Administraattori

Alustaja

Laitoin aamulla avauksen:

________________________________

Saarnaajat ja saarna-ajat

Mikä ero?

Menin kirkkoon saarna-ajaksi.

Menin kirkkoon saarnaajaksi.

_________________________________

Siihen oli tullut jo jokin vastauskin lähtiessäni.

Nyt, kun palasin, en löytänyt koko viestiä mistään.

Mitä on tapahtunut ja miksi?

59

2573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läksitkö pois

      kun kolehtia ruvettiin keräämään? :)

      Kiva aloitus ja mukavia vastauksiakin oli, en ehtinyt minäkään mukaan silloin kun se jo hävisi.

      • Ja miksihän ei?

        Eikö suomen kieltä saa puolustaa?

        Onko siis sallittua vain kielen raiskaaminen jatkuvasti?

        Minustakin kielessä voi löytyä paljon hauskuutta, esim.

        "Myytävänä huvila peltikatolla" -tyyppistä.

        En ole pilkun viilaaja luonteeltani, kaukana siitä,
        mutta nautin lukea selkeätä tekstiä.

        Jotainhan opimme täälläkin jatkuvasti.

        Miksi vain väärä olisi hyväksyttyä?
        Ikävää, jos siitä tulee pysyvä tapa.

        Voisimmehan oppia oikeita tapoja ihan hauskasti!


    • Nimetön

      Tai sitten se ehkä kuului palstalle Evankeliumisluterialaisuus? Piru tietää.

      • Suomen kieli

        oli aiheena!

        Jos yhdyssanan alkuosa päättyy samaan vokaaliin, jolla loppuosa alkaa, tavuviiva erottaa ne.

        Vokaaleja ovat: a, e, i, o, u, y, ä, ö.


      • {siis yhdyssanoista,
        Suomen kieli kirjoitti:

        oli aiheena!

        Jos yhdyssanan alkuosa päättyy samaan vokaaliin, jolla loppuosa alkaa, tavuviiva erottaa ne.

        Vokaaleja ovat: a, e, i, o, u, y, ä, ö.

        joissa tavuviiva}:

        syksy-yö, esi-isä, aamu-usva, ulko-ovi...

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


    • sanoin

      siihen minäkin.
      Murteista en pidä, ja se ei tarkoita, etteikö niitä saa olla!
      Toki saa, en sitä tarkoita.
      Minusta vain kaikki tänne KIRJOITETUT murteet ovat huonoa ja sekaista, ei oikeata MITÄÄN murretta.

      Murre on hyvää VAIN kuultuna ja puhuttuna.
      Kirjoitettuna rasittavaa, erilaista.
      Itse en yritä mitään murretta kirjoittaa,
      kuuntelen mielelläni kyllä, puhunkin.

      • on täällä jokaisella!

        On oikeus sanoa, mitä toivoo, mitä taas ei.
        Ei minuakaan murteiden lukeminen kiinnosta yhtään,
        ja niiden kirjoittamseen taas en kykene.
        Savokin, hauska murre kyllä, mutta miten teet sen liudentumisen merkinnän?
        Murretta kun lukee, ja kirjoitusvirheet vielä lisää vaikeuttamassa, niin kesken jää yrityskin.
        (Puhuminen ja kuunteleminen 'luonnossa' käy kyllä.)

        Eri asia on sitten se, että murreketjua saa joku muu haluta ja pitää aivan vapaasti.
        Minulla saa silti olla oikeutettu mielipiteeni, sen sanoo jo Suomen lakikin.


      • kolomestaan
        on täällä jokaisella! kirjoitti:

        On oikeus sanoa, mitä toivoo, mitä taas ei.
        Ei minuakaan murteiden lukeminen kiinnosta yhtään,
        ja niiden kirjoittamseen taas en kykene.
        Savokin, hauska murre kyllä, mutta miten teet sen liudentumisen merkinnän?
        Murretta kun lukee, ja kirjoitusvirheet vielä lisää vaikeuttamassa, niin kesken jää yrityskin.
        (Puhuminen ja kuunteleminen 'luonnossa' käy kyllä.)

        Eri asia on sitten se, että murreketjua saa joku muu haluta ja pitää aivan vapaasti.
        Minulla saa silti olla oikeutettu mielipiteeni, sen sanoo jo Suomen lakikin.

        mitä me sille mahetaan, ei mittään.


      • kolomestaan kirjoitti:

        mitä me sille mahetaan, ei mittään.

        Kuka minä? Ketkä me?


      • väliä,
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kuka minä? Ketkä me?

        vastustettaan vaan murteilla kirjoitusta. Kirjojaki ovat teheneet, kaikkeen sitä murretta tunkeevat.
        Pilikuista ei o tietuakaan, nii sitä vastustetaan.


      • on täällä jokaisella! kirjoitti:

        On oikeus sanoa, mitä toivoo, mitä taas ei.
        Ei minuakaan murteiden lukeminen kiinnosta yhtään,
        ja niiden kirjoittamseen taas en kykene.
        Savokin, hauska murre kyllä, mutta miten teet sen liudentumisen merkinnän?
        Murretta kun lukee, ja kirjoitusvirheet vielä lisää vaikeuttamassa, niin kesken jää yrityskin.
        (Puhuminen ja kuunteleminen 'luonnossa' käy kyllä.)

        Eri asia on sitten se, että murreketjua saa joku muu haluta ja pitää aivan vapaasti.
        Minulla saa silti olla oikeutettu mielipiteeni, sen sanoo jo Suomen lakikin.

        puhuttiin opiskeluaikoina.

        Savon murteessa 'kotiin'-sanassa esimerkiksi se kuuluu hiukan 'kojttiin', jos oikein muistan.

        Nyt tarvittaisiin asiantuntija-apua tuolta Kahvipirtistä, siellä SkillaN ja Paulamaria tietävät varmasti.


    • askelten

      Ei siis ole tyyli muuttunut nykyisenkään sheriffin aikana. Mitä muka siinäkin ketjussa oli sellaista, että piti poistaa???
      Mää olen kauhian hämmästyny!!!

      • tehtiin pilaa

        savolaisista tai jostain muusta heimosta. Jotkut on tosi tarkkoja ettei vaan rasismin puolelle menis.


      • tehtiin pilaa kirjoitti:

        savolaisista tai jostain muusta heimosta. Jotkut on tosi tarkkoja ettei vaan rasismin puolelle menis.

        Alustaja
        läksitkö pois.
        Ja miksihän ei?
        Nimetön...
        Suomen kieli
        sanoin
        on täällä jokaisella!
        kolomestaan...
        vähä
        askelten - tehtiin pilaa


      • Kun kirjoittaa,,
        ynnämuu kirjoitti:

        Alustaja
        läksitkö pois.
        Ja miksihän ei?
        Nimetön...
        Suomen kieli
        sanoin
        on täällä jokaisella!
        kolomestaan...
        vähä
        askelten - tehtiin pilaa

        kannattaa aina käyttää pilkkuja,,,,

        No vakavasti puhuen, minusta ainakin on mukava lukea uusia alustuksia eri aiheista.

        Ei suomen kieli ole mikään pikkuinen aihe,
        ja meille kaikille se on tärkeä.

        Kotikaupungissani oli aikoinaan ruotsinkielisillä suuri, kivinen, hieno koulurakennus valtavan kauniin puiston keskellä. Kuin satulinna.
        Puistossa oli englantilainen, säännöllisesksi leikattu osa ja vielä ihanampi (minusta) luonnonmukaisempi puoli kukkaistutuksineen, puineen, käytävineen, puroineen ja lampineen.

        Suomalainen Yhteislyseo sijaitsi kaupungin laidalla kolmessa erillisessä ränsistyneessä puurakennuksessa. Ei kouluruokailuakaan.
        Silloin en edes miettinyt, mitä pahaa suomalaiset
        olivat tehneet, elimmehän Suomessa.

        Joskus jälkeen päin olen sitä hiukan kummastellut.


      • Eivät murteitaan korosta,
        Kun kirjoittaa,, kirjoitti:

        kannattaa aina käyttää pilkkuja,,,,

        No vakavasti puhuen, minusta ainakin on mukava lukea uusia alustuksia eri aiheista.

        Ei suomen kieli ole mikään pikkuinen aihe,
        ja meille kaikille se on tärkeä.

        Kotikaupungissani oli aikoinaan ruotsinkielisillä suuri, kivinen, hieno koulurakennus valtavan kauniin puiston keskellä. Kuin satulinna.
        Puistossa oli englantilainen, säännöllisesksi leikattu osa ja vielä ihanampi (minusta) luonnonmukaisempi puoli kukkaistutuksineen, puineen, käytävineen, puroineen ja lampineen.

        Suomalainen Yhteislyseo sijaitsi kaupungin laidalla kolmessa erillisessä ränsistyneessä puurakennuksessa. Ei kouluruokailuakaan.
        Silloin en edes miettinyt, mitä pahaa suomalaiset
        olivat tehneet, elimmehän Suomessa.

        Joskus jälkeen päin olen sitä hiukan kummastellut.

        onhan sielläkin tietenkin erilaista puhetapaa,
        mutta yleiskielellään silti kirjoittavat.


      • abiturientti-
        Kun kirjoittaa,, kirjoitti:

        kannattaa aina käyttää pilkkuja,,,,

        No vakavasti puhuen, minusta ainakin on mukava lukea uusia alustuksia eri aiheista.

        Ei suomen kieli ole mikään pikkuinen aihe,
        ja meille kaikille se on tärkeä.

        Kotikaupungissani oli aikoinaan ruotsinkielisillä suuri, kivinen, hieno koulurakennus valtavan kauniin puiston keskellä. Kuin satulinna.
        Puistossa oli englantilainen, säännöllisesksi leikattu osa ja vielä ihanampi (minusta) luonnonmukaisempi puoli kukkaistutuksineen, puineen, käytävineen, puroineen ja lampineen.

        Suomalainen Yhteislyseo sijaitsi kaupungin laidalla kolmessa erillisessä ränsistyneessä puurakennuksessa. Ei kouluruokailuakaan.
        Silloin en edes miettinyt, mitä pahaa suomalaiset
        olivat tehneet, elimmehän Suomessa.

        Joskus jälkeen päin olen sitä hiukan kummastellut.

        luokkana, joka ajoi penkinpainajaiset samalla autolla ruotsinkielisen Samskolanin luokan kanssa.
        Meitä oli niin vähän, että mahduimme ruotsinkielisten joukkoon; he kutsuivat meidät.
        Ja puistossa kävelimme usein, istuskelimmekin.

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


      • ynnämuu kirjoitti:

        Alustaja
        läksitkö pois.
        Ja miksihän ei?
        Nimetön...
        Suomen kieli
        sanoin
        on täällä jokaisella!
        kolomestaan...
        vähä
        askelten - tehtiin pilaa

        En ymmärtänyt nyt mä lain
        miks' maininnan mä tämän sain.
        Pahaako olen mä taasen tehnyt
        tai "ynnämuukin" erehtynyt?


      • Ruuneperi kirjoitti:

        En ymmärtänyt nyt mä lain
        miks' maininnan mä tämän sain.
        Pahaako olen mä taasen tehnyt
        tai "ynnämuukin" erehtynyt?

        Tuskin pahaa sa tehnyt lienet,
        joskus otat vain naukut pienet
        ja sanan säilääsi heilutellen
        annat tuntea Joken ja Ellen.


      • ullapulla*
        Eivät murteitaan korosta, kirjoitti:

        onhan sielläkin tietenkin erilaista puhetapaa,
        mutta yleiskielellään silti kirjoittavat.

        voi televisiossakin olla jopa Skooneapuhuva Ilmoista kertova --onko hän nyt sitten Meteoroloki
        joka niitä säitä ennustaa.
        Joskus on kyllä aika hankalaa meikäläisen saada siittä Ruotsista selvää.


      • aina hallituksessakin,
        ullapulla* kirjoitti:

        voi televisiossakin olla jopa Skooneapuhuva Ilmoista kertova --onko hän nyt sitten Meteoroloki
        joka niitä säitä ennustaa.
        Joskus on kyllä aika hankalaa meikäläisen saada siittä Ruotsista selvää.

        koska ovat kaikki samaa puoluetta, RKP:tä.

        Koko minun muistamani ajan ovat olleet hallituksissa a part of it. Eipä sitten ihme, jos kouluolot ja muutkin asiat siellä ruotsinkielisellä alueella ovat paremmin.
        Sinne ei otettu evakoitakaan.

        Mutta suomenkielisille alueille otettiin joka taloon ja parhaansa mukaan autettiin sodan vaikeissa oloissa.

        Myöhemmin siitä on tullut sisäistä hajaannusta.

        Tanskan kieli lienee vaikuttanut skonskaan paljon, siitä on vaikea saada selvää. Tanskaa ymmärrän kirjoitettuna jonkin verran, mutta puhuttuna se menee yli ymmärryksen moniltakin.


      • aina hallituksessakin, kirjoitti:

        koska ovat kaikki samaa puoluetta, RKP:tä.

        Koko minun muistamani ajan ovat olleet hallituksissa a part of it. Eipä sitten ihme, jos kouluolot ja muutkin asiat siellä ruotsinkielisellä alueella ovat paremmin.
        Sinne ei otettu evakoitakaan.

        Mutta suomenkielisille alueille otettiin joka taloon ja parhaansa mukaan autettiin sodan vaikeissa oloissa.

        Myöhemmin siitä on tullut sisäistä hajaannusta.

        Tanskan kieli lienee vaikuttanut skonskaan paljon, siitä on vaikea saada selvää. Tanskaa ymmärrän kirjoitettuna jonkin verran, mutta puhuttuna se menee yli ymmärryksen moniltakin.

        Evakoita siirtyi myös ruotsalaisalueille. Miksi nämä jatkuvat valehtelut.

        Eivät evakot myöskään halunneet siirtyä ruotsalaisalueille ja saivat´myös valita minne menivät. Ruotsalaisviha on evakoiden keskuudessa suuri, samoin huono kielellinen lahjakkuus ja sopeutuvaisuus.

        Syntyjään ruotsinkielinen Johan Wilhelm Snellman,
        lähes pilasi elämänuransa taistellessaan suomalaisten oikeudesta omaan kieleen.

        Emme olisi selvinneet sotakorvauksista ilman ruotsinkielisten omistamaa teollisuutta, usein perheyhtiöitä.

        Olen syntyjäni ruotsalaisalueilta ja tiedän todellisen asiantilan.


      • ja näköjään
        Ruuneperi kirjoitti:

        Evakoita siirtyi myös ruotsalaisalueille. Miksi nämä jatkuvat valehtelut.

        Eivät evakot myöskään halunneet siirtyä ruotsalaisalueille ja saivat´myös valita minne menivät. Ruotsalaisviha on evakoiden keskuudessa suuri, samoin huono kielellinen lahjakkuus ja sopeutuvaisuus.

        Syntyjään ruotsinkielinen Johan Wilhelm Snellman,
        lähes pilasi elämänuransa taistellessaan suomalaisten oikeudesta omaan kieleen.

        Emme olisi selvinneet sotakorvauksista ilman ruotsinkielisten omistamaa teollisuutta, usein perheyhtiöitä.

        Olen syntyjäni ruotsalaisalueilta ja tiedän todellisen asiantilan.

        pitää paikkansa.

        Kyllä ruotsalaisalueet meillä saivat ilman evakkoja olla,
        mutta suomalaisalueille otettiin perhe kotiin, sisään.
        Jos olette joskus asuneet pitkään vieraan perheen
        kanssa,
        vasta sitten voitte tietää, onko se vaikeata.
        Sivusta katsoen moni asia on helppoa.
        Mutta auttamishalu meillä oli suurta, isänmaallisuus antoi voimaa.

        Vasta jälkeen päin on tullut esiin evakkojen kauna auttajiaan kohtaan. Joku vielä sanoi, että minä vasta ossaankin olla ilkeä. Ja se piti paikkansa. Mutta miksi? Olisi luullut päinvastoin olevan. Ikävä hajaannus kansan sisällä tekee hallaa.

        Se kyllä yllätti täysin.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Evakoita siirtyi myös ruotsalaisalueille. Miksi nämä jatkuvat valehtelut.

        Eivät evakot myöskään halunneet siirtyä ruotsalaisalueille ja saivat´myös valita minne menivät. Ruotsalaisviha on evakoiden keskuudessa suuri, samoin huono kielellinen lahjakkuus ja sopeutuvaisuus.

        Syntyjään ruotsinkielinen Johan Wilhelm Snellman,
        lähes pilasi elämänuransa taistellessaan suomalaisten oikeudesta omaan kieleen.

        Emme olisi selvinneet sotakorvauksista ilman ruotsinkielisten omistamaa teollisuutta, usein perheyhtiöitä.

        Olen syntyjäni ruotsalaisalueilta ja tiedän todellisen asiantilan.

        älä niin kärkkäästi arvostele evakoita ja julkisesti vielä. Luultavasti kaikista löytyy vikoja, niin sinusta itsestäsikin.

        Olen saanut sellaisen kuvan että Maalaismies on myöskin evakko, ja peittoaa sinut monin kerroin, niin suulisesti kuin ajatuksiltaankin.

        Joten älä taas tee erottelua vuohia lampaista, koetetaan elää arvostelematta ja kirjoitellaan ihan muista asioista.


      • tyypillinen evakko
        monica kirjoitti:

        älä niin kärkkäästi arvostele evakoita ja julkisesti vielä. Luultavasti kaikista löytyy vikoja, niin sinusta itsestäsikin.

        Olen saanut sellaisen kuvan että Maalaismies on myöskin evakko, ja peittoaa sinut monin kerroin, niin suulisesti kuin ajatuksiltaankin.

        Joten älä taas tee erottelua vuohia lampaista, koetetaan elää arvostelematta ja kirjoitellaan ihan muista asioista.

        etuilee jonossa jos kauppaan tulee kangasta hän menee jonon ohi ja huutaa antakaa se miulle ja kauppias hämmästyy ja antaa ja monen lapsen äidit jää ilman,sitten hän katsoo vihassa niihin ja sanoo mie piän vaa puoliani ja olen luonteeltani iloinan ja räväkkä.näin mutta kerro sinä monica millainen on tyypillinen evakko. onko juuri niinkuin Monica.


      • piste::
        tyypillinen evakko kirjoitti:

        etuilee jonossa jos kauppaan tulee kangasta hän menee jonon ohi ja huutaa antakaa se miulle ja kauppias hämmästyy ja antaa ja monen lapsen äidit jää ilman,sitten hän katsoo vihassa niihin ja sanoo mie piän vaa puoliani ja olen luonteeltani iloinan ja räväkkä.näin mutta kerro sinä monica millainen on tyypillinen evakko. onko juuri niinkuin Monica.

        Ensiksi,älkää alkako yleistää.Toiseksi noin vanhoja kaunoja esiinkaivatte.Annatte vaan itsestänne määrätynlaisen kuvan.Olen melkein varma etta negaaaatiivisia asenteita löytyy teiltä muihinkin ihmisiin kuin evakkoihin.


      • kielellinen lahjakkuus?
        Ruuneperi kirjoitti:

        Evakoita siirtyi myös ruotsalaisalueille. Miksi nämä jatkuvat valehtelut.

        Eivät evakot myöskään halunneet siirtyä ruotsalaisalueille ja saivat´myös valita minne menivät. Ruotsalaisviha on evakoiden keskuudessa suuri, samoin huono kielellinen lahjakkuus ja sopeutuvaisuus.

        Syntyjään ruotsinkielinen Johan Wilhelm Snellman,
        lähes pilasi elämänuransa taistellessaan suomalaisten oikeudesta omaan kieleen.

        Emme olisi selvinneet sotakorvauksista ilman ruotsinkielisten omistamaa teollisuutta, usein perheyhtiöitä.

        Olen syntyjäni ruotsalaisalueilta ja tiedän todellisen asiantilan.

        ruune ärsyttää tahallaan ei kai ruunekaan noin tyhmiä yleensä puhu.


      • kuten aina!
        kielellinen lahjakkuus? kirjoitti:

        ruune ärsyttää tahallaan ei kai ruunekaan noin tyhmiä yleensä puhu.

        Tietoa paljon hallussa

        Hyvä muisti

        Miehekkäästi rohkea
        uskaltaa sanoa totuuden julki.

        Ei mikään alistettu pelkuri.


      • siksipä häntä
        kuten aina! kirjoitti:

        Tietoa paljon hallussa

        Hyvä muisti

        Miehekkäästi rohkea
        uskaltaa sanoa totuuden julki.

        Ei mikään alistettu pelkuri.

        niin paljon haukutaan, se kateus nääs ukoissa, kun ei oma kantti riitä kuin puskajussiksi tai joksikin epämääräiseksi uhoojaksi.
        Ihan hyvännäköinenkin Ruuneperi on naisen silmään tuossa profiilikuvassa.;)
        P.s.Laittaisin rekatun nikin, jos sellainen olisi, terv. eräs Päivikki


      • lahjakkuutta
        siksipä häntä kirjoitti:

        niin paljon haukutaan, se kateus nääs ukoissa, kun ei oma kantti riitä kuin puskajussiksi tai joksikin epämääräiseksi uhoojaksi.
        Ihan hyvännäköinenkin Ruuneperi on naisen silmään tuossa profiilikuvassa.;)
        P.s.Laittaisin rekatun nikin, jos sellainen olisi, terv. eräs Päivikki

        löytyi.


      • runoilijakin
        kuten aina! kirjoitti:

        Tietoa paljon hallussa

        Hyvä muisti

        Miehekkäästi rohkea
        uskaltaa sanoa totuuden julki.

        Ei mikään alistettu pelkuri.

        Nautin hänen loppusointuisista runoistaan.

        Ja jos sanoo jotain jyrkemmin, niin ei ilman AIHETTA!


      • Jatta
        siksipä häntä kirjoitti:

        niin paljon haukutaan, se kateus nääs ukoissa, kun ei oma kantti riitä kuin puskajussiksi tai joksikin epämääräiseksi uhoojaksi.
        Ihan hyvännäköinenkin Ruuneperi on naisen silmään tuossa profiilikuvassa.;)
        P.s.Laittaisin rekatun nikin, jos sellainen olisi, terv. eräs Päivikki

        Ruunen nikistä ja komea kuvahan siellä on, tosi komea.
        Olen aina kuvitellut Ruunella olevan parran, sitä kun luo henkilöstä aina kirjoitusten perusteella jonkinlaisen mielikuvan. En kyllä tiedä, mista se on tullut, ilm. tuosta nikistä.

        Rekattunahan pääsisi tutustumaan muihinkin vähän paremmin.


      • ¤Päivikki
        Jatta kirjoitti:

        Ruunen nikistä ja komea kuvahan siellä on, tosi komea.
        Olen aina kuvitellut Ruunella olevan parran, sitä kun luo henkilöstä aina kirjoitusten perusteella jonkinlaisen mielikuvan. En kyllä tiedä, mista se on tullut, ilm. tuosta nikistä.

        Rekattunahan pääsisi tutustumaan muihinkin vähän paremmin.

        nyt vaan mailaamaan Ruunelle, mutta osoite ei näy, sinne pääsee vain rekatut.:(


      • Halosen suosion
        kielellinen lahjakkuus? kirjoitti:

        ruune ärsyttää tahallaan ei kai ruunekaan noin tyhmiä yleensä puhu.

        mitähän tämä taas tietää?


      • Jatta
        ¤Päivikki kirjoitti:

        nyt vaan mailaamaan Ruunelle, mutta osoite ei näy, sinne pääsee vain rekatut.:(

        kun ei ole sitä rekattua, niin ei ole.
        Mitäs me nyt tehdään? Pitääkö tässä rekata, vai ei rekata?

        Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että pysyn pelkkänä Jattana toistaiseksi.


      • yks mummi vaan
        kuten aina! kirjoitti:

        Tietoa paljon hallussa

        Hyvä muisti

        Miehekkäästi rohkea
        uskaltaa sanoa totuuden julki.

        Ei mikään alistettu pelkuri.

        kova rasisti se on rune pienellä ännällä


      • monica kirjoitti:

        älä niin kärkkäästi arvostele evakoita ja julkisesti vielä. Luultavasti kaikista löytyy vikoja, niin sinusta itsestäsikin.

        Olen saanut sellaisen kuvan että Maalaismies on myöskin evakko, ja peittoaa sinut monin kerroin, niin suulisesti kuin ajatuksiltaankin.

        Joten älä taas tee erottelua vuohia lampaista, koetetaan elää arvostelematta ja kirjoitellaan ihan muista asioista.

        Olen joutunut sietämään yli 50 vuotta lankoani. Samoin on tietysti käynyt hyväntoisille vanhemmilleni ja sisarilleni, yksi mokoman vaimo. Aikanaan palstalla esiintyi Hajupoika, hänkin evakko, joka asuu Pohjanmaalla. Aina muistui lankomies mieleeni hänen kirjoituksistaan.

        Mikään siirtolaisten vihaaja en ole. Tuo ilmaisu, siirtolaiset, kuvaa synnyinseutuni ihmisten asiallista suhtautumista karjalaisiin, jotka olivat joutuneet luopumaan kotipaikoistaan.

        Onhan edellisten joukossa hyviäkin ja ennen kaikkea iloisia ihmisiä.

        Lisään vielä, että siirtolaisille luovutettiin kolmen kartanon maat synnyinseudullani. Kartanot olivat ruotsalaisyhtiöiden omistamia, ei yksityisten. Näin ilmeisesti ruotsinkieliset ja muutkin yksityiset säästyivät luovutuksilta.

        En ole edes kuvitellut olevani Maalaismiehen tasoa. Asia on tosiaan niinkuin sanot!

        Piirtäkäämme virtuaalinen viiva, vasemmalla paha, oikealla hyvä. Mihin kohtaan tällä akselilla mahtaisit sijoittua?


      • siksipä häntä kirjoitti:

        niin paljon haukutaan, se kateus nääs ukoissa, kun ei oma kantti riitä kuin puskajussiksi tai joksikin epämääräiseksi uhoojaksi.
        Ihan hyvännäköinenkin Ruuneperi on naisen silmään tuossa profiilikuvassa.;)
        P.s.Laittaisin rekatun nikin, jos sellainen olisi, terv. eräs Päivikki

        Noita imarteluja olen kyllä kuullut, varsinkin nuoruudessani. Saahan minussakin olla jotain hyvää?

        Eihän ihminen ole muuta kuin se mitä on perimänä saanut. Joku täällä luuli partasuuksikin. Parrankasvuni onkin superhyvä. Jos aamulla ajan ei poski enää ole illalla "nojauskelpoinen".

        Viina, laulu, naiset
        ne rakkahia on
        Ajatukset muunlaiset
        suohon upotettakon.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Olen joutunut sietämään yli 50 vuotta lankoani. Samoin on tietysti käynyt hyväntoisille vanhemmilleni ja sisarilleni, yksi mokoman vaimo. Aikanaan palstalla esiintyi Hajupoika, hänkin evakko, joka asuu Pohjanmaalla. Aina muistui lankomies mieleeni hänen kirjoituksistaan.

        Mikään siirtolaisten vihaaja en ole. Tuo ilmaisu, siirtolaiset, kuvaa synnyinseutuni ihmisten asiallista suhtautumista karjalaisiin, jotka olivat joutuneet luopumaan kotipaikoistaan.

        Onhan edellisten joukossa hyviäkin ja ennen kaikkea iloisia ihmisiä.

        Lisään vielä, että siirtolaisille luovutettiin kolmen kartanon maat synnyinseudullani. Kartanot olivat ruotsalaisyhtiöiden omistamia, ei yksityisten. Näin ilmeisesti ruotsinkieliset ja muutkin yksityiset säästyivät luovutuksilta.

        En ole edes kuvitellut olevani Maalaismiehen tasoa. Asia on tosiaan niinkuin sanot!

        Piirtäkäämme virtuaalinen viiva, vasemmalla paha, oikealla hyvä. Mihin kohtaan tällä akselilla mahtaisit sijoittua?

        katkeruus kuvastuu kirjoituksestasi, sieltä takaa jostain, on jättänyt jälkensä sisimpääsi.

        Maan jaoista en tiedä mitään, siksi en ota kantaa, Tiedän vain että on otettu ja annettu.
        Samoja suomalaisia molemmat, toiset menetti kaiken, toisilta otettiin tasotusta.


        Virtuaali viivaa ei tarvita. sinullahan on oma käsityksesi minusta, ethän muuten asiaa esitä, eikös se sinulle riitä!


      • "Niin saatanan ystäväl...
        siksipä häntä kirjoitti:

        niin paljon haukutaan, se kateus nääs ukoissa, kun ei oma kantti riitä kuin puskajussiksi tai joksikin epämääräiseksi uhoojaksi.
        Ihan hyvännäköinenkin Ruuneperi on naisen silmään tuossa profiilikuvassa.;)
        P.s.Laittaisin rekatun nikin, jos sellainen olisi, terv. eräs Päivikki

        etten ole toista sellaista tavannut" sanoi Hanski Tauno Palosta.


      • Jatta
        Ruuneperi kirjoitti:

        Noita imarteluja olen kyllä kuullut, varsinkin nuoruudessani. Saahan minussakin olla jotain hyvää?

        Eihän ihminen ole muuta kuin se mitä on perimänä saanut. Joku täällä luuli partasuuksikin. Parrankasvuni onkin superhyvä. Jos aamulla ajan ei poski enää ole illalla "nojauskelpoinen".

        Viina, laulu, naiset
        ne rakkahia on
        Ajatukset muunlaiset
        suohon upotettakon.

        En tarkoittanut ainakaan loukata Sinua, kun kuvittelin sinut parrakkaaksi mieheksi. En sellaista risukkoa tarkoittanut, kun oikealla Runebergillä oli vanhempana miehenä.

        Vaan sellaista siistiä, huoliteltua, joka on miehillä ihan mukava katsella ja nojauskelpoinenkin.


      • monica kirjoitti:

        älä niin kärkkäästi arvostele evakoita ja julkisesti vielä. Luultavasti kaikista löytyy vikoja, niin sinusta itsestäsikin.

        Olen saanut sellaisen kuvan että Maalaismies on myöskin evakko, ja peittoaa sinut monin kerroin, niin suulisesti kuin ajatuksiltaankin.

        Joten älä taas tee erottelua vuohia lampaista, koetetaan elää arvostelematta ja kirjoitellaan ihan muista asioista.

        Kokemusperäisiä näkemyksistäni vain kerron.

        Mitä tulee Maalaismieheen, me käymme lähes päivittäin, ehkä useamminkin - kilpailua toistemme kunniottamisessa. Toivottavasti voitan!

        Hanki sinäkin oma "Maalaismiehesi" ja kasva!


      • Jatta kirjoitti:

        En tarkoittanut ainakaan loukata Sinua, kun kuvittelin sinut parrakkaaksi mieheksi. En sellaista risukkoa tarkoittanut, kun oikealla Runebergillä oli vanhempana miehenä.

        Vaan sellaista siistiä, huoliteltua, joka on miehillä ihan mukava katsella ja nojauskelpoinenkin.

        loukkaantunut


      • niin kuin vaakunassaankin
        monica kirjoitti:

        katkeruus kuvastuu kirjoituksestasi, sieltä takaa jostain, on jättänyt jälkensä sisimpääsi.

        Maan jaoista en tiedä mitään, siksi en ota kantaa, Tiedän vain että on otettu ja annettu.
        Samoja suomalaisia molemmat, toiset menetti kaiken, toisilta otettiin tasotusta.


        Virtuaali viivaa ei tarvita. sinullahan on oma käsityksesi minusta, ethän muuten asiaa esitä, eikös se sinulle riitä!

        ja vielä vihulaisen naapuristossa,

        toiset viljelleet lännen vainioilla.

        Kun edellisiä 400000 tulee jälkimmäisten sekaan, toiset joutuvat kärsimään.

        Kaikissa on silti kaikkia.


      • niin kuin vaakunassaankin kirjoitti:

        ja vielä vihulaisen naapuristossa,

        toiset viljelleet lännen vainioilla.

        Kun edellisiä 400000 tulee jälkimmäisten sekaan, toiset joutuvat kärsimään.

        Kaikissa on silti kaikkia.

        jokkuuu äijä käikäle joka tuut vihhaas minnuu purkamaa, häppee vähäse.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Kokemusperäisiä näkemyksistäni vain kerron.

        Mitä tulee Maalaismieheen, me käymme lähes päivittäin, ehkä useamminkin - kilpailua toistemme kunniottamisessa. Toivottavasti voitan!

        Hanki sinäkin oma "Maalaismiehesi" ja kasva!

        miul on mittaa iha tarpeeks, ja mitä tulloo ajatusmaailman kasvamissee nii sekkii on valmis, älä sie aina yritä väheksyy toisii.

        Vai et oikei kunnioitusta harrastat, sepä on uutta kuulla, mie ku oon saant semmose käsityksen et sie latelet vaa mielipitteitäis arvostelemalla. Siul on semmone tyyli et sie puret ja nuolet vuoroperrää, nyt sen kuulit.

        Hyvä jos se viirus pysyis kauva sius et opettelet kunnioittamaa toisiikii. Eikä miun tarvihe mittää harjotella mie oon ain antant kunnian sil kel se kuuluuki.

        Eikä miul sit tälkertaa muuta oltkaa.


      • sinähän tulit
        monica kirjoitti:

        jokkuuu äijä käikäle joka tuut vihhaas minnuu purkamaa, häppee vähäse.

        ja olet vihainen.

        minä en ole, ihan rauhallinen olen.


      • kasvaa erilaista
        niin kuin vaakunassaankin kirjoitti:

        ja vielä vihulaisen naapuristossa,

        toiset viljelleet lännen vainioilla.

        Kun edellisiä 400000 tulee jälkimmäisten sekaan, toiset joutuvat kärsimään.

        Kaikissa on silti kaikkia.

        kansaa kuin lännen
        rintamailla

        hyökkäävää ja puolustautuvaa

        selvähän se


      • on mahdollista
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kokemusperäisiä näkemyksistäni vain kerron.

        Mitä tulee Maalaismieheen, me käymme lähes päivittäin, ehkä useamminkin - kilpailua toistemme kunniottamisessa. Toivottavasti voitan!

        Hanki sinäkin oma "Maalaismiehesi" ja kasva!

        että hän saa poistatettua lievästi itseään arvostelevan viestin, kuten eilinen yleistämistä ja liiallista omahyväisyyttä kosketteleva viesti oli.


      • ei pidäkään ihmetellä.
        tyypillinen evakko kirjoitti:

        etuilee jonossa jos kauppaan tulee kangasta hän menee jonon ohi ja huutaa antakaa se miulle ja kauppias hämmästyy ja antaa ja monen lapsen äidit jää ilman,sitten hän katsoo vihassa niihin ja sanoo mie piän vaa puoliani ja olen luonteeltani iloinan ja räväkkä.näin mutta kerro sinä monica millainen on tyypillinen evakko. onko juuri niinkuin Monica.

        Moni on sairaalassa murtuneena lopullisesti.
        Joka lapsella ei ole voimaa selviytyä kiusaamisesta.
        Klikki, joka hyökkää ja puolustautuu vimmatusti ja kieltää "tuon" kanssa puhumisen tai menemisen.
        "Tuo" on vuosien kiusaamisen jäljiltä sairaalassa.


      • ruotsinkielise
        Eivät murteitaan korosta, kirjoitti:

        onhan sielläkin tietenkin erilaista puhetapaa,
        mutta yleiskielellään silti kirjoittavat.

        ja päässee kuiten aina päättämää maamme asioista


    • se oli vielä

      nimimerkillä Suomen kieli ettei sitä itsekään voinut poistaa.
      Hyvä on kielestäkin keskustella. Sehän meikäläisillä on yhteistä.
      Jos yhteisiä asioita tuodaan esiin säilyy sopukin hyvin.

      • Atolfia

        minäkin tässä ihmettelen, mutta eipä tuolla väliä.
        Tehdään lisää juttuja. Eilen kirjoitin tavujaosta.
        Jatkan siitä, mutta eri hengessä.

        Suomen kielessä on aika paljon sanoja, joissa väärin tavutettaessa tulee tarkoitus aivan toinen.

        Esim. Sana "I-lo-nam-me" ja toisin "I-lon-am-me
        sana " al-ma-nak-ka" ja "al-man-akka"

        Kumpi muuten on oikein? Tästä väittelimme mieheni kanssa tänään.


      • OodetAmoo
        Atolfia kirjoitti:

        minäkin tässä ihmettelen, mutta eipä tuolla väliä.
        Tehdään lisää juttuja. Eilen kirjoitin tavujaosta.
        Jatkan siitä, mutta eri hengessä.

        Suomen kielessä on aika paljon sanoja, joissa väärin tavutettaessa tulee tarkoitus aivan toinen.

        Esim. Sana "I-lo-nam-me" ja toisin "I-lon-am-me
        sana " al-ma-nak-ka" ja "al-man-akka"

        Kumpi muuten on oikein? Tästä väittelimme mieheni kanssa tänään.

        Tie-tys-ti pi-tää ol-la: al-ma-nak-ka, i-lo-nam-me

        Lehdessä luki, että tavuttamisen (siis sanojen jakaminen tavuihin) taito on surkeasti huonontunut syystä, ettei enää juuri kirjoiteta käsin.

        Tavaaminen on eri juttu (tee aa > ta, vee uu > vu > tavu) ja se on jo taakse jätetty lukemaan oppimisen konsti.

        Hy-vää yö-tä, on-ni myö-tä!


      • Atolfia kirjoitti:

        minäkin tässä ihmettelen, mutta eipä tuolla väliä.
        Tehdään lisää juttuja. Eilen kirjoitin tavujaosta.
        Jatkan siitä, mutta eri hengessä.

        Suomen kielessä on aika paljon sanoja, joissa väärin tavutettaessa tulee tarkoitus aivan toinen.

        Esim. Sana "I-lo-nam-me" ja toisin "I-lon-am-me
        sana " al-ma-nak-ka" ja "al-man-akka"

        Kumpi muuten on oikein? Tästä väittelimme mieheni kanssa tänään.

        Eilen sain kamppailla Nordean SOLO:lla maksaessani Tapiolassa erään syntymäpäivälahjan.

        Laitoin siihen viestiksi onnittelut pienelle
        kaukana asuvalle ystävälleni, ja aina OK:ta painettuani sain nähdä tekstin menon aivan hassuksi, yksi kirjain rivin lopussa ja loppu sana seuraavalla rivillä, tai sitten pelkkä piste seuraavalla rivillä.

        Eestaas palautin ja korjasin ja taas OK, korjaus uudelleen jne, kunnes VIHDOIN, lopultakin sain sen onnistumaan!

        Mutta pikku neidin tiedän iloitsevan, ja jos vanhat merkit paikkansa pitävät, saan kohta postissa neidin uusimmat valokuvat.

        :)


      • Atolfia
        satu kirjoitti:

        Eilen sain kamppailla Nordean SOLO:lla maksaessani Tapiolassa erään syntymäpäivälahjan.

        Laitoin siihen viestiksi onnittelut pienelle
        kaukana asuvalle ystävälleni, ja aina OK:ta painettuani sain nähdä tekstin menon aivan hassuksi, yksi kirjain rivin lopussa ja loppu sana seuraavalla rivillä, tai sitten pelkkä piste seuraavalla rivillä.

        Eestaas palautin ja korjasin ja taas OK, korjaus uudelleen jne, kunnes VIHDOIN, lopultakin sain sen onnistumaan!

        Mutta pikku neidin tiedän iloitsevan, ja jos vanhat merkit paikkansa pitävät, saan kohta postissa neidin uusimmat valokuvat.

        :)

        oli minulla lähettäessäni synttärionnitteluja lapsenlapselleni. En korjannut, vaikka vuosiluku jakautui kahdelle riville. Ajattelin, anti olla.


    • Samanlainen (kuin avauksessa)

      sekaannus tulisi ilman väliviivaa:

      Tässä ovat lainaajat: ma klo 8-19, ti klo ...jne

      Laina-ajat: ma klo 8-19....

    • Vaikea kieli

      Sanotaan, että suomen kieli on vaikeaa ulkomaalaiselle. Ei se mikään ihme ole, kun ajatellaan nyt yllämainittuja esimerkkejä.

      Yhden ja kahden vokaalin tai konsonantin avulla sanan merkitys muuttuu kokonaan: lama/laama, ruma/ruuma, kato/katto, ala/alla.

      Saa miettiä kaksikin kertaa, ennen kuin ymmärtää, maksaako maksaa maksasta 8,5 eur/kg.

      • Homonyymi, sama sana, joka tarkoittaa eri asiaa, taipuu kuitenkin eri tavalla.
        Esimerkiksi 'vuori', sen genetiivi:
        vuorin helma ja inessiivi: vuorissa on reikä
        kun taas vuori {luonnossa} vuoren huippu ja adessiivi: vuorella
        tai'kuusi': kuuden aikaan, mutta kuusen latva

        Kielestä löytyy monta hauskuutta.:)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      193
      4454
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      243
      2439
    3. 133
      1667
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1361
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      188
      1173
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      80
      1086
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1074
    8. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      77
      1020
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      57
      1010
    10. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      71
      1005
    Aihe