä sen takia, että toisten mielestä niissä on makua. Ja kun ajaa sillä, mistä ite tykkää, ei tarvitse pistää kitkerää kommenttia toisten ajopeleistä, koita vaikka joskus...

• tallissa on
        Ninnu32 kirjoitti:

Höpö höpö, ei tää niin iso ole, samaa kaliberia kuin nuo isot Harleytkin, joita tietty myös tuli mittailtua Sportsterin jälkeen seuraavaksi pyöräksi. Tää Yötähti vaan veti pidemmän korren. Ei näitä sentään Goldwingeihin voi verrata... ja kaikki nää iiisot Customit on ainakin alunpitäen painoltaan sen kolmensadan kilon paremmalla puolella, mut ei kyllä siltä tunnu 60 kiloisen mimmin käsittelyssä :) Tää on vaan niin magee, vaik jollekin toiselle oliskin maku pois, vaan silloinhan ei tarvii sellaista ostaa. Eikä näitä ensisijaisesti toisten iloksi osteta vaan omaksi. Sääli niitä, jotka hankkii pelinsä sen takia, että toisten mielestä niissä on makua. Ja kun ajaa sillä, mistä ite tykkää, ei tarvitse pistää kitkerää kommenttia toisten ajopeleistä, koita vaikka joskus...

mistä satun pitämään.
        kaikkia paikkoja särkee ja kolottaa tollasen viidensadan kilsan jälkeen ettei viittis enää ajaa yhtään enempää.sitte taas kun hetken yrittää itteesä saada suoraks ja suht onnistuu niin on taas nautinto kääntää kahvasta.
        v2 ja tonni riittää kyllä saamaan naaman virneeseen ilman mitään sen kummempii kikkeitäkään.vaikka vähän särkeekin paikkoja mutta pitää muistaa ettei sitä perse jaksa aina istua autossakaan.eli koitettu on.

• pistettä seuraa
        Ninnu32 kirjoitti:

sulle muuten pojot kotiin ettet provosoitunu oikeestaan ollenkaan.yritn mutta se siitä..tervetuloa ns.keskusteluun mukaan.

• LongbayLadybiker
        ninnu* kirjoitti:

Uskon että olet hieno ilmestys pyöräsi päällä, niin kuin kaikki naiset jotka ridaavat maskulinipyörää.
        Mutta sulle...ride on!!

kuten mun bandanassa lukee, "so screw it, let´s ride."

• kateus mpeellä ajavaa
        ninnu* kirjoitti:

Mutta sulle...ride on!!

naista kohtaan........ääh ja puuh...taitaa olla urbaani legendaa tuokin eli luulotauti teillä pyöräilevillä naarailla.
        mihkä hemmetin takia luulette että teille oltais kateellisia........ajakaa vaikka gee pisteestä gee pisteeseen ja millä ikinä sen ajon suoritatte niin ei tarvi todellakaan olla teille kade.ainakaan miehen.

• muuan kaveri

kuten mun bandanassa lukee, "so screw it, let´s ride."

jonka kypärässä lukee *no fuck, no ride*.
        Kaipa sen vaimo on sitten sille..antanu ;))))

• sitten miksi
        kateus mpeellä ajavaa kirjoitti:

naista kohtaan........ääh ja puuh...taitaa olla urbaani legendaa tuokin eli luulotauti teillä pyöräilevillä naarailla.
        mihkä hemmetin takia luulette että teille oltais kateellisia........ajakaa vaikka gee pisteestä gee pisteeseen ja millä ikinä sen ajon suoritatte niin ei tarvi todellakaan olla teille kade.ainakaan miehen.

heti hyökkäsit?
        Jollei se ole kateutta, niin mitä se on?
        Etkö vain pidä siitä että naiset ajaa pyörällä.
        No se on voi voi.
        Naisten ei tarvitse enää kysellä lupaa lähtöön ja tytöt haluaa pitää hauskaa kans.
        Vai miksi tekstistäsi paistaa kitkeryys.
        Eikö sinustakin, kaunis nainen ison pyörän sarvissa ole upea näky.
        Mutta sinä vain ajattelet gpisteitä?
        Ongelmia seksuaalisuuden kanssa, vai aiheuttiko nnainen ja pyörä sen suunnan ajatuksille?

• nainen ison pyörän
        sitten miksi kirjoitti:

heti hyökkäsit?
        Jollei se ole kateutta, niin mitä se on?
        Etkö vain pidä siitä että naiset ajaa pyörällä.
        No se on voi voi.
        Naisten ei tarvitse enää kysellä lupaa lähtöön ja tytöt haluaa pitää hauskaa kans.
        Vai miksi tekstistäsi paistaa kitkeryys.
        Eikö sinustakin, kaunis nainen ison pyörän sarvissa ole upea näky.
        Mutta sinä vain ajattelet gpisteitä?
        Ongelmia seksuaalisuuden kanssa, vai aiheuttiko nnainen ja pyörä sen suunnan ajatuksille?

sarvissa ei ole kaunis ellei ole nakkena,,,,ei sitä muuten voi tietää onko kyseessä nainen vaiko mies.
        useimmin tosin mies.ja sitäpaitsi nainen on kyllä kaunis vaikkei sillä motukkaa oliskaan.tosin jos on niin nainen on pikkasen silloin äijä.tai ainakin haluis olla.

• musamies

http://www.vapaasana.com/0706fysioakustinentuoli.htm

• LongbayLadybiker
        musamies kirjoitti:

http://www.vapaasana.com/0706fysioakustinentuoli.htm

tuttu kymmenen vuoden takaa

miniäni tokaisi päivällispöydässä kun aiheesta keskustelimme, että, tämähän ihan samaa kuin värit, elektromageettiset värähtelyt.
        Tarkoitti, että kaikki liittyy tietyllä tapaa samaan kirjoon elementtejä,joissa on tiety taajuus, jotka värähtelee, ja joilla on teveysvaikuttteinen merkitys ihmiseen.

• XV 1900
        1900cc kirjoitti:

Minulla on xv 1900sessa on 100hv (-06) vakiona , ulkonäkö on Yamahan omaa, eikä mitään retroa 50-luvulta, se on hieno asia. Nämä ovat seikkoja jotka kaunistuvat ajan saatossa.

Taiteessakin tunnetaan tämä seikka,että jos taulu tuntuu ensinäkemältä hienolta ja helposti myyvältä,se on halpaa pilipalitaidetta.

Parasta 1900 ssa on uuden ajan ajo-ominaisuudet, jarrut ja helppo ajettavuus jne.
        Pyörä on muutenkin huolella tehty,sähköosat,liitimet ym. ovat tiivisteillä suojat..

• tietoa...

Jako harrikoihin ja "muihin custompyöriin" ei ole toimiva, koska noita muita custompyöriä on todella paljon erilaisia, toisistaan poikkeavia.

HD:n soundi tulee pitkäiskuisesta V-moottorista ja rytmi siitä, että pyttyjen kiertokanget ovat kiinni samassa pisteessä, joten sylinterit eivät käy balanssissa 180 asteen välein. Vanhemmissa HD:ssa rytmi syntyy myös siitä, että ne on käytännön syistä säädetty varsin rikkaalle, jolloin ne käyvät vielä epätasaisemmin tyhjäkäynnillä.

Muissakin isoissa, pitkäiskuisissa V-moottoreissa on vastaavalla putkistolla samanlainen ääni kuin HD:ssa ja rytminkin saisi epätahtiseksi niissä, joissa on sama kampiakseli/kiertokankirakenne, jos pyörä säädetään tyhjäkäyntiseoksilla HD:n tavoin rikkaalle. Tosin uusissa, laihalla käyvissä ja nykyiset ympäristömääräykset täyttävissä Harrikoissa ei ole enää sama rytmi kuin vanhemmissa. Eroa tekee myös kampuran rakenne/massa ja muutenkin koneen eroavaisuudet.

Joidekin pikkuisten 600 -kuutioisten pyörien vertailu Harrikoihin on jo lähtökohtaisesti pielessä, koska pyörissä on niin pieni moottori.

Makuasioitahan nämä on. Tässä muutama ääninäyte makusteltavaksi:

HD Street Bob:

http://www.youtube.com/watch?v=PEbhk-LZEt4

HD Fat Bob

http://www.youtube.com/watch?v=BUL9qwqseEk&feature=related

Sitten pari "muuta" custompärrää, kuten asian ilmaisit:

http://www.youtube.com/watch?v=o_p4iFVG8Z0

http://www.youtube.com/watch?v=7wA2HNxrL4A

Ja vielä sellainen pikkuinen papattaja kategoriassasi "muu custom" (Honda Shadow 600):

http://www.youtube.com/watch?v=lejMsXwvVFQ&feature=related

• linkkejä..

Kiitti mukavista linkeistä. Piristi talvista päivää kummasti.

Äänien puolesta itse tykästyin linkkisi vehkeistä tähän:

http://www.youtube.com/watch?v=o_p4iFVG8Z0

Ulkonäön puolesta tota seuraavaan pyörään, tosin voi olla, et siinäkin oli yhtä hyvä soundi, mut kuulu vhän hiljaisella.

• LongbayLadybiker

valaisevasta tiedosta...
        nyt siirryn tutkimaan tuota vibraatio-osastoa

sieltä löytyi paljon näkökulmaani valottavaa tutkimustietoa

aivan uskomattoman kiintoisaa löytää todellisia tekijöitä, joilla voi olla vaikutus jopa terveydenhoidollisessa mielessä!!!

• kesänä...

Viime kesänä yhdessä miitingissä oli pyörä, jossa oli parhaat saundit, mitä ikinä olin missään vehkeessä kuullu. Pyörä oli tosin rakennettu kaikin puolin, siis myös putkiston osalta enkä edes ensin tunnistanu koko vehjettä mikä se oli, tai en ollenkaan ennen kun kysyin tyypiltä. Vehje oli rakennettu, iso Yamaha custom, muistaakseni Wildstar tai Midnight star. Siinä oli sellaine rytmikäs, tosi matala rummutus, ainakin meikäläisen korvaan ja sieluun makein mihin olen koskaan törmänny missään...

• harrikat

ei ole customeita.
      Loukkaat syvästi harrastajia.
      Ja kaikkia customeita ei voi verrata harrikoihin.
      Seassa on rivivehkeitä ja v2 koneita.
      Kokokirjo vaeltaa 125-8200 kuutiosenttimetriin... .
      Vertaa niitä toisiinsa?

• että ihan...

8,2L kuutiotilavuus??

kyl onkin mahti mopo.....

• LongbayLadybiker

miten jou voi tulkita aloitukseni noin pieleen

vala itseesi hieman ymmärrystä diletanttia kohtaan ja yritä ajatela mitä meitsi ajaa takaa

ei tässä arvokeskustella eikä juupas-eipästellä

Olen funtsimassa kavereiden avustamana syitä miksi tietyt taajuudet tai tietyt värähtelyt vaikuttavat ihmiseen ja jopa hänen terveydentilaansa.

• hossia
        että ihan... kirjoitti:

8,2L kuutiotilavuus??

ainakin löytyy v-8 koneella eli 305 cid katsotaan leidi baikiksi vielä.kuinka isolla lohkolla on tehty noita niin empä nyt kasa katsoa.

• ladycykkeli

• olevaan eli katsoin
        että ihan... kirjoitti:

8,2L kuutiotilavuus??

nyt kuitenkin.boss hoss oliko 2005 mallinen,hinta 95th usd..kuutiotuumia 606cid...eli 9,93l..kaakkeja 640hv....painaakin kai 700kg eli ei millekkään narukäsille tarkoitettu ja ei ihan köyhään taloonkaan.tämmösiä näitä tuolla kulkee.

• ens in selvää

• on vain

• tärinää

• erota!

On ihan täysin varmaa, että et edes erota äänistä tai ulkonäöstä kesällä ohi ajavista pyöristä monestikaan, mikä on Harley ja mikä joku muu Customi, jos pyörän kyljessä ei sitä isolla lue. Niin paljon on sellaisia pyöriä, joissa on samanlaiset saundit kuin Harleyssä, joissa niissäkin on monissa toisistaan paljon poikkeavat äänet. Eikä sitä tarvii hävetä, varmaan alle puolet prätkäharrastajista tunnistaa HD:n muista vilkaisulla ohi mennessä, äänistä sitä ei voi varmuudella erottaa kukaan, ainakaan jos on kyse alle kymmenen vuotta vanhoista peleistä.

Jotta moni HD, joka ohi ajaessa saa sydämesi pomppimaan kesällä, ei olekaan HD ja joitakin ohi ajavia Harleytä et edes tajua HD:ksi. Ei millään pilkalla tai pahalla, mutta näin se on.

• LongbayLadybiker

miten joku voi tulkita aloitukseni noin pieleen

vala itseesi hieman ymmärrystä diletanttia kohtaan ja yritä ajatella mitä meitsi ajaa takaa

enkä ole kuvittelemassakaan tunnistavani yhtään mitään

Olen funtsimassa kavereiden avustamana syitä miksi tietyt taajuudet tai tietyt värähtelyt vaikuttavat ihmiseen ja jopa hänen terveydentilaansa.    

mutta kiitos sinullekin palautteesta, olisiko sinulla muuta sanottavaa tämän jälkeen?

• verran...

vala itseesi hieman ymmärrystä diletanttia kohtaan ja yritä ajatella mitä meitsi ajaa takaa

mutta kiitos sinullekin palautteesta, olisiko sinulla muuta sanottavaa tämän jälkeen?

En minäkään tarkoittanut vastata sinulle juupas-eipäs tyyliin tai ryhtyä keskustelemaan HD/muut pyörät arvokeskustelua. Mutta, kun avauksessasi olit itse jakanut pyörät HD/muut kategorioihin, oikaisin asian niin kuin se on.

Totesitkin nyt, ettet ole kuvittelemassakaan tunnistavasi yhtään mitään, silloinhan ei myöskään tehdä jakoa merkkien perusteella.

• LongbayLadybiker
        verran... kirjoitti:

En minäkään tarkoittanut vastata sinulle juupas-eipäs tyyliin tai ryhtyä keskustelemaan HD/muut pyörät arvokeskustelua. Mutta, kun avauksessasi olit itse jakanut pyörät HD/muut kategorioihin, oikaisin asian niin kuin se on.

Totesitkin nyt, ettet ole kuvittelemassakaan tunnistavasi yhtään mitään, silloinhan ei myöskään tehdä jakoa merkkien perusteella.

kyllä minä sen verran tiedän kuin mitä tossa kakkosaloituksessa kirjoitin...
        palataan asiaan, tämä ON oikeasti mielenkiintoista ja m m Parta-Arskan kakkosvastaus sekä orgissa saamani vastaukset saivat jo minut innostumaan oikeasti...
        tässä ollaan jäljillä ....
        oli sit merkki mikä on, mutta vibraatioista taitaa olla kyse ja ne vaihtelee !!!!

• Chopper John

kyllä minä sen verran tiedän kuin mitä tossa kakkosaloituksessa kirjoitin...
        palataan asiaan, tämä ON oikeasti mielenkiintoista ja m m Parta-Arskan kakkosvastaus sekä orgissa saamani vastaukset saivat jo minut innostumaan oikeasti...
        tässä ollaan jäljillä ....
        oli sit merkki mikä on, mutta vibraatioista taitaa olla kyse ja ne vaihtelee !!!!

Onhan asiaa tutkittu moottoripyöräilyn ulkopuolellakin, harvatahtinen matalaääninen rytmi rauhoittaa. Kyllä siinä saattaa olla perää, monia meistä miellyttää prätkässä sen tyyppinen rytmi, ei toki kaikkia. Minusta ainakin on mukava ajella rauhallisesti omissa ajatuksissa suomen suven syliin V2:n jytkyttäessä kumeasti alla, ja kuten totesitkin merkistä riippumatta, kunhan saundi on omaan korvaan ja sieluun uppoava. Tällainen kokemus on syntynyt ainakin vanhan HD:n, ison Custom Kawan ja Yamahan ohjaksissa...tum tum tum tum rummun säestäessä matkaa mutkaista tietä näkymättömiin. Tällä hetkellä näitä fiiliksiä tarjoaa mulle vanha Panhead (HD) ja myöskiin nykyään jo aika vanha Intruder (Suzuki).

• tum tudum, tum tudum

Olet aivan totaalisen väärässä! HD: n saundit tunnistan jo kaukaa. millään ei voi erehtyä äänestä.
        Nyt honda cx 500 ( jossa muuten ihan makeet saundit) ja kohta sportster 1200.

• perustuu 
      • on opintojen äiti

• mitä ilmeisimmin
        on opintojen äiti kirjoitti:

lonkkufobia ja haluat lonkuksi lonkun paikalle etten sanoisi lonkun sisään.

• LongbayLadybiker

kuuntelin innolla loppuun asti mutta katseeni ei irrottautunut tosta mageesta pumpusta tuolla takana

mistä rompetorilta tuollaisen löytäis

(sorry, nyt meni sivu asian)

mutta siis tämä tietosi tulee pikku muistikirjaani pieteetillä kirjatuksi

aivan hienoa saada näitä tietoja

• LongbayLadybiker
        on opintojen äiti kirjoitti:

"Being Malkowich"-syndrome?

• vai mikä se oli

kuuntelin innolla loppuun asti mutta katseeni ei irrottautunut tosta mageesta pumpusta tuolla takana

mistä rompetorilta tuollaisen löytäis

(sorry, nyt meni sivu asian)

mutta siis tämä tietosi tulee pikku muistikirjaani pieteetillä kirjatuksi

aivan hienoa saada näitä tietoja

siellä mitään punppua ollut, 70-luvun pappatunturi vaan.

• LongbayLadybiker
        vai mikä se oli kirjoitti:

siellä mitään punppua ollut, 70-luvun pappatunturi vaan.

sitä vanhaa bensa-aseman polttoainejakelijaa tarkoitin, kuten hyvin tiedät

• hdkuski

Asiallinen maamoottori. Woimaa saadaan tuostakin rauhallisella käytöllä silleen stresittömästi ilman turhaa tehopiikin etsintää.

• M.R.

Nyt se selvisi lopullisesti!!
        Kiitos tuhannesti. Tuli kyllä viikon parhaat naurut!!!

Oikein hyvää ja huumoripitoista Joulun odottelua kaikille!!!

• harrikat

pitävät kovempaa ääntä,koska niiden kuljettat kuvittelevat olevan kovempia tyyppejä,kuin oikeasti ovat!
      Naurettavan näköisiä tälläin talvellakin kun tuolla mennään harrikkatakki päällä!

• ole `?

samanlainen takki kuin mikä muu tahansa.
        Ihmisillä on tapana, pitää takkeja kylmillä keleillä?

• Trollientrolli

Joku tän joskus tuolla HD palstalla selitti hienosti...ja sitä en muista.
      Jos nyt kuitenkin V2-japsin kampiakselin pyörimistä seuraa, niin jompikumpi pytty polttaa aina 360 asteen välein, eli tasaiseen tahtiin.
      Jos HD;n pyttyjen kulma on 45` ja kiertokankien alapäät "samalla" akselilla, polttaa toinen pytty asteessa 0 ja seuraava 315´, seuraavalla kierroksella paukku tulee 405`kohdalla ja sitten taas 315 jne jne. Siitä syntyy se rouhee soundi, johon tosiaan ei putkia poraamalla pääse.

Paljon jossittelua, mutta en löytäny yhtään speksiä, josta toi tarkka pyttykulma ois katottavissa. Sama kysymys hd palstalta tois varman vastauksen....siellä on muitakin kuin - Olen HD-MIES !-

• muissakin...

Sama kampuran rakenne on monissa muissakin, kuten oheisessa viestissä on selitetty:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=99&conference=612&posting=22000000039784598

Taitaa ainakin isoissa Yamahan ja joisssakin Kawasakin customeissa olla 45 asteen pyttykulma ja kiertokanget samassa pinnissä kiinni, vanha VN1500 kawasaki kiliseekin jo vähintään yhtä paljon kuin vanha shovelin kone :) Sitten kun tyhjäkäyntiseokset on pistetty myös rikkaalle vanhempien harrikoiden tapaan, niin johan rytkyttää alhaisella tyhjäkäynnillä niin epätahtiin kuin vaan voi...jos joku niin haluaa.

Uudemmissa, niin harrikoissa kuin japseissakin seokset on säädetty laihalle ja ehkä vielä ovat vielä ruiskulla varustettuja ja vauhtipyörätkin kevennettyjä vanhoihin harrikoihin verrattuna sen verran, että käyvät jo melkein yhtä tasaisesti kuin rinnakkaistwinit.

• Irön
        muissakin... kirjoitti:

Sama kampuran rakenne on monissa muissakin, kuten oheisessa viestissä on selitetty:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=99&conference=612&posting=22000000039784598

Taitaa ainakin isoissa Yamahan ja joisssakin Kawasakin customeissa olla 45 asteen pyttykulma ja kiertokanget samassa pinnissä kiinni, vanha VN1500 kawasaki kiliseekin jo vähintään yhtä paljon kuin vanha shovelin kone :) Sitten kun tyhjäkäyntiseokset on pistetty myös rikkaalle vanhempien harrikoiden tapaan, niin johan rytkyttää alhaisella tyhjäkäynnillä niin epätahtiin kuin vaan voi...jos joku niin haluaa.

Uudemmissa, niin harrikoissa kuin japseissakin seokset on säädetty laihalle ja ehkä vielä ovat vielä ruiskulla varustettuja ja vauhtipyörätkin kevennettyjä vanhoihin harrikoihin verrattuna sen verran, että käyvät jo melkein yhtä tasaisesti kuin rinnakkaistwinit.

Kahdella täydellä kampiakselin kierroksella (720´) sytytysväli on muistaakseni 405` , josta johtuupi se, että polttoaine-ilmaseoksen nopea palamisprosessi, jonka korva erottaa pamauksena ei hupsahda ilmoille aivan tasaisin väliajoin.

Noin teoriassa, muuttuuko syttyväli jos pyttyjen V-kulmaa muutetaan? Mä arvaan et muuttuu.

• tuossa jo

joku kertoi on kulmat ja sytytyskohdat samat useimissa muissakin customeissa. Koko v2-moottorin idea on oikeastaa se, että kumpikin kiertokanki saadaan samalle kammenkaulalle kiinni (kammen pituus pysyy lyhyenä ja täten painokin, eikä lyhyessä kammessa juurikan esiinny vääntövärähtelyitä). Ainakin ennen suurimpana erona muihin kustomeihin verrattuna HD:ssa on huomattavan suuri iskunpituus verrattuna männän halkaisijaan (ideaalinen tapaus taitaa olla että se olisi liki yhtäsuuri). Tuo em. ero tuo muutaman ominaisuuden moottorille:
        - Vääntökäyrä alkaa tyhjäkäyniltä korkeana ja jatkuu tasaisena max. kierrosluvulle saakka (tosin pitkäiskuisen koneen max rpm on pienempi johtuen mm. männän nopeusmaksimista).
        - Pitkäiskuinen v2 moottori tekee pysty suuntaista liikettä (tarinä) voimakkaammin johtuen liikkuvan massan suuremmasta liikeradasta.
        - Pitkäiskuinen moottori voi käydä matalampaa tyhjäkäyntiä mm. kammen suureman massan avustamana (luulisin että tämä on se äänijuttu).

• kyse...
        Irön kirjoitti:

Kahdella täydellä kampiakselin kierroksella (720´) sytytysväli on muistaakseni 405` , josta johtuupi se, että polttoaine-ilmaseoksen nopea palamisprosessi, jonka korva erottaa pamauksena ei hupsahda ilmoille aivan tasaisin väliajoin.

Noin teoriassa, muuttuuko syttyväli jos pyttyjen V-kulmaa muutetaan? Mä arvaan et muuttuu.

Nimenomaan. Rivikoneessa sytytysväli saadaan symmetriseksi helposti, vaikka esim. rinnakkaistwinissä kiertokanget olisivat samassa pisteessä kiinni. V-koneessa sytytysväli tulee väkisin epäsymmetriseksi, elleivät kiertokanget ole eri kohdassa kampiakselia kiinni. Sylinterien kulman muuttaminen muuttaa tällöin sytytysväliä, kuten arvelitkin.

Joissakin V-koneissa, kuten esim. Suzuki Intruderissa ja monissa muissa ei-amerikkalaisissa asia on toteutettu juuri yllä kuvatulla tavalla eli kiertokanget ovat eri pisteessä kiinni kampiakselissa, jos esim. sylinterikulma on 45 astetta, kiertokangetkin ovat 45 asteen päässä toisistaan, jolloin moottori vastaakin ulkonäköä lukuunottamatta oikeastaan rinnakkaistwiniä. Sytytysväli saadaan symmetriseksi.

HD:ssa kiertokanget ovat samassa pinnissä eli samassa pisteessä kiinni. Samoin myös esim Yamahan Wildstarissa ja muutamissa muissakin ei-amerikkalaisissa. Tällöin sytytysväli tulee väkisin epäsymmetriseksi. Näissä pyörissä (HD:t ja saman rakenteen omaavat muut) pamaukset eivät tosiaankaan tule ilmoille tasaisin väliajoin, joka erottuu varsinkin alhaisella tyhjäkäynnillä tu-tum tu-tum rytminä.

• jäljillä...
        tuossa jo kirjoitti:

joku kertoi on kulmat ja sytytyskohdat samat useimissa muissakin customeissa. Koko v2-moottorin idea on oikeastaa se, että kumpikin kiertokanki saadaan samalle kammenkaulalle kiinni (kammen pituus pysyy lyhyenä ja täten painokin, eikä lyhyessä kammessa juurikan esiinny vääntövärähtelyitä). Ainakin ennen suurimpana erona muihin kustomeihin verrattuna HD:ssa on huomattavan suuri iskunpituus verrattuna männän halkaisijaan (ideaalinen tapaus taitaa olla että se olisi liki yhtäsuuri). Tuo em. ero tuo muutaman ominaisuuden moottorille:
        - Vääntökäyrä alkaa tyhjäkäyniltä korkeana ja jatkuu tasaisena max. kierrosluvulle saakka (tosin pitkäiskuisen koneen max rpm on pienempi johtuen mm. männän nopeusmaksimista).
        - Pitkäiskuinen v2 moottori tekee pysty suuntaista liikettä (tarinä) voimakkaammin johtuen liikkuvan massan suuremmasta liikeradasta.
        - Pitkäiskuinen moottori voi käydä matalampaa tyhjäkäyntiä mm. kammen suureman massan avustamana (luulisin että tämä on se äänijuttu).

Noin se menee. Alkuaikojen japanilaisissa customeissa kiertokanget eivät olleet samassa pisteessä kiinni, vaan moottori oli oikeastaan toiminnaltaan kuin rinnakkaistwini, koska kiertokanget olivat sylinterikulman verran eri kohdassa kampiakselissa kiinni. Näin kone saatiin käymään tasaisella rytmillä myös tyhjäkäynnillä.

Sittemmin myös japanilaiset ovat yksinkertaistaneet koneen rakennetta ja tehneet ratkaisuja, jossa kiertokanget ovat samassa pisteessä ja näin sytytysväli ei voi olla symmetrinen, koska sylinterit eivät ole rinnakkain.

Siitä lähtien, kun myös muut valmistajat ryhtyivät valmistamaan isolla moottorilla varustettuja customeita, ovat niissäkin iskunpituudet kasvaneet todella muhkeiksi ja kierrosalueet laskenet. Tietyin kriteerein katsottuna jotkut pitävät ideaalinan isku/poraus suhdetta yksi, mutta monilla harrastajille tämä ei riitä, vaan esim. HD:n koneita stroukataan usein eli pidennetään iskun pituutta. Samoin monien mielestä HD:n tehdas otti takapakkia Twincam koneen lanseerauksessa, jolloin moottorin iskunpituutta lyhennettiin evolution koneesta, vaikka iskutilavuus kasvoi sata kuutioita. Myöhemmin HD korjasi tämän virheensä seuraavassa twincam versiossa, kasvattamalla kuutiotilavuutta iskun pituutta lisäämällä.

Uudessa HD:n 1600cc twincam koneessa iskun pituus on noin 111mm, männän halkaisijan ollessa noin 95mm. Vertailuksi Yamahan jo tuotannosta poistuneessa Wildstar mallissa (1600cc) mäntä on 95 ja iskun pituus 113, koneen rakenteen ollessa hyvin saman kaltainen, eli kiertokanki on samassa pinnissä kiinni ja kone on alapuolisella nokka-akselilla ja työntötangoilla varustettu OHV -moottori, samoin kuin seuraajassa 1900cc Midnight Starissa, jossa iskun pituus on huimat 118mm ja mäntä 100mm. Kawasakin kaksilitraisessa iskun pituus on muistaakseni huimat 123mm eli moottorin kokoa edellisin on kasvatettu lähes pelkästään iskun pituudella. Harleyn runkoonhan on saatavilla vastaavia ja vieläkin huimemman iskun pituuden omaavia tarvikemoottoreita tai stroukkauskittejä HD:n koneisiin.

" Pitkäiskuinen moottori voi käydä matalampaa tyhjäkäyntiä mm. kammen suureman massan avustamana (luulisin että tämä on se äänijuttu). "

Ja kun nuo pitkäiskuiset moottorit, joissa vielä kiertokanget ovat samassa pisteessä kampiakselia kiinni, jolloin sytytysväli ei voi olla symmetrinen, todellakin käyvät tyhjäkäyntiä matalilla kierroksilla suuren massan turvin, kuten totesit, syntyy niissä epäsymmetrinen tyhjäkäynti ääni. Ainakin nuo mainitut Yamahat ovat rakenteeltaan HD:n lisäksi tällaisia, muistaakseni myös jotkut vanhat 1500 kuutioiset Kawasakit, mitä en tosin ihan varmaksi muista.

• L-L-
        Irön kirjoitti:

HANKKIKAA PATARUMMUT, niillä saa saundit aikaan !

• palstaa seurannut

Suurin ero Sinun kohdallasi on se,että toista sinulla ei ole.Haaveissa kylläkin.Eli kyseessä vain japsikuskin märkä uni.

• uneksia...

Se on kyllä ihme, jos joku uneksii HD:sta, eikä hanki sellaista, nykypäivänä kun hinnan erot ovat tasoittuneet. Avaajakin voisi myydä kuussatesen Shadowinsa pois ja ostaa pienellä lisärahalla vaikka 883 Sportsterin, jos sellainen haaveena.

Sporat on hyviä, halpoja pikkucustomeita. Uutenahan spora 883 taitaa olla ihan halvimmasta päästä, esim. 750 kuutioinen Honda Shadow maksaa saman kuin edullisin 883 Sportster. Samoin Dyna Street Bob on suorastaan halpa, eikä HD:t enää käytettynäkään paljoa maksa. Joten, jos joku näkee märkiä unia HD:sta tai muuten niistä haaveilee, niin ei voi muuta sanoa kuin, että lopettaa uneksimisen ja ostaa sellaisen, sama raha kun uppoaa muihinkin.

Se on sitten eri juttu, jos tykkää jostain muusta ja on sen hankkinut sen takia, silloinhan jo ajaa unelmallaan ja se on siinä. Markkinatalous on siitä hyvä, että kaikille mieltymyksille löytyy tarjontaa.

• halpoja!
        uneksia... kirjoitti:

Se on kyllä ihme, jos joku uneksii HD:sta, eikä hanki sellaista, nykypäivänä kun hinnan erot ovat tasoittuneet. Avaajakin voisi myydä kuussatesen Shadowinsa pois ja ostaa pienellä lisärahalla vaikka 883 Sportsterin, jos sellainen haaveena.

Sporat on hyviä, halpoja pikkucustomeita. Uutenahan spora 883 taitaa olla ihan halvimmasta päästä, esim. 750 kuutioinen Honda Shadow maksaa saman kuin edullisin 883 Sportster. Samoin Dyna Street Bob on suorastaan halpa, eikä HD:t enää käytettynäkään paljoa maksa. Joten, jos joku näkee märkiä unia HD:sta tai muuten niistä haaveilee, niin ei voi muuta sanoa kuin, että lopettaa uneksimisen ja ostaa sellaisen, sama raha kun uppoaa muihinkin.

Se on sitten eri juttu, jos tykkää jostain muusta ja on sen hankkinut sen takia, silloinhan jo ajaa unelmallaan ja se on siinä. Markkinatalous on siitä hyvä, että kaikille mieltymyksille löytyy tarjontaa.

Puhut asiaa, historiaan on jääneet ne ajat, että kenenkään tarttis nähdä märkiä unia HD:sta, jos sellaisen haluaa. Sen kun menee ja ostaa, yhtä halvalla lähtee kuin muutkin pyörät.

• v2sanomittään

miksei se v2 kommentoi mitää kun muuten on aina
      äänessä, veikös kissa kielen tai joku muu?

• LongbayLadybiker

vaivautua, jos heti ollaan kimpussa ja etsitään nälvimisen aiheita

Veekakkonen on varmaan jo kirjoittanutkin tähän tai Orgin ketjuun, sen verran hienoja ja asiantuntevia vastauksia on tullut!

• avaus..

Teit hyvän avauksen, joka on saanut paljon asiallisia ja asiantuntevia vastauksia. Toki joukossa on muutama typerä tölväyskin, mutta sehän kuuluu asiaan näillä foorumeilla.

• LongbayLadybiker

aihe on uskomattoman mielenkiintoinen yleisessä mielessä ja tutkittua tietoa ei löydy kuin jyväsinä sieltä sun täältä

kaikille ilmiöille löytyy selityksiä,
        ja halleluja ! jos nämä selitykset voivat jatkossa palvella esimerkiksi terapeuttisessa mielessä ja/tai terveydenhoidossa

parhaat vastaukset täällä ylittivät odotukseni ja antoivat tietoa, jota minulta , diletantilta, puuttuu

täältä, Orgista sekä lääketieteellisistä tutkimuksista olen kerännyt jo mittavan määrän faktaa, mielipiteitä, kokemuksia ja näkökulmia

Nyt alan järjestellä tietoa koosteeksi (kunhan töiltäni ehdin)

Mutta kaikki vastaukset ovat jatkossakin yhtä tervetuleita... mieluiten tietysti itse asiasta, ei sen vierestä ; ))

• Otava

aihe on uskomattoman mielenkiintoinen yleisessä mielessä ja tutkittua tietoa ei löydy kuin jyväsinä sieltä sun täältä

kaikille ilmiöille löytyy selityksiä,
        ja halleluja ! jos nämä selitykset voivat jatkossa palvella esimerkiksi terapeuttisessa mielessä ja/tai terveydenhoidossa

parhaat vastaukset täällä ylittivät odotukseni ja antoivat tietoa, jota minulta , diletantilta, puuttuu

täältä, Orgista sekä lääketieteellisistä tutkimuksista olen kerännyt jo mittavan määrän faktaa, mielipiteitä, kokemuksia ja näkökulmia

Nyt alan järjestellä tietoa koosteeksi (kunhan töiltäni ehdin)

Mutta kaikki vastaukset ovat jatkossakin yhtä tervetuleita... mieluiten tietysti itse asiasta, ei sen vierestä ; ))

Jo lähes parikymmentä pyörää omistaneena voin yhtyä noihin värinäfiiliksiin. Kierroskoneet sopivat radalle ja matalalta vääntävät maantielle.
        Kuntoutusasiantuntijat kertovat matalataajuusvärinää käytettävän osteoporoosin (luiden haurastumisen) torjunnassa. Kaikki eivät siedä juoksua ja hyppimistä, värinäkin auttaa.

• Irön

Itse aiheeseen vastaten, joskin jo aiemmin jotain tuolla edempänä alustavasti teknisiä seikkoja myötäkommentoiden.

"Miksi minun kehoni rauhoittuu harrikan hyrinässä?"

Oppimisenhalusi alkaa hipoa rajoja ,joidenka tuonpuoleinen tieto on tavallisen kuolevaisen syytä unhoittaa. Yli satavuotisen mysteerin selvittäjiä voi odottaa sama kohtalo kuin Kheopsin(Oik. nimeltään Khufu,siis sen Sneferun poika) hautakammion avaajia. Minkä riivauksen saakaan harteilleen hän ,ken selvittää ikuisen elämän salaisuuden? Tai liekö kukaan todistanut silmillään läsnäolevaa Perkelettä, Jumalaa, tai tuomiopäivän enkeleitä liekehtivine miekkoineen, ja voineeko enää kertoa siitä kellekään? Oppenheimer selvitti atomin salaisuuden suurine odotuksineen ja mitä saikaan aikaan hän?
      Että eikö siitä hyrinästä vaan kannattaisi nauttia?

Sincerelelrly yours:

Irön

• LongbayLadybiker

Haluan selvittää äänen ja värinän vaikutuksia neurologisia sairauksia potevien ihmisten kuntouttamisessa.
        Tämä moottoripyörän vaikutuksien tutkiminen on aineiston yksi osio.
        Keskusteltuani lääkäri-tuttavani kanssa aiheesta, ymmärsin, että tämänkaltaisen kartoituksen tekemisellä on yleistä terveydenhoidollista merkitystä JOS aihetta sen pohjalta, vaikutuksesta ja innostamana alkaisi tutkia joku minua älykkäämpi ja asiantuntevampi taho.
        Et sinä voi sille mitään, että minussa asuu maailmanparantaja-enkeli, ei -perkele.

• Irön

Haluan selvittää äänen ja värinän vaikutuksia neurologisia sairauksia potevien ihmisten kuntouttamisessa.
        Keskusteltuani lääkäri-tuttavani kanssa aiheesta, ymmärsin, että tämänkaltaisen kartoituksen tekemisellä on yleistä terveydenhoidollista merkitystä JOS aihetta sen pohjalta, vaikutuksesta ja innostamana alkaisi tutkia joku minua älykkäämpi ja asiantuntevampi taho.
        Et sinä voi sille mitään, että minussa asuu maailmanparantaja-enkeli, ei -perkele.

Mutta saarnamiehen hahmossa varoitin sinua!

Oikeestti, ku tää lenzu vaan helpottais ni kävisin valuttamassa verta pussiin. Mä parannan sillee maailmaa.

• iuytfg
        Irön kirjoitti:

Mutta saarnamiehen hahmossa varoitin sinua!

Oikeestti, ku tää lenzu vaan helpottais ni kävisin valuttamassa verta pussiin. Mä parannan sillee maailmaa.

Pakkasmittaritehtaallako sä käyt verta luovuttamassa?Nehän tarttee siellä tota punasta spriitä.

• Ylilääkäri Kaikkonen suures...

Lähete röntgentutkimukseen

LongbayLadybiker
        010169-0101

Kyseessä siis neurologinen sairaanhoitaja ja intohimoinen HD-harrastaja, joka on kärsinyt harhaisuudesta viime aikoina. Potilas kokee kehonsa rauhoittuvan Harley Davidsonin hyrinässä. Potilas myös väittää, että Harley Davidsonin ääni ja tärinä voivat mahdollisesti edistää neurologisten potilaiden toipumista.

P.K. Päivystyksenä aivojen tietokonetomografiatutkimusta. Onko oikeita selittävää? Harventumaa aivoissa? Mikäli TT-tutkimuksessa ei löydy selittävää, niin jatkotutkimuksena pyydetään aivojen magneettitutkimusta.

• Irön

Olet asialinjalla, minä tunnetusti en. Lukee tuolla profiilissakin, että huomattavasti vähemmällä kirjasinmäärälläkin tulisi omat tuntemukseni ja mielipiteet asioihin, joihin minulla ei itseasiassa ole edes mielipidettä selväksi. Niistä puhumattakaan, joihin minulla on.

• LongbayLadybiker
        Ylilääkäri Kaikkonen suures... kirjoitti:

Lähete röntgentutkimukseen

LongbayLadybiker
        010169-0101

Kyseessä siis neurologinen sairaanhoitaja ja intohimoinen HD-harrastaja, joka on kärsinyt harhaisuudesta viime aikoina. Potilas kokee kehonsa rauhoittuvan Harley Davidsonin hyrinässä. Potilas myös väittää, että Harley Davidsonin ääni ja tärinä voivat mahdollisesti edistää neurologisten potilaiden toipumista.

P.K. Päivystyksenä aivojen tietokonetomografiatutkimusta. Onko oikeita selittävää? Harventumaa aivoissa? Mikäli TT-tutkimuksessa ei löydy selittävää, niin jatkotutkimuksena pyydetään aivojen magneettitutkimusta.

Mikäli kävisi, että äänen ja värinän tietyillä taajuksilla saadaan aikaan esimerkiksi parkinson potilaiden vapinaa ja hermopinnettä muistuttavaa kipua relaksoiva vaikutus, se ei tarkoita, toipumista.
        Jo herra Kaikkosen käsi vapisisi ja sitä särkisi koko ajan, hän olisi taatusti kiitollinen oireiden lievityksestä.
        Mutta terveen on niin helppo olla ylimielinen.
        Toivottavasti herra Kaikkonen pysyy terveenä. Se on niin paljon mukavampaa.

• Irön
        iuytfg kirjoitti:

Pakkasmittaritehtaallako sä käyt verta luovuttamassa?Nehän tarttee siellä tota punasta spriitä.

En juo spriitä, vaan rommia joka on tunnettu pelon poistajana sekä yleislääkkeenä jo meri-rosmojen ajoilta saakka.

• Ylilääkäri Kaikkonen suures...

Mikäli kävisi, että äänen ja värinän tietyillä taajuksilla saadaan aikaan esimerkiksi parkinson potilaiden vapinaa ja hermopinnettä muistuttavaa kipua relaksoiva vaikutus, se ei tarkoita, toipumista.
        Jo herra Kaikkosen käsi vapisisi ja sitä särkisi koko ajan, hän olisi taatusti kiitollinen oireiden lievityksestä.

Ajeleppa sitten pari HD Fätmäniä vuodeosastolle potilaiden sänkyjen väliin ja täräytä pyörät tulille. Ilmoittele sitten kun olet saanut tieteellistä tutkimustietoa tärinän ja pärinän terapeuttisista vaikutuksista. Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle!!!

P.S. Olisiko mitenkään mahdollista, että sairaanhoitajat siellä teidän sairaalassa alkaisivat imitoimaan Harley Davidsonin ääntä huulia pärisyttämällä? Sillähän luulisi olevan lähes samanlainen vaikutus kuin ihan oikealla kuninkuusluokan Harley Davidson moottoripyörällä. Mitä luulet?

Terveisin: Neurologian ylilääkäri Kaikkonen täältä suuresta sairaalasta

• että jotakuta

läheistäsi ajattelet tässä asiassa.Mutta...
        Ei joku soundi ketään paranna.
        Se saa ihmisen hetkeksi kenties unohtamaan murheensa, muttei se lopulta ketään paranna.
        Ei siitä ole teraqpeutiksi, siis turhaan haet Harrikalle oikeutusta tuota kautta.
        Pyörä on pyörä ja toisen ihmisen tila on mikä on, ei se hertseillä parane.

• Irön
        että jotakuta kirjoitti:

Se saa ihmisen hetkeksi kenties unohtamaan murheensa, muttei se lopulta ketään paranna.
        Ei siitä ole teraqpeutiksi, siis turhaan haet Harrikalle oikeutusta tuota kautta.

onko empiiristä kokemusta, tai voisitko julkaista tietosi lähteen.

Empiiriseltä pohjalta voin sanoa, että joillekin ne vehkeet on henkistä terapiaa.

• Ylilääkäri Kaikkonen
        Irön kirjoitti:

Empiiriseltä pohjalta voin sanoa, että joillekin ne vehkeet on henkistä terapiaa.

Vehkeet tykkää kun niitä käyttää...

• LongbayLadybiker
        Ylilääkäri Kaikkonen suures... kirjoitti:

Ajeleppa sitten pari HD Fätmäniä vuodeosastolle potilaiden sänkyjen väliin ja täräytä pyörät tulille. Ilmoittele sitten kun olet saanut tieteellistä tutkimustietoa tärinän ja pärinän terapeuttisista vaikutuksista. Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle!!!

P.S. Olisiko mitenkään mahdollista, että sairaanhoitajat siellä teidän sairaalassa alkaisivat imitoimaan Harley Davidsonin ääntä huulia pärisyttämällä? Sillähän luulisi olevan lähes samanlainen vaikutus kuin ihan oikealla kuninkuusluokan Harley Davidson moottoripyörällä. Mitä luulet?

Terveisin: Neurologian ylilääkäri Kaikkonen täältä suuresta sairaalasta

että sekä ääntä että värinää on käytetty jo kymmeniä vuosia toisissa yhteyksissä potilashoidossa... monenlaisia laitteita on kehitelty ja myynnissä?

• LongbayLadybiker
        että jotakuta kirjoitti:

minä nimenomaan kirjoitan, että k o hoitomuoto EI PARANNA ketään vaan LIEVITTÄÄ OIREITA JA HELPOTTAA OLOA

• Mut olisko

minä nimenomaan kirjoitan, että k o hoitomuoto EI PARANNA ketään vaan LIEVITTÄÄ OIREITA JA HELPOTTAA OLOA

kuitenkin aika kaukaa haettua hommaa.
        Mä luulen että ne asiat mitä sinä haet, ei helpotu pärrän äänillä?
        Ikävää mutta totta?
        Et voi pärrän ääniä, viedä kotiin,kaiken ajaksi?
        Eikä ne auta kenenkään...ajoa..

• LongbayLadybiker
        Irön kirjoitti:

tästä asiasta
        olen tehnyt haastattelunomaisen kartoituksen niistä subjektiivisista tuntemuksista mitä motoristeilla on k o aiheesta tällä foorumilla

annan pari viitettä aiheesta mutta enempään en rupea koska en ehdi vängätä kanssanne asiasta joka on aivan kesken mutta toisaalta selvää kuin pläkki

Irönsimmöns, joillekin radioaallotkin ovat henkimaailman juttuja.
        -----------------------------------------------
        Vibration and its potential uses

Mechanical vibration is a stimulation that the human body must endure as part of everyday activity. The
        source of vibration varies ranging from transportation vehicles to work tools such as hammers. Extensive
        research about the effects of vibration on biological tissues has long been conducted in the fields of
        occupational health and safety.
        However, the application on vibratory stimulation in the development of strength has been studied only
        since the mid-1990s. Underlying the beneficial effects of vibration on improved muscle strength are
        vibration-induced tonic vibration reflexes. Changes in presynaptic, inhibition of the afferents and increased
        recruitment of motors units are also induced by local on whole-body vibration. Whole-body vibration is
        reported to stimulate and secretion of anabolic hormones, such as growth hormone and testosterone.
        However, if muscle spindles are irritated by long-term vibration, the transmitter release from spindle
        afferents decrease and vibrated muscle relaxes; this type of treatment is useful in spastic conditions.
        The effects of local muscle vibration has also been investigated among children with CP and other
        neurological disturbances. To our knowledge, though, the only study about the effects of whole-body
        vibration on balance skills among children has been conducted in Finland.

Authors:
        Marita Sandström, Lic. Ph.
        [email protected]
        Mahdollisuus lapselle ry
        Parivaljakontie 6
        FI.00410 Helsinki, Finland

Riitta Jaakkola, physiotherapist
        Children’s and Adolescent’s Hospital
        Children’s Castle
        Lastenlinnantie 2, P.O. Box 28, Helsinki

-------------------------------------------------

VIBRAATION VAIKUTUKSET GALILEOLLAVIBRAATION VAIKUTUKSET GALILEOLLA
        perustuvat yli 130:een tieteelliseen tutkimukseen, joita on suoritettu yli 30
        yliopistossa ja yksityisesti ympäri maailman, sekä mm. European Space
        Agencyssä. Yli puolet tutkimuksista on suoritettu Galileo-harjoituslaitteella.
        Käyttäjiä ovat mm. pyöräilijät Lance Armstrong ja Jan Ullrich, Saksan
        jalkapallomaajoukkue, AC Milan sekä tuhannet yksityishenkilöt ja kuntosalit
        harjoittelussaan ympäri maailmaa.

Galileo-harjoituslaitteiden maahantuonti ja käyttö-opastus Suomessa:
        Bioverk Oy, www.bioverk.com,
        e-mail: [email protected]

• LongbayLadybiker
        Mut olisko kirjoitti:

Ikävää mutta totta?

oli kaukaa tai ei
        tämä mp:n aiheuttama värinä ja ääni on pieni sivujuonne isossa kokonaisuudessa

ja muuten,
        Amerikkakin löytyi aikoinaan aika kaukaa hakemalla...

• Ylilääkäri Kaikkonen
        Mut olisko kirjoitti:

Ikävää mutta totta?

Anna olla. Ei näiden Harley Davidson uskovaisten kanssa kannata alkaa väittelemään. Ne on hurahtanut aivan täysin Harley Davidsoniin ja sen "erinomaisuuteen" verrattuna muihin kulkuneuvoihin. Harley parantaa kaikki vaivat masennuksesta paksusuolen syöpään tärinällä ja pärinällä. Harley sitä ja tätä...Harleyssä on paremmat äänet kuin ruohonleikkurissa ja se fiilis jonka siitä aidosta Ameriikassa valmistetusta Harleystä saa niin voi pojat...parempaa kuin naapurin nartun poraaminen yhtä numeroa isommaksi. Aina kun kohtaat Harleyn omistajan, niin muista kehua hänen Harley Davidsonia ja Harley Davidson harrastusta. Muista myös kysyä kuuluuko HÄN myös mahdollisesti johonkin Blue Öyster Harley Davidson kerhoon jossa pidetään Harley Davidson nahkaliivejä. Kyllä se Harley Davidson on sitten aivan mahtava vekotin. Harley Davidson merkkiseen moottoripyörään voi myös ostaa tuhansia erilaisia kustom-osia kataloogista. Kaikissa osissa on kotkan kuva ja niissä lukee myös isoilla kirjaimilla "HARLEY DAVIDSON". Aivan mahtavaa!!! Ja se vuosittainen Harley Davidson kokoontumisajo!!! Helvetin komeita Harley Davidson kaljamahaisia ja viiksekkäitä ukkoja tiukoissa nahkavaatteissa. Aivan mahtavaa!!!

• heeeheeeheeeheee

että sekä ääntä että värinää on käytetty jo kymmeniä vuosia toisissa yhteyksissä potilashoidossa... monenlaisia laitteita on kehitelty ja myynnissä?

Harley Davidson ja värinä auttaa ummetukseen. Jos siinä tärinässä ei mene paskat housuun, niin ei sitten milloinkaan.

• viestistäsi
        Ylilääkäri Kaikkonen kirjoitti:

Anna olla. Ei näiden Harley Davidson uskovaisten kanssa kannata alkaa väittelemään. Ne on hurahtanut aivan täysin Harley Davidsoniin ja sen "erinomaisuuteen" verrattuna muihin kulkuneuvoihin. Harley parantaa kaikki vaivat masennuksesta paksusuolen syöpään tärinällä ja pärinällä. Harley sitä ja tätä...Harleyssä on paremmat äänet kuin ruohonleikkurissa ja se fiilis jonka siitä aidosta Ameriikassa valmistetusta Harleystä saa niin voi pojat...parempaa kuin naapurin nartun poraaminen yhtä numeroa isommaksi. Aina kun kohtaat Harleyn omistajan, niin muista kehua hänen Harley Davidsonia ja Harley Davidson harrastusta. Muista myös kysyä kuuluuko HÄN myös mahdollisesti johonkin Blue Öyster Harley Davidson kerhoon jossa pidetään Harley Davidson nahkaliivejä. Kyllä se Harley Davidson on sitten aivan mahtava vekotin. Harley Davidson merkkiseen moottoripyörään voi myös ostaa tuhansia erilaisia kustom-osia kataloogista. Kaikissa osissa on kotkan kuva ja niissä lukee myös isoilla kirjaimilla "HARLEY DAVIDSON". Aivan mahtavaa!!! Ja se vuosittainen Harley Davidson kokoontumisajo!!! Helvetin komeita Harley Davidson kaljamahaisia ja viiksekkäitä ukkoja tiukoissa nahkavaatteissa. Aivan mahtavaa!!!

ei välity muu kuin katkerus.
        olet ihminen joka ei pääse yhteyteen niiden ihmsten kanssa jotka on tekemisissä HD- maailman kanssa.
        Ikävää moinen katkeuus.Mut...me ei olla siitä vastussa.

• Ylilääkäri Kaikkonen
        viestistäsi kirjoitti:

ei välity muu kuin katkerus.
        olet ihminen joka ei pääse yhteyteen niiden ihmsten kanssa jotka on tekemisissä HD- maailman kanssa.
        Ikävää moinen katkeuus.Mut...me ei olla siitä vastussa.

Mä mitään HD:n paskaa talliini halua. Eipä vois vähempää kiinnostaa. Mutta ajelkaa te niillä tärisevillä HD:n romuilla sinne Blue Öyster kokoontumisajoille. Tiedä vaikka samalla joku neurologinen vaiva lievittyisi tai keho rauhoittuisi HD:n äänestä. Rolling on the floor laughing!!!

• LongbayLadybiker

Mä mitään HD:n paskaa talliini halua. Eipä vois vähempää kiinnostaa. Mutta ajelkaa te niillä tärisevillä HD:n romuilla sinne Blue Öyster kokoontumisajoille. Tiedä vaikka samalla joku neurologinen vaiva lievittyisi tai keho rauhoittuisi HD:n äänestä. Rolling on the floor laughing!!!

on erilaisia toimijoita: innovoivia kehittelijöitä ja kaikkea uutta epäileviä, muutoksia jarruttavia...
        sekä me kaikki muut jossain siellä välimaastossa.

Uudet ideat lähtevät useimiten hulluista tai ainakin kyseenalaistavista lähtökohdista.

Uusien totuuksien löytäjiä on historiassa ristiinnaulittu, poltettu roviolla, häpäisty kuoliaaksi...

Itse en kuvittele löytäneeni mitään uutta tai suurta, mutta tiedän, että jos asiantuntevat tahot alkaisivat toden teolla tutkia värinä- ja äänitaajuuksien keinoja neurologisiin vaivoihin, jotain uutta voisi löytyä.
        Mm parkinsonin hoidossa tehdän uraauurtavaa tutkimustyötä entistä paremman lääkityksen löytymiseksi.

Jos lukuisat motoristit kertovat kokevansa pyörän värinän ja äänen mieluisaksi, sitä voidaan verrata vaikkapa siihen, että ihmiset sopivaa ruokaa syödessään kokevat kulinaarista nautintoa kun taas esimerkiksi monet sellaiset luonnon antimet, joita eläimet syövät, ihminen ei saisi kurkustaan alas. Niinkuin vaikka juolavehnää tai puunkuorta, panktonia, mädäntynyttä lihaa etc.

Uskon että ihmisellä on evoluution ja geenimuistin lisäksi intuitiivinen ja vaistonvarainen suhde omaan hyvinvointiinsa ja useimiten hän noudattaa näitä tuntemuksia omaksi edukseen myös historiansa suhteen uusissa ilmiöissä.

Jos ihmisen evoluutiohistoriaa verrataan kymmenen metrin mittaan, niin moottoripyörää ajavan ihmislajin osuus siitä ei ole milliäkään.
        Eli tässä asiassa voi vain tukeutua kokemuksiin, tuntemuksiin ja intuitioon niin kauan kun ilmiöön ei ole muta perspektiiviä.

• pidä paikkaansa
        heeeheeeheeeheee kirjoitti:

Harley Davidson ja värinä auttaa ummetukseen. Jos siinä tärinässä ei mene paskat housuun, niin ei sitten milloinkaan.

Siinä tärinässä paska vaan pakkautuu piukempaan

• Kaikkosen txt

Huutaa kateus ja katkeruus.
        Ihminen jolle joku asia on oikeasti yhdentekevä, sen ei tarvitse noin pontevasti huutaa "muka"välinpitämättömyyttään.
        käy ilmi vain, ettei asia todellakan ole yhdentekevä.
        Vaikea sanoa kumpi aiheuttaa enemmän kateutta, itse pyöräkö vai elämäntapa, toveruus, imago jonka toiset saavuttavat harrikkapiireissä.
        Vaiko se että siinä puhutaan rahasta.
        Olis hauska tietää minkälainen ihminen tuollaisen txt näpyttelee.
        Köyhä, ajattelematon vai tyhmä?
        Varmaan ihan kiva ihmisenä, mutta pimeä puoli on toisten mollaaminen jollain keskustelupalstalla.
        Varmaan siitä saa tyydytystä?
        Eli terapiana tässäkin toimi Lånkun juttu.
        Viva Lånkku!

• Ylilääkäri Kaikkonen
        Kaikkosen txt kirjoitti:

Huutaa kateus ja katkeruus.
        Ihminen jolle joku asia on oikeasti yhdentekevä, sen ei tarvitse noin pontevasti huutaa "muka"välinpitämättömyyttään.
        käy ilmi vain, ettei asia todellakan ole yhdentekevä.
        Vaikea sanoa kumpi aiheuttaa enemmän kateutta, itse pyöräkö vai elämäntapa, toveruus, imago jonka toiset saavuttavat harrikkapiireissä.
        Vaiko se että siinä puhutaan rahasta.
        Olis hauska tietää minkälainen ihminen tuollaisen txt näpyttelee.
        Köyhä, ajattelematon vai tyhmä?
        Varmaan ihan kiva ihmisenä, mutta pimeä puoli on toisten mollaaminen jollain keskustelupalstalla.
        Varmaan siitä saa tyydytystä?
        Eli terapiana tässäkin toimi Lånkun juttu.
        Viva Lånkku!

Siis mitä psykologeja te muka luulette olevanne, kun teette psykoanalyyseja parin kirjoituksen perusteella? Olen edelleen samaa mieltä, että HD on paska moottoripyörä ja ei sillä mitään terveydellisiä vaikutuksia ole. HD "toveruus" on paskaa. HD elämäntapa on paskaa. HD imago on paskaa. En ole köyhä, enkä kipeä. Rahaa ja omaisuutta muuten löytyy, joten ihan turha tulla sanomaan köyhäksi. Tämä on moottoripyöräpalsta, joten menkää jonnekin TEHY:n tai sairaanhoitajien sivustolle höpöttämään HD terveyteen vaikuttavista tärinöistä ja pörinöistä. Okei, tärinä ja pörinä voi ehkä joissakin tilanteissa vaikuttaa joihinkin oireisiin lieventävästi, mutta HD ei sitä tee satavarmasti. Eiköhän sellaisiin hommiin ole valmistettu ihan erilaiset aparaatit, joten on ihan paskapuhetta väittää HD:n niin tekevän. Vaikuttaako Suzuki Hayabusan tärinä terveyttä edistävästi? Entä Rocket III? Entä Honda Monkey? Voi tsiisus!!!

• kaksi kirjainta

Siis mitä psykologeja te muka luulette olevanne, kun teette psykoanalyyseja parin kirjoituksen perusteella? Olen edelleen samaa mieltä, että HD on paska moottoripyörä ja ei sillä mitään terveydellisiä vaikutuksia ole. HD "toveruus" on paskaa. HD elämäntapa on paskaa. HD imago on paskaa. En ole köyhä, enkä kipeä. Rahaa ja omaisuutta muuten löytyy, joten ihan turha tulla sanomaan köyhäksi. Tämä on moottoripyöräpalsta, joten menkää jonnekin TEHY:n tai sairaanhoitajien sivustolle höpöttämään HD terveyteen vaikuttavista tärinöistä ja pörinöistä. Okei, tärinä ja pörinä voi ehkä joissakin tilanteissa vaikuttaa joihinkin oireisiin lieventävästi, mutta HD ei sitä tee satavarmasti. Eiköhän sellaisiin hommiin ole valmistettu ihan erilaiset aparaatit, joten on ihan paskapuhetta väittää HD:n niin tekevän. Vaikuttaako Suzuki Hayabusan tärinä terveyttä edistävästi? Entä Rocket III? Entä Honda Monkey? Voi tsiisus!!!

on syylliset kaikkeen maailman pahaan?
        Onko sulla sama syndrooma Mersuja ja Jaguaareja kohtaan?
        Kun et voi saada, niiden täytyy olla ihan paksoja ja ihmiset jotka niillä ajaa on ihan paksoja?
        Koskaan kuullut vihanhallintakursseista, tai rauhoittavista.
        Pitäisihän sinun tietää?
        Lääkärismies?
        Sinusta on helppo tehdä psykoanalyysia, vamma oikein pomppaa silmille?
        Tule joskus käymään meidän Harrikkameeteissä, sovitaan ajankohta niin voit tulla mukaan ja huomata, että ihan samanlaisia ihmisiä mekin ollaan, kaljamahoinemmekin.Murheinemme lapsista ja pärjäämisestä?
        Oletko koskaan ajatellut että kun omistaa harrikan niin on lupa olla ruma.
        Ajattele miten se helpottaa ihmistä...ei tarvitse olla niin hieno kaikenaikaa, saa vaikka haista hiellekin ja olla oma itsensä.
        Harrikka taas pyöränä on ihan samanlainen mekaaninen vehje kuin saksalainen ja japanilainenkin.
        Riipooko sinua joku moottoripyörissä yleensä?
        Kerro nyt vaan...helpottaa sinun omaakin oloasi.
        Lupaan kuunnella ja ymmärtää, pääset kipupistees ohi?

• hämmästynyt opiskelija
        kaksi kirjainta kirjoitti:

Kun et voi saada, niiden täytyy olla ihan paksoja ja ihmiset jotka niillä ajaa on ihan paksoja?
        Pitäisihän sinun tietää?
        Lääkärismies?
        Tule joskus käymään meidän Harrikkameeteissä, sovitaan ajankohta niin voit tulla mukaan ja huomata, että ihan samanlaisia ihmisiä mekin ollaan, kaljamahoinemmekin.Murheinemme lapsista ja pärjäämisestä?
        Ajattele miten se helpottaa ihmistä...ei tarvitse olla niin hieno kaikenaikaa, saa vaikka haista hiellekin ja olla oma itsensä.
        Harrikka taas pyöränä on ihan samanlainen mekaaninen vehje kuin saksalainen ja japanilainenkin.

Miten joillakin elää kuvitelmissa edelleen se luulo, että HD olisi kallis. Se ei ole nykypäivänä enää sen kalliimpi kuin muutkaan vastaavat customit. Sportster on itse asiassa yhtä halpa kuin 750 kuutioinen, eli reilusti pienempi japsicustom. Myös käytetyt HD:t on tosi halpoja. Jos siis on varaa johonkin vastaavaan customiin, on varaa myös HD:hen.

• on halpa
        hämmästynyt opiskelija kirjoitti:

Miten joillakin elää kuvitelmissa edelleen se luulo, että HD olisi kallis. Se ei ole nykypäivänä enää sen kalliimpi kuin muutkaan vastaavat customit. Sportster on itse asiassa yhtä halpa kuin 750 kuutioinen, eli reilusti pienempi japsicustom. Myös käytetyt HD:t on tosi halpoja. Jos siis on varaa johonkin vastaavaan customiin, on varaa myös HD:hen.

mutta kuka sen haluaisi, kun on tarjolla parempiakin , kuten vaikkapa softtail, shovelit, rodit...Ei kelpaa mulle spora ja isompi maksaakin jo maltaita.
        Kyllä harrikka ON kallis verrttuna muihin merkkeihin.
        Ja siitäpä kateus?

• potaskaa!
        on halpa kirjoitti:

mutta kuka sen haluaisi, kun on tarjolla parempiakin , kuten vaikkapa softtail, shovelit, rodit...Ei kelpaa mulle spora ja isompi maksaakin jo maltaita.
        Kyllä harrikka ON kallis verrttuna muihin merkkeihin.
        Ja siitäpä kateus?

Missä komerossa elelet. Sporan haluaa moni ja se on halvin kokoluokassaan. Hyväkuntoisia Shoveleita saa reilusti alle kymppitonnin, halvimmat asiallisen kuntoiset softailit on olleet tänä syksynä jo hilkun alle kympin PYYNNILLÄ, myynti on tunnetusti ihan jotain muuta. Hieno bigtwin Street Bob maksaa reilusti alle kahden kympin, Evokoneisia käytettyjä Big twinejä saa helposti 8-9 tonnilla. HD:t oli joskus 2-3 kertaa kalliimpia kuin muut, mutta nykyään niitä saa tosi edullisesti, tule tähän maailmaan ja aikaan.. Jos pyöritään parin kymmenen tonnin hintaluokissa, niin ei siinä enää viisi tonnia sinne tai tänne ole mikään raha.

• komerossa
        potaskaa! kirjoitti:

Missä komerossa elelet. Sporan haluaa moni ja se on halvin kokoluokassaan. Hyväkuntoisia Shoveleita saa reilusti alle kymppitonnin, halvimmat asiallisen kuntoiset softailit on olleet tänä syksynä jo hilkun alle kympin PYYNNILLÄ, myynti on tunnetusti ihan jotain muuta. Hieno bigtwin Street Bob maksaa reilusti alle kahden kympin, Evokoneisia käytettyjä Big twinejä saa helposti 8-9 tonnilla. HD:t oli joskus 2-3 kertaa kalliimpia kuin muut, mutta nykyään niitä saa tosi edullisesti, tule tähän maailmaan ja aikaan.. Jos pyöritään parin kymmenen tonnin hintaluokissa, niin ei siinä enää viisi tonnia sinne tai tänne ole mikään raha.

sin elät.
        Tuo sinun agressiivisuutesi alkaa olemaan aika huolestuttavaa..
        Katseleppa todellisuutta
        PROJEKTI:
        http://tinyurl.com/5a83ys
        Tässä ilman tekniikkaa:
        http://tinyurl.com/6ff4gv
        Aika hyviä hintoja koneille jotka ei ole suoraan ajoon otettavissa?
        Aika hienosti sanottu, ettei viis tonnia merkitse,
        Ystävä hyvä, kaikille se on rahaa..30 000 vanhassa markka-ajassa?

• Ylilääkäri Kaikkonen
        kaksi kirjainta kirjoitti:

Pitäisihän sinun tietää?
        Lääkärismies?

Ei ole mitään syndroomaa. Jos haluan HD:n niin menen kauppaan ja ostan sellaisen. Eipä ole ollut mitään tarvetta ostaa, sillä mielestäni parempiakin pyöriä löytyy markkinoilta.

• faktoja..
        komerossa kirjoitti:

sin elät.
        Tuo sinun agressiivisuutesi alkaa olemaan aika huolestuttavaa..
        Katseleppa todellisuutta
        PROJEKTI:
        http://tinyurl.com/5a83ys
        Tässä ilman tekniikkaa:
        http://tinyurl.com/6ff4gv
        Aika hyviä hintoja koneille jotka ei ole suoraan ajoon otettavissa?
        Aika hienosti sanottu, ettei viis tonnia merkitse,
        Ystävä hyvä, kaikille se on rahaa..30 000 vanhassa markka-ajassa?

Mikä aggressiivisuus? Olen ihan rauhallinen, hymyilen vain sinun hassuille todisteluillesi.

Sanoin, ettei viisi tonnia merkitse, jos ollaan 20 tonnin hintaluokassa. Ja niinhän se on. Jos on varaa ostaa 20 tonnin prätkä, on varaa ostaa 25 tonninkin. Ja Street Bob ei maksa kuin 18 tonnia, se on yhtä vähän, mitä maksaa japanilaisetkin tonnikuussataset customit tänä päivänä, itse pidän tuot Street Bobin hintaa niin edullisena, että mitään toisen merkkistä customia samassa hintaluokassa en ottaisi "katupaavon" sijasta. Sportsteri onkin sitten vain kymmpitonnin pyörä, yhtä halpa mitä pienempi eli 750 kuutioinen Hondan Customi, 650 kuutioinen Jawakin maksaa melkein yhtä paljon.

Esittelemäsi Sportsteri projektipyörät on hinnoiltaan lähinnä vitsejä, itse myin keväällä vimpan päälle kunnossa olevan tonnisen rautiksen, joka oli entisöity täysin alkuperäiseksi ja alle viiden tonnin meni pitkän myynnin jälkeen. Vaan eihän se ole hullu joka pyytää.

Sinä taidat olla kovin nuori, kun et muista aikoja, jolloin HD:t oli oikeasti kalliita. Nykyään hintaeroa ei uusissa juuri ole, joku malli on halvempi kuin samankokoiset muut, joku malli kalliimpi. Ja tämähän on vain hyvä asia, nykypäivänä myös HD:n ystävä voi ostaa pyörän mieltymysten mukaan, ei kukkaron mukaan. Itse suosin noita vanhempia vehkeitä ja on tosi mukavaa, kun esim. hyvän Shovelin saa seitsemllä tonnilla, kun se maksoi vielä reilu viisi vuotta sitten tuplasti, loppujen lopuksi tämä Harleytten hinnanromahdus on ollut meille tosi harrastajille vain ilon aihe, niille se tekee tietty kitkerää, jotka halusivat elvistellä pyörällä sen hinnan vuoksi, kun oman pelin arvo on puolittunut muutamassa vuodessa.

• LongbayLadybiker

Pääsen pikkuhiljaa eteenpäin monella rintamalla tämän ketjun aiheessa...
      keskustelen aiheesta monessa foorumissa...
      jo melkein alussa kävi ilmi että tuo otsikko on väärä
      Kas kun etsii niin löytää, ja minä etsin kovasti ja olen löytänytkin aika lailla...faktoja, mielipiteitä, kokemuksia, tuntemuksia, tutkimustietoa.
      Jos voisin, vaihtaisin aloitusotsikon ja se kuuluis ehkä jotenkin näin:

kas tässä

"ÄÄNEN JA VÄRINÄN EROT MOOTTORIPYÖRIEN KÄYNNISSÄ...
      ÄÄNI- JA VÄRINÄTAAJUUKSIEN VAIKUTUS IHMISEEN"

jotain tämmöistä

jo saan pyytää, huomioikaa jatkossa tämän otsikon olennainen sisältömuutos edelliseen, ainakaan minä en enää juupas-eipästele jo ohitetuista näkökulmista.

...ja aivan varmaa on, että tämäkin otsikko jossain vaiheessa vaihtuu responssin ja palautteen myötä.
      Suuret kiitokset kaikille vastaajille.

• Mikki65

Hyvähän toi sun aloitusotsikko on. Älä nyt yhtään mene "puihin"! On siis mottoripyöriä ja Harley-Davidsoneja... loput on fiilisjuttuja.

Oi... meinasin unohtaa guzzit ja trumpat ;)

• Äänellä ja sen käytöllä on tunnettuja hermostollisia vaikutuksia. Voimakkaalla ääni-impulssilla kyetään tekemään ihminen toimintakyvyttömäksi muutaman sadan metrin päästä.
        Värähtelyihin liittyy myös ominaisuus, jota käytetään nykyään parempilaatuisissa kuulosuojaimissa, eli vastamelu. Suojain tunnistaa tulevan värähtelysignaalin ja lähettää täysin päinvastaisessa vaiheessa olevaa värähtelyä neutraloimaan signaalia. Jos Parkinson aiheuttaa tärinää ja impulsseja, jotka koetaan kiputiloina, miksei olisi mahdollista lähettää tätä kipusignaalia kumoavaa, tai heikentävää, vastasignaalia potilaan hermostoon? Ei tämä itse tautia poista, mutta lievittää oireita.
        Mulla on vanha koriskaveri, joka nyt viiskymppisenä on Parkinson-potilas. Äijän tulevaisuus ei siis ole ruusuilla silattu. Mikäli näistä tällä palstalla julkaistuista uumoiluista on mitään apua hoidon kehittämisessä kaiki kivet kannattaa kääntää, vaikka joskus löytäisi kusiaispesän.

• kyllä äänillä
        Parta-Arska kirjoitti:

Äänellä ja sen käytöllä on tunnettuja hermostollisia vaikutuksia. Voimakkaalla ääni-impulssilla kyetään tekemään ihminen toimintakyvyttömäksi muutaman sadan metrin päästä.
        Värähtelyihin liittyy myös ominaisuus, jota käytetään nykyään parempilaatuisissa kuulosuojaimissa, eli vastamelu. Suojain tunnistaa tulevan värähtelysignaalin ja lähettää täysin päinvastaisessa vaiheessa olevaa värähtelyä neutraloimaan signaalia. Jos Parkinson aiheuttaa tärinää ja impulsseja, jotka koetaan kiputiloina, miksei olisi mahdollista lähettää tätä kipusignaalia kumoavaa, tai heikentävää, vastasignaalia potilaan hermostoon? Ei tämä itse tautia poista, mutta lievittää oireita.
        Mulla on vanha koriskaveri, joka nyt viiskymppisenä on Parkinson-potilas. Äijän tulevaisuus ei siis ole ruusuilla silattu. Mikäli näistä tällä palstalla julkaistuista uumoiluista on mitään apua hoidon kehittämisessä kaiki kivet kannattaa kääntää, vaikka joskus löytäisi kusiaispesän.

on merkitystä, eihän ihminen kuuntelisis muuten musiikkiakaan ;)
        Mieluiten nupit kaakkoon ja antaa jytistä.
        En tiedä oletko Lånkku koskaan kokeillut vaikkapa Oldfieldin musiikkia (vaikkapa Voyager, Tubular Bells), niin että laitat kuulokkeet korville, otat rennon makuuasennon ja väännät musiikin niin kovalle, että se pikemminkin resonoi koko kropassa kun kuuluu vain kuulokkeista.
        Se on aiva tapa rauhoittua ja lähestyy tuota aihetta ääniaaltojen vaikutuksista.
        Se on minun tapani puhdistaa pashat korvien välistä.
        Terapiaa siis sekin.Omanlaisensa transsi.

• mieleeni
        kyllä äänillä kirjoitti:

on merkitystä, eihän ihminen kuuntelisis muuten musiikkiakaan ;)
        Mieluiten nupit kaakkoon ja antaa jytistä.
        En tiedä oletko Lånkku koskaan kokeillut vaikkapa Oldfieldin musiikkia (vaikkapa Voyager, Tubular Bells), niin että laitat kuulokkeet korville, otat rennon makuuasennon ja väännät musiikin niin kovalle, että se pikemminkin resonoi koko kropassa kun kuuluu vain kuulokkeista.
        Se on aiva tapa rauhoittua ja lähestyy tuota aihetta ääniaaltojen vaikutuksista.
        Se on minun tapani puhdistaa pashat korvien välistä.
        Terapiaa siis sekin.Omanlaisensa transsi.

että laitetaas Goa Trancet soimaan.
        Hienoa itsenäisyyspäivää te3illekin ;)

• Jussi Y-P

Viestiketjusi satasen rikkojaksi ilmoittaudun.Hyvvee itseppäisyyspäivää.Terveisin "vajaamieli Johannes"Tuttusi.

• LongbayLadybiker

sorry, sössin hyvänn vastaukesi osteoporoosin torjunnasta
      aivan vahingossa!
      viitsitkö kirjoittaa sen uudestaan

• Otava

No joo ja aivan asiaa siis, tosin matalataajuus värinä ei välttämättä edellytä moottoripyörää. Mielestäni kuitenkin riittävän ison V-koneen antama kyyti on osa nautintoa ja hyötyäkin useimmiten, siirtyminen jonkin asian vuoksi paikasta toiseen.

Vastasin tuonne aiempaan kohtaan mut se taisi olla jo mennyttä aikaa.
        Radalla toki on oma hohtonsa kierroskoneilla. Norm. elämässä (jos tahtoo hengissäkin pysyä) ei tunnu kivalta ujellus, jota jo tinnityksenä on muutenkin.

Kuntohovi Joensuu, luento toi esiin nämä värinähoidot luuston haurastumisen estossa. Luutiheys kasvaa kuten iskuilla ja hyppimiselläkin.

Itse keksin tän prätkän osuuden tähän (nauratti luentoväkeä aika tavalla) ja olen melko vakuuttunut hyödystä. Toki myös musiikkia vastaava basso-saundi myös on monelle terapiaa.

En ihan samaa nyt toistanut mutta ... ?!

• LongbayLadybiker
        Otava kirjoitti:

No joo ja aivan asiaa siis, tosin matalataajuus värinä ei välttämättä edellytä moottoripyörää. Mielestäni kuitenkin riittävän ison V-koneen antama kyyti on osa nautintoa ja hyötyäkin useimmiten, siirtyminen jonkin asian vuoksi paikasta toiseen.

Vastasin tuonne aiempaan kohtaan mut se taisi olla jo mennyttä aikaa.
        Radalla toki on oma hohtonsa kierroskoneilla. Norm. elämässä (jos tahtoo hengissäkin pysyä) ei tunnu kivalta ujellus, jota jo tinnityksenä on muutenkin.

Kuntohovi Joensuu, luento toi esiin nämä värinähoidot luuston haurastumisen estossa. Luutiheys kasvaa kuten iskuilla ja hyppimiselläkin.

Itse keksin tän prätkän osuuden tähän (nauratti luentoväkeä aika tavalla) ja olen melko vakuuttunut hyödystä. Toki myös musiikkia vastaava basso-saundi myös on monelle terapiaa.

En ihan samaa nyt toistanut mutta ... ?!

minä sen sun juttusi sössin, kun halusin kirjoittaa uudelleen huonosti formuloidun osioni ja sorment vipattivat kaksi tahtia järjenjuoksun edellä: sun vastauksesi oli siinä alla, ja huomasin vasta kun olin jo läppässyt enter painikkeen, että viups! sinne meni sunkin vastineesi. SORRY.
        Ja kiitos uudesta. Liitän sen koosteeseeni, jonka toivon mukaan saan lopullisesti kasaan jossain ens vuoden alkupuolella.

• kiinnostaa,mutta

otan kantaa lähinnä koska customit eivät
      kuulu moottoripyörä palstalle,vaan lähinnä
      mopo-ja scootteri osastolle.
      Aivan sama H_D tai mikä hyvänsä merkki.

• gertrud af hollstein

itse taidat parhaiten kuulua AD -HD -osastolle joten , adios

• vaivaa?

Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta kommentoida pitää silti :) Jakomielistä.

• luetun ymmärtäminen
        vaivaa? kirjoitti:

Ei vois vähempää kiinnostaa, mutta kommentoida pitää silti :) Jakomielistä.

viestissähän on selvä syy kannanottoon.

• hylätty..
        luetun ymmärtäminen kirjoitti:

viestissähän on selvä syy kannanottoon.

Perustelusi on hylätty, koska sinun mielipiteelläsi ei ole painoarvoa foorumin sisällön määrittelyssä. Sen sijaan teet itsesi pelleksi, kun otat osaa keskusteluihin, jotka eivät sinua mukamas kiinnosta.

• LongbayLadybiker
        hylätty.. kirjoitti:

Perustelusi on hylätty, koska sinun mielipiteelläsi ei ole painoarvoa foorumin sisällön määrittelyssä. Sen sijaan teet itsesi pelleksi, kun otat osaa keskusteluihin, jotka eivät sinua mukamas kiinnosta.

olisi mielestäni asiallisempaa kuin turha ja jonninjoutava kinastelu
        mutta ehkä se on otettava yhtenä tämän foorumin luonteeseen kuuluvana riesana.

Niin, että kinatkaa vaan jos se helpottaa ; ))

Pääasia, että asiallisia vastauksia on tullut paljon josta kiitos vastaajille!

By the way....
        uskomatttoman pitkä linja!!!

• juuri se,että
        hylätty.. kirjoitti:

haluan nimenomaan tehdä itseni pelleksi??

• perustelu..
        juuri se,että kirjoitti:

haluan nimenomaan tehdä itseni pelleksi??

..ole, mutta pelleksi teit itsesi.

• olen saavuttanut
        perustelu.. kirjoitti:

..ole, mutta pelleksi teit itsesi.

haluamani ja sinä olet tyytyväinen.
        Enenpaa en ala vankaamaan tästä asiasta.

siirrytään seuraavaan ketjuun.

• LongbayLadybiker

Jospa kuulisikin livenä, johan tästä digisoundistakin sai kicksejä!!!

• tuossa

on vikana moottorin sijoittelun lisäksi, hirvee tikitys. Lähteekö noista italian paskoista uutenakin tollanen tikitys??

• LongbayLadybiker
        tuossa kirjoitti:

on vikana moottorin sijoittelun lisäksi, hirvee tikitys. Lähteekö noista italian paskoista uutenakin tollanen tikitys??

että ihan "italian paskoista"?
        Mikä panee sanomaan noin? Ihan uteliaisuudesta kysyn... ja oppimisenhalusta. Moto Guzzia en ole pitkään aikaan kuunnellut livenä mutta Ducati pörisee hienosti.

• Irontheoriginal

Sanan säiläni on ruostunut. Saatan palata pian, kun saan sen vain teroitettua.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      208
      2824
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      167
      2501
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1172
    4. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1015
    5. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      124
      1002
    6. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      67
      1000
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      269
      948
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      320
      921
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      899
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      768
    Aihe