Miksi ihmiset ottavat kissoja?

Utelias kuulemaan

Jo pitemmän aikaa olen ihmetellyt asiaa että miksi ihmiset ylipäänsä ottavat kissoja lemmikeikseen. Nuo niin kutsutut sisäkissat kyllä ymmärrän mutta vapaana ympäri kyliä pahanteossa kulkevia kissoja tai varsinkaan niiden omistajia en jaksa ymmärtää. Se kissanpentu mikä taloon otetaan, on pieni ja suloinen vähän aikaa. Siinä vaiheessa kissa pysyy omassa pihassaan. Mutta kohta se kasvaa isoksi ja sen reviiri laajenee koko kylän kattavaksi. Tässä vaiheessa kissan omistaja ei sitten enää huolehdikaan lemmikistään vaan antaa sen kulkea vapaasti missä haluaa. Kun lopulta käy sitten niin ettei se kissa enää käykään ollenkaan morjestamassa isäntäväkeä, tulee mahdoton huoli. Vähän väliä saa lehdistä lukea että mirri on kadonnut. Jos se ei ole jäänyt auton alle niin sitten sen on vienyt kettu tai jokin muu metsän peto. Nyt on tuon kissanomistajan hyvä alkaa syyttää naapureita että nehän sen meidänkin mirrin tappoivat. Heitteille jätöstähän tuollaisia kissan omistajia pitäisi syyttää, vai mitä mieltä olette kissaihmiset?

35

1466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kata

      Itselläni on kaksi sisäkissaa kerrostalossa, mutta vaikka asuisimmekin sellaisessa talossa missä olisi oma piha, en siltikään päästäisi kissojani irralleen kulkemaan, se ei mielestäni ole lemmikistään välittämistä,sehän on suorastaan kissan ajamista kuolemaan...
      En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi jotkut ihmiset haluavat riskeerata kissansa hengen, ja kehtaavat sitten vielä väittää välittävänsä lemmikistään!

      Tokihan kissatkin tykkäävät olla ulkona, mutta miksette voi sen vertaa lemmikistänne pitää huolta ja rakastaa, että ulkoiluttaisitte kissaa valjaissa, pitäisitte kissanne narulla kiinni pihalla tai rakentaisitte ulkohäkin kissallenne?!

      • mie

        nii tosta häkistä aluksi meilläoli aitaus meijänkissalle mut ei se auttanu se kiipes sen yli ja nyt se on tottunu siihen et se pääsee ulos.Niistä hihnoista sen verran ettämäen ikinä laittais kissaani hihnaan pihalle meijän naapurissa on yksi kissa joka on hihnassa jamä oon pari kertaa menny pyörällä sitä hihnaa päin eikä hyvää seuraa ja sit kaikki pikku lapset ei voi antaa niitten olla rauhassa vaan roikottelee kissaa koko ajan jotkut sentään käsittävät silittää hellästi mutta ei kaikki.


      • Tabby
        mie kirjoitti:

        nii tosta häkistä aluksi meilläoli aitaus meijänkissalle mut ei se auttanu se kiipes sen yli ja nyt se on tottunu siihen et se pääsee ulos.Niistä hihnoista sen verran ettämäen ikinä laittais kissaani hihnaan pihalle meijän naapurissa on yksi kissa joka on hihnassa jamä oon pari kertaa menny pyörällä sitä hihnaa päin eikä hyvää seuraa ja sit kaikki pikku lapset ei voi antaa niitten olla rauhassa vaan roikottelee kissaa koko ajan jotkut sentään käsittävät silittää hellästi mutta ei kaikki.

        Ei sitä katsos ihan turhaan sanota, että kissan ulkotarhassa on ehdottomasti oltava katto. Eikai nyt kukaan voi tosissaan luulla, että kissa muka pysyisi sellaisessa tarhassa, jossa ei ole kattoa? Vaikka seinät olisivatkin korkeat, kissa kuin kissa tulee kyllä katottomasta tarhasta pois alta aikayksikön. Mietipä tätä: meillä toinen kissa hyppää kevyesti eteisen hattuhyllylle, ovien päälle istumaan, kirjahyllyn päälle, takan päälle, kerrossänkyyn... Lattialta siis. Kissathan osaavat myös kiivetä, joten siinä vaiheessa kun hypyn vauhti loppuu, se voi ottaa avuksi kiipeämistaitonsa.

        Kyllä meillä molemmat kissat ulkoilevat valjaissa, tosin niin, että minä ja avokki talutamme. Molemmilla on 8-metriset Flexit, jotka tosin tahtovat nekin jäädä lyhyiksi tutkimusmatkoja tehtäessä. Ulkoilemme siis ainoastaan maalla. Mikäli itse asuisimme maalla, rakentaisimme pihalle vähintään 40-neliöisen ulkotarhan kissoille - katollisen =). Tiedän myös kissoja, jotka varsin tyytyväisinä ulkoilevat ns. juoksulangassa kuten koiratkin. Juoksulanka on viritetty siten, etteivät kissat pääse omalta pihaltaan pois. Minä ainakin olisin hyvin hyvin vihainen, jos naapurin räkänokkainen kakara koskisi sormellakaan kissoihimme. Sellaisilla ei olisi mitään asiaa pihallemme. Silloin tällöin joku fiksu kakara sörkkii kissojamme kuljetusboksien rakosista, kun olemme viemässä kissoja vaikkapa autoon. Olen sanonut niille, että turha sitten mennä äidille itkemään, että tuhma kissa puri sormeen. Meidän kissat ei tykkää lapsista ja sillä sipuli. Minun puolestani saavat purra ja raapia niin paljon kuin haluavat sellaisia lapsia, jotka eivät osaa niitä käsitellä. Toki monet lapset osaavatkin käsitellä kissoja erittäin hyvin, ja heitä kissamme eivät niin paljon inhoakaan =).


      • Kata
        mie kirjoitti:

        nii tosta häkistä aluksi meilläoli aitaus meijänkissalle mut ei se auttanu se kiipes sen yli ja nyt se on tottunu siihen et se pääsee ulos.Niistä hihnoista sen verran ettämäen ikinä laittais kissaani hihnaan pihalle meijän naapurissa on yksi kissa joka on hihnassa jamä oon pari kertaa menny pyörällä sitä hihnaa päin eikä hyvää seuraa ja sit kaikki pikku lapset ei voi antaa niitten olla rauhassa vaan roikottelee kissaa koko ajan jotkut sentään käsittävät silittää hellästi mutta ei kaikki.

        siitä hihnasta, että ihan omalla pihalla sitä voi kiinni pitää, ei siis missään yhteisillä pihamailla:) Ja tosiaan häkkiin kannattaa tietysti katto rakentaa, niinkuin tuolla jo sanottiin, sillä sehän on sanomattakin selvää, että kissat osaavat hypätä korkealle. Äitini kissat viihtyy hyvin siellä omassa pihahäkissään kesäisin:)


      • Katja
        Kata kirjoitti:

        siitä hihnasta, että ihan omalla pihalla sitä voi kiinni pitää, ei siis missään yhteisillä pihamailla:) Ja tosiaan häkkiin kannattaa tietysti katto rakentaa, niinkuin tuolla jo sanottiin, sillä sehän on sanomattakin selvää, että kissat osaavat hypätä korkealle. Äitini kissat viihtyy hyvin siellä omassa pihahäkissään kesäisin:)

        ei kuitenkaan lain mukaan saa jättää valvomatta juoksunaruun (jos sitä tarkoitat). Kissa voi sotkeutua naruun ja jopa kuristua. Kissa voi myös joutua muiden kissojen tai koirien kanssa tappeluihin eikä pysty kunnolla puolustautumaan.


      • Steffy

        Lapsuudenkodissani elelee ihana 11 vuotias kissa nimeltään Kisu-poika! Kisu-poika on onnellinen, terve ja tyytyväinen koska sillä on rakastava koti ja vapaus. Yöt se saa tehdä mielipuuhaansa, saalistaa lintuja ja rottia ja seikkailla muutenkin yön pimeydessä. Aamulla se sitten tulee kotiin syömään ja nukkumaan ja kehräämään. On ihanaa että joillakin kissoilla on tuollainen elämä, kuin Kisu-pojalla ja hänen ystävillään naapureista. Terkkuja kaikille ja iloista syksyä!


    • Minävaan

      Juu, itse asiassa em. kissan pito täyttää heitteillejätön tunnusmerkit eikä se enää uuden eläinsuojelulain mukaan ole edes laillista. Lemmikit, mukaan lukien kissat pitäisi pitää valvonnassa ja esim. poissa lasten leikkipaikoilta eli käytännössä sisällä tai ulkoiluttaa kytkettynä. Vuosisataiset uskomukset siitä, että kissa on onneton jos ei pääse vapaasti ulos kyllä istuvat tiukassa- varsinkin maalla. Kissa on kyllä tyytyväinen sisäkissanakin kunhan virikkeitä vain on tarpeeksi ja varsinkin jos se on pennusta asti siihen tottunut. Ja kokemuksesta voin sanoa, että kissan valjaissa ulkoiluttaminen onnistuu aivan mainiosti. Se on vaan se monesti kuulemani säälivä lause meidänkin kaupunkilais-sisäkissoista "voi niitä raukkoja kun niitä ei voi päästää ulos..." ja samaan aikaan paikallisen löytöeläinkodin vapaaehtoistyössä olen kohdannut niin monia surullisia tapauksia näiden "onnellisten ulkona liikkuvien kissojen" joukossa (sekä maalla että kaupungissa) että luulisi pistävän ihmiset tarkistamaan asenteitaan!

    • vilinä

      Hakiessani ensimmäistä kissaa noin pari vuotta sitten, kysyi isäntäperhe, että aionko päästää kissani ulos. Heidän omat kissansa olivat kaikki yöt ulkona, satoi tai paistoi. Ja niin on omanikin. Käy kotona syömässä, nukkuu ja lähtee. on jo pienestä lähtien veneillyt ja autoillut kanssamme ja sopeutunut kulloisinkiin olosuhteisiin. viime kesänä matkustimme junalla miltei 7 tuntia. Tyttö nukkui makeasti koko matkan. Sopeutui uuteen ympäristöön parissa päivässä, ja huom. oli yöt ulkona silloinkin. Pelkäsinkö että kettu tulee ja syö..No en kyllä, senhän näki katista kuinka se nauttii VAPAUDESTA.
      Ei sisällä leikkiminen ole sama kuin ulkona hiiriä metsästämässä. Pitää olla vähän jännitystä. Tottakai sitä joskus pelkää, että ne jää auton alle jne. Mielestäni parempi lyhyt ja jännitävä elämä, kuin pitkä ja tylsä. Kissani on leikattu tyttö ja voi olla parikin päivää juoksuillaan. Sekö on eläinrääkkäystä? Vaikka kuinka huudan pihalla ei neiti suvaítse saapua. Se tulee vasta kun se itse haluaa
      terveisin kissa kissanen

      • Just...

        Että nykyisin on lainvastaista pitää kissaansa ulkona irrallaan juoksentelemassa.

        Vai, että on lyhyt ja jännittävä mielestäsi kissalle parempi elämä...Juuri tuollaisilla välinpitämättömillä ihmisillä, ei saisi olla kissoja ollenkaan!

        Muuten sisäkissanhan elämä ei todellakaan ole tylsää, vaikka toisin kuvittelet!


      • Katja
        Just... kirjoitti:

        Että nykyisin on lainvastaista pitää kissaansa ulkona irrallaan juoksentelemassa.

        Vai, että on lyhyt ja jännittävä mielestäsi kissalle parempi elämä...Juuri tuollaisilla välinpitämättömillä ihmisillä, ei saisi olla kissoja ollenkaan!

        Muuten sisäkissanhan elämä ei todellakaan ole tylsää, vaikka toisin kuvittelet!

        Jännittävä se voi olla sisäkissankin elämä, mutta tyhmä ihminen potkaisee kissansa ulos aktivoitumaan, kun hänellä itsellään ei ole viitseliäisyyttä huolehtia lemmikistä, esim. ulkoiluttamalla tätä valjaissa. Ihminen omasta välinpitämättömyydestä se johtuu.. Kissa saattaa olla täysikäiseksi kasvettuaan vain rasite, joka halutaan pitää poissa silmistä. Ja mielestäni tähän käy hyvin sanonta: "poissa silmistä, poissa sydämestä".

        Niin monia esimerkkejä olen nähnyt, että voin vakuuttaa sisäkissan olevan tyytyväinen. Vai ovatkohan kaikki rotukissat onnettomia, kun heille ei suoda lyhyttä ja jännittävää elämää? Kissa myös muodostaa tietynlaisen siteen ihmiseen ja se on usein tiiviimpi, kun kissa on siinä läsnä koko ajan. Kissa rakastaa ja sitä rakastetaan ja kun sille vielä tarjotaan viihtyisä, lämmin ja virikkeellinen ympäristö, seuraa, ruokaa ja terveyden huoltoa, niin mitäpä siltä silloin puuttuisi. Ulkoilu ei ole itsetarkoitus ja sen huomaa jo siitä, että monet hylätyt kissat eivät välttämättä ikinä enää ulos uskalla astuakaan.

        Niin ja lakihan tässäkin asiassa esiin tulee. Metsästyslain mukaan jätät kissasi heitteille, kun ne poistuvat pihaltasi. Vai pysyvätkö ne kenties tarkalleen tontin rajojen sisäpuolella? Minä en voisi elää sen kanssa, että mikä hetki tai ajankohta tahansa, voisi kissani olla lopullisesti poissa. Sen jännittävä lyhyt elämä voi päättyä kivuliaasiin kuolemaan auton alla tai kissanvihaajan käsissä. KAMALAA! onneksi en tarjoa tätä jännittävää elämää kissoilleni.


      • vilinä
        Just... kirjoitti:

        Että nykyisin on lainvastaista pitää kissaansa ulkona irrallaan juoksentelemassa.

        Vai, että on lyhyt ja jännittävä mielestäsi kissalle parempi elämä...Juuri tuollaisilla välinpitämättömillä ihmisillä, ei saisi olla kissoja ollenkaan!

        Muuten sisäkissanhan elämä ei todellakaan ole tylsää, vaikka toisin kuvittelet!

        En todellakaan tiennyt, että se on lainvastaista. Milloin tällainen laki on tullut voimaan??
        Minulla on ollut hieman yli vuoden tämä kissa, kukaan ei ole tullut antamaan sakkoja tai ylipäänsä kommentoimaan, koska täällä melkein kaikkien kissat oleilee ulkona talon vieressä olevassa metsässä.
        En ole ikinä potkaissut kissaani persuksille; jotta menehän siitä. Se on itse sinne halunnut, jopa yöllä joudun kantamaan sen 3.sta kerroksesta
        vaikka mieluummin tietysti nukkuisin. Toinen kissoistani on melkein aina sisällä. Yöt tietenkin se nukkuu peittoni alla ja se käy vaan kääntymässä pihalla. Se sanoakseni viihtyy kotona ja on seurallinen. Olen kyllä tehnyt kaikkeni, että toinenkin nukkuisi edes yöt sisällä, mutta tuloksetta. Metsä on sopivan iso ja tie kaukana. En ole niin kovin huolissani. Miksi sitten muut täällä pitävät kissojaan irti?
        Täälläpäin on sellainen mentaliteetti, että jokainen tuntee talon kissat ja niiden omistajat.
        Jos esim on pakkasta, ei kissan tarvitse kauaa olla oven takana kun joku sen jo päästää rappuun.
        Sori en kuvittele, että sisäkissan elämä on tylsää. Riippuu niin kissasta ja sen luonteesta. Omistani kissoistani tiedän vain sen, että toinen antaa mitä vaan, että SAA olla sisällä, ja toinen
        puolestaan tekee mitä vain, että PÄÄSEE ulos.
        Iloisin syysterveisin
        minä, ja kaksi muuta


      • Minävaan
        vilinä kirjoitti:

        En todellakaan tiennyt, että se on lainvastaista. Milloin tällainen laki on tullut voimaan??
        Minulla on ollut hieman yli vuoden tämä kissa, kukaan ei ole tullut antamaan sakkoja tai ylipäänsä kommentoimaan, koska täällä melkein kaikkien kissat oleilee ulkona talon vieressä olevassa metsässä.
        En ole ikinä potkaissut kissaani persuksille; jotta menehän siitä. Se on itse sinne halunnut, jopa yöllä joudun kantamaan sen 3.sta kerroksesta
        vaikka mieluummin tietysti nukkuisin. Toinen kissoistani on melkein aina sisällä. Yöt tietenkin se nukkuu peittoni alla ja se käy vaan kääntymässä pihalla. Se sanoakseni viihtyy kotona ja on seurallinen. Olen kyllä tehnyt kaikkeni, että toinenkin nukkuisi edes yöt sisällä, mutta tuloksetta. Metsä on sopivan iso ja tie kaukana. En ole niin kovin huolissani. Miksi sitten muut täällä pitävät kissojaan irti?
        Täälläpäin on sellainen mentaliteetti, että jokainen tuntee talon kissat ja niiden omistajat.
        Jos esim on pakkasta, ei kissan tarvitse kauaa olla oven takana kun joku sen jo päästää rappuun.
        Sori en kuvittele, että sisäkissan elämä on tylsää. Riippuu niin kissasta ja sen luonteesta. Omistani kissoistani tiedän vain sen, että toinen antaa mitä vaan, että SAA olla sisällä, ja toinen
        puolestaan tekee mitä vain, että PÄÄSEE ulos.
        Iloisin syysterveisin
        minä, ja kaksi muuta

        Tuo uusi järjestyslaki jossa puhutaan koirien ja kissojen kiinnipitämisestä on tullut voimaan lokakuun alusta ja sen voi itse käydä lukaisemassa osoitteessa www.finlex.fi/
        Onhan se kyllä niin, että jos päästät kisusi jo pennusta asti ulkoilemaan, niin onnellista sisäkissaa siitä ei tahdo enää saada muutakuin huonot kokemukset ulkoilusta. Eli esim. jätetään kissa päiväksi ulos kolmenkymmenen asteen pakkaseen. Mutta sitähän emme me eläiystävät teekään, vai mitä? Mutta henk.koht. mielipiteeni on, että kaupungissa ja maallakin (kun jotkut esim. vielä myrkyttävät rottia ym. ja siinä sivussa kissoja, ja onhan siellä muitakin vaaroja) pidän omat kissani sisällä. Minulta on huuhkaja vienyt kissan- eikä ollut edes pienikokoinen vaan iso kolli! Nykyiset kisut vaikuttavat tyytyväisiltä kun saavat ulkoilla lasitetulla parvekkeella ja valjaissa.


      • järkkyä...
        vilinä kirjoitti:

        En todellakaan tiennyt, että se on lainvastaista. Milloin tällainen laki on tullut voimaan??
        Minulla on ollut hieman yli vuoden tämä kissa, kukaan ei ole tullut antamaan sakkoja tai ylipäänsä kommentoimaan, koska täällä melkein kaikkien kissat oleilee ulkona talon vieressä olevassa metsässä.
        En ole ikinä potkaissut kissaani persuksille; jotta menehän siitä. Se on itse sinne halunnut, jopa yöllä joudun kantamaan sen 3.sta kerroksesta
        vaikka mieluummin tietysti nukkuisin. Toinen kissoistani on melkein aina sisällä. Yöt tietenkin se nukkuu peittoni alla ja se käy vaan kääntymässä pihalla. Se sanoakseni viihtyy kotona ja on seurallinen. Olen kyllä tehnyt kaikkeni, että toinenkin nukkuisi edes yöt sisällä, mutta tuloksetta. Metsä on sopivan iso ja tie kaukana. En ole niin kovin huolissani. Miksi sitten muut täällä pitävät kissojaan irti?
        Täälläpäin on sellainen mentaliteetti, että jokainen tuntee talon kissat ja niiden omistajat.
        Jos esim on pakkasta, ei kissan tarvitse kauaa olla oven takana kun joku sen jo päästää rappuun.
        Sori en kuvittele, että sisäkissan elämä on tylsää. Riippuu niin kissasta ja sen luonteesta. Omistani kissoistani tiedän vain sen, että toinen antaa mitä vaan, että SAA olla sisällä, ja toinen
        puolestaan tekee mitä vain, että PÄÄSEE ulos.
        Iloisin syysterveisin
        minä, ja kaksi muuta

        Ketkä hullut pitävät kerrostaloalueella kissojaan irti ja vahtimatta!???

        Tässäpäs pieni tosikertomus, joka voi sitten järkyttää ( ja antaa toivottavasti ajattelemisen aihetta!) : kerrostaloalueella tietääkseni on parkkipaikkoja. Kävipäs eräälle puolitutulleni siis seuraavaa: kissa ( ei hänen omansa) oli mennyt nukkumaan auton renkaan päälle, koska siellä oli lämmintä...siellä se sitten nukkui siihen asti, kunnes auton omistaja lähti töihin...loppua en edes voi kertoa, kun se on niin kamala, ja varmaan voitte lopun kuvitella!

        Minä en koskaan ottaisi minkäänlaista riskiä sen suhteen, että rakkaat ja ihanat kissani joutuisivat kokemaan noin kauhean lopun elämälleen! Ja pyydän teitä hyvät kissan omistajat, että älkää tekään riskeeratko kissanne henkeä! Ajattelutapa" ettei minun kissalleni mitään satu" ei ole oikea!


      • järkkyä
        järkkyä... kirjoitti:

        Ketkä hullut pitävät kerrostaloalueella kissojaan irti ja vahtimatta!???

        Tässäpäs pieni tosikertomus, joka voi sitten järkyttää ( ja antaa toivottavasti ajattelemisen aihetta!) : kerrostaloalueella tietääkseni on parkkipaikkoja. Kävipäs eräälle puolitutulleni siis seuraavaa: kissa ( ei hänen omansa) oli mennyt nukkumaan auton renkaan päälle, koska siellä oli lämmintä...siellä se sitten nukkui siihen asti, kunnes auton omistaja lähti töihin...loppua en edes voi kertoa, kun se on niin kamala, ja varmaan voitte lopun kuvitella!

        Minä en koskaan ottaisi minkäänlaista riskiä sen suhteen, että rakkaat ja ihanat kissani joutuisivat kokemaan noin kauhean lopun elämälleen! Ja pyydän teitä hyvät kissan omistajat, että älkää tekään riskeeratko kissanne henkeä! Ajattelutapa" ettei minun kissalleni mitään satu" ei ole oikea!

        Kerrotaan myös eräästä kissasta, joka oli kiivennyt lämmittelemään kuorma-auton moottoritilaan jäähdyttimen viereen. Ja jäähdyttimen läpi puhaltaa ilmaa suurikokoinen ja terävälapainen tuulettimen potkuri...


      • MÖRKÖ
        järkkyä kirjoitti:

        Kerrotaan myös eräästä kissasta, joka oli kiivennyt lämmittelemään kuorma-auton moottoritilaan jäähdyttimen viereen. Ja jäähdyttimen läpi puhaltaa ilmaa suurikokoinen ja terävälapainen tuulettimen potkuri...

        mene kotiisi rauhottumaan...

        PS. pysy visusti sisällä!


      • ...
        MÖRKÖ kirjoitti:

        mene kotiisi rauhottumaan...

        PS. pysy visusti sisällä!

        Ettekös kestä totuutta katsoa silmiin? Noin voi käydä juuri sinunkin kissallesi, jos et pidä siitä huolta.


      • hilma
        ... kirjoitti:

        Ettekös kestä totuutta katsoa silmiin? Noin voi käydä juuri sinunkin kissallesi, jos et pidä siitä huolta.

        Minä tiedän erään maalaistalon, jossa on jäänyt omistajan kissoja heidän oman autonsa alle, kun kissat niin pitivät siitä isopyöräisestä autosta. Tämä on vain yksi esimerkki niistä lukuisista vaaroista mitkä ulkokissaa kohtaavat. Toinen on nämä eläinrääkkäystapaukset mitä lehdissä kirjoitetaan: "kissani valeltiin bensalla", "tupakka tumpattiin kissaan", "kissaani potkaistiin pahoin"... Ja mikä suututtavinta, eläinrääkkäjät usein selviävät vain pienin sakoin.. eikä mikään korvaa menetettyä kissaa, joka on kokenut kamalaa kärsimystä ihmisen toimesta.

        Nämä ovat aika halpamaisia selityksiä:
        "kun muidenkin kissat ulkoilee"
        "kun se on tottunut menemään ulos"
        "kautta aikojen kissat on ulkoillu vapaasti"
        "sisäkissa kärsii"

        Ja pah.. Mutta entäs nämä:
        "kissa tottuu sisäelämään, kun siihen nuorena oppii"
        "sisäkissa on onnellinen, kun sillä on virikkeitä, seuraa, ruokaa ja se on terve
        "kissoja jää valtavasti auton alle ja se on aivan tuuripeliä"
        "kissat joutuvat ihmisten väkivallan kohteiksi"
        "kissoja katoaa, jää loukkuun mitä kummallisimpiin paikkoihin tai ne eksyvät"
        "kissat voivat saada tauteja muilta eläimiltä tai ne voivat joutua verisiin tappeluihin"
        "kissat voivat joutua villieläimen saaliiksi


      • kurnau
        hilma kirjoitti:

        Minä tiedän erään maalaistalon, jossa on jäänyt omistajan kissoja heidän oman autonsa alle, kun kissat niin pitivät siitä isopyöräisestä autosta. Tämä on vain yksi esimerkki niistä lukuisista vaaroista mitkä ulkokissaa kohtaavat. Toinen on nämä eläinrääkkäystapaukset mitä lehdissä kirjoitetaan: "kissani valeltiin bensalla", "tupakka tumpattiin kissaan", "kissaani potkaistiin pahoin"... Ja mikä suututtavinta, eläinrääkkäjät usein selviävät vain pienin sakoin.. eikä mikään korvaa menetettyä kissaa, joka on kokenut kamalaa kärsimystä ihmisen toimesta.

        Nämä ovat aika halpamaisia selityksiä:
        "kun muidenkin kissat ulkoilee"
        "kun se on tottunut menemään ulos"
        "kautta aikojen kissat on ulkoillu vapaasti"
        "sisäkissa kärsii"

        Ja pah.. Mutta entäs nämä:
        "kissa tottuu sisäelämään, kun siihen nuorena oppii"
        "sisäkissa on onnellinen, kun sillä on virikkeitä, seuraa, ruokaa ja se on terve
        "kissoja jää valtavasti auton alle ja se on aivan tuuripeliä"
        "kissat joutuvat ihmisten väkivallan kohteiksi"
        "kissoja katoaa, jää loukkuun mitä kummallisimpiin paikkoihin tai ne eksyvät"
        "kissat voivat saada tauteja muilta eläimiltä tai ne voivat joutua verisiin tappeluihin"
        "kissat voivat joutua villieläimen saaliiksi

        Meillä on kaksi onnellista maatiaiskissaa maaseudulla ja ne saavat olla sekä ulkona että sisällä.

        Raja-naapurissa kaksi koiraa ja ne saavat olla omalla pihallaan vapaana, ei ole aitaa mutta koirat opetettu pysymään omalla puolellaan.
        Meidän kissat on leikattu, eivätkä ne tee pitkiä matkoja ympäristöönsä. Ovat oppineet että naapurissa on koirat, eivätkä mene rajan yli kuin harvoin. Molemmat kissat metsästävät hiiriä, päästäisiä ja lintuja. Talvella pakkasilla nukkuvat pääasiassa sisällä ja leikkivät.

        Kun kisut haluavat ulkonta sisälle ne osaavat molemmat raapia ikkunaan tai oveen ja täten sisäänpääsy on taattu myös yöllä, koska raapimiseen herää.
        Näistä kissoista ei enää saisi sisäkissoja, mutta jos asuisimme muualla kuin maalla niin kissat olisivat sisäkissoja. (Jos edes silloin ottaisin kissaa.)


      • kissanainen

        Taidat olla joku 12 vuotias pikku likka joka ei tiedä kissoista yhtään mitään!!??
        Ei vissiin tule mieleenkään että ei kissa ole sen kummempi kuin joku lapsi..kyllä kissa kaipaa huolenpitoa ja rakkautta..sun mielestä on parempi lyhyt ja mielenkiintoinen elämä kuin pitkä ja tylsä?? mulla on kaksi tyttö kissaa ja molemmat AINA sisällä ja ei varmasti ole yhtään tylsää..
        Et sinä voi omien kissojes perusteella yleistää rettä kaikilla kissoilla olis parempi ulkona vapaana. Entä jos joku peto vie kissasi tai joku humalainen/kaheli rääkkää seen hengiltä? mitäs sitten??..sanotko vaan että olipa kissallasi onneksi niin onnellinen, vaikka lyhyt elämä??


      • vilinä
        kissanainen kirjoitti:

        Taidat olla joku 12 vuotias pikku likka joka ei tiedä kissoista yhtään mitään!!??
        Ei vissiin tule mieleenkään että ei kissa ole sen kummempi kuin joku lapsi..kyllä kissa kaipaa huolenpitoa ja rakkautta..sun mielestä on parempi lyhyt ja mielenkiintoinen elämä kuin pitkä ja tylsä?? mulla on kaksi tyttö kissaa ja molemmat AINA sisällä ja ei varmasti ole yhtään tylsää..
        Et sinä voi omien kissojes perusteella yleistää rettä kaikilla kissoilla olis parempi ulkona vapaana. Entä jos joku peto vie kissasi tai joku humalainen/kaheli rääkkää seen hengiltä? mitäs sitten??..sanotko vaan että olipa kissallasi onneksi niin onnellinen, vaikka lyhyt elämä??

        Sinulle lue ystävällisesti vastaus jonka kirjoitin eilen otsikolla En tiennyt!
        Onko niin, että sisällä olevilla kissoilla ei ole mitään vaaroja? Meillä ainakin on ollu joitain vaaratilanteita, nimenomaan sisällä. Mutta en tiedä viitsiikö niitä tässä alkaa luettelemaan, kun haukutaan heti vähintään tyhmäksi, että "etkö tiennyt?" Eikö teidän kissoillenne ole muka tapahtunut mitään onnettomuuksia kotona?
        vai oletteko pystyneet huomioimaan kaiken, mitä voisi tapahtua? Sitten toisaalta taivaskin voi kaatua päälle, kun oikein aletaan maalaamaan joka asiassa pirua seinälle.
        Sinä Kissanainen toivon hyvää syksyn jatkoa sinulle ja kissoillesi!


      • sisäkissat
        vilinä kirjoitti:

        Sinulle lue ystävällisesti vastaus jonka kirjoitin eilen otsikolla En tiennyt!
        Onko niin, että sisällä olevilla kissoilla ei ole mitään vaaroja? Meillä ainakin on ollu joitain vaaratilanteita, nimenomaan sisällä. Mutta en tiedä viitsiikö niitä tässä alkaa luettelemaan, kun haukutaan heti vähintään tyhmäksi, että "etkö tiennyt?" Eikö teidän kissoillenne ole muka tapahtunut mitään onnettomuuksia kotona?
        vai oletteko pystyneet huomioimaan kaiken, mitä voisi tapahtua? Sitten toisaalta taivaskin voi kaatua päälle, kun oikein aletaan maalaamaan joka asiassa pirua seinälle.
        Sinä Kissanainen toivon hyvää syksyn jatkoa sinulle ja kissoillesi!

        Meillä on kolme sisäkissaa, eikä niille kyllä koskaan ole sattunut mitään onnettomuuksia! Vaarallisempaa niitä kissoja on ulkona pitää,varsinkaan kun et itse ole edes vahtimassa...


      • vilinää
        sisäkissat kirjoitti:

        Meillä on kolme sisäkissaa, eikä niille kyllä koskaan ole sattunut mitään onnettomuuksia! Vaarallisempaa niitä kissoja on ulkona pitää,varsinkaan kun et itse ole edes vahtimassa...

        Ruokaa tehdessä täytyy katsoa koko ajan ettei kissa hypi kuuman hellanpäälle. Nyt tietysti, että peeveli, laita kissa muuaalle. Ei se niin vaan käy. Pitkän työpäivän jälkeen kaipaa yhdessäoloa ja hellyyttä. On ollut muutaman kerran tosi hilkulla. Se haluaa nimittäin olla mukana kun siinä hellan vieressä tiskaan. On tiskari-kisu, mutta niin vaarallisessa paikassa.
        Ulkokissani lähti päivällä ulos, sulho odotti jo tutulla paikalla. Siitä he yhdessä metsään..(Huom. On kyllä leikattu!)


      • tyttö
        vilinää kirjoitti:

        Ruokaa tehdessä täytyy katsoa koko ajan ettei kissa hypi kuuman hellanpäälle. Nyt tietysti, että peeveli, laita kissa muuaalle. Ei se niin vaan käy. Pitkän työpäivän jälkeen kaipaa yhdessäoloa ja hellyyttä. On ollut muutaman kerran tosi hilkulla. Se haluaa nimittäin olla mukana kun siinä hellan vieressä tiskaan. On tiskari-kisu, mutta niin vaarallisessa paikassa.
        Ulkokissani lähti päivällä ulos, sulho odotti jo tutulla paikalla. Siitä he yhdessä metsään..(Huom. On kyllä leikattu!)

        Kyllä niitä sisakissoillekin joskus sattuu onnettomuuksia, mutta ne voidaan usein ennaltaehkäistä, kuten esim. ei jätetä esille vaarallisia esineitä, katsotaan ettei kissa pääse pesukoneeseen, laitetaan myrkylliset kasvit kissan ulottumattomiin jne. Liedelle hyppiminen on kyllä paha juttu. Kissaahan voidaan yrittää peloitella tulemasta siihen, kuten heittämällä vettä kuumalle liedelle ja torumalla muutenkin. joskus virtanappuloihin joutuu keksimään jonkin turvasysteemin, kun tiedän myös kissoja, jotka ovat saaneet virran päälle.

        Paras juttu on, että opetellaan kävelemään hiihtotyylillä. ;D Kissat kun saattavat tulla yllättäin kiehnäämään jalkoihin ja on varottava astumasta päälle. Ovia ei myöskään saa sulkea huolimattomasti..

        Ulkoelämä on silti kissalle moninverroin vaarallisempaa. Kissa voi aiheuttaa ihmisellekin vaaratilanteen kun juoksee tiellä ja autoilija yrittää sitä hädissään väistää, tuloksena ulosajo. Ja epäilemättä valvomaton ulkona tepsutteleva kissa aiheuttaa myös vihaa, sillä jotkin ihmiset pelkäävät kissoja. Kun ne pelkäävät ne myös vihaavat ja mitä ne vihaavat se on tuhottava. :( Kissa ei siis ole kovin tervetullut otus tuolla ulkona. Minä itse pidän myös vastuuttomana sellaisia ihmisiä, jotka voivat säilyttää mielenrauhansa samalla, kun kissa pistetään ulos pärjäämään. Kysehän on lemmikkieläimestä, josta otetaan vastuu. Lemmikkejä koskee myös laki joka velvoittaa toimimaan niin, että eläimen karkaamisvaara on mahdollisimman vähäinen. Eihän mikään muu lemmikkieläin saa ulkoilla omin päin. Ällistyttäväähän se olisi, jos mm. marsut ja kanit laitettaisiin päiväksi ulos möyrimään tai koiran annettaisiin juoksennella pitkin kyliä.


      • Tabby
        vilinää kirjoitti:

        Ruokaa tehdessä täytyy katsoa koko ajan ettei kissa hypi kuuman hellanpäälle. Nyt tietysti, että peeveli, laita kissa muuaalle. Ei se niin vaan käy. Pitkän työpäivän jälkeen kaipaa yhdessäoloa ja hellyyttä. On ollut muutaman kerran tosi hilkulla. Se haluaa nimittäin olla mukana kun siinä hellan vieressä tiskaan. On tiskari-kisu, mutta niin vaarallisessa paikassa.
        Ulkokissani lähti päivällä ulos, sulho odotti jo tutulla paikalla. Siitä he yhdessä metsään..(Huom. On kyllä leikattu!)

        Ei meillä kyllä ikinä ole kumpikaan sisäkissa hypännyt, tai edes yrittänyt hypätä, kuumalle hellanlevylle. Tiskipöydälle kyllä hyppäävät, mutta sen verran on itsesuojeluvaistoa kissallakin, että tajuavat kuumuuden (ilmeisesti). Eivät ainakaan koskaan ole edes yrittäneet astua kuumalle hellalle, vaikka kylmällä hellalla kyllä kävelevät joskus (varsinkin kun on kärpäsjahti menossa).

        Meillä ei kyllä muutenkaan ole yli kahden vuoden aikana sattunut vielä yhtäkään tapaturmaa, vaikka kävellään ihan normaalisti. Avokki on kookas mies, ja hänkin kyllä kävelee aivan normaalisti - eikä kumpikaan kissoista ole koskaan jäänyt alle. Pitää oppia elämään kissojen kanssa. Emmehän me ihmisetkään koko aikaa varo toisiamme ja pelkää kotona sattuvia vaaratilanteita. Tietysti ihmistä ja kissaa ei oikein voi tässä tilanteessa verrata, mutta kyllähän se on silti todettava, että ulkokissat ovat aina alttiina vaaralle, kun taas sisäkissat ovat sitä erittäin harvoin. Vaikka voihan sitä tulla maanjäristys ja kaataa painavan kirjahyllyn kissan päälle, mikäli kissa ei ole tarpeeksi nopea ja ehdi juosta pois alta. Saivartelua ei mielestäni kannata alkaa harrastaa tässäkään.


      • Ei ole
        vilinä kirjoitti:

        Sinulle lue ystävällisesti vastaus jonka kirjoitin eilen otsikolla En tiennyt!
        Onko niin, että sisällä olevilla kissoilla ei ole mitään vaaroja? Meillä ainakin on ollu joitain vaaratilanteita, nimenomaan sisällä. Mutta en tiedä viitsiikö niitä tässä alkaa luettelemaan, kun haukutaan heti vähintään tyhmäksi, että "etkö tiennyt?" Eikö teidän kissoillenne ole muka tapahtunut mitään onnettomuuksia kotona?
        vai oletteko pystyneet huomioimaan kaiken, mitä voisi tapahtua? Sitten toisaalta taivaskin voi kaatua päälle, kun oikein aletaan maalaamaan joka asiassa pirua seinälle.
        Sinä Kissanainen toivon hyvää syksyn jatkoa sinulle ja kissoillesi!

        Ei ole meillä tapahtunut mitään onnettomuuksia sisällä, koska vahdimme. Kissojen kanssa ei ole sen hankalampaa kuin pikkulastenkaan: ei muovipusseja lojumaan, ei neuloja ja lankoja lojumaan, ei myrkyllisiä kasveja, ei mitään pieniä esineitä joihin voi tukehtua, keittiön ovi kiinni jos levyt on kuumat, katso aina pesukoneeseen jos olet jättänyt luukun auki, ikkunat ja parvekkeenovi kiinni, ei mitään myrkyllisiä pesuaineita purkit auki, vessanpönttö kiinni, paperipusseista sangat poikki, varovaisuutta sähkölaitteiden ja silitysraudan kanssa jne...

        Ulkona ei myöskään ole sattunut onnettomuuksia, kun kissat käyvät ulkona vain valjaissa.

        Suurin ero ulkokissan ja sisäkissan onnettomuuksissa on se, että kotona voit tietoisesti vähentää riskejä sekä valvoa kissasi touhuja, ulkona et sitä voi tehdä, jos kissa saa ulkoilla vapaasti.

        Pirua ei tarvitse maalailla seinille, mutta maalaisjärkeä voi käyttää, sekä vastuullisuutta.


      • Steffy

        asiaa ei vois varmaan paremmin ilmaista kun viestissäsi kerroit! Kaikkea hyvää sulle ja kisullesi!


    • -------------

      En oo asiasta kyllä aivan samaa mieltä.
      Minun kissani on ulkona, mutta se ei lähde omasta pihasta minnekkään.
      Eikä se kulje naapurin pihoilla kuseskelemassa!
      Se ei tee enää tarpeitakaan sisälle.
      Se oli ennen 4v. sisällä.
      Mutta sitten kerran karkasi.
      Ja annoin sen jäädä ulos, koska se nautti siitä valtavasti.
      Valjaita olen kokeillut, mutta kissani ei pidä niistä!

      • vilinä

        Minunkaan kissani ei suostu sisälle tekemään tarpeitaan. Sillä on hyvin suppea reviiri, enkä minä ainakaan ole nähnyt sitä muitten pihoilla. Se viihtyy ennemminkin metsässä. Seurasin sitä kerran; ja siellähän sillä oli kivikasassa oma pesä; johon olisi kyllä mahtunut enemmänkin kissoja. Hirvitti kyllä syysmyrskyjen aikaan, kun neiti ei suostunut tulemaan sisälle. Huusin kurkku suorana sitä kotiin ja roikuin ikkunassa.Aamulla se saapui tyytyväisenä. Oli luultavasti makanut omassa kolossaan..
        tv vilinä
        Muistan , sen ollessa ihan pari-kolmekukautinen;
        Menimme mökille. Hetken kuluttua kissa hävisi. Etsimme kaikki paikat läpi; lopulta parin tunnin jälkeen joku älysi katsoa laiturin alle. Siellähän se nukkui niin makeasti välittämättä meidän huudoista..


    • Mirri

      .. pitkin kylää? Jos asuu maalla, kissa yleensä päästetään ulos tekemään tarpeitaan ja metsästämään.. Ei se metsästäminen hihnan päässä onnistu.. Sen (ja seuran) takia kissa yleensä maalla otetaan.. Ja jos miuku menee kauemma, ei omistaja mitenkään voi vaikuttaa asiaan.. Kissa tulee takaisin sitten kun on tullakseen.. Se osaa kotiin ja tietää pääsevänsä sisälle milloin haluaa.. Ei meillä ainakaan kissat sisällä viihdy, kun uloskin kerta pääsee saalistamaan... :D
      Ja meillä ainakin kaikki on leikattuja, joten ei kukaan heistä sillä mielellä ainakaan liikkeellä.. :)

      • Anonyymi

        Kyllä metsästys onnistuu hihnan pääsässäkin.
        Sain hylätyn narttukissan kuljetin sitä aluksi hihnassa, että se oppi uuteen ympäristöön.
        Kävelin kissan kanssa maantien reunaa, äkkiä kissa loikkasi maantienojaan. Ohikulkijat tuli ihmettelemään, mimkä rotuista koiraa kuljetin. Sitten kissa tuli kaikkien nähtäville hiiri hampaissa.

        Entiset naapurit kuljetti kahta kissaa metsässä 10 metrin narun päässä.
        Kerran heille tuli "järkytys" toinen kissa tuli takaisin käärmettä raahaten.

        Teillä lapsukaiset on niin vähän kokemusta mistään, mutta mielipiteitä riittää.


    • Anonyymi

      Mun kissa eli kaksikymmentä vuotiaaksi yhden yön oli poissa ei kukaan naapuri valittanut vaikka missukka kävi kylässä..valittajat ovat niitä jotka eivät ole edes itsensä kanssa ystäviä.Ne jotka sanovat olevansa eläinrakkaita mutta suosivat vain esim.koiria ja siksi koska koiria voi määrätä ,jos lintulaudalle tulee vaikka Naakka niin se häädetään pois.eläinrakas ihminen rakastaa kaikkia minkä luoja on luonut.

      • Anonyymi

        Jokainen hoitakoot omat lemmikkinsä Tykönään. Ei pidä muille tyrkytellä.


    • Anonyymi

      Kun otetaan koiriakin.

    • Anonyymi

      Mitä väliä missä se kissa kulkee siellä täällä kunhan ei kyse nurkkiin, pitää jyrsijät loitolla ja ainakin itse autolla olen päästänyt päiviltä useamman pikkulinnun kuin koko päivän pihassa makaava kissani.

      • Anonyymi

        Monet kissoista jää autojen ruhjomiksi, kituvat sitten jossain. Omistajat tuskin kaipaa, kun muutenkaan eivät eläimistä välitä.

        Jokainen kissan tappama lintu on Liikaa!

        Kannatin kansalaisaloitetta, jossa kissojen heitteillejättö saadaan kuriin🐱


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe